eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
8.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چرا عدالت آموزشی خیلی اهمیت دارد؟ [به بهانه پته‌ آموزشی، طرح جدید دولت درباره آموزش و پروش] 1⃣: در مساله آموزش و پرورش قبل از مقوله تربیت باید تکلیف جایگاه مدرسه را به لحاظ "اقتصاد سیاسی" مشخص کرد. مدرسه را سه جا می‌شود تعریف کرد ۱: نهاد اجتماعی، یک فرآیند کاملا مردمی که در دوره‌هایی ما در ایران به عنوان مکتب‌خانه یاد می‌کنیم ۲: دولت، که بعد از دوره تاسیس آموزش و پرورش مدرن ایجاد شد. بر اساس قانون اساسی ما اصل ۳۰ امر آموزش( مدرسه) ذیل دولت تعریف می‌شود ۳:بازار، که با شروع سیاست‌های نئولیبرالیسم در ۱۹۶۰ در جهان رقم خورد. در این نگاه آنچه وظیفه دولت و حق مردم بود کم کم تبدیل به کالا و بازاری شد مثل بهداشت، آموزش، امنیت و...مدرسه به عنوان پلتفرم آموزش در این دوره به مناسبات بازار وارد شد و آموزش عمومی که قبلا حق مردم بود بر عهده دولت یا در نهاد اجتماعی با اقتصادهای تبرعی و... قرار داشت، به صورت ساختاری به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شد که کاملا قابل خرید و فروش بود! 2⃣: عدالت اجتماعی سه ساحت دارد الف: فرصت‌ها ب: منابع و امکانات ج: توزیع درآمدها عدالت در توزیع فرصت‌ها به این معناست که فرصت‌های عمومی برای رشد باید به طور برابر در اختیار همه باشد لذا عدالت در این ساحت چون فرصت‌های اولیه حاصل دستاورد کسی نیست به معنای برابری است. عدالت آموزشی اگر چه شامل هر سه ساحت می‌شود ولی بخش اصلی آن این بخش از عدالت است. اصل ۳۰ قانون اساسی که خروجی فتوای جمعی جمع زیادی از فقهاست برای تامین عدالت آموزشی است که فرصت آموزش با کیفیت را حق همه مردم و بر عهده دولت قرار داده است. 3⃣: آموزش وقتی از حق(حق فرصت رشد تحصیل)که بر عهده دولت است تبدیل به کالای سرمایه‌ای شدو مدرسه از نهاد دولت به نهاد بازار منتقل شد این ساحت از عدالت به حاشیه می‌رود یعنی فرصت پیشرفت که قرار بود عمومی باشد حالا پولی می‌شود. طبیعتا فقرا در دهک‌های پایین به خاطر نداشتن پول از این حق آموزش با کیفیت بازمی‌مانند و آموزش عملا تبدیل به یک کالای طبقاتی می‌شود وقتی فرصت‌های اولیه آموزش نابرابر توزیع شد؛ در ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر برای گروه خاصی می‌شود و در ادامه فرصت‌های شغلی بالای جامعه مثل مدیران، پزشکان، وزرا و...همه برای یک طبقه خاص سرمایه‌دار می‌شود( آمار در ایران کاملا این مساله را تایید می‌کند، ۶۷٪ پنج دانشگاه برتر از سه دهک بالا و ۸٪ از سه دهک پایین!، ۵۰٪ درصد ورودی دانشگاه شریف در رشته‌های فنی از دهک ۱۰[پولدارترین افراد جامعه]، ۸۴٪ ورودی پزشکی از سه دهک بالا ۸،۹،۱۰ و...) 4⃣: خروجی مساله کالایی شدن آموزش که بواسطه خصوصی سازی آموزش رقم می‌خورد تبعات بسیار وحشتناکی برای جامعه دارد. با این وضعیت در دهه آینده بسیاری از مدیران میانی و به تدریج بالای حکمرانی و حتی نهاد علم برای طبقه سرمایه‌دار خواهد شد و سهم طبقات محروم در مناصب تاثیرگذار بسیار اندک خواهد بود! طبیعتا خروجی سیاست‌گذاری( مالیات، توزیع امکانات و...) مدیرانی که از طبقه سرمایه‌دارند عموما ضد طبقات محروم خواهد بود و عدالت در دو ساحت دیگر را با چالش مواجه می‌کند و این برای انقلابی که بر دوش طبقات محروم و مستضعفین به پیروزی رسیده بسیار خطرناک است. امروز لیبرال‌ترین کشورها مثل آمریکا هم ترمز خصوصی‌سازی در آموزش را کشیدند. از وجوه مشترک کشورهای موفق در امر آموزش مثل کشورهای اسکاندیناوی این است که اجازه ندادند آموزش به نهاد بازار منتقل شود و دولت‌ها وظایف‌شان را کاملا برعهده گرفتند. در این کشورها آموزش کاملا دولتی است. 5⃣ دولت سیزدهم که با شعار عدالت و مردمی بودن سر کار آمد قرار شد با توجه به هزینه‌های کمرشکن مدارس غیرانتفاعی برای طبقات پایین و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تحقق کامل عدالت آموزشی به سمت تحول و کیفیت بخشی مدارس دولتی حرکت کند اما اخیرا طرحی به عنوان نوشته شده و آقای رئیسی هم امضا و ابلاغ کردند! ایده پته آموزشی برای فریدمن تئورسیون لیبرال است که بنا بر شواهد جهانی و نظر کارشناسان خروجی آن عملا کمرنگ کردن نقش دولت در وظایف خود در آموزش و پرورش و سپردن مدرسه به نهاد بازار است!(نقد فنی) eitaa.com/m_amin_rezai/2955. eitaa.com/m_amin_rezai/2954 مساله مردمی‌سازی آموزش هم اگر ملاحظاتی که گفته شد رعایت نشود عملا مدرسه از ذیل دولت خارج و وارد بازار می‌شود. ◀️ بارها این نکته تاکید شده که سرمایه‌داری یک پدیده کاملا پیچده و به تعبیر شهید مطهری راس مسائل مستحدثه است لذا اگر از طرفی بر مبانی اسلامی مسلط نباشیم و از سمت دیگر بازی سرمایه‌داری و ورژن‌های نو آن را دقیق نشناسیم با عناوین زیبا مثل کار تربیتی یا مردمی‌سازی در بازی سرمایه‌داری قرار می‌گیریم و تحقق عدالت که مهم‌ترین وظیفه حکومت است را به دست خودمان عملا به حاشیه می‌بریم. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
*موضع ۵ اقتصاددان درباره فروش خودرو در بورس* 🔹«دانش جعفری» اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت: قیمت گذاری دستوری در اقتصاد مطلوب نیست، روش عرضه خودرو در بورس کالا خوب است، اما جای اصلاح دارد. قیمت‌ها باید به گونه‌ای اصلاح شود که قیمت برای مصرف کننده و تولیدکننده منصفانه باشد. 🔹«محمد قاسمی» استاد دانشکده اقتصاد علامه: لاتاری ملی قرعه کشی خودرو رویه کاملا بی هدف عملیاتی شده و دست دلال‌ها را برای حضور در بازار خودرو بازگذاشته است. اصلاحات انجام شده از مسیر بورس کالا برای فروش خودرو، راه حل مناسبی است. 🔹«رضا مقدس» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه: در عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر حذف دلالان، تضمین ابعاد مختلف معامله به درستی انجام شده و تعارض منافعی شکل نگرفته و کشف قیمت نیز در فرآیندی شفاف حین معاملات اتفاق می‌افتد. 🔹«علی امامی میبدی» عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه: عملکردی که از عرضه خودرو در بورس کالا مدنظر بود بسیار مثبت به نظر می‌رسد. بورس کالا بهترین راهکار صنعت خودرو است و موفق خواهد بود. 🔹«محمد حسین» رحمتی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد صنعتی شریف: با شفاف شدن و رشد میزان تولید خودرو به واسطه عرضه کامل تولیدات در بورس کالا، از زیان خودروسازان کاسته می‌شود و شاهد کاهش تورم برای اقشار مختلف جامعه خواهیم بود. tn.ai/2838655 @TasnimNews این اسامی اقتصاددانان را به یاد داشته باشید. و بدانید که کدام اقتصاددانان، حامیان علمی دولت در اینگونه سیاست‌ها هستند. چند صباح دیگر به کار می‌آید. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🇮🇷 📝غیرت اروپایی‼️ ❄️🌹❄️ 🔻اگر بنابود اروپایی‌ها، روزنامه‌ای در ایران داشتند یا پول خرج رپورتاژ آگهی در یک روزنامه می‌کردند؛ 🔸 یا سازمانهای جاسوسی غرب می خواستند نعل وارونه بزنند و بحران اعتصاب ها و چوب و پشکل سوزی خود را زیر تحقیر بزرگترین شبکه گازرسانی دنیا و مدیریت پیچیده آن، پنهان کنند؛ چه تیتری غیر این انتخاب می کردند؟ ✅ کانال 👇 مارا در ایتا دنبال کنید: http://eitaa.com/pasdaranesepah مارا در روبیکا دنبال کنید: https://rubika.ir/pasdaranesepah ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅
لطفا گاز اینهایی که می‌گویند زمستان ما سخت شده را قطع کنید تا زمستانشان واقعا سخت شود. تا دروغشان راست شود. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔶مرثیه‌ای برای هویت های یخ زده! 🖋سید محمد رضا رضی 🌴بخش اول یکی از دوستان عزیز آقای م. ر. مطلبی را برای حقیر فرستادند که عنوانش «مرثیه‌ای برای قطارهای یخ زده» و منتسب به آقای صلاح الدین خدیو بود. ایشان را نمی‌شناسم اما این تفکر «خود تحقیری» را به خوبی می‌شناسم. ایشان یخ زدگی قطارهای مشهد که در خطوط ریلی جهان کاملا طبیعی است و حتی پیشرفته‌ترین فناوریهای ریلی را می‌خواباند، بهانه کرده و به بازخوانی تاریخ قطار و پیشرفت در ایران می‌پردازد. ایران کنونی را با عصر ناصرالدین شاه مقایسه می‌کند و سنگاپور و دیکتاتورش لی کوان یو را بر سر ملت ایران می‌کوبد و سه مفهوم را مطرح میکند، قطار پیشرفت، قطار و پیشرفت قطار. این متن بهانه‌ای شد تا مبتنی بر تحقیقات علمی و مستند، روایتی دیگر از تاریخ قطار در ایران را بیان کنم که شاید مردم ما کمتر شنیده باشند. 🖌 اولین خط آهن ایران توسط بازرگانی به نام مرحوم محمد حسن کمپانی امین الضرب(که از دوستان نزدیک سید جمال الدین اسدآبادی بود)، در ۱۳۰۸ ق. میان آمل و محمود آباد کشیده شد.(بنگرید به کتاب: زندگینامه حاج محمد حسن کمپانی؛ امین‌ دارالضرب، نوشته شیرین مهدوی، ۱۳۷۹) کمی بعدتر راه‌آهن تهران تا شهرری در دوره ناصری تاسیس شد. اما دلسوزان کشور در آرزوی تاسیس راه آهن سراسری بودند. برخی اهالی دربار و سیاسیون، بعضی نمایندگان مجلس و نیز بعض فعالان مشروطه و علمای بیداری چون مرحوم شیخ فضل الله نوری، حاج آقا نورالله اصفهانی برای احداث راه آهن تلاشهای بسیار کردند. مثلاً شرکت نساجی اسلامیه اصفهان به دنبال احداث راه آهن محوطه اصفهان بود. اما در سطح ملی همه ایشان به دنبال راه‌آهنی بودند تا جاده چندهزارساله ابریشم را از شرق تا غرب ایران زنده کند. (مقاله جبهه اقتصاد مقاومتی در ایران معاصر، سید محمد رضا رضی، مجله پدافند اقتصادی، شماره ۴، سال ۱۳۹۲) 🖌🖌 به ناگاه با روی کارآمدن حکومت انگلیسی‌ها در ایران با میدانداری رضا پهلوی، طرحی که یک ملت بیش از نیم قرن به دنبال آن بودند ناباورانه عوض شد و‌ به جای خط آهن شرقی غربی، یک راه آهن شمالی جنوبی با سرمایه و نیروی کار ملت ایران برای انتقال سربازان و ماشین جنگی انگلستان از خرمشهر در جنوب به مرزهای شوروی در شمال کشیده شد تا ایران پل پیروزی انگلستان در جنگ جهانی دوم باشد. ایران علاوه بر پل پیروزی اجنبی، دوباره سرزمین قحطی نیز شد. کمتر از ۲۵ سال پس از قحطی بزرگ ۱۲۸۶ تا ۱۲۸۸ ش. که حدود ۱۰ میلیون ایرانی را به کام مرگ برد، قحطی دوم، که هیچ اثر مستقل پژوهشی ای بدان نپرداخته است و شناختمان از این فاجعه را مدیون دکتر محمدقلی مجد هستیم، حدود ۴ میلیون از پدران ما را کشت!!(سرزمین قحطی، پل پیروزی، محمدقلی مجد، ۱۳۹۵) البته عامل این فاجعه تنها بدهکاری و صرف بودجه ملت برای راه آهن انگلیسی نبود اما افسانه‌سرایی های تطهیرکننده رضاشاه خائن و سفاک در احداث راه آهن را برباد می‌دهد. تفصیل مطلب را در کتابها و مستندهای گوناگون موجود میتوانید دنبال کنید. پهلوی دوم نیز با فروش نفتی معادل ۶ میلیون بشکه نفت برای ۳۵ میلیون جمعیت به توسعه راه آهن پرداخت. البته همه این خطوط امروز مورد استفاده مردم ما هست و انشاءالله خواهد بود. 🖌🖌🖌 انقلاب اسلامی به سان سایر عرصه‌ها، پیشرفتی بزرگ و سریع در عرصه حمل و نقل کشور ایجاد کرد. خطوط جاده‌ای با جهش از حدود ۶۰ هزار کیلومتر به ۲۳۰ هزار کیلومتر، ۴/۴ برابر شدند. جاده‌های روستایی ۱۲/۵ برابر و آزادراه‌ها ۸ برابر شدند. ایرانیان پس از انقلاب ۲۵ برابر از هواپیما استفاده می‌کنند و بارهای جابه‌جا شده ۱۶ برابر شده است. در بحث خودمان یعنی پیشرفت قطار و ریل، در این ۴۰ سال با متوسط فروش نفت ۱ تا ۲/۵ میلیون بشکه نفت برای ۷۰ تا ۹۰ میلیون نفر، خطوط آهن کشور نزدیک به دوبرابر شده است! رتبه جهانی ترابری خطوط ریلی ۲۰ پله صعود کرده است. بارهای جابه‌جا شده با قطار با ۶۰۰ درصد رشد به حدود ۲۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۶م. رسیده است. (کتاب صعود ۴۰ ساله، صص ۱۵۸ تا ۱۶۳ به نقل از آمارهای صندوق بین المللی پول نشانی:( https://data.worldbank.org/indicator/IS.RRS.TOTL.KM?end=2016&locations=IR&start=1980&view=chart ایران که بازار لوکوموتیوهای آلستوم(متعلق به شاخه فرانسوی خاندان صهیونیستی روچیلد)، جی. ام. (متعلق به خاندان های صهیونیستی آمریکا) و اندکی هم رومانیایی بوده است(و هنوز نیز پایه‌های ناوگان ریلی کشور را تشکیل می‌دهد) در سودای جهش دانش بنیان است. در این مدت کشوری که یک پله فلزی ساده برای واگن‌های باری نمی‌ساخته است علاوه بر نهضت قطعه‌‌سازی امروز در مجموعه مپنا در حال ساخت «لوکومتیو ملی» است! امروز کارگران و مهندسان و متخصصان ریلی ما به رغم همه مشکلات در دنیا می‌درخشند. بله، این تحولات بزرگ وقتی به وجود آمد که ما انقلابی شدیم.
🔶مرثیه‌ای برای هویت های یخ زده! 🖋سید محمد رضا رضی 🌴🌴بخش دوم 🖌🖌🖌🖌 باری، «هویت یخ زده» با یک برف و یخبندان همه هویت خود را به حراج می‌گذارد. در همین روزها، فشل شدن کامل سامانه کنترل مرکزی قطارهای سراسر آمریکا، همان‌جایی که قبله اوست، را نمی‌بیند اما یخ زدن چند قطار را می‌بیند که البته همان نیز باید تدبیر شود و اگر کوتاهی‌‌ای شده است قابل پذیرش نیست. 🖌🖌🖌🖌🖌 هویت یخ زده، چند جزیره کوچک یعنی سنگاپور و دیکتاتورش کوان یو را چماق می‌کند و بر سر ملتی بزرگ و حکومتی مستقل و پیشرو می‌زند. جالب اینکه سنگاپور یکی از ببرهای آسیایی است که به شدت استعداد گربه شدن را دارد و مستعمره بیش از ۷۰۰۰ شرکت چندملیتی است تا با استثمار نیروی کار ارزان سنگاپور بازارهای جهان را قبضه کنند. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰م. سنگاپور، کره، تایوان و هنگ کنگ به جهنم کارگران ارزان و نیز به کریدور تجاری کالاهای اروپایی آمریکایی تبدیل شد تا بهشتی برای اقتصاد صهیونیستی و آمریکایی باشد. (نگاه کنید به کتاب: جهانی‌سازی فقر و نظم نوین جهانی، میشل کاسادوفسکی، ترجمه محمد روحانی، صص ۱۳۷ و ۱۳۸) قطعا در این فضا ساخت هتل‌های مجلل و کنترل مداوم نظافت دستشویی‌های فرودگاه‌های سنگاپور وظیفه روزانه آقای لی در برابر اربابان غربی‌اش بوده است. انگار بعضی از ما کماکان در آرزوی دیکتاتورهایی مانند لی کوان یو و‌ رضا شاه هستیم... 🖌🖌🖌🖌🖌🖌 عزیزان، خوبان و دوستان! ایران هم در قطار پیشرفت کرده است و هم قطار پیشرفتش از سریع ترین قطارهای جهانی است. (بنگرید به کتاب صعود چهل ساله، راجی و خاتمی، چاپ ۲۲، ۱۴۰۱ش.) باشد که از تحقیر، بی‌هویتی، لیبرالیسم و غربزدگی فکری و فرهنگی آزادیمان را جشن بگیریم. ما ملتی هستیم که به برکت انقلاب اسلامی ظرفیت تبدیل شدن به یک تمدن جهانی را داریم، اگر خودمان را باور کنیم و‌ ذهنها و هویت‌های یخ زده بگذارند... الهی... 🇮🇷 @seyedrazy
تا زمانی که مجرم با افتخار از زندان خارج می شود، باید دانست که نظام مجازات زندان های ما محل تربیت نیست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
1.49M
عرضه خودرو در بورس لاتاری اغنیا در برابر توزیع همگانی مواهب ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
یک قاعده: هرگز برای جذب مخاطب از یک حرف مشهور حمایت نکن.
🔴بعد از تروریستی اعلام کردن سپاه در اروپا قیمت نفت صعودی شد 🔴 👇 @bidariymelat
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فوری/هشدار آیت اللّه اراکی(عضو شورای عالی حوزه های علمیه) به دولت در خصوص آپارتمان سازی(ارتفاع سازی) : ▪️ ارتفاع سازی فقط و فقط به نفع ثروت اندوزان و سرمایه داران است و هیچ نفعی برای عموم جامعه ندارد. ▪️ این حرف که گفته می شود زمین به اندازه ی کافی نداریم دروغ است. ▪️ افقی سازی از جهت هزینه صرفه ی اقتصادی دارد. ▪️ ارتفاع سازی با موازین شرعی سازگار نیست و برای بشر مشکلات روانی، جسمی، اخلاقی و روحی ایجاد کرده است. 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برق رفت! ▪️دیشب در میان بازی لیورپول - ولورهمپتون در جام‌حذفی انگلیس، برق تمام ورزشگاه برای لحظاتی رفت و بازی پس از دقایقی از سر گرفته شد. ▪️کسی قرار نیست از بحران انرژی و ضعف مدیریت در انگلیس مرثیه‌سرایی کنه؟ مسئولی قرار نیست استعفا کنه؟ هشتگ استعفا نمی‌زنن براش؟ ▪️بی‌.بی‌.سی و اینترنشنال نمی‌خوان بگن آبرویی برای انگلیس نمونده و سران رژیم انگلیس باید تنبیه و تحریم بشن؟! 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ حمیدرضا آرامی، مسئول کارگروه شهرسازی اسلامی مرکز تحقیقات مجلس در گفتگو با «نود اقتصادی»: نهضت ملی مسکن نسبت به قول‌هایی که داده شده، عقب است. ساختار و بدنه مجری نهضت ملی مسکن در برابر نوع نگاه دولت سیزدهم به مسکن سازی مقاومت میکند و این خود عامل عقب ماندگی طرح است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢غارت فروشگاه ها در بوفالو و نیویورک همزمان با موج شدید سرما و یخبندان ادامه دارد 📌برف و یخبندان در آمریکای جهانخوار همچنان جان میگیرد و این رقم درحال افزایش است ⚠️پ.ن غرب وحشی وحشی وحشی
در نگاه اقتصاددانان موسوم به بازار (نئولیبرال‌های امروزی) دو نهاد حکم شفاخانه را دارند: ۱- بخش خصوصی ۲- بازار سرمایه. اگر دیدید در جایی نفس می‌کشید که این دو مورد خیلی پرقدرتند بدانید فضای تنفستان نئولیبرال است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
از همه‌جا بی‌خبر! 🔸صدای امریکا VOA در مطلبی مدعی شد اینفوگرافیک روز گذشته تبیان درباره زمستان سخت اروپا بدون سند است. در این مطلب منابع این اخبار را بررسی میکنیم 📡@news_fath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دقیقه‌های اقتصاد اسلامی ♻️ قسمت ۲۱ از ۱۰۰ مومن نیستید اگر ساختارهای ظلم (بانک‌جهانی‌ و...) را بپذیرید 🗣 دکترحمیدرضا مقصودی @eq_qasd
چین و عراق بزرگترین مشتریان کالای ایرانی هستند. 🔹مجموع مبادلات بازرگانی کشور از ابتدای امسال تا دهم دی ماه افزایش صادرات و کاهش واردات کالاهای غیر نفتی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته را نشان می‌دهد. 🔹در این میان چین و عراق بزرگترین مشتریان کالای ایرانی و امارات متحده عربی بزرگترین واردکننده به کشور است. حال می‌توان فهمید که چطور دشمنان با تحریک چند کشورک حاشیه خلیج فارس با بازیگردانی امارات، تلاش می‌کنند میان ایران و چین، یا ایران و عراق را شکراب کنند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
معرفی کتاب: تروریسم غربی روژه گارودی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب تروریسم غربی اثر مرحوم روژه گارودی، اندیشمند، نویسنده و سیاست‌مدار معاصر فرانسوی است. موضوع این کتاب، بررسی عوامل پیدایش تفکر و دیدگاه مذهبی، فلسفی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب در جهان امروزی است. پول‌پرستی و نظام سرمایه‌داری غرب در حال نابود‌کردن ریشه‌های اخلاقی و انسانی بشریت است که دلیل اصلی آن را باید در دیدگاه‌های غرب و در زمینه‌های مختلف جست‌وجو کرد. پروفسور گارودی پس از سال‌ها تحقیق و تفحص در مسائل دینی، سیاسی و فرهنگی ادیان و اقوام مختلف، از فلسفه چین باستان تا فلسفه هند و ایران، و نیز بررسی تفکر و فلسفه یونان و روم باستان، به این نتیجه رسید که غرب، محصول یک حادثه بوده و تغذیه از منابع و دستاوردهای سایر اقوام و ملل دنیا از راه استعمار و استثمار آنها تیشه به ریشه بشریت زده و در حال سوق‌دادن دنیا به ورطه نابودی است. او معتقد است غرب برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله‌ای، حتی تروریسم، بهره می‌برد. به‌نظر گارودی، تنها راه نجات انسان بازگشت به تفکرات ناب انسانی و تعالیم اصیل دینی است. انسان مجبور است به شیوه‌های غلط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب پایان دهد تا راه رستگاری را بازیابد. کتاب تروریسم غربی توسط آقایان احمد نخستین و جعفر یاره به زبان فارسی ترجمه شده است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
این مستند رو چند سال پیش در برنامه پایش دیدم. پیشنهاد می‌کنم شما هم ببینید و ببینانید. جوانی به نام فخرالدین حجازی. https://www.aparat.com/v/EO2vj/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86_-_%D9%81%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C_-_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%DB%8C_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4 ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حکمرانی مسوولانه
🌸 پاسخ رهبر انقلاب به عده ای که با دیدن یک مشکل در کشور سریع اصل نظام و انقلاب را زیر سوال می برند. 🔻 رهبر معظم انقلاب: 🔹 این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ 🔹 این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمت‌الله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ 🔹 مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه‌ی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! 🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقه‌ی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. 🔹 امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که می‌دانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده می‌شود، چگونه درباره‌اش قضاوت می‌کنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرمانده‌ی کلّ نیروهای امام حسن علیه‌الصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمی‌آید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه‌الصّلاةوالسّلام. 🔹 این چه توقّع بی‌جایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه می‌شود، فوراً شروع می‌کند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن! 🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا می‌شوند که این گونه‌اند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است. 🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. 🔹 دشمن، البته تبلیغات می‌کند. دشمن سعی می‌کند همه‌ی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را می‌خواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم. 🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به این‌که نماز نمی‌خواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک می‌دیدند، درعین‌حال آن‌طور او را آزار می‌کردند. ۵/۵/۱۳۷۲ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
نقد اسلام سرمایه‌داری در هنر عرفانی! بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه ‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‏‌آور محرومیت‌ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خون ‏آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى‏ درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایى» باشد. هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏ برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مى‏ توانند بى‏ دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده‌اند. و هنرمندان ما در جبهه‏ هاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى‏‌درد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند. 30 شهریور ۱۳۶۷ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ خطاب به هنرمندان و خانواده شهدای هنرمند ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
بورس گامی به سمت شکاف طبقاتی ارائه خودرو در بورس کالا آن روی سکه فروش از طریق مافیای خودرو می باشد به قسمی که فروش نه بر اساس قیمت گذاری از بالاترین نرخ اعلامی ، بلکه بر اساس میانگین قیمت ارائه شده توسط خریداران ، سپس واگذاری به بالاترین قیمت اعلامی، نتیجتا هیچ گاه خودرو بدست خریدار واقعی که قیمت اعلامی آن تقریبا به قیمت کارخانه نزدیک است نمی رسد بعبارتی خودرو در این شیوه نیز دست افراد کلّاش (مافیای خودرو) و بازار خودرو نیز توسط قیمت کذایی این افراد تنظیم می گردد نهایتا خودرو ساز ، دولت و عوامل وابسته مشغول خالی کردن جیب مردم مستضعف (به استضعاف کشیده) هستند مثلا مقرر است خودرو دنا به قیمت یکصد و نود میلیون تومان در بورس کالا ارائه شود مردم عادی بر اساس نرخ پایه (نرخی که خودرو ساز حداقل سود را منتفع می گردد) و نزدیک به پایه؛ قیمت پیشنهادی خود را ارائه می نمایند (حداکثر دویست و پنجاه میلیون) در مقابل مافیای خودرو در بورس کالا قیمت خود را بر اساس کف قیمت و حتی در برخی موارد بالاتر از قیمت بازار اعلام می نمایند (حدود چهارصد و پنجاه میلیون) نتیجتا بر اساس میانگین قیمت سیصد و بیست میلیون) از پیشنهادات تمام متقاضیان استخراج و سپس خودرو به بالاترین قیمت های پیشنهادی واگذار می گردد (یعنی افرادی که چهارصد و پنجاه میلیون و نزدیک ترین قیمت به بالاترین قیمت پیشنهادی) نتیجتا باز هم خودرو در دست مافیای خودرو و به دست خریدار واقعی نمی رسد در صورتی بورس کالا نزدیک به عدالت می باشد که از بالاترین پیشنهاد به سمت پایین ترین پیشنهاد عرضه گردد ، در این صورت مافیای خودرو جرات قیمت گذاری کف و حتی بالاتر از کف بازار را نخواهند داشت در حال حاضر باز هم مافیای خودرو با بالاترین پیشنهادات به قیمت میانگین پیشنهادات برنده عرضه کالا در بورس هستند آیا وزارت صمت از این موضوع خبر ندارد !؟ ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باری‌تعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم. بیانات رهبری ۱۳۷۲ ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
تصور کنید قیمت بلیط بازی دربی ۱۰۰هزار تومان تعیین شود و بیرون از ورزشگاه در بازار سیاه تعدادی هم توسط سودجویان یک میلیون فروخته شود، باور کنید اقتصاددانان لیبرال برای رسیدن قیمت به بازار سیاه تئوری پردازی می‌کنند... مخالفان قیمت‌گذاری دستوری همان موافقان قیمت بازار سیاه‌اند👌 @hzamanim