🔸هوالعلیم
✅ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد.
🔷مقام معظم رهبری می فرمایند:
پایهی علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفی نباشد، اصلاً علم میشود بیمعنا. تولید فکر خیلی مهم است. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگان فکری در معرض آسیبهائی هستند که نخبگان علمی کمتر در معرض آن آسیبها قرار میگیرند. بنابراین کار، کار دشواری است؛ اما بسیار مهم است.
📚 بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها * ۱۳۸۹/۰۶/۱۴
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
💢فایده و شرط و انگیزه خواندن کتب عرفان و فلسفه
🔰امام خمینی ره
🔅سرگرمی به علوم، حتی عرفان و توحید اگر برای انباشتن اصطلاحات است و برای خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمیکند که دور میکند العلم هو الحجاب الاکبر؛
🔅و اگر حقجویی و عشق به او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللهُ فی قَلْبِ مَنْ یَشاءُ
🔅و برای رسیدن به گوشهای از آن تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است، تهذیب نفس و تطهیر قلب از غیر او، چه رسد به تهذیب از اخلاق ذمیمه که رهیدن از آن بسیار مجاهده میخواهد، و چه رسد به تهذیب عمل از آنچه خلاف رضای او- جلّ و علا- است، و مواظبت به اعمال صالحه از قبیل واجبات که در راس است و مستحبات به قدر میسور و به قدری که انسان را به عُجب و خودخواهی دچار نکند.
🔅در هر حال کتب فلسفی خصوصاً از #فلاسفه_اسلام و کتب اهل حال و #عرفان هر کدام اثری دارد. اوّلیها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا میکند با ما وراء طبیعت، و دوّمیها خصوصاً بعضی از آنها چون «منازل السائرین» و «مصباح الشریعه» که گویی از عارفی است که به نام حضرت صادق- علیه السلام- به طور روایت نوشته است، دلها را مهیّا میکنند برای رسیدن به محبوب و از همه دلانگیزتر مناجات و ادعیه ائمه مسلمین است که راهبرند به سوی مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را میگیرند و به سوی او میبرند، افسوس و صد افسوس که ما از آنها فرسنگها دور هستیم و مهجور.
📚 صحیفه امام،، 05 خرداد ۱۳۶۳
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌عرفان وفلسفه در خدمت فهم قرآن
📍امام خمینی:
🔹کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان.
🔸یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «#فصوص_الحکم» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشتهاند در خدمت بعض از #مشایخ اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بیبضاعت خواستند چیزی بنویسم.
🔹باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزندهای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- میکنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند.
🔸فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند مییابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند.
🔹تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه.
منبع: صحیفه امام ج۲۱ ص۲۳۷
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/157
ریاست جمهوری در قانون اساسی
🔹قریب دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری است.
🔸آیا "اصول مرتبط با شرح وظايف رياست جمهوري ( اصل 113 تا 155 )" را خوانده ایم؟⁉️
✅چه خوب است تا لحظه رای گیری چند بار این اصول را مرور کنیم.
🔹یکی از شاخصه های #حکمت_عملی و ابزار رشد #عقلانیت_اجتماعی اطلاع از قوانین بالادستی کشور است.
◀️مطالعه مدبرانه وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در:
http://www.president.ir/fa/president/functions
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌رشد یافتگی جامعه ، رئیس جمهور رشید
📌سفاهت جامعه ، رئیس جمهور سفیه
بخش اول:
❇️اختیارات ریاست جمهوری
🔹منصب ریاست جمهوری در قانون اساسی جمهوری اسلامی،دومین جایگاه در ساختار سیاسی واجتماعی است و طبق اصل 113 عهده دار اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه است. طبق 122 در برابر ملت، رهبر و مجلش شورای اسلامی مسئو است و می بایست پاسخ گو باشد.
🔸رئیس جمهور مدیر اداره امورات کشور، مسئول امور برنامه و بودجه، امور اداری و استخدامی و دستگاه دیپلماسی و تنطیم و امضای پیمانها و قرارداد های بین المللی است و تقویت و ارتقا زیرساختهای اقتصادی، امنیتی، اخلاقی جامعه را بر عهده دارد خلاصه در یککلان او مسئول تحقق عدالت و پیشرفت و ارتقا حاکمیت عقلانیت و تدبیراست.
🔹رئیس جمهور قوه عاقله، نظم بخش و ساماندهی به همه ساختارهای اجرایی، مدیریتنی و اقتصادی است که با تخلیل ها و تفسبرها، تصمیمات و انتخابها، سخنان واظهارات و منش ها و کنش های خود مسیر جامعه را جهت می بخشد.
🔸ریاست جمهوری مهمترین عضو در حاکمیت اسلامی است که می تواند رسالت مهم حکومت اسلامی را بر عهده بپیرد:
«حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت میکند و هدایت ذهن مردم را به عهده میگیرد» (شعار تبلیغاتی آیت الله خامنه ای در انتخابات ریاست جمهوری)
🔹با توجه به گستره اختیارات و حجم مسئولیتها و نقش رفیع در جهت بخشی و معنادهی به نظم و ساختار ها می بایست فرد عهده دار مسئولیت ریاستجمهوری به درستی شناخته و انتخاب شودو بدون انتخاب درست نمیتوان انتظار تحقق پیشرفت و عدالت و حاکمیت عقلانیت و تدبیر را داشت.
🔸 انتخاب مبتنی بر عقل و آگاهی ، تدبیر و آینده بینی می تواند به گزینش و پیروزی افراد صالح به جز بیانجامد. بر این اساس پرهیز از احساسی اندیشی، قبیله گرایی سیاسی و مقطعی نگری لازمه یک انتخاب صحیح است.
❇️رئیس جمهور باید رشدیافته باشد
🔸تدبیر، مدیریت و مسئولیت پذیری همگی نتایج «عاقل بودن» و «رشد یافتگی» است. انسانی می تواند در عرصه مدیریت و راهبری جامعه اسلامی موفق باشد که عاقل باشد و انسان رشد یافته ای باشد. در مقابل آن انسان سفیه و فرومایه ای است که نمی تواند مدیریت عاقلانه و تدبیر صحیح داشته باشد و اموال و سرمایه ها را در معرض نابودی قرار می دهد و به باد فنا می دهد.
🔹خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
«وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا؛ و اموالی که خدا قوام زندگی شما را به آن مقرّر داشته به تصرّف سفیهان ندهید (نساء/5)
🔸سفیه، کسی است که اموال خود را در غیر اغراض صحیح، مصرف مینماید. او بهطور غالب تصرّفات غیرعاقلانه دارد و همواره در معاملات و مذاکرات مصلحت اندیشى ندارد و به راحتى فریب می خورد و به سخن ناصحان و نصیحت مشفقان بی اعتنا است و خودرو و مغرور است.
نقطه مقابل سفاهت، رشد و مقابل سفیه، رشید است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌رشد یافتگی جامعه ، رئیس جمهور رشید
📌سفاهت جامعه ، رئیس جمهور سفیه
📍بخش دوم:
🔹استاد مطهری در توضیح رشد می گوید:
« 📌رشد یعنی اینکه انسان شایستگی و لیاقت اداره و نگهداری و بهره برداری یکی از سرمایه ها و امکانات مادی و یا معنوی که به او سپرده می شود داشته باشد. یعنی اگر انسان در هر ناحیه از نواحی زندگی که حکم یک شأن و وسیله ای را دارد، شایستگی اداره و نگهداری و بهره برداری از آن را داشته باشد، چنین شخصی در آن کار و در آن شأن، «رشید» است.»
🔹راهبری جامعه و مدیریت کلان مستلزم نوعی از رشد است؛ زیرا رهبری عبارت است از بسیج کردن نیروهای انسان ها و بهره برداری صحیح از نیروهای انسانی در جهت تعالی و ترقی ملت. انسان رشید هم سود و زیان را در آن موضوع درك می كند و هم ارزش موضوعات مربوط را درك می كند و هم قدرت حفظ و مدیریت سرمایه ها و امکانات رادارد.از این رو رشد یعنی درک مصالح ملت و اولویت گذاری آنها، حفظ سرمایه ها و قدرت مدیریت امکانات و سرمایه. و خلاصه یعنی «اینكه انسان شایستگی و لیاقت اداره و نگهداری و بهره برداری یكی از سرمایه ها و امكانات مادّی و یا معنوی كه به او سپرده می شود داشته باشد.»
🔸بنابراین یک رئیس جمهور شایسته و توانمد انسان رشد یافته ای است که بتواند نقطه ی مركزی جامعه ی اسلامی باشد و ذهن ها را آگاه سازد، روح ها را اداره كند و همه امکانات و گروه ها و ظرفیت ها را در مسیر پیشرفت و عدالت بسیج كند.
❇️انتخاب رئیس جمهور رشد یافته در گرو رشدیافتگی اجتماعی است
استاد مطهری:
🔹«آن كه رشد مالی ندارد، قیم به جای او در مالش تصرف می كند و آن كه رشد خانوادگی ندارد ولیّ از قبیل حاكم شرعی اگر مصلحت بداند به جای او انتخاب می كند، اما ملتی كه رشد اجتماعی نداشته باشد یا رشد مذهبی نداشته باشد استعمار متولی او می شود و چه متولی ای كه او را برده خود می كند، همه چیزش را از او می گیرد، اسلامش را مسخ شده به او تحویل می دهد. علی هذا لازمه رشد نداشتن این است كه دیگران متولی ما و قیم ما بلكه مالك ما خواهند شد. فرق متولی و قیم با مالك این است كه متولی و قیم اداره می كنند امور مورد قیمومت یا تولیت را، ولی مالك او را از آنِ خود می داند. پس ما اگر نخواهیم برده و مملوك دیگران باشیم و آنها ما را در جهتی كه مایلند سوق بدهند، باید سعی كنیم رشد اجتماعی داشته باشیم.»
«از طرفی مسئولیت اداره یك چیز مستلزم رشد است و رشد نیز به نوبه خود مستلزم مسئولیتهایی است. ولی بحث ما فعلاً در بخش اول است. مقصود تنها مسئولیت شرعی نیست، مسئولیت انسانی در خود و در برابر اجتماع نیز نوعی مسئولیت است و لااقل امروز مورد قبول است. انجام این مسئولیتها مستلزم رشد داشتن است.
ما باید بدانیم كه دو راه بیشتر در پیش نداریم: یا باید رشید باشیم و خودمان زمام كار خود را در دست بگیریم و یا دیگران خواهند آمد و متولی ما و قیم ما و بلكه مالك ما خواهند شد، و العبد و ما فی یده كان لمولاه.
ما یا باید رشید باشیم و آزاد و یا غیر رشید و برده. آزادی را با شعار و زنده باد و مرده باد نمی توان به دست آورد. عمده در آزادی، رشد و لیاقت و به قول نقی زاده در مقدمه كتاب آزادی و حیثیت انسانی كاراكتر شخصی است.
ما یا باید رشید باشیم و مدیریت داشته باشیم و رهبری بكنیم و یا باید غیر رشید [باشیم ] و ما را اداره و رهبری بكنند.»
ر.ک: مجموعه آثار شهید مطهری . ج3، ص: 313.
یاداشت های استاد مطهری جلد چهارم . ج4، ص: 481
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌وظیفه روحانیت در رشید بار آوردن ملت اسلام
📍فیلسوف انقلاب اسلامی آیت الله شهید مطهری:
🔹 روحانیت ما خیال می كند مسئولیتش فقط ابلاغ چند مسأله فرعی است، آنهم مسائلی كه هزارها بار زیر و رو شده و فقط به شكل سنتی و تكرار مكرر است و از باب اینكه تعبداً تقلید میت جایز نیست و مردم تعبداً باید از سلفی به خلفی مراجعه كنند، و حال آنكه #مسئولیت اصلی اش ایجاد رشد و لیاقت و اعطای شناخت اسلام و فرهنگ اسلامی و سرمایه های اسلامی و تاریخ اسلام و معرفی مكتب اسلام به صورت یك مكتب و یك ایدئولوژی و جهان بینی اسلام است.
یادداشتهای استاد مطهری، جلد چهارم ج4، ص: 481
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
❖ بافتار تاریخی قرآن_1.mp3
31.21M
بافتار تاریخی قرآن
درسگفتارهای سیر تاریخی نزول قرآن
استاد محمدهادی یوسفیغروی
درسگفتار اول
جمعه، ۱۶ اپریل ۲۰۲۱
شب چهارم ماه رمضان ۱۴۴۲
مباحث مطرح شده:
02:00 - آیا ماه رمضان قرار بود اولین ماه سال اسلامی باشد؟
12:35 - فاصله بین نبوت و رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)
24:45 - آیا وحی ۲۳ سال طول کشید یا ۲۰ سال؟
38:50 - شروع نزول وحی با آیاتی از سوره علق بود یا با کل سوره فاتحه؟
47:25 - قرآن در چه زمانی جمع و تدوین شد؟
55:00 - آیا سوره فاتحه بخشی از قرآن بود؟
59:00 - کیفیت وحی به چه صورت بود؟
انجمنهای مسلمانان شیعه دانشگاه نورثوسترن و موسسه فناوری ماساچوست
@Yusufi_Gharawi
📌نیاز جهان به ملاصدرا و شیخ انصاری
آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹یکی از فضلای برجسته زمان ما که بهطور کامل با فرهنگ جدید آشنا بود و چند زبان میدانست و سالها در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس کرده یا تعلیم گرفته بود، پس از سفری که برای یک فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و بازگشته بود، نوشته یا گفته بود که امروز ذهنیّت دنیای غرب، دیگر دنبال این زرق و برقها نیست؛ بلکه به دنبال «شیخ انصاری»ها و «آخوند ملّاصدرا»هاست! و این دیگر حرف منِ طلبه نیست.
🔸امروز این انسانهای معنوی هستند که از زیر انبار تهمتها میدرخشند و مردمی را که در تاریکی مادیّت دست و پا میزنند، به خود جذب میکنند. #شیخ_انصاری و آخوند #ملّاصدرا - یکی فقیه و دیگری حکیمِ عارف - هر دو در دنیای غرب، با خصوصیّت زهد و عبادت فراوان، به یاد ماندنی و تاریخی هستند.
بیانات در دیدار جمعی از روحانیون۱۳۷۴/۰۹/۱۶
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌نیاز جهان به ملاصدرا و شیخ انصاری
آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه ی خوبی بود- ایشان دورهی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود- یکی از دوستانمان نقل میکرد- من خودم از ایشان نشنیدم- که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا، بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملیِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملّاصدرا و شیخ انصاری است.
🔸شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ #ملّاصدرا حکمت الهی است.
🔹میگوید من میبینم امروز اینها تشنهی #ملّاصدرا و #شیخ_انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غربشناسِ زباندانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است.
بیانات در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها۱۳۸۶/۰۷/۰۹
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌خویشاوندی و اختلاف فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی
📌اصول راهنمای تحلیل تاریخی فلسفه اسلامی
📍دکتر رضا داوری اردکانی:
۱. فلسفه یونانی ناظر به کمال وجود انسانی در مدینه و رهآموز تربیت اهل مدینه است.
۲. فلسفه موسوم به فلسفه اسلامی با دستکاری در آراء افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان پدید نیامده است بلکه اولین تلاقی بزرگ و مهم میان دو فرهنگ و فلسفهای است که با روح جهان ایرانی- اسلامی پیوند دارد.
۳. فلسفه دوره اسلامی از آغاز استعداد آن را داشته است که به دین نزدیک شود و با این استعداد و تمایل بوده است که در جمع انحاء تفکر دینی با فلسفه سعی و اهتمام کرده است. این فلسفه با جلوه خدا به عنوان وجود مطلق یا مطلق وجود، آغاز میشود. درست است که در این آغاز بحثی از خدا نیست اما حضور و وجود و علم و قدرتش در مبادی و احکام مابعدالطبیعه و مثلاً در تعریف ماهیت و امکان و علیت و ضرورت مضمر است و بر اساس این تعاریف و اصول است که وجود خداوند و اسماء و صفات الهی اثبات میشود.
۴. فیلسوفان جهان اسلام فلسفه یونانی را با نظر به افقی که با اسلام گشوده شده بود، تفسیر کردند و البته در این تفسیر به حکمت نیاکان خود در ایران قبل از اسلام نیز بیاعتنا نبودند. ابنسینا از حکمت مشرقی میگفت و سهروردی جوهر فلسفه خود را فراگرفته از حکمت خسروانی میدانست و بالاخره در قوام فلسفه دوره اسلامی تفکر ایران باستان و تصوف و عرفان از ابتدا دخالت داشته و این دخالت و حضور به تدریج بیشتر شده تا جایی که وقتی آثار فیلسوفان متأخر جهان اسلام را میخوانیم نمیدانیم آنچه میخوانیم فلسفه است یا کتاب عرفان و تصوف.
۵. توجه مسلمانان به فلسفه یونانی و ترجمه و فراگرفتن آن و تأمل و تفکر در معانی و مضامینش یکی از بزرگترین حوادث فرهنگی در اتمام طول تاریخ است. با این حادثه پیوندی که از قدیم میان ایران و یونان وجود داشت در قلمرو فرهنگ و تفکر تثبیت شد و فلسفه قدمی به سوی غایت خود که وحدت جهان انسانی است برداشت.
6. اکنون که تجدد در سراسر روی زمین و در همه جهان گسترش یافته است و همه جهان یکی شده و تقدیر مردم مناطق جهان به هم بسته است، آشنایی با تجدد و اصول آن و درک وضع توسعهنیافتگی حتی از جهت اخلاقی نیز ضرورت و اهمیت دارد. این درک شاید مقدمهای برای گشایش افقی در جهان پر از کدورت و تیرگی و دشمنی و هول و خطر باشد و من که خود را گهگاه در زمره ارسطوییان میبینم به پیروی از استاد معتقدم که جهان کنونی بیش از هر چیز به کیمیای نایاب دوستی نیاز دارد.
❇️منبع: پیام رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با عنوان «فلسفه اسلامی و ارتباط ایران و اروپا» به همایش بین المللی «فلسفه، دین و علم در زیست جهان اسلامی» در دانشگاه وین اتریش 1396
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌دکتر رضاداوری اردکانی:
❇️ فلسفه اسلامی را باید با عشق و علاقه فراگرفت و در آراء و اقوال صاحبان آن تأمل و تحقیق کرد و مخصوصاً به مقام این فلسفه در جهان کنونی و به نسبت آن با فلسفه یونانی و فلسفه جدید اندیشید.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121