شعری بسیار زیبا و پرمعنا با تمام حروف الفبا برای خدا
(ا) الا یا ایها الاول به نامت ابتدا کردم
(ب) برای عاشقی کردن به نامت اقتدا کردم
(پ) پشیمانم پریشانم که بر خالق جفا کردم
(ت) توکل بر شما کردم بسویت التجا کردم
(ث) ثنا کردم دعا کردم صفا کردم
(ج) جوانی را خطا کردم زمهرت امتناع کردم
(چ) چرایش را نمیدانم ببخشا که خطا کردم
(ح) حصارم شد گناهانی که آنجا در خفا کردم
(خ) خداوندا تو میدانی سر غفلت چه هاکردم
(د) دلم پر مهر تو اما چه بی پروا گناه کردم
(ذ) ذلالم داده ای اکنون که بر تو اقتدا کردم
(ر) رهت گم کرده بودم من که گفتم اشتباه کردم
(ز) زبانم قاصر از مدح و کمی با حق صفاکردم
(س) سرم شوریده میخواهی سرم از تن جدا کردم
(ش) شدی شافی برای دل تقاضای شفا کردم
(ص) صدا کردی که ادعونی خدایا من صدا کردم
(ض) ضعیف و ناتوانم من به در گاهت ندا کردم
(ط) طلسم از دل شکستم من که جادو بی بها کرد
(ظ) ظلمت نفس اماره که شکوه بر صبا کردم
(ع) علیمی عالمی بر من ببخشا که خطا کردم
(غ) غمی غمگین به دل دارم که نجوا با خدا کردم
(ف) فقیرم بر سر کویت غنی را من صدا کردم
(ق) قلم را من به قرآن کریمت مقتدا کردم
(ک) کتابت ساقی دلها قرائت والضحی کردم
(گ) گرم از درگهت رانی نمی رنجم خطا کردم
(ل) لبم خاموش و دل را با تکاثر آشنا کردم
(م) مرا سوی خود آوردی از این رو من صفا کردم
(ن) نرانی از درگهت یا رب که الله راصدا کردم
(و) ولی را من تو می دانم تورا هم مقتدا کردم
(ه) همین شعرم به درگاهت قبول افتد دلم را مبتلا کردم
(ی) یکی عبد گنهکارم اگرعفوم کنی یارب غزل را انتها کردم
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت معارف و حکمت های قرآنی وعمل به آن
روز آدینه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
دستگیری، همراهی و کمک به ستمدیدگان و مظلومین یکی از اصول اخلاقی و انسانی در قرآن کریم
حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم
دستگیری، همراهی و کمک به ستمدیدگان و مظلومین یکی از اصول اخلاقی و انسانی در قرآن کریم است که مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. خداوند در آیات متعددی به حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم توصیه میکند.
عدالتخواهی، رفع ظلم و ایجاد یک جامعه سالم
این آموزهها به عدالتخواهی، رفع ظلم و ایجاد یک جامعه سالم و عادلانه اشاره دارند. در ادامه به برخی از مهمترین آیات و آموزههای قرآن درباره کمک به مظلومان و ستمدیدگان میپردازیم:
حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم
خداوند در قرآن به روشنی به حمایت از مظلومان دستور داده و ظلم را به شدت محکوم میکند.
> "الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ"
(کسانی که چون در زمین به آنان قدرت بخشیم، نماز را برپا میدارند، زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند.)
این آیه نشان میدهد که برپایی عدالت و رفع ظلم از وظایف اساسی مؤمنان است.
دفاع از ستمدیدگان در برابر ستمگران
خداوند در آیه ۷۵ سوره نساء میفرماید:
> "وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا"
(چرا در راه خدا و برای رهایی مردان، زنان و کودکانی که تحت ستماند و میگویند: پروردگارا، ما را از این شهر که مردمش ستمگرند بیرون ببر، نمیجنگید؟)
این آیه مؤمنان را به دفاع از مستضعفان و مبارزه با ظالمان فرا میخواند.
برپایی عدالت و پرهیز از یاری ظالم
خداوند درباره یاریرساندن و شفاعت، عدالت را شرط اساسی میداند:
> "مَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا"
(هر کس شفاعتی نیکو کند، برای او بهرهای از آن خواهد بود، و هر کس شفاعتی بد کند، برای او نصیبی از آن خواهد بود.
این آیه بر مسئولیت اخلاقی انسان در کمک به مظلومان و اجتناب از یاری ظالمان تأکید دارد.
ظلمستیزی و حمایت از عدالت
در آیه ۳۳ سوره شوری، خداوند میفرماید:
> "وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ"
(و کسانی که هنگامی که به آنها ستم شود، یاری میجویند و از خود دفاع میکنند.
این آیه نشان میدهد که دفاع از مظلوم و مقابله با ظلم، وظیفهای دینی و اخلاقی است.
حکم به عدالت و عدم سازش با ظالمان
> "إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ"
(راه [مجازات و انتقام] فقط بر کسانی است که بر مردم ستم میکنند و در زمین به ناحق تجاوز مینمایند.)
این آیه تأکید میکند که هیچ توجیهی برای ظلم قابل قبول نیست و باید با آن مقابله شود.
. لزوم امر به معروف و نهی از منکر
یکی از راههای کمک به مظلومان، امر به معروف و نهی از منکر است.
> "وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ"
(و باید از میان شما گروهی باشند که به سوی نیکی دعوت کنند و به کار پسندیده فرمان دهند و از کار ناپسند باز دارند.)
خداوند یاور مظلومان است
قرآن کریم در آیات متعدد به این موضوع اشاره میکند که خداوند خود یاور و پشتیبان مظلومان است.:
> "أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ"
(به کسانی که مورد هجوم و جنگ قرار گرفتهاند، به دلیل اینکه مورد ظلم واقع شدهاند، اجازه داده شد [که دفاع کنند] و خداوند بر یاری آنان تواناست.)
آیه ۴۱ سوره حج
آیه ۱۰۴ سوره آلعمران
آیه ۴۲ سوره شوری
آیه ۸۵ سوره نساء
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
سلام بر روح بلند وملکوتی حضرت آیت الله تالهی همدانی
فقیه وعارف وعالم بی نظیر
حقیر همراه فرمانده محترم وقت سپاه همدان
جناب پاسدار جواد حکمی ۱۳۶۲
لحظه حضرت شیخ نگاهی کرد
بعداز لا اله الا الله گفتن
فرمود
ای خنک آن کس که ازخود درگذشت
دروجودکاملی نابود گشت
https://eitaa.com/haj_razavi
www.Aviny.com/ÏÚÇí ÓãÇÊ5doa.mp3
زمان:
حجم:
3.65M
دعای سمات
عصر جمعه ......التماس دعا
🗞دنبال روزی حلال باش
✓ قالَ الامام الصّادق عليه السلام:
لا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّهِ فإنّهُ عَونٌ لَكَ عَلى دِينِكَ.
✓ از طلب روزىِ حلال دست مكش؛ زيرا طلب روزى حلال تو را در دينت يارى مى رساند.
📚الأمالي للمفيد ج1 ،ص172
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
با سلام و احترام خدمت با سعادت عزیزان و توفیق تحصیل معرفت الهی ورسیدن به کمال انسانی
روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی و طول عمر با عزت
یارب العالمین
نقش معرفت توحیدی در سعادتمندی و تکامل اخلاقی انسان
معرفت به معنای شناخت و آگاهی عمیق
نقش معرفت در سعادتمندی و تکامل اخلاقی انسان یکی از موضوعات اساسی در فلسفه، عرفان، و اخلاق است. معرفت به معنای شناخت و آگاهی عمیق، نقشی کلیدی در جهتدهی به زندگی انسان و ارتقای ارزشهای اخلاقی او ایفا میکند. در ادامه، به بررسی ابعاد این نقش میپردازیم:
معرفت به عنوان راهنمای زندگی اخلاقی
معرفت، انسان را به شناخت دقیقتر از خود، دیگران، و جهان پیرامون رهنمون میسازد. این شناخت، مبنای تصمیمگیریهای اخلاقی و عمل به فضایل انسانی مانند عدالت، صداقت، و نوعدوستی است. فرد آگاه بهتر میتواند میان خیر و شر تمایز قائل شود و اعمال خود را بر اساس اصول اخلاقی تنظیم کند.
. ارتباط معرفت با سعادتمندی
سعادتمندی یا خوشبختی حقیقی، از منظر بسیاری از اندیشمندان، به زندگی بر اساس عقل و اخلاق وابسته است. معرفت به انسان کمک میکند که اهداف بلندمدت و ارزشمند را شناسایی کرده و از گرفتار شدن در لذات سطحی و زودگذر بپرهیزد. این نوع بینش، آرامش درونی و رضایت عمیق را به ارمغان میآورد.
تکامل اخلاقی از طریق معرفت
اخلاق انسانی تنها با تمرین و تکرار رفتارهای خوب رشد نمیکند، بلکه نیازمند نوعی بصیرت و فهم است. معرفت، افقهای جدیدی از معنای زندگی و مسئولیت اخلاقی را پیش روی انسان باز میکند. این آگاهی، انسان را به سمت همدلی بیشتر، احترام به حقوق دیگران، و پذیرش تفاوتها سوق میدهد.
نقش معرفت در کنترل نفس
انسان در مسیر تکامل اخلاقی، با چالشهایی همچون غرایز، تمایلات نفسانی، و جهل روبروست. معرفت به انسان قدرت میدهد که این موانع را شناسایی کرده و با تقویت اراده، بر آنها غلبه کند. بسیاری از آموزههای دینی و فلسفی، شناخت نفس و کشف حقیقت را مقدمهای برای اخلاقمداری میدانند.
معرفت و رشد معنوی
معرفت نه تنها در بعد عقلانی، بلکه در رشد معنوی انسان نیز اثرگذار است. عرفان و حکمت اسلامی بر این باورند که معرفت حقیقی به خداوند و شناخت صفات الهی، انسان را به مرتبهای از اخلاق و معنویت میرساند که او را به سعادت ابدی نزدیک میکند. این معرفت، انسان را به فروتنی، شکرگزاری، و عشق به دیگران سوق میدهد.
معرفت، بنیان تکامل اخلاقی و سعادتمندی انسان
معرفت، بنیان تکامل اخلاقی و سعادتمندی انسان است. بدون شناخت و آگاهی، فضایل اخلاقی عمق و پایداری نخواهند داشت، و سعادت واقعی نیز حاصل نخواهد شد. بنابراین، پرورش معرفت و آگاهی باید یکی از اهداف اصلی در تربیت فردی و اجتماعی باشد تا انسانی اخلاقمدار، آگاه، و سعادتمند شکل گیرد.
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان وتبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بسیجی و توفیق ادامه راه آن عزیزان شهید
روز یکشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت
یاذلاجلال و الا اکرام
نقش سازنده و راهبردی بسیج در دفاع مقدس و پس از جنگ تحمیلی درعرصههای اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی ،امنیتی.
نقش بسیج در حفظ امنیت، توسعه کشور، و تقویت انسجام ملی
بسیج با تکیه بر روحیه مردمی و آرمانهای انقلاب اسلامی
بسیج با تکیه بر روحیه مردمی و آرمانهای انقلاب اسلامی، چه در دوران دفاع مقدس و چه در سالهای پس از آن، نقشی بیبدیل در حفظ امنیت، توسعه کشور، و تقویت انسجام ملی ایفا کرده است. این نهاد همچنان بهعنوان یکی از پایههای اصلی نظام اسلامی در برابر تهدیدات و چالشها ایفای نقش میکند
نقش بسیج در دوران دفاع مقدس:
بسیج بهعنوان یکی از ارکان اصلی مقاومت مردمی در دوران جنگ تحمیلی، نقشی بیبدیل و حیاتی ایفا کرد. این نقش شامل جنبههای مختلفی بود:
تأمین نیروی انسانی و تقویت نیروی دفاعی کشور
تأمین نیروی انسانی: بسیج مردمی در قالب نیروهای داوطلب و جانبرکف توانست بخش عظیمی از نیازهای جبهههای جنگ به نیروی انسانی را تأمین کند. حضور گسترده نیروهای بسیجی از اقشار مختلف جامعه (دانشآموزان، دانشجویان، کشاورزان، کارگران، و...) به جبههها، قدرت دفاعی کشور را تقویت کرد.
اجرای عملیاتهای بزرگ و موفق
عملیاتهای بزرگ و موفق: بسیج در اجرای عملیاتهای گستردهای نظیر فتحالمبین، بیتالمقدس (آزادسازی خرمشهر)، والفجر ۸، و کربلای ۵ نقشآفرینی برجستهای داشت. این نیروها با روحیه ایثار و شهادتطلبی، صحنههای بینظیری از شجاعت را خلق کردند.
حمایتهای پشتیبانی: علاوه بر حضور مستقیم در میدان نبرد، بسیجیان در پشتیبانی از جبههها نیز نقشی مهم ایفا کردند. جمعآوری کمکهای مردمی، تأمین تدارکات، و انتقال تجهیزات به خطوط مقدم بخشی از این فعالیتها بود.
روحیهبخشی و تقویت معنویت در جبههها
: بسیج بهعنوان نهادی برخاسته از مردم و متکی بر آرمانهای اسلامی و انقلابی، نقشی حیاتی در تقویت روحیه رزمندگان و ایجاد وحدت میان نیروها داشت.
نقش بسیج پس از جنگ تحمیلی:
پس از پایان جنگ، بسیج همچنان بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای مردمی و انقلابی، در عرصههای گوناگون نقش خود را ایفا کرد:
نقش بسیج در طرحهای عمرانی و سازندگی
بازسازی کشور: بسیج با مشارکت در طرحهای عمرانی و سازندگی، نقش مهمی در بازسازی مناطق جنگزده و توسعه زیرساختهای کشور ایفا کرد. پروژههایی نظیر احداث مدارس، جادهها، و تأسیسات رفاهی در مناطق محروم از جمله اقدامات آنان بود.
حفظ امنیت و مقابله با تهدیدات داخلی: در دوران پس از جنگ، بسیج نقشی کلیدی در مقابله با تهدیدات امنیتی داخلی از جمله گروههای تجزیهطلب، ضدانقلاب، و تروریستی ایفا کرد.
تقویت فرهنگ ایثار و شهادت
: بسیج با برگزاری یادوارههای شهدا، اردوهای راهیان نور، و فعالیتهای فرهنگی، به زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار پرداخت.
حضور در عرصههای علمی و فناوری
حضور در عرصههای علمی و فناوری: بسیج علمی و دانشجویی با هدف تولید علم و خودکفایی، وارد میدان شد. این نهاد توانسته است در زمینههایی مانند تحقیقات فناوری، نوآوریهای صنعتی، و کشاورزی پیشرفتهای چشمگیری داشته باشد.
مقابله با بحرانها و امدادرسانی
مقابله با بحرانها و امدادرسانی: بسیج در مدیریت بحرانهای ملی مانند زلزله، سیل، و دیگر حوادث طبیعی، با حضور سریع و مؤثر خود به مردم یاری رسانده است.
نقش راهبردی بسیج در محرومیت زدایی وتحقق عدالت اجتماعی
محرومیتزدایی: در راستای تحقق عدالت اجتماعی، بسیج سازندگی بهطور فعال در مناطق محروم فعالیت میکند. ساخت مسکن برای محرومان، ارائه خدمات پزشکی رایگان، و آموزش مهارتهای فنی به مردم از جمله اقدامات آنهاست
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
باسلام و احترام خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت فطرت و بازگشت به فطرت الهی
روز دوشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت
یا قاضی الحاجات
برکات معنوی ومعرفتی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش واثرات عرفانی وسلوکی آن در تکامل روحی انسان
به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی
این مفهوم به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی است که به باور بسیاری از متفکران، همان فطرت الهی و خیرخواهانهای است که در نهاد انسان قرار دارد. در ادامه نقش این بازگشت در تکامل و سعادت انسان بررسی میشود:
بازگشت به فطرت و تکامل انسان
بازگشت به فطرت بهمعنای کنار گذاشتن زواید و انحرافاتی است که بر اثر محیط، تربیت نادرست، یا خواستههای نفسانی به انسان تحمیل میشود. این بازگشت زمینهساز تکامل فرد در ابعاد مختلف میشود:
تکامل معنوی:
فطرت انسان بهطور ذاتی میل به کمال و ارتباط با حقیقت مطلق (خداوند) دارد. با رجوع به فطرت، انسان از سطحینگری و مشغولیتهای مادی فراتر میرود و به تعالی روحی میرسد.
تکامل اخلاقی:
فطرت انسان با مفاهیم اصیلی مانند عدالت، محبت، و راستگویی عجین است. بازگشت به این اصول، انسان را از انحرافات اخلاقی دور کرده و به یک حیات اصیل اخلاقی سوق میدهد.
تکامل فکری
:
شناخت حقیقت و درک صحیح از هستی از ویژگیهای فطری انسان است. با بازگشت به فطرت، انسان به تفکر انتقادی و تعمق بیشتر در مسائل زندگی و جهان هستی میپردازد.
بازگشت به فطرت و سعادت انسان
سعادت، به معنای خوشبختی و رضایت حقیقی، در گرو هماهنگی با سرشت اصیل انسانی است. بازگشت به فطرت نقشی کلیدی در تحقق این سعادت دارد:
ارتباط با خدا:
فطرت انسانی به طور ذاتی خداجوی است. بازگشت به فطرت، زمینهساز ایجاد ارتباطی عمیق و عاشقانه با خداوند میشود که منبع آرامش و رضایت درونی است.
تعادل در زندگی
:
فطرت، انسان را به اعتدال و هماهنگی دعوت میکند. بازگشت به آن باعث میشود انسان از افراط و تفریط در امور مختلف زندگی (مانند خواستههای مادی) پرهیز کند و به یک زندگی متوازن برسد.
رفع تضادهای درونی:
بسیاری از رنجهای انسان ناشی از تضاد میان خواستههای نفسانی و گرایشهای فطری اوست. با رجوع به فطرت، این تضادها کاهش یافته و انسان به آرامش درونی دست مییابد.
احساس معنا:
بازگشت به فطرت، زندگی انسان را معنادار میکند، چرا که او را با اهداف و مقاصد والایی همچون خدمت به دیگران و جستجوی کمال پیوند میدهد.
. دیدگاه متفکران اسلامی
برخی از متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و امام خمینی معتقدند که فطرت انسان جلوهای از تجلی الهی است. انسان در مسیر بازگشت به فطرت، به خداوند نزدیکتر میشود و این نزدیکی زمینهساز سعادت ابدی اوست. همچنین در قرآن کریم آمده است:
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»
که نشان میدهد دین و فطرت انسان همسو هستند.
چالشها و موانع
زندگی مادیگرایانه: دنیای مدرن با غلبه بر مادیگرایی، اغلب انسان را از فطرت دور کرده و به مصرفگرایی و سطحینگری سوق میدهد.
غفلت از خود:
مشغلههای زندگی و سرگرمیهای بیهدف باعث میشود انسان از ماهیت اصیل خود غافل شود.
فطرت انسان را به حقیقت وجودیاش نزدیک میکند
بازگشت به فطرت بهعنوان مسیری برای تکامل و سعادت، انسان را به حقیقت وجودیاش نزدیک میکند. این بازگشت نهتنها باعث رشد اخلاقی و معنوی میشود، بلکه آرامش، رضایت و معنا را به زندگی او بازمیگرداند. از این رو، توجه به فطرت و پرورش آن یکی از اساسیترین راهکارها برای حل بحرانهای معنوی و اخلاقی انسان معاصر است.
روم: ۳۰
التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
باسلام و احترام خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت فطرت و بازگشت به فطرت الهی
روز دوشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت
یا قاضی الحاجات
برکات معنوی ومعرفتی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش واثرات عرفانی وسلوکی آن در تکامل روحی انسان
به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی
این مفهوم به معنای رجوع به سرشت اصیل و پاک انسانی است که به باور بسیاری از متفکران، همان فطرت الهی و خیرخواهانهای است که در نهاد انسان قرار دارد. در ادامه نقش این بازگشت در تکامل و سعادت انسان بررسی میشود:
بازگشت به فطرت و تکامل انسان
بازگشت به فطرت بهمعنای کنار گذاشتن زواید و انحرافاتی است که بر اثر محیط، تربیت نادرست، یا خواستههای نفسانی به انسان تحمیل میشود. این بازگشت زمینهساز تکامل فرد در ابعاد مختلف میشود:
تکامل معنوی:
فطرت انسان بهطور ذاتی میل به کمال و ارتباط با حقیقت مطلق (خداوند) دارد. با رجوع به فطرت، انسان از سطحینگری و مشغولیتهای مادی فراتر میرود و به تعالی روحی میرسد.
تکامل اخلاقی:
فطرت انسان با مفاهیم اصیلی مانند عدالت، محبت، و راستگویی عجین است. بازگشت به این اصول، انسان را از انحرافات اخلاقی دور کرده و به یک حیات اصیل اخلاقی سوق میدهد.
تکامل فکری
:
شناخت حقیقت و درک صحیح از هستی از ویژگیهای فطری انسان است. با بازگشت به فطرت، انسان به تفکر انتقادی و تعمق بیشتر در مسائل زندگی و جهان هستی میپردازد.
بازگشت به فطرت و سعادت انسان
سعادت، به معنای خوشبختی و رضایت حقیقی، در گرو هماهنگی با سرشت اصیل انسانی است. بازگشت به فطرت نقشی کلیدی در تحقق این سعادت دارد:
ارتباط با خدا:
فطرت انسانی به طور ذاتی خداجوی است. بازگشت به فطرت، زمینهساز ایجاد ارتباطی عمیق و عاشقانه با خداوند میشود که منبع آرامش و رضایت درونی است.
تعادل در زندگی
:
فطرت، انسان را به اعتدال و هماهنگی دعوت میکند. بازگشت به آن باعث میشود انسان از افراط و تفریط در امور مختلف زندگی (مانند خواستههای مادی) پرهیز کند و به یک زندگی متوازن برسد.
رفع تضادهای درونی:
بسیاری از رنجهای انسان ناشی از تضاد میان خواستههای نفسانی و گرایشهای فطری اوست. با رجوع به فطرت، این تضادها کاهش یافته و انسان به آرامش درونی دست مییابد.
احساس معنا:
بازگشت به فطرت، زندگی انسان را معنادار میکند، چرا که او را با اهداف و مقاصد والایی همچون خدمت به دیگران و جستجوی کمال پیوند میدهد.
. دیدگاه متفکران اسلامی
برخی از متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و امام خمینی معتقدند که فطرت انسان جلوهای از تجلی الهی است. انسان در مسیر بازگشت به فطرت، به خداوند نزدیکتر میشود و این نزدیکی زمینهساز سعادت ابدی اوست. همچنین در قرآن کریم آمده است:
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»
که نشان میدهد دین و فطرت انسان همسو هستند.
چالشها و موانع
زندگی مادیگرایانه: دنیای مدرن با غلبه بر مادیگرایی، اغلب انسان را از فطرت دور کرده و به مصرفگرایی و سطحینگری سوق میدهد.
غفلت از خود:
مشغلههای زندگی و سرگرمیهای بیهدف باعث میشود انسان از ماهیت اصیل خود غافل شود.
فطرت انسان را به حقیقت وجودیاش نزدیک میکند
بازگشت به فطرت بهعنوان مسیری برای تکامل و سعادت، انسان را به حقیقت وجودیاش نزدیک میکند. این بازگشت نهتنها باعث رشد اخلاقی و معنوی میشود، بلکه آرامش، رضایت و معنا را به زندگی او بازمیگرداند. از این رو، توجه به فطرت و پرورش آن یکی از اساسیترین راهکارها برای حل بحرانهای معنوی و اخلاقی انسان معاصر است.
روم: ۳۰
التماس دعا دارم