23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌من شرمنده شدم!
💢 روایت رهبر انقلاب از گلایههای یک تولیدکننده در نمایشگاه روز گذشته #پیشگامان_پیشرفت
«من شرمنده شدم!»
مسئولان باید مشکلات را حل کنند؛ حرف زیاد است اما باید عمل کرد. ۱۴۰۳/۱۱/۳
➕ فیلم گفتوگوی روز گذشته این تولیدکننده با رهبر انقلاب
🛑 چه کردهایم که رهبر جامعه باید بگوید «من شرمنده شدم»
چرا ؟
حقیقتا این لحظه تلخ تریم لحظه برایم بود. باید خون گریست.
https://eitaa.com/hekmat121/2347
📌 اصالت وجود و اصالت توحید
#اصالت_وجود در فلسفه اسلامی عبارت دیگری از #اصالت_توحید است که نقطه آغاز معرفت بشری است. همانگونه که مبتنی بر همین اصالت وجود حکمای متعالیه وجود خداوند متعال و کمالات الهی را اثبات میکنند و همه نقائص را ذات و فعل الهی نفی میکنند.
بر همین اساس بنیادین، در حکمت متعالیه برپایه حکمت الهی و برهان عقلی اساس #انحصار_الوهیت و #انحصار_ربوبیت خداوند متعال اثبات میشود و هرگونه #عبودیت غیر خداوند متعال به طور کامل نفی میشود از این رو، ثمره حکمت متعالیه، توحید ناب است و تمام هستی عینالربط به حضرت ربوبی هستند و هیچ ولایتی در عرض #ولایت_الهیه متصور نیست.
در حکمت متعالیه هم #الهیات_تنزبهی کنار گذاشته میشود که عقل را به تعطیلی میکشاند و به نفی حکمت و فقاهت میانجامد و هم بطلان #الهیات_تشبیهی اثبات میشود که باطنیگرایی افراطی را نتیجه میدهد.
بر این اساس #حکمت_متعالیه، نزدیکترین دستگاه فلسفی به قرآن کریم و معارف اهلبیت (علیهم السلام) است که هماهنگ با عقل و نقل است.
#حکمت_متعالیه
#اصالت_وجود
#اصالت_توحید
#مکتب_اهلبیت
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2348
📌 شیوه مواجه با سنت و مدرنیته در فرهنگ قرآن کریم
🎙فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیت الله مطهری:
قرآن نمیگوید هر چه که سنت است پس باید در هم کوبید و هر چه که نو است [پس باید زنده نگه داشت.] یک عده هم میگویند نوگرایی. این چطور است؟ نوگرایی هم درست نیست، به این معنا که هر نوی علامت رشد و تکامل و پیشرفت نیست. هر کهنهای اول نو بوده است. هر سنت احمقانهای یک روزی نو بوده است. آیا روز اوّلی که نو بود درست بود حالا که کهنه شده بد شده است؟ نه، روز اوّلی هم که نو بود چرند بود.
قرآن میگوید: #حقیقتگرایی، #عقلگرایی، #منطقگرایی؛ سنت را با مقیاس عقل و حقیقت بسنج، ببین درست است یا نادرست. اگر درست است گرایش پیدا کن، اگر درست نیست، چنانچه همه پدران چند هزار ساله تو هم به آن عمل میکردند پشت پا به آن بزن. نو هم همین طور است. میگوید هر نوی را هم با نقد عقل و حقیقت بسنج. نو بودن که دلیل درستی نیست؛ باز ببین این نو درست است یا غلط؛ اگر درست است به این نو گرایش پیدا کن، اگر غلط است گرایش پیدا نکن.
✍ استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص92
#حکمت_متعالیه
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#شهید_مطهری
#سنت
#مدرنیته
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2349
📌 از جاکندگی معرفتی و بحران حیرت و اضطرار اندیشی
یکی از عوامل مهم و مؤثر در اضطرار اندیشی و پذیرش عسرت، حیرت و اضطرار، «ازجاکندگی معرفتی» و «انقطاع از تاریخ» و «گسست از فرهنگ» است که موجب #بی_زمانی و #بی_مکانی میشود. انسان بی زمان و بی مکان انسان بدون تاریخ و بدون هویت است لذا دچار حیرت میشود و بدین جهت، زمانه را هم زمانه حیرت، عسرت و اضطرار میبیند.
در واقع عموم انقلابها با دگرگون کردن ساختارهای اجتماعی و سیاسی، در این «از جاکندگی» میدمند؛ اما انقلاب کامل، انقلابی است که به سرعت زمان و مکان را معنا ببخشد و در فرهنگ عمومی مستقر سازد و انسان جدیدی را بیافریند. اگر چنین نکند، بعد از مدتی، بحرانهای اجتماعی انسان انقلابی را دچار حیرت و اضطرار میکند که نشانهای از پدیدهی معنایی «از جاکندگی معرفتی» است. بدین جهت به تدریج از مشارکت اجتماعی مردم کاسته و از انگیزه و دقت کنشگران اجتماعی کاسته و بر تشتت و تفرقهی انقلابیون افزوده میشود.
#از_جا_کندگی
#از_جا_کندگی_معرفتی
#بحران
#حبرت
#عصر_حیرت
#عسرت
#عصر_عسرت
#اضطرار
#عصر_اضطرار
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2350
📌 مشکله اصلی جبهه انقلاب
🔸انقلاب اسلامی بر پایه حکمت و فقاهت اسلامی، یک تحول اساسی در جامعه ایرانی و یک دگرگونی مبنایی در جهان معنایی انسان ایرانی بود که نظم پیشین را به چالش کشانده و درصدد جایگزین سازی نظم معنایی و هویت جدیدی بود که به عنوان پشتوانهی همه مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی عمل کند.
🔹این مهم با حضور عالمان و حکیمان و خطیبان اصیل در دو دهه اول انقلاب اسلامی روند تکاملی داشت و به گسترش انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بینالمللی انجامید. رشد جامعه در عرصههای مختلف و ایجاد جبهه مقاومت در سطح منطقه نشانه روشنی از این پیشرفت و تکامل بود.
🔸اما در سالهای اخیر به جهت فقدان عالمان و حکیمان و خطیبان اصیل و جایگزین شدن طرحهای بدیل و شخصیتسازیهای جعلی از برخی افراد در رسانهها با بودجههای کلان از بیتالمال، تشتت فکری و تقابل اجتماعی بر جامعه ایران سایه افکنده است. به همین جهت هیچ #طرح_جامع و هیچ #مفهوم_کلان برای معنا بخشی به جهان انسان ایرانی از سیطره گفتمانی برخوردار نیست و طرحهای ناقص و محدود و بیگانه از جامعیت آثار متفکران انقلاب اسلامی غلبه گفتمانی یافته است و کنشگران اجتماعی و انقلابی رابه بهانههای واهی از هم دور ساخته است.
🔹 به دلایل مختلف امروزه #اضطرار_اندیشی بر بخش گستردهای از جامعهی انقلابی سایه افکنده است و طرحهای ناقص تک بعدی و غیرهماهنگ با دستگاه جامع انقلاب اسلامی، به صورت جزیرهای در رسانهها و نهادها و گروههای انقلابی در حال اجرا است که نه تنها به تقویت عقلانیت و تدبیر انقلابی نمیانجامد بلکه به تضعیف مکتب جامع امام خمینی و عقلانیت انقلاب اسلامی و #از_جا_کندگی_معرفتی منتهی شده است. انتخاب اخیر ریاست جمهوری در ۸تیر ۱۴۰۳ یک نشانه آشکار از این مشکله اساسی است که لازم است در اطراف آن ساعتها فکر کرد و آسیبشناسی کرد.
🔸 امروز چارهای نیست جز اینکه به بازخوانی حکمی و اجتهادی #عقلانیت_انقلاب_اسلامی توجه شود و هر جریان، طرح و برنامهای با آن سنجیده شود. این یک کار احساسی و سطحی و رسانهای نیست که در ایتا و تلگرام و... بافت شود به مطالعه عمیق همه آثار امام خمینی، آیت الله العظمی خامنهای و شهید انقلابی آیت الله مطهری نیازمند است تا به یک صورتبندی دقیق از نظام جامع اندیشه اسلامی دست پیدا کرد و بر آن اساس به تبیین عقلانیت انقلاب اسلامی پرداخت و الا «بیمایه فطیر است» و به آشوبناکی اندیشه و تعمیق «از جاکندگی معرفتی» میانجامد.
✍ سید مهدی موسوی
دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳
#از_جا_کندگی
#از_جا_کندگی_معرفتی
#اضطرار_اندیشی
#بحران
#حبرت
#عصر_حیرت
#عسرت
#عصر_عسرت
#اضطرار
#عصر_اضطرار
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2351
📌 مبعثت بزرگترین عید بشریت
در نگاه متفکران انقلاب اسلامی بخصوص حضرت امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه» مبعث بزرگترین عید بشریت است.
مبعث عید تحول و دگرگونی، قیام لله و رستاخیز انسانی است.
#تحول
#تحول_اجتماعی
#رستاخیز
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2352
📜#بخوانید | روزی که «من الازل الی الابد» روزی شریفتر از آن نیست!
🌹 به مناسبت ایام عید مبعث حضرت رسول اکرم -صلی الله علیه و آله-
🎙 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه):
🔹باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَی الابَد»، روزی شریفتر از آن نیست؛ برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده.
🔸حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است، بعثت انبیای بزرگ، انبیای اولو العزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ؛ لکن حادثه ای بزرگتر از بعثت رسول اکرم نشده است و تصور هم ندارد که بشود؛ 👈 زیرا که، بزرگتر از رسول اکرم در عالمِ وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست؛ بعثتی که بعثت «رسول ختمی» است و بزرگترین شخصیتهای عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی.
و این حادثه در یک همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف و همچو روزی ما دیگر در ازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت.
💐 لهذا، این روز را بر همه مسلمین و بر همه مستضعفین جهان تبریک عرض می کنم.
📚صحیفه امام، ج 12، ص: ۴۱۹، ۴۲۰
🏷 #اهل_بیت | #پیامبر #مبعث
به نقل از کانال روح قدس الهی
#تحول
#تحول_اجتماعی
#رستاخیز
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2353
📌 مبعثت، عید فوقالعاده بشریت
🎙 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان کشورهای اسلامی:
🔻 بعثت یکی از #مبارکترین و #بزرگترین رخدادهای عالم وجود و تاریخ بشریت است یعنی یک حادثه معمولی نیست، جزو برترین حوادث تاریخ بشریت است. حوادث بزرگ کارکردهای زیادی دارند در زمینههای مختلف، فردی، اجتماعی، لکن یکی از مهمترین و شاید بشود گفت مهمترین کارکردهای رخدادهای بزرگ عبارتست از ایجاد تحول فکری و ادراکی در مخاطب.
🔻 آن وقتی یک تحول عظیم، یک حادثه بزرگ خواهد توانست در واقعیت زندگی مردم اثر بگذارد و ماندگار بشود که قادر باشد تحول فکری در مخاطب خود به وجود بیاورد؛ فکر که درست شد، عمل هم درست خواهد شد؛ عمده این است.
🔻 نظام زندگی بر اساس آن اندیشهای است، فکری است که در اداره کنندگان زندگی وجود دارد. اگر تحول فکری و ادراکی و فهم عالم وجود در انسانها، در جوامع به وجود آمد، آن وقت نظامهای سیاسی، اقتصادی، نظامهای اخلاقی، نظامهای اجتماعی براساس آن به وجود خواهد آمد و تشکیل خواهد شد.
🔻 بعثت پیغمبر اکرم از این جهت برجسته است. حالا جهات برجستگی بعثت از همه حوادث گوناگون دیگر متعدد است که خب محل بحث ما نیست اما در همین خصوصیت هم بعثت نبی اکرم فوقالعاده است تحولی که به وجود آورد، چه کسانی را، چه افکاری را، چه رفتاری را، چه جامعهای را، با آنها مواجه شد و تبدیلشان کرد به چه انسانهایی، به چه جامعهای، به چه مردمی؛ چه در زمان خود و چه در طول زمان. ۱۴۰۳/۱۱/۹
#تحول
#تحول_اجتماعی
#رستاخیز
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2354
📌خودباختگی ملی
🎙فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹گاهی یک جامعه در مقابل جامعه دیگر خودش را میبازد، خودباخته میشود، مستسبَع میشود. گاهی یک جامعه جامعه دیگر را از روی زرنگی با عواملی که دارد خودباخته میکند. نیرنگ بزرگ استعمار با کشورهای مستعمره و کشورهای استعمارزده همین است، کوشش میکند که کشور استعمارزده اعتماد و ایمان به خودش و ایمان به حیثیت خودش را از دست بدهد؛ به فرهنگ خود، دین خود، ملیت خود، کتابهای خود، پیشوایان خود، به تاریخ گذشته خود و به هر چه که دارد بیاعتقاد شود، بگوید همه آن هیچ و پوچ بوده، ما که چیزی نیستیم، ما که هیچ هستیم، هر چه هست آنها هستند. این بزرگترین نیرنگ استعمار است؛ بیاعتقاد کردن، بیایمان کردن یک ملت به شخصیت و هویت اجتماعی خودش. کاری میکند که این ملت، «بد» ی که از ناحیه استعمار بیاید بر «خوب» ی که از ناحیه خودش باشد ترجیح میدهد.
🔸این معنی خودباختگی ملی است؛ یعنی ملتی خودش خودش را هیچ میداند، تاریخ خودش را هیچ میداند، عالِم خودش را هیچ میداند، فرهنگ گذشته خودش را هیچ میداند، تمدن گذشته خودش را هیچ میداند، نظامات اجتماعی خودش را هیچ میداند. هر قانونی که خودش داشته است چون از خودش بوده میگوید این بد است، هر قانونی که از کشور بیگانه بیاید چون از ناحیه آنها آمده میگوید این خوب است.
اگر ملتی خودباخته شد، خودش و روحش را در مقابل ملت دیگر باخت یعنی اگر استعمار روحی و فکری و فرهنگی شد، دیگر به دنبال آن با کمال افتخار استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی را میپذیرد، یعنی سرمایههای مادی خودش را دودستی به او تقدیم میکند و برای خودش هم افتخار میشمارد. نوکری بیگانه را با کمال افتخار میپذیرد، چرا؟ چون استعمار فکری و فرهنگی شده.
❇️بزرگترین هدیه یک رهبر به ملت خود
🔹از جمله کارهایی که رهبران بزرگ ما و بالخصوص رهبر بزرگ فعلی ما حضرت آیت الله العظمی #امام_خمینی در این سالها انجام دادند این بود که این خودباختگی را از مردم ما گرفتند و مردم ما را به آن خود واقعی و به آن روح جمعی مؤمن ساختند.
بزرگترین هدیهای که یک رهبر به ملتش میتواند بدهد «ایمان به خود» است، یعنی آن ملت را به خودش مؤمن کند. یک رهبر ممکن است هدیهای که به مردمش میدهد هدیه مادی باشد، فرض کنید یکی از منابع مادی را که دشمن میبرده است بگیرد و به ملت پس بدهد. ممکن است هدیه سیاسی باشد، استقلال سیاسی به ملت خودش بدهد. ممکن است ایمان به رهبر باشد یعنی ملت معتقد شود که رهبر ما رهبر خیلی بزرگی است. ولی اینها آنقدر مهم نیست که هدیهای که یک رهبر به ملتش میدهد این باشد که این ملت را به خودش مؤمن و معتقد کند که بگوید من نباید زیر بار دشمن بروم، زیر بار استبداد بروم، زیر بار استعمار بروم، من از خودم تاریخ دارم، از خودم فرهنگ دارم، من هیچ احتیاجی ندارم که از غرب الگو بگیرم.
✍ استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۳۸ - ۱۳۹.
#از_خود_بیگانگی
#از_جا_کندگی
#از_جا_کندگی_معرفتی
#بحران
#حبرت
#عصر_حیرت
#عسرت
#عصر_عسرت
#اضطرار
#عصر_اضطرار
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2355
📌 از ساختارگرایی مفرط تا ساختارستیزی افراطی
(تحلیلی از ریشههای مشکلات جامعه ایرانی)
🔸 عموم ما ایرانیها اهل افراط و تفریط هستیم. با عجله و شتاب پدیدهای را میپذیریم و خیلی هم زود از آن دلزده میشویم و آن را کنار میگذاریم. به تعبیر استاد مطهری حق را زود میپذیرند و زود هم کنار میگذارند.
🔹از جمله پدیدههایی که عموم ما ایرانیان خیلی بدان میل و گرایش داریم، ساختارگرایی و سازمان سازی است. به طور نمونه، تا کوچکترین پیشنهاد و طرحی به ذهنمان خطور میکند اولین اقدام عملیاتی را ایجاد تشکیلات و ساختار جدید میدانیم و کمتر تلاش میکنیم که پیشنهاد خود را در ساختارهای موجود عملیاتی کنیم. همچنین تا احساس میکنیم که حرف ما در ساختاری پذیرفته نمیشود به جای تلاش برای اقناع همکاران و دوستان، قهر میکنیم و خودمان میرویم و ساختار جدیدی را ایجاد میکنیم.
🔸 اگر خوب به وضعیت زندگی خودمان و عقبه تاریخی و فرهنگی ایران عزیز بنگریم این نکته فهمیده میشود که انسان ایرانی، تحقق هر امری را منوط به ساختارها و سازمانها و دولتها میداند و کمتر برای عاملیت انسان نقشی قائل است. اگر رشد و پیشرفتی هست متعلق به فلان دولت و سازمان است و اگر نقص و انحطاطی هم هست مال فلان دولت و سازمان است. حتی تحصیلکردگان علمی و فلسفی هم بعد از اتمام تحصیلات منتظرند که استخدام در سازمان علمی و پژوهشی و فرهنگی شوند و حقوق بگیرند و تولید علم کنند. خلاصه ساختارگرایی و سازمانسازی مفرط جزئی از فرهنگ ما ایرانیان است.
🔹اما مسئله به همین محدود نمیشود بلکه این ساختارگرایی افراطی عموما به ساختارستیزی افراطی منتهی میشود. چون که انسان ایرانی همهی خوبیها و همهی پیشرفتها و به دست آوردن شغل و درآمد و مسکن و فرزند و ازدواج و نظم و قانون و امنیت و عدالت و آزادی و هر امر دیگری را از ساختارها و سازمانهای دولتی و حکومتی انتظار دارد و خود را کاملا بیمسئولیت، غیر متعهد، طلبکار میداند و بهرهمندی از همه امور مذکور را بدون هرگونه تلاش و کوششی، حق مسلّم خود میپندارد که حکومتها، دولتها و ساختارها باید برای وی تهیه کنند و اگر تهیه نکنند حتما ناکارآمد و فاسد هستند و باید آنها را کنار گذاشت و به فکر حکومت، دولت و ساختار دیگری بود و اگر امکان تغییر و تحول حکومت و دولت هم ندارند باید به قانون و وظایف اجتماعی بیاعتنایی کرد و سازمانها را دور زد و هرکس به فکر خودش باشد.
🔸 لازم است فیلسوفان و عالمان اجتماعی ما دربارهی ریشههای این ساختارگرایی مفرط و همچنین ساختارستیزی افراطی در جامعه و فرهنگ ایرانی فکر کنند.
به نظر میرسد مهمترین ریشهی فکری این پدیده، عدم باور به عاملیت انسان، از خودبیگانگی، رفع مسئولیت از خود و عدم توجه به مصلحت عمومی و ساخت جمعی کشور است.
انسان ایرانی، به واسطهی زیست بلند مدت استبداد و تهاجم فرهنگی گستردهی استعمار، حقیقت خود را فراموش کرده است و دچار از جا کندگی معرفتی و هویتی شده است و هویت خود را در ساختارها و دولتها و احزاب جستجو میکند و به عاملیت و خلاقیت خود از یک سو و همچنین مصلحت عمومی و همگرایی و همبستگی اجتماعی اصلا توجهی ندارد.
🔹 انقلاب اسلامی طرحی برای کشف عاملیت انسان ایرانی و تبیینی از همبستگی اجتماعی و مصلحت همگانی بود و از این جهت تحولی را در باطن انسان ایرانی به وجود آورد و او را به کنشگر فعال و عامل خلاق تبدیل کرد که در مبارزات انقلابی و دفاع مقدس و عرصههای علمی به خوبی درخشید، اما متاسفانه به جهت دوری از مکتب فکری امام خمینی و عقلانیت انقلاب اسلامی، تفسیرهای ساختارگرایانه از نظام و ولایت و دولت موجب شد که از طرح انقلاب فاصله گرفته شود و مردم و نخبگان به تدریج از مشارکت فعال در حکمرانی جامعه فاصله بگیرند و در نقش طلبکار بیمسئولیت ظاهر شوند. به نحوی که امروز بسیاری از نخبگان و تحصیلکردگان حوزه و دانشگاه به جای اینکه بر عنصر عاملیت و خلاقیت خود تکیه کنند و به تولید فکر و جریانسازی علمی و پیشرفت کشور بپردازند، #اضطرار_اندیش شدهاند و مشغول نق زدن و طلبکاری از این سازمان و آن اداره برای شغل و درآمد هستند و آنهایی هم که سرکار هستند و حقوق هیأت علمی دانشگاه و پژوهشگاه دریافت میکنند از کرختی شخصی و قفس آهنین ساختارها وبروکراسی اداری وسازمانی گله میکنند.
🔸 برای عبور ازاین فروبست نظری و عملی، تنها یک راه وجود دارد وآن بازاندیشی درماهیت عاملیت وساختار وتوجه به ظرفیتها و محدودیتهای هر کدام درمسیر شکوفایی انسان و توجه به مصالح عمومی در مسیر ساخت جمعی ایران عزیز است. این است پیام #مبعث و #انقلاب اسلامی.
✍ سید مهدی موسوی
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳
(دو روز بعد از عید بزرگ مبعث و یک روز قبل از آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی)
#از_خود_بیگانگی
#از_جا_کندگی
#از_جا_کندگی_معرفتی
#ساختار
#ساختار_گرایی
#ساختار_ستیری
#عاملیت
https://eitaa.com/hekmat121/2357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی از مناجات شعبانیه