🔰لیست دروس ارائه شده در کانال «رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی»
▫️اسفار جلد اول؛ استاد فیاضی
▪️شرح نهجالبلاغه؛ استاد تحریری
▫️تمهید القواعد؛ استاد رمضانی
▪️اشارات نمط 4 و 5؛ استاد حشمت پور
▫️اسفار جلد 8؛ استاد یزدانپناه
▪️شرح چهل حدیث؛ استاد ضرابی
▫️شرح چهل حدیث؛ استاد تحریری
▪️بدایةالحکمة؛ استاد امینینژاد
▫️اسفار جلد اول؛ استاد مهندسی
▪️فرق انحرافی معاصر؛ استاد رضانژاد
▫️نفس شفا؛ استاد یزدانپناه
▪️نقد و بررسی فلسفه غرب کانت؛ استاد محمدرضایی
▫️علم دینی؛ استاد پارسانیا
▪️نقد و بررسی فلسفه غرب دکارت؛ استاد قمی
▫️ایده آلیسم آلمانی هگل؛ استاد طالبزاده
▪️تفسیر المیزان(سوره حمد)؛ استاد غروی
▫️و....
📲برای دریافت فایل دروس اساتید به کانال رسانه بپیوندید.
#کانال_رسانه
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ.
🔹كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد.
📚غررالحكم حدیث8937
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
آیتالله انصاری شیرازی:
🔸باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#آیتالله_یحیی_انصاری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام باقر عليه السلام:
🔸إنَّ اللّهَ عزّوجلّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً، وجَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الأَقفالِ الشَّرابَ.
🔹خداوند عزّوجلّ براى بدى، قفل هايى قرار داده و شراب را كليدهاى اين قفل ها قرار داده است.
📚الكافی ج2 ص339
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#آپارات
🔰فهرست برنامههای ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹ویژهبرنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیتالله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی
🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینینژاد
🔹فیلمهای مرتبط با کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیتالله محمدباقر تحریری
🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ دکتر ابوالفضل خراسانی
🔹"حُسن حَسن" مستند شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان
🔸و...
🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
❓ آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟
🔸عقل و شهود، دو ابزار معرفتی و دو طریق نیل به واقع هستند. فلسفه، نظام مبتنی بر روش عقلی است؛ همچنانکه عرفان نظری، هستیشناسی شهودی بوده، عارف را با شهود به واقع میرساند. با وجود این، آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟ با توجه به این امر که هدف فیلسوف، شناخت هستی است، و شهود نیز ابزاری قوی در درک واقع است، آیا امکان به کارگیری ابزار معرفتی شهود در نظام فلسفی با حفظ همه مؤلفههای فلسفه به معنای خاص وجود دارد؟
🔹بررسی تحلیلی مؤلفههای اساسی و اصول ساختاری نظام فلسفی شهودی و بررسی چگونگی و چرایی ارتباط و تعامل عقل و شهود.. مشخص میکند که ایجاد نظام فلسفی شهودی، امری ممکن و معقول است و به کارگیری عقل و شهود در این نظام، تناقض و امر محالی را در پی ندارد و بهرهگیری از هر یک از این دو روش، خللی در استفاده از روش دیگر وارد نمیسازد.
👈به عبارتی، در این نظام فلسفی نیز، همانند همه نظامهای فلسفی، عقل، با استدلالهای یقینی در مقام سنجش صدق و کذب گزارهها و مسائل فلسفی، داور بلامنازع است؛ اما ساحت بهره از شهود قلبی در این نظام، نه در مقام داوری، بلکه در مقام جهتدهی به همان عقل فلسفی و هدایت آن به علمالیقین نسبت به متن هستی و تأمین غایت فلسفه، به بهترین شکل است.
📚 موضوع مقاله: بررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مؤلفههای آن
🖋زهرا محمدعلی میرزایی، محمدمهدی گرجیانعربی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸اعمال، همه بر باد است، مگر آنچه از روى اخلاص باشد.
▪️العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ.
📚غررالحكم حدیث1400
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ فهم معارف قرآنی بدون معارف فلسفی و حِکمی میسر نیست
استاد مرتضی جوادی آملی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ما در معارف خودمان محتاج به فلسفه ایم در فهم #معارف توحیدی و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما #فلسفه را برای فلسفه
نمی خواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به اینگونه از آیات هرگز نمی رسد.
#مرتضی_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان
🖋دکتر مهدی گلشنی
🔅کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر، پاسخ به هشت سوال در خصوص رابطه علم و دین است که از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسنزاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده است.
⬅️بحث علم و دین و رابطه بین آنها، در ادیان ابراهیمی دارای مشترکات فراوانی است که دیدگاه حکمای بزرگ ایرانی اسلامی به این بحث مهم، جائر اهمیت میباشد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#حدیث
امام صادق عليه السلام:
◽️محبوبترين برادرانم نزد من، كسى است كه عيبهايم را به من هديه كند.
🔅أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي.
📚 تحف العقول صفحه 366
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚بررسی حدیث معرفت امام از منظر فریقین
🖋عبدالمجید زهادت
⬅️حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» از حیث مضمون مورد قبول فریقین قرار گرفته است. ازاینرو بحث و بررسی علمی و منصفانه پیرامون محتوا، لوازم و آثار آن میتواند زمینهساز توجه و تأکید بر نقاط مشترک بین مسلمانان قرار گیرد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ رهبر معظم انقلاب در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده است.
حجتالاسلام دکتر محسن قمی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
❓دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون فلسفه چیست؟ آیا ایشان نگاهی کاربردی به فلسفه داشته و آن را فقط برای دفع شبهات مفید میدانند؟
🔸به نظر من چنین استنادی به رهبر معظم انقلاب اشتباه است. چراکه کار #فلسفه تبیین هستی یا همان موجود بما هو موجود است و در این میان دفع شبهات یک امر فرعی به حساب میآید. اگرچه یکی از کمکهایی که فلسفه به ما میکند، در همین موضوع است. نگاه کاربردی داشتن به فلسفه یعنی فلسفه را از ماهیت اصلی خود منسلخ و جدا کردن. در حالی که حضرت آقا بارها تاکید کردهاند که اگر #معارف دین درست تبیین شود، مردم از آن تبعیت میکنند و این سخن برگرفته از همان روایتی است که میفرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتّبعونا» لذا نگاه ایشان به فلسفه، نگاه تبیین و تعمیق اندیشه دینی است.
🔹لذا کار اصلی فلسفه یک کار ایجابی است، نه سلبی و اینکه منحصر به پاسخگویی به #شبهات باشد. از این رو ایشان در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده و در همان دیدار که به تأسیس مجمع عالی حکمت اسلامی انجامید، فرمودند: «هدف از فلسفه نزدیک کردن انسان به خدا و تعمیق اندیشههاست.» این سخن به خوبی نشان میدهد که ایشان چه جایگاهی برای فلسفه قائل هستند. ایشان همچنین تأکید کردند که #قم نباید از مرکزیت و مرجعیت فلسفه بیافتد و باید همچنان قطب اصلی فلسفه اسلامی باقی بماند.
#محسن_قمی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami