eitaa logo
هجرت
10.5هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
395 ویدیو
5.4هزار فایل
کاربری مدیر هجرت و مدیر کانال @tarh_hejrat1
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجاد علیه السلام: ✅نَظَرُ الْمُؤْمِنِ فِي وَجْهِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّةِ وَ الْمَحَبَّةِ لَهُ عِبَادَة 👀نگاه مؤمن به چهره برادر مؤمن خود از روى دوستى ومحبّت به او، عبادت است. ➖➖➖ 📚تحف العقول، ص ۲۸۲ معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🔖پهن کردن و چیدن سفره‌ی هفت سین 🔹سوال: طبق نظر حضرت آقا آیا پهن کردن و چیدن سفره ی هفت سین در نوروز جزء خرافات شمرده می شود و حرام است یا خیر؟ ✍️ پاسخ:‌ فی نفسه اشکال ندارد هر چند اینگونه امور، جنبه مذهبی ندارد. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔖اعمال عید نوروز 💢سوال: 📌آیا اعمال عید نوروز (اعم از غسل و روزه)، باید به قصد رجاء انجام گیرد؟ ✍️پاسخ: ✅غسل و روزه روز اول فروردین، مستحب است اما سایر اعمالی که برای نوروز (نماز و دعای خاص) ذکر شده است به قصد رجاء انجام شود. 📚سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔖رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه 🔹پاسخ: 👈اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود.[1] 👈امیرالمومنین(علیه‌السلام) می فرمایند: «همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است.» 👈تعبیر حضرت بسیار رسا و کامل می‌باشد؛ آری اینگونه معاشرتها فراموشخانه است؛ یعنی انسان آنقدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد قرار می‌گیرد که تا وقتی با آنها معاشرت دارد مثل این‏ است که او را در فراموشخانه برده‏‌اند و افکار و عقایدش در معرض فراموشی قرار می‌گیرد. [2] 📚پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [2]. نهج البلاغه، خطبه۸6 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
بسم الله الرحمن الرحیم انتظار، چه ویژگی‌های خاصی دارد؟ انتظار در درجه نخست، ویژگی حیات و زندگی است. ماهیت زندگی انسان با انتظار و امید به آینده عجین شده است، به‌گونه‌ای که بدون انتظار، زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازمی برای تداوم آن نمی‌باشد. حیات حاضر و کنونی، ظرف پویایی، تلاش و حرکت به‌سوی فردا و فرداهاست، و این‌چنین پویایی و حرکتی بدون عنصر «انتظار» ممکن نیست؛ زیرا احتمال معقول بقا و پایداری و امید به تداوم حیات است که به زندگی کنونی، معنا و مفهوم می‌بخشد و پویایی و نیروی لازم برای ادامه آن ‌را تأمین می‌کند. ازاین‌رو است که ماهیت زندگی با انتظار، پیوستی ناگسستنی دارد. هر انسان زنده‌ای که در انتظارهای خویش، به تداوم حیات می‌اندیشد و بقای خویش را انتظار دارد، تمام حرکت و سکون خود را در راستای این انتظار و در جهت متناسب با تداوم حیات قرار می‌دهد. لذا در روایات اسلامی می‌بینیم که انتظار فرج، از افضل اعمال امت پیامبر شمرده شده است؛ یعنی ویژگی‌ و کارکرد عملی انتظار، در راه رسیدن به حیات است. شاید یکی از علل این‌گونه آموزش‌ها این بوده است که پیروان امام‌مهدی علیه‌السلام بکوشند تا خود را به امامشان نزدیک کنند و مانند او بیندیشند. در حالت انتظار، بهترین شیوه پیوند و هم‌سویی و هم‌دلی با امام، نهفته است و غفلت از انتظار و معنای صحیح آن، باعث بی‌خبری و بی‌احساسی نسبت به سوزها و شورهای امام موعود است. شاید در دوران غیبت، انتظار راستین برای فرج؛ یعنی حضور امام در جامعه انسانی، نخستین راه بعیت و هم‌پیمانی با امام موعود باشد؛ زیرا انتظار، حضور در متن جریان‌ها و حوادث پیش از ظهور است و مایه یادآوری هدف‌ها و آرمان‌های امام موعود و زمینه آگاهی و هوشیاری همیشگی است و درحال انتظار‌نبودن به معنای غفلت و بی‌خبری و بی‌احساسی و بی‌تفاوتی نسبت به حوادث پیش از ظهور و اصل ظهور است. جامعه منتظر را هر حادثه‌ای ـ هر چند عظیم و ویرانگر ـ و هر عاملی ـ هر چند بازدارنده و یأس‌آفرین ـ از تحقق هدف‌های مورد انتظار، مأیوس نمی‌کند و در راه آن هدف‌ها از پویایی و تلاش باز نمی‌دارد و جامعه‌ای این‌چنینی، همواره به امام خود اقتدا می‌کند؛ امامی که در برابر مشکلات شکننده و حوادث کوبنده قرن‌ها و عصرها، استوار و نستوه ایستاده است و ذره‌ای در اصالت راه و کار خود تردید نکرده است. حضرت ‌مهدی علیه‌السلام فرمود: «لأن الله معنا و لا فاقة بنا الی غیره و الحق معنا فلن یوحشنا من قعد عنا؛ چون خدا با ما است، نیازی به دیگری نیست، حقانیت با ما می‌باشد و کناره‌گیری عده‌ای از ما، هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد».[۱] آری؛ امام ‌مهدی علیه‌السلام در چنین انتظاری به سر می‌برد و با چنین ایمانی در این شب یلدای زندگی، استوار و تزلزل‌ناپذیر ایستاده است و جامعه «منتظر» و امت چشم به‌راه نیز باید این ویژگی‌ها را در امام موعود و «منتظَر» خویش، نیک بشناسد و تا حد امکان مانند خود او، در انتظار باشد. پی‌نوشت‌ها ۱. الغیبة، طوسی، ص۲۸۵، ح۲۴۵؛ احتجاج، طبرسی، ج۲، ص۲۷۸؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، ص۱۷۸، ح۹. https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸