eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
117 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
65 فایل
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ کیست خوش‌گفتارتر از کسی که به‌طرف خدا دعوت کند و کار خوب بکند و بگوید: «من تسلیم خدایم»؟ قرآن کریم/سوره فصلت/آیه ۳۳
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 ثمره شب‌بیداری و گرسنگی 🔻امام هادى عليه‌السلام: السَّهَرُ اَلَذُّ لِلمَنامِ وَ الجُوعُ يَزيدُ في طيبِ الطَّعامِ ❇️ شب‌بيدارى، خواب را لذّت بخش‌تر و گرسنگى، خوراك را گواراتر مى‌كند. 📚 أعلام الدّين، ص ۳۱۱
⁉️ زی طلبگی چیست؟ ✍ زی طلبگی یا سبک زندگی طلبگی از ابتدایی‌ترین مفاهیمی است که طلاب را به‌ صورت چالشی با خود درگیر می‌کند. زی طلبگی به‌طور کلی شامل نحوه برخورد طلبه با تمام مسائل زندگی روزمره می‌شود. سابقه تاريخي روحانيت نيز، با همين ويژگي شناخته مي شود. عالمان دين، هماره با سطح زندگي بسيار معمولي تر از متوسط جامعه مي زيستند و جامه قناعت و مناعت را بر تن مي داشتند و ايمان مردم را به تاراج نمي دادند: اکثريت علماي دين، جزو قشرهايي بودند که زندگي آنها، زندگي پايين تر از متوسط بود. علما، اين را شأن خودشان مي دانستند که از اسراف، دوري کنند. در عرف روحانيون و علما، همواره اين حرف بوده که فلان کار، باب زندگي ما نيست. بعضي از مظاهر مثلاً معمولي که شايد براي قشرهاي ديگر معمولي بود اما براي علما اسراف به حساب مي آمد و مي گفتند که اين مناسب زندگي ما نيست. همين روش، موجب محبوبيت علما در ميان قشرهاي گوناگون مردم بوده است. مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه نیز یکی از اسطوره های این مهم است که با توجه به جایگاه علمی و مرجعیتش، با داشتن امکانات مالی، اما نتنها از حیطه ساده زیستی و رفتار متناسب با شأن، خارج نشد بلکه معممینی که زی طلبگی را رعایت نمی کردند هماره مورد نکوهش قرار می داد. او بسیار خلیق، دلسوز و مردم دار بود و دستگیر ضعفا، حسن رفتارش با طبقات مختلف، در همان نخستین دیدار جلب نظر می کرد. به اعتراف یکی از دشمنانش، (بابی ازلی ماسون، ناظم الاسلام کرمانی)، سلوک شیخ با مردم، طلاب و اهل علم، از دیگر مراجع، خوشتر بود. 🔸منابع: ک، آخرین آواز قو/ اندیشه قم ✳️ @ShahidRabe
◼️مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری درگذشت ◽️حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عظیما، عضو هیئت امنای آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری، بامداد امروز به علت عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. ◽️وی قریب به ۳۰ سال امام جماعت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام بود. ◽️مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم سه‌شنبه ۱۸ شهریور در حرم سیدالکریم (ع) برگزار می‌شود.
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام
◼️مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری درگذشت ◽️حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عظیما، عضو هیئت
آن بزرگوار در ارادت به آل الله و حضرت عبدالعظیم الحسنی و در اخلاق و خدمت بی شائبه به طلاب و زائران ضرب المثل بودند رحمت الله علیه رحمه واسعه🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* 🔻امام جمعۀ مدینه، به یک مناسبتی، در محرم سال قبل، یادی از آقا سیدالشهداء و کربلا می‌‌کند. عجیب است که یک مرد شصت ساله، هفتاد ساله با چپیه عربی، در همین یکی دو سال اخیر که آل سعود آنقدر سخت می‌‌گرفتند، قسمتی از مقتل لهوف سید بن طاووس را ‌‌خواند و شروع می‌‌کند زار زار گریه کردن، امام جمعۀ مسجد النبی که نمی‌دانم بعد از آن چه کارش کردند. 🔸این‌ها برای چیست؟ برای این است که یک حقیقتی هست، برای این است که این دین، صاحب دارد، برای این است که امام زمان (علیه السلام) این‌ها را زیر نظر دارد. یک ذره کسی ظرفیت داشته باشد، برای او چربش می‌‌کنند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
🔴اخلاق قضاوت: علني بودن دادگاه‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸روايات فراواني داريم که (ص) و (ع)، داوري‌ها و قضاوت‌هاي خود را در مسجد انجام مي‌دادند؛ يعني در عمومي‌تر مکان؛ يعني در مرائي و منظر همگان. 🔸 در کتاب الخلاف (ج6، ص211) مي‌گويد: «لا خلاف أنه (ص) كان يقضي في المسجد؛ در اينکه پيامبر اکرم(ص) در مسجد قضاوت مي‌کرد، هيچ اختلافي نيست». 🔸قضاوت‌هاي امام علي(ع) نيز در مسجد کوفه از مسلمات تاريخ اسلام است؛ هنوز هم مکان و محل قضاوت امام علي(ع) در مسجد کوفه با نام «دکة القضاء» مشخص است. 🔸بدون ترديد علني بودن قضاوت‌ها و محاکمه‌ها يکي از اصول «فقه القضاء در اسلام» است؛ افزون براين، يکي از بهترين ضمانت‌هاي اجرايي و سيستمي براي سلامت دستگاه قضايي و اعتماد عمومي مردم نسبت به دستگاه قضايي است. 🔸نقل شده است وقتي امام علي(ع) شنيد که شريح قاضي، برخي از قضاوت‌ها را در خانه خود انجام مي‌دهد، او را از اين کار نهي کرد و به او دستور داد که قضاوت‌ها بايد در مسجد و در مرآي و منظر همگان باشد چرا که اين عادلانه‌تر است: «يَا شُرَيْحُ اجْلِسْ فِي الْمَسْجِدِ فَإِنَّهُ أَعْدَلُ بَيْنَ النَّاسِ.»
پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: در هر روز چند تا باید برویم؟ ✅ ج: چند تا ندارد. گفته اند در عزاداری در این ایام مسئله است. لذا سفارش می‌کردند. هر روز یک مجلس کافی است. ولی باید تا آخر صَفر مراسم داشته باشیم، خواندن و شرکت در مجالس عزاداری. ⬅️ اسلام ما وابسته به است. امام حسین علیه السَّلام نباشد ما نیستیم، او ما را حفظ کرده است. حوزه‌های ما وابسته به این خون است. رواج دین وابسته به این خون است. این را باید حفظ کرد و بهترین راه آن عزاداری و شرکت در مصیبت عزای علیه السَّلام است. 🔰حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره)
⚫️ تكرار جسارت و هتاكي نشريه فرانسوي، به مثابه خاك پاشيدن بر خورشيد، با حمايت دولت فرانسه صورت پذيرفت تا معامله شيطاني قرن را از سنگيني نگاه تيزبين آزادگان جهان خارج كند، اما غيرتمندان مؤمن و انقلابي در تجمع روز پنج شنبه 20 شهريورماه، از ساعت 17 در ميدان امام حسين علیه السلام، هر دو اقدام جنون آميز و اسلام ستيز را محكوم و خشم و نفرت قلبي خود را نسبت به اين توطئه هاي استكباري ابراز خواهند نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆۴۰ ثانیه با استاد پناهیان 🎧 بشنوید انتقاد تند استاد پناهیان را در مورد حذف عنوان از نام علامه شیخ فضل الله نوری (ره) در کتب درسی مدارس، توسط دولت حسن روحانی(فریدون) ✳️ @ShahidRabe
▪️کلامی که مایۀ خشنودی حضرت علیه السلام شد▪️ علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه: 🔹روزى خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض کردند که: عمّار دهنى روزى براى اداء شهادت نزد قاضى کوفه ابن ابى ليلى حاضر شد، قاضى گفت: اى عمّار ما تو را شناخته ايم و چون رافضى هستى شهادتت را نمى پذيريم. 🔹عمّار ناگهان به پا برخاست و بدنش لرزيد و آن قدر گريه کرد که گريه به او مهلت نمى داد. ابن ابى ليلى گفت: اى عمّار تو مردى هستى از اهل علم و حديث، اگر بر تو ناگوار است که به تو رافضى گويند از رافضى بودن بى زارى بجوى، در آن حال از برادران ما هستى و شهادت تو را البتّه خواهيم پذيرفت. 🔹عمّار گفت: اى مرد اشتباه فهميدى نظر من آنچه که تو تصوّر کردى نبود ليکن من هم بر خودم و هم بر تو گريستم، امّا گريه بر خودم به جهت آنکه نسبت شريفى را به من دادى که من اهل آن نيستم، گمان کردى من رافضى هستم، 🔹واى بر تو امام صادق براى من حديث کرد که: اوّلين کسانى که رافضى ناميده شده اند همان ساحرانى بودند که مشاهده معجزه موسى را نموده و عصاى او را نگريستند و به او ايمان آوردند و از او پيروى کردند و امر فرعون را به دور افکندند و تسليم تمام مشکلاتى شدند که بر آنها وارد شد. فرعون آنها را رافضى ناميد، چون دين و آئين او را به دور ريختند. 🔹پس رافضى کسى است که به دور اندازد تمام آن چيزهائى را که بر خدا ناپسند است و به جاى آورد تمام کارهائى را که خدا به او امر کرده است. و کجا مثل چنين کسى در اين زمان پيدا مى شود؟ 🔹و علّت گريه من آن بود که اين اسم شريف را بر خود ببندم و تلقّى به قبول کنم و خداوند که از دل من آگاه است مرا مورد عتاب و مؤاخذه خود قرار دهد و بگويد: اى عمّار آيا تو رفض کننده باطل و بجاآورنده طاعات من هستى که اين لقب را به خود بستى؟ و در اين صورت اگر با من مسامحه کند لا اقلّ از درجات من کم کند و اگر مسامحه نفرمايد مرا مورد عذاب شديد خود قرار دهد مگر آنکه به برکت شفاعت مواليان من مرا به آنها ببخشد. 🔹و امّا جهت گريه من بر تو آن بود که دروغ بزرگى گفتى و مرا به اسمى که سزاوار آن نيستم خواندى، بر تو رحمت آوردم و شفقت نمودم که عذاب خدا به تو برسد که بهترين اسم ها و شريف ترين لقب ها را به پست ترين از بندگان او نهادى، چگونه بدن تو طاقت عذاب اين کلمه تو را دارد! 🔹حضرت صادق عليه السّلام چون اين را شنيدند فرمودند: اگر فرضا عمّار گناهانى را به اندازه آسمانها و زمين مرتکب شده بود هر آينه به پاداش اين کلام حقّ در مقابل اين قاضى جائر محو و نابود مى شد، و آن قدر اين گفتار درجات او را نزد خداى تعالى بالا برد که هر ذرّه به اندازه خردل از طاعات او را چندين هزار برابر دنيا نمود» 📚 «امام شناسی» ج ۳ ص ۱۱۴