🔰🔰
💠 یک خصوصیت کتاب #مختصر_النافع و قوت ادبی #محقق_حلی قدس سره
🔹️آقای بروجردی برای تقریب بین مذاهب اسلامی پیشنهاد کرده بود که کتاب المختصر النافع در مصر چاپ شود. انتخاب این کتاب به این سبب بود که لعن و سب در آن نیست تا مشکل ایجاد کند. خیلی کتاب پخته ای است.
💢بنا می شود که مختصر نافع زیر نظر لجنه ای چاپ شود که دو نفرشان شیعه و بقیه سنی بودند. شیعه اش عبارت بود از آشیخ محمد تقی قمی و آقا ضیاء آملی (پسر آقای شیخ محمد تقی آملی ).
🔸️رئيس لجنه «محمد محمد المدنی» از علمای معروف آنجا بود. من این را از آقا ضیاء نقل میکنم. ایشان میگفت: در آنجا به عبارتی رسیدیم که کلمه «طفل» را درباره حیوان به کار برده بود نه انسان. بعضی افراد جلسه خندیدند و خواستند محقق را تحقیر کنند. محمد محمد المدنی که رئیس جلسه بود، گفته بود: این شیخ تاکنون نقطه ضعفی نداشته. کتاب لغت بیاوریم، ببینم. الآن نباید داوری کنیم، شاید ما از لغت دور شده ایم. کتاب لغت آوردند، دیدند که نوشته: «الطفل ولد الحيوان الوحشي».
📚 جرعه ای از دریا، ج ۱ ، ص ۵۸۶.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۰.mp3
44.7M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۲۰
التمهید، القطع الطریقی و الموضوعی.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
#موضوعشناسی 1️⃣
🧊برخی از عناصری که در موضوعشناسی لازم است مورد توجه قرار گیرد:
🔸️تبارشناسی مسأله
🔹️مفهومشناسی موضوع
🔸️ حقیقت شرعیه و متشرعیه
🔸️مصداقشناسی
🔹️تمسک به اطلاق در مصادیق جدید
🔸️حقیقیه یا خارجیه بودن قضیه شرعیه
🔹️تقسیمات موضوع(مستنبط و غیر مستنبط، تاسیسی و امضائی، ...)
🔸️تعیین مقدار دخالت عرف در موضوع
🔹️سیر تحولات موضوع در لسان ادله و عبارات فقها
🔸️تبدل مفهومی یا مصداقی موضوع
🔹️عناوین اولیه و ثانویه در موضوع
🔸️توجه به زمان و مکان و تحولات اجتماعی
🔹️حجیت قول متخصص در موضوع
ادامه دارد
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠 #حدیث روز 💠
💎 خوشبخت واقعی کیه 💎
🍀 امام جعفر صادق عليهالسلام:
السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها
❇️ خوشبخت كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد.
📚 بحارالأنوار: ۷۸/۲۰۳/۳۵
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۱.mp3
18.1M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۲۱
التمهید، جواز الاسناد الی المولی، تلخیص و مقارنة.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۲۲.mp3
34.06M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۲۲
الأدلة المحرزة و الأصول العملية، تحدید المنهج فی الأدلة و الأصول.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠#قطع_طریقی و #قطع_موضوعی
🌻این دو، دو اصطلاح اصولی هستند که در هر کدام از یک زاویه به قطع نگاه شده است.
💢قطع به حکم نسبت به متعلق خود(حکم) کاشفیت و حجیت دارد و از این جهت به آن قطع طریقی میگویند. مانند قطع به حرمت نوشیدن شراب که کاشف از حرمت و مُنَجِّزِ آن است.
💢حال اگر همین قطع در موضوعِ حکم دیگری به عنوان جزء الموضوع قرار داده شود علاوه بر کاشفیت و حجیت نسبت به متعلق خودش، نسبت به این حکم موضوعیت دارد و به آن قطع موضوعی میگویند. مانند قطع به حرمت نوشیدن شراب که که موضوع حرمت فروختن شراب است. زیرا شارع فرموده اگر علم به شراب بودن یک مایع و علم به حرمت آن داشتی فروختن آن بر تو حرام است.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4091
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠یک نکته درباره #قطع طریقی و موضوعی و #تفاوت آن دو
🔸️نکته: ظاهرا قطع طریقی و موضوعی دو قسم برای قطع نیست بلکه دو اصطلاح برای قطع است که هر یک ناظر به یک جنبه و جهت از قطع است.
💢تفاوت: قطع از جهت طریق بودن و از جهت موضوع بودن آثار متفاوتی دارد.
1️⃣قطع طریقی نسبت به متعلق خود که حکم شرعی است، کاشفیت و منجِّزیت دارد و قطع موضوعی تولید کننده حکمی است که موضوعش قرار گرفته است.
2️⃣حکم نسبت به قطع طریقی تنجُّزش بر او توقف دارد ولی نسبت به قطع موضوعی ثبوتش بر او توقف دارد.
3️⃣قطع به حکم همیشه جهت طریقی دارد ولی فقط در صورتی که موضوع حکم قرار بگیرد جهت موضوعی نیز خواهد داشت.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4091
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠جواز اسناد حکم به مولا و یک کاربرد برای #قطع موضوعی💠
💢قطع در کنار کاشفیت و حجیت که جنبه عملی دارد دارای خصوصیت سومی است که جنبه نظری دارد و آن عبارت است از جواز اسناد حکم به خداوند. یعنی وقتی قطع به حکم شرعی پیدا میکنیم میتوانیم آن حکم را به خدا نسبت دهیم و بگوییم: هذا حُکْمُ الله.
🔸️جواز اسناد حکم به مولا، حکم شرعیی است که از آیاتی که دلالت بر اذن خداوند در قول به علم میکند، استفاده شده است.
💢قطع به تمامی احکام با اینکه نسبت به متعلق خود قطع طریقی هستند ولی نسبت به جواز اسناد حکمِ مقطوعْ به مولا قطع موضوعی است یعنی موضوع حکم جواز اسناد عبارت است از احکامی که بدان قطع پیدا شده است(کُلُّ حُکْمٍ مَقْطُوعٍ یَجُوزُ إِسْنادُهُ إِلَی الْمَولَی)
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4099
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠 #حدیث روز 💠
💎 حسد ورزی ریشه کفر 💎
🌻 امـام صـادق عليهالسلام:
اِيّاكُمْ اَنْ يَحْـسُدَ بَعْضُكُمْ بَعْضا فَاِنَّ الْكُفْرَ اَصْلُهُ الْحَـسَدُ
🍀 مبـادا با يكديـگر حسـد ورزيـد، زيرا كفر و بیدينى از حسد برمیخيزد.
📚 اعيان الشيعه، ج 1 /673
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۳.mp3
26.45M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۲۳
الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک حق الطاعة.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠تعیین #روش_تفقه در برخورد با ادله محرزه و اصول عملیه💠
💢دلیل محرز چه قطعی باشد و چه ظنی بر اصول عملیه تقدم دارد و وجه تقدم در باب تعارض خواهد آمد. اما به خاطر نکات زیر ابتدا فقیه موقف عملی و اصل عملی را تعیین میکند:
1️⃣فقیه قبل از فحص، عالِم به واقع نیست لذا اصل عملی برای ایشان وجود دارد گرچه عمل به آن مشروط به فحص و بررسی ادله محرزه است.
2️⃣گاهی موقف عملی در فهم ادله محرزه مؤثر است.
3️⃣بعد از فحص ادله و به نتیجه نرسیدن، مرجع اصول عملیه است.
مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4104
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola