جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه دین وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
جهت ورود مجازی به نشست علمی لطفا از لینک زیر، وارد شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=991
@hekmateislami
🔹پخش زنده نشست علمی "گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها "
امروز ساعت 10 از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی
http://hekmateislami.com/?page_id=991
@hekmateislami
◀️هم اکنون نشست علمی"گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها"
🔹پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹
🔸مجمع عالی حکمت اسلامی
🔻این نشست به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی در حال پخش می باشد.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=991
✔️http://instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
یکصد و دهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "عدالت، جنسیت و خلاءهای نظری در دیدگاه اسلامی" با ارائه خانم دکتر فریبا علاسوند( استادیار پژوهشکده زن و خانواده)– سه شنبه 22 آذر 99 :
در طول تاریخ، تعداد کسانی که به تقدم و برتری عدالت بر سایر ارزش¬ها باور داشته¬اند کم نیستند. در این نگرش «عدالت به عنوان یک امر اخلاقی، بهتر و برتر از همه امور سیاسی و اخلاقی دیگر است» (Sandel, 1998. 2). جان استوارت میل معتقد بود عدالت رئیس سایر اخلاقیات، مقدسترین و الزام¬آورترین اخلاق است (Sandel, 1998. 2). از آنجا که عدالت به مثابه یک ارزش به دنبال سامان دادن به زندگی اجتماعی است، برخی عدالت¬پژوهان معتقدند عدالت تنها یک ارزش در میان ارزش¬های دیگر نیست بلکه معیاری است که ارزش¬های دیگر را محاسبه و ارزیابی کرده و می¬تواند به عنوان یک استاندارد به کار گرفته شود تا تضادها میان مفاهیم دیگر را حل و سازگار کند (Sandel, 1998, 15-16).
از سوی دیگر، رویکرد اخلاقی به عدالت، کوششی برای دست¬یابی به راهی برای تحقق عملی آن بوده است. از نظر مکینتایر، زمانی که ارسطو ادعا کرد اولین ارزش در زندگی سیاسی، عدالت است می¬خواست راهی برای توضیح این مهم پیدا کند که جامعه، فاقد راه و توافق عملی برای مفهومی از عدالت و همچنین فاقد اصول لازم برای اجتماع سیاسی است (Macintyre, 1981, chapter 17). مراد مکینتایر این است که ارسطو به دنبال این بود که عدالت از سطح مباحث انتزاعی و توصیفات نظری به صحنه عملی و میدان زندگی وارد شده، جامعه و سیاست را سامان دهد. این رویکرد در دو قرن اخیر شتاب گرفت و مباحثات عملگرایانه درباره عدالت رونق ویژه¬ای یافت.
با وجود غنای عدالت¬پژوهی در این زمان، متون جدید اختلاف در تعریف و معیار برابری¬ها و نابرابری¬ها درباره عدالت را بازمینمایانند. اهمیت درک نابرابری¬ها در پروژه¬های عدالت تا بدان جاست که بی¬تردید یکی از شاخه¬های مهم عدالت¬پژوهی مطالعات نابرابری است. جیمز کونو اساسا برابری را بخشی از مطالعات نابرابری دانسته است (Konow, 2003: 1194). این اختلاف ممکن است به اختلاف درباره معنای تبعیض، اهمیت یافتگی برابری تحت هر شرایطی، و حدود اصل عدم تبعیض برگردد. پیچیدگی¬ها درباره این مفاهیم تا حدی به مفاهیم هم¬عرض مانند انصاف (یا تناسب) و شایستگی و عدالت جنسیتی هم کشیده شده است. به همین جهت توسعه این مطالعات مهم به نظر می¬رسد. تعدادی از پژوهشگران غربی طی دو قرن اخیر، وجوه نوپدید عدالت مانند عدالت توزیعی در جامعه برابر، چالش آزادی و برابری در نظریه عدالت، عدالت جنسیتی و نقاط تمایز برابری در فرصت¬ها با برابری در نتایج را کاویده¬اند (Rowls, 1990; Nozick, 1979; sandel, 1982; Kirp and others, 1986).
در قرن بیستم، اندیشه فمینیستی برش زنانه¬گرای خود را درباره عدالت ارائه و در موضوعات مختلفی بر این اساس اظهار نظر کرد. نظریه¬های مختلف فمینیستی در سطح سیاسی و عرصه حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به طور نسبتا یکدست، درباره عدالت یک معیار جدید به معیارهای سنتی آن افزوده و ضلع جدیدی در مباحثات آن ایجاد کرده¬اند که عبارت است از جنسیت. از این رو آنها علاقه¬مند هستند برای صحبت درباره عدالت از واژه عدالت جنسیتی استفاده کنند تا دغدغه خود را به عرصه¬های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وارد نمایند. برای مثال، این اندیشه در یکی از رویکردهایش با انتقاد از نظریه¬ها و مدل¬های اقتصادی معتقد است همه آنها برای انسان اقتصادی نوشته شده و انسان اقتصادی بدون جنسیت است و این یعنی تاکنون انسان همگن فرض شده است در حالی که باید انسان را در دوگانه زن و مرد فرض کرد و نظریه¬های اقتصادی را برای زنان مجددا راه¬اندازی کرد (international asociation of feminist economics http: // www.iaffe.org).
اهمیت و جایگاه این برش فمینیستی به عدالت، با کمک توضیح مختصری درباره منشاء پیدایش نظریه¬های عدالت ارائه معلوم می¬گردد. در دوره مدرن، دعواها درباره عدالت، در واقع در پاسخ به این پرسش شکل گرفتند که «آیا آزادی مقدم است یا برابری؟» بنابراین اگر چه برابری همواره یکی از ارکان عدالت بوده است (واعظی، ۱۳۸۸: ۳۰۸)، تقدم و تأخر آن نسبت به آزادی، نظریه¬های متنوعی را برای عدالت پیش کشیده است. برای برخی بار اخلاقی عدالت مهم بوده و معتقد بودند تقدم آزادی فردی برای رسیدن به اهداف شخصی از برابری مهم¬تر نیست...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=11391
@hekmateislami
🔹کتاب “یادنامه علمی علامه طباطبایی(دفتر پنجم)” توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تهیه و تنظیم و به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
🔸علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفتوگوهای علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کمنظیر و ستودنی در احیاء و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند. تبییـن شخصیـت علمـی و اخلاقی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشههای ماندگار این عالم عامل، تأثیر بهسزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی دارد. دفتر پنجم یادنامه علمی علامه طباطبایی(ره) حاوی مجموعه مباحث و مطالب پنجمین ویژه برنامههای بزرگداشت علامه طباطبایی میباشد که در سال ۱۳۹۸ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برنامهریزی و اجرا شد.
✅http://hekmateislami.com/?p=11408
@hekmateislami
🔹نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها” برگزار شد.
🔸در راستای نکوداشت مقام علمی و فلسفی دانشمند شهید دکتر محسن فخریزاده و همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیتها و چالشه” را در روز پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (با رعایت آییننامههای بهداشتی به صورت محدود) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار نمود. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (استاد فلسفه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر ابراهیم اصولی (دکتری فلسفه علم و هم نشین محافل فلسفی و دستیار حوزه فلسفه و فلسفه علم شهید دکتر فخری زاده) به عنوان کارشناس و دکتر مهدی عاشوری (دکتری فلسفه علم و مدیر دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران) به عنوان دبیر علمی به بررسی برنامه علمی-حکمی شهید دکتر محسن فخریزاده پیرامون مهمترین چالشهای فلسفی فیزیک پرداختند.
در ابتدای نشست دکتر عاشوری با مروری بر فعالیتها و برخی از بیانات شهید فخریزاده درباره لزوم توجه اهل فلسفه به ویژه فلاسفه اسلامی به چالشها و مسائل فیزیک معاصر، به سه محور این گفتگو اشاره نمودند: (۱) اصول و کلیات برنامه علمی- فکری شهید فخریزاده برای گفتگو میان فیزیکدانان و فلاسفه اسلامی، (۲) چالشهای فیزیک معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی با تأکید بر دو مسأله «مشاهده و اندازهگیری در فیزیک» و «هستیشناسی واقعیت فیزیکی (ماده و انرژی) و (۳) کاستیها و چالشهای پیشروی فلاسفه اسلامی در گفتگو با فیزیکدانان.
دکتر ابراهیم اصولی ضمن مروری بر اقدامات آن شهید در پرداختن به موضوعات «علم و دین»، «فیزیک و قرآن»، «فلسفه و فیزیک» و «پژوهشهای بنیادین در علوم» ویژگی اصلی ایشان را نگاهی همراه با حکمت به مسائل اصلی و کاربردی در علم و فناوری دانستند و این مطالعات و فعالیتها را یکی از برنامههای اصلی آن شهید در فعالیتهای علمیشان خواندند. در این برنامه علمی «امکان» و «ضرورت» احیای فلسفه اسلامی و فلسفه ایران باستان اصلیترین دغدغه آن شهید بود. ایشان در ادامه فهرستی از مسائل اصلی مورد نظر شهید فخریزاده در گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک را برشمردند که دو مسأله مشاهده و واقعیت فیزیکی از امهات آن مسائل بود.
در ادامه بحث پیرامون محور اول، استاد دکتر خسروپناه ضمن تأکید بر اینکه اساس برنامه علمی-حکمی شهید فخریزاده پرداختن به «فلسفه فیزیک با رویکرد حکمت اسلامی» بود، یادآور شدند که آن شهید مدیری علمی بودند که میتوانست، میان دانشمندان و اندیشمندان مختلف گفتگو ایجاد کند، به گونهای که حتی مهندسان و دانشمندانی که با ایشان کارمیکردند دغدغه نگاه حِکمی پیدا میکردند. استاد خسروپناه با اشاره به اینکه در سنت حکمت و فلسفه اسلامی یک پیوستگی از مبانی فلسفی و طبیعی تا علوم طبیعی مانند علم حیل و طب برقرار بود، دغدغه دکتر فخریزاده را احیای چنین رویکردی میان حکمت اسلامی و فیزیک دانست.
در بحث پیرامون محور «چالشهای فیزیک معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی» ضمن مروری بر چالشهای مسأله «مشاهده و اندازهگیری» مانند مابازاء واژگان نظری در علم فیزیک، کمّیسازی مفاهیم فیزیکی، برساختهبودن فرایند اندازهگیری، دامنزدن فیزیک معاصر به لاادریگری و تغییر مبنای هستیشناختی در مورد موضوع مورد مطالعه در فیزیک، استاد خسروپناه، این نگاه لاادریگرایانه و منحصرشدن به مطالعه روابط پدیداری را ناشی از مهاجرت فیزیکدانان نسل اول از فضای نوکانتی آلمان به فضای عملگرایانه آمریکا دانست که سبب شد...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=11412
@hekmateislami
🔸کلاس شرح نهج البلاغه توسط استاد محترم؛ آیت الله تحریری چهارشنبه 3 دی 1399 یکساعت به مغرب(حضوری و مجازی) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.
🔹برای ورود به کلاس مجازی از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی، قسمت ورود به جلسات مجازی؛ کلاس شرح نهج البلاغه وارد شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
#سلسله_نشست
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 سلسله نشستهای ارائه مقالات همایش ملی #فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی، موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت، برگزار میشود:
✅ درآمدی بر جهتداری فلسفه دین و معیارهای اسلامیبودن آن/ دکتر رمضان علیتبار/ شنبه 6 دیماه جاری ساعت 15
✅ فطرت در فلسفه دین علامه طباطبایی و جایگاه آن در تبیین نظریههای معنای زندگی/ دکتر سید محمد علی دیباجی، هادی سبزی/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 15
✅ بررسی انتقادی منشا دین در نگاه داوکینز/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان/ دکتر علیرضا کرمانی/ دوشنبه 8 دیماه جاری ساعت 15
✅ تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی/ دکتر سیدمحمدعلی دیباجی، دکتر عیسی محمدینیا/ سه شنبه 9 دیماه جاری ساعت 15
✅ معنا داری تفکیک فلسفه دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصههای آن در الهیات غرب/ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا خاکی قراملکی/ سهشنبه 9 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی ارتباط و تعامل دین با هنر/ دکتر محمدمهدی حکمت مهر/ چهارشنبه 10 دیماه جاری ساعت 15
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🌐 @meshkatnoor
@hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
◀️یکصد و هفدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز( جلسه دوم)"با ارائه آقای دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 11 آذر 99 :
🔹در جلسه گذشته بیان شد که درباره مواجهه نظریه فرگشت با برهان نظم سه دیدگاه وجود دارد. نخست دیدگاه تضاد است که امثال داوکینز و دن دنت از آن حمایت می کنند. به عقیده آنها با وجود نظریه فرگشت، دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و این برهان باطل می شود. دیدگاه دیگر تباین است که طرفداران طراحی هوشمند حامی آن هستند. طبق این دیدگاه، گرچه نظریه فرگشت بخشی از نظم طبیعت را تبیین می کند، جنبه دیگری از نظم در طبیعت هست که تنها برهان نظم می تواند آن را تبیین کند. دیدگاه سوم، دیدگاه زیربنا - رو بنا است. طبق این رویکرد نظریه فرگشت خود مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بدون آن اساساً مؤلفه های فرگشت کنار هم قرار نمی گرفتند و تکاملی رخ نمی داد. به عبارت دیگر طبق این دیدگاه برهان نظم و نظریه فرگشت در طول هم هستند نه در عرض هم.
در جلسه قبل برخی از نقدهای وارد بر دیدگاه تضاد مطرح شد، اما مهمترین نقد این است که بتوانیم نشان دهیم در طبیعت نظمهایی وجود دارد که نظریه فرگشت و سایر تبیینهای علمی اساساً توان توضیح دادن آن را ندارند. از این رو در این جلسه به تبیین دیدگاه زیربنا-روبنا می پردازیم.
🔸به طور کلی می توان دست کم سه لایه از نظم را بر شمرد که نظریه فرگشت مبتنی بر آن است:
- اصل قانونمندی طبیعت.
- تنظیم ظریف کیهانی.
- شرایط ویژه ای که برای به کار افتادن فرگشت لازم است.
1.اصل قانونمندی طبیعت:
یکی از کسانی که بر اصل قانونمندی طبیعت به عنوان پایه برهان نظم استفاده می کند ریچارد سوئین برن است. به گفته او دو نوع نظم وجود دارد:
- نظم مکانی: نظمی که اجزاء سازنده آن هم زمان با هم موجودند مثل نظمی که میان اجزاء یک ماشین یا یک موجود زنده وجود دارد.
- نظم زمانی: نظمی که اجزاء تشکیل دهنده آن هم زمان موجود نیستند بلکه در طول زمان به وجود می آیند مانند نظمی که میان رفت و آمد شب و روز وجود دارد.
به گفته او به عنوان پایه برهان نظم بهتر است از نظم زمانی استفاده شود چرا که نظم مکانی همواره در معرض یافته شدن تبیینهای علمی است چنانکه نظریه فرگشت یک تبیین علمی است که نظم مکانی موجود در جانداران را تبیین می کند. اما اگر به سراغ نظمهای زمانی برویم، تبیینهای علمی نمی توانند همه نظمهای زمانی را توضیح دهند چرا که ماهیت تبیین علمی این است که با پیشفرض گرفتن یک نظم زمانی، مجموعه ای از پدیده ها را تبیین می کند، مثلا قانون جاذبه با فرمولی که ارائه می دهد در واقع یک قاعده و قانونی را پیشفرض می گیرد و بر اساس آن پدیده هایی که در عالم می بینیم مانند حرکت سیارات و جذر و مد دریاها و ... را توضیح می دهد. بنابراین هیچ نظم زمانی را نمی توان با تبیین علمی توضیح داد مگر اینکه خود آن تبیین علمی یک نظم زمانی دیگری را پیشفرض بگیرد. و در نتیجه همواره یک نظم زمانی بنیادینی باقی می ماند که تمام تبیینهای علمی مبتنی بر آن هستند و اساساً قابلیت تبیین علمی ندارد. وقتی به این نظم زمانی بنیادین برسیم، برای توضیح آن باید به جای تبیین علمی به سراغ تبیین شخصی برویم. تبیین شخصی یعنی اینکه برای توضیح دادن یک پدیده، وجود یک شخص آگاه و دارای اراده و هدف را پیشفرض بگیریم. بر این اساس اصل قانونمندی طبیعت چیزی است که تنها با برهان نظم قابل تبیین است و تبیینهای علمی همگی مبتنی بر آن هستند...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=11309
@hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami
کلاس شرح نهج البلاغه توسط استاد محترم؛ آیت الله تحریری چهارشنبه10 دی 1399 یک ساعت به مغرب(حضوری و مجازی) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.
برای ورود به کلاس مجازی از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی، قسمت ورود به جلسات مجازی؛ کلاس شرح نهج البلاغه وارد شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@hekmateislami