eitaa logo
همیاری سالکان
364 دنبال‌کننده
423 عکس
6 ویدیو
1 فایل
فضایی برای آسان سازی پیگیری توصیه های مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی @shahsavari313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣توجه توجه 💢در راستای عمل به توصیه استاد در شب گذشته، که فرمودند: 🔸تا امشب( قبل از جلسه) به تفاسیر مختلف مراجعه کرده و معنای تقوا را مطالعه کنید؛ بخشی از معنای تقوا، در تفسیر المیزان را در کانال قرار می‌دهیم.👇👇👇 ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
📣📣توجه توجه 💢در راستای عمل به توصیه استاد در شب گذشته، که فرمودند: 🔸تا امشب( قبل از جلسه) به تفاس
💠تقوا در المیزان علامه در تعریف تقوا می گوید: ✅ «تقوا به معنای: ▫️ ورع و پرهیز از حرام های خدا ▫️و اجتناب از ارتکاب گناهان است. تقوا وصف زیبایی است که هر انسانی آن را نفی کند، از چشم مردمان می افتد و بر همه کس گران است که به نداشتن آن اعتراف ورزند.» (المیزان، ج 14، ص 58) ✅در جایی دیگر می فرماید: «حقیقت تقوا و احتراز از غضب خدای تعالی، امری است👈 قائم به دل و قلب که منظور از دل و قلب، 👈همان نفس است. ⬅️پس تقوی قائم به اعمال، حرکات و سکنات بدنی نیست، ❌ چون برای آن ها اطاعت و معصیت یکسان است؛ 💯بلکه تقوا امری درونی و معنوی است.» (المیزان، ج 14، ص 556) ✅ « [تقوا] زمانی حاصل می شود که 1⃣در درجه نخست، محرمات الهی شناخته گردد 2⃣و سپس به کمک تعقل و تذکر از آن محرمات اجتناب شود؛ 🔸به عبارت دیگر، انسان به فطرت انسانیت، که بنای دین خدا بر اساس آن نهاده شده است، ملتزم شود و از آن منحرف نگردد.» (المیزان، ج 7، ص 580- 579) ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
💠تقوا در المیزان علامه در تعریف تقوا می گوید: ✅ «تقوا به معنای: ▫️ ورع و پرهیز از حرام های خدا ▫️
〽️ادامه..... خداوند می فرماید: 💦«و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها؛ ▫️سوگند به جان و به آن که جان را درست کرده و بدکاری و پرهیزکار بودنش را به او الهام کرده است تا بتواند راه نجات پیدا کند.» (شمس/ 8) 💦 «و من یتق الله یجعل له مخرجا؛ ▫️هر که تقوا پیشه کند، خداوند راه بیرون شدن برای او قرار می دهد.» (طلاق/ 2) ✅«بنابراین انسان اگر در راهی که فطرت برایش ترسیم کرده است قدم بگذارد و از آن انحراف نورزد، خداوند او را به سوی عاقبت نیکش هدایت می کند.» (همان، ج 8، ص 320) ✨من به سرچشمه خورشید نه به خود بردم راه ذره ای بودم و مهر تو مرا بالا برد✨ علامه معتقد است هدایت الهی میان دو نوع تقوا قرار دارد: 1⃣نخست: تقوایی که شرط بهره گیری از وحی است 2⃣تقوایی که نتیجه هدایت پذیری از آیات الهی است. ✔️تقوای نخست بسیط و ابتدایی است که یا پی آمد تامل های عقلانی است و یا محصول فطرت آدمی. این تقوا گونه ای ابتدایی در مسیر بهره وری از وحی، به باروری و کمال و در نهایت به مقام رضا و تسلیم محض، یعنی تقوای دوم، می رسد که سیر و تعالی انسانیت را در پی دارد. ✔️تقوا، آدمی را اوج می دهد و او را به سعادت واقعی اش، که همان زندگی طیبه و ابدی در جوار رحمت پروردگار است، می رساند. برای این منظور است که خدا می فرماید: 💦«و تزودوا، فان خیر الزاد التقوی؛ ▫️برای زندگی ابدی خود توشه جمع کنید که بهترین توشه تقوا است.» (بقره/ 197) ✔️و به حق وقتی یگانه مزیت تقوی باشد قهرا «ان اکرمکم عندالله اتقکم؛ گرامی ترین مردم نزد خدا باتقواترین ایشان است.» ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همیاری سالکان
📖#صحیفه_سجادیه ▫️#دعای_بیست_و_سوم▫️ 🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅 🔻بخش پنجم و زبانم را به حمد خو
📖 ▫️▫️ 🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅 🔻بخش ششم و من و فرزندانم را از شيطان رانده شده و از شرّ جانور زهردار نكشنده و جانور زهردار كشنده و ساير جانوران و چشم‌زخم و از شرّ هر شيطان سركش و از شرّ هر پادشاه ستمگر و از شرّ هر مرفّه ناز پرورده و از شرّ هر ناتوان و توانا و از شرّ هر بلند مرتبه و فرومايه و از شرّ هر كوچك و بزرگ و از شرّ هر نزديك و دور و از شرّ هر جنّ و انس كه براى پيامبرت و خاندان او جنگى به پا نمودند و از شرّ هر جنبنده‌اى كه زلفش در اختيار توست،پناه ده.به درستى كه تو بر راه راستى 🔸╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همیاری سالکان
#نهج‌البلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_پنجاه_و_ششم▫️ «ضرورت خدا شناسى و اطاعت» 📌 وَ قَالَ عليه‌السل
▫️ ▫️ «فراهم بودن راه هاى هدايت» 📌 وَ قَالَ عليه‌السلام قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اِهْتَدَيْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اِسْتَمَعْتُمْ 📝و درود خدا بر او، فرمود: اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده‌اند، اگر هدايت مى‌طلبيد شما را هدايت كردند، اگر گوش شنوا داريد، حق را به گوشتان خواندند. ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم « قد أفلح من تزکی» ♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب» 🔰 🔻اولویت تزکیه و تهذیب بر تعلیم در روایات ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_هفتم 🎙استاد نخاولی ♨️اولویت تزکیه و تهذیب بر تعلیم در آیات قرآن کریم 9⃣گاه
💠 🎙استاد نخاولی ♨️اولویت تزکیه و تهذیب بر تعلیم در روایات روایاتی که دربارۀ تقدم تزکیه و تهذیب بر تعلیم وارد شده، خیلی غلیظ و شدید است. ✅ در بعضی از روایات آمده که سرهای علمای مجرم، در اعماق جهنم با سنگ آسیابی خُرد می‌شود: 💦«... عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ عَلِيّاً ع قَالَ إِنَّ فِي جَهَنَّمَ رَحًى تَطْحَنُ خَمْساً أَ فَلَا تَسْأَلُونَ مَا طَحْنُهَا فَقِيلَ لَهُ فَمَا طَحْنُهَا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ الْعُلَمَاءُ الْفَجَرَةُ...» ♨️اميرالمؤمنين فرمودند: همانا در جهنم آسيائى است كه پنج كس را آرد می‌كند، آیا از من نمى‏پرسيد كه آردش چيست؟ عرض شد: آردش چيست يا اميرالمؤمنين؟ فرمودند: علمای بدکار و... . 🔸سر علما، جایگاه علم است؛ اما چون بی‌عمل هستند، باید سر آنان کوبیده و خُرد شود! ✅ گاهی در روایت دربارۀ علمای مجرم و بی‌عمل آمده که از بوی گند و تعفّن آنها، همۀ اهل جهنم در اذیت هستند! 😷 💦«... عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ الْهِلَالِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يُحَدِّثُ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِي كَلَامٍ لَهُ الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ...» ♨️سليم بن قيس هلالى گويد: شنيدم از اميرالمؤمنين( به نقل از پیامبر اکرم) كه در کلام خود به آن حضرت می‌فرمودند: علما دو قسم‌اند: 1⃣ يكى عالمی که علم خود را به‌كار بسته و این عالم، نجات پیدا خواهد کرد؛ 2⃣ و عالمى كه علم خود را ترک نموده و اين عالم، هلاک خواهد شد، و اهل دوزخ از بوى گند عالم بى‏عمل در اذیت و آزارند... . ╭•┅•🔸──────•┅•╮ @hamyaari_jalasaat ╰•┅•──────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا