یا صاحب الزمان:
📃 نامۀ عرفانی حضرت امام خمینی (قدسسره) در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه #شعبان و عدم آمادگی برای ضیافتالله ماه مبارک #رمضان
اکنون در آستانۀ شهرالله و مقام ضیافتالله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبانالمعظم که شهر امامان است در شُرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهرالله.
دعاها را گاهی با لقلقۀ لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض میکنم:
✨ اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْلَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ.
از رحمت حق تعالی مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
این چند روز خواهد گذشت چه با عیش و نوش و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت و چه با توجه به آن.
عزیزم، خداوند -جل و علا- نور هدایت را در همۀ مخلوقات خصوصاً انسان نهفته است.
فطرتالله، ما را خواهینخواهی به او متوجه کرده و همۀ مخلوقات در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییدهاند، جز به حق تعالی و کمال مطلق به هیچچیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را میجوید و میخواهد چه آنان که به توهّم بت را میپرستند و چه آنهایی که حق -جل و علا- را منکرند و به دنبال ریاست.
ملحدها گمان میکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن بهحسب واقع متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستوجوی کمال مطلق و خود گمان خلاف میکنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلاً دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق میگردی و کاخنشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند؛
"وَ انْ مِنْ شَیءٍ إلّایُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ. وَقَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا الّا ایَّاهُ"
بنابر وجهی این کلام دامنه دارد. بهتر آنکه درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم.
والسلام علیک و علی عبادالله الصالحین
روحالله الموسوی الخمینی
📚 صحیفۀ امام، ج۲۰، ص۲۵۳ـ۲۵۴
مصلحی خودش:
*اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه معرفت الهی وانجام عمل صالح وفراموش نکردن حیات بعدازمرگ
روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی
*یاحی یاقیوم*
*هول و هراس روز قیامت همه را زمینگیر میکند*
دادگاه وشیوه محاکمه درقیامت
اسم فاعل از مصدر «جثو» به معناى نشستن بر روى دو زانو است؛
یعنى به حالت نیمخیز، آنگونه که مدّعى در پیشگاه قاضى مینشیند.
از این تعبیر استفاده میشود که در گذشته، ارباب دعوا در محکمه در برابر قضات به این صورت مینشستند،
تا از دیگران مشخص شوند.
در قیامت نیز همه در آن دادگاه بزرگ بر سر زانو مینشینند تا محاکمه آنها صورت پذیرد.
*آمادگى براى پذیرش هر فرمان و حکم*
البته، ممکن است این تعبیر نشانهی آمادگى آنها براى پذیرش هر فرمان و حکم باشد؛
زیرا افرادى که به حالت آمادهباش نشستهاند،
بر سر زانو مینشینند.
و یا اینکه اشاره به ضعف و ناتوانى و هراس و وحشتى است که آنها را فرا میگیرد.
و یا اینکه اشاره به جمعیت انبوه و متراکم و یا گروه گروه باشد؛ اشاره به تراکم انسانها در دادگاه عدل الهى،
*هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود*
هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود و به آنها میگویند: امروز جزاى آنچه را انجام میدادید به شما میدهند:
*«کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى کِتابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»* .
معنای این بخش از آیه این است که هر امتى در برابر نامهی عملش قرار میگیرد تا به حسابش رسیدگى شود؛
زیرا در ادامهی آن آمده است:
«امروز جزا داده میشوید هر آنچه را که انجام دادهاید»؛
لذا معناى آیه این است که تو (رسول خدا(ص)) و هر بیننده دیگرى جوامع و امتها را میبینید که با خضوع و ترس، بر زانو نشسته،
و هر امتى به سوى کتاب مخصوص به خودش، یعنى نامهی اعمالش دعوت میشود، و به ایشان گفته میشود: امروز پاداش چیزهایی به شما داده میشود که انجام دادهاید.
*کتاب همان نامهی اعمال تمام نیکیها و بدیها*
بنابر این، «کتاب» موجود در آیه همان نامهی اعمالى است که تمام نیکیها و بدیها،
از گفتار و رفتار انسانها در آن ثبت است.
و به فرموده قرآن کریم، هیچ کار کوچک و بزرگى نیست،:
*«لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصاها* ».
مگر اینکه آنرا ثبت کرده و برشمرده است
*هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد*
ضمناً از ظاهر این آیه استفاده میشود که در روز قیامت علاوه بر نامهی اعمال فردی که فرد فرد انسانها دارند، -
بر اساس آیهی
*«وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً*
- هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد.
البته این برداشت با توجه به اینکه انسان هم اعمال فردى و هم اعمال اجتماعی دارد، طبیعى به نظر میرسد.
*هرکسی حسابگرخویش است*
تعبیر به «تدعى» بیانگر آن است که از انسانها دعوت میشود که نامهی اعمال خود را مشاهده کنند و بخوانند:
*«اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»*
نامهی اعمالت را بخوان، کافى است که خود حسابگر خویش باشى.
*همه ما زمین گیرمی شویم*
روزِی که همه انسانها ازهول هراس صحرای محشر زمینگیر می شوند
حالا این نشستن روی زانو، یا به هنگام ترس و وحشت هست،
و یا از روی فروتنی و تسلیم.
این نام، از روی آیه بیست و هشتم این سوره انتخاب شده:
*وَ تَرَیٰ کُلَّ أُمَّةٍ جَاثِیَةً، کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَیٰ إِلَیٰ کِتَابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ*
در آن روز هر امّتی را می بینی که از شدّت ترس و وحشت، به زانو درآمده است.
*روز جزای اعمال هرانسانی*
و به آنها گفته میشود: امروز جزای آنچه را انجام میدادید،
به شما داده میشود.
*«کُلَّ أُمَّةٍ جٰاثِیَةً»*
هول و هراس قیامت همه را زمینگیر میکنه.
یه خورده به خودمون بیایم و برای این روزِ سخت و سنگین، توشه برداریم.
انقدر بار آخرتمون رو سنگین نکنیم.
المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 177.
[ اسراء، 14.
تفسیر نمونه، ج 21، ص 279- 280
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 120؛ الجامع لأحکام القرآن، ج 16، ص
سوره جاثیه آیه ۲۸
*التماس دعا*
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
✍آیت الله بهجت(رضوان الله علیه)
🎄هدف باید این باشد که تمام عمر ، صرف یاد خدا و طاعت او و عبادت باشد، تا به آخرین درجهٔ قربِ پستعد خودمان برسیم،
🌾و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت ماندیم ، پشیمان خواهیم شد!
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
📚برگی از دفتر آفتاب ، ص ۱۹۷
🔰استقبال از ماه رمضان
💠جناب کلینی ره دعایی را با سند معتبر از امام کاظم علیه السلام نقل کرده است برای استقبال ماه مبارک رمضان با آثار روشن و این دعا را صدوق در من لایحضر و شیخ درتهذیب و مصباح و حتی شیخ مفید در مقنعه که کتاب فقهی است نیز نقل کرده اند.
مرحوم محدث قمی هم در مفاتیح در ضمن اعمال روز اول آورده است.
🔆طبق این روایات امام موسی بن جعفر می فرماید:
✅هر کس این دعا را با قصد تقرب به پروردگار از روی اخلاص بخواند
در این سال(تا ماه رمضان دیگر)
فتنه یا آفتی که مضر به دین یا بدن او باشد به او نخواهد رسید
و خداوند عَزَّ ذِکْرُه او را حفظ میکند
از شر آن چه در آن سال می آورد.
متن دعای شریف در مفاتیح :👇
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي دانَ لَهُ كُلُّشَيْء،
وَبِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّشَيْء،
وَبِعَظَمَتِكَ الَّتي تَواضَعَ لَها كُلُّشَيْء،
وَبِعِزَّتِكَ الَّتي قَهَرْتَ كُلَّشَيْء،
وَبِقُوَّتِكَ الَّتي خَضَعَ لَها كُلُّشَيْء،
وَبِجَبَرُوتِكَ الَّتي غَلَبَتْ كُلَّشَيْء،
وَبِعِلْمِكَ الَّذي اَحاطَ بِكُلِّشَيْء،
يا نُورُ يا قُدُّوسُ،
يا اَوَّلُ قبْلَ كُلِّشَيْء،
]وَيا باقِياً بَعْدَ كُلِّشَيْء[،
يااَللهُ يارَحْمنُ،
صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُغَيِّرُ النِّعَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُنْزِلُ النِّقَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَقْطَعُ الرَّجآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُديلُ الاَْعْدآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَرُدُّ الدُّعآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي يُسْتَحَقُّ بِها نُزُولُ الْبَلاءِ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمآءِ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَكْشِفُ الْغِطآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُعَجِّلُ الْفَنآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُورِثُ النَّدَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَهْتِكُ الْعِصَمَ،
وَاَلْبِسْني دِرْعَكَ الْحَصينَةَ الَّتي لا تُرامُ،
وَعافِني مِنْ شَرِّ ما اُحاذِرُ بِاللَّيْلِ وَالنَّهارِ في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ،
اَللَّـهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ،
وَرَبَّ الاَْرَضينَ السَّبْعِ،
وَما فيهِنَّ وَما بَيْنَهُنَّ،
وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ،
وَرَبَّ السْبْعِ الْمَثاني وَالْقُرْآنِ الْعَظيمِ،
وَرَبَّ اِسْرافيلَ وَميكآئيلَ وَجَبْرَئيلَ،
وَرَبَّ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ،
سَيِّدِ الْمُرْسَلينَ، وَخاتَِمِ النَّبِيّينَ،
اَسْئَلُكَ بِكَ وَبِما سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ،
يا عَظيمُ اَنْتَ الَّذي تَمُنُّ بِالْعَظيمِ،
وَتَدْفَعُ كُلَّ مَحْذُور،
وَتُعْطي كُلَّ جَزِيل وَتُضاعِفُ الْحَسَناتِ بِالْقَليلِ وَبِالْكَثيرِ،
وَتَفْعَلُ ما تَشآءُ يا قَديرُ،
يا اَللهُ يا رَحْمنُ،
صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَاَهْلِ بَيْتِهِ،
وَاَلْبِسْني في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ سِتْرَكَ،
وَنَضِّرْ وَجْهي بِنُورِكَ،
وَاَحِبَّني بِمَحبَّتِكَ،
وَبَلِّغْني رِضْوانَكَ وَشَريفَ كَرامَتِكَ
وَجَسيمَ عَطِيَّتِكَ وَاَعْطِني مِنْ خَيْرِ ما عِنْدَكَ،
وَمِنْ خَيْرِ ما اَنْتَ مُعْطيهِ اَحَداً مِنْ خَلْقِكَ،
وَاَلْبِسْني مَعَ ذلِكَ عافِيَتَكَ،
يا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوي،
وَيا شاهِدَ كُلِّ نَجْوي،
وَيا عالِمَ كُلِّ خَفِيَّة،
وَيا دافِعَ ما تَشآءُ مِنْ بَلِيَّة،
يا كَريمَ الْعَفْوِ،
يا حَسَنَ التَّجاوُزِ،
تَوَفَّني عَلي مِلَّةِ اِبْراهيمَ وَفِطْرَتِهِ، وَعَلي دينِ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ و الِهِ وَسُنَّتِهِ،
وَعَلي خَيْرِ الْوَفاةِ،
فَتَوَفَّني مُوالِياً لاَِولِيآئِكَ،
وَمُعادِياً لاَِعْدآئِكَ،
اَللَّـهُمَّ وَجَنِّبْني في هذِهِ السَّنَةِ كُلَّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل يُباعِدُني مِنْكَ،
وَاَجْلُِبْني اِلَي كُلِّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل يُقَرِّبُني مِنْكَ في هذِهِ السَّنَةِ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ،
وَامْنَعْني مِنْ كُلِّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل، يَكُونُ مِنّي اَخافُ ضَرَرَ عاقِبَتِهِ،
وَاَخافُ مَقْتَكَ اِيّايَ عَلَيْهِ حِذارَ اَنْ تَصْرِفَ وَجْهَكَ الْكَريمَ عَنّي،
فَاَسْتَوجِبَ بِهِ نَقْصاً مِنْ حَظٍّ لي عِنْدَكَ يا رَؤُفُ يا رَحيمُ،
اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ في حِفْظِكَ،
وَفي جِوارِكَ وَفي كَنَفِكَ،
وَجَلِّلْني سِتْرَ عافِيَتِكَ،
وَهَبْ لي كَرامَتَكَ، عَزَّ جارُكَ، وَجَلَّ ثَنآؤُكَ،وَلا اِلـهَ غَیْرُكَ،
اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني تابِعاً لِصالِحي مَنْ مَضي مِنْ اَوْلِيآئِكَ،
وَاَلْحِقْني بِهِمْ، وَاجْعَلْني مُسَلِّماً لِمَنْ قالَ بِالصِّدْقِ عَلَيْكَ مِنْهُمْ وَاَعُوذُ بِكَ
اللّـهُمَّ اَنْ تُحيطَ بي خَطيئَتي وَظُلْمي وَاِسْرافي عَلي نَفْسي،
وَاتِّباعي لِهَوايَ، وَاشْتِغالي بِشَهَواتي، فَيَحُولُ ذلِكَ بَيْني وَبَيْنَ رَحْمَتِكَ وَرِضْوانِكَ،
فَاَكُونُ مَنْسِيّاً عِنْدَكَ، مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِكَ وَنِقْمَتِكَ،
اَللَّـهُمَّ وَفِّقْني لِكُلِّ عَمَل صالِـح تَرْضي بِهِ عَنّي، وَقَرِّبْني اِلَيْكَ زُلْفي،
اَللَّـهُمَّ كَما كَفَيْتَ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ هَوْلَ عَدُوِّهِ، وَفَرَّجْتَ هَمَّهُ، وَكَشَفْتَ غَمَّهُ، وَصَدَقْتَهُ وَعْدَكَ، وَاَنْجَزْتَ لَهُ عَهْدَكَ،
اَللَّـهُمَّ فَبِذلِكَ فَاكْفِني هَوْلَ هذِهِ السَّنَةِ، وَآفاتِها وَاَسْقامَها، وَفِتْنَتَها وَشُرُورَها، وَاَحزانَها وَضيقَ الْمَعاشِ فيها، وَبَلِّغْني بِرَحْمَتِكَ كَمالَ الْعافِيَةِ،
بِتَمامِ دَوامِ النِّعْمَةِ عِنْدي اِلي مُنْتَهي اَجَلي،
اَسْئَلُكَ سُؤالَ مَنْ اَسآءَ وَظَلَمَ وَاسْتَكانَ وَاعْتَرَفَ،
وَاَسْئَلُكَ اَنْ تَغْفِرَ لي ما مَضي مِنَ الذُّنُوبِ الَّتي حَصَرَتْها حَفَظَتُكَ،
وَاَحْصَتْها كِرامُ مَلائِكَتِكَ عَلَيَّ،
وَاَنْ تَعْصِمَني اِلـهي مِنَ الذُّنُوبِ فيـما بَقِيَ مِنْ عُمْري اِلي مُنْتَهي اَجَلي،
يا اَللهُ يا رَحْمنُ يا رَحيمُ
صَلِّ عَلـَي مُحمَّد وَاَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّد،
وَ اتِني كُلَّ ما سَئَلْتُكَ وَرَغِبْتُ اِلَيْكَ فيهِ،
فَاِنَّكَ اَمَرْتَني بِالدُّعاءِ، وَتَكَفَّلْتَ لي بِالاِْجـابَةِ،
يا اَرْحَـمَ الـرّاحِمينَ
التماس دعا از همه شما مومنین
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
🌙🌴🌾ورود ماه مبارک رمضان وبرخی ازوظایف مومنان اززبان استاد سید جلال رضوی همدانی
👆👆👆👆