eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*الهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسغادت عزیزان وتوفیق مصاحبت وهمنشینی بابندگان صالح خداوند روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یاحی یاقیوم *ازنظر قرآن وسیر اهل بیت باچه کسانی نباید دوستی وهمنشینی کرد* *کسانیکه بامعیارها وارزشها همانگ نیستند دوری کنید* انسان‌ها در زندگی همواره از کسانی که با آنها رفت و آمد دارند الگوهای رفتاری خود را برداشت می‌کنند. به همین دلیل باید از همنشینی با کسانی که با ارزش‌ها و معیارهای ما سازگار نیستند دوری کنیم. پیامبر (ص) در حدیثی با بیان این‌که با توانگران و متکاثران ترک همنشینی کنید، می‌فرمایند: نشست و برخاست با سه طایفه دل را می‌میراند (و وجدان را می‌کشد): یکی نشست با اغنیا و توانگران است. امام کاظم (ع) به روایت از پیامبر (ص) با بیان این‌که با بدان و شروران همنشینی نداشته باشید، می‌فرمایند: آسایش انسان در ترک چیزهای غیرمهم است و بدترین تنهایی، همنشینی با آدم‌های بد است. *انسانهای بی وفا* امام علی (ع‌) می‌فرمایند: محبت خود را به پای آدم‌های بی‌وفا مریز. *عیب‌گویان* امام علی (ع) در حدیثی با اشاره به این‌که با عیب بینان و عیب‌گویان همنشینی نکنید، می‌فرمایند: با کسی که فضیلت‌های تو را می‌پوشاند و عیب‌هایت را فاش می‌کند، معاشرت نکن. *طمع‌داران* امام حسن مجتبی (ع) در حدیثی با بیان این‌که با چاشت خوران و طمع‌داران رفت و آمد نکنید، می‌فرمایند: دوستی آن است که هم در حال سختی و تنگدستی برقرار باشد هم در حال رفاه و راحتی. *دروغگویان* امام سجاد (ع) می‌فرمایند: با آدم دروغگو هرگز معاشرت و دوستی نکن. *اهل معصیت وگناه* امام صادق (ع) می‌فرمایند: با اهل گناه دوستی مکن، که راه گناه را یادت می‌دهند. *خائنان وخیانتکاران* امام علی (ع) می‌فرمایند: ای کمیل!... با خائنان همنشینی مکن. *انسانهای بخیل* امام سجاد (ع) در حدیثی می‌فرمایند: بپرهیز از این‌که با آدم بخیل دوستی کنی، که او در شدیدترین لحظه‌های نیاز، به تو کمکی نخواهد کرد. *چاپلوسان و تملق‌گویان* پیامبر (ص) در حدیثی با بیان این‌که با چاپلوسان و تملق‌گویان نشست و برخاست نداشته باشید، می‌فرمایند: به دهان ستایشگران و چاپلوسان خاک بپاشید. *کلام حکیمانه پیامبر* پیامبر (ص) می‌فرمایند: چهار چیز دل را می‌میراند (و بی احساس می‌کند) یکی نشست و برخاست با مردگان! پرسیدند ای رسول خدا! مردگان یعنی چه کسانی؟ فرمود هر انسان توانگر پر ریخت و پاش‌ (پرمصرف، و بی‌ملاحظه در خرج کردن و همه گونه خوش‌گذرانی داشتن، و مجالس و محافل گرفتن و فارغ از حال و روز محرومان). *حسودان و تنبلان* امام علی (ع) در حدیثی دیگر با بیان اینکه با حسودان و تنبلان رفت و آمد نکنید، می‌فرمایند: آدم حسود زندگی راحتی ندارد و با آدم افسرده نباید دوستی کرد و انسان دروغ پیشه ناجوانمرد است. *دوستی با نادان و نابخرد* . امام علی ع خطر دوستی با این افراد را هشدار داده و فرموده است: *انسانهای فاسق* از مصاحبت و دوستی با فاسقان بپرهیز؛ چرا که بدی به بدی می پیوندد. در کلام دیگری نیز فرموده است: *انسانهای فاجر* از دوستی با فاجر حذر کن؛ چون تو را به بهای اندک می فروشد. *افراد نادان* افراد نادانی که اسرار شمارا فاش میکنند وقتی آدمی از دوستی با افراد نابخرد و نادان پرهیز کند، خود به خود به سوی دوستی با خردمندان جذب می شود. هم چنانکه امام علی ع فرموده است: گسستن از نادان، برابر پیوند با خردمند است *انسانهای احمق* انسان نابخردی که کارهایش عاقلانه نیست، احمق است؛ حرف های سفیهانه می زند و درک و شعور ندارد. امام ع دوستی با این افراد هم را منع کرده و از آن بر حذر داشته است: از دوستی با احمق و نادان بر حذر باش؛ چرا که او می خواهد به تو سود برساند، اما به خاطر حماقتش به تو زیان می رساند. امام در سخن دیگری از این افراد این گونه یاد کرده است: با بی خرد و احمق همنشین مباش؛ چرا که کار خودش را در نظر تو زیبا جلوه می دهد و دوست دارد تو هم مانند او باشی. *انسانهای افراد لاابالی* افراد لاابالی و تبهکار که اهل معصیت و گناهند، دیگران را نیز همراه خود به سوی گناه می کشانند؛ زیرا همواره به دنبال این هستند که برای خود شریک جرمی بتراشند. انسان همان گونه که از بیمارانی که به بیماری های واگیردار پرهیز می کند، باید از این گونه افراد نیز پرهیز نماید؛  زیرا آلودگی افراد فاسق و فاجر دامن آدمی را هم می گیرد و سبب بدنامی و آلودگی او به گناه و ناپاکی می شود اصول الکافی/ جلد‏4/ صفحه 456 3.نهج البلاغه مجمع البیان 3/232 غررالحکم /342؛ الحکم 2/200 تحف‌ا لعقول /120 و173 اصول کافی 2/641 بحار 73/294 و76 خصال صدوق 1/228 *التماس دعا*
‍ ‍ اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان و توفیق فهم آیات الهی وعمل به آن روز پنجشنبه شما بزرگواران همراه باخیراات وبرکات الهی لااله الاالله الملک الحق المبین مفهوم شناسی قرآن_موجودی_زنده. ظهور قرآن درقیامت حضرت پیامبر اسلام (ص): قرآن در روز قیامت به صورت جوانی زیبا و خوشرو به سوی همنشین اش می آید قرآن زنده است حضرت امام صادق (ع): براستی قرآن زنده است و مرده نیست. او جاری است همچنان که شب و روز جاری اند، همچنانکه خورشید و ماه جاری اند قرآن زنده ای است جاری حضرت امام صادق (ع): قرآن زنده ای است که جاری می شود بر آنکه زنده است همچنانکه بر گذشتگان جاری شده است. صاحب شفاعت برتر حضرت پیامبر اسلام (ص): هیچ شفیعی چه از جنس فرشته و چه از جنس انبیاء و حتی غیر از اینها، شفاعتش برتر از قرآن نیست زنده کننده قلوب مرده حضرت پیامبر اسلام (ص): براستی که قرآن زنده کننده ی قلب مرده است قرآن واعظی خیرخواه حضرت امام علی(ع): از کتاب خدا گشایش طلبید که او، امامی مهربان، هدایتگری مرشد، واعظی خیرخواه، و راهنمایی است که به بهشت خدا رهنمون می کند حضرت پیامبر اسلام (ص): حاملان قرآن، سرشته شده در رحمت الهی و پوشیده شده با نور خدایند رسیدن به مقامات‌ عالی باقرآن حضرت امام کاظم (ع): ما این قرآن را به ارث برده ایم که کوهها بواسطه ی آن سیر می کنند و مسافت بین شهرها با آن پیموده می شود (طی الارض) و مردگان بدان زنده می گردند . کافی ، ج ۱ ، ص ۲۲۶ . الامالي (للطوسي) ، ص ۲۳۵ جامع الاخبار ، ص ۱۱۵ الفردوس ، ج ۵ ، ص ۳۶۸ عوالي اللآلي ، ج ۴ ، ص ۱۱۲ تفسیر العیاشي ، ج ۲ ، ص ۲۰۳ . التماس دعا دارم
سلام ✋️ صبحتون بخیر و نیکی روزگارتون در پناه اهل بیت عالی از خدا براتون یک روز خوب و زیبا  همراه با دنیا دنیا آرامش پر از روزی و خیر و برکت و سرشار ازسعادت و خوشبختی و یک عمر سرافرازی خواهانم در پناه حضرت مهدی عجل الله بهترین های امروز روزیتان ✧════•❁❀❁•════✧ ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام ذاکرین واقعی وعمل به اذکار. روز آدينه شمابزرگواران صاحبدل همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *عمل به ذکرهای طیب وپاکیزه انسان رابسوی خدا می برد* *لازمه صعود بسوی خدا* قرآن کریم می‌فرماید: «کلمات و ذکرهایِ طیّب و پاکیزه» به سویِ خدا صعود می‌کنند، امّا اون چیزی که اینها رو صعود میده، عمل_صالح است: *اِلیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ، و العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ* کلماتِ پاکیزه به سوی او صعود می‌کنند، و این عمل_صالح است که آنها را عروج می‌بخشد! *رابطه بین ذکروعمل* یعنی بینِ ذکر و عمل یک رابطه‌ی تنگاتنگی وجود داره.. و آدم با «ذکرِ بدونِ عمل» به جایی نمیرسه.. *و العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ* عمل_صالح ذکر رو بالا می‌بره.. در واقع، ذکر باید با عمل همراه بشه، و در وجودِ آدم جاری بشه.. طوری که تمامِ وجودِ آدم رو پُر کنه.. هر ذکری، عملی متناسب با مفهومِ همون ذکر داره، که باید بهش عمل کرد. اگر غیر از این باشه، ذکر از زبان فراتر نرفته، و به تعبیرِ قرآن صعود نکرده.. *اهل ذکر چه کسانیند* ما با عمل به مفهومِ ذکر، «اهلِ ذکر» میشیم. *مثلاً «فتّاح* (یعنی گره‌گشا) یکی از اسامیِ خداست. کسی که این ذکر رو میگه، اگر میخواد ذکرش صعود کنه، باید خودش هم به این ذکر عمل کنه: یعنی از کارِ خلقِ خدا گره‌گشایی کنه. و همینطور بقیّه‌ی اذکار و اسماءِ الهی: *ذکرعلیم* با ذکرِ «علیم» باید آگاهی رسان بشیم. *ذکرحکیم* با ذکرِ «حکیم» باید حکیمانه زندگی کنیم. *ذکررزاق* با ذکرِ «رزّاق» باید روزی رسانِ خلقِ خدا باشیم. *ذکرستار* با ذکرِ «ستّار» باید راز نگهدارِ اسرارِ دیگران باشیم. *ذکرحق* با ذکرِ «حق» باید مروّجِ راستی و درستی باشیم. *ذکرِ «بسم الله الرحمن* با ذکرِ «بسم الله الرحمن الرحیم» باید بخشنده و مهربان باشیم. *ذکرِ «لا اله الا الله* با ذکرِ «لا اله الا الله» باید یگانه‌گویی، یگانه‌اندیشی و یگانه‌بینی رو تجربه کنیم.. *ذکرِ «الله اکبر* با ذکرِ «الله اکبر» باید از غیرِ خدا ببریم، و رو به سمتِ اون وجودِ لایتناهی کنیم. *ذکرِ حقیقی* این یعنی «ذکرِ حقیقی»... ذکر_حقیقی اون ذکری است، که آدم رو به دنبالِ کاری بفرسته... اگر میخوایم شب_قدر یه دعای جوشن کبیری بخونیم که صعود کنه، باید به ذکرهای دعا عمل کنیم، وگرنه صرفاً چند تا واژه رو پشتِ سرِ هم تکرار کردیم. سوره فاطر آیه۱۰ *التماس دعا دارم*
امیر المومنین امام على عليه السلام: حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ، وسَلامَةُ الدّينِ خوش‏گمانى موجب راحتی قلب و سلامتی دين است غررالحكم حدیث4816 🆔️ @haj_razavi
هر وقت رزقت کم شد، خواستی زیادتر بشود، از همان اندکی که داری انفاق کن. وقت نداری، پول نداری، بدهکاری، اما از همان مختصری که هست به دیگران ببخش. با صدق دل و خدایی. یک دفعه می بینی در باز شد و روزی سرازیر شد. خدا بیش و کم را کاری ندارد، با انفاق شما رزقت را بیشتر می کند. هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی کین کیمیای هستی قارون کند گدا ‌ ‌ @haj_razavi
✅داستان تشرف علامه حلی ره محضر امام زمان (عليه السلام) شب يود و تاريك. ستاره‌ها در دل آسمان مي‌درخشيدند. دل علامه هم روشن بود. شب جمعه‌اي ديگر بود و او هم چون هميشه يكه و تنها در دل بيابان به شوق زيارت مولايش حسين (عليه‌السلام) مي‌رفت.  مبهوت آسمان بود و عظمت پروردگارش. نفهميد غريبه پياده كي و چطور همراهش شد! به خود كه آمد ديد دارد با او از هر دري مي‌گويد. اما نه، كلام غريبه فراتر از آن بود كه اين طور حيفش كند. عظمت از كلامش مي‌باريد انگار! حسي غريب در وجود علامه چنگ مي‌زد. تصميم گرفت از مسايل علمي بپرسد. هرچه مي‌گفت غريبه بي‌درنگ پاسخ مي‌داد. همه آن مشكلات علمي‌اي را كه جمع كرده بود تا روزي از عالمي جواب بگيرد حالا داشت حل مي‌شد. هنوز سؤال علامه تمام نشده پاسخ غريبه حاضر بود. گويا همه آن سؤالات را از قبل شنيده و حال تنها آماده پاسخ بود. دريايي در دل علامه به تلاطم افتاده بود:«آخر چه طور! مگر مي شود!؟» اما جوابي براي سؤال خود پيدا نمي‌كرد. باز پرسيد، پرسيد و پرسيد، چون تشنه‌اي كه به آب رسيده باشد. اين‌بار غريبه نظري خلاف فتواي علامه داد و او با همه حيرتش نتوانست سكوت كند. به نظرش اين فتوا خلاف اصل و قاعده بود، گفت:«من اين را نمي‌پذيرم، حديثي طبق اين فتوا نداريم.» غريبه لبخندي زد و گفت: «شيخ طوسي در تهذيب حديثي در اين‌باره آورده است.» علامه باز لجاجت كرد، گفت:«نه، به ياد ندارم آن را در تهذيب ديده باشم.» غريبه كه سرشار آرامش بود پاسخ داد:«از اول آن نسخه تهذيب كه داري فلان قدر بشمار، در فلان صفحه و فلان سطر حديث را خواهي ديد.» علامه باز در شگفت ماند، توان حرف زدن نداشت. مات و مبهوت به چهره غريبه نگاه مي‌كرد. خيره شده بود به چشم‌هاي معصومش و زيرلب زمزمه مي‌كرد:«خداوندا! چه عظمتي در اين چشم‌هاست. چيست در اين نگاه كه اين‌طور ذوبم مي‌كند؟ كيست اين غريبه كه هم پايم شده است در دل اين صحرا؟ نكند ... نكند او همان گمشده‌اي است كه سال‌هاست به دنبالش هستم! نكند ...» تنش به لرزه درآمد. تازيانه از دستش به زمين افتاد. نتوانست تحمل بياورد، پرسيد:«آيا در زمان غيبت، ديدار امام عصر ممكن است؟» غريبه خم شد تا تازيانه را از زمين بردارد. دل در سينه علامه نبود ديگر. چه پاسخ خواهد داد، نمي‌دانست. غريبه قد راست كرد و تازيانه را ميان دست‌هاي علامه گذاشت. نگاهي به چهره آرام و بي‌قرار علامه كرد، گفت:«چگونه نمي‌توان ديد حال آن كه دست او ميان دست توست؟!» يكباره آسمان و ستارگانش را همه در برابر خود ديد: گويا خورشيد ميان دستهايش بود كه حرارتش داشت اين‌طور ذوبش مي‌كرد.پرده اشك، چشم‌هاي علامه را پوشاند. تاب نياورد ديگر. خود را از بالاي مركب پايين انداخت تا بر پاي مولايش بوسه بزند. مي‌خواست قالب تهي كند از شوق. جسم‌اش ديگر تاب اين همه التهاب و اضطراب و عشق را نياورد، از هوش رفت. چشم كه بازكرد، خودش بود و يك دنيا حسرت، كاش زودتر شناخته بود آن غريبه آشنا را. به خانه بازگشت. كتاب تهذيب را گشود. آري، حديث همان جا بود. درست همان صفحه و همان سطر. قلم برداشت و با دست لرزان بر حاشيه كتاب نوشت:«اين حديث، آن حديث است كه حضرت ولي‌عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خبر آن را به من داد و نشاني آن را با شماره صفحه و سطر كتاب برايم گفت.» چشمش به تازيانه پيش رويش افتاد. آن را به آرامي در دست گرفت. بوسيد، بوييد، چه عطر غريبي مي‌داد آن تازيانه كه بوي نرگس داشت. منابع: 1- حسن جلالي عزيزيان، نگاه سبز، ملاقات با امام زمان(عج)، دفتر نشر مصطفي، ص58. 2- محمدباقر ملبوبي، الوقايع و الحوادث، انتشارات دارالعلوم، ج4، ص10. 3- سيد نعمت‌الله حسيني، مردان علم در ميدان عمل، ص‌ 354. منبع: ماهنامه ي ديدار آشنا- ش 80 ارديبهشت86 ص10کانال سلوک شیعه @haj_razavi. کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*💔 اربعینی‌ها* *یادتان باشد که ستون به ستون، مدیون قطره قطره خون شهیـــــــدانید* *💔 اربعینی‌ها* *وقتی چشمتان به گنبد زیبای آقا افتاد، یاد کنید از آنانی که با حسرت پشت پیراهن‌هایشان می‌نوشتند* : *🌹یا زیارت یا شهادت* *💔 اربعینی‌ها* *میانِ هروله‌های بین‌الحرمین، یاد کنید از شهـــــــدایی که در آرزوی زیارتِ شش گوشه‌ی اربابـــــ پرپر شـــدند* *💔 اربعینی‌ها* *نمی‌دانم از کدام مرز می‌گذرید اما؛ یاد کنید از شهـــدای مفقودالاثر در مرزهای* *🌹خسروی... مهران… چذابه… حاج عمران…شلمچه…* *💔 اربعینی‌ها* *التمــــــــــــــاسِ دعای فرج برای عزیز دل حضرت زهرا سلام الله علیها فراموش نشود 🌷 را یاد کنیم با ذکر 🌷 🏴 تا 🏴
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق دریافتن برکات الهی روز آغازين هفته شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یارب العالمین *ویژگی های خانواده سعادتمند وحیاتِ طیّبه و عملِ صالح انسان ،درکلام خدا* *شناخت سبک زندگی قرآنی* از نظرِ قرآن، غیر از این زندگی که همه‌ی موجودات و حیوانات و انسانها دارند، یک زندگیِ سطحِ بالاتری هم وجود داره که بهش میگن «حیاتِ طیّبه». «حیاتِ طیّبه» یک زندگیِ واقعی است. یک زندگیِ طیّب و طاهر، پاک و پاکیزه. قرآن می‌فرماید اگر دنبالِ «حیاتِ طیّبه» هستید، راهش اینه: «عملِ صالح». *مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیٰاةً طَیِّبَةً* . هر زن و مردی که عملِ صالحی انجام دهد، در حالی که مؤمن است، قطعاً او را به حیاتِ طیّبه‌ای زنده میداریم. *زندگیِ این دنیا، فانی پذیروناپایدار* دقّت کنیم، می‌فرماید: *لَنُحْیِیَنَّهُ حَیٰاةً طَیِّبَةً* . به «حیاتِ طیّبه» زنده می‌کنیم. یعنی زندگیِ این دنیا، مردگی است. و با «حیاتِ طیّبه» آدم تازه زنده میشه. چون زندگیِ اصلی اونه. امّا راهِ رسیدن به این زندگیِ واقعی و حیاتِ طیّبه چیست؟! عملِ صالح. حالا عمل_صالح چیه؟! یه خورده فکر کنیم، تا حالا هر وقت به ما میگفتن عمل صالح، ما برداشتمون از این کلمه چی بوده؟! بعضی‌ها فکر می‌کنند عمل صالح یعنی کارهای خوب. نخیر!!! هر کار خوبی رو عمل صالح نمیگن. «صالح»، اسم فاعل از کلمه «صُلح» است. مثل: *صَبر و صابر* صابر: کسی است که کارهای او ریشه در صبر داره. *عَدل و عادل* عادل: کسی است که کارهای او ریشه در عَدل داره. *صُلح و صالح* صالح: کسی است که کارهای او ریشه در صُلح داره. «عبدِ صالح» بنده‌‌ای است که اعمالِ او ریشه در صلح داره. «عملِ صالح» عملی است که ریشه در صلح داره، و به پاسِ صُلح انجام میشه. عملی است که صَلاح داره، نه فِساد. کلمه‌ی «صُلح» از اون گوهرهای قرآنی است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته. *صلح پایه و اساسِ هستی* قرآن می‌فرماید: *الصُّلحُ خَیرٌ* . صلح، بهترین است. کلمه‌ی صلح و مشتقّاتش صدها بار در قرآن اومده: [صُلح، صالِح، اِصلاح، مُصلح، صالحه، صالحات، صالحون، یصلح، یصلحون،... این نشون‌دهنده‌ی اهمّیت این موضوعه. در این آیه‌ هم می‌فرماید: راه رسیدن به «حیاتِ طیّبه» عملِ صالح است. کسی که خواهانِ زندگیِ واقعی است، خواهانِ صلح است. چون صلح پایه و اساسِ هستی است. صلح، یک طرفند سیاسی اجتماعی نیست، خودِ زندگی است. چون حیات از وحدت و هماهنگیِ نیروهای هستی‌ساز به وجود میاد. بدنِ ما، با صُلحِ بینِ سلول‌ها، بدن شده. با اینکه هر سلولی داستانِ خودش رو داره، امّا به خوبی همدیگه رو پذیرفتند. چون میخوان کنارِ هم زندگی کنند. چون خواهانِ زندگی هستند. هر خِلل و اغتشاش و آشوبی در این پیوند، مساوی است با مرگ و نابودی. در تمامِ عالَم همینطوره. اون چَسبی که همه‌ی عالم رو کنار هم نگه میداره، صلح است. در قرآن غالباً هر جا سخن از «ایمان» هست، به نوعی سخن از «عملِ صالح» هم هست. چون ایمان بدون عمل_صالح، فایده‌ای نداره. اینها دو بالِ پروازِ مومن هستند. *مومن واقعی اهلِ صُلح و اِصلاح* مومن واقعی اهلِ صُلح و اِصلاح است. اهلِ فِساد و درگیری نیست. اهل جنگ و خونریزی نیست. هر جایی که باشه کارش اصلاح‌گری است. مومنِ واقعی دلها رو پیوند میزنه و یکپارچه میکنه. مومنِ واقعی اهلِ تضاد نیست. اهل تفرقه نیست. برداشت‌های زهرآگین رو دور ریخته. پس اهل وحدته. و در «صُلحِ کُل» غوطه‌ور شده. مومنِ واقعی در نگاهش نورِ مدارا و ملاطفت موج میزنه. با تمامِ مخلوقاتِ خدا سرِ صُلح و مدارا داره. مومنِ واقعی مثلِ آب نرم و لطیفه، و تمامِ قدرت و تاثیرگذاری‌اش بخاطرِ همین نرمی است. چنین کسی نگاهش به جهان سرشار از زندگی است، چون به فرموده‌ی قرآن: الصُّلحُ خَیرٌ. «صلح، بهترین است». کسی که اهلِ عمل_صالح نباشه، رنگِ بهشت رو نمی‌بینه. چون جوازِ ورود به بهشت، عملِ صالح است. *لازمه رسیدن به حیات طیبه* کسی که اهلِ عمل_صالح نباشه، در «حیاتِ طیّبه» زنده نخواهد شد، و از اون زندگیِ پاکیزه بی‌بهره است. پس دوست بداریم، و «دوست‌داشتن» رو به دیگران هم یاد بدیم. چرا که این دوست داشتن، «دوست» را داشتن است، و زندگی را پاس داشتن. «حیاتِ طیّبه»، جز با «عملِ صالح» و دوست‌داشتن و مهرورزی و محبت به مخلوقاتِ خداوند، به دست نمیاد. و به قول امام باقر (ع): *هَلِ الدِّینُ اِلّا الحُبّ؟!* آیا دین جز محبت و مهرورزی است؟! . *فلسفه سلام پایانی در نماز* و دقیقاً به همین دلیل هست، که هر روز در پایانِ نماز به بندگانِ صالحِ خدا سلام و درود می‌فرستیم: *«اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللهِ الصّالِحینَ* »
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق فهم وبصیرت جبهه حق ازباطل وپرهیز ازپیروی شیطان در ون وبرون روز یکشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمربابرکت وعاقبت بخیری دردنیا وآخرت *یاذالاجلال والااکرام* *کامل پنداریِ خویش و بهتر دانستن خود از دیگران ، بدترین بیماریِ آدمی* *بیماری روحی بشر* از جملۀ مهلک ترین بیماری های روحی بشر ، کامل پنداری خویش و بهتر دانستن خود از دیگران است . این بیماری به طور غالب در بستر خودشیفتگی شکل می گیرد و رشد می کند و تباهی ها به بار می آورد . در نظر چنین انسان هایی ، آن چه از ایشان صادر می شود ، و هر کار و رفتار ، بهترین و زیباترین ، و خالی از نادرستی و کاستی است ؛ به تعبیر قرآن کریم *أَفَمَن زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًًا* آیا کسی که کردار بدش در نظرش آراسته شد و آن را نیکو دید همانند کسی است که چنین نیست ؟ *انانیت عزازیل* این بیماری ، همان است که عزازیل را به ابلیس بَدَل کرد و او را با همۀ پیشینۀ عبادتش در جایگاهِ طرد و لعن الهی نشاند و به شیطنت دائمی و محرومیت ابدی گرفتار ساخت . ابلیس از سرِ اَنانیت ، خود را از آدم بهتر خواند و تکبّر ورزید و به تباهی رفت . در آیات مبین خداوند آمده است : *قَالَ أَنَا خَیرٌ مِنهُ خَلَقتَنِی مِن نَارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طِینٍ . قَالَ فَاهبِط مِنهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخرُج إنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ* *شیطان ازخوارشدگان* گفت : من از او بهترم . مرا از آتشی آفریدی و او را از گِل آفریدی . فرمود : از آن مقام فرو شو ، تو را نرسد که در آن جایگاه تکبّر نمایی . پس بیرون شو که تو از خوار شدگانی . همچنین در کلام مبین حق آمده است : *« قَالَ فَاخرُج مِنهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ . وَ إِنَّ عَلَیکَ لَعنَتِی إِلَی یَومِ الدِّینِ »* گفت : پس ، از آن مقام بیرون شو ، که تو رانده ای . و تا روز جزا دور باد از رحمت من بر تو باد . *تلاش ابلیس درفریب آدمی* همۀ تلاش ابلیس بر آن است که آدمیان را به بیماری خود مبتلا سازدو در جایگاه اَنانیت ، کامل پنداریِ خویش ، تکبّر و گردنفرازی و گردنکشی قرار دهد و تباه سازد ، چنان که امیرمؤمنان علی (ع) در خطبۀ قاصعه بدان اشاره کرده است : *فَاحذَرُوا عِبَادَ اللهِ أَن یُعدِیَکُم بِدَائِهِ ، وَ أَن یُجلَبَ بِخَیلِهِ وَ رَجِلِهِ* پس بندگان خدا ! بپرهیزید از این که شیطان شما را به بیماری خود مبتلا گرداند ، و با بانگِ خویش برانگیزانَد ، و سوارگان و پیادگان خود را بر سرِ شما کشانَد . *خودشیفتگی انسان* کامل پنداری و خود برتر بینی در هر شکل آن ویران کنندۀ انسانیت انسان و به تباهی بَرَندۀ اوست ، چنان که در آموزه های امام علی (ع) آمده است : *مَا أَضَرَّ المَحَاسِنَ کَالعُجبِ* هیچ چیز مانند خود شیفتگی به خوبی ها زیان نمی رساند . *العُجبُ هَلَاکٌ* خود شیفتگی مایۀ هلاکت است . *کامل پنداری درانسان* من از نژاد برترم ، گوهر من والاتر است ، من نجات یافته و بهشتی ام ، دانشی چون دانش من نیست ، من عقل کل ام ؛ و هر نوع دیگری از کامل پنداری و خود برتر بینی دامی است پهن شده از سوی شیطان . امام علی (ع) در عهدنامۀ مالک اشتر در این باره چنین هشدار داده است : *« إِِیَّاکَ وَ الإِعجَابَ بِنَفسِکَ ، وَ الثِّقَةَ بِمَا یُعجِبُکَ مِنهَا ، وَ حُبَّ الإِطرَاءِ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ مِن أَوثَقِ فُرَصِ الشَّیطَانِ فِی نَفسِهِ لِیَمحَقَ مَا یَکُونُ مِن إِحسَانِ المُحسِنِینَ* . تو را سخت پرهیز می دهم از خود شیفتگی ، و اطمینان کردن به چیزی که به خود شیفتگی ات وا می دارد ، و از دوست داشتن چرب زبانی و ستایش ، زیرا چنان حالتی از استوارترین فرصت های شیطان در درون خودش است ، برای این که هر کار نیکی را که نیکوکار کرده است از میان بردارد . *خودشیفتگی یاحماقت* خود شیفتگی ، کامل پنداریِ خویش و بهتر دانستن خود از دیگران ، نشانۀ عقل و کمال نیست ، بلکه ظهور آشکار نابخردی و حماقت آدمی است ، چنان که در هشدارهای امیرمؤمنان علی (ع) آمده است : *العُجبُ عُنوَانُ الحِمَاقَةِ* . خود شیفتگی نشانۀ حماقت است . *بیماری کامل پنداشتن خویش* ای انسان ای متکبّر در جان و روح ! ای گردنفراز ! بدان که هیچ بیماری و دردی بدتر از کامل پنداشتن خود نیست . در پی درمانِ این مهلک ترین بیماری بر آ ، سورۀ فاطر آیه ۸ سورۀ ص آیات ۷۷ و ۷۸ سورۀ اعراف آیات ۱۲و۱۳ نهج البلاغه عهدنامه مالک اشتر
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 ⚫️ فضایل و ثواب زیارت امام حسین علیه السلام ♦️ در روایاتی که در کتاب شریف وسایل شیعه نقل شده است چهل مورد از فضایل و ثواب زیارت امام حسین (علیه السلام) آمده است: ۱. روزى را زیاد مى كند. ۲. عمر را طولانى مى كند. ۳. خطرات را دفع مى كند. ۴. گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد. ۵. زائر مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند. ۶. حاجات او كنار قبر مستجاب است. ۷. ملائكه براى زوار امام حسین (ع) دعا مى كنند. ۸. نام او را در اعلى علیین مى نویسند. ۹. هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود. ۱۰. ثواب هزار حج مقبول دارد. ۱۱. ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد. ۱۲. روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست. ۱۳. در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى با توسل به امام مقرب درگاه حق میگردد. ۱۴. به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند. ۱۵. در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند. ۱۶. زوار امام حسین علیه السلام در قیامت بر سفره‌هاى نور هستند. ۱۷. زوار امام حسین علیه السلام در جوار پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه علیهم السلام هستند. ۱۸. زوار امام حسین علیه السلام چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند. ۱۹. خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند. ۲۰. زائر امام حسین علیه السلام شهید مى میرد. ۲۱. ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد. ۲۲. زیارت هر ماه امام حسین علیه السلام ثواب هزار شهید دارد. ۲۳. هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه، براى زائر مى‌شود. ۲۴. هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد. ۲۵. هر یك روز اقامت نزد حضرت، معادل هزار ماه است. ۲۶. هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد، به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد. ۲۷. زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد. ۲۸. زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار صدقه مقبوله دارد. ۲۹. ثواب هزار روزه به زائر مى دهند. ۳۰. ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد. ۳۱. زائر امام حسین علیه السلام اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود. ۳۲. ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد. ۳۳. زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست. @haj_razavi ۳۴. ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد. ۳۵. ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست. ۳۶. زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد. ۳۷. زیارت امام حسین علیه السلام بهترین عمل است. ۳۸. خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى كند. ۳۹. پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام براى او دعا مى كنند. ۴۰. پیامبر صلی الله علیه و آله و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند و با امام حسین علیه السلام محشور مى‌شود. پایگاه‌های اطلاع‌حجت الاسلام والمسلمین استاد سید جلال رضوی همدانی @haj_razavi 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت حقوق همنوعان ورعایت حق الناس روز دوشنبه شمابزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یاقاضی الحاجات *آبرویِ مردم خط قرمز خداست ، مراقب حق الناس باشیم* *گناهی خطرناک و نابخشودنی* یه گناه تو قرآن هست، که خدا به پیامبرش میگه: اگر کسی این گناه رو انجام بده، منِ خدا نمی‌بخشمش. ای پیامبر! حتّی اگر تو، هفتاد بار براش استغفار کنی، من نمی‌بخشم. با هم این گناه رو ببینیم: زمان پیامبر (ص) بعضی از مومنین که خیلی فقیر بودند، به اندازه توانائی‌شون، و به میزانِ خیلی کمی انفاق می‌کردند. *حرمت مؤمنان فقیر* بعضی‌ها بودند که این مومنانِ فقیر رو مسخره می‌کردند. خداوند این آیات رو نازل کرد: *الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ، وَ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ، سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ* کسانی که از مؤمنانِ فرمانبردار، درباره صدقاتشان عیب‌جویی می‌کنند.. و کسانی را که، برای انفاق در راه خدا، جز به مقدارِ تواناییِ ناچیزِ خود دسترسی ندارند، مسخره می‌کنند.. خدا آنها را استهزا می‌کند، و کیفر می‌دهد. و برای آنها عذاب دردناکی است! *گناهی که شفاعت پیامبرهم تأثیرگذارنیست* و در آیه بعد، خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید: *اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ، إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَن یَغْفِرَ اللهُ لَهُمْ* ای پیامبر! چه برای آنها استغفار کنی، و چه نکنی، هیچ فرقی نمی‌کند. حتّی اگر هفتاد بار برای آنها استغفار کنی، هرگز خدا آنها را نمی‌آمرزد. خیلی این آیه ترسناکه.. واقعاً باید بترسیم!! خدا به پیامبر (ص) میگه، خودت رو معطّل نکن، من آدمهایی که این گناه رو انجام بدن نمی‌بخشم. حتّی اگر هفتاد بار هم براشون استغفار کنی، من نمی‌بخشم. *عیب جویی وتمسخرمؤمنان* کسانی که: *یَلْمِزُونَ الْمُؤْمِنِینَ* از مومنان عیب‌جویی می‌کنند. *فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ* و اونها رو مسخره می‌کنند. کسانی که با زبونشون، دیگران رو نیش می‌زنند، و مسخره می‌کنند. و کسانی که دنبالِ عِیبِ مردم هستند. در یک کلام، کسانی که با آبروی_مردم بازی می‌کنند. *آبروی_مردم، خطّ قرمزِ خداست* آبروی_مردم، خطّ قرمزِ خداست. خدا از کسانی که با آبروی_مردم بازی می‌کنند، نمی‌گذره. چقدر تو فضای مجازی و فضای حقیقی، آبروی مردم رو بردیم. چقدر تو شبکه‌های اجتماعی دیگران رو مسخره کردیم. چقدر با اعمال و رفتارمون دلِ دیگران رو شکستیم. چه زندگی‌هایی رو با خبرکشی‌ها و عیب‌جویی‌ها بهم زدیم. و... مراقبِ حق_الناس باشیم. سوره توبه آیه ۸۰ *التماس دعا*
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام اهل خیر روز سه‌شنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی یاالرحم الراحمین *در جستجوی خیر واقعی وراستین* *طلب خیرکردن* هر وقت هر کاری خوبی میکردیم، بهمون میگفتن: خیر ببینی. خیر ببینی پسرم... خیر ببینی دخترم... خیر ببینی جوون... وقتی صبح از خواب بیدار میشیم، به همدیگه میگیم: صبح به خیر. در طول روز به همدیگه میگیم: روز به خیر. شاید در طول روز، این کلمه رو چند بار تکرار کنیم، و برای همدیگه طلب خیر کنیم. *چیستی خیر* ولی واقعاً این "خیر"ی که همه در جستجوی اون هستند، و از خدا میخوان، چیه؟؟! قران کریم می‌فرماید: همه انسان‌ها شدیداً در پی خیر هستند... همه در جستجوی بهترین‌ها هستند... *إنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيد.* انسان بسیار دوستدار خیر است. ولی هر کس این خیر را در چیزی می‌بیند: یکی در خانه‌ی خوب...! یکی در ماشین خوب...! یکی در شغل خوب...! یکی در همسر و فرزندان خوب...! *خیر راستین* ولی واقعاً این خیرِ راستین چیست؟! قرآن کریم می‌فرماید حضرت موسی وقتی خائف و ترسان از بین فرعونیان می‌گریخت، این جمله رو زمزمه می‌کرد: *ربِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر* . پروردگارا! من به آنچه از خیر بر من نازل کنی محتاجم! یعنی خدایا من نمیدونم خیرم در چیست... ولی اون بهترین رو که خیر من در آن است، بر من نازل کن... خیلی از ماها، این آیه رو در قنوت نمازها میخونیم، و مدام از خدا طلب خیر می‌کنیم. خیری که حتّی نمیدونیم چی هست. فقط همین قدر میدونیم که اون چیزی که مردم فکر می‌کنند، نیست! خُب حالا میخوای بدونی خیرِ واقعی چیه؟! یه آیه‌ در قرآن هست که بارها و بارها دیدیم و شنیدیم، ولی به راحتی از کنارش عبور کردیم. خدا به صراحت این خیر رو در قرآنش به همگان معرفی کرده: *بقِيَّةُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.* بقية الله، همان خیرِ شماست، اگر از اهل ایمان باشید! این خیر که همه دنبالش هستند، چیزی نیست جز بقیه‌الله. جز پدر مهربانم! امام‌_زمان اون خیری که همه رهاش کردند، و به بهای اندکی فروختند! *خیرِ واقعی یعنی اهلبیت* . در زیارت‌_جامعه‌_کبیره خطاب به اهلبیت میگوئیم: *انْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ اوَّلَهُ، وَ اصْلَهُ وَ فَرْعَهُ، وَ مَعْدِنَهُ وَ مَاْویهُ وَمُنْتَهاهُ* . هر جا صحبت از خیر باشد، شما اهلبیت اوّل و آخر و اصل و فرع و معدن و جایگاه آن خیر هستید. ‌‌ سوره قصص آیه ۲۴ سوره عادیات آیه ۸ *التماس دعا*
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه اخلاص وتقوی دررفتاروگفتار روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت *یاحی یاقیوم* *رابطه تقوا و عاقبت بخیری ونقش عملی آن درتکامل انسان* *قرآن مایه هدایتِ متقین* قرآن کریم در ابتدای سوره بقره می‌فرماید: *الم ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ، هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ* این کتاب با عظمتی است، که هیچگونه شکّ و تردیدی در آن نیست. و مایه هدایتِ متقین و پرهیزکاران است. همین اوّلِ کار، خدا می‌فرماید: این قرآن، اهلِ تقوا رو هدایت می‌کنه. *چرا قرآن فقط متقین رو هدایت میکنه* مگه ما نمیگیم قرآن برای هدایت همه انسانها اومده: مسلمان و غیر مسلمان. پس چرا اینجا می‌فرماید این قرآن فقط متقین رو هدایت میکنه؟! *میشه مسلمان نبود، ولی تقوا داشت* از این آیه معلوم میشه که، قبل از ایمان و دینداری هم میشه تقوا داشت. یعنی میشه مسلمان نبود، ولی تقوا داشت. البته «تقوای عمومی». چون ما دو نوع تقوا داریم: «تقوای عمومی» و «تقوای مؤمنانه». *تقوای عمومی* یعنی اینکه شخص، حتّی ایمان هم نداره، امّا اهل مراقبت هست. اهل حساب و کتاب هست. توی زندگیش ضابطه حاکم هست. اگر جایی سخنِ درستی بشنوه، عمل میکنه. درسته که این شخص، خدا و دستورِ خدا رو نمی‌شناسه، ولی وجدانش بیداره، و اخلاقیات رو درک می‌کنه. دین نداره، ولی خوبی‌ها رو میفهمه، و عمل میکنه. چنین شخصی، اگر با قرآن برخورد داشته باشه، قرآن هدایتش میکنه، و دستش رو می‌گیره. بسیاری از افرادی که در دنیا می‌شنویم، یک صفحه از قرآن رو خوندن، یا یک آیه قرآن رو شنیدن، و مسلمان شدند، از این دسته از افراد هستند. *تقوای مؤمنانه* یعنی اینکه شخص ایمان داره و مسلمان هست، و در عینِ حال تقوا هم داره. چنین شخصی، وقتی به قرآن میرسه، این تقوا کمکش میکنه، و ایمانش رو قوی‌تر میکنه، و باعثِ هدایت بیشترش میشه. *لازمه عاقبت بخیری* امّا اگر کسی مسلمان باشه، ولی تقوا نداشته باشه، این ایمان به دردش نمی‌خوره، و عاقبت بخیر نمیشه. چون خودِ قرآن می‌فرماید: *وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ* . عاقبت‌بخیری و سرانجامِ نیک، از آنِ متقین است. پس یادمون باشه. اوّلین درسِ سوره بقره اینه که: قرآنِ کریم، فقط متقین رو هدایت میکنه: *هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ* . سوره قصص آیه۸۳ *التماس دعا دارم*
درسفر عشق به یادشما عشاق حسینی هستیم
غوغای ازجنس عشق در مسیر جاده طریق العلما