003_اصول الرجال 011018.mp3
8.05M
#رجال
🔹 تبیین اهمیت و کاربرد علم رجال طبق مبنای قدما و متاخرین در اعتبار سنجی
🔹 نقش مهم احادیث در فهم احکام شرعیه و لزوم بررسی و اعتبار سنجی احادیث در فقاهت
🔰 استاد صادقی
🔈جلسه سوم | ۱۸ دیماه ۱۴۰۱
⏰ زمان : ۲۸ دقیقه
🔸 مدرسه علمیه آیت الله خوئی (ره)
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
اصول فقه حلقات حلقه اولی.pdf
9.87M
📚 #معرفی_کتاب
🔸 جزوه نمودار فارسی حلقات شهید صدر (دروس فی علم الاصول) حلقه اولی
🔹 تدوین: محمدرضا فضلعلی
🔹️سایت طلبگی تا اجتهاد
#حلقه_اولی
#جزوه
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
004_ اصول الرجال 011025.mp3
7.27M
#رجال
🔹 کیفیت تشکیل علم حدیث بالمعنی العام
🔹 انشعبات علوم حدیث
🔰 استاد صادقی
🔈جلسه چهارم | ۲۵ دیماه ۱۴۰۱
⏰ زمان : ۲۴ دقیقه
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
005_ اصول الرجال 011027.mp3
31.55M
#رجال
🔹 فرق حدیث با سنت
🔹 تعریف علم الحدیث بالمعنی الخاص
🔹 تعریف علم الدرایه
🔹 تعریف علم الرجال
🔰 استاد صادقی
🔈جلسه 5 | ۲۷ دیماه ۱۴۰۱
⏰ زمان : ۳۱ دقیقه
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است.
🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی.
🔆 مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است.
🔆 آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین تکلیف شما مشکل است.
🔆گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی.
🔆امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید.
♻️ درس خارج اصول/ 1395/09/24
@misbahulfiqahe
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
❇️ وجوب اجتهاد
🔺 در زمان ما که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند اجتهاد وجوب عینی دارد.
🔺 اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون « من به الکفایه» نیست.
منبع: جرعه ای از دریا/ ج3/ ص512
@misbahulfiqahe
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
📝 اجتهاد برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن واجب عینی است. 🔆 آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی ب
یکی از فضلای بزرگوار این سوال را از بنده پرسیدند
سوال ایشان را از محضر استاد بزرگوارم حضرت آیتالله اشرفی شاهرودی دام ظله الوارف پرسیدم و ایشان اینطور پاسخ دادند
➖➖➖➖👇👇👇👇➖➖➖➖
۲۵ ژانویه، ۱۰.۱۱ استاد اشرفی اجتهاد.mp3
10.73M
بیانات حضرت استاد آیت اشرفی شاهرودی، درباره معیار و اهمیت اجتهاد و وجوب عینی آن برای طلاب مستعد
۳/ رجب/ ۱۴۴۴
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
✳️مانعیت انصراف تیقنی از تمسک به اطلاق
🔹سیر مبحث اصول استاد معظم آقای شهیدی(دام عزه) به اطلاق و تقیید رسیده، و در این مبحث نیز درباره مقدمه سوم بحث میشود؛ انتفاء قدر متیقن در مقام تخاطب. این بحث، با پرونده علمی کانال مرتبط است، فلذا آن را گزارش کرده و ذیلاً نکتهای را عرض میکنم:
▫️آیت الله سیستانی(مدظله)، با تقسیم روایات به افتائی و تعلیمی، مسئله «مانعیت قدر متیقن تخاطبی» را اینگونه حل میکنند: در روایات افتائی، قدر متیقن مانع از اطلاق است و در روایات تعلیمی مانعیت ندارد.
▫️استاد شهیدی بر این فرمایش ایشان این نقد را دارند:
«اگر آنی که ما عرض کردیم برای قدرمتیقن در مقام تخاطب که عرف تردید کند در شمول خطاب نسبت به فرد زاید بر قدرمتیقن، خب روایات مقام تعلیم هم باشد قدرمتیقن در مقام تخاطب مانع از اطلاق است. مثل اینکه امام به زراره بفرماید یجب اکرام العالم، واقعا ما احتمال میدهیم در آن محیط ائمه، عالم انصراف داشته به عالم دینی، نه اینکه انصراف به حدی باشد که ظهور پیدا کند در عالم دینی، نه، انصرافی که موجب تردید میشد که آیا مختص است به عالم دینی یا مطلق عالم، در روایات مقام تعلیم هم ما دچار مشکل میشویم.»
▫️نکته: اگر، انصراف تیقنی - که غیر از انصراف ظهوری است- مانع از تمسک به اطلاق، حتی در روایات تعلیمیه شود که به نحو ضرب القاعدة و قضیه حقیقیه صادر می شوند، آیا مجالی برای تمسک به اطلاق وجود دارد؟ چرا که، حتماً در خصوص همه مطلقات، با توجه به محیط القاء خطاب، مجال تردید عرفی وجود دارد. در حالیکه، در بیان آیت الله سیستانی، به دلیل کیفیت صدور احکام شرعیه و شأن تقنینی شارع، مطلقاتی به دست می آیند که امکان تمسک به آنها وجود دارد.
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye