eitaa logo
اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
13هزار دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
9.5هزار ویدیو
206 فایل
کانال رسمی اندیشه جویان استاد حسن عباسی Instagram.com/Hasanabbasi.students_ t.me/hasanabbasi_students حمایت مالی از اندیشکده یقین: andishkadeh.ir/publication/donate/
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ به اطلاع اندیشه‌جویان محترم می‌رساند ان‌شاءالله فردا پنج‌شنبه ۱۳ شهریورماه، دوره‌ کلبه کرامت برگزار می‌شود. 🕖 معاونت آموزش از ساعت ۷:۳۰ پذیرای اندیشه‌جویان گرامی خواهد بود. ⭕️ با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی،️ استفاده از ماسک برای حضور در جلسه الزامی است. کانال معاونت آموزش اندیشکده یقین در تلگرام، بله و ایتا 🔗 @Andishkadeh_Amoozesh
📢 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی 🔺 عنوان برنامه: مردی برای تمام فصول ✨ سید محمد صنیع‌خانی 🗓 پنج‌شنبه - ۱۳ شهریور ۹۹ ⏰ ساعت ۱۸:۰۰ 📱 🔸 از لایواینستاگرام: ▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1 ◽️ instagram.com/Hasanabbasi_students3 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی 🔺 عنوان برنامه: مردی برای تمام فصول ✨ #یادواره_شهید سید محمد صنیع‌خانی 🗓 پنج‌شنبه - ۱۳ شهریور ۹۹ ⏰ ساعت ۱۸:۰۰ 📱 #پخش_زنده 🔸 از لایواینستاگرام: ▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1 ▫️ instagram.com/Hasanabbasi_students3 🔸 آپارات: ▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
⛰ فرزند کردستان 📸 b2n.ir/436831 ❇️ یک دسته مسلح از اراذل و اوباش دموکرات کومله، بی‌هوا و به نامردی به یکی از دهات حوالی مهاباد ریخته و شروع به قتل و غارتگری کردند. آن‌ها توانستند چند دختر جوان را هم از خانواده‌هایشان جدا کنند و بربایند. ❇️ این خبر خیلی سریع به محمود کاوه در مقر رادیویی لشکر ویژه شهدا رسید. به محض شنیدنش، رگ گردن محمود برآمد و سریع رفت توی محوطه و بخشی از نیروهایش را سازماندهی کرد؛ از اونهایی که مرد راهپیمایی جنگی در شب بودند. راه چند روزه در کوهستان با ادوات و تجهیزات را ظرف مدت یک روز طی کردند. ضد انقلابیون هیچ وقت فکر نمی‌کردند خروس خوان صبح که بیدار بشوند و صخره‌های اطرافشان را ببینند با پرچم‌های یازهرا-سلام‌الله- لشکر ویژه شهدا مواجه شوند. شنیده بودند که کاوه سریع العمله ولی باور نمی‌کردند تا این حد خوب عمل کند. ❇️ خواستند که گرو کشی کنند، ماموستای ده رو فرستادند جلو؛ گفتند به کاوه بگو «اگه حمله کنه به ملت رحم نمی‌کنیم ولی اگر قول بده کاریمون نداشته باشه ما فقط آذوقه مونو برمی‌داریم و می‌ریم و دخترهارو هم برمی گردونیم به خونوادهاشون». ❇️ آقا محمود شنید و قبول کرد، زن‌ها و دخترها هم رفتن سراغ زندگیشون اما شهید کاوه رفت دنبال ضد انقلاب. گفتند، مگه نگفتی بهشون کاری نداری؟ جواب داد؛ «اعتبار حرف این‌ها توی ده بود. اینا میرن جای دیگه و دوباره همین اعمال رو انجام می‌دن. باید جلوشونو بگیریم.» ❇️ در آخر همه ‌را توی یک صحرا گیر آورد و بیشترشان کشته و یکسری هم اسیر شدند. آقا محمود از روزی که وارد کردستان شد، زن و بچه مردم از برکت وجودش امنیت پیدا کردند. ❇️ شهید آبشناسان فرمانده نیروهای هوابرد ارتش در مورد محمود کاوه گفته بود: «اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و روح ا... خمینی وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود. او دارای فضایل روحی و اخلاقی ویژه‌ای بود و انجام کار خالصانه و بی‌ریا را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. عموماً کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را از خود می‌دانستند.» ❇️‌‌‏ امام خامنه‌ای نیز در وصف او فرموده بودند: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎«محمود زمان انقلاب شاگرد ما بود اما حالا استاد ما شد.» 🔰 جنگ جهانی چهارم 📡 @worldwar4_ir
والله اِن قَطعتم یَمینی، انی احامی ابداً عَن دینی.. 🏴 دستِ سردارِ حسین (ع)، 🔸دستِ سردار خامنه‌ای، 🚩 #سردار_فاتح_جنگ_جهانی_چهارم جنگ جهانی چهارم، عرصه‌ی جنگ میان اسلام و لیبرالیسم است. 💚 ساعت عاشقی - جمعه ۱:۲۰ اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
🌷 بر منبر مناجات 🔰 امام سجاد(ع) در وضعی قرار داشت که چنین امکانی نبود که مثل امام حسن و امام حسین(ع) در مسجد مسلمان‌ها را دور خود جمع کند...ولی ایشان بعد از واقعه کربلا از بیان معارف دست نکشیدند و به‌عنوان دعا و نیایش، مطالبی فراهم آوردند؛ امام سجاد(ع) معارف اسلام را نه به‌صورت روایت بلکه به‌صورت صحیفه‌ی سجادیه بیان فرمود که مورد استفاده‌ی نسل‌های بعد قرار گرفت. 📚 برداشتی از کتاب #همرزمان_حسین 🔸 امام‌خامنه‌ای ‌- بهمن ۱۳۵۱ طراح: خانه طراحان انقلاب 💠 #هدایت_آرامش اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
‍ ✍ دردنامه نهضتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی 📸 شاید فعالیت چشمگیر آقایان بانکی همین باشد که تا هفته بانکداری آغاز می‌شود خیل پیام‌های تبریکشان را پشت سر هم ردیف کنند. ▫️یا با مصاحبه‌های تکراری اساتید اقتصاددان و افراد اقتصادخوان پیرامون بانکداری بدون ربا مواجه شویم. و نهایت در سه،چهار گوشه و کنار کشور, امام جمعه دلسوزی فریاد بزند ولله بانکداری ما بدون ربا و اسلامی نیست البته چند کلامی هم دولتی‌های خوش‌خواب به رسم جمعه‌های بی‌خبری، مهمانمان کنند. و بایدها پشت بایدها ردیف شود. ⁉️واقعا چه کسی باید مشکل ربا را در جامعه حل کند؟ ▫️اما نکته جالب بنظر من اینجاست؛ هر سال به مناسب تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهم شهریور سال ۱۳۶۲؛ هفته بانکداری اسلامی اعلام می‌شود. در حالی که سال ۱۳۶۳، زمانی که قانون اجرا شد. شورای پول و اعتبار طی مصوبه‌ای به بانک‌ها اجازه داد تا نرخ سود سپرده را بصورت علی الحساب اعلام کنند. حتما باید بدانید که تعیین نرخ سود با ماهیت قانون بانکداری بدون ربا در تضاد بود؛ چراکه این سود تضمین شده چیزی جز بهره و ربا نیست. از همان اول با لفظ «علی‌الحساب» فرار از ایرادات، برای اسلام مالی نظام بانکداری شروع شد. ▫️در این ۳۶ سال با توسعه بانکداری، مشکلات اساسی و بیشتری حول نظام بانکداری شکل گرفته و (ربا و حرام‌خواری کم کم دارد شکل اجبار پیدا می‌کند) اما دریغ از یک تغییر کوچک. دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد تا باور کنید این ذات بانک است که مشکل دارد و خالی از ربا نیست. چرا از همان سال ۱۳۶۳ که محرز شد نمی‌شود نظام بانک (این نظام برآمده از علوم انسانی غرب) را طبق قانون مصوب اداره کرد؛ اسلام اندیشان یک مدل جایگزین برای سیستم اقتصادی و مالیِ حکومت اسلامی ارائه نکردند یا حداقل تلاش نکردند که ارائه کنند؟ تا مردممان، معیشتمان، اقتصادمان امروز به این وضع نیافتد؟ مسئول این ۳۶ سال غفلت و اهمال چه کسانی‌ هستند و امروز چه راه‌حلی برای جبران دارند؟! ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔴 ارزش پول ملی از منظر رهبر انقلاب، سال‌ها قبل‌تر از آغاز جنگ ارزی 🏷 📸 yon.ir/rQGQk ✳️ امام خامنه‌ای: تمتّع قشرهای مختلف مردم از امکانات کشور، باید متعادل باشد. نبایستی طوری باشد که فاصله‌ها روزبه‌روز زیادتر شود و عدّه‌ای آن‌طور زندگی کنند. ❇️تورّم زیاد می‌شود و ، در بسیاری از مردم کم می‌گردد. باید ان‌شاءالله برای حلّ این مشکلات اقتصادی به معنای خاص در کشور، تلاش مضاعفی در دولت انجام شود. ❇️مسئله ، باید به شکلی حل شود. قدرت پول ملی، بایستی به تدبیرِ هرچه‌تمام‌تر، با دنبال گیری و تلاش هر چه بیشتر، تأمین شود. ❇️همین ، کلید حلّ بسیاری از مشکلات کشور است و این ضعف قدرت خرید در طبقات پایین مردم و عدم توانایی آن‌ها بر تأمین نیازهای زندگی‌شان، ناشی از این قضیه است. 🗯بیانات در دیدار هیئت دولت رفسنجانی در ۸ شهریور ۱۳۷۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊️جنبش مردمی مقاومت در جنگ ارزی 📱 @currency_war
🔰پایان عصر کیمیاگری؛ پول، بانکداری و آینده اقتصادی جهان نوشته‌ی مروین کینگ استاد برجسته دانشکده اقتصاد لندن و رئیس بانک مرکزی انگلستان طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی. 🔻این کتاب که آمیزه‌ای از تجربه ی مدیریت و دانش اقتصادی کینگ می‌باشد، با خوانشی متفاوت از رخدادهای جزء تاریخی و تحلیل زیربناییِ عملکردِ نهادهای مالی و ابزارهای پولی، به شیوه‌ای هنرمندانه به نگارش درآمده است تا ما را به پایان عصر شگفت‌انگیز اقتصاد جهانی باخبر کند. 🔺اگر از مواجهه با حقایق تکان‌دهنده کیمیاگری‌های بانکداری لذت می‌برید، خواندن این کتاب از منظر فردی که ۱۰ سال ریاست بانک مرکزی انگلیس را عهده‌دار بوده است شما را با پرسش‌های زیادی از ذات بحران‌زای علم اقتصاد و پاسخ‌های فراوانی از چالش‌های جهانی عصر حاضر روبرو خواهد کرد. 📚|#معرفی_کتاب ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰 جامعه‌ی ⬅️ مجموعه‌‌ی ◀️ متن روایت قسمت سوم 🔹 روزگاري در اروپا زمين‌داري و كشاورزي پيشه‌ي اصلي مردم بود. دوران فئوداليسم. رواج استفاده از پول [1] عده‌اي از مردم رو به اين فكر انداخت كه كشاورزي رو رها كنن و به جاي اين‌كه خودشان توليد كنند با واسطه‌گري در خريد و فروش توليدات ديگران كسب سود كنند. اون‌ها براي اين‌كار زمين‌هايي رو اجاره كردند [2] و با راهي كه در پيش گرفتند سود بسياري به دست آوردند. كشاورزان ديگر هم كار خودشون رو رها كردند و به طمع درآمد بيش‌تر به اون‌ها پيوستند. اين زمين‌ها به سرعت به شهر تبديل شد، شهرهايي كه به «بورگ» معروف شدند. از اين به بعد به ساكنين اين شهرها «بورگي» يا «بورژوا» گفتند. [3] طبقه‌ي جديدي از مردم شكل گرفت كه در اون به جاي زمين‌داران، پول حاكم بود. 🔹 بورگي‌ها يا بوژواها به مرچنت يا سوداگر هم معروف شدند. اونا هميشه دنبال افزايش سود و منفعت خودشون بودند. اين‌ رويه در كل جامعه منتشر شد و به حدي از مشروعيت رسيد كه دولت‌ها هم اون‌رو به رسميت شناختند. در اين دوران پول حرف اول رو در قدرت مي‌زد و اين مرچنت‌ها بودند كه اون رو در اختيار داشتند و به خاطر همين براي دولت‌ها مهم شدند. دولت‌‌ها عملا در خدمت طبقه‌ي مرچنت‌ها بودند و براي ماندن در قدرت به اون‌ها باج مي‌دادند. [4] 🔹 سوداگري، منفعت‌طلبي و سودانگاري تبديل به يك عقيده و ايدئولوژي شد، مركانتليسم. تفكري كه الگوي معيشت مردم رو حسابي تغيير داده بود تا جايي كه توماس هابز اعلام كرد جامعه به جايي رسيده كه انسان‌ها در حال جنگ باهمند و از هر ابزاري براي غلبه بر هم استفاده مي‌كنند [5]. بعدها اقتصاددانان شاخصي مثل آدام اسميت هم نه تنها ردش نكردن بلكه اون‌رو مبناي پيشرفت جامعه قرار دادن [6] و پول درآوردن و كسب سود تبديل به اصلي‌ترين هدف مردم در زندگي‌شون شد. 🔹 جامعه‌ به سمتي رفت كه در اون همه مي‌خواستند براي رسيدن به اين هدف آسون‌ترين و سهل‌ترين راه رو انتخاب كنند و با كم‌ترين زحمت بيش‌ترين منفعت رو ببرند. اما معلوم نبود كه اگر همه بخوان واسطه‌گري و دلالي كنن كي قراره توليد كنه؟ اين يكي از آفتهايي بود كه تفكر مركانتليسم به وجود آورد! البته هنوز تجارت به معناي واقعي خودش وجود داشت اما اين سوداگري بود كه به تدريج جاي تجارت مي‌گرفت. تفاوت سوداگري از تجارت در يك اصل كليدي نهفته است؛ اين‌كه همه به دنبال نفع بردن حداكثري باشن، نه نفع رسوندن. روحيه‌‌اي كه امروز هم در جوامع مختلف ديده مي‌شه و حاصل همون تفكره و عامل اصلي بسياري از معضلات اقتصادي مثل بيكاري، مهاجرت به شهرها، تورم و مانند اينهاست. 🔹 جامعه‌اي كه روحيه‌ي سوداگرانه در اون حاكمه، به تدريج رحم بين مردم اون جامعه از بين مي‌ره [7]. طمع به سود بيش‌تر و منفعت‌طلبي جايي براي رحم كردن باقي نمي‌ذاره و باعث مي‌شه افراد حق هم‌ديگر رو پاي‌مال كنند و در ظلم به يكديگر با هم رقابت داشته باشن. 🔹 اين‌جاست كه مي‌شه فهميد چرا در جامعه‌ي مورد نظر اسلام، مومنين نه تنها به رحم و مهرباني نسبت به هم توصيه مي‌شن [8] بلكه فراتر از اون مومني كه به برادر خود نفع مي‌رسونه و به كمك اون مي‌شتابه ثواب مجاهد راه خدا رو مي‌بره. [9] در نگاه اسلام، مومنین در رحم، عطوفت و مهربانی نسبت به هم مثل پیکری واحدند و اگر عضوی از این جسم دچار درد شود كل جامعه دردش را حس خواهد كرد. [10] 🔹 در چنين جامعه‌اي تجارت هم با سوداگري كاملا متفاوته! اسلام تجارتی رو توصیه میکنه که در اون هم فروشنده و هم خریدار راضی باشن [11]. بايد خريد و فروش به آسونى و عادلانه صورت بگيره، و قیمت گذاری به گونه‏اى باشه كه نه فروشنده ضرر کنه و نه به خريدار اجحاف بشه [12]. در واقع همونطور که قرآن اشاره می کنه متغیر اصلی در تجارت اینه که دو طرف خدا رو در نظر داشته باشن [13]. تجارتی با این مشخصات رحم و مهربانی رو در جامعه حاکم می کنه و منفعت اون نصیب همه مردم می شه. ⬅️ منابع 📺 برای مشاهده‌ی این پویانمادانش به این مطلب مراجعه کنید. 🏢 طراحی و ساخت در اندیشکده‌ی شاخص 📡 @Andishkadehshakhes_ir
♦️«اسمش بده اما درآمدش خوبه» 🔔 در کشوری که بانک‌ها با پسوندِ نچسبِ اسلامی «بهره» می‌گیرند چرا نباید دیجی‌کالا که سابقه نه چندان روشنی از فساد و احتکار هدفمند داره، رباخواری کنه؟ ♨️ آنقدر آش شور شده که نیازی ندیده روال را جوری بچینه که اول کالا رو انتخاب کنید و بعد بگه با سودش چقدر باید پرداخت کنید بلکه رقم ربا را انتخاب می‌کنید بعد تعداد اقساط رو انتخاب می‌کنید و دیجی‌کالا خودکار به شما می‌گه که چقدر باید بهره پرداخت کنید و تمام! باید در برابر بی‌دروپیکری امور اجرایی مملکت نقطه گذاشت. ⚠️ اگر این مجلس از حالا مقدمات «انقلاب» در ساختارهای غلط اجرایی رو آماده نکنه، به دولت بعدی هم امیدی نخواهد بود. ✍️رضا صالحی ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
✍️ چرا نیاوردن زکات، جرم سنگینی است؟ • حاج آقای پناهیان در میان صحبت‌هایشان اشاره کردند: «حدیث داریم، امام زمان کسانی که زکات ندهند را گردن می‌زند.» این تک‌گزاره برای عموم، به دلیل عدم شناخت کافی راجع به اصل موضوع زکات و ابعاد آن کمی عجیب به نظر می‌رسد و احتمالاً برخی از افراد را به واکنش وامی‌دارد. • شخص در مواجهه با این تک‌گزاره احتمالاً از خود می‌پرسد: چطور ممکن است، یک پرداخت شرعی (۱) و فردی (۲) که تنها بر عهده جمع محدودی از چوپانان و کشاورزان (۳) است آنقدر برای امام زمان حساس باشد که مانعان زکات یا همان کسانی که عمداً زکات نمی‌پردازند، توسط او گردن زده شوند؟ • ابهام مورد نظر، نتیجه سه فرض رایج و اشتباه در خصوص زکات است. باید بدانیم که: ۱- زکات برخلاف تصور رایج یک پرداخت شرعی نیست بلکه کاملاً عرفی و طبیعی محسوب می‌شود؛ در واقع اصل این پرداخت، مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد. ۲- زکات یک پرداخت و بدهی اجتماعی است و نه فردی. هم حق‌الله است و هم حق‌الناس. کسی که از قصد زکات نمی‌دهد، در واقع همان اندازه دارایی دیگران را چپاول کرده است و می‌بایست تبعات حقوقی داشته باشد. ۳- زکات، حقی معین است که برگردن صاحبان اموال بسیار قرار دارد. به بیان ساده، چنانچه کسی از یک حدی توانایی مالیش فراتر رود به طوری که زندگی خود و خانواده‌اش سخت نگذرد، جزء مشخصی از اموالش را مالک نیست و به افرادی تعلق دارد که زندگی‌شان به طور کامل تأمین نمی‌شود. لذا بخشی از جامعه، می‌بایست زکات بدهند و مابقی لازم است زکات بگیرند. زکات‌دهندگان و زکات‌گیرندگان مجموعاً کل مردم را تشکیل می‌دهند و از این رو زکات، موضوعی بسیار برجسته و مهم در روابط اجتماعی است. • حالا اگر حکومتی (خواه اسلامی یا غیراسلامی) زکات را به رسمیت بشناسد به دلایل علمی و مشخصی که قبلاً توضیح دادیم، به طور یکپارچه و متمرکز زکات می‌گیرد و آن را تخصیص می‌دهد. بدین شکل، زکات به یک نهاد حکومتی برای تأمین اجتماعی تبدیل می‌شود. • به همین جهت عدم آوردن زکات به صورت عمدی، اولاً نوعی سرقت به حساب می‌آید(البته سرقت از نیازمندان!) ثانیاً مصداق بارزی از مخالفت با حکومت و قانون است. در کنار این دو موضوع، چنانچه حکومت برای بازدارندگی نیز به جای تجسس (پایمال کردن کرامت انسانی)، مجازات سنگین‌تری وضع کند؛ با احتساب این شرایط، اعدام یا مجازات مشابه آن برای جنایت منع زکات چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمی‌رسد. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ امام زمان مهربان را خشن نشان ندهید! • چند روزی هست که کلیپ کوتاهی از صحبت‌های حاج آقای پناهیان در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شد که در آن گفته می‌شود: "که امام زمان کسانی که زکات نمی‌آورند را گردن می‌زند." • در این مدت عده‌ای که طرفدار و یا مروج اسلامِ مَن‌درآوردی تحت عنوان هستند، از این حرف آقای پناهیان عصبانی شده و حسابی صدای‌شان درآمد. به عنوان مثال آقایی به نام "مصطفی داننده" در یادداشتی اظهار کرده بود که چرا چهره امام زمان را که امام مهربانی است این همه خشن نشان می‌دهید؟! و یادداشتش را - جوری که می‌خواهد انگار خودش را خالی کند - با این جمله پایان می‌دهد: "لطفا با چنین سخنرانی‌هایی به اعتقادات مردم ضربه نزنید، آنهم در دنیایی که ظاهر الصلاح به اندازه کافی با ریای خود به اسلام ضربه زده‌اند." • به طور خلاصه یک تفکر و برداشت غلطی از اسلام ناب محمدی است که در آن جنگ و جهاد با کفار، فرهنگ مقاومت، عذاب گناهکاران و ... را حذف می‌کند؛ درست مشابه مسیحیت تحریف شده تبشیری. با توجه به شواهدی پشت پرده حامیان تفکر اسلام رحمانی، سرویس‌های جاسوسی آن طرف آبی مخصوصا انگلیس است و این یعنی عمداً این موضوع پیگیری می‌شود. • جریان انحرافی قائل به این نگاه، اتفاقاً با تبلیغ یک اسلام قلابی، اعتقادات مردم را به بازی می‌گیرند و برای اینکه یک وقت مورد سوال واقع نشوند در جایگاه طلبکار، به سایرین برچسب خشونت‌طلب، ریاکار و تندرو می‌زنند. 🔻پی‌نوشت: این جماعت می‌بایست یاد بگیرند هیچ‌گاه نباید از ما توضیح بخواهند، کسی که انحراف ایجاد می‌کند تیشه به ریشه اسلام می‌زند باید جواب دهد؛ نه ما! و همچنین لازم است ما بچه حزب‌اللهی‌ها نیز یاد بگیریم در مقابل گزافه‌گویی‌های آن‌ها پاسخگو و منفعل نیستیم و نباید باشیم. یادداشت کامل آقای داننده را می‌توانید در لینک زیر ملاحظه کنید: https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1399/6/11/1131700_162.mp4 ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔸 هم‌اکنون بازدید استاد حسن عباسی از نمایشگاه «هم‌پای نور» آثار نقاشی استاد عبدالحمید قدیریان استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🌀سرگذشت یک اقتصاددان بورس باز 🔹نام ایروینگ فیشر برای هر اقتصادخوانده ای آشناست. جوزف شومپیتر پس از مرگش او را اینگونه توصیف کرده است: «بزرگترین آمریکایی که ازبین ما رخت بربست، او بسیار فراتر از یک اقتصاددان بود... من جرات میکنم که پیش بینی کنم نام او بخصوص به عنوان بزرگترین اقتصاددان علمی این کشور در تاریخ ماندگار شود». بعدا میلتون فریدمن با توصیفی مشابه او را ستایش کرد؛ «بزرگترین اقتصاددانی که تابه حال امریکا تحویل جامعه داده است». او علاوه بر اقتصاد و علوم اجتماعی در ریاضیات و آمار نبوغی کم نظیر داشت و یک مخترع خلاق نیز بود. 🔹فیشر که به واسطه اختراعات و کارهای علمی اش درآمد خوبی داشت، در بازار سهام هم سرمایه گذاری کرد و ثروت خوبی به هم زد. در یک دوره رونق پرشتاب وال استریت، شاخص درطی 18 ماه 340 درصد افزایش یافت. درچنین فضایی او نیز به این باور رسیده بود که بورس راهی جز صعود ندارد. فیشر 14 روز پیش از سقوط بازار گفته بود: «انتظار دارم تا چند ماه دیگر بازار سهام نسبت به امروز خیلی بالاتر باشد.» 🔹روزنامه نیویورک تایمز دوروز پیش از شروع سقوط وال استریت،یعنی 22 اکتبر 1929، ازقول فیشر تأکید کرده بود که «سطح قیمت سهام هنوز خیلی پایین است». جالب اینجاست که تحقیقات معتبری درباره دیدگاه او درمورد ارزش سهام انجام شده نشان می دهد که در این باره بیراه هم نمی گفت. به هرحال در یک گفته معروف، به فاصله کوتاهی از آغاز مصیبت، او قیمت سهام را به یک فلات مسطح تشبیه کرد که برای همیشه مرتفع خواهد ماند. 🔹این اظهارنظر فیشر یکی از مشهورترین پیش بینی ها در بازارهای مالی است، اما نه به خاطر اینکه درست از آب درآمد، برعکس، به خاطر اینکه یکی از بدترین پیش بینی ها درکل تاریخ بود. 🔹فارغ از اینکه قیمت سهام شرکت ها ارزان یا گران ارزشگذاری شده بود، پیش بینی او مبنی براینکه بازار سهام راه صعود را ادامه خواهد داد، بلافاصله و به سختی شکست خورد. واقعیت بهتر از هر چیز به همگان نشان داد که آن باور چیزی جز یک توهم بزرگ نبود، اگرچه دیدگاه یک اقتصاددان بزرگ و بلکه بزرگترین اقتصاددان باشد. 🔹بالاخره وال استریت سقوط کرد و فیشر به همراه عده زیادی از مردم درفاصله کمی از آن پیش بینی کذایی به خاک سیاه نشستند. این آغاز بزرگترین بحرانی بود که اقتصاد غرب در تاریخ به خود دیده است. شاخص‌های بازار سهام ایالات متحده تا سال 1932 به سقوط ادامه دادند و به طور متوسط 70 درصد ارزش خود را از دست دادند. 🔹رکود بزرگ به مدت نزدیک به یک دهه مهمان اقتصاد امریکا و جهان غرب شد. گفته می شود هیچ اتفاقی به این اندازه در روحیه مردم امریکا اثر نگذاشت. 🔹فیشر حتی تا مدتی بعد از ریزش سهام کوتاه نیامد و تاکید می کرد که این روند نزولی دوامی نخواهد داشت و به زودی شاخص روند صعودی خود را باز خواهد یافت. اما بالاخره واقعیت خود را به او و همه اقتصاددانان و سرمایه گذارانی که به دیدگاه های خود مبنی بر صعودی بودن همیشگی بورس ایمان آورده بودند، تحمیل کرد. نزدیک به یک دهه رشد وال استریت آنان را چنان سرمست کرده بود که تا مدتی این سقوط را به عنوان یک فرصت طلایی برای خرید سهام توصیف می کردند! 🔹تا اواسط نوامبر، تقریبا نیمی از ارزش سهام وال استریت دود شد و به هوا رفت، فیشر هم مانند بسیارانی دیگر ورشکست شد و حسن شهرت او نیز به مانند قیمت سهامش آب شد. اگرچه فیشر دست از کار علمی نکشید و چند اثر مهم و درخشان خود را پس از این تجربه نه چندان شیرین به نگارش درآورد، اما تحت تاثیر این اتفاق، تا سال ها به آثار علمی او هم توجه چندانی نشد. با اینکه جایگاه فیشر در تاریخ اندیشه های اقتصادی غیرقابل انکار است و اقتصاددانان با احترام از او یاد می کنند، اما این اقتصاددان بزرگ دراثر اشتباهاتی که ذکر شد، هم ثروت خود را از دست داد و هم اعتبارش به شدت آسیب دید. ازنظر مالی برای او کار به جایی رسید که دانشگاه ییل برای اینکه خانه او توسط بانک مصادره نشود، خانه را از او خریداری کرد و به خودش اجاره داد. 1. Joseph A. Schumpeter. “Irving Fisher's Econometrics”. Econometrica. Vol. 16, No. 3 (Jul., 1948), p. 219. 2. McGrattan, Ellen R. and E. Prescott. “The 1929 Stock Market: Irving Fisher Was Right." International Economic Review 45 (2004): 991–1009. 🔗 منبع: @economistfarsi ________ 🚨پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته 🎲 @Qomar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کانال استاد حسن عباسی در یوتیوب را به نشانی زیر دنبال نمایید: 🎞 m.youtube.com/c/hasanabbasi استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
دیپلماسی علوی توام با رعایت متقابل عزت در دیدارهای خارجی رهبر معظم انقلاب کجا و نگاه هژمونیک و سرشار از تفرعن و استکبار #ترامپ کجا! روح الله 🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻 @Haazer_javab1