10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 آیت الله احمدی شاهرودی حفظه الله
🔰فقه مسائل مستحدثه مجتهد پرور نیست.
#احمدی_شاهرودی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔅 آموزش کاربردی علم رجال
♨️ ویژه فضلای سطوح عالی و خارج
🖌 استاد محمدباقر ملکیان
👈 برای #آموزش_علم_رجال پیشنهاد این حقیر این است:
1⃣ در مدت یک هفته تا ده روز سیصد چهار صد حدیث را بخوانید البته فقط سندش را نه متن آن ها را، متن هم کتاب وسایل الشیعه باشد.
و لیستی از راویانی که در این احادیث آمده یادداشت کنید و از میان آنها سی چهل راوی که بیشتر در اسانید آمده اند را به خاطر بسپارید.
2⃣ این سی چهل نفر را از لحاظ رجالی بررسی کنید البته مختصر و در این حد که مثلا محمد بن مسلم ثقه است و ابن سنان محل اختلاف در همین حد نه بیشتر، یعنی در مورد هر یک از این سی چهل نفر اطلاعات یک کلمه ای داشته باشید.
3⃣ در کنار مرحله دوم، خلاصه ای از مبانی علم رجال را هم بیاموزید. متن پیشنهادی کلیات آقای سبحانی است البته مطالعه فهرست وار مثلا در همین حد که بدانید بعضی قائلند که مشایخ ابن ابی عمیر ثقه اند و برخی دیگر هم این را قبول ندارند ، در همین حد یعنی نیازی به خواندن استدلالهای هر طرف نیست.
4⃣ در این مرحله دوباره به همان سیصد چهار صد روایت مرحله اول مراجعه کنید و اولا با مشاهده سی چهل راوی پر تکرار، اطلاعات تان را در مورد آنها مرور کنید و در مورد بقیه راویان سعی کنید شناختی اجمالی پیدا کنید. کتاب #الموسوعه_الرجالیه_المیسره_آقای_ترابی برای این کار خوب است.
علاوه بر این ، مبانی رجالی که در مرحله قبل یاد گرفته اید در این مرحله تطبیق کنید که مثلا فلان راوی هرچند توثیق نشده ولی چون ابن ابی عمیر از او نقل می کند پس بنا بر نظر برخی او ثقه است.
5⃣ در این مرحله در مورد هر راوی به تفصیل باید کار کرد. در کتاب قبسات بخشی به راویان مهم و پر بحث اختصاص دارد سعی کنید در این مرحله، در مورد هر راوی اولا به مصادر اولیه مراجعه کنید و سپس با مراجعه به کتاب قبسات ببینید این اطلاعات چگونه تحلیل شده است. کتاب #قاموس_الرجال هم در این باره بسیار عالی است.
در مورد راویان این قدر باید از #قبسات و #قاموس الگو بگیرید که بتوانید بدون مراجعه به آنها، همانند آنها تحلیل کنید.
در این مرحله در مبانی رجال هم باید به تفصیل و اجتهادی کار کنید. کتاب #کلیات_آقای_سبحانی به عنوان اسکلت کار و ترتیب مباحث نسبتا خوب است، ولی در کنار آن، کتاب قبسات و نیز مقدمهکتاب قاموس الرجال حتما ببینید.
6⃣ پس از آن که در شناخت مفردات و مبانی به مرحله اجتهاد رسیدید باید شناخت کاملی از اسانید پیدا کنید تا از تحریف ها و تصحیفات احتمالی در اسانید آگاه باشید.
کتاب #اسانید_مشکله آقای #سید_جواد_شبیری را به عنوان الگو برای این مرحله انتخاب کنید تا شیوه شناخت تصحیفات برای شما ملکه شود.
7⃣ مرحله آخر این است که بسیاری از اسانید سنی که در کتب حدیثی شیعه آمده با خلل مواجه است. کتاب تصحیح تراثنا الرجالی را به دقت مطالعه کنید تا شیوه شناخت تصحیفات در این گونه سند ها برای شما ملکه شود.
با پشت سر گذاشتن این هفت خان، دیگر باید با #مطالعه و #مراجعات_مکرّر، سطح اجتهاد خودتان را بالا ببرید.
#سیر_مطالعاتِ_تخصصی_رجال
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
#نکات_حدیثی
💠 تفاوت استفاضه روایات (تواتر اجمالی) با حساب احتمالات:
🔹 در تواتر اجمالی (استفاضه) با توجه به اینکه گروههای مختلفی در مکانهای مختلف روایت را نقل کردهاند، این احتمال که همه توافقی کرده و دروغی را جعل کنند، احتمالی غیر عقلایی است. در نتیجه تواتر اجمالی پدید میآید که بعضی از روایات صادر شده است و قطع به صدور خبر یا اخباری داریم که در آنها این #مضمون_مشترک موجود میباشد.
🔸 اما در حساب احتمالات با صرف نظر از #علم_اجمالی، هر کدام از اخبار دلالت بر مطلب میکند. بنابراین هر کدام به خودی خود درصدی از احتمال موافقت با واقع را ایجاد میکنند، ولو این درصد کم بوده و به تنهایی حجت نمیباشد. مثلاً روایت اول درصدی احتمال موافقت با واقع ایجاد میکند، با روایت دوم درصد موافقت با واقع بیشتر میشود و در نهایت تراکم این روایات ایجاد کننده احتمال موافقت و نفیکننده مخالفت با واقع سبب اطمینان یا علم انسان میشود. این همان حساب احتمالات در ریاضیات است که در اصول نیز کاربرد دارد و شهید #صدر (ره) در باب اجماع و تواتر از آن استفاده کرده است. (بحوث في علم الأصول 4: 309)
🔹 تفاوت این دو در این است که در #استفاضه توجه به مضمون نمیشود. یعنی حتی اگر مضمون واحد نباشد، احتمال اینکه در جمع کثیری از روایات هیچکدام صادر نشده باشد، وجود ندارد و به یکی غیر معین استناد میکنیم، اما در #حساب_احتمالات هر کدام از روایات بخشی از احتمال را در نفس ایجاد میکند و از تراکم این احتمالات اطمینان حاصل میشود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله شبزندهدار (1394)
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
May 11
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
شهادت مظلومانه امامباقر صلواتاللهعلیه را خدمت تمام ارادتمندان حضرتش تسلیت عرض مینمایم.
💢 امام باقر علیه السلام؛ امامِ معیارهای ولایت و برائت
📜 ۱ - الکافي، جلد ۸، صفحات ۳۴۴ و ۳۴۵
(.وَ تَلَا أَبُو جَعْفَرٍ ع- وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ)
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 نهضت علمی حضرت امام باقر علیه السلام
▪️حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"كانت الشيعة قبل أن يكون أبو جعفر، وهم لا يعرفون مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى كان أبو جعفر ففتح لهم وبيّن لهم مناسك حجهم، وحلالهم وحرامهم، حتى صار الناس يحتاجون إليهم من بعد ما كانوا يحتاجون إلى الناس و هکذا یکون الامر"
«شیعیان پیش از ابوجعفر [امام باقر علیهالسلام] مناسك حج ّو حلال و حرام خود را نمىدانستند. آن حضرت، درِ علم را بر ایشان گشود و مناسك حجّ و حلال و حرام مردم را بیان فرمود، تا آنجا كه مردمى كه شیعه به آنها محتاج بودند (در امر مناسك و حلال و حرام ) خودشان محتاج شیعه گشتند، و امر امامت اینگونه است!»
🔺الکافی، ج۲، ص۲۰
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
چنان عید غدیرش دلربا افتاده در عالم
که یک هفته جلوتر میروم از خود به قربانش
اسعد الله ایامکم