🌐 آسمان و زمین عدالت نزد امام خمینی
مصاحبه #حجت_الاسلام_قنبریان با روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱/۳/۱۲
• مبانی حِکَمی-عرفانی عدالت
- از فرد تا اسماء الهی: استقامت بر صراط مستقیم
- اشراب معنویت به عدالت
• قسط و عدالت اقتصادی
- دخیل کردن توده های میلیونی در تولید نه فقط عدالت توزیعی
• ولایت مطلقه برای مصلحت پابرهنگان!
- امام ولایت مقیده را ولایت نمی دانست!
- مطلقه، یعنی تعطیل موقت احکام بخاطر مصلحت!
- مصلحت نزد امام یعنی مصلحت عموم بخصوص پابرهنگان!
- دو نمونه مداخله ولایت مطلقه امام:
۱.زمین و مسکن محرومان ۲.دستمزد کارگر!
- امتداد در سیاستهای کلی اصل۴۴(بند ب)
• آقای حکمران بدان:
- ٪۱ تورم اضافی= ۱۵هزارمیلیارد تومان رانت برای دارایان
-٪۱۰ تورم = رشد ۲٪ نرخ فقر و دومیلیون فقیر
* مطالعه این مصاحبه را به دغدغه داران عدالت توصیه کنید: http://fdn.ir/72095
#سالگرد_رحلت_امام
☑️ @m_ghanbarian
⚡چرا ارز صادراتی جزو منابع عمومی کشور است؟
کالایی که در داخل یک کشور تولید میشود، صرفاً حاصل دسترنج تولیدکننده نهایی آن کالا نیست. مجموعه متعددی از عوامل دست به دست میدهند تا یک کالا تولید شود. تولیدکننده، از زیرساختهای کشور نظیر آب و برق و جاده و سوخت استفاده میکند، از سرمایه نیروی انسانی که در داخل کشور تربیت شده، بهره میبرد؛ امکان سرمایهگذاری و تولید را مدیون امنیتی است که توسط نیروهای نظامی کشور ایجاد میشود؛ از مواد اولیهای استفاده میکند که از معادن کشور استخراج میشود و دهها عامل دیگر که میتوان به این لیست اضافه کرد.
فلسفه فراهم شدن این امکانات ملی برای تولیدکننده این است که محصول تولید شده، نیازهای مصرفی مردم را رفع کرده و رفاه ملی را افزایش دهد. در این میان، تولیدکننده نیز بابت زحمتی که کشیده و ارزش افزودهای که خلق کرده، پاداش میگیرد.
در یک نگاه کلان، منابع و امکانات عمومی کشور در سلسلهای از زنجیرههای متنوع ارزش (VC) قرار میگیرد که آحاد مردم، از یکسو در حلقههای مختلف این زنجیرهها، ارزشافزوده خلق کرده و مزد خود را به ریال دریافت میکنند و از سوی دیگر، محصولات نهایی تولید شده به مصرفشان میرسد. وقتی محصولات نهایی، از این چرخه تولید و مصرف خارج میشود -یعنی صادر میشود، بدین معناست که مردمی که در حلقههای مختلف زنجیرههای تولید ملی نقشآفرینی کردهاند، از حاصل کوشش خود محروم شدهاند و منابع، امکانات و سرمایههای ملی صرف رفع نیاز و افزایش رفاه اتباع خارجی شده است. در چنین شرایطی، این پرسش اساسی مطرح میشود که ارز حاصل از این صادرات، متعلق به کیست و به کدام مصرف باید برسد؟ در نگاه اول، چنین به نظر میرسد که صادرکننده، پول کالای صادراتی را پرداخت کرده و آن را به تملک خود در آورده است؛ بنابراین مالک تام ارز حاصلشده نیز هست، اما این فرض تنها زمانی صادق است که فقط یک نوع ارز در تمام بازارهای جهانی رایج باشد و هیچ مانعی برای تجارت فرامرزی وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، هیچ تفاوتی میان پولی که صادرکننده برای تملک کالا پرداخته بود، با پولی که از محل صادرات به دست میآورد وجود نداشت،اما با توجه به اینکه کشورهای مختلف پولهای رایج مختلفی دارند، و عرصه و دامنه خرید این پولها متفاوت است (یعنی با پول رایج یک کشور، صرفاً میتوان کالاهای عرضه شده در آن کشور را خرید)، ارز حاصل از صادرات کالا، «مابهالتفاوت کارکردی» با پول رایج ملی (در اینجا ریال) دارد. به عبارت دیگر، صادرکننده با ارز حاصل از صادرات میتواند کالاهایی را در خارج از کشور تهیه کند که هیچکدام از افراد دخیل در تولید آن کالا که مزد خود را به ریال دریافت کردهاند، با ریال خود امکان خرید آن کالاها را ندارند. در واقع، عدالت حکم میکند که همه افراد مشارکتکننده در تولید و عرضه کالا، مزدی که دریافت میکنند، امکان خرید مشابهی داشته باشد. بر این اساس، صادرکننده یا باید پیش از انجام صادرات، هزینه همه امکانات و منابعی را که در داخل صرف تولید کالا شده- حتی مالیات دولت- به ارز پرداخت نماید؛ یا اینکه پس از انجام صادرات، امکان خریدی را که از محل تحصیل ارز به دست آورده، میان همه افراد دخیل در فرآیند تولید کالا از جمله دولت که زیرساختهای تولید را فراهم کرده، توزیع کند. چون عملاً چنین امکانی وجود ندارد، عدالت حکم میکند که صادرکننده مانند همه افراد دخیل در زنجیره ارزش مزد خود را به ریال دریافت کند و «قدرت خرید خارجی» که از محل تحصیل ارز به وجود میآید، در کنترل مدیریتی حاکمیت قرار گیرد تا صرف تأمین نیازهای عمومی شود. بدیهی است که این به معنای سلب «مالکیت ارزش ریالی ارز» از صادرکننده نیست، بلکه صادرکننده همچنان مالک ارزش ریالی ارز خود خواهد بود و با عرضه ارز حاصل از صادرات در سازوکارهایی که حاکمیت برای مدیریت مصارف ارزی تدارک دیده، خواهد توانست مابهازای ریالی ارز خود را دریافت کند. به عبارت دیگر، ارز به عنوان ابزار خرید خارجی، جزو منابع عمومی و متعلق به همه مردم است و اگر صرفاً کسی را که موفق به صادرات کالای نهایی میشود، مالک تام ارز بدانیم، خلاف عدالت رفتار کردهایم.
لذا ارز حاصل از صادرات، به صورت تام متعلق به شخص صادرکننده نیست و کارکرد آن به عنوان ابزار خرید خارجی، همچون اراضی عمومی کشور در زمره منابع عمومی قرار دارد.
"سید یاسر جبرائیلی"
@syjebraily
مقاله ارز و عدالت
https://www.javann.ir/004H7x
متروپل متاسفانه رخ داد
از همان لحظه نیروهای امدادی، نیروهای مردمی، مدیران دولتی در عالی ترین سطح و نمایندگان رهبری به طور مداوم حاضر شدند و در حال فعالیت هستند.
امروز هم رئیس جمهور شخصا حاضر شده و در حال پیگیری است.
این بخشی از کارنامه نظام است.
بخشی دیگر از کارنامه اما آنجایی است که با نظارت ناقص سازه ای ساخته شده و با بی دقتی یا با فساد، مجوز پایان کار داده شده و پیش آمده آنچه پیش آمده...
اما امروز
پیامد سیاسی شدن ماجرا چیست؟
۱- کارنامه خدمتت امدادی دیده نمی شود.
و مهمتر از آن:
۲- مفسدان پشت غبار سیاست پنهان می شوند و با گل آلود کردن آب، از مهلکه فرار می کنند.
پس چه بازی دوسر بردی است برای مفسدان ضد نظام که حق ستم دیدگان از ظلم متروپل و نیز حق امدادگران صادق را تضییع کنند با کشاندن جریان های سیاسی بی ربط به ماجرای متروپل...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚠️بنیاد HAND سالانه به موسسات مختلفی کمک می کند، مؤسساتی که مطالب جالبی در مورد آن ها در اینترنت می توانید پیدا کنید!
✴️چند نمونه از آن ها را در سال ۲۰۱۴، توضیح می دهیم:
👈🏻کمک مالی به شورای روابط خارجی CFR
«شورای روابط خارجی» به وزارت امور خارجة راکفلر معروف شده است که چهارده نفر از هيئت امناي ۱۹ نفرة بنیاد راکفلر از اعضاي شورا هستند. از اين عدّه، چهار تن، از مديران شورا هستند. این سازمان، بدون شک به صورت پر نفوذترین گروه سیاسی در آمریکا درآمده است.
👈🏻کمک مالی به دانشگاه پنسیلوانیا
بنیاد HAND برای بورسیه دانشجویان در رشته اقتصاد، به دانشگاه پنسیلوانیا در سال های مختلفی، کمک مالی کرده است.
👈🏻کمک به موسسه American Enterprise Institute:
یکی از مهمترین اقدامات موسسه امریکن اینترپرایز در راستای مقابله با کشورمان راه اندازی سایت «ایران تِرَکِر» (ردیاب ایران) دانست. این سایت در ۲۷ آوریل ۲۰۰۹ (۷ اردیبهشت ۱۳۸۸) و یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران فعالیت خود را آغاز نموده است. سایت پژوهشی ـ تحلیلی ردیاب ایران تلاش دارد تا موضوعات مربوط به ایران را پیگیری نموده و مخاطبانی را در داخل جامعه ایران شناسایی نماید. این سایت نخستین ابتکار «پروژه تهدیدات حیاتی» به سرپرستی فردریک کیگان میباشد با هدف رصد کامل و به روز تحولات ایران از جمله انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هستهای با کشورمان راه اندازی گردید.
👈🏻کمک به موسسه Atlantic Council:
شورای اتلانتیک، اندیشکده آمریکایی واقع در واشینگتن در حوزه روابط بینالملل است که گزارش های مختلفی هرساله در مورد وقائع احتمالی آن سال، منتشر می کند. این اندیشکده همچنین مشاورات سیاسی در مورد مذاکرات هسته ای و وقائع مربوط به ایران، به رئیس جمهور های آمریکا می دهد.
👈🏻کمک به موسسه Feminist Majority Foundation:
بنیاد اکثریت فمینیستی (FMF)، موسسه ای غیر انتفاعی با مقر اصلی در ویرجینیا آمریکا برای پیشبرد اهداف فمینیستی در ایالات متحده و سائر نقاط جهان می باشد.
❌و موارد بسیار دیگری که در عکس می توانید مشاهده کنید که هر کدام برای خود داستان های مختلفی دارد؛ از مدرسه منلو بگیرید تا دانشگاه کالیفرنیا برکلی!
@jebhetse
♻️ مسئله معیشت با توجه به تولید حل خواهد شد
🔻 رهبر انقلاب: بنده معتقدم مشکلات اقتصادی کشور که از جملهی مهمترین آنها مسائل کارگری است، مسئلهی #معیشت است، مسئلهی بیکار شدن کارگران [ است] اگر به مسئلهی #تولید توجّه بشود، حل خواهد شد. اشتغال ایجاد میکند، احساس عزّت ایجاد میکند، احساس بینیازی ایجاد میکند. ۱۳۹۴/۲/۹
🌷 بازخوانی روزانهی توصیهها و تدابیر رهبر انقلاب در موضوعات مختلف | #آرمان_معیشت
💻 @Khamenei_ir
دکتر حمیدرضا مقصودی
♻️ مسئله معیشت با توجه به تولید حل خواهد شد 🔻 رهبر انقلاب: بنده معتقدم مشکلات اقتصادی کشور که از ج
هرگاه بسامد واژه #تولید در ادبیات سیاستگذار زیاد شد بدانید در حال بازگشت به ریل صحیح هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
من که فقط ۴ سال داشتم. چندان درکی از آن زمان ندارم.
اما لابد مردهای مرد، آن سال در این ساعت ضجه های زنانه شان گوش فلک را کر کرده بود...
که امام بماند و عمر من تمام...
اما امام رفت ...
تا داغش پس از سالها، امروز که اندکی ادراک می کنم ، قلب من را هم بسوزاند...
امام قلب ها... رفت
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار امام خمینی(ره) در مورد نفوذ غرب زده ها
عده شان زیاد نیست اما ادعاشان زیاد است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
امام ره:
شاید شیطان هم بگوید من انقلابی ام.
مثل تعدادی از افراد این روم که در صدد تفسیر امام هستند!
بهترین مصادیق این شیطان را میشد در همین اتاق گفتگو یافت.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
283.6K
ادمین:
https://eitaa.com/hrmaghsoodi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨هفت توصیه مهم رهبر انقلاب
۱. نگذارید از انقلاب ، هویت زدایی کنند و حقیقت انقلاب را واژگون کنند.
۲. نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند.
۳. نگذارید رگه های ارتجاع، نفوذ کنند و جاگیر شوند. (مرتجع تابع سبک سیاست و زندگی غربی است)
۴. دروغ، فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید. نگذارید جنگ روانی در کشور تاثیر بگذارد.
۵. از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید.
۶. نگذارید وانمود کنند کشور به بن بست رسیده است.
۷. امروز وظیفه قدرشناسی از مسوولان سنگین است.
✅ @iransiasat_ir👈
⚡چرا هر گرایشی به لیبرالیسم به نفی اسلام سیاسی میانجامد؟
ایدئولوژی لیبرالیسم به سبب اینکه مقوله آزادی را به عنوان دال مرکزی خود قرار داده است، «آزادی مذهب» را نیز به عنوان یک آزادی مضاف میپذیرد. این است که در میان پیروان لیبرالیسم هم میتوان مسلمان یافت، هم مسیحی هم لائیک و هم بودائی. لیبرالیسم اما برای مذهب تا جایی شان آزادی قائل میشود که مذهب مرجع تعیین بایدها و نبایدهای فرد نباشد؛ به عبارت دقیق تر، یک لیبرال مذهبی تا زمانی میتواند مذهبی باشد که قیود و باید و نبایدهای مذهبی او را محدود نکند. لیبرالهای مذهبی به طور عام و لیبرالهای مسلمان به طور خاص، به سبب ماهیت دین اسلام از همان ابتدای پذیرش ایدئولوژی لیبرالی دچار تنشهای عقلانی و تناقضهای فکری میشوند. چه، اسلام دین تجویز بایدها و نبایدهاست و لیبرالیسم، هیچ باید و نبایدی خارج از اراده افراد را برای آنها نمیپذیرد. مخصوصا زمانی که این تجویزهای دینی در حوزه اجتماعی مطرح میشوند، لیبرالیسم کمترین انعطافی از خود نشان نمیدهد. نفس عمل به دستورات دینی و پذیرش مرجعیت آنها با ابتدائیترین ارزشهای لیبرالی تباین دارد و اگر لیبرالیسم من باب اینکه «فرد آزاد است هر کاری که می خواهد انجام دهد»، اجازه عمل به دستورات فردی دین را میدهد، اما اجرای دستورات اجتماعی دین به سبب اینکه ممکن است بر خلاف میل دیگر افراد جامعه باشد و آزادی آنها را دچار مخاطره نماید، جزو خطوط قرمز لیبرالیسم شمرده میشود. لذاست که «اسلام لیبرال» یا «لیبرال مسلمان» همواره ترکیبهای متناقضنما بودهاند. لیبرالهای مسلمان برای حل این تناقض، راه را در حذف «مرجعیت اجتماعی اسلام» به عنوان مهمترین دغدغه ضددینی لیبرالیسم دیدهاند و از دریچههای گوناگون پا در این مسیر گذاشتهاند، اما نقطه اشتراک همه آنها ضدیت با حکومت اسلامی به عنوان تجلی اجتماعی و بازوی اجرایی و عنصر مهم مرجعیت بخش به احکام اسلام در عرصه جامعه است. نمیتوان هم لیبرال بود و هم معتقد به اسلام سیاسی. این است که هر گونه گرایشی به لیبرالیسم، لاجرم سر از انکار اسلام سیاسی در خواهد آورد.
@syjebraily
متن کامل یادداشت "لیبرال ها، اسلام رحمانی و مسئله مرجعیت اسلام" را میتوانید از لینک زیر مطالعه فرمایید؛
https://www.dana.ir/364752
-1552146686_-2140853424.mp3
14.2M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سیوسومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله). ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
پادکست دست قدرتمند.mp3
2.11M
ما باید زحمت بکشیم تا در همه جناحها #خودکفا باشیم، امکان ندارد که #استقلال به دست بیاید قبل از اینکه #استقلال_اقتصادی داشته باشیم.
و همینطور اگر در #فرهنگ ما وابستگی داشته باشیم، در اساس مسائل #وابستگی پیدا میکنیم.
اگر شما بخواهید# استقلال پیدا بکنید و #آزادی حقیقی پیدا بکنید، باید کاری بکنید که در همه چیز خودکفا باشید؛ مستغنی باشید. #کشاورز باید کاری بکند که دیگر ما احتیاج #گندم به خارج نداشته باشیم. #دانشگاهی باید کاری بکند که ما در #طبابت، دیگر احتیاج به خارج نداشته باشیم، در #مهندسی احتیاج به خارج نداشته باشیم.
صحیفه امام جلده ۱۰
@torabiran
⚜یک آدم باید چه سعادتی داشته باشد که در زمان حیاتش به ولی جامعه کمک کند و در نهایت با آن وضع و به دست وقیح ترین دشمنان خدا شهید شود و بعد از شهادت هم، ولی جامعه در مواقع مختلف، به او استناد کند و کمک کار ولی اش باشد.🌷😍
خدا روزی ما نیز کند🤲🏻
#حاج_قاسم
#دین_داری
#تشییع_میلیونی
@jebhetse
غربزدگی و ارتجاع.mp3
2.21M
بشنوید: پادکست مرتجع با ادکلن فرانسوی!
#امام #آقا #به_عقب_برنمیگردیم
💠 @h_abasifar
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
👌تمدنِ غرب نخود و لوبیا نیست...
به سادگی نمی توان غرب را به غرب خوب و بد تقسيم کرد؛ اين طور نيست که مثل سوا کردن نخود و لوبیا، عناصر غرب را جلو بریزیم و مثلاً بگوييم که تکنولوژي و دانشش خوب است، اخلاقش بد است! يا بگوييم که اين بخش از فلسفه هاي غرب خوب هستند و اين بخشش بد هستند. بنابراين صاحبان این رویکرد توجه دارند که به سادگي نمی توان غرب را به غرب خوب و بد، به معني عناصرِ کنار هم چيده، تقسيم کرد بلکه غرب يک مجموعه به هم پيوسته است. همچنین توجه دارند که اين مجموعه به هم پيوسته، مقدورات و بسترهای جهاني شدنِ خودش را فراهم کرده و به صورت يک تمدنِ مسلط عمل مي کند.
این جهان هم با گزینش ساخته نمیشود؛ از غربگزینی، تمدن اسلامی در نمیآید تمدن غرب نخود لوبيا نیست که پاکش کنيم!! نخودها را برداریم لوبياها را بگذاریم. گندمها را پاک کنيم خاکهایش را دور بریزیم؛ تمدن غرب که اینگونه نيست.
با این فرض اولا اين تمدن، ديني شدني نيست و ثانیا اين تمدن به عناصر خوب و بد هم تقسيم نمي شود و ثالثا اين تمدن قدرتي پيدا کرده که مسير را براي جهاني شدنِ خودش هموار کرده، در عین حال به اين که ما بايد در مقابل اين تمدن منزوي شويم و فقط تلاش کنيم که مستحيل نشويم معتقد نیستیم؛ بلکه معتقدیم ما مي توانيم جلوي استحاله را بگيريم و براي این کار هم نيازی به منزوي شدن نيست؛ ما باید سه عنصرِ «مرزبندي و تبري از اين تمدن» و «درگيري با اين تمدن» و «استحاله اين تمدن در يک تمدن ديگر» را با هم پيگيري کنيم.
👤 آیت الله میرباقری
#غرب_شناسی
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona