eitaa logo
اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
12.9هزار دنبال‌کننده
21هزار عکس
9.7هزار ویدیو
211 فایل
کانال رسمی اندیشه جویان استاد حسن عباسی Instagram.com/Hasanabbasi.students_ t.me/hasanabbasi_students حمایت مالی از اندیشکده یقین: andishkadeh.ir/publication/donate/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مادرمربی
🔺غالباً کودکان را با ویژگی کنجکاوی می‌شناسیم.از همان ماه‌های ابتدای تولد این ویژگی‌ همراه آن‌هاست وهمین که دست‌وپای حرکت کردن پیدا می‌کنند،دیگر با همه‌چیز کار دارند.چرا؟! 💡می‌خواهند درک کنندو بفهمند آن پدیده چیست.آن‌ها با دیدن عملکرد و رفتارها می‌آموزند و تمرین می‌کنند تا همانند ما از وسایل استفاده کنند؛به همین خاطر است که بیشتر سراغ وسایل بزرگترها می‌روند📱تا اسباب‌بازی‌هایشان🧸 👈این رفتار کودکان ناشی از ظرفیت سمع است.توان سمیعت، قوتی است که به انسان کمک می‌کند تا درس و آموزه بیاموزد؛ دقیقاً مشابه کودکی او. 🔺🔺همین که کودکی گذشت و انسان وارد مرحله نوجوانی خود شد، کم‌کم رگه‌های تفحص و تفکر و اندیشه‌ورزی در او پدیدار می‌شود.🔍📝 او جستجو می‌کند و یافته‌هایش را طبقه‌بندی و از آن درس و علم تولید می‌کند. حالا او خودش می‌تواند درسی به دیگران بیاموزد. 👈این رفتار انسان ناشی از ظرفیت بصر اوست.توان بصیرت قوتی است که به انسان امکان تفکر و تعقل و اندیشه را بخشیده است. 🔺🔺🔺فراتر از این دو توان،گاهی انسان‌هایی هستند که حق و حقیقت را دیده و تشخیص می‌دهند.آن‌ها وقتی وارد مسیر حق می‌شوند تا پای جان در این راه استقامت می‌کنند. 👈این قوت تشخیص حق ناشی از ظرفیت فواد انسان است،که توان رؤیت حق را به انسان می‌بخشد. ظهور این قوت سن و سال نمی‌شناسد. می‌تواند کودکی اهل غزه باشد که خداوند را تنها تکیه‌گاه انسان می‌داند، و یا پیر اهل حکمت.انسانی که توان رؤیت دارد قلبش به اطمینان می‌رسد؛ نمونه شاخص آن امام‌ حسین علیه السلام است. سمع و بصر و افئده بسیار شبیه فواره‌ها هستند.⛲️ می‌پرسید چطور⁉️👇 @madarmorabbi
هدایت شده از مادرمربی
فواره‌ای را در نظر بگیرید که سه بخش دارد.⛲️ بخش بالایی آبفشان اصلی، بخش میانی و بخش پایینی که دو ظرف متوالی هستند؛ و آب آن‌ها از آبفشان اصلی تأمین می‌شود. در اکثر فواره‌ها آب با شدت از آبفشان اصلی فوران می‌کند و سرریز آب وارد طبقه میانی شده و پس از آن وارد طبقه پایینی می‌شود. شدت آب نیز در طبقات میانی و پایینی به ترتیب کمتر می‌شود. 🥇 آبفشان اصلی با بیشترین توان و شدت، شبیه فواد است؛ که توان رؤیت حق را به انسان بخشیده است. 🥈ظرف میانی شبیه ظرفیت بصر است؛ که توان بصیرت، را به انسان بخشیده است. 🥉سرآخر ظرف پایینی، شبیه ظرفیت سمع است؛ که توان سمیعت را در انسان ایجاد کرده است. ⛲️طبقات فواره وجود انسان نیز باید از بالا به پایین فعال شوند؛ چرا که اگر انسانی توان سمیعت و بصیرتش را خوب به‌کار بگیرد، اما توان تشخیص حق را نداشته باشد، به احتمال زیاد درسی که می‌آموزد یا علمی که تولید می‌کند در مسیر حق نخواهد بود.☄ پس باید ابتدا طبقه اصلی را ساخت؛ و توان رؤیت را در او فعال کرد. یعنی انسان ابتدا بتواند حق را تشخیص دهد؛ تا درسی که می‌آموزد و علمی که تولید می‌کند در مدار حق باشد.💫 ✅انسانی که این‌گونه شد شکر نعمتی که خداوند به او بخشیده به‌جا آورده است؛ مگر شکر بجز آن است که نعمت را در مسیری که خالق آن مشخص کرده صرف کرد.🤲 @madarmorabbi
هدایت شده از مادرمربی
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔بیایید کمی بازی کنیم و همزمان بیندیشیم: ❌حالا فرض کنیم کسی توان رؤیت نداشته باشد، یعنی برای دیدن حق کور باشد؛ مثل فواره‌ای که آبی در آبفشان اصلی‌اش وجود ندارد؛ یا آب آلوده‌‌ای آبفشان را اشغال کرده، یعنی آن انسان بجای حق، باطل را انتخاب کرده باشد و فوادش کور یا اِشغال شده است؛ حالا چه توقعی هست که باقی ظرفیت‌هاش درست کار کنند. اگر هم کار کنند، آلوده هستند. تفکر و اندیشه‌اش آلوده است. دریافت‌هاش آلوده است. کلاً این انسان آلوده‌‌پسند می‌شود.🦠 حالا حتی اگر از این ظرفیت‌ها استفاده هم ببرد ناشکری کامل است. 🥇نتیجه آن‌که گام نخست در تربیت کودکان از فواد و توان رؤیت شروع می‌شود. ↩️ضمن اینکه به ظرفیت سمع آن‌ها باید احترام گذاشته شود؛ یعنی حس کنجکاوی کودکان😵‍💫😉 چگونه⁉️ 🔺بدانیم که عالم، عالم خلقت است؛ یعنی خالقی دارد که در پس هر آن‌چه خلق کرده نشانی و حکمتی است. 🔺🔺اگر انسانی این نگاه را به عالم داشت و این نشانی‌ها را شناخت، امید است که فوادش بینا شود و حق را ببیند و به توان رؤیت برسد. 📒نخستین دوره آموزش این نشانی‌ها توسط امام صادق علیه السلام به شاگردش مفضل تدریس شده، که در کتاب توحید مفضل آمده است. 📌نکته تکمیلی: 🎞 برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنم دو فیلم birdbox و blindness را مطالعه کنیم. اگر اهل دیدن فیلم نیستید هم هر دو این آثار از روی رمان ساخته شده‌اند و می‌توانید رمان آن را مطالعه کنید. در مطالب بعدی نکات این فیلم‌ها را مطرح می‌کنم. @madarmorabbi
"گنجشکهای پدرسوخته" در باب هک دوباره سیستم‌های پمپ بنزین و ادعای دوستی اسرائیل با مردم ایران نکاتی به نظرم رسید که دیدم خالی از لطف نیست؛ مهمان نگاه شما باشم پوریا فاضل لینک برنامه جهت مشاهده: https://youtu.be/kDwneQGHonM?si=z6ZChsxZdhZloUjg @monzermedia
🔴 فیلم‌های عجیب از گلشیفته فراهانی و رضا پهلوی ❌ تناقضات اپوزوسیون ایران که پرهای شما را می‌ریزاند مشاهده برنامه در کانال یوتیوب: https://youtu.be/1q_Rdjtx8Is?si=urwAbCPVJbO8K-Cy @AminMedia1
46.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اپیکور و حیوان لذت جو 🔺 اپیکور فیلسوف یونانی عصر هلنیسم (یونانی گری) است که در قرن 3 قبل از میلاد زندگی می کرد. وی تحت تأثیر اخلاق گرایی سقراط، لذت گرایی ارسطو و آریستیپوس (شاگرد سقراط) و ذره گرایی دموکریتوس قرار داشت. 🔺 اپیکور لذت را بزرگترین فضیلت می دانست و آن را هدف زندگی تلقی می کرد. وی نگاه سلبی به لذت داشت، یعنی به دنبال فقدان درد در بعد جسمی و فقدان ترس و اضطراب در بعد روحی بود. وی به دنبال آتاراکسیا یا آرامش روانی و عدم ترس بود. 🔺 تفکرات کناره گیری و مدارا با دشمنان و خوش باشی وی در برخی از افراد از قبیل حافظ و خیام نیشابوری قابل مشاهده است. 🙈 اپیکور تطورگرا بود و انسان را حیوان برنامه ریزی کننده می دانست. به اعتقاد وی انسان حیوانی است که برای رسیدن به شادی و لذت، محاسبه گری می کند. 🎥 ویدئوی با کیفیت: 🔸 یوتیوب: https://youtu.be/UTvKNrqI4R4 🔸 آپارات: https://aparat.com/v/gJNTz آدرس کانال یوتیوب و آپارات: 🆔 @salimi_mohammad 🆔 @salimi_mohammadd
­ᤩ🌺يامُسَبِّبَ‌الاَسْبابِ 📎صدرنشینی هوش انسانی در مقابل هوش مصنوعی 📎پیوست به متن گزارش: https://t.me/SaneAndishkadeh/384 ┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ✎ ­ᤩ ↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇 ‹ 🚀@SaneAndishkadeh
هوش مصنوعی در مقابل هوش طبیعی.pdf
800.1K
­ᤩ🌺يامُسَبِّبَ‌الاَسْبابِ 📎صدرنشینی هوش انسانی در مقابل هوش مصنوعی ┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ✎ ­ᤩ ↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇 ‹ 🚀@SaneAndishkadeh
📌 : فیلم کوری ساخته شده در سال ۲۰۰۸ اقتباسی از رمان کوری است. ژوزه ساراماگو در سال ۱۹۹۵ رمان کوری را نوشت. خطر اسپویل👇 ⛔️ماجرای این رمان بیماری با نام هیولای سفید است که مانند یک ویروس تمام مردم را درگیر می‌کند. این بیماری در واقع نوعی کوری‌ست؛ که در آن بجای تاریک شدن دید، فرد احساس می‌کند همه چیز در یک دریای شیر غرق شده است.در انتهای اثر بینایی زمانی رخ می‌دهد که شخصیت‌ها کم‌کم متوجه ارزش‌ها شده و در واقع نسبت به ارزش انسانیت و انسان بودن آگاه می‌شوند.⛔️ @madarmorabbi
📌 : ✅اما چند نکته در رابطه با این اثر: 💡در نابینایی چشم، معمولاً فرد در تاریکی غرق می‌شود؛ اما نوع کوری در این اثر، که به غرق شدن در شیر تشبیه شده، نمادی از کوری در معرفت و آگاهی است. 💡رفتار و روابط افراد کور پر است از توهین و وحشی‌گری و تعفن. انسانی که کور معرفت است از سطح حیوان نیز پایین‌تر زیست می‌کند. 💡کوری مسری این اثر شبیه کوری یا اِشغال فواد انسان است. 💡انسانی که فوادش کور یا اِشغال شده، در واقع توان رؤیت و دید او به حق مختل می‌شود. او نسبت به دیدن حق کور است. درست شبیه بیماری کوری مسری، که نگاه افراد پر شده از یک ماده سفید. 💡هیولای سفید در ادبیات فلسفی به معنای بی‌نظمی و خائوس پیش از تفکر هست. یعنی انسان به مرحله ماقبل آگاهی و اندیشه پس‌رفت و نزول کرده باشد. 💡انسانی که کور معرفت شده و حق را نمی‌بیند، اندیشه و حس و دریافتش هم درست کار نمی‌کند. یعنی همان توان سمیعت و بصیرتش هم بدنبال اِشغال و کوری فوادش از کار می‌افتد. 👈پیشنهادم این هست که اولویت رو مطالعه رمان قرار بدید بعد دیدن فیلم @madarmorabbi
19.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓اصالت جسم یا روح در معماری و شهرسازی اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
🔰 لزوم خودشناسی و هویت شناسی انسان برای شناسایی حریم و مرزها / انسان غیور نه به حریم کسی تجاوز می کند و نه اجازه می دهد کسی به حریم او تجاوز کند 🔹 جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته (پنجشنبه ۲۳ آذرماه)نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه به شرح حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: در حکمت ۱۲۴ نهج البلاغه آمده است که امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ». از فضایل اخلاقی است، اگر به جا مصرف شود می شود ایمان و اگر به جا مصرف نشود بر خلاف ایمان خواهد بود. 🔹 ایشان با بیان اینکه ائمه علیهم السلام ما را به غیور بودن توصیه کردند، اظهار داشتند: از چند مطلب علمی تشکیل شده یعنی هر چند یک واژه است اما به سه اصل متکی است: 1️⃣ اصل اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی کند، بیرون مرز خود را نگاه نمی کند، به خانه و اتومبیل و مغازه دیگری نگاه نمی کند... . 2️⃣ اصل دوم این است که هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود... . بنابر این غیرت یک امر ثواب دار مصطلح نیست، نظیر فضایل اوصاف و کرامات عادی نیست، بلکه یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همانطور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود نمی دهد. 3️⃣ امر سوم در غیرت که مهم است این است که انسان خود را، خود را، خود را بشناسد و تا مرز خود را نشناسد نمی تواند سنجشی داشته باشد... . 📚 درس اخلاق تاریخ: ۱۴٠۲/٠۹/۲۳ @Hasanabbasi_students