▪️فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تسلیت باد.
#اللّهمّ_عجّل_لولیّک_الفرج
#یاصاحب_الزمان
#یا_ابا_عبدالله_الحسین_علیه_السلام
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💥مقاتل معتبر از دیدگاه آیت الله #شبیری_زنجانی
📚جرعه ای از دریا ، جلد۳
#معرفی_کتاب
#مقتل
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
آیا یزید پسرعموی امام حسین بود؟
آیا شمر دایی حضرت عباس بود ؟
آیا دعوا، دعوای خانوادگی بود؟
#شبهات_محرم
https://eitaa.com/hosein_darabi
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🏴 اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَ اِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِمامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السلام
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
🌐 زیارت ناحیه مقدسه سیدالشهدا (ع)
اين زيارت ناحيه معروف، ظاهراً متعلق به حضرت مهدی (عج) نيست ولو خيلی مشهور شده، چون تاريخ روايت اينگونه است: «خَرَجَ مِنَ النَّاحِيَةِ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ» ( المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 496). اگر اين تاريخ درست باشد زمان حضرت هادي (ع) است، 254 سال وفات امام هادی (ع) است و 260 وفات امام عسکری و امامت بقیه الله صلوات الله و سلامه علیه است. لکن الآن در السنه ما معروف شده که زيارت بقية الله (عج) است چون «ناحیه مقدسه» را مربوط به حضرت (عج) می دانند، درحالیکه مقصود از ناحیه مقدسه، سامراء است، چون رفتن به آنجا ممنوع بود، ناحیه گفتند.
البته دو تا دعای ناحیه مقدسه داریم، اولین آنها که اسم تک تک اصحاب سیدالشهدا (ع) را ذکر کرده است و سلام می دهد(زیارت شهدا)، تاریخ دارد (252 ق)، سند هم دارد لکن سندش مشکل دارد، چون دارد که «
عَنِ الشَّيْخِ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيِّ، قَالَ: حَدَّثَنَا الشَّيْخُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَيَّاش» (المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 486) درحالیکه شیخ طوسی (ره)، ابن عیاش را ندیده است؛ ابن عیاش متوفای 401 است و شیخ طوسی 408 به بغداد آمده است و هیچ گاه از او نقل نکرده است.
📚خارج فقه سال1385، جلسه51
خارج فقه، سال 1395، جلسه 56
#استاد_مددی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی (حفظه الله)
🔰 جهت گیری نگارش کتب رجالی متقدم به سمت و سوی کدام راویان است؟
🔸 اصل کلی:
🔹 جهت گیری عمومی توصیفات کاربردی در منابع نخستین رجالی شیعه، ناظر به راویان دارای کتاب حدیثی است.
📚 برگرفته از دروس استاد حسینی شیرازی (حفظه الله).
#رجال
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
جمعیت به من گفتند:
دیگر نخوان!دیگر نخوان!
علّامه میرحامدحسین ازهوش رفته است...
📝خطیب حائری سيدحسینیزدی میگوید :
میدانستم که نباید نزد علّامه میرحامدحسین روضه بخوانم؛ چراکه او تحمّل شنیدن مصائب اندوه بارِ جدّش را ندارد؛ بههمین جهت معمولا خطبا وروضهخوانان نزد او روضه نمیخواندند.
روزی من متوجّه حضور ایشان نشدم ومشغول ذکر مصیبت خواندن بودم که ناگهان دیدم سروصدا مجلس رافراگرفت وجمعیت بمن گفتند: دیگر نخوان!
علّامه میرحامدحسین ازهوش رفته است.
كنتُ مَسبوقاً بأنّ السيدحامدحُسَين لا يُطيقُ سماعَ المصائبِ المُشجِيَةِ الّتي جَرَت علی جَدّه الحُسينِ وأهلِ بيته عَلَيهِم السَّلامُ ولِذا لا تُقرَأ في مَحضَرِه.
فاتَّفق يَوماً أنّه دَخَل الحُسَينِيّةَ في لَكَهنُو حين قِراءتي وَلَم أشعُر به وقَرأتُ بعضَ المَصائبِ وإذا بِالأصواتِ قَد ارتفَعَت والكُلُّ يَأمُرُني بِالتَّوقُّفِ عنِ القِراءَةِ وَبعدَ حِينٍ ظَهرَ لي أنَّ السَيِّد قَد غُشيَ عَلَيه.
📚طبقات أعلام الشيعة، شیخآقابزرگطهرانی، ج١٣،ص٣٤٩
● @AmirGrali
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠چند نکته به مناسبت هفتم صفر
(اول)
آيا تعيين «هفتم صفر» به جای «بیست و هشتم» صفر به عنوان سالروز وفات امام حسن عليه اسلام ترجيحی علمی و تاريخي دارد؟
قرن هاست شیعیان - حداقل در ایران - در تقویم خود سالروز وفات امام دوم را همزمان با سالروز وفات پیامبر اسلام ثبت کرده آن را گرامی داشته اند... ولی در چند سال اخیر موجی به راه افتاده که اصرار دارد این بزرگداشت باید در هفتم صفر و در مثل چنین روزی برگزار شود.
این در حالی است که تا قرن هشتم یعنی هفتصد سال بعد از تاریخ وفات آن امام هیچ منبع تاریخی و مستند قابل اعتنایی بر این مطلب که وفات ایشان در هفتم صفر بوده یافت نشده است. و در مقابل منابع متعدد و قابل توجهی از قدیمی ترین منابع شیعی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بعد از آن تاکنون، روز وفات را بیست و هشت صفر ذکر کرده اند.
سوالی که باید برای آن پاسخی پیدا کرد این است که:
✅دلیل اصرار برای ایجاد این تغییر در تقویم مذهبی چیست؟
و چرا به جای پاسخ روشن و شفاف به این سوال عده ای نا آشنا به تاریخ و پژوهش های تاریخی که احیانا نام پژوهشگر را هم یدک می کشند می کوشند با روشهای نادرست و با خطاهای فاحش این تغییر را توجیه کنند؟
(دوم)
اغلب قریب به اتفاق منابع در دسترس شیعی -از آغاز تا قرن هشتم- وفات امام دوم شیعیان را در ماه صفر دانسته و در تعیین روز آن منحصرا به دو زمان اشاره کرده اند: آخر صفر و بیست و هشت صفر.
برای تعیین آخر صفر به عنوان نمونه می توان به این منابع که همگی در قرن سوم و چهارم تالیف شده و از قدیمی ترین منابع شیعی به حساب می آید. اشاره کرد:
فرق الشیعة منسوب به حسن بن موسی نوبختی متوفای 310 قمری
المقالات و الفرق منسوب به سعد بن عبدالله اشعری قمی متوفای 301 قمری
اصول الکافی تالیف شیخ کلینی متوفای 329 قمری
کفایة الاثر از خزار قمی
و...
و برای تعیین بیست و هشت صفر این منابع کهن در دسترس است:
مسار الشیعة از شیخ مفید متوفای 413 قمری
مصباح المتهجد از شیخ طوسی متوفای 460 قمری
اعلام الوری و تاج الموالید هر دو از شیخ امین الاسلام طبرسی متوفای 548 قمری
مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی متوفای 588 قمری
المستجاد علامه حلّی متوفای 726 قمری
و..
همه این کتاب ها و نویسندگانشان مربوط به قرن چهارم تا هشتم هستند
در توجیه اختلاف این دو دسته از منابع به صورت احتمال می توان گفت که آنها که وفات را آخر صفر دانسته اند به صورت تسامحی و تقریبی همان بیست و هشت صفر را گزارش کرده اند و منظورشان از آخر صفر همان یک روز یا دو روز مانده به آخر ماه یعنی بیست و هشت صفر بوده است.
(سوم)
همانگونه که اشاره شد طبق یافته های پژوهشگران هیچ منبعی از منابع شیعه تا قرن هشتم هجری روز هفتم صفر را وفات امام دوم ندانسته است.
اولین شخصیت و منبعی که روز هفتم صفر را روز وفات آن حضرت دانسته محمد بن مکی مشهور به شهید اول از علمای جبل عامل لبنان در کتاب فقهی الدروس الشرعیة است.
ولی آیا بعد از گذشت بیش از هفتصد سال از تاریخ وفات آن امام و انبوه گزارش هایی که وفات را در آخر صفر یا بیست و هشت صفر ثبت کرده اند و ما به برخی از آنها اشاره کردیم، شهید اول متوفای 786 قمری به چه استنادی چنین نقلی را آورده؟ برای ما مشخص نیست.
البته بعد از ایشان تعدادی دیگر از علمای جبل عامل امثال شیخ بهائی و پدرش و دیگر علمای شیعه در نجف همچون کاشف الغطا و صاحب جواهر این قول را بازنشر کرده اند... ولی همچنان منابع و عالمان بسیاری همان نقل مشهور گذشته یعنی بیست و هشت صفر را ذکر کرده و می کنند.
آیا قاسم رسی در قرن سوم تاریخ وفات امام حسن(ع) را تعیین کرده است؟!
در این خصوص نکته ای که از منظر روش مطالعه و پژوهش بسیار تاسف بار است آنکه اخیرا برخی برای مستند کردن قول به هفتم صفر از کتاب تثبیت الامامة تالیف یکی از امامان زیدیه به نام قاسم بن ابراهیم رسّی نقل می کنند. و به خیال خود منبعی پیدا کرده اند از قرن سوم که تاریخ وفات را هفتم صفر ذکر کرده است. این مطلب چنان بی پایه است که صرف وقت برای آن هدر دادن عمر است ولی متاسفانه عده ای طوطی وار خطای فاحش برخی دیگر را تکرارکرده و می کنند و باید به آن پاسخ داد.
✍️ علی موسوی نژاد
نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است.
📚 شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
📚كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
💠 نوادر
🔹 کتابی که به نام «نوادر» احمد بن محمد بن عیسی چاپ شده، از استادش، حسین بن سعید اهوازی است و احمد راوی آن است؛ زیرا مشایخ مذکور در کتاب همگی مشایخ حسين بن سعید هستند، نه مشایخ احمد؛ اگر احمد هم آنها را درک کرده باشد، منقولات او از آن مشایخ، معدود است؛ در حالی که کتاب مملو از مشایخ حسین بن سعید است.
🔸 مؤید این مطلب این است که همین روایاتی که در «نوادر» نقل شده، در «کافی» و كتاب «من لا يحضره الفقيه» عیناً از خود حسین بن سعید نقل شده است، نه از احمد بن محمد بن عیسی.
🔹 در کتاب «من لا يحضره الفقيه» «الحسين بن سعيد» در ابتدای سند آمده که پیداست کتاب حسین بن سعید در دست صدوق بوده و از آن نقل کرده است. کتاب حسین بن سعید را شاگردش احمد، روایت کرده و همین امر سبب چنین اشتباهی شده است.¹
🔸 نسخه خطی کتاب «نوادر» حسین بن سعید با «فقه رضوی» و رسالهای دیگر در عقاید در يک مجلّد صحافی شده بوده و چون اوراق آن جابهجا شده، محقّق آن تشخیص نداده و به نام «فقه الرضا» چاپ سنگی کرده است. البته اخیراً «فقه الرضا» به صورت مصحَّح چاپ شده است.
1⃣ نيز رك: مقاله «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا کتاب حسین بن سعید» از سیّد محمّد جواد شبیری، آینه پژوهش، ش ۴۶، (مهر و آبان ۱۳۷۶)، ص ۲۳ - ۲۶
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۳۴۵
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
❓آیا عمل خیرِ راحت وبی زحمت هم داریم؟
▫️قاسم صيقل گويد: طى نامهاى به امام رضا عليه السّلام نوشتم: «من از پوست الاغهاى مرده غلاف شمشير مىسازم و لباسم آلوده مىشود، آيا مىتوانم در آن لباس نماز بخوانم؟»
🔹 آن حضرت برايم نوشت: «براى نمازت لباس ديگرى برگزين».
▫️سپس خدمت امام جواد عليه السّلام نوشتم: «خدمت پدرت چنينوچنان نوشتم و كار بر من مشكل شد»
✅ آن حضرت برايم نوشت: خداوند تو را رحمت كند! تمام اعمال نيك، نیازمند صبر است. (كُلُّ أَعْمَالِ اَلْبِرِّ بِالصَّبْرِ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ)
📚 الکافی، ج۳، ص۴۰۷
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
💥نشست طلبگی "اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن"
🎤آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🕌 دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین دی ماه 1398
#مشاوره_طلبگی
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye