eitaa logo
| اندکی اندیشه |
344 دنبال‌کننده
701 عکس
202 ویدیو
15 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥با دُرِّ دریای دَری هم می شود برنامه ساخت (5) بلاگر یا کاربر فضای مجازی هستید و نمی دانید چگونه محتوای مفید تولید کنید؟این یک پیشنهاد: «زبان و ادبیات»، ابزار مهم انتقال ارزش های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، یکی از عوامل هویت بخش هر جامعه، و نگهبان در عصر است. از این رو، محافظت از آن یک وظیفه اخلاقی و ملی به شمار می آید؛ به ویژه امروزه که ی موجب کم توجهی به این میراث و مخدوش شدن زبان فارسی شده است. 🌀 مثلا می توانند با تهیه کلیپ هایی کوتاه به معرفی و ادیبان و نویسندگان ایرانی بپردازند، آثار آنان را معرفی کنند، نمونه هایی از نظم و نثرشان را برای مخاطب بخوانند، به شرح و بسط و حتی نقد آنان بپردازند، و به این ترتیب هم را به گذشته غنی خودش پیوند دهند، هم اسلامی و ایرانیِ نهفته در این آثار را به شیوه ای جذاب و غیرمستقیم به آنان منتقل نمایند. (ویدیو را ببینید) حسینعلی رحمتی 5 شهریور 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌶 فضای مجازی و آشی با یک وجب روغن (6) حرکات جلف و سخنان زشت برخی در شبکه های اجتماعی برای جذب فالوور متاسفانه تصویری نامناسب از آنها نزد مخاطبان ایجاد کرده است. این در حالی است که با مفید و سالم میتوان هم مخاطبان را افزایش داد هم کسب درآمد کرد. 🥘 یکی از این کارها است. آشپزی زن و مرد ندارد ولی بسیاری از غذاها را خانم ها بهتر می پزند و تجربه نشان داده از اینگونه برنامه ها استقبال خوبی هم می شود. در کنار معرفی غذاهای معمولی، می توان روش پخت را نیز آموزش داد. این کار همچنین افرادی را که نمی دانند چه غذایی درست کنند از سرگشتگی نجات می دهد و به سفره خانواده ها هم رنگ و بویی متفاوت می بخشد. حسینعلی رحمتی 6 شهریور 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👨‍🎓دهه نودی ها به مثابه فرصتی برای ارتقای هوش مصنوعی و اخلاق در کنار انتقادهایی که به گفتار و رفتار برخی ده هشتاد و نودی ها(یا به اصطلاح ) می کنیم نباید از مزیت ها و های آنان غافل شویم؛از جمله نقشی که می توانند در عرصه ایفا کنند. این نسل چون در دامن فناوری بزرگ شده اند بهتر از نسل های گذشته میتوانند این فضا را بشناسند. 🔻 از این رو بایستی از هم اکنون از یک سو زمینه رشد و بالندگی علمی آنان را فراهم، و آنان را به ماندن در کشور تشوق کرد، و از سوی دیگر اهمیت و جایگاه در عرصه هوش مصنوعی را برای آنان تبیین نمود. این بزرگترین میراث برای نسل آینده است؛ به شرط اینکه آنان را فرصت ببینیم، نه تهدید. (ویدیو: بخشی از سخنرانی یک نوجوان دهه نودی درباره هوش مصنوعی و دنیای آینده، که این روزها پربازدید شده است) حسینعلی رحمتی ۷ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شباهنگام، آن گاه که دست در دست خویشتن در جاده مهتاب قدم می زنید،روی ماه خداوند را ببوسید... عاشقانه. شبتان در آرامش و شادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌵باور کنید فقط همین یک زمین را داریم (۷) بلاگرها هم مثل بقیه شهروندان، روی سفرۀ گسترده ای به نام زندگی می کنندو نسبت به حفظ مسوولند.آنان با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می توانند در این زمینه فرهنگ سازی کنند. این کار نوعی امر به معروف و نهی از منکر هم هست. 🦀 این گونه کارها اولا بسیار بهتر از ساختن کلیپ های بی ارزش یا حتی است، ثانیا موجب تشویق دیگران به حفظ محیط زیست میشود. بویژه اگر همراه با چاشنی خلاقیت باشد. 🐳 ویدیو: این بلاگرگفته به ازای هر یک دنبال کننده یک را از روی زمین بر می دارد،‌و به ازای هر دویست دنبال کننده یک می کارد. حسینعلی رحمتی ۸ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مگه طلبه هم بلاگر می شود؟ (۸) فضای مجازی ارث پدری کسی نیست، و همانطور که همه از آن استفاده می کنند همه هم موظف اند برای تولید در آن تلاش کنند. طبیعتا در این میان ها به خاطر مسوولیتی که در قِبال تربیت اخلاقی جامعه دارند باید تلاش مضاعفی داشته باشند. از این رو وجود که به طور هدفمند، منظم و مداوم در این زمینه فعالیت کنند امری لازم و ضروری است. این کار الگویی از را به دیگران (اعم از طلبه و غیرطلبه) معرفی می کند. 🔻با توجه به امکانات فراوان فضای مجازی برای امر تبلیغ، و کثرت مخاطبان آن، امروزه هیچ طلبه ای برای عدم فعالیت در این فضا عذر موجه ندارد و عدم استفاده از آن نوعی به شمار می آید. (ویدیو: استفاده از شبکه های اجتماعی برای معرفی فعالیت برخی طلاب در دوره ) حسینعلی رحمتی ۹ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
«مروری بر چالش های اخلاقی هوش مصنوعی»، مجموعه نویسندگان، سال 2023. مقاله حاضر که از مقالات نسبتا جدیداست، ضمن مروری بر کارکردهای فعلی از قبیل ماشین های خودران و مراقبت های پزشکی، چشم اندازهای آینده آن را تبیین و برخی از خطرات و چالش های اخلاقی ناشی از فراگیری هوش مصنوعی مثل نقض و ایجاد بیکاری را معرفی ,و برای حل آن ها راهکارهایی را ارایه میکند. مشخصات: "An Overview of Artificial Intelligence Ethics",IEEE TRANSACTIONS ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE, VOL. 4, NO. 4, AUGUST 2023 آدرس دانلود: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9844014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💈فضای مجازی و نان‌آورانِ غیرِنام‌آور (۹) راه اندازی هر کارگاه و کارخانه کوچک یا بزرگ زمینه‌ساز درآمدزایی چندین خانواده و زندگی آبرومندانه و عزت مند آنها می‌شود. همه کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه می توانند به جای تولید محتواهایی که هیچ سود و ثمری ندارد به معرفی این کارگاه ها بپردازند تا هم برای هم وطنان شان نان آوری کرده باشند هم برای خودشان. 🔻در این میان، تبلیغ تولیدی هایی که توسط برخی اقشار خاص مثل زنان سرپرست خانواده، و افراد کم توان راه اندازی می شود هم دارای اولویت بیشتر است هم از نظر اخلاقی ارزشمندتر. چرا که اینان نوعا با سرمایه ای اندک و رنجی بسیار چنین کارگاه هایی را سرپا کرده اند و کمک به موفقیت تجاری شان، وابستگی آنها به دیگران را کاهش و اعتماد به نفس و شان را افزایش می دهد. 🛠ویدیو: تبلیغ صنایع دستی «شد» جامعه نابینایان و کم‌بینایان کاشان حسینعلی رحمتی ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرمنده ام که همت آهو نداشتم... شعر مرحوم محمدعلی بهمنی وقتی در شصت و سه سالگی برای نخستین بار به پابوس سلطان سریر ارتضا(ع) مشرف می‌شود.
36.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥یارِ مهربان در کمندِ نامهربانی فضای مجازی (۱۰) یکی از کارهای ارزشمندی که برای مفیدمیشود انجام داد است. این کار هم کم هزینه است هم بسیار پرفایده. بلاگرها می توانند در قالب ویدیوهای کوتاه با بیانی ساده و جذاب کتاب های مفید را به دیگران معرفی کنند. چنین کاری برای جامعه ما که آن پایین است مصداق همکاری در کارهای نیک به شمار می آید، و موجب رونق صنعت نشر می شود. 🍄برای معرفی کتاب کافی است مشخصات کتاب بیان وعلت اهمیتش برای مخاطب روشن گردد. همچنین خوب است که بخش هایی از قسمت های جذاب کتاب برای مخاطب خوانده شود. 📌امروزه سرگرم شدن به آنان را از انس با کتاب محروم کرده، ولی بلاگرها و دیگر کاربران با استفاده از همین شبکه ها می توانند آمار مطالعه را بالا ببرند. جامعه ای که کتاب نمی خواند محکوم به عقب ماندن از قافله رشد و سعادت است. (ویدیو: نمونه ای از معرف کتاب در شبکه های اجتماعی) حسینعلی رحمتی ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧲هنر نهفته ات را بشناس، مجازی برایت فرصت است (۱۱) «حالا بخواهم هم محتوای مفید تولید کنم، چه کاری می توانم بکنم؟». این سوالی است که گاهی یا دیگر کاربران فضای مجازی از خود می پرسند. اما پاسخ آن ساده و روشن است. خداوند در وجودهریک از ما نهاده است. کافی است آن را بشناسیم و شکوفا کنیم و با استفاده از در اختیار دیگران قراردهیم. هم دنبال کننده جذب می کنیم هم درآمد . اگر شما تجربه و مهارتی در خطاطی، نقاشی، خیاطی، آشپزی، ترجمه زبان، سفره آرایی دارید، بسیاری از کاربران هستند که علاقه دارند این چیزها را یاد بگیرند و حتی برایش هزینه بپردازند. 👋🏽پس به جای تولید محتواهایی که نه دنیا را دارد نه آخرت را، استعداد خود را بشناسید و در اختیار دیگران قرار دهید.این کار حتی می تواند برای شما ایجاد کند و مثلا آموزشگاه های مختلف از شما برای تدریس دعوت میکنند. 🧨در عصر شبکه های اجتماعی کسی بی کار نمی ماند،مگر این که تنبل و بی خیال باشد. (ویدیو: آموزش خطاطی توسط یک بانو در شبکه های اجتماعی) حسینعلی رحمتی ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ربات ها؛ همشهری های جدید 🔷 (۱) 🔸خوش مان بیاید یا نه، ربات های انسان نما یا همان ماشین های هوشمند در حال تسخیر زندگی ما هستند و در آینده ای شاید نه چندان دور مجبور می شویم که از آنها در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مان استفاده کنیم و کم کم آنها را به عنوان همشهری های جدیدمان بپذیریم. همان طور که امروزه تلفن همراه و رایانه را به عنوان شریک زندگی و یارِ غارِمان پذیرفته ایم. 🔸 پذیرش زندگی با ربات هایی که هر روز از نظر خَلقی و خُلقی مثل ما می شوند چگونه خواهد بود؟ آیا برای معاشرت با آنها هم رعایت اخلاق لازم است؟ آیا آنها هم باید اخلاق را مراعات کنند؟ آیا باید اصول و قواعد یا کدهای اخلاقی جدیدی برای همزیستی مسالمت آمیز با آنها بنویسیم؟ حضور آنها در گوشه کنار زندگی ما چه مزیت ها و فرصت هایی را ایجاد می کند و چه تهدیدات و خطرهایی را در پی دارد؟ از نظر اخلاقی، تصویرِ شهرهای آینده ای که شهروندانش مجموعه ای از انسان های واقعی و انسان نُماها هستند چگونه است؟ 📌اینها پرسشهایی است که از هم اکنون باید اخلاق مداران و اخلاق پژوهان در پی یافتن پاسخش باشند و جامعه را برای آن روز آماده کنند. (ویدیو: برخورد مردم با یک ربات در نمایشگاه ماشین های هوشمند) حسینعلی رحمتی ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما گره گشا داریم دافع البلا داریم سرتا به قدم دردیم رو به این حرم کردیم (ع)
🌺 مناظرات رضوي، گفتمان گفت‌وگو و اخلاق با توجه به نقش مهم ائمه در جهت دهي به شيوه زيست مسلمانان و تعامل آنها با پيروان اديان و مذاهب ديگر، يا حتي مخالفان دين، لازم است سلوک آنان در اين زمينه شناسايي و معرفي شود. اين مطلب از يک سو، و چهره بارز امام رضا(ع) در مناظره با ديگران از سوي ديگر، ما را ملزم مي‌کند که با بررسي سيره ايشان در مناظره و گفت‌وگو با ديگران، درس‌هاي لازم را در اين زمينه فراگيريم و به کار ببريم. اخلاق رضوي چون در درون گفتمان ديني جاي مي‌گيرد طبيعتا بهتر مي‌تواند در خدمت گفت‌وگو و تعامل اديان الاهي قرار گيرد چرا که عناصر مشترک فراواني بين اعضاي مختلف اين گفتمان هست؛ عناصري چون اعتقاد به وجود خداوند، احترام به کتب آسماني و پيامبران الاهي، مبارزه با ماديت، و تاکيد بر معنويت گرايي و لزوم و امکان زيست ديني در دنياي جديد. 🟢 مراجعه به آثاري که به گزارش گفت وگوهاي امام رضا(ع) پرداخته اند (از موارد قديمي تر طبرسي، 1381؛ و از آثار جديدتر موسوعه کلمات الامام الرضا، 1393: 1/527 - 606 ) نشان دهنده آن است که مناظرات آن حضرت از نظر تنوع ديني و مذهبي مخاطبان، و موضوعات و مباحث مطرح شده دايره اي وسيع را در بر مي‌گيرد. ايشان با فقها و متکلمان، اديبان و چهره‌هاي سياسي اعم از مسيحي، يهودي، مسلمان و حتي افراد بي دين احتجاج و مناظره داشته است. موضوعات بررسي شده نيز گستره اي وسيع از مسئله توحيد و نبوت گرفته تا اوصاف امام، نقد ديدگاه‌هاي مخالفان اسلام، مسئله روح، و معاد را در بر مي‌گيرد. حسینعلی رحمتی ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤖مگر بچه ربات هم زنگوله پای تابوت می شود؟ 📌 (2) 👩‍❤️‍👨 با این دست و فرمانی که نرخ جمعیت پیش می رود پدرمادرهای یکی دو نسل آینده افرادی به مراتب تنهاتر از والدین فعلی خواهند بود. و چون نسل بچه ها دارد به رو به انقراض می رود بزرگ¬سالانِ آینده مجبورند برای رفع تنهایی به ماشین های هوشمند متوسل شوند و بچه-ربات ها (رُباتک ها)‌ را به عنوان فرزندان خود بپذیرند. این که این بچه های بی پدرومادر بتوانند همدم و مونس آنها و زنگوله پای تابوت شان باشند نکته ای است که از هم اکنون باید در صدد بررسی آن برآمد. 🍭 شاید الان خنده دار برسد ولی قطعا انتخاب ربات های کوچولو به عنوان فرزند، مسائل اخلاقی و تربیتی گوناگونی را به دنبال دارد که اخلاق پژوهان فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی باید درباره اش تامل کنند: ▪️ آیا این رباتک ها می توانند از نظر روحی و روانی والدین را اقناع کنند؟ ▪️ آیا تربیت در مورد آنها معنا دارد؟ ▪️ این کار چگونه باید انجام شود؟ ▪️هم¬بازی شدن رباتک ها و بچه های واقعی چه تاثیرات منفی (یا مثبتی) می تواند روی این بچه ها داشته باشد؟ ▪️چه محتواها و رفتارهایی را باید به این رباتک ها آموزش داد تا بتوانند نقش فرزندی خود را به درستی ایفا کنند؟ ▪️و سوال هایی از این دست... حسینعلی رحمتی ۱5 شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد▪️
احتمالا برای شما هم وقت هایی پیش آمده که حوصله مطالعه یا بخصوص حوصله را ندارید. دستتان به کار نمی رود.اینطور وقتهاباید ترفندی به کار بردکه موتور کار روشن شود. خود من معمولا کتابهایی را که درباره نویسندگان مشهور است میخوانم.تا به حال جواب داده است. 👋🏽 اگر تجربه ای داریدبگویید. تصاویر: جلد کتاب ترجمه مژده دقیقی، و دو صفحه از گفتگو با ، نویسنده معاصر درباره شیوه کارش در نویسندگی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍉هوش مصنوعی و بلند کردن چند هندوانه با یک دست (۳) هوش مصنوعی به مدد فناوری های پوشیدنی میتواند قدرت بدنی انسان ها را افزایش دهد؛ مثلا یک نفر بتواند چندین برابر وزن خود بار جا به جا کند. طبیعتا چنین کارهایی در ابتدا برای همه ما جذاب و خوشحال کننده است، اما نباید از «نگاه جامع و چند بُعدی» به کارکردهای این فناوری غافل شد. 🍒تا وقتی که این فناوری بتواند خدماتی از قبیل زندگی بهتر برای افراد ناتوان را ارایه کند قطعا از نظر اخلاقی قابل دفاع است، ولی همه خدمات این فناوری از این دست نخواهد بود. مثلا افزایش قدرت جسمی انسان باید متناسب با توان فکری و هوش اخلاقی او باشد که تا بتواند آن را مدیریت کند و از آن در راه درست استفاده کند. همان گونه که داشتن توان اقتصادی و سیاسی برای انسان مسوولیت آور است داشتن قدرت جسمیِ ناشی از هوش مصنوعی هم باید حتما همراه با مسوولیت پذیری اخلاقی نسبت به آن باشد. 🍒بنابراین طراحان و استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در کنار توسعه یا به کارگیری توانایی های آن حتما بایستی به «پیوست های اخلاقی» مربوط به آن نیز توجه کنند. حسینعلی رحمتی ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐕‍🦺 تاثیر «حیوان-ربات ها» بر زیست انسانی و جانوری (۴) ربات ها هر روز شکل و شمایلی نزدیک تر به موجودات حاضر در زندگی ما پیدا می کنند. مثلا ربات های حیوان-نُمایی درست شده که از نظر حرکات و سَکَنات دارند شبیه حیوان های فعلی می شوند و چه بسا در آینده ای نزدیک به عنوان مورد استفاده قرار گیرند. این کار می تواند پرسش ها و چالش هایی را از نظر موجب شود، از جمله این که: 🦖 توسعه هوش مصنوعی چه مزیت ها و مشکلاتی را می تواند برای محیط زیست جانوری ایجاد کند؟ 🦖 آیا ممکن است انسان ها به ربات های حیوانی دلبستگی عاطفی پیدا کنند؟ نسبت به آنها چه وظایف اخلاقی دارند؟ 🦖 آیا ممکن است موجب بی¬مِهری و افزایش خشونت انسان نسبت به حیوان¬های واقعی شوند؟ 🦖 یا از سوی دیگر، آیا ممکن است موجب استفاده کمتر از حیوانات واقعی و درنتیجه آسیب دیدن کمتر آنها شود؟ 🦖 همزیستی حیوانات واقعی با این ربات¬ها آیا ممکن است روی روحیات آنها مثل وفاداری یا محبت به صاحب شان تاثیر منفی بگذارد؟ حسینعلی رحمتی ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥هوش حقیقیِ ایرانی در خدمت هوش مصنوعی (۵) 🔻فناوری هوش مصنوعی در هیچ کشوری از روز اول تخم دوزرده نمی کند؛ بلکه با مجموعه از آزمون و خطا گام به گام توسعه پیدا می کند. در شبکه های اجتماعی، معرفی محصولات دیگر کشورها در زمینه هوش مصنوعی کار خوبی است ولی این نباید موجب غفلت از معرفی کوشش های علمی و دستاوردهای دانشمندان کشورمان، به خصوص جوانان، در این عرصه شود. 💪معرفی دانش و دانشمندان ایرانیِ هوش مصنوعی نوعی قدردانی از زحمات آنها، تشویق‌شان به تلاش بیشتر، دل‌گرمی برای عدم مهاجرت، ایجاد اشتغال و تولید سرمایه در کشور، و پیشتازی کشورمان در میدانِ پررقابتِ هوش مصنوعی می‌شود. از نظر اخلاقی کار خوب از هر کسی که سرزند شایسته تقدیر است ولی چه بهتر که فرزندان میهن مان را بیشتر تشویق کنیم، چرا که حق بیشتری بر گردمان دارند. البته نهادهای حاکمیتی و صاحبان صنایع و سرمایه هم باید بسته به امکانات خود در این کار خیر مشارکت کنند. 🧿ویدیو: معرفی ربات دستیار جراح ساخته شده توسط حسینعلی رحمتی ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ربات‌ها هم عصبانی می‌شوند؟ (۶) 🔻وجود عواطف و احساسات و عکس‌العمل‌هایی چون خشم و عصبانیت در انسان‌ها طبیعی است ولی برای ربات‌ها چه؟ دانشمندان در صدد هستند ربات‌ها را به‌گونه‌ای توسعه دهند که هم احساسات انسان‌ها را درک کنند هم بتوانند رفتارهای احساسی از قبیل غم و شادی را از خود بروز دهند. این کار گرچه در ابتدای راه است ولی به هر حال از منظر می‌تواند پرسش‌هایی را برانگیزد از جمله این که: 🤖 اگر در فهم احساسات انسان اشتباه کردند و عکس‌العمل نامناسبی نشان دادند چه باید کرد؟ 🤖آیا ممکن است کاری کرد که «فقط» احساسات مثبتی چون شفقت و مهربانی نسبت به دیگران داشته باشند؟ 🤖 در این صورت آیا کارشان یک رفتار اخلاقی است یا صرفا یک واکنش مکانیکی؟ 🤖وابستگی عاطفی انسان به ربات‌ها چه تاثیرات اخلاقی روی تعامل انسان با ربات‌ها و با انسان‌های دیگر (و حتی حیوانات) می‌تواند داشته باشد؟ حسینعلی رحمتی ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀کوچک شدن ربات ها و کوچک شمردن اخلاق (۷) 👽یکی از تغییرات جالب در عرصه هوش مصنوعی تولید ربات هایی است که از نظر قد و اندازه هر روز کوچک تر می شوند. در طراحی این ربات ها معمولا از حیوانات ریزنقش مثل کِرم و پروانه و زنبور الهام گرفته می شود و حتی به شکل همین حیوانات هم ساخته می شود. البته از آنها ریزتر هم هست که به اندازه یک سرانگشت هستند. 👽 ریزربات ها کارکردهای مختلفی دارند؛ از پزشکی گرفته تا کارهای نظامی و اطلاعاتی. تولید آنها در مواردی که به کاهش صدمه به انسان ها یا درمان آنها یا ممانعت از کارهای تروریستی منجر می شود قطعا از منظر اخلاقی قابل دفاع است. 👽 اما از سوی دیگر درباره آنها دغدغه هایی هم وجود دارد، از جمله این که: چون به قول قدیمی ها عقل آدمی در چشم اوست ممکن است مراعات اصول اخلاقی درباره این ربات ها را چون ریز هستند چندان جدی گرفته نشود (همان طور که ما بزرگ تر ها نوجوان ها را چون بچه حساب می کنیم جدی نمی گیریم). این در حالی است که از نظر مراعات اصول اخلاقی در مورد طراحی، توسعه و استفاده از ربات ها فرقی بین ریز و درشت بودن آنها نیست. حسینعلی رحمتی ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد