#کلام_اساتید
🔰اختلافات علمی دلیل بطلان علم نیست...
آیت الله محمدعلی گرامی:
🔻عده ای می گویند اگر #فلسفه چیز خوبی بود، این همه اختلافات میان فلاسفه نبود. این ها در بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف دارند و این خود دلیل عدم اعتماد به فلسفه است.
🔅این هم مثل این است که بگوییم اگر #فقه چیز خوبی بود، این همه اختلافات میان فقها نبود. در همه علوم اختلافاتی هست. اختلافات علمی دلیل بطلان علم نیست، بلکه فقط موجب لزوم دقت بیشتر در مسائل آن است.
#آیتالله_گرامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام علی علیه السلام:
🔅 برخورد خوب بر استحکام برادری می افزاید.
📚 غررالحکم حدیث 482
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🔥تابستان علمی داغ۲🔥
▫️دوره علمی ش ۷▫️
به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
⬅️ «آشنایی با الحاد جدید با رویکرد پاسخ به شبهات»
🎙حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین
هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مؤلف کتاب ارزنده «الحاد جدید»
🔻دو روزه به صورت حضوری
🕓 پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ شهریورماه (صبح و عصر)
✅ همراه با اعطای گواهی علمی
🔻جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
❓چگونه میشود بین وحی قطعی و عقل قطعی تعارض پیش بیاید؟
آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸مبدأ #فلسفه عقل و مبدأ دین وحی است؛ هم وحی الهی است و هم عقلی که خدا داده الهی است؛ «إنّ الله علی النّاس حجّتین حجةٌ ظاهرة و حجةٌ باطنة»، عقل حجت الهی است و در باطن #انسان است؛ چگونه میشود بین وحی قطعی و عقل قطعی تعارض پیش بیاید، با آنکه هر دو یک مبدأ و سرچشمه دارند، چگونه میشود وحی قطعی که واقعاً قطعی است و لسان وحی است و همچنین عقل قطعی که از نظری قطعیت آن ثابت است با یکدیگر در تعارض و اختلاف باشند.
🔹بنابراین نباید اختلاف پیدا شود، امّا ممکن است در جایی اختلاف باشد؛ آنجا که برداشتی از وحی میشود که مثلاً ظاهر ظهور این کلمه، یعنی اینطور که ما میفهمیم، اینطور برداشت میشود، در اینجا ممکن است بین #عقل قطعی و برداشتی که روی زمینههایی از وحی میشود، اختلاف وجود داشته باشد.
#آیتالله_بهشتی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
🔥تابستان علمی داغ۲🔥
▫️دوره علمی ش ۸▫️
به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🔰روششناسی علم کلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مؤلف کتابهای «روششناسی عقاید دینی» و «روششناسی علم کلام»
⬅️یک روزه به صورت حضوری و مجازی
🕓 شنبه ۱۰ شهریورماه (۸ تا ۱۲ صبح و ۱۴:۳۰ تا ۱۶ عصر)
🖥 پخش زنده از کانال ایتا مرکز تخصصی
https://eitaa.com/kalamkermanshah
و اسکای روم👇
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
✅ همراه با اعطای گواهی علمی
🔻برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام علی علیه السلام:
🔅صبر، یاور در هر کاری است.
📚 میزان الحکمه جلد 6 صفحه 146
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
15.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید l #موسی_صدر
▪️به مناسبت سالروز مفقود شدن امام موسی صدر روحانی، رهبر فکری و سیاسی شیعیان لبنان
———————
❓به راستی اسلام از ما چه درخواستی دارد؟
🎙امام موسی صدر
🔅خطبه عید فطر - لبنان
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل 🖋سید محمدمهدی نبویان 🔸کتابی که پیش روی خو
#برشی_از_کتاب
🔰علامه مجلسی و مساله اعاده معدوم
🔹به نظر میرسد نزاع میان علامه مجلسی - که اعاده معدوم را ممکن میداند - با فیلسوفان - که اعاده معدوم را محال میدانند - نزاعی تصوری است نه تصدیقی؛ زیرا همانطور که بیان شد، ادله عقلی، امتناع اعاده معدوم را اثبات میکنند؛ بهنحوی که هیچگونه شکی در آن باقی نمیماند. منتها اینکه خلق دوباره بدن، مصداقی از اعاده معدوم است یا نه، مطلبی است که باید مورد دقت قرار گیرد.
⬅️#علامه_مجلسی مدعی آن است که بازگشت دوباره بدنِ معدوم، مصداق اعاده معدوم است و به همین جهت، معاد جسمانی نیز نوعی اعاده معدوم خواهد بود. درحالیکه فیلسوفان، بازگشت دوباره بدنِ معدوم را هرگز اعاده معدوم نمیدانند. فیلسوفانی که #معاد جسمانی را با بدن عنصری پذیرفتهاند، همانند علامه مجلسی معتقدند که معاد جسمانی در روز قیامت با بدن عنصری است و ارواح به ابدان عنصری تعلق میگیرند. اما این سخن به معنای اعاده معدوم (به معنای دقیق فلسفی) نیست تا به سبب آن، اعاده معدوم جایز و ممکن تلقی شود. به همین جهت، به نظر میرسد، علامه مجلسی امر دیگری را به جای اعاده معدوم تصور کرده و آن را ممکن دانسته است.
📚معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل
🖋سید محمدمهدی نبویان
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است
استاد احمد عابدی:
🔸درباره اهمیت و ضرورت #علوم_عقلی در حوزه (علمیه) در آن جلسه خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم، مهمترین ویژگی حوزه های شیعه در برابر دیگر حوزه ها، عقل گرایی است. در عین احترام و ارزشی که به علوم نقلی قائل هستیم، ولی اساساً تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است، لذا هر چه فیلسوف شیعی و عرفای #شیعه سراغ داریم، همه پیرو مکتب اهلبیت علیهمالسلام و با تفکر عقلی بودهاند.
#استاد_عابدی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#پیامبر #امام_حسن
◼️ سالروز شهادت پیامبر مهربانی ها، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله، و کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🌀موج های بلا را با دعا برگردانید.
📚بحارالانوار، ج93، ص289
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
#برشی_از_کتاب
🔰ورود علامه طباطبایی به قم و رشد فلسفه
▪️در زمان ورود #علامه_طباطبایی به قم، فلسفه از موقعیت مطلوب و مناسبی برخوردار نبود. نگاه حاكم در حوزه، نظر مثبتی نسبت به #فلسفه نداشت و جز در حلقههای محدود و منزوی، فلسفه مجال عرض اندام نمییافت.
▫️علامه به رغم مخالفتها و مزاحمتهای بسیار، كوشید فلسفه را احیا و فضلای حوزه را با فلسفه آشنا كند. او طی چند دهه فعالیت خستگیناپذیر موفق شد جمعی قابل توجه از فیلسوفان متفكر را بپرورد و توجه نسل جدید حوزه را به فلسفه جلب كند. قبل از ورود علامه به #قم، امام خمینی از معدود مدرسان برجسته فلسفه و #عرفان در قم بودند و بسیاری از شاگردانی كه در دروس علامه شركت میكردند، از شاگردان امام محسوب میشدند.
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami