🌸عقل مقدمه عشق است
بدون صعود به قله های عقل نمی توان به وادی عشق پا نهاد و در معشوق فانی شد.
عاشقان حقیقی ، عاقلان واقعی هستند که از خامی به در آمدند و از نردبان عقل بالا آمدند تا پخته شدند و پس از آن از بام عقل و در فضای رشته از دیوارهای اوهام و خیالات به رصد معشوق حقیقی پرداختند و یافتند و سوختند.
مدعیان عشق بی عقل، در جهل غوطه ورند و احساسات دانیه را عواطف عالیه می پندارند.
🌺☘️🌹
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🌸وقتی جامعه ای سطحی شود
متفکران و فیلسوفان حقیقی فراموش می شوند
و
واژه پردازان و قصه گویان و خوش زبانان جایگزین آنها می شوند و از سوی سطحی شدگان مسئولیت و رسالت راهبری و تفکر به آنها واگذار می شود
و
به ناگاه القابی همچون علامه، آیت الله، فیلسوف، حکیم، نابغه، و ... برای آنها جعل می شود.
امروز مطهری ها و مصباح ها و بهشتی ها فراموش و برخی دیگز جایگزین شده اند
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔷ادوار تاریخ در حکمت نبوی (عرفان)
عبدالرحمن جامی:
درین نوبتگه صورت پرستی
زند هر کس به نوبت کوس هستی
حقیقت را به هر دوری ظهوریست
ز اسمی بر جهان افتاده نوریست
اگر عالم به یک دستور ماندی
بسا انوار ، کن مستور ماندی
گر از گردون نگردد نور خور گم
نگیرد رونقی بازار انجم
زمستان از چمن بار ار نبندد
ز تاثیر بهاران گل نخندد
چو «آدم» رخت ازین مهرابگه بست
به جایش «شیث» در مهراب بنشست
چو وی هم رفت کرد آغاز «ادریس»
درین تلبیس خانه درس تقدیس
چو شد تدریس ادریس آسمانی
به «نوح» افتاد دین را پاسبانی
به توفان فنا چون غرقه شد نوح
شد این در بر «خلیل الله» مفتوح
چو خوان دعوتش چیدند ز آفاق
موفق شد به آن انفاق، «اسحاق»
ازین هامون شد او راه عدم کوب
زد از کوه هدی گلبانگ، «یعقوب»
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔺ادوار تاریخ در حکمت نبوی (عرفان)
✔️شرح شعر جامی
"درین نوبتگه صورت پرستی
زند هرکس بنوبت کوس هستی
حقیقت را بهر دوری ظهوریست
ز اسمی بر جهان افتاده نوریست
اگرعالم بیک منوال بودی
بسا انوار کان مستور ماندی
🔹این ابیات از عارف بزرگ عبدالرحمن جامی است که با توجه به مندرجات فصوص الحکم محی الدین عربی گفته آمده.
🔸درینجا سخن از به نوبت کوس هستی زدن هر کس و از صورت پرستی از حقیقت است و از ظهور و از اسم و از دور.
🔹صورت پرستی به معنی صورتی که آدمی بر آن خلق شده است.
🔸زند هرکس به نوبت کوس هستی، مراد اینست که در هر دوره از تاریخ نبی و پیامبری مبعوث می شود و مردم را دعوت می کند به پرستش آن اسمی که آن شخص مظهر آن قرار گرفته است.
🔸در اصطلاح حکمای اسلام حقیقت دو معنی دارد . {یکی}به معنی هستی که در عربی به ثبوت تعبیر شده است ، معنی دیگری هم دارد که عرفا مخصوصا از آن مراد کرده اند و ان کشف حجاب از رخسار اسمی که انسان مظهر آنست و ظهور و تجلی بی واسطه این اسم.
🔹درین ابیات حقیقت به معنی هم حقیقةالحقایق یعنی ذات الهی و هم تجلی و ظهور است و با این ظهور و تجلی است که نور اسم بر جهان افتاده می شود و وقوع حاصل می کند.
🔸در هر دوره از ادوار تاریخی انسانها مظهر اسمی از اسماء است که قرار می گیرند. اسمائی مستور و مختفی می شود و اسمی دیگر تجلی خاص پیدا میکند. در باب ادوار و اکوار تاریخی از هندیهای قدیم گرفته تا زمان حاضر سخنهای گوناگون گفته شده و در اسلام هم درین باره بحثهائی شده است و از آن جمله در حوزه محی الدین عربی، قبل از اسلام مردمی بودند و مظهر اسمائی ، حضرت ختمی مرتبت مبعوث شد و مظهر ظهور حقیقت و اسمی دیگری قرار گرفت. و خصوص این حقیقت است که از آن در عرف حکمای انسی بعنوان "حقیقت محمدی" یاد شده است.
🔹پیداست آن اسمی که حضرت ختمی مرتبت مظهر آن بود اسم الله است. درینکه تاریخ اسلام در طول چهارده قرن مظهر چه اسم یا چه اسمائی بوده است، ورود در این مساله اساسی را البته درین مختصر مقام و مجال نیست.
🔸مسلم اینست که نموجب حتی کلمات قرآنی مظهریت تام و تمام اسم الله محول به ظهور امام عصر است و به عقیده ما شیعیان با غیبت امام عصر تاریخ اسلام هرچه پیشتر می آید از مظهریت تام اسم الله دورتر می افتد، و این خود مخصوصا با غصب ولایت و ولایت محمدی.
🔹قدر مسلم اینست که در تاریخ اسلام با غیاب امام عصر اسماء دیگری غیر از اسم حقیقی الله نیز گاه بالذات و غالبا بنحو عارضی اسم الله را کمابیش در حجب خود می کشد . می توان گفت اسمائی که با کلام الله مجید نسخ می شود رجوع آنها مخصوصا با همان اسم طاغوت است.
🔸درین میان مخصوصا شیعیان حقیقی اثنی عشری هستند که همواره منتظر ظهور امام زمان باقی مانده و انحراف از اسم حقیقی الله به سراغ و "سروقت" آنها نیامده است. بهر حال امام همواره حاضر است بدون اینکه ظاهر باشد و برای کسانیکه خدمت امام رسیده اند همین امام حاضر است که برایشان ظهور هم پیدا کرده است. بدون اینکه تا کنون این ظهور شامل حال کل تاریخ اسلام میتوانست شده باشد.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بدون تعارف با مرهم درد کودکان درگیر سرطان
🔹دکتر کاوه جاسب، فوقتخصص خون و سرطان
قهرمانی است که قید درآمد، مطب و خیلی از زرقوبرقها را زده و دور از خانواده در کنار کودکان سرطانی خوزستان ایستاده است.
روش شناسی فقهی آیت الله بروجردی نگاشته شهید آیت الله مطهری.docx
19.1K
روش شناسی فقهی آیت الله بروجردی نگاشته شهید آیت الله مطهری
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
حضرت باقرالعلوم محمدبن علی الباقر (سلام الله علیه):
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
لاَ يُقْبَلُ عَمَلٌ إِلاَّ بِمَعْرِفَةٍ
وَ لاَ مَعْرِفَةَ إِلاَّ بِعَمَلٍ
وَ مَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ مَعْرِفَتُهُ عَلَى اَلْعَمَلِ
وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْ فَلاَ عَمَلَ لَهُ.
هيچ كردارى جز با شناخت و آگاهى،پذيرفته نگردد و هيچ شناختى جز با كردار به دست نيايد و هر آن كه آگاه گرديد،آگاهىاش او را به كردار رهنمون سازد و كسى كه آگاهى ندارد كردارى هم ندارد.
تحف العقول عن آل الرسول
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی:
غایت اسلام ساختن انسان است
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🌸🌹🍀☘🌹🌸🌹🍀☘🌹🌸🌹🍀☘🌸🌹🌸
مراتب بهره گیری و ارتباط با حقیقت غدیر:
🔹 مرتبه اول: ارتباط احساسی با شخصیت جذاب و جامع اضداد امیرالمومنین علیه السلام و تمایز از نواصب
🔸 مرتبه دوم: ارتباط عقیدتی با اصل امامت و جانشینی پیامبر خدا و تمایز با اهل خلافت
🔹 مرتبه سوم: ارتباط نظریه ای با جریان ولایت و امامت سیاسی و اجتماعی و ضرورت حکومت اسلامی و تمایز با سکولاریسم
🔸 مرتبه چهارم: ارتباط وجودی با حقیقت علویه و تجلی تام خلافت الهیه و ورود به وادی توحید ناب
☘🍀☘🍀☘🌹☘🍀☘🍀🌹☘🍀☘🍀🌹☘
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🟢 چرا از دیدگاه قرآن، روح دین امامت است؟
🔸 الْیوْمَ اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْاسْلامَ دیناً (مائده/۳)
🔹 اینجا دو تعبیر داریم: یکی اینکه «اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ»، دیگر اینکه «اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی». دین شما را به حد کمال رساندم و نعمت خودم را - که همین نعمت دین است - به اتمام رساندم.
🔸 فرق است میان اتمام و اکمال. پس دین را، هم اکمال کردم و هم اتمام کردم. اتمام در جایی گفته میشود که یک ساختهای ناقص است به معنی اینکه بعضی از اجزائش هنوز ناتمام است. مثلا یک ساختمان قبل از آنکه همه کارها تمام بشود که بتوان از آن استفاده کرد، مثل اینکه سقفش مانده باشد یا درهایش را هنوز کار نگذاشته باشند، «ناتمام» میگویند. اما مسئله اکمال چیز دیگری است.
🔹 یک شیء ممکن است پیکرهاش درست و تمام باشد اما از باب اینکه روح ندارد و آن واقعیتش و آثاری که منتظَر است بر آن مترتب بشود مترتب نمیشود، کامل نیست. مثلاً اگر بگویند کمال «علم» به «عمل» است معنایش این نیست که تا عمل نیامده است علم یک جزئش ناقص است؛ خیر، علم علم است، علم با علم تمام میشود ولی علم با عمل کامل میشود، یعنی آن آثاری که از علم باید گرفت با عمل گرفته میشود.
🔸 الْیوْمَ اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی. با این دستور [یعنی نصب امیرالمؤمنین علیه السلام به امامت] نعمت دین به اعتبار اینکه یک جزء از اجزاء آن و یک دستور از دستورهای آن ناتمام بود، تمام شد. از طرف دیگر این دستور به اعتبار اینکه اگر نبود همه دستورهای دیگر ناکامل بود، کمال همه آنها به این دستور است.
🔹 این است که میگوییم روح دین، ولایت و امامت است. اگر انسان ولایت و امامت نداشته باشد اعمالش حکم یک پیکر بدون روح را پیدا میکند.
📝 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۶۴-۶۳ (با اندک تلخیص)
دکتر کریم مجتهدی (استاد تمام فلسفه غرب دانشگاه تهران):
از قول من هيچ كلمه خارجي به كار نبريد، بعد از يك عمر كار به اين نتيجه رسيدم كه يكي از بدآموزيهاي ما و سوفسطاييگريهاي امروزي ما به كار بردن نادرست يا حتي درست كلمات خارجي است.
ما ايرانيها بايد شخصيتمان را حفظ كنيم، ما زباني داريم و بايد با زبان خودمان كار كنيم. بدترين كلمه ايراني و فارسي از بهترين كلمه غربي در متون فارسي بهتر است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
پیامبر صلی الله علیه و آله
تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَاِنَّ تَعَلُّمَهُ حَسَنَةٌ وَمُدارَسَتَهُ تَسْبيحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهادٌ وَتَعْليمَهُ مَنْ لايَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ بَذْلَهُ لاِهْلِهِ قُرْبَةٌ؛ لاِنـَّهُ مَعالِمُ الْحَلالِ وَالْحَرامِ وَسالِكٌ بِطالِبِهِ سَبيلَ الْجَنَّةِ وَهُوَ اَنيسٌ فِی الْوَحْشَةِ وَصاحِبٌ فِی الْوَحْدَةِ وَدَليلٌ عَلَی السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ وَسِلاحٌ عَلَی الاَعْداءِ وَ زَيْنٌ لِلاَخِلاّءِ.
يَرْفَعُ اللّه ُ بِهِ اَقْواما يَجْعَلُهُمْ فِی الْخَيْرِ اَئِمَّةً يُقْتَدی بِهِمْ، تُرْمَقُ اَعْمالُهُمْ وَتُقْتَبَسُ آثارُهُمْ وَ تَرْغَبُ الْمَلائِكَةُ فی خِلَّتِهِمْ يَمْسَحونَهُمْ فی صَلاتِهِمْ بِاَجْنِحَتِهِمْ وَيَسْتَغْفِرُ لَهُمْ كُلُّ شَیْ ءٍ حَتّی حيتانِ الْبُحورِ وَ هَوامِّها وَسِباعِ الْبَرِّ وَاَنـْعامِها؛لاِنَّ الْعِلْمَ حَيْاةُ الْقُلوبِ وَنورُ الاَبْصارِ مِنَ الْعَمی وَقُوَّةُ الاَبْدانِ مِنَ الضَّعْفِ. يُنْزِلُ اللّه ُ حامِلَهُ مَنازِلَ الاَخْيارِ وَيَمْنَحُهُ مَجالِسَ الاَبْرارِ فِی الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ.
بِالْعِلْمِ يُطاعُ اللّه ُ وَيُعْبَدُ وَبِالْعِلْمِ يُعْرَفُ اللّه ُ وَيُوْخَذُ وَبِالْعِلْمِ توصَلُ الاَرْحامُ وَبِهِ يُعْرَفُ الْحَلالُ وَالْحَرامُ وَالْعِلْمُ اِمامَ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ يُلْهِمُهُ اللّه ُ السُّعَداءَ وَيَحْرِمُهُ الاَشْقياءَ؛
علم بیاموزید كه آموختن آن، نیكی است و خواندن و دوره كردن آن، تسبیح و بحث آن، جهاد و آموزشش به كسی كه آن را نمی داند، صدقه و بذل آن به اهلش، مایه نزدیكی به خداست؛ چرا كه علم، نشان دهنده حلال و حرام است و جوینده اش را به بهشت راهبری می كند و در وحشت، مونس و در تنهایی، همراه و در خوشی و ناخوشی، راهنما و سِلاحی علیه دشمنان و زیوری برای همدلان است.
خداوند، كسانی را با آن بالا می برد و آنها را پیشوایان نیكی قرار می دهد كه به ایشان اقتدا می كنند و به اعمالشان می نگرند و از آثارشان استفاده می شود و فرشتگان به دوستی آنها رغبت دارند و با بال هایشان آنها را در نماز لمس می كنند و هر چیزی، حتّی ماهیان و جانواران دریاها و درندگان و چهارپایان خشكی برای آنها آمرزش می طلبند؛ چرا كه دانش، حیات دلها و روشنایی دیدگان از نابینایی و توانایی پیكرها از ناتوانی است. خدا، حاملان دانش را به جایگاه های برگزیدگان می رساند و مجالس نیكان را در دنیا و آخرت ارزانی شان می گرداند.
با علم، خداوند اطاعت و عبادت و شناخته و به خدایی گرفته می شود. با دانش، صله رحم انجام و حلال و حرام شناخته می شود. دانش، پیشوای عمل است و عمل، پیرو آن. خدا، آن را به نیكبختان الهام می كند و تیره بختان را از آن، محروم می دارد.
منابع: خصال، ص 522، ح 12.
الأمالي الشيخ الصدوق ، ج 1 ص 713
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121