فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 روايت امام خامنهای(حفظه الله) از آيه تكان دهندهی اول سوره احزاب خطاب به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله
🔸يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻦ! ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻜﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﻧﺎﻳﻰ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ.
#مؤمن_باشیم
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرده شوره این کلیسا رو ببرن!!☺
قابل توجه بعضیا و افاضاتشون درباره قانون حجاب!!
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬در حیرتیم که این کشته کجاست؟ خانوادهاش کجاست؟
♦️آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در اردبیل شایعه پراکنی، دروغ و کشته سازی رسانه های غربی مبنی بر خبر کشته شدن دانش آموز اردبیلی را یک رسوایی بزرگ برای رسانه های معاند خواند.
#حجاب
#لبیک_یا_خامنه_ای
@hamidrezaaghili
🟢شناخت نسل Z یا ZOOMERS :
👌 پیشنهاد میکنیم مهارت مخاطب شناسی خودتون و بالا ببرید یعنی برید نسل z رو بشناسید.
تعاریف نسل ها:
دهه 40 الی 50 میشن نسل x (مهاجران عصر دیجیتال)
نیمه دوم 50 تا 60 میشه y
نیمه دوم 70 و 80 شدن z(بومیان عصر دیجیتال)
دهه 90 میشه & الفا
✅کمتر از دو دهه رسانه ها افکار غالب مردم و تحت پوشش خود قرار داده اند و تاکنون ضریب نفوذ در کشور به 90 درصد رسیده است.
⭕️ویژه گی های نسلz: (بومیان عصر دیجیتال)
👇👇
🎯کثرت گرایی: فرد قائل به انحصارگرایی نیست و باورهای متفاوتی دارد.
🎯پویایی از مختصات ذاتی این نسل است.
🎯بشدت وابسته به شبکه های اجتماعی است.
🎯مهارت شبکه سازی بالقوه دارد، ارتباط اجتماعی رو میتونه شکل دهد.
🎯مادرزادهای فناوری دیجیتال یا فناورانه اند.
🎯هویت مشخصی در این نسل شناسایی نشده و تحت بازخوردهای حوادث اجتماعی مدل های مختلف از خود ارائه میدهد.
🎯بشدت این نسل تعاملی و گفتگو محورند(باید در مباحث اون نقاط فکری و ارزشی مشترک را شناسایی کنید)، در نگاه ارزشی کثرتگرا هستند /نگاه عرفی به مسائل و احکام دینی دارند.
🎯واقع بین هستند بدنبال حقیقت میدانی و قابل فهم اند ، نمیشه آرمانی با آنها صحبت کرد.
🎯نسل z منحصر به فرد بودن براش مهمه ، دنبال لحظه ها و لذت های آنی است دنبال برند شدن و دیده شدن است و درحالی که نسل های گذشته به عنوان های شغلی و جایگاه اجتماعی بهای زیادی قائل بودند.
🎯علاقه مندی خاصی به اخلاقیات دارند و همه چیز رو از بعد اخلاقی میسنجند و اگر جایی بی اخلاقی ببینند بشدت گارد میگیرند.
🎯حس استقلال طلبی دارند یعنی مانند نسل های گذشته فرمان پذیر نیستند و حاضرن در این ویژگی خود هزینه بدهند.
🔗نکته : مهمترین تکنیک در ارتباط با نسل z نقاط اشتراک پیرامونی است این نسل روی هویت ملی و ایرانی بودن زوم کرده است.
🔗تاکید بر اقتصاد دیجیتال
🔗اندیشکده آمریکایی میگویند:
فضای فکری این نسل مستعد عبور از ارزشهای جامعه است و در آینده شاهد تغییر اولویت های یک جامعه خواهد بود.
🔗ذائقه کاری نسل z متفاوت از گذشته است این نسل پارت تایم هستند یا اصطلاحا کارمند محور نیستند بلکه پروژه محورند.
#سواد_رسانهای
#نسل_z
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلمنوشت | بچههای نسل Z
🔸گودزیلا یا زامبی از اصطلاحاتیه که برای دهه هشتادیها به کار برده میشه، بچههایی که از بدو تولد زیست مجازی رو تجربه کردن و با اینکه اهل گفتوگو هستن، اما به راحتی هم قانع نمیشن!
@hamidrezaaghili
🚦بسیاری از کاربران محتواهایی را بازنشر میکنند که حتی خودشان هم نخواندهاند!
📍مطالعه محققان دانشگاه تگزاس آستین از معضلی در بین کاربران #شبکههای_اجتماعی خبر میدهد. این تحقیق میگوید کاربران اغلب پستهایی را به اشتراک میگذارند که خودشان هم دانشی در مورد آن ندارند و گاهی اوقات فقط تیتر مطلب را مطالعه کردهاند!
🔸اشتراکگذاری چنین پستهایی در فضای مجازی باعث میشود افراد وانمود کنند اطلاعاتی در مورد برخی موضوعات دارند، ولی در عمل اینطور نیست و آنها حتی ممکن است مطلبی که به اشتراک میگذارند را یک بار هم مطالعه نکرده باشند.
🔹در این مطالعه به این موضوع اشاره شده که گاهی اشتراکگذاری برخی مقالههای علمی باعث میشود فالورها و دوستان فرد در شبکههای اجتماعی تصور کنند وی دانشی در آن زمینه دارد یا مطلب را مطالعه کرده و حالا به اشتراک گذاشته است. اما در عمل نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک میگذارند، خودشان آن را خواندهاند. 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه میکنند ولی ترجیح میدهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.
ادامه مطلب👈
https://dgto.ir/2rbp
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶منجی در هالیوود
استاد #رائفی_پور
🔷 منجیگرایی در دنیا اثری جدی پیدا کرده. الان عرصه، عرصهٔ یارکِشیه...
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌یک جواب ساده ولی تاثیرگذار
به منتقدین حجاب
#حجاب_اسلامی
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌امام جمعه کربلا غوغایی بپا کرد...
ببین خونخواران جهان با چه کسی دشمن هستند، پشت همان صف آرایی کن..
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنگ شناختی و روش صحیح مقابله با آن
🔹جنگ شناختی جنگی است که در آن شناخت انسانها نسبت به وقایع پیرامون خود مورد هدف قرار میگیرد.
🔹دراینبین خطرناکترین بخش این جنگ، تلفات انسانی آن است که علاوهبر از دست دادن نیروی انسانی، سبب میشود تا فرد با تمام اطلاعات و منابع شناختی خود به خدمت نیروهای مهاجم درآید.
🔹بههمیندلیل روش صحیح مقابله با تهاجمات دشمن در جنگ شناختی، افزایش سطح اطلاعات و اقناعسازی عمومی در سطوح گسترده است.
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبکه آمریکایی:
📍صدای این پهپاد ایرانی به تنهایی سلاحی برای هراس افکنی است/به طرز هولناکی دیدیم که این پهپادها عرصه جنگهای آینده را تعیین میکنند/توان متمایز ایران نسبت به کشورهای دیگر در ساخت این پهپادها نشانگر تحولی در عرصه پویایی جنگها است/این رفتار ایران به نوعی پاسخی به شکست مذاکرات است/قدرت ایران در حال بارش بر سر شهرهای اروپایی است....
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌استدلال فطری حجاب
🔹حجت الاسلام قرائتی :
همچین زنی پیدا میشه؟!
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گورستان آدمهایی که آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی را داشتند
@hamidrezaaghili
⭕️تصویر جنگ و دشمن در فضای مجازی
💢شبکه و فضای مجازی، شاخص و انعکاس قدرت کشورها و فرصت مناسبی برای دولت هاست که با ورود در آن در عرصه ملی و فراملی تولید قدرت کنند و از مزایای نظامی و سیاسی آن در فضای جغرافیایی بهره مند شوند. به طوری که، مفهوم جنگ که صحنه ای از یک تخاصم نظامی مبتنی بر حرکت تانکها، خانه ها و شهرهای ویران، صدای آژیر خطر و بمباران هوایی را در ذهن مجسم می کرد، همگی در دنیای واقعی اتفاق می افتاد. اما در این قرن که انسان علاوه بر حضور در دنیای واقعی، شخصیتی هم در دنیای مجازی دارد، فضای جدیدی نیز ایجاد شده است.
💢 امروزه حراست از کشور در حوزه واقعی و مجازی شکل گرفته که هر دو در ثبات امنیت ملی نقش حیاتی دارند. همان طور که در دنیای واقعی با جنگ روبه رو می شویم، در دنیای مجازی نیز با جنگ سایبری مواجه هستیم. در واقع حفاظت از مرزهای مجازی، به اندازه حفاظت از مرزهای روی نقشه برای هر کشوری دارای اهمیت است. این مرزهای مجازی هستند که اطلاعات (عامل نیروبخش و حیاتی) را در درون خود جای داده اند.
💢 تحلیل جنگهای سایبری دشوار است زیرا عملا محدوده ای را نمی توان برای آن تجسم کرد. حتی اگر اپراتورهای این فضا را در مکان های فیزیکی قرار دهیم، باز هم محدودیت مکانی در بین نیست و مليت ممفهومی ندارد. به همین دلیل توجه به پدافند غیرعامل در فضای سایبر اهمیت زیادی برای کشور خواهد داشت.
از طرف دیگر، مفهوم دشمن به عنوان عاملی موثر برای درک نظام روابط بینالمللی مورد مطالعه قرار می گرفت. چراکه، به ندرت می شد تصور کرد که یک ملت هراسی از مورد حمله قرار گرفتن نداشته باشد، بلکه در عمل، همیشه یک دشمن واقعی وجود داشت. با چنین فهرستی، ملت می توانست قدرت خود را توجیه کند.
🔺 در این خصوص، عاملی که مورد بررسی قرار می گرفت، عامل جغرافیایی یا موقعیت کشورها بر روی نقشه بود. مناقشه بر سر مرزها و سرزمین آنقدر متداول بود که در بسیاری موارد «همسایه» به عنوان یک دشمن محتمل شناخته می شد.
در صورتی که ماهیت حقیقی یک تهاجم سایبری ممکن است هرگز شناخته نشود.
💢 طی سال های آینده طیف فزاینده ای از عوامل، از جمله تروریستها، ممکن است توانایی هایی را به دست آورده و توسعه دهند که برای هدایت حمله مجازی و فیزیکی علیه زیر ساخت های اطلاعاتی جهان، مانند اینترنت، شبکه های مخابراتی و سامانه های کامپیوتری کنترل کننده فرایندهای صنعتی حساسی چون شبکه های الکترونیکی، پالایشگاه و مکانیزم های کنترل سدهای آبی استفاده می شود.
🔺توانایی پاسخ گویی به چنین حملاتی، نیازمند فن آوری حیاتی برای پر کردن شکاف بین مهاجم و مدافع خواهد بود.
🔺🔻 میدان نبرد اصلی فضای مجازی در آینده، اطلاعات موجود در سامانه های رایانه ای است که بسیار ارزشمندتر از سامانه های فیزیکی می باشد.
فن آوری های جدید توانایی هایی برای دسترسی به داده ها چه از طریق کنترل بی سیم، نفوذ به سامانه های متصل به اینترنت و چه از طریق دسترسی مستقیم توسط افراد داخل نظام، ایجاد میکنند.
@hamidrezaaghili
✍ این که نشریه صهیونیستی پیام سردار آزمون را با تیتر «جمهوری اسلامی قاتل است و زنان لایق زندگی هستند» منتشر میکند پیامی به مردم ایران نیست بلکه پیامی است به جامعه جهانی، میخواهند بگویند ایران زن ستیز است و بخاطر حجاب زنان را میکشد پس باید همه مردم و دولت ها علیه ایران وارد جنگ شوند!
▫️فیلم «عنکبوت مقدس» نیز در راستای همین هدف ساخته شد تا بگوید نظام ایران و جامعه مذهبی اش قاتل زنان هستند و در فیلم ادعا شده مردان مذهبی این عقاید را از اهل بیت و شیعه گرفته اند.
▫️ طبق نقشه دشمن باید بگویند ایران زنان و دختران را میکشد, اگر توجه کنید اکثر کشته سازی های اخیر مربوط به قربانیان دختر و زن است، چون هدف تحریک افکار عمومی جهان برای حمله گسترده به ایران است. حتی از سلبریتی های خارجی و پورن استارها هم جهت تاثیرگذاری روی ذهن مردم دنیا با ادعای زن ستیزی و زن کشی توسط نظام ایران استفاده میکنند.
▫️ سردار آزمون از اخراج سفیر های ایرانی در سایر کشور ها هم حمایت کرد، چون میخواهند این پیام را به مردم دنیا بدهند که ایران زبان دیپلماسی را نمیفهمد و راهی جز حمله ی نظامی به ایران نیست
🔹 روزنامه لندنی/سعودی ایندیپندنت اخیرا درخواست بمباران مناطقی از خاک ایران را مطرح کرده بود.
▫️ فیلم «تاپ گان۲» نیز در راستای همین هدف ساخته شد تا ذهن مردم جهان را برای بمباران خاک ایران به بهانه ساخت سلاح هسته ای و... آماده کند
🔸 دشمن میخواهد علاوه بر ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور، و ورود همزمان اغتشاشگران و تجزیه طلبان برای جنگ های خیابانی بصورت همزمان حمله نظامی به داخل ایران صورت بگیرد. این حمله نظامی شامل بمباران و استفاده از سلاح هسته ای خواهد بود که بیشتر شهر های زیارتی و مذهبی از جمله مشهد، قم و شیراز را شامل می شود. هدف زیارتگاه ها و مردم هستند و بعد ادعا خواهد شد انفجاری که باعث کشتار مردم شده است ناشی از بمباران مراکز هسته ای بوده است و نخواهند گفت که خودشان از بمب هسته ای استفاده کرده اند.
▫️نباید فراموش کنیم که دشمن معتقد بر این است که بخشی از استکبار ستیزی ایرانیان ژنتیکی است و میخواهند ایرانیان را نسل کشی کنند. وندی شرمن در زمان مذاکرات برجام گفته بود که ژن ایرانی ها مشکل دارد برای همین ایرانیان تسلیم استکبار نمیشوند
▫️ نباید فراموش کنیم مقامات رسمی رژیم صهیونیستی بارها گفته اند که قتل عام پوریم را باید مجددا برای ایران تکرار کنند
▫️ نباید فراموش کنیم صهیونیست ها معتقد بر کشتن انسان های غیر یهودی و بخصوص ایرانیان و شیعیان هستند
❤️ در اینجا از ارتش و سپاه مقتدر کشور نهایت تشکر را داریم که با وارد شدن بموقع و دقیق به منطقه ارس و رزمایش قدرتمندانه تن هر دشمنی که قصد حمله به ایران را دارد به لرزه انداخته اند💪
▫️ دشمن میخواست از طریق رژیم باکو مرز ایران و ارمنستان را ببندد تا رابطه ایران با اروپا قطع شود، و سپس حمله به تبریز را شروع کند. سپاه و ارتش با برگزاری رزمایش نظامی مانع رژیم باکو شدند. وقتی دشمن دید به این صورت نمیتواند ارتباط ایران با اروپا را قطع کند به دنبال اخراج کردن سفیران ایران از اروپا است و از مهره بی ارزشی همچون سردار أزمون در این طرح استفاده کرده است. دستگاه دیپلماسی کشور باید هوشیار باشد و منفعلانه عمل نکند.
▫️ بر اساس اطلاعات بدست آماده از منابع آگاه، دشمن قصد دارد با کشتن تعدادی از سلبریتی های مخالف نظام (از جمله آن بازیگران و ورزشکاران که از آشوب و اغتشاش حمایت کرده اند) بتواند پروژه کشته سازی و تروریستی نشان دادن ایران به جامعه جهانی را دنبال کند اما هنوز موفق به این کار نشده و خوشبختانه اطلاعات ایران زودتر به ماجرا پی برد
#ققنوس_خونین
@hamidrezaaghili
📚 کتاب «امپراتوری توهم» پس از ۱۲ سال کش و قوس سرانجام چاپ شد!
این کتاب در پنج فصل به پنج توهم بزرگ در امپراتوری توهمی آمریکا می پردازد:
۱- توهم سواد (صنعت سرگرمی و سلبریتیسم)
۲- توهم عشق (صنعت پورنوگرافی)
۳- توهم خِرد (نظام آموزشی)
۴- توهم خوشبختی (جریان روانشناسی مثبت گرا)
۵- توهم آمریکا (نظام سیاسی)
این کتاب به قلم نویسنده و منتقد ضدجریان آمریکایی «کریس هِجِز» و ترجمۀ «شیما عالی» به همت «پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی» و توسط «انتشارات سوره مهر» در ۳۰۳ صفحه منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
@hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تا بیایم سوال کنیم میگن
بی شرف بی شرف ...
از سپاه پول گرفتی !
🔸️یه تحلیل خوب بشنویم
#پیشنهادی
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
⬅️ برخی از دلایل شهرت گروه BTS:
🔻🔻🔻
۱. حمایت گسترده رسانه ای در جهان
۲. قالب شکنی و ارائه خلاقانه
۳. بهره گیری از تبلیغات پنهان و غیر مستقیم
۴. تیم حرفه ای طراحی چهره، لباس و اندام
۵. اجراء در لوکیشن های نوجوان پسند
۶. مخاطب شناسی فعال، پویا و دائمی
۷. بهره گیری از تیم روانشناس و مردم شناس
۸. ذائقه سازی، ذائقه سنجی و ذائقه پروری
۹. بهره گیری از قابلیت های علوم شناختی
۱۰. تسلط به قواعد افزایش نفوذ در فضای مجازی و رسانه های نوین
۱۱. آمیختگی پنهان با قدرت های خرد و کلان سیاسی و امنیتی
۱۲. هدف گیری ضمیر ناخودآگاه مخاطب
۱۳. جذب مخاطب نوجوان
۱۴. افراط در استفاده از انگاره های ذهنی مبتنی بر آزادی، رهایی، بی قید و بندی و ...
۱۵. حرکات تیمی موزون و هماهنگ، با قدرت تکرارشوندگی
۱۶. مرجعیت موسیقایی ...
۱۷. تحریک و تهیج احساسات
۱۸. هویت جنسی پنهان (جنسیت مذکر و آرایش مونث)
۱۹. توسعه زیرساخت های فناورانه
۲۰. دسترس پذیری آثار تولیدی
و ...
✍ #محمد_قنبری
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ رو دست به دست کنید برسه به خاندان منحوس پهلوی که فکر میکنند همه ایران سلطنتطلبند
نقطه زن فقط امام راحل👌😁
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار دوباره ایران به الهام علیاف که از شبکه بینالمللی سحر پخش شد!
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili
سید علیرضا آل داود:
💠پدیده سواد مصنوعی و الگوی جدید جهل
🔸 هر روز میلیاردها مطلب در فضای مجازی منتشر میشود و این بمباران اطلاعاتی باعث شده تا «همه ما» راجع به «همه چیز» اطلاعاتی به دست آوریم اما با ويژگی هایی خاص.
🔹کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن میگوید ما وانمود می کنیم که دربارۀ آن میدانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت میکنند سرمان را بالا و پایین می بریم یعنی من هم دربارۀ آن می دانم.
🔸این در صورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده اند و آن را بازگو می کنند همان گونه که ما نیز چنین می کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک میشویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با #سواد_مصنوعی روبرو هستیم.
✍تحلیل و تجویز راهبردی:
رسانه ها باعث شده اند به سرعت برق در معرض اخبار و به سرعت باد در معرض تحلیل اخبار قرار بگیریم. محیط اطراف ما پر است از اخبار مغشوش، اعداد و ارقام گول زننده و حرف های جهتدار. سه مساله این موضوع را تشدید می کند:
۱. حجم بالای اخبار و تحلیل ها. اطلاعات بیشتر یعنی فرصت کمتر برای بررسی دقیق تر آن ها.
۲. سبک زندگی شتابان: زندگی امروزی نسبت به 200 سال پیش بسیار چگال تر شده است. یعنی میزان رخدادهای کاری و ارتباطاتی در واحد زمان بیشتر شده است.
۳. سواد مصنوعی: نظرات ما از پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعۀ کتابها! این کپی برداری از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است.
به همین خاطر است که اخبار درست، غلط، شایعه و حقیقت در فضای مجازی تقریبا هم ارزشاند. چرا؟ چون ما فرصت نمی کنیم که درستی آن چه را که دریافت می کنیم، بررسی کنیم. بلافاصله آن را می خوانیم و احتمالا آن را برای دیگران فوروارد (ارسال) می کنیم و در گفتگوهای خانوادگی یا دوستانه یا کاری مان از آن اطلاعات استفاده می کنیم که نشان دهیم از زمانه عقب نیستیم.
چه می توان کرد؟
۱. تعلیق قضاوت. نه باور کنید و نه رد کنید. زمانی که استدلال به نفع یا علیه آن گفته یا نوشته ندارید نه ردش کنید و نه تأیید، قضاوت خود را معلق کنید تا زمان دریافت اطلاعات کافی برای قضاوت.
۲. در حالت غیر طبیعی قضاوت نکنید. مطالعات نشان داده اند زمانی که افراد از آرامش فکری بیشتری برخوردارند، کیفیت قضاوت های حرفه ای شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که شتاب زده، هیجانی، خسته و پریشان هستیم، کیفیت قضاوت های ما افت می کند و قضاوتی که در زمان شتاب زدگی می کنیم به اندازه قضاوت یک فرد مست [غیر عادی]، غیرقابل اتکاست.
۳. به ساختارهای مشکوک، حساس باشید. جملاتی که با فعل مجهول و بدون فاعل ساخته شدهاند مانند «گفته میشود» یا «شنیدهها حاکی از آن است که» و «یا بر اساس اخبار منتشر شده» روشی برای پیچاندن شما هستند. در این ساختارها خبر وجود دارد. اما منبع خبر وجود ندارد.
۴. برای هر چه می خوانید یا می شنوید از خودتان بپرسید:
الف) آیا از منبع خبر/گزارش مطمئن هستم؟
ب) آیا شواهد تاییدکننده یا استدلال های قانع کننده آورده شده یا اینکه یک حرف به زبان های مختلف تکرار شده؟
ج) آیا بین مقدمه و اطلاعات ارایه شده و نتایج رابطه منطقی وجود دارد؟
د) آیا تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از واقعیت؟
۵. از چرا و کلمات هم خانواده استفاده کنید. آدم های دقیق دائم می پرسند چرا؟ چرا کاندیدای ریاست جمهوری شما بهتر است؟ چه چیز باعث می شود که فکر کنید قیمت ارز بالا می رود؟ چطور به این نتیجه رسیدید؟
۶. در فلسفه منطق، فصلی وجود دارد به نام مغالطات. برای تقویت تفکر سنجش گرانه (انتقادی) بخش مغالطات را بخوانید تا با بیش از ۷۰ نوع مغالطه (=دامگاه اشتباه ذهنی) آشنا شوید.
۷. حضور در شبکه های اجتماعی مفید است. جریان آزاد اطلاعات در آن بسیار جذاب، مفید و غنیمت است. اما فراموش نکنیم که آن ها نمی توانند جایگزین کتاب و تفکر عمیق شوند.
@hamidrezaaghili
https://eitaa.com/hamidrezaaghili