eitaa logo
حلقۀ رندان
337 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
733 ویدیو
35 فایل
تجربۀ زندگی در باغ معارف آل الله علیهم صلوات الله أجمعین از دریچۀ هنر و ادب درگاه دریافت پیشنهادات و انتقادات شما: @halghe_rendan_admin جهت مشارکت بیشتر در گروه «حلقۀ رندان» عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نورمجرّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 بهترین شهادت 🤲 خدایا مرا پاکیزه بپذیر! 💠 حضرت آیت الله حسینی طهرانی (مد ظله العالی) 🆔 @Nooremojarrad_com
هدایت شده از هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه
🔰هشتادمین نشست تخصصی محاکات برگزار می‌شود: ✳️موضوع: «شناخت و سیر تطور ادبیات حماسی شیعی» 🖊استاد: جناب آقای دکتر فرزاد قائمی 🕘 زمان: چهارشنبه 14 دی‌ماه 1401 ساعت 10:00 ↙️لینک ورود به نشست: https://honar.lms2.hozehkh.com/ws/mohakat80 🆔@foaam_f
هدایت شده از جذبه عشق
🌞مگر لیلی کُنَد درمان.. ⚪️ @jazbeh_eshgh
هدایت شده از حامد کاشانی
از زیباترین و لطیف‌ترین نمونه‌های "عطف عام بر خاص" خطاب امام هادی علیه السلام به امیر المؤمنین صلوات الله علیه در زیارت غدیریه است: السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ وسَيِّدَ الوَصِيّينَ ووارِثَ عِلمِ النَّبِيّينَ ووَلِيَّ رَبِّ العالَمينَ 👈 ومَولايَ ومَولَى المُؤمِنينَ👉 امام هادی علیه السلام در این عبارت به جای اکتفا به "مولی المؤمنین" که شامل خودشان نیز می‌شد، به طور اختصاصی خود را جداگانه ذکر کردند. 🔸 خدایا جان ما را بگیر(گرچه میدانم جانم به نسبت خواسته‌ام ارزشی ندارد) و یک زیارت امیر المؤمنین صلوات الله علیه در معیت امام زمان ارواحنا فداه نصیب ما فرما...آن لحظه‌ای که حجت خدا رو به مضجع شریف امیر مؤمنان چنین خطاب می‌کنند: السلام عليك يا مولاي... و ما هم به تبعیت او این عبارت شیرین را تکرار کنیم... 📜 نسخه خطی کتاب المزار _ ابن المشهدي (عالم جلیل القدر شیعی قرن ۶)، کتابخانه آستان قدس رضوی
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️السَّلَامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البِدُورِ السَّوَاطِع◾️ 🎙با نوای: حاج محمود کریمی 🏷/ // / / 🆔@halghe_rendan
موضوع: گونه: قالب: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دلش لبالب از امواج شور و شیدایی است زنی که مظهر حسن و کمال زیبایی است زنی که غیرت از او انتشار خواهد یافت نماد عاشقی و اسوه شکیبایی است زنی که سینه او در فراخ چون دشتی زنی که دیده او در فراق دریایی است زنی که نقش نگینش علی ولی الله زنی که آینه دار جمال دانایی است قدم به خانه ای از نور می نهد با شوق که نوکران درش را مقام والایی است چه خانه ای که جهانی است زیر سقفش جمع که آفتاب در آن گرم خانه آرایی است کنار مهد نشسته فرشته می خواند شبیه شیر روان شهد ناب لالایی است قسم به سینه پاکان که جای آن اینجاست اگر به عشق و محبت در این جهان جایی است کمر بخدمت اولاد فاطمه بسته است زنی که همنفس مرتضاست زهرایی است زنی که مادرشیری است صف شکن ،بنگر که از شنیدن نامش به دل چه غوغایی است درود و رحمت حق بر روان پاکش باد زنی که ناب ترین شعر شور و شیدایی است 🆔 @halghe_rendan
هدایت شده از کانال مهدی ابراهیمی
🎥 سینمای سانسور چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، الیور استون، کارگردان شهیر آمریکایی در سینما فلسطین تهران سؤالی را با سینماگران ایران در میان گذاشت: چرا سینما را برای روایت انقلابتان به کار نگرفته اید؟ یکی از میان جمع فریاد کشید: حرف سیاسی نزن! آمده ایم از هنر بشنویم (سینمای سانسور) سینمایی (است) که حتی الیور استون را به خاطر آنکه چنین پرسشی در میان نهاده، توبیخ میکند و به او هشدار میدهد که به دستور روشنفکران غربگرا، در ایران، حرف زدن از انقلاب؛ نشانه بی‌هنری است! 📚 منبع : مقدمه «عبور از سینمای سانسور» @ebrahimi_mahdi110 🎥 🎥🎥 🎥🎥🎥
پانزدهمین پویش مطالعاتی به‌نشر آغاز به کار کرد 🔸 حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی): 🔺 پانزدهمین پویش مطالعاتی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) تحت عنوان مسابقه کتابخوانی «مرا با خودت ببر» با همکاری مسجد و موسسه فرهنگی جوادالائمه(ع) و فروشگاه اینترنتی کتاب فراکتاب، از ۱۴ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ در گستره ملی برگزار می‌شود. 🔺 هدف از برگزاری این پویش مطالعاتی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشنایی بیشتر مردم با سیره و فرهنگ رضوی و سبک زندگی دردانه امام رئوف، حضرت جوادالائمه(ع) است؛ منبع این پویش نیز، رمان خواندنی و جذاب «مرا با خودت ببر» نوشته مظفر سالاری است. این اثر، رمانی پرحادثه و خواندنی است که از دوران امام جواد (ع) روایت می‎شود و تلاش می‎کند تا بازتابی از وضعیت اجتماعی و اعتقادی آن زمانه باشد. 🔺 در این پویش مطالعاتی، علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر نسخه چاپی کتاب، از نسخه الکترونیکی یا کتاب صوتی «مرا با خودت ببر» نیز استفاده کنند و پس از مطالعه کتاب برای نام نویسی در قرعه کشی و پاسخ دهی آنلاین به سوالات به سایت mararbebar.ir مراجعه کنند. 👇🏻 متن کامل خبر: yun.ir/h6q7a7 @aqr_ir
هدایت شده از هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه
✅ نشست تخصصی محاکات 80 برگزار شد. ✳️ سیر تاریخی حماسه شیعی در ادبیات فارسی بررسی شد. ☑️ هیئت اندیشه‌ورز هنر و رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، نشست تخصصی هشتادم را در تاریخ 14 دی ۱۴۰۱ به با عنوان «شناخت و سیر تطور ادبیات حماسی شیعی» توسط استاد محترم جناب دکتر فرزاد قائمی برگزار کرد. 🔶 در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، در مقدمه سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث گفت: اشاره به ادبیات حماسی مبحثی طولانی است که تجربه پژوهش 10 ساله در این سخنرانی ارائه می‌شود، بنابراین ادبیات حماسی شیعی و زمینه‌های ظهور فرهنگ حماسی در تاریخ تشیع از اهمیت والایی برخوردار است. 🔻 وی به تعریف حماسه پرداخت و ابراز داشت: حماسه به طور کلی به نوعی ادبی اطلاق می‌شود که صورت منظوم و روایی دارد و متمرکز به داستان قهرمان بوده و مرکز آن دغدغه هویت است. حماسه بخشی از هنر و ادبیات بشر است و دغدغۀ هویت در آن وجود دارد و از این روی مَنِ جمعی در آن مورد اختلاف است. وی در مورد تاریخ مطالعات ادبیات حماسه نیز گفت: حماسه از از زبان عربی وام گرفته شده است، اما در ادبیات معاصر از ادبیات غرب متاثر است، از این روی اولین مطالعات حماسه پژوهی از سوی غربی‌ها شروع شده و از اولین متون ادبی که مستشرقین در سده 18 به خاطر اهمیت آن در میان مسلمانان هند و اهمیت سیاسی بدان پرداخته‌اند؛ شاهنامه فردوسی بوده است. ↙️ متن کامل خبر: https://zaya.io/rt7mu 🆔@foaam_f
شنبه های خراسانی از نیمه ی دوم قرن سوم تا پایان قرن ششم 🔸بعضی از شخصیت های مهم این دوره : @anjoman_matla
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان شمال شرق ایران و جنوب ازبکستان و ترکمنستان کنونی را دربر می‌گرفته است در نخستین دوره‌های شعر فارسی خراسان مرکز زبان و ادب فارسی بوده‌است و بسیاری از بزرگان شعر آن قرن‌ها از این سرزمین برخاسته‌اند این ملاحظه سرشناسان امروزین شعر فارسی را بر آن داشته است که نخستین مکتب شعر فارسی یعنی از دوره سامانی تا حوالی حمله مغول را خراسانی بنامند. 📝روزنه ۳۸۹ ادامه دارد.... @anjoman_matla
خصوصیات شعر مکتب خراسانی ۱. شعری ساده و صریح شعر خراسانی غالباً شعری ساده و صریح . سخن شاعر فقط یک لایه معنایی دارد و از مفاهیم غیرمستقیم در آن خبری نیست . ۲.تخیّل ساده تخیل مکتب خراسان نیز ساده است یعنی بیشتر بر تشبیه متکی است و آن‌هم تشبیه‌های گسترده و بدون تلفیق و پرورش این دوره دوره کشف تصویرها بوده‌است و تازگی این کشف‌ها به‌طور طبیعی ذوق شاعر و مخاطب را اقناع می‌کرد بنابراین نیازی به پرورش تصویرها تصویرها حس نمی‌شده است بدین لحاظ ما به‌ویژه در دوره‌های قدیم‌تر تصویرهای شاعران این مکتب را بسیار سالم و طبیعی می‌یابیم همانند عطر و بوی واقعی یک گل بدون این‌که کارخانه‌ای به خود دیده باشد . درباری بودن شاعران البته تخیل این دوره را تا حدی اشرافی ساخته است . روزنه ص ۳۸۹ و ۳۹۰ ادامه دارد..... @anjoman_matla
💠 تفألی به حافظ ، دقایقی بعد از شهادت سردار دل ها حاج قاسم.ره. *سعید بیابانکی* ، شاعر در برنامه روایت حبیب ، خاطره زیبایی از شب شهادت سردار نقل می کند. 12 دی‌ماه سال 1398 بنده دبیر جشنواره شعر فجر در اصفهان بودم. خاطرم هست که آن شب تا دیر وقت بیدار بودیم و خبر شهادت سردار را در آنجا دریافت کردیم. به تعبیر یکی از دوستان خبر شهادت سردار در رسانه‌ها منتشر نشد بلکه منفجر شد...! یکی از دوستان بعد شنیدن خبر شهادت سردار به حافظ تفألی زد و این غزل آمد.البته ، خیلی عجیب است که چنین شعری آمد و می شود گفت واقعا" تصادفی نیست. سحرگه رهرویی در سرزمینی/ همی‌گفت این معما با قرینی که ای صوفی شراب آن گه شود صاف/ که در شیشه برآرد اربعینی ثوابت باشد ای دارای خرمن/ اگر رحمی کنی بر خوشه چینی *گر انگشت سلیمانی نباشد*/ *چه خاصیت دهد نقش نگینی...!؟* ◼◾▪️
چند فریم از ... به نظر شما مزایای عکاسی در هوای ابری چیست؟🧐 🆔@halghe_rendan
🗓 در آستانه دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با مقام معظم رهبری (۱) 💠 آداب مداحی أهل بیت علیهم السلام (مجموعه توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره مداحی و هیأت داری) 🔹توصیه اخلاقی 🔸بایدها ، نبایدها 🔹ارکان مداحی 🔸وظیفه مداحان 🔹این کتاب ها را بخوانید 🆔@halghe_rendan