همیاری سالکان
📖#صحیفه_سجادیه ▫️#دعای_بیست_و_سوم▫️ 🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅 🔻بخش هشتم زبانش را دربارۀ من
📖#صحیفه_سجادیه
▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️
🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅
🔻بخش اول
خداوندا بر محمّد بندۀ خود و فرستادهات و بر خاندان پاكش درود فرست و ايشان را به برترين رحمتها و بركات و سلام خويش،اختصاص ده
و خداوندا،پدر و مادر مرا به كرامت نزد خود و درود از جانب خود،اختصاص ده.اى بخشايندهترين بخشايندگان.
🔸╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_دوازدهم
🔻تزکیه؛ کامل کننده علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_یازدهم 🎙استاد نخاولی ♨️تزکیه؛ کامل کننده علم از آنچه که تا کنون گفته شد به
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_دوازدهم
🎙استاد نخاولی
♨️تزکیه؛ کامل کننده علم
▫️بخش دوم
✅در روایت نبوی آمده که میفرمایند تمامیت علم، به تبلیغ و نشر آن است:
«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ.»
🔻مردى خدمت رسول خدا آمد و گفت:
يا رسول الله علم چيست؟
حضرت فرمودند: «الْإِنْصَاتُ» سكوتكردن؛
آن مرد پرسید: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الِاسْتِمَاعُ» خوب گوشفرادادن؛
آن مرد گفت: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الْحِفْظُ» حفظ كردن؛
آن مرد پرسید: سپس چه؟
حضرت فرمودند: «الْعَمَلُ بِهِ» عملكردن و بهکار بستن آن علم؛
آن مرد گفت: ای رسول خدا! سپس چه؟
حضرت فرمودند: «نَشْرُهُ»نشردادن علم.
⭕️همانطور که ملاحظه میکنید،
پیامبر اکرم در سؤال از چیستی علم،
مراحلی را بیان نموده 〽️
و در مرحلۀ آخر،⬅️ نشر علم را معرفی فرمودند.
❌بنابراین علمی که نشر داده نشود، حداقل، مراتبی از آن عقیم شده است.
✔️ اگر علم در جان شخص عالم نشسته باشد، باید نشر پیدا بکند؛
🔸اما اگر فرد یا افرادی باشند که قابلیت دریافت علم را ندارند
و در نتیجه، ⬅️ شخص عالم، وظیفهای برای نشر علم خود ندارد،
🔸یا اگر وظیفهای هم دارد، به وظیفهاش عمل نموده و علم را بیان کرده است (مثل انبیاء عظامی که در میان قوم خود، حقیقت و معارف را بیان کردند ولی آنها نفهمیدند)،
در چنین مواردی، علم، عقیم نشده است.
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#نهجالبلاغه ▫️ #حکمت_صد_و_پنجاه_و_نهم▫️ «پرهيز از مواضع اتهام» 📌 وَ قَالَ عليهالس
#نهجالبلاغه
▫️ #حکمت_صد_و_شصتم▫️
«قدرت و خودکامگی»
📌 وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ مَلَكَ اِسْتَأْثَرَ
📝و درود خدا بر او، فرمود: هر كس قدرت به دست آورد (و حس مالکیت مردم به او دست بدهد)، زورگويى می کند
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
📖#صحیفه_سجادیه ▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️ 🔅«دعا برای عافیت و شکر بر آن»🔅 🔻بخش اول خداوندا بر محمّد ب
📖#صحیفه_سجادیه
▫️#دعای_بیست_و_چهارم▫️
🔅«دعا برای پدر و مادر»🔅
🔻بخش دوم
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و آموختن آنچه را كه در حقّ آنان بر من واجب است،به من الهام كن و دانستن همۀ آن را به طور كامل براى من فراهم نما. آنگاه مرا به آنچه به من الهام مىكنى،وادار.و مرا براى انجام آنچه به دانستنش بينايم مىكنى،توفيق ده.تا انجام دادن آنچه به من آموختى،از دستم نرود و اعضايم از انجام آنچه آن را به من الهام فرمودهاى،سنگين نشود
🔸╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
بسم الله الرحمن الرحیم
« قد أفلح من تزکی»
♨️ سلسله مباحث « تزکیه و تهذیب»
🔰 #قسمت_سیزدهم
🔻تزکیه؛ کامل کننده علم
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯
همیاری سالکان
#تزکیه_و_تهذیب 💠#قسمت_دوازدهم 🎙استاد نخاولی ♨️تزکیه؛ کامل کننده علم ▫️بخش دوم ✅در روایت نبوی آمده
#تزکیه_و_تهذیب
💠#قسمت_سیزددهم
🎙استاد نخاولی
♨️تزکیه؛ کامل کننده علم
▫️بخش سوم
✅ یکی از لایههای معنایی
آیۀ کریمۀ رَبِّ زِدۡنِي عِلۡمٗا
این است که میفرماید:
🔹«به آنچـه میدانی، عمـل کن! »🔹
🔅یعنی حتی اگر علـم و دانستـهات،
یک مسألـۀ کوچکـی هست،
به همان مسألۀ کوچک، عمل کن.
💤عمل، از کم شروع میشود و همین اعمال کم خیلی اثرگذار است؛
و چنانچه انسان به وظیفهاش عمل نموده
و دانستههای اندک خود را بهکار ببندد،
دراینصورت ⬅️
توفیق برای ظرفیتها
و علوم بیشتر و وسیعتر،
حاصل خواهد شد.
✅«مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»
چقدر این روایت امیدبخش است.
🔻کسی که به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را که نمیداند به ارث به او میدهد و لازم نیست جور استاد بکشد!
البته گاهی هم ممکن است راهش جور استاد کشیدن باشد.
به هر صورت اگر علم بخواهد به تمامیت و کمال برسد و حلقۀ نهایی آن شکل بگیرد، لازمهاش، ⬇️
🔻«عمل و تهذیب باطنی»🔻 است.
▫️هر چه در فضای متون اصیل دینی ـ از آیات و روایات ـ پیش برویم، خواهیم دید که
حجم انبوهی از منابع ما، یکصدا میگویند که:
⭕️تزکیه و تعلیم،
رکن و محور در علمآموزی،
و بلکه رکن و محور در انسانیت ماست.
💯نتیجه آنکه
اولین و مهمترین ضرورت در فضای تحصیل، تهذیب است.
╭•┅•🔸──────•┅•╮
@hamyaari_jalasaat
╰•┅•──────🔹•┅•╯