🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸ضمن تبریک سال ۱۴۰۲ به تک تک شما عزیزان
🔹❣آغاز سال جدید رابایاد ونام مولای یمان آقا امام زمان(عج) شروع نماییم🔹❣
----------
می شود آغاز عشق یار حَوِّلْ حالَنا💐
ای خداوند گل و گلزار حَوِّلْ حالَنا💐
احسن حال، از تو در دلهای ما آید پدید💐
ای طبیب جان هر بیمار حَوِّلْ حالَنا💐
یابَدیع و یا سَمیع و یا خَبیر و یا بَصیر💐
آمدم من، یا اُولیِ الْاَبْصار حَوِّلْ حالَنا💐
بار الها آخرین خورشید خود را برفروز💐
تا شوم از نور او سرشار حَوِّلْ حالَنا💐
ای طلوع آفتاب عاشقان بی قرار💐
در کجایی، ای مرا غمخوار حَوِّلْ حالَنا💐
ای امیر کاروانِ نور ، اَیْنَ بْنُ النَّبِی💐
ای به یاران سَیِّد و سالار حَوِّلْ حالَنا💐
رهگذار جاده های شب، بتاب ای ماه من💐
ای چراغ دیده ی بیدار حَوِّلْ حالَنا💐
تا شوم آئينه ی روز وصال و روز عشق💐
شستشو ده از دلم زنگار ، حَوِّلْ حالَنا💐
تاب ماندن نیست در این بی قرارستان بیا💐
ما همه لب تشنه ی دیدار حَوِّلْ حالَنا💐
می رود هر لحظه مرغ جان من در کربلا💐
تا شود در آن حرم زوّار ، حَوِّلْ حالَنا💐
تا نفس دارم چو «یاسر» چشم در راه تواَم💐
سربلندم من ازین گفتار حَوِّلْ حالَنا💐
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@haj_ra@haj_razavizavi
کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
باسلام و احترام⚘️ فرا رسیدن دو پدیده ی زیبای الهی ودوآغاز سلوک اسرار آمیز مادی ومعنوی بهار سبزطبیعت وبهار ماه قرآنی را محضرشما وخانواده گرامیتان تبریک عرض می کنم🌷/ارادتمند شما
سید جلال رضوی
🌺 دستورالعمل های علمای معاصر در باب لحظه تحویل سال:
🔸 علامه آیت الله حسن زاده آملی (ره):
1⃣ قبل از سال تحویل، غسل به نیت
قرب به انسان کامل عصر انجام دهید
2⃣ وبعد مصحف شریف سوره یس را مقابل خود بگشایید .
3⃣ نوزده بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣ چهارده صلوات
5⃣ و هفت مرتبه حمد وسه مرتبه توحید را بخوانید.
وتا لحظه تحویل سال
6⃣ دعای تحویل سال
یا مقلب القلوب....
7⃣ وبعد از سال تحویل دعای فرج الهی عظم البلا را تلاوت کنید
🔹مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی:
ایشان همیشه قبل از تحویل سال مقید بودند که ۳۶۵ مرتبه دعای «یا مقلّب القلوب» را به طور کامل بخوانند و برای اینکه این دعاها، تا لحظه تحویل سال تمام شود، از یک ساعت قبل از اعلام عید، شروع می کردند و مشغول خواندن این دعای شریف بودند.
و بعد از لحظه تحویل سال هم، مقید بودند که اوّلین چیزی که میل می کردند تربت امام حسین علیه السلام باشد.
یعنی حضرت استاد در دو روز از سال، مقید بودند که اوّلین چیزی که می خورند، تربت امام حسین علیه السلام باشد؛ یکی عید فطر بود که در ابتدای روز با تربت، افطار می کردند، و یکی هم نوروز که بعد از تحویل سال، کمی از آن را میل می کردند.
🔸 توصیه آیت الله جوادی آملی حفظه الله:
بهترین چیزها در موقع تحویل، خواندن این دعا، با توجه به معنی است: «یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبّر الّیل و النّهار یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال». ای خدایی که همه چیز در دست تو است، سال خوشی به همه ما عنایت فرما
در لحظه تحویل سال باید به این نکته توجه کنیم که خودمان به دور شمس دین و قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بچرخیم، نه این که تنها به این اکتفاء کنیم که زمین به دور خورشید بچرخد؛ زیرا این امر به خودی خود بلوغ نیست.
🆔️ @haj_razavi
یا صاحب الزمان:
📃 نامۀ عرفانی حضرت امام خمینی (قدسسره) در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه #شعبان و عدم آمادگی برای ضیافتالله ماه مبارک #رمضان
اکنون در آستانۀ شهرالله و مقام ضیافتالله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبانالمعظم که شهر امامان است در شُرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهرالله.
دعاها را گاهی با لقلقۀ لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض میکنم:
✨ اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْلَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ.
از رحمت حق تعالی مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
این چند روز خواهد گذشت چه با عیش و نوش و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت و چه با توجه به آن.
عزیزم، خداوند -جل و علا- نور هدایت را در همۀ مخلوقات خصوصاً انسان نهفته است.
فطرتالله، ما را خواهینخواهی به او متوجه کرده و همۀ مخلوقات در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییدهاند، جز به حق تعالی و کمال مطلق به هیچچیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را میجوید و میخواهد چه آنان که به توهّم بت را میپرستند و چه آنهایی که حق -جل و علا- را منکرند و به دنبال ریاست.
ملحدها گمان میکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن بهحسب واقع متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستوجوی کمال مطلق و خود گمان خلاف میکنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلاً دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق میگردی و کاخنشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند؛
"وَ انْ مِنْ شَیءٍ إلّایُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ. وَقَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا الّا ایَّاهُ"
بنابر وجهی این کلام دامنه دارد. بهتر آنکه درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم.
والسلام علیک و علی عبادالله الصالحین
روحالله الموسوی الخمینی
📚 صحیفۀ امام، ج۲۰، ص۲۵۳ـ۲۵۴
مصلحی خودش:
*اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه معرفت الهی وانجام عمل صالح وفراموش نکردن حیات بعدازمرگ
روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی
*یاحی یاقیوم*
*هول و هراس روز قیامت همه را زمینگیر میکند*
دادگاه وشیوه محاکمه درقیامت
اسم فاعل از مصدر «جثو» به معناى نشستن بر روى دو زانو است؛
یعنى به حالت نیمخیز، آنگونه که مدّعى در پیشگاه قاضى مینشیند.
از این تعبیر استفاده میشود که در گذشته، ارباب دعوا در محکمه در برابر قضات به این صورت مینشستند،
تا از دیگران مشخص شوند.
در قیامت نیز همه در آن دادگاه بزرگ بر سر زانو مینشینند تا محاکمه آنها صورت پذیرد.
*آمادگى براى پذیرش هر فرمان و حکم*
البته، ممکن است این تعبیر نشانهی آمادگى آنها براى پذیرش هر فرمان و حکم باشد؛
زیرا افرادى که به حالت آمادهباش نشستهاند،
بر سر زانو مینشینند.
و یا اینکه اشاره به ضعف و ناتوانى و هراس و وحشتى است که آنها را فرا میگیرد.
و یا اینکه اشاره به جمعیت انبوه و متراکم و یا گروه گروه باشد؛ اشاره به تراکم انسانها در دادگاه عدل الهى،
*هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود*
هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود و به آنها میگویند: امروز جزاى آنچه را انجام میدادید به شما میدهند:
*«کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى کِتابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»* .
معنای این بخش از آیه این است که هر امتى در برابر نامهی عملش قرار میگیرد تا به حسابش رسیدگى شود؛
زیرا در ادامهی آن آمده است:
«امروز جزا داده میشوید هر آنچه را که انجام دادهاید»؛
لذا معناى آیه این است که تو (رسول خدا(ص)) و هر بیننده دیگرى جوامع و امتها را میبینید که با خضوع و ترس، بر زانو نشسته،
و هر امتى به سوى کتاب مخصوص به خودش، یعنى نامهی اعمالش دعوت میشود، و به ایشان گفته میشود: امروز پاداش چیزهایی به شما داده میشود که انجام دادهاید.
*کتاب همان نامهی اعمال تمام نیکیها و بدیها*
بنابر این، «کتاب» موجود در آیه همان نامهی اعمالى است که تمام نیکیها و بدیها،
از گفتار و رفتار انسانها در آن ثبت است.
و به فرموده قرآن کریم، هیچ کار کوچک و بزرگى نیست،:
*«لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصاها* ».
مگر اینکه آنرا ثبت کرده و برشمرده است
*هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد*
ضمناً از ظاهر این آیه استفاده میشود که در روز قیامت علاوه بر نامهی اعمال فردی که فرد فرد انسانها دارند، -
بر اساس آیهی
*«وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً*
- هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد.
البته این برداشت با توجه به اینکه انسان هم اعمال فردى و هم اعمال اجتماعی دارد، طبیعى به نظر میرسد.
*هرکسی حسابگرخویش است*
تعبیر به «تدعى» بیانگر آن است که از انسانها دعوت میشود که نامهی اعمال خود را مشاهده کنند و بخوانند:
*«اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»*
نامهی اعمالت را بخوان، کافى است که خود حسابگر خویش باشى.
*همه ما زمین گیرمی شویم*
روزِی که همه انسانها ازهول هراس صحرای محشر زمینگیر می شوند
حالا این نشستن روی زانو، یا به هنگام ترس و وحشت هست،
و یا از روی فروتنی و تسلیم.
این نام، از روی آیه بیست و هشتم این سوره انتخاب شده:
*وَ تَرَیٰ کُلَّ أُمَّةٍ جَاثِیَةً، کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَیٰ إِلَیٰ کِتَابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ*
در آن روز هر امّتی را می بینی که از شدّت ترس و وحشت، به زانو درآمده است.
*روز جزای اعمال هرانسانی*
و به آنها گفته میشود: امروز جزای آنچه را انجام میدادید،
به شما داده میشود.
*«کُلَّ أُمَّةٍ جٰاثِیَةً»*
هول و هراس قیامت همه را زمینگیر میکنه.
یه خورده به خودمون بیایم و برای این روزِ سخت و سنگین، توشه برداریم.
انقدر بار آخرتمون رو سنگین نکنیم.
المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 177.
[ اسراء، 14.
تفسیر نمونه، ج 21، ص 279- 280
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 120؛ الجامع لأحکام القرآن، ج 16، ص
سوره جاثیه آیه ۲۸
*التماس دعا*
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی