🔰 #تدبر
🔻 #قسمتاول
🔻سوره #بلد
🔻 کودک و نوجوان
به نام خدای وهاب
سلام بچه های گلم 🥰
عزیزان دلمـ امروز در محضر قرآن و #تدبر در سوره #بلد خواهیم بود
✨لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (۱)
🔹خدا می فرمایند به این شهر(شهر مکه) قسم نمیخورم.
🔸بزرگوران شنیدید بعضی ها میگن به جون مامانم قسم نمیخورم چون جون مامانم🤱 خیلی برام عزیزه
💎در واقع این تاکید کردن ازقسم هم بالاتره.
چرا⁉️ انقدر این شهر برای خدا مهمه که میگه بهش قسم نمیخورم 🤔👇
✨وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (۲)
🔹چون تو دراین شهر هستی( منظور رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هست.)
واگر به این شهر 🏭 قسم بخورم و عده ای اهمیتی به این قسم ندن عظمت این شهر پایین میاد.
✨وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (۳)
🔹قسم به والدواونچه که از اون به وجود آمد.
مکه بخاطر وجود کعبه 🕋 که شد مکه.
🔸وکسی که این ساختمان روبنا کردحضرت ابراهیم بود و فرزندش اسماعیل.
🔸تو آیه بعد خدا جواب این تاکید وقسم رو میدهند؛ 👇
✨لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ (۴)
🔹 انسان ازابتدا ی دنیا اومدن تا زمان مرگ از رنج و سختی جدا نیست.
چرا⁉️ خدا انسان رو طوری آفریده که همواره در رنج و سختی باشه مگه خدا نمیتونست🤔 برای انسان راحتی مطلق فراهم کنه؟؟؟
💥حتی لذتهای دنیا قبل و بعدش با رنج هست
مثل لذت غذا🥘 خوردن ، بچه 👶 داشتن و ...
خوب گوش بدهید تا متوجه بشوید چرا⁉️
✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴿۵﴾
🔹 با اینکه ما انسان رو در رنج و سختی قراردادیم اما باز هم انسان 👤فکر میکنه همه چی دست خودش هست🤨 و یادش میره که قدرتی هست که میتونه اونو در مشکلات و سختی قرار بده😑
✨يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا (۶)
🔹مالش 💰 رو هدر میده و اسراف میکنه و افتخار😎 هم میکنه که وسایل گرون قیمت و مارک دار مثل ماشین 🚘 خونه 🏚 و...🛵🛴👢👔👜خریده وفکر میکنه با این ولخرجی ها میتونه به راحتی و آسایش مطلق برسه.😌
✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (۷)
🔹 انسانی که نمیدونه مالش 💶 روچطور ❓و در چه راهی باید خرج کنه وبا مالش فخر فروشی😎 و خودنمایی 😏 میکنه
آیا ⁉️نمیدونه که #خدا شاهد و ناظر رفتار اون هست.
💥خدا میگه ما انسان رو طوری خلق کردیم که تو این دنیا به راحتی مطلق نمیرسه ❌واین که تلاش میکنه با خرج کردن مالش💰 در جاهایی که ضرورتی نداره به آسایش و راحتی برسه کاری بیهوده اس.✔️
بزرگواران و بچه های گلم پس پولمون رو چطور و کجا خرج کنیم⁉️
🔸تو آیات بعدی خداوند مهربان جوابش رو بیان میفرمایند
زیر سایه قرآن باشید 🤲
🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌸
#بهخانوادهیقرآنی #بیتُ_الْهُدی_مولی_الموحدین_علیه_السَّلام بپیوندید😍👇
💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
🔰 #تدبر
🔻 #قسمتدوم
🔻سوره #بلد
🔻 کودک و نوجوان
به نام خدای بخشنده مهربان
سلام فرزندان قرآني حضرت صاحب الزمان عج 🙋♂
🔸بزرگوران در قسمت اول خدمتتان گفتیم: تو آیات 1⃣ تا 7⃣ سوره #بلد خدا چی میخواد به ما بگه❓
احسنت 👏
🔻میگه ما، تو رو تورنج آفریدیم تا👇
بدونی قدرتی هست که میتونه تو رو در مشکلات و سختی قرار بده.
پس چرا ⁉️بازم توجه ⚠️نمیکنی وفکر میکنی با بیهوده خرج کردن پول و ثروتت در جاهایی که ضرورتی نداره میتونی به راحتی و آسایش مطلق برسی.✔️
✨أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (۸)
🔹آيا ما برای انسان دوتا چشم👀 قرار ندادیم❓
✨وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (۹)
🔹ویک زبان👅 و دولب👄 به او دادیم
✨وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (۱۰)
🔹و تو رو راهنمایی کردیم به سمت سینه مادرت 🤱
✨فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (۱۱)
🔹پس چرا از گردنه بالا نرفتی⁉️
✨وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ (۱۲)
🔹همون گردنه ای که تو باید با لطف وکمک #خدا از اون رد بشی.
عزیزان قرآني خدا تو این آیات به ما یاد آوری میکنه 👇
زمانی رو که نوزاد👶 بودیم ونمیتونستیم خودمون حتی یه جرعه آب 💦 یا یه لقمه غذا🥘 بخوریم.
میگه ما رحمی به دل مادرت🤱 انداختیم تا تو رو ازشیره وجودش تغذیه کنه و...
حالا تو یه انسان 👨⚕توانمند، قدرتمند💪 و ثروتمندی شدی.
زمانی⏰ که تو ناتوان بودی ما بوسیله مادرت🤱 کمکت کردیم حالا که تو توانمند💪 شدی نمیخواهی به دیگران کمک کنی⁉️
حالا که از دستت برمیاد ومیتونی نمیخواهی از این گردنه رد بشی⁉️
کدوم گردنه ⁉️
✨فَكُّ رَقَبَةٍ (۱۳)
🔹نجات دادن یک بنده گرفتار
💥پس منظور از گردنه 👈نجات افراد گرفتار هست.
که مثالهاش رو خدا در آیات بعدی آورده👇
✨أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ(۱۴)
🔹اطعام نیازمندان
🔻بی تفاوت نسبت افراد 👪جامعه نباشیم هستن افرادی که حتی نیازمند غذای🥘 خودشون هستن.
📌کسی که توجهای به این افرادنداره پا 👣در گردنه #بندگیخدا نذاشته ✖️
✨يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ (۱۵)
🔹یتیمانی که در نزدیکی ما هستن و نمیتون حتی نیازهای اولیه👕👟 خودشون رو برآورده کنن و تو به راحتی میتونی کمکشون کنی.
✨أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ (۱۶)
نیازمندی که توان برآورده کردن نیازهاشو نداره✖️
🔻 بزرگواران پس تنها راه رد شدن از گردنه بندگی خدا👇
#انفاق و #کمک به اونایی هست که به کمک ما نیاز دارن در حدی که در توانمون هست
.
🔸تو آیات بعدی خدا از عاقبت کسانی که از این گردنه رد میشن و کسانی که بابخل ورزی از این گردنه عبور نمیکنن رو میگه.
که ان شاالله جلسه بعد در موردش صحبت میکنیم .💫
شاد و سربلند باشید🤲
#کاریازموسسهقرآنی #بیتُ_الْهُدی_مولی_الموحدین_علیه_السَّلام 🌹❤️
🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺
#بهخانوادهیقرآنی #بیتُ_الْهُدی_مولی_الموحدین_علیه_السَّلام بپیوندید😍👇
💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
🔰 #تدبر
🔻 #قسمتسوم
🔻سوره #بلد
🔻 کودک و نوجوان
به نام خدای مهربون❤️
سلام به بچه های تدبری دوست داشتنی😊
گفتیم در سوره #بلد خدا به کسانی که ثروتشون💰💷 رو بیهوده ودر جایی که نیازی نیست، خرج میکنن و به این کار خودشون افتخار 😎 هم میکنن ابتدا یادآوری میکنه که👇
انسان رو در رنج و سختی آفریدیم و از این افراد سوال میکنه:
آیا نمیدونن که قدرتی بالاتر ازقدرت خدانیست ⁉️
و آیا نمیدونن که خدا رفتار اونا میبینه⁉️
پس چرا با انفاق و گذشتن از مالش پا در گردنه بندگی خدا نمیزاره⁉️
✨ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ (۱۷)
🔹باید این گردنه رو رد کنی🚶♂ تا بتونی به شهر 🌇مومنان برسی وجزء کسانی باشی که ایمان آوردن✅
که این اهل ایمان دوتا ویژگی دارن👇
1⃣ سفارش دیگران به صبر رو قبول میکنن چرا که گذشتن از مال💰دنیا بخاطر دیگران نیاز به صبر داره.
2⃣ توصیه دیگران به رحم و مهر ورزی رو قبول میکنن 👈 تا نکنه توجه به نیازمندان وفقرا رو فراموش کنن.
✨أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (۱۸)
🔹فقط کسانی که با انفاق کردن از این گردنه عبور کردن🚶♂و اهل ایمان شدن سعادتمند شدن ✅
✨وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ(۱۹)
🔹اما کسانی که ازاین گردنه عبور نکردن اگر در ظاهر کافر نباشن اما 👈 در عمل به آیات ما کافر شدن وعاقبت اینها گرفتاری و بدبختی است.✔️
✨عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ (۲۰)
و گرفتار آتیشی🔥 میشن که فرار ازاون امکان پذیر نیست آتیشی که خودشون با اعمال و رفتارت درست کردن✔️
عزیزان در سوره #بلد خدا میخواد به ما بگه ::👇
✅ سرمایه گذاری برای رسیدن به #خوشبختی_مطلق در #دنیا👈 #هدر_دادن_مال هست.✔️
✅ از این مال برای عبور از گردنه انفاق استفاده کنیم تا به #خوشبختیواقعی در #آخرت برسیم.👌
ان شاءالله خداوند توفیق بندگی رو به همه ما عنایت کند🤲
#کاریازموسسهقرآن_ونهج_البلاغه #بیتُ_الْهُدی_مولی_الموحدین_علیه_السَّلام 🌹❤️
🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺
#بهخانوادهیقرآنی #بیتُ_الْهُدی_مولی_الموحدین_علیه_السَّلام بپیوندید😍👇
💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
هدایت شده از حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
هدایت شده از هیئت قرآنی شبابُ المهدی عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ از هر کسی بجز آیتالله بهجت این جمله را میشنیدم، حس میکردم شاید غلو کرده باشد.
🏴
هدایت شده از هیئت قرآنی شبابُ المهدی عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکرم این روزها
خودم ۰/۵ درصد
کارم ۰/۵ درصد
اربعینم ۹۹ درصد...
🏴🔹 @SHabab_AlMadi
🏴🔷 @HefzeQuran
هدایت شده از هیئت قرآنی شبابُ المهدی عج
وصف تو در دهان نمیگنجد سجاد محمدی.mp3
2.85M
🎙 #شور_ابدی | مداحی محرم ۱۴۰۳
🔹در این بستهها برایتان مداحیهایی را با کمترین مضامین ذکر مصیبت گلچین میکنیم تا همهجا در خودرویتان یا با هدفون در مترو و تاکسی و یا هنگام کار خانه گوش دهید و دعامون کنید با اخلاص بشیمـ😔🌹.
_____________________________
🚩🔹 @SHabab_AlMadi
🏴🔷 @HefzeQuran
🔰#تدبر
🔻#قسمت_اول
🔻 سوره #بلد
🔻جوان بزرگسال
● ساختار سوره :
١) در این سوره قبل از همه چیز باید ببینیم که ساختار سوره چست؟
👈🏻بعد از چند قسم و جواب قسم، میفرماید که: لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ (۴)أَیَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ(۵)
آیا این انسان گمان می کند که کسی عرصه را بر او تنگ نخواهد گرفت؟ ما که او را در کبد آفریدیم خودش نشانهای هست بر این که کسی هست که بر او سخت بگیرد و عرصه را برایش تنگ بگیرد. و او که خیال میکند که آزاد و رها هست در مقام افتخار از ولخرجی میگوید: یَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالا لُبَدًا (۶)
من مال فراوانی را تباه کردم.
و بعد می فرماید که: "" آیا گمان کرد که کسی او را ندید؟ یعنی گمان میکند که هیچ شاهد و ناظری بر اعمال و رفتار او نیست؟ أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ (٧)
✔️ در آیات بعدی میفرماید: أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ (٨)وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ (٩)وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ (١٠)فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (١١) در «ألم» یک همزه داریم که اسلوب استشهاد است ویک «ف» در «فلاقتحم» داریم که تفریع است؛
🔛خود «فاء» مطلب قبل را به مطلب بعدش ارتباط میدهد. حالا باید دید که« لم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رادر آن لایۀ اول و در درجۀ اول، مؤخره برای مطالب قبل بگیریم؟ یا مقدمه برای مطالب بعد بگیریم؟
● جهت هدایتی سوره :
🧐دعوت هشدار آمیز انسان،به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت ابدی آخرت.🔜
🧔🏻♂انسان غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر میدهد وبه آن افتخار میکند!
👀 در حالیکه مال دنیا برای عبور از گردنه و رسیدن به سعادت آخرت است.و دنیا رابه این خاطر به دست او دادهاند که در راه درست استفاده کند.
👌🏻☑️ انسان بایدنسبت به این که ذرهای از اموالش درراه غیرخدا صرف کند، بخیل باشد،و حتی درجایی که برای خودش وخانوادهاش هزینه میکند، باید با این نگاه مصرف کند، که ولخرجی نکند؛وبا تصور عبور از گـ⛰ـردنه هزینه کند و با این نگاه و زاویه به اموال دنیا نگاه کند. 🏞 چنین انسانی در آخر به سعادت مطلق خواهد رسید.
🔑در اینکه «أ» استشهاد است به قوت خودش باقی و دراین که «ف» تفریع است به قوت خودش باقی است؛
🖋اماسؤال اینجاست که آیا «ف» لااقتحم العقبه را تفریع می کند و به آیات ۱ تا۱۰ مراجعه می دهد (فعلاًکاری با سیاق نداریم) یعنی بگوییم که:
۱- آیات از(۱ تا ۱۰) باهم هست و از (۱۱ تا ۲۰) هم باهم وبعد بگوییم که «لا اقتحم العقبه» متفرع است بر مجموع( ۱تا۱۰).
۲- یا (۱تا ۷ ) باهم است، بعد هم آیات( ۸تا۲۰ ) باهم است؛یعنی بحث عقبه متفرع بر سه آیه( ۸ و ۹و ۱۰) میشود و مجموع( ۸ تا ۲۰ ) به وسیلۀ «ألم» به ماقبل نظارت پیدا میکند.
✅ به نظر گزینه صحیح وانتخاب درست تر انتخاب گزینۀ( ۱ تا۷ ) و( ۸ تا ۲۰ ) می باشد. ⏪چراکه به لحاظ مفهومی سه آیۀ( ۸ و۹ و ۱۰) بیش از اینکه مناسبت داشته باشند به عنوان مؤخرۀ مطالب قبلی،مناسبت دارد به عنوان مقدمه برای مطالب بعدی.✅
🟢پس این سه آیه مقدمه برای مطالب بعدی است.🟢
⛔️و اگربخواهیم که این سه آیه را موخره برای مطالب قبلی بگیریم؛ در جایی که فرمود «أیحسب أن لن یره أحد» وبه بیان علامه طباطبایی بگوییم که «ألم نجعل له عینین» به آن آیه میخورد؛
و «وهدیناه النجدین» بااین که «ألم» هم در رأس آن و ابتدای آن هم نیست،خودش یک جملۀ مستقل است😮🤔.
این بیـ👆🏻ـان درواقع یعنی اینکه گویا خدای عز وجل «ألم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رابه صورت استفهام اقراری بیان کرده اند و «هدیناه النجدین» را اخبار میکند؛ وبا این بیان در واقع میفرمایند که : اورا به ٢برجسته هدایت کردیم.
👆🏻👈🏻و اگر بخواهیم در «لساناً و شفتین» هم ارتباط راحل کنیم، در «هدیناه النجدین» به توجیه میافتیم،
😎✅ اما وقتی که ما این سه آیه را به عنوان مقدمه برای آیات بعد میگیریم به توجیه خاصی نیاز نیست.
🔹خدا درآیات بعدی که بعداز اقتحام عقبه(فلاقتحم #العقبه) است انسان را دعوت میکند که از گردنه بالا برود، ولی حتی به رغم این که «نجعل له عینین و لساناً و شفتن» او یعنی انسان ازگردنه بالانرفت،
🛑 حالا این گردنه چه بود؟ «فک رقبه *أو إطعامٌ فی یومٍ ذی مسغبه *یتیماً ذا مقربه *أومسکیناً ذا متربه » بنده آزاد کردن بود وگرسنه را سیر کردن بود ودستگیری از خاک نشین بود.
❕❗️و خدا میخواهد به انسان بگوید که: ای انسان توخودت گرسنه بودی به خاک افتاده بودی و ناتوان بودی ونمیتوانستی هیچ کدام از نیازهای خودت رابا توان خودت بر طرف کنی،ما با دادن چشم و زبان و دو لب و هدایت تو به دو برجستگی، زمینۀ سیر شدن تو راو توانمندی تو را و قیام و ایستادن تو را فراهم کردیم؛ چراامروز با این توانگری که به لطف ماحاصل شده از گردنه بالا نمیروی؟ چراشکرش را با انفاق به دیگران و دستگیری ازیتیمان و مسکینان وفقرا به جای نمیآوری؟❗️❓
🔰#تدبر
🔻#قسمت_دومـ
🔻 سوره #بلد
🔻جوان بزرگسال
⚠️در بررسی(۱ تا۷ ) :
(۱ تا ۴)قسم وجواب قسم است.(۵تا۷) هم ناظر به وضعیت این انسان است، انسانی که خدا قسم میخورد که ما اورا درکبد آفریدهایم.
⚠️در بررسی ۸تا۲۰ :
(۸تا ۱۰)مقدمه هست و از( ۱۱ تا ۲۰) نتیجه ای است که میگیرد {و باز هرکدام ازاینها رابخواهیم خردکرده ومطالب بیشتری استخراج وبیان شود،جای برای خردشدن دارند اما به جهت مراعات هدف در #تدبر سوره که به جهت تسهیل راه حفظ می باشد ازبیان آن دراین کانال یعنی کانال حفظ،مفاهیمـ ومسابقات قرآن کریمـ خود داری می نمائيم.}
✅🔸آنچه برای سورۀ بلد ازاقوال تقویت شده است، قول دوم بوده که بالا یعنی #قسمت_اول شرح آن گذشت که«ألم نجعل له عینین ولساناً وشفتین وهدیناه النجدین» هر سه باهم ناظر است به پدیدۀ شیرخوردن است ومقدمهاش هم برای«اقتحام عقبه» این است که:
💞⏳خدا انسان راترغیب میکند به این که توانسانی هستی که ماتورا دستگیری کردیم؛به هنگام گرسنگی و ناتوانی،
💡وحالا توباید ازگردنه بـ🪜ـالا بروی و برده آزادکنی واطعام کنی درروز شدت گرسنگی وسختی یتیمان ومسکینان را.
🎙💡با توجه به این توضیحات،سیاق اول سوره یعنی آیات۱تا ۷را می توان به شکل زیر👇🏻توضیح داد:
وجهت هدایتی آنرا:
بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهودۀ مال وثروت بیان نمود.
● تشخیص سیاقهای سوره :
✍🔛 این سوره مبارکه دارای دوسیاق است: آیه۱ -۷و آیه۸–۲٠
🟢 وجه جدا بودن سیاق دوم ازسیاق نخست:
اتصال آیات۱تا۷، هشتم تا دهم و۱۱ تا۲۰روشن است.
🔦تشخیص ارتباط سیاقی این سه دسته، تابع انتخاب یکی ازدو گزینه زیر درباره آیات هشتم تادهم است:
1⃣ اینکه یا بگوییم :
این آیات، #حجتی برآیه هفتم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تادهم به آیات اول تاهفتم ملحق است.
2⃣ و یا اینکه بگوئیم :
این آیات، #مقدمه_ای برای آیه یازدهم است؛ طبق این گزینه، آیات هشتم تا دهم، داخل برآیات یازدهم تا بیستم است.
😇 ❇️ و درانتخاب گزینه صحیح از بین دو گزینه و دوتصور فوق باید گفت:👇🏻
ℹ️ وجود «فاء» درابتدای آیه یازدهم، قرینه ای بر صحت گزینه دوم است.
☺️افزون بر اینکه در وجه اول، تناسب و نسبت مفهومی روشنی وجود ندارد👈🏻 توضیح اینکه:
👆🏻 معنای آیات طبق وجه نخست از این قرار است: «آیا مى پندارد که هیچ کس او را ندید؟ (۷) مگر ما براى او دو چشم قرار ندادیم و دیدنیها را به او نشان ندادیم؟ پس چگونه تصوّر مى کند که ما آنچه را او مى بیند نمى بینیم؟ (۸) مگر براى او یک زبان و دو لب نیافریدیم که با آنها سخن گوید و آنچه رادر دل دارد، بیان کند؟ با این حال، چگونه مى پندارد که ما ازدرون او بى خبریم؟ (۹) ما راه خیر و شرّ را به او نشان دادیم؛ چگونه ممکن است خودخیر و شرّ رانشناسیم؟ (۱۰)»
🤏چنان که مشخص است، تنها آیه هشتم حجت ودلیلی مناسب برای محتوای آیه هفتم است و آیه نهم و دهم با توجیه و گره زدن، به آیات پیشین مرتبط شده است. و درواقع ارتباطی با آیات پیشین ندارد.
✴️✔️ بدین ترتیب،محتوای سوره به #دو_سیاق تقسیم می شود: آیات اول تا هفتم و هشتم تا بیستم.
● تشخیص فضای سخن وجهت هدایتی سوره
1⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق نخست
🔻فضای سخن:
در این آیات،سخن از انسانهایی است که مال وثروت خویش رابیهوده صرف می کنند و با افتخار جاهلانه ای ازآن سخن می گویند؛ به قرینه صدق (یقول أهلکت مالاً لبداً).
🔻جهت هدایتی:
سیاق نخست (۱ – ۷): آیات این سیاق در دو فراز قابل بررسی است:
أ. آیات اول تا چهارم، قسم و جواب: جهت هدایتی در جواب قسم است: تأکید بر خلق انسان در رنج.
ب. آیات پنجم تاهفتم:
۱➕پندار انسان مبنی برعدم قدرت خدا بر او،
۲➕افتخار انسان به صرف بیهوده مال و ثروت
و ۳➕غفلت انسان ازاینکه خدا او را می بیند.
در میان این سه گزاره، دومی اصالت دارد، 👌زیرا مصداقی است که جهت ذکر مفاهیم اول و سوم رامشخص می سازد وآن کصداق این است : افتخار انسان به صرف بیهوده مال وثروت.
⚠️تأکید فراز نخست، درجهت هدایت انسان فراز دوم است.
♻️راه حل موجود در سوره جهت بازداری انسان ازافتخار به صرف بیهوده مال و ثروت:
خدا انسان را دررنج آفریده است و این نشانه ای روشن برمقهور ومغلوب بودن انسان است. پس جایی برای افتخار به صرف بیهوده مال وثروت نیست.
2⃣ فضای سخن وجهت هدایتی سیاق دوم:
🔻فضای سخن:
سخن ازانسانهایی است که نسبت به بردگان وگرسنگان وخاک نشینان بی توجهاند وبه رغم توانگری،دست ناتوانان را نمی گیرند؛ به قرینه بجابودن (فلا اقتحم العقبة فک رقبة، أو إطعام فی یوم ذی مسغبة، یتیماً ذا مقربة، أو مسکیناً ذا متربة).
🔻جهت هدایتی:سیاق دوم(۸ – ۲۰): این آیات در ۳ فراز ایراد شده است:
أ. آیات هشتم تا دهم:
این آیات به انسان یادآوری می کند که نوزادی ناتوان بود و خدابه او دوچشم و زبان و دولب داد واورا به سینه مادرش رهنمود وبدین ترتیب،زمینه پرورش این نوزاد ناتوان رافراهم ساخت.
📌 @HefzeQuran
با سلام
این چند روز که مطلبی در کانال بارگذاری نمی شد در حال تدوین و آماده سازی تدبر جوان و بزرگسالان بودیم که بحمدلله مطلب بسیار زیبا و عمیقی از کار در اومد
قسمت سوم آن هم در حال آماده سازی است
💡بهره ببریم و بهره برسانیم♻️
📞مبلغ قرآن کریم و کانال قرآنی خودتان باشید 📣
🤝ما رو از پیشنهادات و انتقادات خودتان جهت بهتر پیش بردن برنامه ها بی بهره نگذارید و اگر طرح و برنامه ای هم به ذهن شما رسید خوشحال می شویم استفاده نمائيم و شما هم در ثواب آن شریک شوید
📌پل ارتباطی خادم القرآن نوروزی
@chamran121