eitaa logo
هم بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
442 ویدیو
14 فایل
✨ خانه «هم‌بازی»؛ جایی برای زندگی با گفتمان انقلاب اسلامی ✨ واحد خانواده دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 📩 «دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات» : @hambazitv_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ 👈 سوال 3 : چه مسائلی سبب ایجاد دیدگاه منفی در کودکان نسبت به روزه داری والدین می شود؟ کودکان و نوجوانان باید آثار مثبت روزه گرفتن را در ما ببینند و احساس کنند که بزرگ‌ترهایشان خوش اخلاق‌تر، مهربان‌تر، صبورتر و فعال‌تر شده‌اند تا این آثار مثبت را نزد خود به روزه داری نسبت دهند؛ بهترین مشوق برای کودکان، لطافت و محبت بیشتر والدینشان در زمان روزه‌داری نسبت به آنهاست. متاسفانه گاهی به کودکان گفته می‌شود: «بازی و سروصدا نکنید که پدر و مادرتان روزه دارند، گرسنه‌اند و خوابیده‌اند.» نباید روزه داری والدین، منع و محرومیتی برای کودکان ایجاد کند. باید بسیار مراقب بود که این مسئله در ذهن کودک شکل نگیرد که پدر و مادر در این ایام بد اخلاق می شوند وبه آن ها کمتر توجه می کنند، چرا که این مسئله سبب ایجاد دید منفی و نوعی زدگی نسبت به این ماه بزرگ در ذهن کودک خواهد شد. 🌙 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ 💢 یک تصور اشتباه والدین درباره روزه داری کودکان والدین باید بپذیرند که روزه گرفتن با دشواری همراه است و سعی نکنند این دشواری را از روزه داری بچه ها حذف کنند، آثار مثبت و سازنده روزه به خاطرهمین دشواری‌هاست. متأسفانه برخی ازوالدین با تصوری اشتباه، برای جبران روزه داری فرزند به او امتیازات فراوانی می دهند، مثلا فرزند روزه دار را تشویق می کنند تا تمام طول روز را بخوابد و یا اینکه برنامه غذایی افطار و سحر را باب میل وعلاقه او و تجملاتی می چینند، دائما مواظب هستند که مبادا بر اثر روزه داری فرزندشان متحمل سختی شود. در حالی که روزه می‌گیریم تا این دشواری‌ها را تجربه کنیم و مقداری سختی و دشواری در حد توان بچه ها برای رشد و ساخته شدن آن ها لازم است. 🔺کارگروه مطالعاتی خانه هم بازی 🌙 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ ⛔️ سوء استفاده از روزه داری کودک ممنوع! فرد روزه دار باید بیشتر مراقب اعمال خود باشد اما گاهی ممکن است کودکی که روزه می گیرد خطایی انجام دهد که از نظر والدین این کار در شأن فرد روزه دار نیست. بهتر است فقط در موردی که کار خطا انجام شده تذکر بدهیم و آن را به روزه داری ربطش ندهیم و از این موقعیت سوء استفاده نکنیم. مثل این که : "شما که روزه ای درست نیست سر برادرت داد بزنی" یا «تو که نماز نمی‌خوانی، دیگر چرا روزه می‌گیری؟» سرزنش های مداوم از سوی والدین باعث می شود کودک تصور کند که روزه گرفتن موجب شده اعمال او بیشتر از قبل تحت نظر باشد. برای کودکی که روزه میگیرد اما گاهی در نماز کوتاهی می کند باید گفت: «چه خوب است که روزه گرفتی، بعد از آن که نمازت را خواندی برای من هم دعا کن.» 🔺کارگروه مطالعاتی خانه هم بازی 🌙 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍💭 🤔 🔶 بازی 🔷 به جای از وسایل دیگر مثل لگوهای بچه ها نیز میتوانید استفاده کنید. این بازی برای کودکان ۳ تا ۶ سال مناسب است. برای بچه های بزرگتر میتوانید بازی را با الگوهای پیچیده تر و با سرعت بالاتر اجرا کنید. 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ ✳️ مادران و فرزندان 🔻از یک جایی به بعد، آرزویی برای انسان باقی نمی ماند. آرزوها تا جایی در ذهن و خاطر هستند، که انسان تنهاست. تنهایی نه از جهت نبود اطرافیان، از جهت . خودش است و آرزوهایش. وقتی دوش اش سنگین شد و بار مسئولیت انسان هایی دیگر به او واگذار شد، آرزوها برای خودش تمام می شوند... البته بهتر است بگویم، وقتی خودش تمام شد و از فردیت بیرون آمد، آرزوهای شخصی و فردی اش تمام میشود و به میزانی که بزرگ و بزرگ تر میشود و وجودش وسعت پیدا میکند و را درک میکند، آرزوهایش وسیع تر میشود. پدر و مادر شدن اگر به معنای واقعی و بزرگ شدن وسع باشد، پایان آرزوهای کوچک است. 🔻مادرها هر چه می خواهند را در ناصیه فرزندان می بینند، برای همین مسیر زندگی شان را طوری طراحی می کنند که بچه ها به آن سمت بروند. اگر برایشان ثبت نام می کنند، اگر دنبال کتاب های گران آمادگی می روند، اگر برای تبلت و کلاس اسکواش و اسکیت هزینه می کنند برای همان آرزوهاست. اما این ها همه آرزوی مادرها نیست. این ها پایین ترین درجه آرزوی یک مادر است. آرزوهای مان را اگر درجه بندی کنیم، آینده فرزندان مان را شفاف تر خواهیم دید. مادران زیرک، دنبال توانایی های فطری فرزندان شان هستند. فطرت اگر سالم بماند و اگر تربیت بر اساس باشد هیچ آرزویی بی سرانجام نمی ماند. چه بسا خواسته هایی که کودکان را از فطرت شان دور می کند و این یعنی سرنوشتی نه چندان خوب و عاقبتی نه چندان خیر. سرنوشت فرزندان جایی رقم می خورد که آرزوهای مادران و پدران، تربیت می شود؛ بدانیم چه می خواهیم و چه آینده ای را آرزو می کنیم. فرزندان ما شاید به برکت آدمی خوب که سر راهشان قرار بگیرد، از زیر بار خواسته های تربیت نشده ما رها شوند. سرنوشت از جایی در اختیار خود انسان است اما حکم را نمی توان انکار کرد. محیط، یعنی خانواده، مادر، پدر و مدلی که طراحی می کنند. ما تکلیف داریم همه چیز را برای رشد جوانه ها، اصولی و درست طراحی کنیم. مادران زیرک و توانمند طرح شان را به سمت استعدادهای می برند نه و جبران شکست های خود. این جاست که به جای آدمک های مصرف کننده و دست و پاگیر، انسان هایی تاثیرگذار در کاینات رشد می کنند که سرنوشت شان، به سرانجام گیتی جهت می دهد. این مادرها بدون آنکه داد و فریاد کنند؛ پروفسور حسابی و ادیسون و خمینی و قاسم سلیمانی و محسن حججی و... تربیت می کنند. 🔻در شب هایی که صحبت از رقم خوردن تقدیر است مراقب باشیم، که آرزوهای مان بر مدار فطرت باشد و توفیق بخواهیم که محیط تربیتی مان را با چهارچوب فطری طراحی کنیم. ✍ خانم مریم قربانزاده 🌙 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ آرزوهای مادر و سرنوشت فرزندان 💢 جنگ که شروع شده بود، شهدا را شنبه و چهارشنبه می‌آوردند و یکشنبه و پنجشنبه تشییع بود؛ حسن آقا یک سال داشت، من دست او و مهدی آقا را می‌گرفتم می‌رفتم معراج شهدا. خانوادة شهدا را که می دیدم واقعاً غبطه می‌خوردم. به بچه‌ها می‌گفتم چی می‌شد الان شماها بزرگ بودید، می رفتید به جبهه ها خدمت می کردید؟ بزرگتر هم که شده بودند همیشه بهشان می‌گفتم مامان آنقدر دوست داشتم شماها آن موقع بزرگ بودید و می‌رفتید می‌کردید... حسن آقا زمانی که می‌خواست برود سوریه، دقیقاً چند روز به رفتنش آمد و به من گفت: یادت است به ما می‌گفتی که دوست داشتم بچه‌هایم بزرگ باشند، خدمت کنند، من هم گفتم بله، برگشت با شوخی و خنده‌ گفت: آن موقع این حرف را می‌زدید، لقلقه زبان بود یا قلبی بود؟ گفتم واقعاً قلبی بود مامان. تا گفتم قلبی بود، گفت خب حالا نشان بدهید. گفتم چی را نشان بدهم؟ گفت: حالا باید ثابت کنید، گفتم آها راست می‌گویی قبول، اشکالی ندارد. گفت: پس راضی هستی، گفتم بله راضی هستم. گفتم چطور یادت بود این حرف من؟ ‌گفت: این حرف همیشه در بایگانی مغز من می‌گشت ولی انگار آن لحظه به زبانم آمد ببینم شما چی می‌گویید. 🔺خاطره ای از مادر (شهید مدافع حرم) 🔻 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍💭 🤔 🔶 بازی 🔷 برای اینکه بچه ها از خاطره ای خوش داشته باشند و آن ها هم بیدار بمانند، حتما زمانی را برای بازی با آن ها اختصاص بدهید. بازی سایه_نقاشی میتواند گزینه مناسبی باشد. این بازی جذاب را با چندین نقاشی اجرا کنید. حتی میتوانید نمادهای کوچک که به و شب قدر مرتبط است را نقاشی کنید و کودک سایه را حدس بزند. مثلا: ماه، رحل قرآن، دو دست در حال دعا کردن و ... 🤲 📖 🌙 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ ، قسمت اول چرا باید در مورد آرمان قدس با بچه ها صحبت کنیم؟ (۱) 🔻موضوع یک مساله اساسی در زندگی افراد است که همه تصمیمات و برنامه‌های فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر درست شکل نگیرد، احساس پوچی خواهد آورد. وقتی می‌گوییم شکل گیری هویت یعنی گزاره هایی مثل «میخواهم چه کسی باشم، چه کسی نباشم؟»، «با چه کسی دوست باشم؟ با چه کسی دوست نباشم؟» و... باید مشخص شود. 🔻انسان چون در دوره باید هویتش را شکل بدهد، در حال مرزکشی و مبارزه است. وقتی من جبهه مبارزه واقعی را از دوره تا برای فرزندم ترسیم نکنم، جبهه مبارزه نوجوانم به یک زمین دیگر منتقل می‌شود و یکی از تبعاتش این است که پرخاش‌جو می‌شود. الان دغدغه اصلی خانواده ها این است که چرا نوجوان در خانه پرخاش می‌کند؟ چرا سر مادرش داد می‌زند؟ چرا اینقدر در مدرسه باهم دست به یقه می‌شوند؟‌ مساله مهم اینجاست: چرا این کارها را نکند؟ نوجوان باید مبارزه کند و اگر ما جبهه مبارزه را به او نشان ندهیم، طبیعتا جبهه‌های تقلبی دیگر یا حداقل جبهه‌های پست‌تری را برای مبارزه و اثبات وجود خودش انتخاب میکند و این انتخاب ها میتواند به مشکلات دیگری منجر شود. اما اگر جبهه و را به او نشان بدهم و بگویم در دنیا جنگی هست، و هستند؛ آن موقع طبیعتا این دوست دارد در کنار این آدم‌های سلحشور بجنگد و مبارزه کند و این روحیه هویت‌خواهی و مبارزه‌طلبی‌اش آنجا معنا می‌شود. 🔻وقتی دختر و پسر نوجوان ما میدان را شناخت، درمورد نوع وظایف خود و اینکه با توجه به موقعیتش چطور میتواند موثر باشد؛ فکر میکند، تصمیم میگیرد و اقدام میکند. ✍ یادداشت شفاهی سرکار خانم دانشجوی دکتری علوم تربیتی 🇵🇸🇮🇷 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
⭕️ ۲ کتاب داستان تمثیلی کودک ویژه 🔻‌ کتاب به من چه⁉️ سوالی پرتکرار که جوابی آسان، منطقی، انسانی و قابل درک دارد؛ اما در هیاهوی رسانه‌ای این عصر اطلاعات گاهی گم میشود. اگر کتابی کودکانه، با زبان فطری برای درک حمایت از و جهان میخواهیم، «به من چه» ، اثر خانم را برای فرزندان مان بخوانیم. 🔸خرید نسخه چاپی: https://qps.ir/ProductDetail/20246/ 🔻کتاب یکی بود❗️ «مورچه‌های قرمز با زورگویی به خانه مورچه‌های سیاه حمله کردند. مورچه‌های سیاه که باهمه توان داشتند از خانه‌‌شان دفاع می‌کردند و از بقیه هم کمک می‌خواستند؛ باهم پرسیدند: یعنی کسی صدای فریاد و کمک خواستن ما را میشنود؟ نه، ممکن نیست، آخر ما کوچک‌ترین و بی‌صداترین موجود دنیا هستیم؛ ولی یکی بود که صدایشان را میشنید و آنها نمیدانستند.» کتاب «یکی بود» ، نوشته خانم انتخاب خوبی‌ست که بتوانیم با زبانی کودکانه، اطمینان داشتن به در شرایط سخت را برای فرزندان مان به تصویر بکشیم. 🔸خرید نسخه الکترونیکی: https://taaghche.com/book/66786/ ✅ رده سنی کتاب ها: ۵ تا ۹ سال 🔹 @hambazi
⭕️ یک سنگ؛ نه خیلی بزرگ، نه خیلی کوچک 🇵🇸 قصه صوتی با موضوع ⌛️زمان انتشار: ۳۰ اردیبهشت در کانال هم‌بازی 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi
هم بازی
⭕️ #نکته_تربیتی #قدس_و_تربیت، قسمت اول چرا باید در مورد آرمان قدس با بچه ها صحبت کنیم؟ (۱) 🔻موضوع
⭕️ ، قسمت دوم چرا دانستن درباره موضوع قدس برای بچه‌ها ضرورت دارد؟ (۲) 🔻 خانواده و جامعه عموما از افراد انتظار دارند که علاوه بر درنظرگرفتن منافع شخصی در فعالیت‌ها، به فکر انسان‌های دیگر هم باشند، آدم خوبی هم باشند و در همه عرصه ها هم خوش بدرخشند. اما درحال حاضر؛ گاهی میبینیم که برخی از جوان‌ها نه تنها به فکر دیگر انسان ها نیستند که حتی در مورد پیشرفت خودشان هم از بی‌انگیزگی و عدم تلاش برای ساخت آینده گله میکنند. فکر میکنید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ یکی از عوامل این مساله، نداشتن در زندگی‌ست؛ آرمان‌هایی از جنس سکوت نکردن دربرابر حرف زور و تلاش برای پیروزی بر استعمارگران و رسیدن به استقلال فکری در تصمیم‌گیری های کلان، انگیزه تلاش، کوشش، اقدام و عمل را در نوجوان و جوان تقویت میکند. اگر آرمان‌هایی از این جنس را از فرزندانمان بگیریم، روح زندگی را از او گرفته ایم. او می‌شود یک . هیچ ضمانتی هم ندارد که وقتی از آرمانهای متعالی کوتاه آمدیم، در دیگر آرمانهای میانه متوقف بشویم. این عقب نشینی از آرمانها و قله های تصویر شده، حد یقف ندارد. در این صورت نوجوان خودش را محدود به این می‌بیند که مثلا در خانواده بچه خوبی باشد و تعریف او از هویت های خانوادگی، اجتماعی و... هم از این جنس خواهد بود. و بعید نیست که به همین ها هم نرسد. 🔻 مسلما از جامعه‌ای که هویت خودش را اینقدر محدود دارد معنا می‌کند، نمیتوانیم انتظار پیشرفت علمی و صنعتی و... داشته باشیم. اگر برای بچه‌ها صرفا موفقیت‌های تحصیلی و شغلی فردی را بااهمیت جلوه بدهیم و نقشی در دنیا برای او تعریف نکنیم، نه تنها نمیتواند به آرمانهای جهانی دست پیدا کند، بلکه احتمال می‌رود که دچار احساس شکست و افسردگی شود و خود را کلا ناتوان فرض کند. اما اگر را در سطح بالاتری تعریف کنیم، این فکر که «هرجا باشی، می‌توانی موثر باشی و به گسترش عدالت کمک کنی» محقق می‏شود و انگیزه حرکت کردن و فعالیت می‏دهد و فتح دیگر قله ها را هم طبیعتا شدنی تر می بیند. برای فتح کردن، باید نگاه فاتحانه در تربیت داشت. تعلق ها و آرزوهای ما باید به آرمانهای متعالی باشد تا تربیت حاصل شود. آرمانهای یک جامعه، از علائم حیاتی جامعه است. اگر جامعه نوجوان نداشته باشد، زنده نیست. نسلی که بیشتر از نوک دماغ خودش را نتواند ببیند، نه‌تنها نمیتواند از حق دفاع کند، حتی نمی‌تواند حق بدهد که کسی از حق‌اش دفاع کند! مثلا می‌گوید: ای بابا! چرا الکی اینهمه سال می‌جنگید؟ خب صلح کنید و تمام! و آنهمه تجاوز و حق‌خوری به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود. ✍ یادداشت شفاهی سرکار خانم دانشجوی دکتری علوم تربیتی 🇵🇸🇮🇷 🏡 ؛ 🔸 instagram.com/hambazi.tv 🔸 sapp.ir/hambazi_tv 🔹 @hambazi