📌 منطقی برای تحلیل مجید رهنورد قاتل بسیجیان مشهد
🔹پرسش:
سلام
آیا هدف از سلسله یادداشتهای "مراحل انحراف فکری یک مذهبی" تحلیل ماجرای مجید رضا رهنورد قاتل شهدای بسیجی مشهد بود که نقل شده ابتدا مذهبی بوده و سپس به انحراف کشیده شد؟
مستحضر هستید که مطلبی به نقل دکتر اصغری نکاح روانشناس و دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد که در آغاز آن نوشته شد بود:
"مجید رضا رهنورد که بچه مذهبی بود #قاتل شد: مراقب خود، اطرافیان و #فرزندان مان باشیم."
🔸 پاسخ:
ماجرای انحراف فکری یک داستان غمانگیز در جامعهی دینی است و صدمات زیادی به سرمایهی اجتماعی وارد میکند. ما نمونههای زیادی را دیده یا شنیدهایم یکی از آنها مجید رضا رهنورد جوان مشهدی است که در سراشیبی انحراف و سقوط قرار گرفت. همچنین افراد دیگری در اغتشاشات اخیر حضور داشتند که پیشینه بسیجی و یا مذهبی داشتند.
این افراد اولینها نبوده اند و اخرینها هم نخواهند بود. اینجاست که از چرایی انحراف یک انسان مذهبی باید پرسش شود و برلی پاسخ منطقی برای تحلیل نیاز است. این سلسله یاداشتها پاسخی اولیه به این نیاز علمی و عملی است.
#انحراف_فکری
#رهنورد
#مشهد
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
16.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اینجا مترو تهرانه
دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍
✅شما هم اگر #بی_تفاوت و بی دغدغه نیستید با گروه دانشجویی «مثل هانیه» همراه شوید
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 میدان حضور
بسیج عمومی برای مدیریت عاقلانهی فرهنگ کشور توسط جوانان دلسوز انقلابی تحت ارشادات حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر پایهی محبت و امید اجتماعی مهمترین رسالت برای رسیدن به ایران قوی است.
نسل جوان را با محبت و دوستیهای عاقلانه به سمت نور هدایت کنیم.
امام رضا«ع» میفرمایند:
مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ.
هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید.
#حدیث
الکافی،ج۲، ص ۲۰۰
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 مقدمهی تأثیر
فقها در شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر فرمودهاند که "باید احتمال تأثیر داده شود" لذا اگر احتمال تأثیر نباشد وجوب بر آن مترتب نیست.
این بیان متین و کاملا درستی است اما به دو نکته نیز باید توجه شود:
۱. احتمال تأثیر محدود به تاثیرات کوتاه مدت نیست بلکه تاثیرات بلند مدت را نیز شامل میشود.
۲. تأثیرگذاری در امور اجتماعی نیازمند ایحاد مقدمات لازم است. یعنی برای آنکه امر به معروف و نهی از منکر بر جامعه و کنشگران تأثیر داشته باشد میبایست مقدماتی را فراهم کرد.
♦️به طور نمونه:
از جمله مقدمات تاثیرگذاری در مقولهای مثل حجاب و نوع پوشش آقایان و خانمها، برقراری دوستی و آشنایی مشروع و انتقال پیام خیرخواهی و دلسوزی است. چرا که اگر مخاطب، احساس دوستی و خیرخواهی کند قطعا اثر میپذیرد حال ممکن است در همان وقت واکنش مناسبی نداشته باشد اما با تکرار این محبتها و دلسوزیها در آینده نچندان دور تغییر نگاه و نگرش برای او نسبت به انسانهای مؤمن و آموزههای دینی و شرعی ایجاد میشود.
بسیاری از بیحجابیها و کمموالاتیها یا ناشی از جهل است یا ناشی از نگاه غلط و بغضآلودی است که رسانههاي داخلی و خارجی و عملکرد برخی از مدعیان مذهب مسبب آن بودهاند.
چهره حقیقی مذهب که محبت، دلسوزی، خیرخواهی و مواسات است را عیان کنیم تا آثار اجتماعی دینداری و عشق به خداوند متعال که در فطرت جوانها هست بالفعل و آشکار شود. این رسالت ما مردم است.
البته این منافاتی با برنامهریزیهای قانونی و نظام تشویق و تنبیه حقوقی و قضایی ندارد که حاکمیت متکفل آن است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌نگران کننده
میانگین مطالعه در کشور بیش از ۳۰ دقیقه به جز کتاب درسی و ادعیه است.
📌 شب یلدا و خانواده گرایی ایرانی
سنتهای ایرانی عموما سنتهایی هستند برای گردهمهایی همهی اعضا یک خانواده و نزدیکان و شنیدن پند بزرگان و حکایات سازندهی هویت اخلاقی انسان ایرانی که در #شاهنامه و #حملهی_حیدری تجلی یافته است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 حملهی حیدری
شب نشینیهای ایرانی با حملهی حیدری
حماسه یکی از مهیج ترین انواع ادبی است که شاعر در آن به شرح و توصیف اعمال پهلوانی و افتخارات قوم یا فردی می پردازد، به طوری که شامل مظاهر مختلف زندگی آنها باشد .
علاوه بر باذل مشهدی سرایندهی کتاب حمله حیدری، ملابمانعلی کرمانی متخلص به راجی هم کتاب دیگری نوشت که حماسه ای دینی است که شاعر در آن به شرح و توصیف شجاعتهای قهرمانان و پیشوایان دینی بویژه حضرت علی (ع) پرداخته است .
این کتاب مشتمل بر حدود سی هزار بیت است که در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده شده است و شاعر در سرودن آن بیشتر به شاهنامه فردوسی نظر داشته است.
موضوع منظومه حمله حیدری راجیکرمانی تاریخ صدر اسلام است که در آن به زندگانی پیامبر(ص) و نبردهای آن حضرت با مخالفان دین اسلام اشاره کرده و سپس به موضوع اصلی منظومه، یعنی نبردهای حیدرکرار علی(ع) با مشرکان و منافقان پرداخته و برخلاف سلف و سرمشق خود (باذل)، ضمن توصیف حوادث زمان پیامبر و امیرمؤمنان، حوادث کربلا را نیز به تناسب موضوع وصف کرده است. در اواسط شرح جنگ صفّین منظومه پایان مییابد.
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121
📌 استاد مطهری و پایهگذاری فقه خانواده
در پاسخ به چالشها
✍ سید مهدی موسوی
بخش اول:
🔹جوامع انسانی درمسیر پیشرفت وتوسعهی اقتصادی همواره با نوعی ازمعضلات وبحرانهای اجتماعی مواجه میشوند که موجب تردید دربرخی ازهنجارها و مقررات مستقر درفرهنگ عمومی میشود. یکی از عرصههایی که بیشترین چالش در آن ایجاد میشود عرصهی خانواده، روابط انسانی وسبک زندگی است. چرا که هر الگويي از پیشرفت و توسعهی اقتصادی شیوه متفاوتی اززندگی وروابط انسانی را طلب میکند. جوامع اسلامی هم از این مسئله مستثنی نیست وبا حرکت به سمت پیشرفت وتوسعه باچنین چالشهایی روبرو میشود بخصوص اگر رسانهها وبازیگران خارجی نیزوارد این میدان شوند.
🔸 جامعهی ایرانی دردوران معاصر دو بار درمسیر توسعه وپیشرفت قرار گرفته است. مرحلهی اول پس ازمشروطه و درحکومت پهلوی الگوی مدرنیزاسیون غربی در دستور کار دولتمردان پهلوی قرار گرفت که بحرانهای اجتماعی و هنجاری خاصی را درپی داشت و مرحله دوم پس پیروزی انقلاب اسلامی است که برالگوی پیشرفت ایرانی اسلامی تاکید شد اما در این دوره نیزچالشهایی به وجود آمده است. علیرغم اختلافات گسترده دراین دو الگو، چالشهای مشترکی را درپی داشته است. یکی ازوجوه مشترک این چالشها برای بخشی از بدنهی اجتماع، چالش خانواده وتردید درهنجارها ومقررات اسلام درحوزه خانواده، حقوق وپوشش زنان واخلاق جنسی است.
با لهام ازتجربهی موفق استاد شهیدآیت الله مطهری درمواجهه باچالشهای اجتماعی وحقوقی مرحلهی اول، میتوان به تحلیل چالشهای مرحلهی دوم پرداخت. بر اساس این تجربهی علمی میتوان گفت: یکی از بایستههای امروز جامعهی اسلامی احیای فقهخانواده و صورتبندی احکام و مقررات اسلامی در چارچوب "نظام خانوادگی" و "نظام حقوقی" بههم پیوسته و منسجم است.
🔹 فقیه شهید آیت الله مطهری (رحمة الله عليه) ازشاگردان برجسته آیت الله العظمی بروجردی(ره) و آیت الله العظمی امام خمینی (ره) در فقه واصول بودند که به سرعت در این حوزه دانشی درخشید وبه درجه اجتهاد مطلق رسید. وی دراوان جوانی ازمعروفترین مدرسان رسائل و مکاسب و کفایه حوزه علمیه قم شد وجمع کثیری ازطلاب ازمحضرش بهره بردند. درآغاز دوران درخشش فقاهتی مجبور به هجرت به تهران شد ودر سنگرهای مختلف فلسفی، فقهی، کلامی، تاریخی، اجتماعی درخشید وآثار بدیع وارزشمندی را به یادگار گذاشت.
🔸 یکی ازحوزههای های تخصصی که درتهران نیزهمواره بدان اهتمام داشت و درصدد نوآوری و خلاقیت درآن زمینه بود عرصه فقه و فقاهت بود. توجه اوبه مبانی فلسفی وکلامی فقه و همچنین توجه به مباحث روششناسی اجتهاد حائز اهمیت است.
🔹همچنین سعی داشت دانش فقه را وارد عرصههای عینی و راهبردی جامعه کند و از این طریق پایایی و پویایی شریعت اسلام را نشان دهد. چرا که به نظر وی، یکی از مقدمات تحول اجتماعی و ایجاد تغییرات در مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی، فعال کردن شریعت اسلامی و استنباط نظامات کلان و مکتبهای راهبردی اسلام است و از اینکه مسلمین به ارزش میراث خود پی نبردهاند و به استنباط نظامات کلان اسلامی نپرداخته اند بسیار متاسف بود و آن را نشانهای از رشدنیافتگی جامعهی اسلامی میدانست و بر ضرورت بازخوانی احکام و مقررات اسلامی به مثابه نظامات اجتماعی و خانوادگی تاکید داشت چرا که موجب استقلال و عزت اجتماعی مسلمین در همهی بخشها میشود.
🔸 در عصری که استاد مطهری به اعتلای مسلمین و بازخوانی تراث اسلامی و فقاهتی توجه داشت متفکران دیگری نیز میاندیشمند و هر کدام بیشتر به یکی از موضوعات اسلامی و اجتماعی توجه داشتند و درصدد بازخوانی و صورتبندی جدید آن بودند. حضرت امام خمینی به حوزه سیاست و حکومت عنایت داشتند، علامه طباطبایی به تکون اجتماع و معارف اجتماعی قرآن توجه کردند، شهید بهشتی به تشکل اسلامی و فعالیتهای جمعی و سید موسی صدر و سید محمد باقر صدر به عرصهی اقتصاد روی آوردند و هر کدام تلاشهای ارزشمندی در این زمینه داشته و آثار و نظریههای فاخری تولید کردهاند.
اما ازمیان همه مقررات واحکام اسلام برای استاد مطهري دردرجهی اول، احکام و مقررات خانواده بسیار اهمیت پیدا میکند. ایشان این مقررات واحکام را "تدبیر منزل" مینامد که برخلاف رویه ی طبیعی قرآن کریم در بیان اجمالی مسایل، این بخش به تفصیل و با ذکر جزئیات ذکر شده است که نشان از اهمیت و مرکزیت خانواده درحیات انسانی دارد:
"درقرآن کريم به مسائلي که حکما وفلاسفه آنها را اصطلاحاً «مسائل تدبير منزل» مينامند، يعني حقوق و احکام خانوادگي، اهميت زياد داده شده است وبا اينکه قرآن به جزئيات مسائل نميپردازد ولي دراين مسائل بيش از مسائل ديگر به جزئيات پرداخته است واين نشانه اهميتي است که قرآن به مسائل زندگي خانوادگي ياتدبير منزل ميدهد."(آشنایی با قرآن ج۸ ص۱۴)
🔴 ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 استاد مطهری و پایهگذاری فقه خانواده
در پاسخ به چالشها
✍ سید مهدی موسوی
بخش دوم:
🔸 در توجه استاد مطهری به فقه خانواده - که تا پایان حیات استاد در اولویت بود - در زمانهی پیش از انقلاب و معضلات فراوان اجتماعی در آن دوره نکتهای مهم نهفته است و آن اینکه ایشان ریشهی بسیاری از معضلات و بحرانهای اجتماعی تمدن غرب و جوامع غربیشده را در تضعیف خانواده میدانست و راه نجات جوامع و بازگشت به فطرت انسان را نیز در احیای "نظام خانودگی" جستجو میکرد.
🔹 استاد مطهری احکام و مقررات اسلامی در زمینهی خانواده را ۱. مبتنی بر "فلسفه زندگي خانوادگي" و همچنین ۲. معرّف "نظام خانوادگی" در عرض "نظام اجتماعی" و ۳. یک "نظام حقوقی" مستقل از ساير نظامات حقوقی بشری میداند.
🔸 او معتقد است که همه احکام و مقررات فقهی را میبایست در قالب یک "نظام" منسجم و مستقل در ذیل مکتب جامع اسلام صورتبندی و استنباط کرد به نحوی که علاوه بر انسجام درونی با بقیه نظامات کلان اسلام هماهنگ باشد. البته نقش "نظام خانوادگی" نسبت به سایر نظامات رفتاری و جمعی انسان زیربناییتر و اثرگذارتر است. یعنی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی، و ... را میبایست در نسبت با نظام خانوادگی اسلام تنظیم و تدوین کرد.
🔸 احکام و مقررات خانوادگي اسلام هنگامی میتواند در قالب یک "نظام" صورتبندی شود که بنیادهای فلسفی آن نیز سامان یابد و به هستیشناسی خانواده توجه شود و سپس به صورت یک نظریه فلسفی و کلامی عرضه شود. استاد مطهری پرسش بنیادین طرحوارهی فقه خانواده را چنین طرح میکند: "از نظر ما اساسي ترين مسأله در مورد «نظام حقوق خانوادگي»- و لا اقل در رديف مسائل اساسي- اين است که آيا نظام خانوادگي نظامي است مستقل از ساير نظامات اجتماعي، و منطق و معيار ويژهاي دارد جدا از منطقها و معيارهايي که در ساير تأسيسات اجتماعي به کار ميرود يا هيچ گونه تفاوتي ميان اين واحد اجتماعي با ساير واحدها نيست؛ بر اين واحد همان منطق وهمان فلسفه وهمان معيارها حاکم است که برساير واحدها ومؤسسات اجتماعي؟"(نظام حقوق زن، ص۱۱)
🔹استاد مطهری برای پاسخ به این پرسش، به حکمت عملی نظر دارد و به تحلیل چرایی سهگانهی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن در حکمت عملی میپردازد و بر این تمایز صحه میگذارد و معتقد است که ادیان و حکمت برای خانواده یک "نظام" مستقل و متمایز قائلند و همین موجب پایداری جوامع سنتی و حاکمیت ارزشهای اخلاقی و مقررات دینی شده است و "قرآن هم براي زندگي خانوادگي به منطق خاص قائل است وقياسش رابه منطق اجتماع غلط ميداند."(همان ج۸، ص۴۷)
🔸 برخلاف معارف انبیا وحکیمان گذشته، تمدن غرب برنفی استقلال وتمایز خانواده از اجتماع اصرار دارد ووظایف اجتماع منزلی راسلب وبه جامعه سپرده است:
"در عصرجديد نظام خانوادگي جزء سادهاي ازنظام اجتماع مدني است ودراثر توسعه اجتماع مدني کارهاي اجتماع منزلي به آن تفويض ميشود: زندگي خانوادگي جزئي اززندگي اجتماعي واخلاقي است و مربوط است به اخلاق اجتماعي وحساب جداگانهاي ندارد، پس تکاليف وحقوق جداگانهاي را ايجاب نميکند؛ همانطوري که هزاران شرکتها و همکاريها در اجتماع است، شرکت زن و شوهر هم هست بلکه شرکت پدر وفرزند يا مادر و فرزند يابرادر وبرادر، برادر وخواهر، خواهر وخواهر هم هست."(یادداشتها ج۵ ص ۴۲) "و همين امرسبب يکسلسله ناراحتيهاي فوقالعاده در دنيا شده است که الآن عواقبش رادنيا دارد ميبيند و ميچشد، عواقب بسيار بدي. مسأله گسيختهشدن روابط خانوادگي اکنون بلاي بزرگي است در دنيا."
🔹 برمبنای استاد، خانواده دارای یک ساختار وغایت مستقل ومتمایز ازاجتماع است واحکام ومقررات آن نیز دارای نظم و هویتی مستقل و متفاوت از اجتماع است ونباید خانواده رابا اجتماع درهم آمیخت وآنرا یک شرکت و یا واحد اجتماعی تلقی کرد. "نظام خانوادگي يک واحد بالخصوص است ومنطق مخصوص به خود دارد، حقوقش حقوق مخصوص به خود است، احکامش احکام مخصوص به خود است و منطقش منطق جدايي است."(آشنایی با قرآن ج۸ ص۴۷)
🔴 ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 استاد مطهری و پایهگذاری فقه خانواده
در پاسخ به چالشها
✍ سید مهدی موسوی
بخش سوم...
🔹 به عقيده استاد مطهری اسلام خانواده را یک واحد زنده میداند که میبایست به حیات خود ادامه دهد و از هر آنچه موجب مرگ و نابودی آن میشود پرهیز کرد: "خانواده از نظر اسلام يک واحد زنده است و اسلام کوشش ميکند اين موجود زنده به حيات خود ادامه دهد."(نظام حقوق زن، ص۲۶۶)
🔸 شهید مطهری بنیان خانواده را در نحوه خلقت انسانها و گرایش درونی زن و مرد به یکدیگر و همچنین سعادت مشترک اهل منزل میداند: "بناي زندگي زناشويي بر شرکت در امور مادي نيست، بر وحدت و تشکيل يک واحد زندگي دادن است به طوري که بيگانگي از بين برود."(یادداشتها، ج۵ ص۱۱۳) "زن و مرد در سعادت يکديگر شريکند بايد قوانين و مقررات، جنبههاي اختصاصي سعادتمند شدن زن از مرد خود و مرد از زن خود را حفظ کند، عواطف آنها را به يکديگر اختصاص دهد. نظام خانوادگي در اسلام مبني بر همين اصل است، اما نظام خانوادگي فرنگي بر اين نيست. از لحاظ فرنگي زندگي داخلي جز شکل دفتر يک شرکت را بيشتر ندارد، کاميابيهاي مرد و زن غالباً در خارج خانواده انجام ميگيرد."(یادداشتها، ج۵ص۱۰۰) براین اساس تمام احکام و مقررات خانواده ناظر به سعادت مشترک اهل خانواده و حفاظت از عواطف درونی میان آنهاست. در اسلام خانواده کانون عيش و اجتماع کانون کار است اما در اروپا اجتماع کانون عيش و خانواده کانون خستگي است. از این رو، حل کننده مشکلات خانوادگي محبت است و براي اين محبت بايد معاشرت محدود باشد.
🔹 بر این مبنا، همه احکام نظام خانوادگي در اسلام هماهنگ با فطرت و ساخت یک اجتماع سالم و اخلاقی است. ایشان معتقد است که گاه چند خانواده میتوانند پایه گذار يک ملت و جامعه اسلامی باشد: "گاهيچند خانواده مسلمان حرکت ميکنند ميروند به يکي از بلاد کفر و آنجا زندگي ميکنند ولي خودشان در آنجا يک هسته ميشوند يعني حکم بذري را پيدا ميکنند که به تدريج رشد ميکند. و بسياري از کشورهاي امروز اسلامي مولود همينگونه مهاجرين و مهاجرتهاي هدفدار بوده است؛ يعني خانوادههاي مسلمان رفتهاند آنجا براي اينکه بهتر زندگي کنند؛ ضمناً هستهاي تشکيل داده و به تدريج رشد کردهاند ... يک دسته خانوادههاي ايراني رفتهاند در جاي ديگر، ولي چون سخت مؤمن و معتقد به اسلام بودهاند نه تنها در هاضمه ديگران هضم نشدهاند، بلکه ديگران را در هاضمه خودشان هضم کردهاند. "(آزادی معنوی، ص۱۹۰)
🔸 نکته دیگر در باب نظام خانوادگی در اسلام این استکه "يک انسان در خانواده، تکامل يافتهتر از يک انسان مجرد باشد. خود زندگي خانوادگي نوعي تکامل است "(مقالات فلسفی ص۱۶۴، نظام تعلیم و تربیت در اسلام) لذا اخلاق و تربیت نسل و جامعه برعهدهی اعضای خانواده است. به اعتقاد استاد مطهری خانواده یک اجتماع طبیعی و فطری است و اساس تربیت فرزندان در خانواده شکل میگیرد و به جامعه سرازیر میشود. ایشان رسالت تربیت را مسئولیت طبیعی واصلی خانواده میداند و نمیتوان آن را به جامعه و دولت واگذار کرد مگر در شرایط خاص.(ده گفتار) از اینرو، برخی از ناهنجاریهاي اجتماعي را باید در تعلیم و تربیت فرزندان در خانواده جستجو کرد:
"رمز اينکه هرچه دنيا عالمتر ميشود بيعقيدهتر ميگردد و پايبندياش به اصول اخلاقي کمتر ميشود، همين است که غالباً اصول اخلاقياي که به بشر تعليم کردهاند منطق نداشته، پشتوانه نداشته، اعتبار نداشته، پايه نداشته و براساس يک سلسله تلقينات بوده است. در خانواده به او تلقين کردهاند، از پدر و مادرش تقليد کرده، در مدرسه همينطور. وقتي که درس خوانده ميشود و راجع به اصول اخلاقي فکر ميکند، با اينکه هميشه از اين اصول حمايت ميکند و ميگويد عدالت اجتماعي چنين است، راستي چنين، امانت چنين، آزادي چنين، ولي آن ته دل که حساب ميکند ميداند که اين حرفها پايه ندارد، ميگويد: من روي چه حساب و ملاک به خاطر چهار کلمه حرف بيايم از منافع شخصي خودم بگذرم؟ براي چه بيايم بگذرم؟
اگر انديشه کرد اينطور است. علت اينکه جامعه عالِم زير بار مفاهيم اخلاقي نميرود همين است."(فلسفه اخلاق، ص۲۳۳)
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 روشنفکری و ديکتاتوری
🔹 روشنفکری محصول عقلانیت مدرن و دستگاه فکري طبیعتمحور است که بر حول مفهوم قدرت شکل گرفته است.
🔸یکی از آسیبهای جریان روشنفکری گرفتار شدن به خودرأیی و استبداد رای است. او خود را عاقل تر از دیگران میپندارد و به نفی مطلق میراث فکری و فرهنگی جامعهی خود و نقد غیرمنصفانهی عالمان و اندیشمندان گذشته میپردازد.
🔹 روشنفکران، ديکتاتوری و استبداد حاکمان را -که برآمده از زور بازو و قدرت سخت است- میبینند اما استبداد و ديکتاتوری خود را که حاصل غلبهی علم تجربی و فکر انحصار اندیش و قدرت رسانه و تبلیغات است نمیبینند.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
خاکسپاری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط حضرت علی (علیه السلام)
أمالي، شیخ طوسي، صفحه: 110-109
امالی شیخ مفید، صفحه: 281-283
فَلَمَّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ، وَ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ، وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ، وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ وَ زَائِرَتِكَ، وَ الثَّابِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ، الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ، قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَ ضَعُفَ عَنْ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِسُنَّتِكَ وَ الْحُزْنِ الَّذِي حَلَّ بِي لِفِرَاقِكَ لَمَوْضِعَ التَّعَزِّي، وَ لَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودِ قَبْرِكَ بَعْدَ أَنْ فَاضَتْ نَفْسُكَ عَلَى صَدْرِي، وَ غَمَضْتُكَ بِيَدِي، وَ تَوَلَّيْتُ أَمْرَكَ بِنَفْسِي، نَعَمْ وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ نِعْمَ الْقَبُولُ، وَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ.
قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، وَ اخْتُلِسَتِ الزَّهْرَاءُ، فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ، يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، لَا يَبْرَحْ الْحُزْنُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي فِيهَا أَنْتَ مُقِيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو، وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَاهُرِ أُمَّتِكَ عَلَيَّ وَ عَلَى هَضْمِهَا حَقَّهَا، فَاسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِيلًا، وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ.
سَلَامٌ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا سَئِمٍ وَ لَا قَالٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ، الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ، وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ عَلَيْنَا لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ عِنْدَ قَبْرِكَ لِزَاماً، وَ التَّلَبُّثَ عِنْدَهُ مَعْكُوفاً، وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ الرَّزِيَّةِ، فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ بِنْتُكَ سِرّاً، وَ يُهْتَضَمُ حَقَّهَا قَهْراً، وَ يُمْنَعُ إِرْثَهَا جَهْراً، وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ، فَإِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى، وَ فِيكَ أَجْمَلُ الْعَزَاءِ، فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا وَ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.