حرف حساب
✳️ پاداش ویژهٔ محزون شدن! 🔻 امام کاظم علیه السلام در ادامه میفرمایند: «و لم یفرح المحزونین بقدر ح
✳ منشأ همۀ برکات و خیرات
🔻 امام کاظم علیه السلام به هشام میفرمایند: «وَعَلَيكَ بِاليَأسِ مِمّا في أيدِي النّاسِ» یأس از آنچه که در دست مردم است. یعنی انسان باید طمعش را از همه قطع کند و به هیچکسی طمع نداشته باشد؛ بهویژه در مسیر خودسازی، در مسیر تقوا. این قطع طمع از دیگران زمینهای است برای رسیدن به حالت التجاء؛ اینکه انسان فقط و فقط متوجه به خدا بشود. این یک مقام بسیار بالایی است. اگرچه فینفسه مقام نیست! یعنی تازه میرسد به آنجایی که جز خدا هیچ کسی را ندارد و فقط به او توکل و اطمینان دارد؛ ولی منشأ همۀ برکات و خیرات همینجاست؛ یعنی مقام التجا و اضطرار به خدا.
🔸 ما در مورد امام زمان (عج) نیز در روایات بحث اضطرار و التجا به ایشان را داریم. یعنی انسانها باید به جایی برسند که بفهمند به امام چه نیاز شدیدی دارند و جز امام هیچ چیز دیگری نمیتواند خودشان و جامعهشان را به اصلاح برساند.
👤 #استاد_محمد_عینیزاده_موحد
🎙 #جلسه_قرآن ۲۳ مهر ۱۴۰۳
#⃣ #سلوک
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ کمی حال دلمون خوش بشه...
❤️ به یاد همهٔ شهدا صلواتی بفرستید
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ تا قیامت باید سر نخ را بکشی!
🔻 استاد بزرگواری داشتم که در نوجوانی مرا نصیحتی نمود و در ضمن سخن، مثالی زد و گفت: شیطان که به سراغ انسان میآید، مانند کسی است که یک قرقرۀ بزرگ نخی را برای انسان میآورد. اگر سر نخ را در دست گرفتی و کشیدی، تا قیامت باید بکشی. ولی اگر رها کردی، چون شیطان متکبر است، ناراحت میشود و میرود. «الشیطانُ اذا عُصِیَ لم یعد»؛ شیطان وقتی نافرمانی شود، باز نمیگردد. البته گاهی از دور نگاه میکند که ببیند آیا شخص، متزلزل است تا برگردد؛ ولی اگر محکم به دهانش زده شود و نافرمانی شود، مأیوس میشود.
👤 #استاد_فاطمینیا
📚 از کتاب «نکتهها از گفتهها»| ج۲
📖 ص ۱۳۳
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ای کاش جوانی تو مال من بود!
🔻 وقتی [علامه حسنزاده آملی] میدیدند جوانی فقط در اوهام زندگی میگذراند و بهدنبال یکسری امور خیالی است، گریهاش میگرفت و میگفت: ای کاش آن چشم تو مال من بود! ای کاش آن سلامتی و جوانیای که تو داری مال من بود! من همهٔ اینها را از دست دادهام. شما که داری و میتوانی استفاده کنی چرا اینطور بیهوده میگردی؟
📚 از کتاب #حدیث_سهر | نکات ناب و خاطرات شنیدنی از عارفان، حکیمان و اندیشمندان، در بیان #آیت_الله_حسن_رمضانی
📖 ص ۲۹۷
#⃣ #سلوک #نعمت_جوانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ پدر، پسر، نصرالله
🔻 او را به اقتدار میشناختند و ابهت.
ابهتی که از هاشمیبودنش نشأت داشت و اقتداری که حاصل تلمذ قالالصادق(ع) و قالالباقر(ع) بود.
مکتب تشیع اقتدارآور است و #سیدحسن_نصرالله نمونهای بارز از این مکتب بود. مکتبی که #خمینی کبیر به جهان شناساند و امام #خامنه_ای در اعتلای هرچه بیشترش کوشید.
با تمام مظاهر دینی و ملی، اما بُعد پدرانه سیدِ مظلوم، مغفول میماند. باید از این بعد بیشتر به سید نگاه کرد تا فهمید که چهقدر دلسوز مردم کشورش و حتی منطقه بود.
او در جوانی، آن زمانی که هنوز گرد سپیدی بر روی محاسنش ننشستهبود، پدرِ شهید شد.
◽◽◽
داستان پدرها و پسرها در تاریخ عجیب قشنگ است و سوزناک، شبیه به یک تراژدی و از حیث طاقتفرسایی شبیه به افسانه. کم نیستند داستانهایی که دلدادگی پدران به پسران خود را به تصویر میکشند.
#رستم هم باشی در مقابل داغ فرزند زانو میزنی. امام #حسین(ع) هم اگر قرار است قصه کربلا را به غصه بکشاند، از #علی_اکبر میگوید و فقدان دنیای بدون #علی_اکبر و از #علی_اصغر میگوید و خباثت دشمنان.
خدا از #سیدحسن هم عهد میگیرد برای کار بزرگی که قرار است روی دوشش بگذارد؛ باید روح سید بزرگ شود، مانند جد بزرگوارش، تا ظرفیت او تحمل مسئولیت بزرگ را بیابد.
#نصرالله از #سیدهادی میگوید که نوه بزرگ خانواده بود، از علقه مادرش به اولین نوه؛ اینجاست که اشکش راه میافتد برای دل غصهدار مادرش، اما نه! این اشک از همان موقع که #سیدهادی را کفن میکند و نماز میخواند به جانش مانده؛ این همان بغضی است که بالای تابوت فرزند و دیگر شهدای حزبالله مکتوم ماند. این همان است که سر باز میکند.
میگوید من خیلی عاطفیام، دلم زود میشکند، اشکم زود جاری میشود، خب پدرم دیگر. سید میگوید که داغ فرزند برایش سخت بوده و گمان داشته که #سیدهادی توشهای برای آخرتش است، بعد فکر میکند که نه! #هادی برای آخرت خودش کوشید و من باید برای آخرت خودم بکوشم. پس میکوشد تا خودش را کنارِ خانه #عباس_بن_علی(ع) در بهشت جا دهد.
بزرگشدن روح سید در ادبیاتش موج میزند. خدا عهد میگیرد از بندگانش برای دادن عزت در برگبرگ تاریخ، برای یک ماندگاری شکوهمند.
سید حالا دیگر نه پدر فرزندانش که پدر همه فرزندان لبنان بود. این اشک دوباره جاری میشود. کجا؟ در زمانی که فرزندان لبنان در مواجهه با جیپیاس جاسوس، جانباز میشوند؛ طاقت ندارد که فرزندان خویش را مجروح ببیند.
اشک سید که آمد، خبر از رقت قلبی داشت که کالبد گوشتی را دیگر تاب نیست و وقت، وقت رفتن است.
حالا دیگر پدر حزبالله مثل حاج #قاسم، مثل دیگر شهداء سرش شلوغ است و از آسمان پدری میکند؛ این بار نه برای #سیدهادی و نه برای سیده زینب و نه برای حزبالله، بلکه برای من ایرانی، یمنی، فلسطینی، عراقی، سوری و برای ما در جهان اسلام.
🖊 فاطمه میریطایفهفرد
@del_gooye
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ آن روز همه حسرت میخورند!
🔻 در قیامت وقتی شما نگاه میکنید این صفحۀ زندگی را، میبینید یک فرصتهایی بود، [اما] یک خلأهایی باقی مانده؛ امکانات فراوانی وجود داشت، دو قدم دیگر اگر میرفتید، میرسیدید به یک گنج معنوی؛ همین دو قدم را غفلت کردید، بیتوجهی کردید، نرفتید، به آن گنج نرسیدید. آنوقت انسان حسرت میخورد؛ «وَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ»؛ از روز حسرت بترسان مردم را. همه هم حسرت میخورند؛ یعنی بزرگ و کوچک و بالا و پایین ندارد، همه حسرت میخورند؛ چون همه میبینند که چیزهایی را در دوران زندگی از دست دادهاند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #گزیده_احادیث_مکارم_الاخلاق
📖 ص ۹۳
#⃣ #سلوک #قیامت
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ رمز نصرت الهی
🔻 جالوت را کلوخی از پا انداخت و نمرود را پشهای. موسی (ع) را تکه چوبی در نیل نجات داد و محمد (ص) را تار عنکبوتی در ثور. امداد الهی گاهی کلوخ و پشه را آلت قتّاله میکند و چوب و تار را آب حیات. خدا گردنکشی را با پشیزی تحقیر میکند و اولوالعزمی را به ارزنی گرامی میدارد.
رجال الله، مسلّح به آلات قتّالهی الهیاند و مؤیّد به آب حیات ربّانی. گنبد آهنین برای پهپاد حزبالله تار عنکبوت میشود تا سربازان صهیون تار و مار شوند. ایهاالناس! اسرائیل رفتنی است، چه با سطل آب، چه با انتفاضهی سنگ. تا خانه ربّی دارد، ابابیل حریف فیل است. این سنت خداست؛ پابرهنهی بیابانپروری که طعم شِعب ابیطالب را چشیده، مزّهی حصر دریایی را به غاصب سرزمینهای اشغالی میچشاند. این خون کودکان غزه نیست که بر زمین میریزد؛ آبی است که به خوابگاه مورچگان میرود و ضیافتِ تکاوران کودککش را «شام آخر» میکند.
در دایرهی هستی، جفت و جور کردن پشیز و ارزن کار خداست، اما نصر الهی تنها از آنِ کسانی است که باریکهی غزه را مثل تنگهی اُحد رها نکنند. فتح قبلهی اول تنها در گِرو پشت کردن به قبلهی دنیا (ینگه دنیا) است. کور خواندهاند غاصبان خودخواندهی درمانده؛ «نهر تا بحر» مِلک طلق بندگان مستضعف است، نه «ارض موعود» راندگان مستکبر. «النّصر بالرّعب» نصیب کسانی است که نترسند و نترسانند. باذن الله، پیروز این نزاع تمدنی جبههی مقاومت است. رمز نصرت فئهی قلیله بر فئهی کثیره، خدایی شدن است.
✍ زهرا محسنیفر
@lafzeghalam
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ نقشهٔ دشمن در نقشهٔ اولیای خدا گم میشود!
🔻 شاید بتوانیم تعبیر تضلیل در «أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ» (فیل، ۲) را اینگونه معنا کنیم که خدای متعال در مقابل تدبیر دشمن، برنامهٔ بزرگتری دارد که آن تدبیر، در نقشهٔ او گم میشود. انبیا و اولیا هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ یعنی در عین اینکه دشمنانشان بسیار پیچیدهاند و نقشههای بزرگی هم میکشند ولی آنها با توجه به نقشهٔ دشمن، نقشهٔ بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم میشود.
🔸 بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلا وقتی سیدالشهدا (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار یزید سلب شود. دشمن هم نقشه میکشد اما امام آنها را به زمین بازی خودش میآورد و با همهٔ بزرگی و وسعت نقشهای که دارند، آنها را درون نقشهٔ خودش گم و منحل میکند.
🔺 اولیای خدا نه هیچوقت از دشمن شکست میخورند و نه درون طرح دشمن بازی میکنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلا شکستی نیست؛ چون کاملا نقشهٔ دشمن را میبینند و آن نقشه را درون کار بزرگتر خودشان منحل میکنند.
👤 #آیت_الله_میرباقری
📚 #تأملات_قرآنی | ج۳
📖 صفحات ۲۵ تا ۲۷
#⃣ #تفسیر #دشمنشناسی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ انسان باید عمل را نگهبانی کند تا خالص شود
🔻 «اخلاص» یعنی کاری که انسان انجام میدهد، دنبال مدح و ذم مردم نباشد؛ مردم مدحش کنند یا نکنند؛ مذمت کنند یا نکنند؛ تعریف کنند یا تکذیب کنند. اگر دل انسان دنبال تعریف و تکذیب مردم است، هنوز نمیتواند خالصانه عمل بکند.
‼️ فرمودهاند «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَل حَتَّى يَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَل»، ابقاء در عمل که این عمل خالص بشود، از خود عمل دشوارتر است. اینکه انسان نماز شب بخواند، ده سال، بیست سال یا چهل سال نماز اول وقت بخواند، یا مطالعه بکند و شبها نخوابد، مشغول تحقیق باشد و باسواد شود، کار آسانی نیست؛ ولی دشوارتر این است که انسان نگهبانی عمل را بکند که عمل برای خدا باشد و از دست نرود؛ اگر عمل برای خدا انجام داده است، بعدش ریا نیاید.
👤 #آیت_الله_میرباقری
📚 از کتاب #تربیت_ولایی
📖 صفحات ۱۱۵ و ۱۱۶
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ریشهٔ اخلاق بد را بسوزان!
🔻 نشان خارجی اخلاق بد، «گناه» است و اگر از این گناه «توبه» شود، چون ریشه دارد، باز فردا گرفتارش میشود؛ فردا را توبه کرد، پس فردا گرفتار میشود. از هر گناهی که توبه میکند، نمیتواند توبهاش را نگه دارد و دوباره در گناه دیگری گرفتار میشود.
🔸 روایت میفرماید اگر از این گناه توبه کرد، به گناه بدتر گرفتار میشود؛ یعنی اگر انسان اخلاقش را درست نکند، از چاله در میآید و به چاه میافتد. لذا مادامی که انسان خود را معالجه نکند و ریشهٔ اخلاق بد را نسوزاند، به گناه گرفتار میشود و توبهاش دوامی ندارد. البته منظور این نیست که اگر چنین گناهی از شما سر زد توبه نکنید؛ بلکه میگوییم: معالجهٔ اساسی، توبهٔ از گناه نیست؛ اصلاح اخلاق زشت و بد است.
👤 #آیت_الله_جاودان
📚 از کتاب #حدیث_اندرز
📖 ص ۱۳۰
🏢 انتشارات واژهپرداز اندیشه
#⃣ #سلوک #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ هدف اصلی مسجد
🔻 همهٔ ما معتقدیم مسجد رفتن برکاتی دارد، ثوابی دارد، همهٔ آنها سر جایش محفوظ است؛ اما آن هدف اصلی مسجد چیست؟
🔸 وقتی وجود مبارک پیغمبر (ص) مهاجرت کردند، هنوز وارد مدینه نشدند، به قبا که رسیدند، مستحضرید آنجا یک مسجدی ساختند. دربارهٔ مسجد قبا آمد که خیلی شایسته است شما در مسجد قبا نماز بخوانید. چون ثواب آن بیشتر است؟ یا نه! «فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا» [در آن مردانی هستند كه دوست میدارند پاكيزه باشند] اینها میخواهند پیرو اهل بیت باشند. اهل بیت مگر مطهر نیستند؟ اگر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» اینها هم میخواهند شاگرد علی و اولاد علی علیهمالسلام بشوند! میخواهند شاگرد مطهر بشوند. خدا فرمود اهل بیت مطهرند؛ اینجا هم فرمود مسجد قباییها میخواهند پاک بشوند. اینها مگر مطهر نیستند؟ خب، من هم میخواهم طاهر بشوم! اما آن ثوابش هم محفوظ است.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
🎙 #درس_اخلاق ۲۵ مهر ۱۴۰۳
#⃣ #پیادهشده_سخنرانی
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ همهٔ قدرتهای دنیا مرعوب ملتی هستند که از مرگ نمیترسد!
🔻 مقام معظم رهبری: «وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ» (حشر، ۲) خدای متعال اوّلکاری که با دشمنان خودش میکند این است که اینها را مرعوب میکند. به جان شما! الان همهٔ قدرتهای دنیا از این حکومت شما مرعوبند. این هارتوهورتها را نگاه نکنید؛ «صدای آمریکا» و «صدای اسرائیل» و صدای فلان؛ اینها مرعوبند از جمهوری اسلامی؛ اینها مرعوبند از نیروهای مسلح ما؛ اینها مرعوبند از آن انسانهایی که وقتی امامشان یک اشاره میکند، چند صد هزار یا بیشتر، ناگهان آمادگی خودشان را برای میدانهای جهاد اعلام میکنند و در خیابانها راه میافتند؛ اینها مرعوبند از ملتی که از مرگ نمیترسد. (۱۸ تیر ۱۳۶۱)
📚 از کتاب #تفسیر_سوره_حشر
📖 صفحات ۴۴ و ۴۵
🇮🇷 #ایران_قوی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f