eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف وحکمتهای قرآنی وعمل به آن روز آدينه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *ثوابی که همواره جاری است وقطع نمیشودتاقیامت* مراتب وثواب بعضی از اعمال بعضی اعمال هستند که با انجام آن ثوابش را در همان لحظه کسب میکنیم و تمام میشود ولی بعضی اعمال هستند که آثاری دارند و تا زمانی که آن آثار هست، ثوابش هم هست؛ به این آیه توجه کنید: إنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتَی' وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ ءَاثَٰرَهُمْ حقّاً كه‌ ما خودمان‌ مردگان‌ را زنده‌ میكنيم‌ و آنچه‌ را كه‌ از پيش‌ فرستاده‌اند و آثارشان‌ را مینويسيم‌؛ خیرات ومبرّات‌ وآثار درنامه عمل‌ ممكن است‌ انسان‌ هزار سال‌ از دنيا رفته ولی عمل او آثاری داشته‌ که خيرات‌ و مبرّات‌ آن‌ آثار‌ هم‌ در نامه عمل‌ او نوشته‌ ميشود. اثر بعضی ازاعمال تاقیامت جاری است مثلاً كسی مسجدی بسازد، بعد از اينكه‌ مُرد، مردم‌ بيايند و در آن‌ مسجد نماز بخوانند، اثرش این است هر كس‌ تا روز قيامت‌ در اين‌ مسجد نماز گزارد آن نماز نيز در نامه عمل‌ او خواهد بود. بعضی از انسان‌ها در روز قیامت،‌ در نامه عمل‌ خود چيزهائی را میبيند كه‌ در دنيا انجام‌ نداده‌‌اند! با تعجب ميگويد: اين‌ چه‌ چيزهائيست که در نامه عمل من آمده، با اینکه من آنها را انجام نداده‌ام‌؟ جواب‌ ميرسد: - آن‌ مسجدی كه‌ ساختی! - آن‌ كتابی كه‌ نوشتی! - آن‌ طلبه ای‌ را كه‌ تربيت‌ كردی! - پلی را كه‌ روی رودخانه‌ برای عبور مردم‌ كشيدی! - بيمارستان‌ و درمانگاهی را كه‌ برای مردم‌ فقير ساختی! اينها همه‌ صدقات‌ جاريه‌ايست‌ كه‌ به‌ دست‌ تو انجام‌ گرفت‌؛ هر مسلمانی از اين‌ منافع‌ تو تا روز قيامت‌ بهرمند شود، به‌ همان‌ مقدار ثواب در نامه عمل‌ تو می نويسند. (معادشناسی ج 6 ص 288 - 289) سوره یس آیه 12 التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
چه‌ پیوندی، چه‌‌ وصلِ بی‌ وداعی عجب اوجی، کمالَ الإنقطاعی نگردی نیست؛ گشتیم و نجستیم فراتر از ارتفاعی...💔 . .https://eitaa.com/haj_razavi
🔺السلام علیک یا موسی المبرقع ابن الامام الجواد علیه السلام 🏴۲۲ ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت موسی بن محمد الجواد(ع) معروف به موسی مبرقع تسلیت باد🏴 ▪️موسی مُبَرْقَعْ (متوفای ۲۹۶ق) فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده است. مدفن وی در قم است. او را به جهت پوشاندن چهره‌اش با نقاب، مُبَرقَع می‌نامیده‌اند. موسی مبرقع، جد سادات رضوی است. معروف است که خاندان سادات بُرقعی قم و اطراف ری به او منسوب‌اند. مزار وی در محله چهل اختران قم مورد زیارت و تکریم شیعیان است. ⚫️زندگینامه ▪️موسی فرزند امام جواد(ع) و مادرش سمانه مغربیه همان مادر امام هادی(ع) است. میان مورخان در تعداد و اسامی فرزندان امام جواد(ع) اختلافاتی وجود دارد؛ با این وجود همه آنها موسی مبرقع را جزء فرزندان ایشان برشمرده‌اند. وی دو سال بعد از امام هادی(ع) در سال ۲۱۴  در مدینه به دنیا آمد. موسی در خُلق و خو به مادرش شباهت داشت. ▪️ موسی تا زمان شهادت امام جواد(ع) در آنجا اقامت داشت و بعد از آن به کوفه رفت و مدتی را در این شهر سپری کرد و در سال ۲۵۶ق برای سکونت، قم را برگزید و به آنجا مهاجرت کرد؛ البته برخی از اهالی شهر به جهت عدم شناخت، او را اخراج کردند و او به کاشان رفت، و در آنجا مورد تکریم عبدالعزیز بن ابی دلف قرار گرفته و به وی خلعت و مَرکَب بخشید و حقوق سالیانه برای وی مشخص نمود.  بعد از مدتی مردم قم از این عمل خود پشیمان گشته و خواستار بازگشت موسی به قم شدند . ▪️وی در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری در قم رحلت کرد. در محله چهل اختران به خاک سپرده شد. ⚫️جایگاه حدیثی موسی ▪️موسی (ع) با علم حدیث و درایه آشنا بود[نیازمند منبع] و همچنین راوی حدیث بوده است. علمای شیعه به عدالت، وثاقت و دیانت موسی مبرقع اعتراف کرده و برخی از راویان حدیث که هیچگاه از افراد ضعیف و غیر ثقه روایت نمی‌کنند از او روایت کرده‌اند. ▪️شیخ کلینی در کتاب کافی، شیخ طوسی در کتاب تهذیب،شیخ مفید در الاختصاص، و ابن شعبه حرانی در کتاب تحف العقول از وی حدیث نقل کرده‌اند. ▪️هم چنین موسی مبرقع (ع) نقل کرده که یحیی بن اکثم نامه‌ای به امام هادی(ع) نگاشته و از وی در مورد مسائلی نظر خواسته است.  ((برگرفته از سایت ویکی شیعه با حذف و اضافات)) عزیزانی که در شهر مقدس قم زیارت این بزرگوار مشرف می‌شوند استدعا داریم نائب الزیاره و دعا گو باشند
✅ تیری به تن تو نخورد هست تن من جان و تن من، هر دو فدای وطن من...
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت محاسن اخلاقی وپرهیز ازمعایب اخلاقی روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت یارب العالمین فاصله گرفتن جامعه از انسان بداخلاق بد اخلاقی موجب می شود افرادی که با انسان مانوس هستند از اومتنفر شوند و فاصله بگیرند. پیشگیری از بد اخلاقی از دوران کودکی باید انجام گیرد. دین اسلام پیوسته پیروان خود را به حُسن خلق و نرم خویی و مهربانی در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و عصبانیت بازداشته است؛ زیرا این آموزه یکی از مهم ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است. راه پیشگیری ودرمان بداخلاقی بدخلقی از طريق پيش‌گيري و درمان رفع می شود، منتها پیشگیری از بد اخلاقی از دوران کودکی باید انجام گیرد. والدین باید عملاً محاسن اخلاقی را به فرزندان خویش تعلیم دهند و آنان را از بد خلقی دور سازند.نكته ديگر اجتناب از معاشرت با افراد بد اخلاق است. امیرالمومنینعلیه السلام می فرماید: ( ایاك ومصاحبة الفساق فان الشّر بالشر ملحق؛ از هم نشینی با گناه كاران پرهیز كن كه پیوند بد، سرانجام شر و بدی به بار می آورد.) آثار بد اخلاقی بر زندگی فرد باعث عذاب روحی در فرد می شود مهم ترین و اساسی ترین پیامد بداخلاقی برای خود شخص، خودآزاری است. یک آزار، آزار بدنی است و آزار دیگر، روحی و روانی است که به وسیله بداخلاقی نصیب انسان می گردد و این به این جهت است که فرد بداخلاق، به جای نشاط و شادی، دچار غم و اندوه و ناراحتی می گردد. چنین شخصی، غمی پایدار و فراوان در درون دارد. باعث تنفر عمومی در محیط اجتماعی بد اخلاقی موجب می شود افرادی که با انسان مانوس هستند از او متنفر شوند و فاصله بگیرند. در واقع انسان طبق حب ذات و علاقه ای که به خود دارد علاقمند است در جامعه سر بلند، با عزت، نامدار و پرآوازه و شریف زندگی کند و این ممکن نیست مگر در پرتو اخلاق خوب و کسب مکارم اخلاقی. مراقب باش در رابطه با همنوعان مبتلا به بدخلقی نشوی از سوی ديگر هر انسانی از آن بیم دارد که روزی پایگاه اجتماعی و آبروی به دست آمده اش از دست برود. اسلام هشدار داده است که درصورتی که برای شرافت، کرامت، عزت، آبرومندی و محبوبیت اجتماعی خود تلاش می کنی مراقب باش در رابطه با همنوعان و هم کیشان دچار بد خلقی و بد رفتاری و سوء خلق نشوی که مبتلا شدن به این صفات رذیله همان و سقوط شخصیت و نابودی آن همان. بدخلقی های را از بین می برد شاید شما کارهای مهم و ارزشمندی برای دیگران انجام داده باشید ولی چون اخلاق نیکو ندارید، دائما منت می گذارید و سبب از بین رفتن آثار خوبی های انجام داده می شوید و شیرینی کارهای انجام داده را با تلخ کامی عوض می کنید. امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: بدخویی کردار را تباه می سازد هم چنان که سرکه عسل را از بین می برد. بدخلقی کاهش زرق روزی می شود علی( ع) می فرماید:( من ساء خلقه ضاق رزقه؛ كسی كه بدخو باشد، روزیش تنگ می شود). آثار اخروی بد اخلاقی برای انسان - فشار قبر: وقتی سعد بن معاذ از بین رفت حضرت حضرت محمد صلوات الله بدون عبا در تشییع جنازه اش بود گاهی به طرف راست و گاهی به طرف چپ جنازه می رفت و سنگ قبرش را گذاشت تا این که مار سعد گفت ای سعد گوارا باشد بهشت بر تو. پیامبر فرمودند در خصوص چیزی که مربوط به تو نیست سخن مگو سعد الان در حال عذاب است زیرا سعد با اهل خانواده اش بد اخلاق بود اصول_كافي_ج٢ص٣٢١ مستدرك_الوسايل_ومستنبط_المسايل_ج٩ص٩٩ نهج_الفصاحه_ص٧٦٦ تحف_العقول_ص٢١٤ بحارالانوار_ج٧٧ص٤٨ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات ميكند و آنها را رسوا ميسازد و سينه گروهی از مؤمنان را شفا ميبخشد و بر قلب آنها مرهم می‌نهد.. -توبه|۹ https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف وحکمتهای قرآنی وعمل به آنها روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاذلاجلال والااکرام نگاهی به بزرگواری حضرت یوسف علیه السلام در آئینه انوار آیات الهی کرامتی الهی در داستان حضرت یوسف این کرامتی که در پایان داستان، از یوسف علیه سلام بروز می‌کنه، واقعاً برای همه‌مون درسه. وقتی برادرهاش ازش معذرت خواهی میکنند،جواب میده: اصلاً حرفشو نزنید.دیگه تموم شدورفت. قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ، یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ یوسف به برادرانش گفت: امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست. خداوند شما را می‌آمرزد. و او مهربانترین مهربانان است. با اینکه برادرهاش اینهمه بلا سرش آوردند، ببینید آخر داستان، اونجایی که همه برای او سجده می‌کنند (وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا)، ببینید اونجا چی میگه: قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ () خدا به من نیکی کرد، آن زمانی که مرا از «زندان» خارج کرد. دقّت کنیم وبه عظمت خداوند ایمان داشته باشیم نمیگه: خدا منو از «چاه» خارج کرد. میگه: خدا منو از «زندان» خارج کرد. با اینکه ماجرا از «چاه» شروع شد، برادرهاش او رو در «چاه» انداختند، ولی جلوی برادرهاش اصلاً حرفی از «چاه» نمی‌زنه. اصلاً به روشون نمیاره، که خجالت نکشند. ماها یه وقتهایی «الحمدلله» هم که میگیم، با منظور میگیم من به کجا رسیدم و شما به کجا؟! اگه ما بودیم می‌گفتیم: «الحمدلله» دیدی ماجرای «چاه» چی شد؟! که همه رو خجالت زده بکنیم. که بگیم: شما چکار کردید و من چکار کردم؟! من به کجا رسیدم و شما به کجا؟! دیدید حالتون گرفته شد! یعنی یه وقتهایی با «الحمدلله» گفتن، تیکه میندازیم و دل دیگران رو می‌شکونیم. بعد در ادامه آیه، یوسف می‌فرماید: وَ جَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی و شما را از آن بیابان به اینجا آورد، بعد از آنکه شیطان رابطه‌ی مرا با برادرانم به هم زد. ازشیطان پرهیز کنیم وبخداپناه ببریم یعنی تقصیر رو گردن برادرهاش نمیندازه. نمیگه: بعد از این که برادرهام توطئه کردند. بلکه تقصیر رو به گردن شیطان میندازه. میگه: بعد از اینکه شیطان رابطه‌ی منو با برادرهام به هم زد. عفو وگذشت داشته باشیم از این کرامت و بزرگواریِ یوسف درس بگیریم. یخورده عفو و گذشت داشته باشیم. چقدر خانواده‌ها هستند که اعضای خانواده سالهاست با هم قهرند، سر مسائل جزئی. چقدر دوستان و رفقا، چقدر فامیل و آشنا از همدیگه کینه به دل گرفتند، سر مسائل جزئی. بزرگی وعظمت در گذشت وبخشش . با گذشت_کردن کسی ازخطای دیگران آدمی کوچیک نمیشه، از خطاهای دیگران بگذریم، تا خدا از خطاهامون بگذره وصاحب مقام معنوی نزد پروردگارشویم سوره یوسف آیه ۹۲ سوره یوسف آیه ۱۰۰ التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت وظایف وتکالیف چگونه زیستن واندیشیدن در آخرالزمان روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاقاضی الحاجات وظایف مردم در مواجهه با فتنه وآشوب های آخرالزمان در کلام امام علي(ع) سردمداران فتنه ها نباشید. امام علي(عليه السلام) در فرازی از خطبه ۱۵۱ «نهج البلاغه» به بخشى از وظايف مردم در فتنه ها و آشوب هاى سخت اشاره كرده و دستورات پنجگانه اى را براى پيروان حقّ بيان مى كنند. پرچم هاى فتنه ها و نشانه هاى بدعت نباشيد سعى كنيد شما پرچم هاى فتنه ها و نشانه هاى بدعت نباشيد؛ «فَلَا تَكُونُوا أَنْصَابَ الْفِتَنِ، وَ أَعْلَامَ الْبِدَعِ». اشاره به اين كه با سردمداران فتنه ها و بدعت ها همكارى نكنيد و خود را از اين معركه هاى خطرناك كنار بكشيد. ازارکان جامعه اسلامی جدا مشوید حضرت در دوّمین دستور می افزاید: (از آنچه پیوند جماعت [و جامعه اسلامی] به آن گره خورده و ارکان اطاعت بر آن بنا شده، جدا مشوید)؛ «وَ اَلْزَمُوا مَا عُقِدَ عَلَیهِ حَبْلُ الْجَمَاعَةِ، وَ بُنِیتْ عَلَیهِ أَرْکانُ الطَّاعَةِ» . اشاره به این که تا می توانید قوانین و دستورات الهی را که ضامن بقای جامعه اسلامی و اطاعت پروردگار است، حتی در گیر و دارِ فتنه ها تا آنجا که می توانید محترم بشمرید؛ چرا که اگر راه نجاتی از فتنه باشد پیروی از این دستورات است. این سخن مخصوصاً برنامه هایی همچون جمعه و جماعت و حجّ و کمک به محرومان و ستمدیدگان را شامل می شود؛ چرا که حفظ آنها سبب نجات از فتنه هاست. مظلوم بر خداوند وارد شوید و ظالم وارد نشوید حضرت در سوّمین دستور می فرماید: (مظلوم بر خداوند وارد شوید و ظالم وارد نشوید)؛ «وَ اقْدَمُوا عَلَی اللهِ مَظْلُومِینَ، وَ لَا تَقْدَمُوا عَلَیهِ ظَالِمِینَ». مفهوم این سخن آن نیست که تن به ظلم بدهید و تسلیم ظالم شوید؛ زیرا این کار از نظر اسلام ممنوع و نوعی کمک به ظالم و اعانت بر اثم است؛ بلکه منظور آن است که اگر بر سر دو راهی قرار گرفتید که یا حقوق مردم را بِبَرید یا حقّ شما را بِبَرند، ترجیح دهید که از حق خود بگذرید تا به ظلم بر دیگران آلوده نشوید. با توجه به قاعده «تقدیم اهمّ بر مهمّ» این کار یک برنامه عادلانه و خداپسندانه است. از گام نهادن در راه های شیطان و سراشیبی های ظلم و عُدوان بپرهیزید حضرت در چهارمین دستور می افزاید: (از گام نهادن در راه های شیطان و سراشیبی های ظلم و عُدوان بپرهیزید!)؛ «وَ اتَّقُوا مَدَارِجَ الشَّیطَانِ وَ مَهَابِطَ الْعُدْوَانِ». اشاره به این که به منطقه خطر [ظلم و فساد] نزدیک نشوید؛ چرا که لغزشگاه انسان است. تعبیر به «مدارج»؛ (پله ها) و «مهابط»؛ (سراشیبی ها) اشاره به نکته لطیفی است؛ یعنی شیطان، انسان را از پله های طغیان بالا می برد و هنگامی که به اوج رسید او را به پایین پرتاب می کند و گاه به کنار درّه های گناه می کشاند تا پایشان بلغزد و در اعماق آن سقوط کنند. لقمه های حرام را هر چند اندک باشدپرهیز کنید حضرت در پنجمین و آخرین دستور می افزاید: (لقمه های حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازید؛ چرا که شما در معرض نگاه کسی هستید که گناه را بر شما حرام کرده و راه های اطاعت را برای شما آسان ساخته است)؛ «وَ لا تُدْخِلُوا بُطُونَکمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکمْ بِعَینِ مَنْ حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَعْصِیةَ، وَ سَهَّلَ لَکمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ». بی شک، به هنگام سلطه ظالمان و بروز فتنه ها، اموال حرام در دست مردم زیاد می شود و استفاده از آن آثار بسیار شومی در وجود انسان دارد؛ قلب را تاریک و انسان را از خدا دور می سازد و در مسیر شیطان قرار می دهد. امام(علیه السلام) در این زمینه هشدار می دهد و در ضمن می فرماید: «هیچ گاه راه طاعت و کسب حلال به روی شما بسته نمی شود؛ زیرا در هر شرایطی خداوند راه هایی برای نجات از معاصی و روی آوردن به طاعت الهی به روی مردم گشوده است». به گفته نویسنده معروف «مغنیه» بهترین تفسیر برای این جمله و ما بعد آن، همان سخنی است که در آمده که می فرماید: إِنَّ الَّذِی أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِی نُهِیتُمْ عَنْهُ، وَ مَا أُحِلَّ لَکمْ أَکثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَیکمْ، فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا کثُرَ، وَ مَا ضَاقَ لِمَا اتَّسَعَ آنچه به آن مأمور شده اید گسترده تر است از آنچه نهی شده اید و آنچه بر شما حلال شده بیش از آن است که حرام گردید؛ بنابراین کم را به سبب زیاد ترک گویید و محدودتر را به خاطر گسترده تر رها سازید نهج البلاغه،خطبه ۱۵۱ نهج البلاغة. خطبه 114
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا پدرجان! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه. 📚 (سوره مبارکه یوسف/ آیه 97) سلام علیکم امروز هشتم آبان، هفدهمین سالگرد ارتحال پدر بزرگوارمان است. انشاءالله خداوند متعال روح ایشان را با پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت مطهرش(ع) محشور و ما را مشمول دعای خیر ایشان بفرماید. نثار شادی روح ایشان الفاتحه مع الاخلاص و الصلوات. https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت عوالم هستی وحکمتهای آفرینش روز سه شنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاالرحم الراحمین نگاهی به عوالم چهارگانه گانه هستی وشناخت حکمتها وفلسفه آفرینش آنها تعریف عالم در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته می‌شود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند، بطوری که محیط و مسلط بر تمام مادون خود و محاط در مافوق خود هستند؛ طبق این اصطلاح، تمام اجسام و جسمانیات با اینکه اجناس و انواع متعددی هستند یک «عالم» بشمار می‌روند. نگاهی به عالم ناسوت: عالمی است که ناس یا انسان‌ها٬ اجنه٬ حیوانات٬ جمادات و نبادات در آن قرار دارند. مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد. عالم ناسوت همانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است نگاهی به عالم ملکوت: عالمی است که مالک دارد و جسم برزخی به آنجا می‌رود و وقتی خواب می‌بینیم به آن عالم می‌رویم و روح انسان وقتی می‌میرد وارد آن عالم می‌شود. به عالم ملکوت عالم مثال هم می‌گویند که موجود است و واقعیت دارد ولی کسی نمی‌داند کجاست و از چه جنسی درست شده است. نگاهی به عالم جبروت: عالم جبر است که در آن فرشتگان مجبور به عبادت خالق یکتا هستند. هزاران فرشته که عقل محض و بدور از هر گونه شهوت هستند٬ در آن قرار دارند که خدا را تسبیح می‌گویند و اوامر او را بی‌چون و چرا و بی‌کم و کاست اجرا و اطاعت می‌نمایند. الف: کروبیان اینان موجوداتى هستند که تدبیر و تصرفى در عالم اجسام ندارند و غرق در جمال و جلال الاهى‌اند؛ به ایشان «ملائکة مهیّمه» نیز گفته مى‌شود. تهیّم به معناى شدت هَیَمان است. ملائکة مهیّمه موجوداتى هستند که محبت و عشق به خداى سبحان سراسر وجودشان را در برگرفته و براى قبول فیض از حق تعالى نیازى به واسطه ندارند. آنان محو و شیفتة جمال الاهى‌اند و لذا کسى را جز خداى تعالى نمى‌شناسند و حتى به خودشان نیز توجهی ندارند. عارفان به برکت شهودات خود در مورد آنها سخن گفته‌اند و به تبیین و توصیف هویت آنها پرداخته‌اند. گفتنی است دسته ای از این موجودات اگرچه تعلقى به عالم اجسام ندارند ولی واسطهٔ فیض الاهى بر عالم اجسام‌اند. ب: روحانیان اینان موجوداتی هستند که در عین تجرد به عالم اجسام تعلق داشته و در آن تدبیر و تصرف مى‌کنند. به این مرتبه در آیات و روایات اشاره های فراوانی شده و در باب ملائکه کروبی و ارواح قدسی و روح اعظم و اصطلاح الروح در قرآن آنجا که می فرماید: «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» می توان به این بحث پرداخت نگاهی به عالم لاهوت: «لاهوت» مشتق از الله و به معانی عالم غیب، عالم الهی، جهان مینوی است.[عالم  عالم خداوندی است که بر همه عوالم وجود مستولی است. خداوند که در قرآن با نام «الله» آمده است، بزرگترین محور اصلی قرآن کریم و ادیان الهی است آشنائی با علوم اسلامی، ، ج۱، سوره قدر آیه ۴ التماس دعا دارم
فایل صوتی مراسم سالگرد شهادت حاج حسین همدانی.mp3
35.95M
📌مراسم نهمین سالگردفرمانده شهید سردار همدانی 🎙سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین رضوی همدانی [@haj_razavi] لینک کانال