eitaa logo
حفظ و مفـاهیمـ قـرآن کـریـمـ
1.2هزار دنبال‌کننده
353 عکس
235 ویدیو
20 فایل
💠کانال حفظ و مفاهیمـ💠 🔰صوت سوره 🔰شناسنامه سوره 🔰شناخت اجمالی سوره 🔰تدبرسوره جهت حفظ مطلوبتر 🔰تفسیرومفاهیم(بزرگسال وکودک ونوجوان) ⬅️ مرور #نکاتی_ازحفظ —مسابقات قرآني ⬅️ #مشاوره #برنامه_دهی #رفع_سؤال ✅ارتباط: @Admin_HefzeQuran
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سوره بــخــْش اوّلـ 🔻سوره بلد نودمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز می‌شود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیده‌اند. 👌 خداوند در سوره بلد به این می‎‌پردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمت‌ها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. 😍 در سوره بلد باارزش‌ترین اعمال انسان آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. ❤️ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌کند. ⏬ ادامه مطلب در پست بعد 🔹https://eitaa.com/hefzeQuran/1064
ادامه پست قبل 🔰 سوره بــخــْش دوّمـ 🔻محتوا : سوگند به شهر مکه برای بیان عظمت و قداست آن، آغازگر این سوره است. سپس به آفرینش انسان و اینکه زندگی او همراه با رنج و محنت است اشاره شده است. 😮‍💨سخت‌ترین اما باارزش‌ترین🥳 اعمال انسان، آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده و خداوند نیکوکاران را «اصحاب میمنه» (اصحاب یمین، بهشتیان) و بدکاران را «اصحاب مشئمه» (اصحاب شمال، دوزخیان) خوانده است. ✍علامه طباطبایی نیز محور اصلی سوره را بیان این دانسته که انسان در دنیا از لحظه آغاز زندگی تا مرگ آسایش و آرامش بدون سختی ومشقت ندارد وسعادت خالص و راحتی بدون مشقت فقط در جهان آخرت برایش تحقق می یابد. 🔻نکاتی در باره آیات ۱ و۲ : "لا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ" ،، در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است, آیات ۱و۲ سوره قیامت “ لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ“ و این آیه در سوره بلد که اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. 1⃣ گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و 2⃣ گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.  ❗️ تفسیر نور سه احتمال برای آیات ا و۲ نقل کرده است : ۱-به اين شهر (مكه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. ۲- به شهرى كه اهانت تو راحلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. ۳-دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. 🔻 آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» در تفسیر مُقاتل بن سلیمان آمده است آیه چهارم سوره بلد، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»، در مورد حارث بن عمرو بن نوفل بن عبدمناف قرشی نازل شد. وی هنگامی که در مدینه بود، مرتکب گناهی شد؛ پس نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید کفاره آن چیست. پیامبر(ص) گفت برو و بنده‌ای آزاد کن یا شصت مسکین را غذا بده. 🧐حارث پرسید غیر از این نیست؟ پیامبر(ص) گفت همان بود که گفتم. حارث غم‌زده راه افتاد تا اینکه به یاران خود رسید و گفت: به خدا نمی‌دانستم وارد دین محمد شوم، مالم با کفارات و انفاق در راه خدا کم می‌شود. محمد گمان می‌کند ما این مال را در راه پیدا کرده‌ایم، بلکه من مال زیادی خرج کردم. پس آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» نازل شد. 🚩 البته برخی از تفاسیر غیرروایی این شأن نزول را در ذیل آیه «يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً...» آورده‌اند. 🚩مجمع البیان هم آیات ۴ به بعد را درباره حارث بن عامر دانسته که به گمانش دارایی‌اش را در راه اسلام با کفاره و انفاق از دست داده است و اظهار پشیمانی می‌کند.  🚩 نویسنده تفسیر تسنیم می‌گوید برخی از مفسران مانند زمخشری در کشاف خواستند بین کَبِد و کَبَد تناسبی ادبی و لغوی برقرار کنند و گفته‌اند«کَبَد» یعنی درد و رنج، «کبِد» یعنی آن عضو گوارشی؛ چون وقتی حوادث سخت و دردناک بر بدن تحمیل شد آن «کبِد» آسیب می‌بیند از این جهت درد و رنج را گفتند «کبَد». 🔻 معنای نجدین : تفسیر مجمع البیان هدایت به راه خیر و شر و هدایت کودک به سینه مادر برای تغذیه را از احتمالات درباره آیه “وَ هَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ“ ذکر کرده است. وی هم‌چنان نجد را به معنای محل بلند و مرتفع دانسته و در توجیه اطلاق نجد به راه شر می‌گوید: منظور از مرتفع بودن شر آشکار بودن آن است زیرا هر دو راه خیر و شر برای مکلفان آشکار است و خداوند از شر و خیر، هردو تعبیر به نجد کرده است 🚩 طبرسی هم‌چنان احتمال داده که اطلاق «نجد» به معنای بلندی و ارتفاع برای شر به این جهت باشد که اجتناب از شر باعث بلندی و رفعت مقام انسان می‌شود 🚩🚩 آیت اللّه جوادی آملی از مفسران شیعه: ﴿وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ﴾ ما دو راه مستقیم را به انسان ارائه کردیم چه راه بد چه راه خوب همه را به او گفتیم انتخاب با اوست، او را آزاد آفریدیم حق انتخاب را به او دادیم، منتها از درون به نام عقل و فطرت، راه را به او نشان دادیم که کدام راه خوب است از بیرون به وسیله نبی و ولیّ(علیهما آلاف التحیة و الثناء) راه را نشان دادیم https://javadi.esra.ir/fa/w/تفسیر-سوره-بلد-جلسه-1-1398/12/13 💠 حفظ، مفاهیمـ و مسابقات قرآن کریمـ https://eitaa.com/joinchat/473301026Cf9cb2cb083
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای وهاب سلام بچه های گلم 🥰 عزیزان دلمـ امروز در محضر قرآن و در سوره خواهیم بود ✨لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (۱) 🔹خدا می فرمایند به این شهر(شهر مکه) قسم نمیخورم. 🔸بزرگوران شنیدید بعضی ها میگن به جون مامانم قسم نمیخورم چون جون مامانم🤱 خیلی برام عزیزه 💎در واقع این تاکید کردن ازقسم هم بالاتره. چرا⁉️ انقدر این شهر برای خدا مهمه که میگه بهش قسم نمیخورم 🤔👇 ✨وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (۲) 🔹چون تو دراین شهر هستی( منظور رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هست.) واگر به این شهر 🏭 قسم بخورم و عده ای اهمیتی به این قسم ندن عظمت این شهر پایین میاد. ✨وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ (۳) 🔹قسم به والدواونچه که از اون به وجود آمد. مکه بخاطر وجود کعبه 🕋 که شد مکه. 🔸وکسی که این ساختمان روبنا کردحضرت ابراهیم بود و فرزندش اسماعیل. 🔸تو آیه بعد خدا جواب این تاکید وقسم رو می‌دهند؛ 👇 ✨لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ (۴) 🔹 انسان ازابتدا ی دنیا اومدن تا زمان مرگ از رنج و سختی جدا نیست. چرا⁉️ خدا انسان رو طوری آفریده که همواره در رنج و سختی باشه مگه خدا نمیتونست🤔 برای انسان راحتی مطلق فراهم کنه؟؟؟ 💥حتی لذتهای دنیا قبل و بعدش با رنج هست مثل لذت غذا🥘 خوردن ، بچه 👶 داشتن و ... خوب گوش بدهید تا متوجه بشوید چرا⁉️ ✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴿۵﴾ 🔹 با اینکه ما انسان رو در رنج و سختی قراردادیم اما باز هم انسان 👤فکر میکنه همه چی دست خودش هست🤨 و یادش میره که قدرتی هست که میتونه اونو در مشکلات و سختی قرار بده😑 ✨يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا (۶) 🔹مالش 💰 رو هدر میده و اسراف میکنه و افتخار😎 هم میکنه که وسایل گرون قیمت و مارک دار مثل ماشین 🚘 خونه 🏚 و...🛵🛴👢👔👜خریده وفکر میکنه با این ولخرجی ها میتونه به راحتی و آسایش مطلق برسه.😌 ✨أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ (۷) 🔹 انسانی که نمیدونه مالش 💶 روچطور ❓و در چه راهی باید خرج کنه وبا مالش فخر فروشی😎 و خودنمایی 😏 میکنه آیا ⁉️نمیدونه که شاهد و ناظر رفتار اون هست. 💥خدا میگه ما انسان رو طوری خلق کردیم که تو این دنیا به راحتی مطلق نمیرسه ❌واین که تلاش میکنه با خرج کردن مالش💰 در جاهایی که ضرورتی نداره به آسایش و راحتی برسه کاری بیهوده اس.✔️ بزرگواران و بچه های گلم پس پولمون رو چطور و کجا خرج کنیم⁉️ 🔸تو آیات بعدی خداوند مهربان جوابش رو بیان میفرمایند زیر سایه قرآن باشید 🤲 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌸 بپیوندید😍👇 💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای بخشنده مهربان سلام فرزندان قرآني حضرت صاحب الزمان عج 🙋‍♂ 🔸بزرگوران در قسمت اول خدمتتان گفتیم: تو آیات 1⃣ تا 7⃣ سوره خدا چی میخواد به ما بگه❓ احسنت 👏 🔻میگه ما، تو رو تورنج آفریدیم تا👇 بدونی قدرتی هست که میتونه تو رو در مشکلات و سختی قرار بده. پس چرا ⁉️بازم توجه ⚠️نمیکنی وفکر میکنی با بیهوده خرج کردن پول و ثروتت در جاهایی که ضرورتی نداره میتونی به راحتی و آسایش مطلق برسی.✔️ ✨أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ (۸) 🔹آيا ما برای انسان دوتا چشم👀 قرار ندادیم❓ ✨وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ (۹) 🔹ویک زبان👅 و دولب👄 به او دادیم ✨وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ (۱۰) 🔹و تو رو راهنمایی کردیم به سمت سینه مادرت 🤱 ✨فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (۱۱) 🔹پس چرا از گردنه بالا نرفتی⁉️ ✨وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ (۱۲) 🔹همون گردنه ای که تو باید با لطف وکمک از اون رد بشی. عزیزان قرآني خدا تو این آیات به ما یاد آوری میکنه 👇 زمانی رو که نوزاد👶 بودیم ونمیتونستیم خودمون حتی یه جرعه آب 💦 یا یه لقمه غذا🥘 بخوریم. میگه ما رحمی به دل مادرت🤱 انداختیم تا تو رو ازشیره وجودش تغذیه کنه و... حالا تو یه انسان 👨‍⚕توانمند، قدرتمند💪 و ثروتمندی شدی. زمانی⏰ که تو ناتوان بودی ما بوسیله مادرت🤱 کمکت کردیم حالا که تو توانمند💪 شدی نمیخواهی به دیگران کمک کنی⁉️ حالا که از دستت برمیاد و‌میتونی نمیخواهی از این گردنه رد بشی⁉️ کدوم گردنه ⁉️ ✨فَكُّ رَقَبَةٍ (۱۳) 🔹نجات دادن یک بنده گرفتار 💥پس منظور از گردنه 👈نجات افراد گرفتار هست. که مثالهاش رو خدا در آیات بعدی آورده👇 ✨أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ(۱۴) 🔹اطعام نیازمندان 🔻بی تفاوت نسبت افراد 👪جامعه نباشیم هستن افرادی که حتی نیازمند غذای🥘 خودشون هستن. 📌کسی که توجه‌ای به این افرادنداره پا 👣در گردنه نذاشته ✖️ ✨يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ (۱۵) 🔹یتیمانی که در نزدیکی ما هستن و نمیتون حتی نیازهای اولیه👕👟 خودشون رو برآورده کنن و تو به راحتی میتونی کمکشون کنی. ✨أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ (۱۶) نیازمندی که توان برآورده کردن نیازهاشو نداره✖️ 🔻 بزرگواران پس تنها راه رد شدن از گردنه بندگی خدا👇 و به اونایی هست که به کمک ما نیاز دارن در حدی که در توانمون هست . 🔸تو آیات بعدی خدا از عاقبت کسانی که از این گردنه رد میشن و کسانی که بابخل ورزی از این گردنه عبور نمیکنن رو میگه. که ان شاالله جلسه بعد در موردش صحبت میکنیم .💫 شاد و سربلند باشید🤲 🌹❤️ 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺 بپیوندید😍👇 💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
🔰 🔻 🔻سوره‌ 🔻 کودک و نوجوان به نام خدای مهربون❤️ سلام به بچه های تدبری دوست داشتنی😊 گفتیم در سوره خدا به کسانی که ثروتشون💰💷 رو بیهوده ودر جایی که نیازی نیست، خرج میکنن و به این کار خودشون افتخار 😎 هم میکنن ابتدا یادآوری میکنه که👇 انسان رو در رنج و سختی آفریدیم و از این افراد سوال میکنه: آیا نمیدونن که قدرتی بالاتر ازقدرت خدانیست ⁉️ و آیا نمیدونن که خدا رفتار اونا میبینه⁉️ پس چرا با انفاق و گذشتن از مالش پا در گردنه بندگی خدا نمیزاره⁉️ ✨ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ (۱۷) 🔹باید این گردنه رو رد کنی🚶‍♂ تا بتونی به شهر 🌇مومنان برسی وجزء کسانی باشی که ایمان آوردن✅ که این اهل ایمان دوتا ویژگی دارن👇 1⃣ سفارش دیگران به صبر رو قبول میکنن چرا که گذشتن از مال💰دنیا بخاطر دیگران نیاز به صبر داره. 2⃣ توصیه دیگران به رحم و مهر ورزی رو قبول میکنن 👈 تا نکنه توجه به نیازمندان وفقرا رو فراموش کنن. ✨أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (۱۸) 🔹فقط کسانی که با انفاق کردن از این گردنه عبور کردن🚶‍♂و اهل ایمان شدن سعادتمند شدن ✅ ✨وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ(۱۹) 🔹اما کسانی که ازاین گردنه عبور نکردن اگر در ظاهر کافر نباشن اما 👈 در عمل به آیات ما کافر شدن وعاقبت اینها گرفتاری و بدبختی است.✔️ ✨عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ (۲۰) و گرفتار آتیشی🔥 میشن که فرار ازاون امکان پذیر نیست آتیشی که خودشون با اعمال و رفتارت درست کردن✔️ عزیزان در سوره خدا میخواد به ما بگه ::👇 ✅ سرمایه گذاری برای رسیدن به در 👈 هست.✔️از این مال برای عبور از گردنه انفاق استفاده کنیم تا به در برسیم.👌 ان شاءالله خداوند توفیق بندگی رو به همه ما عنایت کند🤲 🌹❤️ 🌺•┈┈••••✾•✏️•✾•••┈┈•🌺 بپیوندید😍👇 💠 https://eitaa.com/hefzeQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ از هر کسی بجز آیت‌الله بهجت این جمله را می‌شنیدم، حس می‌کردم شاید غلو کرده باشد. 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فکرم این روزها خودم ۰/۵ درصد کارم ۰/۵ درصد اربعینم ۹۹ درصد... 🏴🔹 @SHabab_AlMadi 🏴🔷 @HefzeQuran
وصف تو در دهان نمی‌گنجد سجاد محمدی.mp3
2.85M
🎙 | مداحی‌ محرم ۱۴۰۳ 🔹در این بسته‌ها برایتان مداحی‌هایی را با کم‌ترین مضامین ذکر مصیبت گلچین می‌کنیم تا همه‌جا در خودرویتان یا با هدفون در مترو و تاکسی و یا هنگام کار خانه گوش دهید و دعامون کنید با اخلاص بشیمـ😔🌹. _____________________________ 🚩🔹 @SHabab_AlMadi 🏴🔷 @HefzeQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان بزرگسال  ● ساختار سوره : ١در این سوره قبل از همه چیز باید ببینیم که ساختار سوره چست؟ 👈🏻بعد از چند قسم و جواب قسم، می‌فرماید که: لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ (۴)أَیَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ(۵) آیا این انسان گمان می کند که کسی عرصه را بر او تنگ نخواهد گرفت؟ ما که او را در کبد آفریدیم خودش نشانه‌ای هست بر این که کسی هست که بر او سخت بگیرد و عرصه را برایش تنگ بگیرد. و او که خیال می‌کند که آزاد و رها هست در مقام افتخار از ولخرجی می‌گوید: یَقُولُ أَهْلَکْتُ مَالا لُبَدًا (۶) من مال فراوانی را تباه کردم. و بعد می فرماید که: "" آیا گمان کرد که کسی او را ندید؟ یعنی گمان می‌کند که هیچ شاهد و ناظری بر اعمال و رفتار او نیست؟ أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ (٧) ✔️ در آیات بعدی می‌فرماید: أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ (٨)وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ (٩)وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ (١٠)فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ (١١) در «ألم» یک همزه داریم که اسلوب استشهاد است ویک «ف» در «فلاقتحم» داریم که تفریع است؛ 🔛خود «فاء» مطلب قبل را به مطلب بعدش ارتباط می‌دهد. حالا باید دید که« لم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رادر آن لایۀ اول و در درجۀ اول، مؤخره برای مطالب قبل بگیریم؟ یا مقدمه برای مطالب بعد بگیریم؟ ● جهت هدایتی سوره :  🧐دعوت هشدار آمیز انسان،به صرف مال برای عبور از گردنه انفاق و رسیدن به سعادت ابدی آخرت.🔜 🧔🏻‍♂انسان غافل از خدا و قیامت، مال خویش را هدر می‌دهد وبه آن افتخار می‌کند! 👀 در حالیکه مال دنیا برای عبور از گردنه و رسیدن به سعادت آخرت است.و دنیا رابه این خاطر به دست او داده‌اند که در راه درست استفاده کند. 👌🏻☑️ انسان بایدنسبت به این که ذره‌ای از اموالش درراه غیرخدا صرف کند، بخیل باشد،و حتی درجایی که برای خودش وخانواده‌اش هزینه می‌کند، باید با این نگاه مصرف کند، که ولخرجی نکند؛وبا تصور عبور از گـ⛰ـردنه هزینه کند و با این نگاه و زاویه به اموال دنیا نگاه کند. 🏞 چنین انسانی در آخر به سعادت مطلق خواهد رسید. 🔑در اینکه «أ» استشهاد است به قوت خودش باقی و دراین که «ف» تفریع است به قوت خودش باقی است؛ 🖋اماسؤال اینجاست که آیا «ف» لااقتحم العقبه را تفریع می کند و به آیات ۱ تا۱۰ مراجعه می دهد (فعلاًکاری با سیاق نداریم) یعنی بگوییم که: ۱- آیات از(۱ تا ۱۰) باهم هست و از (۱۱ تا ۲۰) هم باهم وبعد بگوییم که «لا اقتحم العقبه»‌ متفرع است بر مجموع( ۱تا۱۰). ۲- یا (۱تا ۷ ) باهم است، بعد هم آیات( ۸تا۲۰ ) باهم است؛یعنی بحث عقبه متفرع بر سه آیه( ۸ و ۹و ۱۰) می‌شود و مجموع( ۸ تا ۲۰ ) به وسیلۀ «ألم» به ماقبل نظارت پیدا می‌کند. ✅ به نظر گزینه صحیح وانتخاب درست تر انتخاب گزینۀ( ۱ تا۷ ) و( ۸ تا ۲۰ ) می باشد. ⏪چراکه به لحاظ مفهومی سه آیۀ( ۸ و۹ و ۱۰‌) بیش از اینکه مناسبت داشته باشند به عنوان مؤخرۀ مطالب قبلی،مناسبت دارد به عنوان مقدمه برای مطالب بعدی.✅ 🟢پس این سه آیه مقدمه برای مطالب بعدی است.🟢 ⛔️و اگربخواهیم که این سه آیه را موخره برای مطالب قبلی بگیریم؛ در جایی که فرمود «أیحسب أن لن یره أحد» وبه بیان علامه طباطبایی بگوییم که «ألم نجعل له عینین» به آن آیه می‌خورد؛ و «وهدیناه النجدین» بااین که «ألم» هم در رأس آن و ابتدای آن هم نیست،خودش یک جملۀ مستقل است😮🤔. این بیـ👆🏻ـان درواقع یعنی اینکه گویا خدای عز وجل «ألم نجعل له عینین و لساناً و شفتین» رابه صورت استفهام اقراری بیان کرده اند و «هدیناه النجدین» را اخبار می‌کند؛ وبا این بیان در واقع می‌فرمایند که : اورا به ٢برجسته هدایت کردیم. 👆🏻👈🏻و اگر بخواهیم در «لساناً و شفتین» هم ارتباط راحل کنیم، در «هدیناه النجدین» به توجیه می‌افتیم، 😎✅ اما وقتی که ما این سه آیه را به عنوان مقدمه برای آیات بعد می‌گیریم به توجیه خاصی نیاز نیست. 🔹خدا درآیات بعدی که بعداز اقتحام عقبه(فلاقتحم ) است انسان را دعوت می‌کند که از گردنه بالا برود، ولی حتی به رغم این که «نجعل له عینین و لساناً و شفتن» او یعنی انسان ازگردنه بالانرفت، 🛑 حالا این گردنه چه بود؟ «فک رقبه *أو إطعامٌ فی یومٍ ذی مسغبه *یتیماً ذا مقربه *أومسکیناً ذا متربه » بنده آزاد کردن بود وگرسنه را سیر کردن بود ودستگیری از خاک نشین بود. ❕❗️و خدا می‌خواهد به انسان بگوید که: ای انسان توخودت گرسنه بودی به خاک افتاده بودی و ناتوان بودی ونمی‌توانستی هیچ کدام از نیازهای خودت رابا توان خودت بر طرف کنی،ما با دادن چشم و زبان و دو لب و هدایت تو به دو برجستگی، زمینۀ سیر شدن تو راو توانمندی تو را و قیام و ایستادن تو را فراهم کردیم؛ چراامروز با این توانگری که به لطف ماحاصل شده از گردنه بالا نمی‌روی؟ چراشکرش را با انفاق به دیگران و دستگیری ازیتیمان و مسکینان وفقرا به جای نمی‌آوری؟❗️❓