💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در ادامه بحث ارتباط مال یتیم و تعدد زوجات بودیم:
🌱 خطاب در آیه متوجه سرپرستان ایتام است که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیمان دستورات مختلفی به ایشان داده شد. یتیمی هست، یک ارثی دارد و حالا به سن بلوغ رسیده است. پس منظور از اینجا نه اینکه با بچۀ 4 سالۀ یتیم ازدواج کنید. یعنی یتیمی که به سن بلوغ رسیده و مثلاً زمینی یا پولی دارد، اگر شما آدمی نیستید که تقوا داشته باشید و حالا چون همسرش هستید ممکن است بخواهید مالش را بالا بکشید، با او ازدواج نکنید. از جمله شواهدی که تفسیر فوق را راجع به این آیه روشن میسازد آیۀ 127 همین سوره است که در آن آیه صریحاً مسألۀ رعایت عدالت در مورد ازدواج با دختران یتیم را ذکر کرده است.
«وَ یسْتَفْتُونَكَ فِی النِّساءِ قُلِ اللَّهُ یفْتیكُمْ فیهِنَّ وَ ما یتْلى عَلَیكُمْ فِی الْكِتابِ فی یتامَى النِّساءِ اللاَّتی لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیتامى بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلیماً»
- از تو دربارۀ حكم زنان سؤال مىكنند بگو: «خداوند دربارۀ آنان به شما پاسخ مى دهد: آنچه در قرآن دربارۀ زنان یتیمى كه حقوقشان را به آنها نمىدهید، و مىخواهید با آنها ازدواج كنید، و نیز آنچه دربارۀ كودكان صغیر و ناتوان براى شما بیان شده است، (قسمتى از سفارشهاى خداوند در این زمینه مىباشد و نیز به شما سفارش مىكند كه) با یتیمان به عدالت رفتار كنید! و آنچه از نیكیها انجام مىدهید خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته مىدهد) -
یتامی النساء یعنی زنان یتیم. در مورد زنان یتیم که (اللاَّتی لا تُؤْتُونَهُنَّ) هنوز با ایشان ازدواج نکرده اید، یا ازدواج کرده اید و حقوقشان را پرداخت نکرده اید «اللاَّتی لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ» و دوست دارید با این دختر یتیم ازدواج کنید، در این مورد خداوند میخواهد به شما فتوا بدهد؛ فتوایش این است که میفرماید با اینها باید به قسط رفتار کنید. ولی در این آیه هیچ حرفی از اموال یتیم نبود. فقط قسط که یک مرتبه برتر از عدالت است را در موردشان رعایت کنید.
🌱خلاصۀ بیان تفسیر نمونه این شد که اگر میترسید که در مورد دختر یتیمی که به بلوغ رسیده و مالی دارد، عدالت را رعایت نکنید و در اموالش تصرف کنید، حالا به زور یا قدرتی که دارید و یا هر علت دیگر، اینجا یک جملۀ حذف شده و در پرانتز دارد «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى(فلاتنکحوهن) فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا» پس چه کار کنید؟ و انکحوا مثلاً با غیر از این. در حالی که این هیچ معنای محصَّلی به دست ما نمیدهد. برای اینکه این بحث خوب روشن شود، باید این نکاتی را که عرض میکنم خوب به هم متصل کنید
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ ارتباط مال یتیم با تعدد زوجات
قبل از این آیه، در آیۀ دو سوره نساء میفرماید که اموال یتیم را کامل به او بدهید:
«وَ آتُوا الْیتامى أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبیثَ بِالطَّیبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبیراً»
- و اموال یتیمان را (هنگامى كه به حد رشد رسیدند) به آنها بدهید! و اموال بد (خود) را، با اموال خوب (آنها) عوض نكنید! و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط كردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگى است! -
و لا تتبدلّوا الخبیث بالطیب، برخی گفته اند خبیث را با طیب تبدیل نکنید. یعنی اموال خوب آنها را برندارید و اموال خبیث خودتان را بدهید. یعنی چیزی که مثلاً مرغوب تر است (مثلاً یک قطعه زمینی است که قسمت جلوی آن حاشیه دارد) برای خودت برداری آن دیگری را بدهی. اما این با ادبیات آیه جور در نمیآید. تبدل دو مفعولی است. «تتبدلوا» یک چیز را با چیز دیگر بدل کردن است. آنچه را که میدهد با «باء» میآورند. «ولا تتبدلو الکفر بالایمان» یعنی ایمان ندهید کفر بگیرید؛ نه اینکه کفر ندهید ایمان بگیرید. با دقت در ادبیات آیه میبینیم که باء بر سر آن چیزی میآید که انسان میدهد. طیب میدهی و خبیث میگیری. یعنی گرچه آن مال یتیم خیلی مرغوب و خوب به نظرت میآید اما مانند نجاستی ااست که کل مالت را خبیث میکند. مال خودت گرچه نامرغوب باشد اما طیب و پاکیزه است. پس خبیث و طیب در اینجا، خبیث و طیب معنوی است؛ یعنی خبیث را نگیرید و طیب به ایشان بدهید.
دیگر اینکه و لا تأکلوا أموالهم إلی أموالکم؛ مال آنها را ضمیمه به اموال خودتان نکنید. اینجا باز نکتهای دارد. این توضیح همان قسمت اول است؛ وقتی که میگوییم مالش را کامل بپردازید یعنی چیزی از مال او را به سمت خودت نکشان. اینکه چرا تکرار آورده، نکتهای دارد. بعد میفرماید: إنه کان حوبا کبیرا این گناهی است بسیار بسیار بزرگ. خب بعد از این آیه است که آیۀ سه میآید.
در تفسیر نمونه آمده است: «به دنبال دستوری که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیم داده شده، در این آیه به یکی دیگر از حقوق آنها اشاره میشود که اگر میترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را دربارۀ حقوق زوجیت و اموال آنان ننمائید از ازدواج با آنها چشم بپوشید و به سراغ زنان دیگر بروید. با توجه به آنچه گفته شد تفسیر آیه کاملاً روشن است و پاسخ این سؤال که چرا آغاز آیه در مورد یتیمان و پایان آن درباره ازدواج است و این دو ظاهراً با هم سازگار نیست روشن میگردد. زیرا صدر و ذیل آیه هر دو دربارۀ ازدواج است، منتها در آغاز میگوید اگر نمیتوانید ازدواج با یتیمان را با اصول عدالت بیامیزید چه بهتر که از آنان صرفنظر کنید سپس به سراغ زنان غیر یتیم بروید. گرچه مفسران در این زمینه سخن بسیار گفته اند...»
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
☘️ یبوست در مکتب طب سنتی ایران4
☘️ نظرات مختلفی در خصوص زمان دفع در کتب طب سنتی بیان شده است . بعضی از اطبا زمان متوسط جهت خروج مدفوع را دوازده ساعت بعد از تناول غذا گفته اند که البته برحسب قوت و ضعف مزاج فرد در بعضی فراد کمتر و یا بیشتر طول میکشد .
☘️ خصوصیات براز طبیعی :
حکمای طب سنتی در تعریف اجابت مزاج ، خصوصیاتی برای براز طبیعی ذکر میکنند که در جدول نمایش داده شده است . موارد ذکر شده را میتوان با نوع در تقسیم بندی شکلی مدفوع بریستول مطابق دانست .
☘️ علل یبوست در طب سنتی :
در طب سنتی از یبوست با عناوینی مانند حصر ، قبض شکم و اعتقال بطن نام برده شده است و قولنج نوع خاصی از یبوست است که همراه با درد میباشد . علل پیدایش یبوست یا در خود قولون میبشد و ی در خارج قولون بوده و بر آن تاثیر میگذارد .
☘️ عوامل موثر در روده (قولون) :
1. مصرف اغذیه یابس یعنی موادی که کیفیت خشکی را در روده افزایش میدهند مانند بلوط ، برنج ، تخم مرغ نیمرو ، میوه به گس مزه ، ذرت ،سیب ترش و ...
2. مصرف داروهایی مثل مخدرهای افیونی که بر مدفوع اثر گذاشته و آنرا خشک میکند .
3. ضعف قوه دافعه در روده ها که متعاقب مصرف مخدره یا حبس مدفوع یا کمیِ مدفوع ایجاد میشود .
4. از بین رفتن حس روده ها به سبب سوءمزاج سرد شدید که نتیجه آن ماندن طولانی مدفوع در روده ها و متعاقباجذب رطوبت آن میباشد .
5. کمیِ ریزش صفرای لازم برای تحریک عمل دفع .
6. کمیِ خوردن و آشامیدن . در این حالت بدن بدلیل نیاز به تامین نیازهای ضروری خود ، دفع را کاهش میدهد .
7. گرمی مزاجِ کل بدن یا کبد ، که باعث از بین رفتنِ رطوبت روده ها و حتی در مواردی در معده میشود و موجب خشکی مدفوع میگردد
ادامه دارد ....
#طب_سنتی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
🌱تعدد زوجات، اصل اولیه نیست
یکی اینکه طرح بحث تعدد زوجات به عنوان یک موقعیت ثانویه است. اگر اصل اولیه باشد یعنی اگر اصل با تعدد زوجات میبود، باید به عنوان یک مطلب اولیه بیان میشد. اگر لسان آیه این بود که مثلاً «یا ایها الذین آمنوا انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة» در این صورت که ابتدا به ساکن امر به تعدد شده است اصل اولی تعدد میشود و اگر کسی عدالت نداشت بحث به سمت تک همسری میرود. اما لسان آیه این نیست. لسان آیه در حل و فصل قضیۀ قبلی است؛ که میفرماید و ان خفتم ان لا تقسطوا. این فانکحوا و امر به نکاح متعدد، در جواب یک شرط آمده است. یعنی اگر آن شرط محقق شد این کار را بکنید؛ لسانِ اگر آنگاه است. یعنی اصل اولیه و جریان عادی این قضیه، این نیست، پس اگر شرط محقق شد امر به تعدد زوج نیز محقق میشود. میگویند اگر هوا گرم بود کولرها را روشن کنید؛ اگر خیلی تاریک شد برقها را بزنید. اصل اولیه یعنی چه؟ یعنی حالت طبیعی جاری اجتماعی.
🌱موقعیت جغرافیایی بحث تعدد زوجات در قرآن
مطلب دوم اینکه بحث تعدد زوج در یک موقعیت جغرافیایی مطرح شده است. موقعیت جغرافیایی تعدد زوج در بستر چه بحثی است؟ در بستر بحث یتیمان. آیۀ قبلش هم راجع به یتیم است، این آیه هم راجع به یتیم است، آیه بعدش چیست؟
«وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَیءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً»
- و مهر زنان را (بطور كامل) بعنوان یك بدهى (یا عطیه،) به آنان بپردازید! (ولى) اگر آنها چیزى از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنید! -
یعنی این بحث ازدواج را خداوند در بستر بحث یتیم قرار داده است. این دو تا نکته دارد. نکته اول: بحث تقوا در مورد افراد ضعیف و زیردست است. یعنی همانطور که افراد میتوانند به یتیم به خاطر حالت یتیم بودن و ضعیف بودنش ظلم کنند، در مورد زنان هم خداوند اینگونه قرار داده است. اتَّقُوا اللَّه در این دو مورد. نکته دوم اینکه باید ازدواج در این فضا معنا پیدا کند؛ یعنی در حالتهای ثانوی.
🌱 پس نکته اول اینکه اصل اولیه بر تک همسری است. همچنین اصل اولیه بر ازدواج دائم است نه موقت؛ و آن هم باز از همین سوره استخراج میشود. در ادامۀ بحث کنیز آمده است «...ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُم...» این ازدواج برای کسی است که میترسد به فساد کشیده شود. ولی ازدواج دائم که برای این نیست، بلکه سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله است. پیامبر که معاذ الله خودشان خوف خطا و به گناه افتادن نداشتند. ازدواج اثر پایدار در رشد معنوی دارد. بحث کنیز و ازدواج موقت در ادامۀ هم آمده است. یعنی ایندو برای زمانی است که فرد دسترسی به ازدواج دائم ندارد. اینها بدل ازدواج دائم است برای خوف خطر. کسی که خوف به گناه افتادن ندارد ازدواج موقت و کنیز داشتن برایش فی نفسه استحبابی ندارد.
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
🌱 بستر طرح تعدد زوجات
عمدۀ هنر یک مدیر قوی چه نوع مدیریتی است؟ در چه مواقعی است؟ در مواقع عادی و جاری یا در مواقع پیشامد بحران ها؟ هنر یک مدیر برجسته در سامان دادن بحرانهایی است که در جامعه پیش میآید.
اول اینکه میزان مرگ و میر پسرها از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ، معمولاً از دخترها بیشتر است. دوم اینکه در سنین باروری و کارآیی، باز مرگ و میر پسرها بیشتر است. سوم، سن امید به زندگی یا سن توقع زنده ماندن، در مردان از زنان کمتر است.
چهارم اینکه حوادث بنیان کنی که مرگ آمد است خصوصاً جنگ، بیشتر مردان را از بین میبرند. این نکته را هم به همۀ اینها اضافه کنید که گاهی در برخی نقاط، موالید دختر یک درصد کمی بیشتر از موالید پسر است؛ این را با گیتاشناسی کشورها نگاه کنید. در چنین شرایطی یک دفعه در یک مملکتی تعداد دختران یا خانمهای در سن ازدواج، به مقدار زیادی بیشتر از مردان میشود. در این شرایط برای جامعه چه باید کرد؟ در مواقع عادی که تقریباً یک نسبت مساوی دارند هیچ؛ در بحرانها باید چه کرد؟ این یکی از موارد بحرانی است. موارد دیگری هم هست که بحرانهای شخصی است، که راجع به بعضی از زنان و بعضی از مردان است؛ آنها را دیگر وارد نمیشویم. آن چیزی که عمومیتر است همین است. مثلاً جنگی برپا شده و پانصد هزار نفر کشته شده اند. پانصد هزار خانم بیوه شده اند. چکار کنیم؟
ادامه دارد
@banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
نظام فکری آیت الله شهید مطهری ره.pdf
حجم:
1.19M
📖محتوای درس نظام فکری آیتالله شهید مطهری ره استاد حجتالاسلاموالمسلمین میثم قاسمی
@qom_khamenei_ir
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 این روایت عجیب را حتما بشنوید
در قیامت مومنان را سوی بهشت میکشند
التماس دعا
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است:
اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.
دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد.
سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🌸 درسی از سیدالساجدین(ع): دعا همراه با عمل اجتماعي
"لقد کان علی بن الحسین(ع) یمُرُ علی المدره فی وسط الطریق فینزِل عن دابته حتی یُنحّیها بیده عن الطریق"
🌸 يعني "هرگاه امام سجاد(ع) از راهی می گذشت وقتی درمیان جاده کلوخی می دید از مرکب خویش پیاده می شد و آن را با دست خود از وسط راه برمی داشت و آنگاه بر مرکب خود سوار شده به راه خود ادامه می داد." (بحار،ج۷۲: ۵۰)
👈🏼 اگر امام سجاد (ع) اهل دعا و سجده است اما در كنار آن، تحمل ديدن كلوخي را نيز در ميان راه مردم ندارد و بي اعتنا از كنار آن نمي گذرد، بلكه متواضعانه در رفع آن مي كوشد.
🌼 ميلاد امام زين العابدين (ع) بر همگان مبارك.
#دعا #عرفان_اسلامي #عمل_اجتماعي
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1