هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۱):
- با کلیت طرح شیفت، کاملاً موافق هستم. در شرایط فعلی، تجارت خارجی را اولویت اول کشور برای پیشرفت و طلیعهی تمدنسازی برای انقلاب اسلامی میدانم. تجارت زمینی، قطعاً زمین بازی تمدن را عوض خواهد کرد و ایران میتواند محور این تغییر بزرگ باشد. در دانشکده اقتصاد، با تمرکز بر راه ابریشم، پایاننامههایی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد ناظر بر مسیر افغانستان، مسیر پاکستان، مسیر ترکیه و سایر کشورها انجام دادهایم و همچنان دنبال میکنیم.
- یک فرضیهی قابل تأمل آن است که: تمدن غرب زمانی توانست خود را شکل دهد که تجارت زمینی را به تجارت دریایی تبدیل نمود. از دوران صفویه تاکنون، غرب با ناامن نمودن منطقهی خاورمیانه، توانست تجارت زمینی این منطقه را تا حد زیادی از بین ببرد. اختلافافکنی بین ایران و عثمانی و هند (نزاعهای هندوهای مهاراجه و پارسزبانان شافعی گورکانی در هند)، توسط اسپانیاییها، پرتغالیها، هلندیها و سپس انگلیسیها، با استفاده از ابزارهای ملیتگرایی و قومیتگرایی و مذهبگرایی، و تبدیل منطقه به یک منطقهی ناامن تکهپاره، در این چارچوب، دنبال میشدهاست.
- توسعهی ترانزیت، لازمهی توسعه شیفت و زنجیرههای ارزش است و نباید بین این دو امر مثبت، تقابل ایجاد شود. میل به ترانزیت، سبب همکاری کشورها با ایران میشود و این امر طبیعی است که همهی کشورها میل به ترانزیت کالای نهایی دارند. در طول تاریخ، سیستم تلفیقی ترانزیت و فرآوری و ترابری در ایران وجود داشته است؛ در عین ترانزیت ابریشم چینی از ایران، پیلهی ابریشم (ماده خام) نیز از چین ترانزیت میشدهاست و در مناطق شرقی ایران بزرگ (هرات و بیرجند)، صنعت نوغانبافی خیلی یشرفته، عملیات فرآوری پیله به نوغان و صادرات محصول نهایی به اروپا را دنبال مینمودهاست.
- نظام تجارت ایران، از لحاظ تاریخی، تجارت خرد بودهاست. کاروانها با تاجران پرشمار شکل میگرفته است. نظام تجارت مبتنی بر کشتی، معطوف به حرکت انسان همراه با کالا و در نتیجه، انتقال فرهنگی نیست. ایجاد اشتغال انبوه، انتقال فرهنگی و اثرات اجتماعی، موارد مهمی هستند که بایستی در توزیع بهینهی گونههای حملونقل بینالملل لحاظ شوند. فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ، اساساً از طریق تجارت منتقل شده است و رشد تبادلات و همبستگیهای انسانی، نقطهی قوت فرهنگ ما خواهد بود. از این رو انسانمحور بودن تجارت، حائز اهمیت است.
- در تجارت جادهای، عنصر مهم «انسان» در تجارت حضور دارد که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد. حجم تعداد قابل توجهی تجارت خرد مردم، میتواند از حجم معدودی تجارت بزرگمقیاس سرمایهداران، بیشتر باشد (نظریه اعداد بزرگ در مقیاس تجارت). نظام حملونقل جادهای در ایران، خویشفرمایی است. سیستم حملونقل جادهای، به انتقال نظم فرهنگی، انسانمحور بودن تجارت، مناسبات و نظم فرهنگی، اشتغال حملونقل، روابط سیاسی، عدالت منطقهای و توزیع مواهب، توجه بیشتری نسبت به گونههای انبوهبر دارد. توسعهی سیستم ریلی، به شدت پسندیده است، مشروط بر این که در کنار توسعهی ریل، جاده نیز توسعه یابد و در بهینهسازی نسبت حمل جادهای و ریلی و دریایی، انسانمحور بودن تجارت مردمی (و در نتیجه، نظام توزیع درآمد و نظام اشتغال و نظم فرهنگی) مورد خدشه قرار نگیرد.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸
برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۲):
- در طرح شیفت، مرزنشینان، به عنوان بازوان یاریگر تجارت بینالملل ایران که تعداد بسیار زیادی هستند و حجم بسیار بالایی از تجارت را میتوانند جابجا کنند و از مزیت نظام ارتباطات فرهنگی با همسایگان نیز برخوردارند، بایستی به عنوان فرصت به رسمیت شناخته شوند و نقش ویژهی ایشان طراحی شود و قاعدهمند گردد. استفادهی بهینه از پتانسیل عظیم تجاری مردم مرزنشین، امری مغفول است.
- طراحی نظام تجارت شیفت و قاعدهگذاریها و رگولاتوریها، میتواند با ملاحظهی تجارت انبوه خردمقیاس و ترسیم «نقشه راه ورود مردم به اقتصاد» (مطالبهی رهبر انقلاب) انجام شود، به گونهای که با کوچک شدن مقیاسها حجم عظیمی از مردم، درگیر تجارت شوند و یک فرد فرآوری کننده در مقیاس کارگاهی نیز بتواند نقش مؤثر خود در چنین نظامی را درک نماید.
چند مثال:
۱- در صورت طراحی بازار، قیمتگذاری مناسب، طراحی شبکهی مسیرها و رگولاتوری تشویقی و تنبیهی، تهدید قاچاق بنزین در ایران به فرصت تجارت انبوه خردمقیاس بنزین، قابل تبدیل است که ارزآوری و اشتغالزایی مناسبی نیز میتواند در پی داشته باشد.
۲- در پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، به جای توسعهی پالایشگاههای بزرگمقیاس، سیاستگذاری کشور میتواند به سمت توسعهی مجوز احداث پالایشگاههای کوچک در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک باشد؛ در اینصورت، نظام تأمین مالی احداث زیرساختهای مذکور، به صورت مردمی (بهکارگیری مکانیزمهای Crowd Funding) و از طریق سرمایههای خرد مردمی شکل خواهد گرفت.
۳- تسهیلگری، مکانیزمهای تشویقی و اعطای مجوز جهت تجارت خردمقیاس انواع کالا با سایر کشورها میتواند طراحی شود به نحوی که اقتصاد ترانزیت، تهاتر و خلق ارزش افزوده صرفاً در انحصار افراد خاص و تجار بزرگ باقی نماند و مردم امکان ورود به این عرصهها را بیابند (مثال: تجارت انواع کالا با کشورهای CIS). استفاده از پتانسیل مردمی برای هدایت تجارت به سمت فرآوری و خلق ارزش افزوده، قابل اتکا و پایدار تر از ورود به بازی تجاری چند تاجر بزرگ بینالمللی است.
۴- در خودروسازی، دولت، با تغییر رگولاتوری، توان خود را به جای دخالت در ساخت خودرو، به سمت ارتقای نظارت شدید، مثلاً از طریق مراکز بسیار پیشرفتهی استاندارد و معاینهی فنی سنجش کیفیت متمرکز نماید، و مجوز تولید خودرو را از انحصار چند کارخانهی بزرگ، به اجازهی عمومی برای همهی مردم تغییر دهد. در این صورت، توانمندیها و ابتکارات عظیم فنی مهندسی، امکان بروز و ظهور مؤثر مییابند و تولید انبوه صادراتی شکل خواهد گرفت. مشابه چنین سیاستی، در حال حاضر، در اروپا دنبال میشود.
۵- در طول تاریخ، فولاد در مقیاس خرد تولید میشدهاست و بسیاری از نوآوریها در این حوزه، هم در طول تاریخ و هم در حال حاضر، ابتدا در مقیاس خرد صورت میپذیرفتهاست. ولی امروزه به دلیل آن که سیاستگذاریهای کشور، دانش و تکنولوژی و انواع مزیتهای انرژی ارزان و قیمتگذاری و بازار صادرات و واردات و... را در خدمت تولید بزرگمقیاس قرار دادهاست، مقیاس خرد همواره مغفول و مورد بیمهری قرار گرفتهاست.
۶- نشانهای مشهور تکنولوژی دنیا همچون ساعتهای سوئیس و یا بنز آلمان، شامل کارگاههای خردمقیاس متعدد (در آلمان تحت عنوان میتل استندها) هستند که توسط سامانهی داخلی، بصورت عمودی یکپارچه میگردند.
۷- تجارت انبوه خردمقیاس، قابلیت آن را دارد که بسیاری از معضلات مهم کشور همچون تحریمهای بینالمللی را کماثر نماید. به عنوان یک مثال کوچک، وبسایت ایرانی egerd که توسط چند جوان ایرانی (به صورت خویشفرما) راه اندازی شدهاست، با ایجاد شبکهای از افراد داخل و خارج کشور، توانسته فرآیند خرید کالا از فروشگاههای بزرگ دنیا همچون آمازون را به راحتی برقرار کند و عملاً تحریمهای سنگین بینالمللی را به راحتی دور زده است.
۸- در حوزهی نساجی، نظم تاریخی هفت هزار سالهی نساجی ایران، با ورود کارخانجات بزرگ نساجی (از حدود صد سال پیش) نابود شد. در طول تاریخ، انواع پارچه در طرحها و رنگهای متنوع در مناطق مختلف ایران تولید میشدهاست. ایجاد کارگاههای کوچک نساجی و فرآوری متوالی این کارگاهها، راهکاری امکانپذیر و مناسب برای صنعت نساجی فعلی ایران است. اخیراً در شهر میقان قم، یک کارآفرین توانسته است با فعالسازی و یکپارچه سازی عمودی حدود ۵۰ کارگاه کوچک نساجی، محصولات باکیفیتی را تولید نمودهاست. تک تک نخبگان ایرانی میتوانند به عنوان متولیان زنجیرههای ارزش، نقش یکپارچهسازی عمودی را در نظام تجارت انبوه خردمقیاس برعهده گیرند.
کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
چرا ۲۶ نهاد متولی کارهای فرهنگی (از جمله حجاب و عفاف) تقریبا منفعل شدهاند؟
آلبرت بندورا، روانشناس معروف، معتقد است زمانی که افراد باید تصمیم بدی بگیرند، این کار به صورت گروهی آسانتر انجام میپذیرد و احساس مسئولیت در گروه را کاهش میدهد. وی، نام این توجیه اخلاقی را 《تقسیم مسئولیت (لوث مسئولیت)》مینامد (نک: اولسون و هرگنهان، ۲۰۰۹، ترجمه سیف، ص ۴۱۳).
مانند این است که پدر خانواده به ۵ فرزند خود بگوید سر راه نان هم بگیر. خب طبیعی است وقتی هر ۵ نفر مخاطب بودهاند، مسئولیت تقسیم شده است و احساس گناه ناشی از عدم انجام کار ممکن است کاهش پیدا کند.
گویا در موضوع عفاف و حجاب هم همه داریم به یکدیگر نگاه میکنیم ببینیم چه کسی کاری انجام میدهد.
منظورم از این ارسال، توجیه تراشی برای 《ترک فعل》نیست، بلکه میخواهم بگویم این عذرها در فردای قیامت معلوم نیست پذیرفته شود!
آقا و خانم روانشناس و مشاور و متخصص علوم تربیتی، قبلا در کانال توضیح داده بودم که انجمن روانشناسی امریکا برای پذیراندن همجنسگرایی که یک عمل بسیار زشت و ناپسند و خلاف عقل و شرع و فطرت و عرف و قانون بود، نقش ایفا کرد و با صدای بلند اقدام خود را علنی نمود.
آیا من و شما در شرایط امروز جامعه نقشی نداریم؟
تقسيم مسئولیت در این دنیا توصیف میشود ولی در پیشگاه خداوند عذر و بهانه ای نخواهیم داشت!
دشمن علیه فطرت و عقل قیام کرد، آنوقت من و شما برای حرف حق و عمل مطابق با عقل و فطرت و شرع و عرف ساکت شدیم؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
🔴راهکاری برای مواجهه با پدیده بیحجابی:
گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶وضعیت جامعه از نظر پوشش و رعایت ارزشهای ایرانی و اسلامی، متأسفانه وضعیت مناسبی نیست و به نظر میرسد در روزها و ماههای آینده نیز به مراتب بدتر خواهد شد؛ ظواهر نشان میدهد «انگیزهها»، «خواستهها» و «ارادههای» تجمیعشدهای در حال سوق دادن عدهای از دختران و زنان این سرزمین به سوی برهنگی کامل هستند.
🔶احساس این بنده، به عنوان یک ناظر بیرونی این است که مسؤولان فرهنگی کشور و نهادهای مسؤول در حوزه فرهنگ نیز هیچ طرح و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند. البته جز «صدور بیانیهها» و «تولید آییننامههایی» در حوزه حجاب و عفاف؛ و پر واضح است که چنین بیانیهها و آییننامههایی نه تازگی دارند و نه تأثیری!
🔶این بنده بر این باورم که «از جمله مهمترین» عوامل شیوع و گسترش این وضعیت ناهنجار، که در تغایر آن با فرهنگ چندهزارساله ایرانی ما و همچنین در تضاد آن با ارزشها و آموزههای دینی و اخلاقی ما و حتی در تضاد آن با فطرت انسانی، جای هیچ شکی نیست، «اراده»، «جدیت»، «همت» و «خستگیناپذیری» یک نفر را هرگز نباید نادیده گرفت! (خانم علینژاد). کسی که به هر دلیلی، سالیانی است تصمیم گرفته است علیه ارزشهای اسلامی قیام کند. او کسی است که چندین سال است همه زندگی خود را برای این هدف نامبارک، یعنی برهنهسازی زنان ایران، وقف کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که بخشی از تواتمندیهای مالی و رسانهای و فکری دشمنان ایران و اسلام نیز در خدمت او بوده و هست. اما این زن در راه رسیدن به مقصود خودش از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده و نمیکند و هماکنون نیز بخشی از میوههای این تلاشهای خستگیناپذیرش را همگان مشاهده میکنیم.
🔶بنده هر چند شخصاً از چنین وضعیتی ناراحتم، اما این وضعیت فرهنگی را برای ارزشهای اسلامی و باورمندان به جهانی و جاودانگی ارزشها و آموزههای اسلامی، یک وضعیت مبارک و مغتنم میدانم! و معتقدم ما باید بتوانیم و حتماً میتوانیم بر این وضعیت فایق آییم: حجاب و عفاف یک امر فطری و انسانی است، بیحجابی و بیعفتی خلاف فطرت انسانی است افزون بر اینکه یک سنت و ارزش چندهزار ساله در ایران عزیز بوده است. و اگر یک امر خلاف فطرت توانسته است خودش را به این شکل در دنیا و ایران رواج دهد و یک فرهنگ ریشهدار را با چالش مواجه کند، حتماً یک امر فطری و انسانی و تاریخی و ریشهدار، اگر به درستی تبلیغ شود و به درستی معرفی شود، بهتر و سهلتر میتواند رواج یابد.
🔶پیشنهاد این بنده این است که در کنار همه کارهایی که در موضوع عفاف و حجاب در حال انجام است، یکی از مراکز فرهنگی ما، درباره نحوه عملکرد این زن (علینژاد) یک کار تحقیقی و علمی دقیق انجام دهد و تکنیکها و تاکتیکهای تبلیغی او را استخراج کند و سپس به صورت مهندسی معکوس همان تکنیکها و تاکتیکها توسط چند چهره جهادی و خستگیناپذیر و معتقد به حجاب، در ترویج عفاف و حجاب زنان و مردان ما به کار گرفته شود. (کاری که چند سال قبل خانم الهام چرخنده در کشور شروع کرد اما متأسفانه به هر دلیلی نتوانست ادامه بدهد). بنده شخصاً هیچ تردیدی در نتیجهبخش بودن چنین کاری ندارم.
خدا رحمت کند آن مبلغ بزرگ شیعی، علامه سیدعبدالحسین #شرفالدین عاملی، را که حاصل یک عمر تجربه تبلیغیاش را چنین بیان کرد:
«لایَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال؛ هدایت رواج پیدا نمیکند مگر از همانجایی و به همان روشی که ضلالت رواج یافته است»
#اخلاق
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔃 *مراقب "قوانین معکوس" دنیا باشیم!*
✅ در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل میکند و این سرُّالاَسرار دنیاست.
◀️ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم میکند اما در واقع معکوس عمل میکند و ما را از فقر نجات میدهد.
✳ امام معصوم(علیهالسلام) میفرمایند:
◀️اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده!
◀️خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنیتر میکند.
◀️دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل میکند و او مثل سایه به دنبال تو میدود.
◀️ فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل میکند و دنیایمان را آباد میکند.
◀️ وقتی وقتمان را صرف نماز ، دعا و عبادت کردیم ، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان میدهد.
◀️وقتی به خودمان در راه خدا سخت می گیریم، معکوسش این است که سختی های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان میشود و گاهی آسان تر.
◀️معکوس کمتر خوردن، سلامتی ست.
◀️وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل میکند و دلمان زنده و شاداب میشود.
◀️ چشم هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می بینیم و میفهمیم!
◀️ وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف میزند جلوه میکنیم.
◀️حجاب و پوشاندن خود از نامحرم، "وقار" را بیشتر گرفتن میکند و قرآن نیز بر این موضوع تاکید دارد.
◀️وقتی جانت را در راه خدا میدهی و شهید میشوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده میداند :
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند، مرده مپندارید بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
◀️وقتی نیرنگ میزنیم و چاهی برای کسی میکنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ میشویم و اول در چاه می افتیم!
◀️وقتی مهمان دار میشویم، برکت به سفره مان می آید و بارها دیده ایم با همان غذای همیشگی، همه سیر میشوند.
◀️وقتی بچه دار میشوی نیز قانون معکوسهای دنیا اِعمال میشود و برکت و رزق و روزی ات زیاد میشود!
◀️ برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشی و دل دیگران را شاد کنی تا دل خودت شاد شود.
✅ و این گونه است که خدا از مردم میخواهد اندکی در کار دنیا و قانون حاکم بر آن( معکوس عمل کردن) تأمل کنند بلکه به بیراهه ای که شیطان به دروغ جلو آنها تزئین میکند، پا نگذارند
📎تلنگر
#اقتصاد_فرهنگی در بسیاری از موارد بر این معکوس ها بنا شده است. قواعد دنیایی بر اقتصاد فرهنگی اسلامی لزوما حاکم نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آیا این گفته که دولت در ایران کوچک است، با این گزاره که دولت تصدی گری بالایی دارد در تعارض است؟
۱- شاخص اندازه دولت، شاخص نسبت بودجه به gdp است. اندازه دولت ایران در این شاخص حدود ۱۱ درصد است. همه اروپایی ها در این شاخص بیشتر از ۲۰ درصد هستند.
۲- کوچک یا بزرگ بودن دولت، دخلی در تصدی گری یا عدم تصدی گری آن ندارد. یک دولت ممکن است کوچک باشد اما تصدی گری زیادی داشته باشد یا بزرگ باشد اما تصدی گری کمی داشته باشد. به عنوان مثال، یک دولت که همه امکانات کشور را در اختیار بخش مردمی یا خصوصی قرار داده باشد و با مالیات ستانی تغذیه شود می تواند بسیار بزرگ باشد. یعنی بودجه بسیار زیادی داشته باشد. اما یک دولت ممکن است همه امکانات ملی را قرق کرده باشد و از آنها استفاده نکند. این دولت امکان تولید را حداقل می کند. پس حجم مالیات یا درآمد شرکتی خود این دولت ممکن است بسیار پایین باشد. یعنی دولت بسیار کوچکی باشد.
در مورد دولت در ایران، ما یک دولت بسیار کوچک با تصدی گری و قرق منابع بسیار بالا داریم.
اما لیبرال ها با این بهانه دروغ که دولت ایران بزرگ است، همواره راهکارهای تعدیلی و انقباضی را پیشنهاد می کنند. تا بودجه دولت محدود شود و قدرت کنش گری حاکمیت در ایران به حداقل برسد تا نتواند خود را اداره کند و در تبدیل ایران به یک قدرت جهانی موفق شود. دیگر اینکه به راحتی می توان از دولت کوچک دزدی کرد. چون قدرتی ندارد. دولت کوچک محملی است برای سرمایه خواران تا با توجیهات متفاوت، سرمایه هایی که باید دولت قوی برای تولید دراختیار مردم قرار دهد را از دولت جدا کنند و به سرقت برند.
پس اینکه دولت ایران بزرگ است یکی از دروغ های لیبرال هاست برای هموار کردن سرمایه خواری و فروپاشی اقتصاد کشور.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آیا معنای مسرف بودن ایرانی ها این است که ما به نسبت کشورهای غربی پرمصرف هستیم؟
پرمصرف ترین کشورهای دنیا هم در انرژی، هم در سایر مصارف، کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. در مقایسه سرانه مصرفی کل، این داده ها واضح است. پس ایرانی ها در مقابل غربی ها اصلا پرمصرف نیستند. شاخص هایی چون توسعه انسانی نیز این گزاره را تایید می کنند.
اما لیبرال ها، شاخص هایی موضعی مثل مصرف خانگی گاز را مستمسک می کنند برای نشان دادن اینکه ایرانی ها مسرف هستند. هدفشان چیست؟ گران کردن انرژی در داخل به منظور تسهیل امکان بهره برداری غرب از منابع انرژی ایران و سخت کردن مصرف برای مردم ایران. داده های مربوط به مقایسه مصرف را قبلا معرفی کرده ایم.
اما آیا ایرانی ها، نسبت به آنچه باید باشند مسرف نیستند؟ چرا. ما با تنظیم الگوی مصرف می توانیم زمینه را برای بهره برداری مستضعفان دنیا از انرژی فراهم کنیم. می توانیم از انرژی در گسترش حوزه تمدن ایرانی اسلامی بهره گیریم. می توانیم ریال را جهانی کنیم (توضیح این ماجرا مفصل است). راهکار این ماجرا هم به هیچ وجه گران کردن نیست. تربیت است. فرهنگ سازی است. اقتصاد فرهنگی است.
پس بله: لیبرال ها دروغ می گویند که ایرانی ها پر مصرف هستند.
و نگاه رهبری بر اسراف را باید در مقیاسی تمدنی فهم کرد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
نقشه سرانه مصرف انرژی در دنیا. همانگونه که در نقشه پیداست، هر ایرانی کمتر از هر آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، عربستانی، ترکمنستانی، روسی، نروژی، سوئدی، هلندی، نیوزلندی و ... انرژی مصرف می کند. مصرف انرژی سرانه در ایران یا کمتر یا در حد عموم کشورهای اروپایی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
أيا می دانید مطابق با آمار EIA ۲۰۱۹، شهروندان ایرانی به طور سرانه در رتبه ۹۳ از مصرف برق دنیا هستند. یعنی هر کدام از شهروندان ۹۲ کشور دیگر از هر ایرانی برق بیشتری مصرف می کنند. تقریبا همه کشورهای اروپایی و کشورهایی که خود را پیشرفته می دانند مصرف سرانه بالاتری از ما دارند.
اما آیا این به معنای آن است که ما اسراف نمی کنیم؟
خیر. ما باید مطابق با تعالیم دین از منابع خدادادی بهترین استفاده را انجام دهیم.
اما این به معنی آن نیست که کشورهای غربی مصرفی بهینه تر از ما دارند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مطابق با داده های بین المللی همانطور که قبلا هم بیان شد، نقدینگی در ایران هم به لحاظ سرعت رشد و هم در نسبت با تولید بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. اما همین نقدینگی اندک هم در اختیار معدودی از سرمایه خواران قرار گرفته است. از جمله بانک های خصوصی و ... لذا اگر همین مقدار کم در اختیار عده ای معدود قرار گیرد، به آن عده قدرت تخریب می دهد.
بانک های خصوصی با به کار انداختن این نقدینگی در مال سازی، سفته بازی و سایر فعالیت های غیر مولد، کشور را به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تخریب می کنند.
حال آنکه نقدینگی هم در توزیع باید عادلانه باشد و هم در اندازه لازم است که کافی باشد.
پس ما همزمان دو سیاست مکمل را دنبال می کنیم:
۱- تعطیل کردن بانک های خصوصی و نهادهای سفته باز غیرمولد.
۲- تقویت نقدینگی با توزیع همگانی
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
اقتصاد ما مجازی.pdf
5.67M
این روزها هر جا که بری، صحبت از مشکلات اقتصادی و این چیزهاست. همه هم یه پا متخصصیم ماشاالله و در تحلیل و نظریهپردازی دستی بر آتش داریم.😄 معمولا هم حرفها به اینجا کشیده میشه که میگن: «کجای دنیا خودروشون این جوره؟ کجای دنیا حقوقها این شکلیه؟ کجای دنیا وضع مسکن اینه؟ کجای دنیا فلان؟ کجای دنیا بهمان؟»
بعدش یه جو ناامیدی شدید درست میشه!🤦🏻♂ طبیعتا هم نه غرب و آمریکا و چین و ژاپن خوب دیده میشه، نه وضع ایران!
حالا بستگی داره طرف گفتگو کی باشه، اگه یارو دلش با انقلاب صاف نباشه، قشنگ شروع میکنه به شستن سر تا پای نظام که: یه مشت بیعرضه مملکت رو گرفتن دستشون و هیچ غلطی نکردن هیچ، ما رو تو همه چیز کردن آخر دنیا.😂 بعضیها هم نسخهی دبی میپیچن که باس کل انقلابمون رو بدیم بره که یکم زندگی کنیم.🤦🏻♂
بحث که به اینجا کشیده میشه، احساس میکنیم که داره بیانصافی میشه، بعد سعی میکنیم که جواب بدیم ولی نمیتونیم. مثلا میخوایم از دستاوردها نظام، یا از مشکلات غرب، یا از ریشهی مشکلات بگیم که مشخص بشه مشکل از انقلاب نیست، اتفاقا از کار غیر انقلابیه.. ولی نمیتونیم چون اطلاعاتمون کمه.🤦🏻♂
فکر کنم این کتاب «اقتصاد ماه» اولین کتابی باشه که pdfش رو کامل تو گوشی خوندم.😄 خدایی حرفهای بهدردبخور رو انتخاب کرده. هیچ جا هم بحث رو جوری تخصصی نکرده که منِ اقتصاد نخونده نتونم بفهمم. تو بحثها هم کمکم کرد قشنگ بتونم ورق رو برگردونم و فضا رو انقلابی کنم.😁
🔻این فایل رو خود تولید کننده با هدیهی یک صلوات منتشر کرده.
تو کانالش عضو بشید👇 @eghtesademah
https://eitaa.com/sayedmeqdam
واکنش آیت الله تحریری به سخنان بعضی مسئولین.mp3
649.5K
🎙 #کلیپ_صوتی
💠 واکنش آیت الله تحریری در درس اخلاق ۲۶ اسفند به موضع گیری های اخیر وزیر گردشگری در رابطه با #حجاب
#حجاب
#صراط_مستقیم
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔════════════════╗
🆔 @seratemostaghim_ir
╚═════════════
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اينقدر تغيير كرديم؟؟
🎥واکنش بانوان انگلیسی در مواجه با لباس های بی حجاب (سال 1964)
ببینید امروز در چه وضعیت افتضاحی هستند ، نیمی از جمعیت اروپا و آمریکا و هفتاددرصد جمعیت آمریکای لاتین حرامزاده هستند . خانواده نابودشده ، همجنسگرایی و پدوفیلی ، جدیدا آمیزش با مرده ها قانونی شده ، آمار افسردگی و خودکشی در صدر جدول و ... ؛ همه اینها با برهنگی شروع شد .
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش زنان انگلیسی و امریکایی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال قبل
کل زنان دنیا هدف این #برهنگی_اجباری بوده و هستند... .
باید برای نجات جامعه زنان جهان از چنین تحمیلی اقدام کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خرده نگیرید که چرا در این کانال از حجاب می گویم!
اقتصاد ماه ریشه در فرهنگ دارد. حجاب هم جزئی اصیل از فرهنگ ماه است.
حجاب که نباشد خانواده نیست. زن نیست. خانواده که نباشد اقتصاد ماه نیست. زن که نباشد، اقتصاد ماه نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ماجرای حمله به آمر معروف یزد جدید نیست!
سال ۸۶ برای ما هم پیش اومد.
توی میدون صنعت تهران
پسره با دختره که نامزدش بود با هم قدم می زدن. با حجاب بد...
دوستم تذکر داد. پسره بهش حمله کرد. پلیس رسید، رفیق من رو انداخت تو الگانس و برد کلانتری.
پدر دختره اومد، مذهبی بود و شاکی از دامادش...
اما پلیس دوست من رو مقصر دونست. حالا باید رضایت می گرفتیم...
اگه پدر دختره نبود احتمالا آب خنک رو شاخش بود.
بعله
جدید نیست.
از دهه هفتاد و با تفوق لیبرال ها بر دولت، امر به معروف مظلومه...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی شهوت کار بزرگ و متفاوت باشه ، بدون علم و تجربه و تقوای سازمانی و پایبندی به عقل جمعی؛ نتیجه اش میشه این!
با این استدلال اگر یه خلافکار پیدا کردیم که قاچاق مواد مخدر میکنه برای برقراری عدالت بین همه مردم مواد مخدر توزیع کنیم و مجوز خرید و فروشش را بدیم...
@social_theory
برخی دوستان و مخاطبان دلسوز از اینکه متفکران اقتصاد اسلامی در مسائل اقتصادی هم نظر نیستند نگران شده اند.
در اینجا اما میتوان مسئله را متفاوت دید.
پیش از اینها در شرایطی بودیم که اساسا اقتصاد اسلامی شنیده نمیشد و کاملا از گفتمانها کنار گذاشته شده بود. اما امروز چند گفتمان در اقتصاد اسلامی هم وجود دارد و هم شنیده میشود. این یعنی اقتصاد اسلامی از انزوای اجباری خارج شده است. این یعنی طلیعه حضور سیاستگذارانه در محیط اقتصاد اسلامی.
این که به جای یک گفتمان، چند گفتمان وجود دارد هم لزوما در عصری که به امام دسترسی نداریم، اتفاق بدی نیست. محملی است برای تضارب آرا و همین تضارب است که اندیشه اقتصاد اسلامی را رشد میدهد. کما این که درون حوزه اختلاف فتوا وجود دارد. و همین اختلاف فتاوا است که جامعه علمی را در حوزه تحرک داده است.
به موازات خروج اقتصاد اسلامی از انزوا، شاهد آن هستیم که تعداد بسیاری از اهالی اندیشه و دانشپژوهان در حال ورود به عرصه مطالعات اقتصاد اسلامی هستند. این خود نشان از آیندهای اثربخشتر برای این دانش الهی است.
لذا به نظر میرسد، مسئله فوق، یک فرصت تاریخی برای حرکت به سمت و سوی تمدن اسلامی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
قطعا آقای دکتر جبرائیلی و آقای دکتر مقصودی و همراهان و همفکران محترم ایشان که دوستان بنده نیز هستند، در این عرصه، سربازان جبهه اقتصاد اسلامی و از رویش های جمهوری اسلامی اند که با همه توان، تلاش و مجاهدت میکنند و شجاعانه درحال نقد نظریه متعارف سرمایهداری اند. شایسته نیست این عزیزان خدوم را مقابل نیزه بدانیم.
نیزه ما و نیزه این دوستان عزیزم، رو به سوی دشمن است انشاالله و دشمن ما نظریه متعارف پولسالاری و سرمایه سالاری است که مبتنی شده بر اصالت پول و بهره
که له شدن فقرا را طبیعت اقتصاد تلقی میکند و برایش نظریه پردازی میکند.
اینجانب قبل از نقدم، حین نقدم و پس از نقدم، دست این عزیزان را میبوسم.
همینطور عزیزان مدافع پولطلا که مورد نقد اینجانب واقع شدهاند و البته فریادشان بر سر خلق پول اعتباری بلند است نیز در همین جبهه هستند و از برکات همین نظام مقدس اند.
همه این عزیزان، خود را مقابل ربا میدانند و هرگز دنبال تبعیت و زمینهسازی برای نظریه پولسالاری نیستند.
این تضارب آراء را مبارک بدانيم و مفتخر باشیم که انشاالله در جبهه خدا علیه ربا هستیم.
ان تنصرالله ینصرکم
من کان للَّه کان اللَّه له
رسول بخشی دستجردی
دانشگاه اصفهان
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
@drbakhshi_eghtesadekalaan
#سقوط_۳۰۰ساله
پیامدهای اجرای #لیبرالیسم_اقتصادی در دنیا
میزان مالکیت #مسکن
🛑 در آلمان، فرانسه، یونان، یونان، اسپانیا، پرتقال، اتریش و ... ۵۰٪ تا ۷۷٪ مردم مالک مسکن هستند. این آمار در ژاپن ۶۱.۲٪ است.
سوییس اجارهنشینترین کشور دنیا با ۵۶٪ مستأجر است.
این آمار در حالیست که خانههای یکمتری، فلت، چرخی، اشتراکی و آلونکی در اروپا جزو آمار مسکن محسوب میشود.
میانگین مساحت مسکن در انگلستان ۴۴ مترمربع است (این آمار بدون احتساب خانههای یکمتری و اشتراکی و ... است و با احتساب آنها، میانگین مساحت مسکن در این کشور به ۲۵ متر مربع میرسد).
توزیع مالکیت خانه براساس سن در انگلستان بصورت زیر است:
فقط ۱.۵٪ مالکان مسکن در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سالگی قرار دارند،
و ۶۲٪ مالکان مسکن بالای سن ۶۵ سالگی صاحبخانه شدهاند.
✅ میزان مالکیت مسکن در ایران ۷۷٪ است.
میانگین مساحت مسکن در ایران طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن، ۱۶۰ متر مربع است. ۹۰٪ واحدهای مسکونی در ایران بیش از ۵۰ متر
و ۷۰٪ آنها بیش از ۷۵ متر مساحت دارند.
یعنی تقریباً ۹۰٪ ایرانیها در خانههای با مساحت بالاتر از میانگین مساحت مسکن در اتحادیه اروپا، زندگی میکنند.
🎤 برگرفته از سخنرانی سیدامیرحسین حسینی در کانال روایت فتح
@ahmad_nabavian
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ پنج دستورالعمل مهار تورم و رشد تولید
1⃣ متوقف ساختن همه مکانیزمهای خودکار تورم زا از جمله قیمتگذاری دلاری نهادههای پالایشی، پتروشیمی و فولادی تولید داخلی، و مکانیزم کشنده خلق پول و توزیع ناعادلانه آن
2⃣ وضع مالیات سنگین بر فعالیتهای غیرمولد و انباشت ثروت (تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و آحاد زیرساخت اجرایی آن) و مولدسازی واقعی داراییهای دولت
3⃣ تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید و یکپارچه سازی نظام مالیاتی حمایتی
4⃣ سوق دادن نقدینگی به سمت تولید با اجرای طرحهایی همچون مشارکت بانکی-مردمی در احداث پتروپالایشگاه، انتشار صکوک مسکن و ....
5⃣ پیمان سپاری صددرصدی ارزی، مدیریت تقاضای ارز(محدودسازی واردات غیرضروری و طرح جایگزینی واردات نهادههای تولیدی) و تقویت حکمرانی ریال
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2