eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
264 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
690 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق عليه السلام: در ميان انسان ها، از اوّلين تا آخرين، هيچ كس نيست، مگر آن كه به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله در روز قيامت، نياز دارد ما أحَدٌ مِنَ الأوَّلِينَ والآخِرِينَ إلّا وهُو يَحتاجُ إلى شَفاعةِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ 📚المحاسن جلد1 صفحه293 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅توضیح آیات مربوط به تعدد زوجات ابتدای آیه می‌فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى ‏فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ». بعد از این آیه هم در مورد یتیم صحبت می‌فرماید. تعدد زوجات و عدالت چه ربطی به یتیم دارد؟ این قسمت اول با قسمت دوم چه ارتباطی دارد؟ یا اصلاً بی‌ارتباط است و آن یک مطلب است و این یک مطلب دیگر؟ آخر همین سوره می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ» - شما هرگز نمى‏توانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار كنید، هر چند كوشش نمایید! - حرص یعنی چه؟ کلمۀ حرص بار منفی ندارد. حرص یعنی تمایل زیاد و تلاش برای رسیدن به آن مطلوب. اگر در جهات علمی- تقوایی باشد خیلی عالی است. حرص در علم، حرص در تقوا، حرص در طهارت نفس، حرص در هدایت. اصلاً از خصوصیات پیامبر صلی الله علیه وآله حریص بودن است. «حَریصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَّحیمٌ» - اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! - ابداً نمی‌توانید و امکانش برایتان نیست که بین خانم‌ها عدالت بورزید. خب چه طور شد؟ در قرآن تناقض پیدا شد؟ این هم یک سوال. باید این مسأله را طوری بیان کنیم که اگر این حکم را در کشوری غیرمسلمان مانند چین هم ارائه کنیم، افراد حس کنند که این منطقی، معقول و برتر است؛ همانگونه که اینچنین هست. ✅در قرآن واژۀ ازدواج نیامده است نکاح به معنای ازدواج است، ولی با آن تفاوت معنایی هم دارد. اما بحث ازدواج با واژۀ نکاح بکار می‌رود. در قرآن واژۀ غالب برای ازدواج، نکاح است: «وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» «وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبیلاً » اصلاً واژه ازدواج در قرآن به کار نبرده است. در ادمه با ما همراه باشید 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 در ادامه بحث ارتباط مال یتیم و تعدد زوجات بودیم: 🌱 خطاب در آیه متوجه سرپرستان ایتام است که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیمان دستورات مختلفی به ایشان داده شد. یتیمی هست، یک ارثی دارد و حالا به سن بلوغ رسیده است. پس منظور از اینجا نه اینکه با بچۀ 4 سالۀ یتیم ازدواج کنید. یعنی یتیمی که به سن بلوغ رسیده و مثلاً زمینی یا پولی دارد، اگر شما آدمی نیستید که تقوا داشته باشید و حالا چون همسرش هستید ممکن است بخواهید مالش را بالا بکشید، با او ازدواج نکنید. از جمله شواهدی که تفسیر فوق را راجع به این آیه روشن می‌سازد آیۀ 127 همین سوره است که در آن آیه صریحاً مسألۀ رعایت عدالت در مورد ازدواج با دختران یتیم را ذکر کرده است. «وَ یسْتَفْتُونَكَ فِی النِّساءِ قُلِ اللَّهُ یفْتیكُمْ فیهِنَّ وَ ما یتْلى‏ عَلَیكُمْ فِی الْكِتابِ فی‏ یتامَى النِّساءِ اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیتامى‏ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلیماً» - از تو دربارۀ حكم زنان سؤال مى‏كنند بگو: «خداوند دربارۀ آنان به شما پاسخ مى دهد: آنچه در قرآن دربارۀ زنان یتیمى كه حقوقشان را به آنها نمى‏دهید، و مى‏خواهید با آنها ازدواج كنید، و نیز آنچه دربارۀ كودكان صغیر و ناتوان براى شما بیان شده است، (قسمتى از سفارشهاى خداوند در این زمینه مى‏باشد و نیز به شما سفارش مى‏كند كه) با یتیمان به عدالت رفتار كنید! و آنچه از نیكی‌ها انجام مى‏دهید خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته مى‏دهد) - یتامی النساء یعنی زنان یتیم. در مورد زنان یتیم که (اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ) هنوز با ایشان ازدواج نکرده اید، یا ازدواج کرده اید و حقوقشان را پرداخت نکرده اید «اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ» و دوست دارید با این دختر یتیم ازدواج کنید، در این مورد خداوند می‌خواهد به شما فتوا بدهد؛ فتوایش این است که می‌فرماید با اینها باید به قسط رفتار کنید. ولی در این آیه هیچ حرفی از اموال یتیم نبود. فقط قسط که یک مرتبه برتر از عدالت است را در موردشان رعایت کنید. 🌱خلاصۀ بیان تفسیر نمونه این شد که اگر می‌ترسید که در مورد دختر یتیمی که به بلوغ رسیده و مالی دارد، عدالت را رعایت نکنید و در اموالش تصرف کنید، حالا به زور یا قدرتی که دارید و یا هر علت دیگر، اینجا یک جملۀ حذف شده و در پرانتز دارد «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى‏(فلاتنکحوهن) فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» پس چه کار کنید؟ و انکحوا مثلاً با غیر از این. در حالی که این هیچ معنای محصَّلی به دست ما نمی‌دهد. برای این‌که این بحث خوب روشن شود، باید این نکاتی را که عرض می‌کنم خوب به هم متصل کنید ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅ ارتباط مال یتیم با تعدد زوجات قبل از این آیه، در آیۀ دو سوره نساء می‌فرماید که اموال یتیم را کامل به او بدهید: «وَ آتُوا الْیتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبیثَ بِالطَّیبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبیراً» - و اموال یتیمان را (هنگامى كه به حد رشد رسیدند) به آنها بدهید! و اموال بد (خود) را، با اموال خوب (آنها) عوض نكنید! و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط كردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگى است! - و لا تتبدلّوا الخبیث بالطیب، برخی گفته اند خبیث را با طیب تبدیل نکنید. یعنی اموال خوب آنها را برندارید و اموال خبیث خودتان را بدهید. یعنی چیزی که مثلاً مرغوب تر است (مثلاً یک قطعه زمینی است که قسمت جلوی آن حاشیه دارد) برای خودت برداری آن دیگری را بدهی. اما این با ادبیات آیه جور در نمی‌آید. تبدل دو مفعولی است. «تتبدلوا» یک چیز را با چیز دیگر بدل کردن است. آنچه را که می‌دهد با «باء» می‌آورند. «ولا تتبدلو الکفر بالایمان» یعنی ایمان ندهید کفر بگیرید؛ نه اینکه کفر ندهید ایمان بگیرید. با دقت در ادبیات آیه می‌بینیم که باء بر سر آن چیزی می‌آید که انسان می‌دهد. طیب می‌دهی و خبیث می‌گیری. یعنی گرچه آن مال یتیم خیلی مرغوب و خوب به نظرت می‌آید اما مانند نجاستی ااست که کل مالت را خبیث می‌کند. مال خودت گرچه نامرغوب باشد اما طیب و پاکیزه است. پس خبیث و طیب در اینجا، خبیث و طیب معنوی است؛ یعنی خبیث را نگیرید و طیب به ایشان بدهید. دیگر اینکه و لا تأکلوا أموالهم إلی أموالکم؛ مال آنها را ضمیمه به اموال خودتان نکنید. اینجا باز نکته‌ای دارد. این توضیح همان قسمت اول است؛ وقتی که می‌گوییم مالش را کامل بپردازید یعنی چیزی از مال او را به سمت خودت نکشان. اینکه چرا تکرار آورده، نکته‌ای دارد. بعد می‌فرماید: إنه کان حوبا کبیرا این گناهی است بسیار بسیار بزرگ. خب بعد از این آیه است که آیۀ سه می‌آید. در تفسیر نمونه آمده است: «به دنبال دستوری که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیم داده شده، در این آیه به یکی دیگر از حقوق آنها اشاره می‌شود که اگر می‌ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را دربارۀ حقوق زوجیت و اموال آنان ننمائید از ازدواج با آنها چشم بپوشید و به سراغ زنان دیگر بروید. با توجه به آنچه گفته شد تفسیر آیه کاملاً روشن است و پاسخ این سؤال که چرا آغاز آیه در مورد یتیمان و پایان آن درباره ازدواج است و این دو ظاهراً با هم سازگار نیست روشن می‌گردد. زیرا صدر و ذیل آیه هر دو دربارۀ ازدواج است، منتها در آغاز می‌گوید اگر نمی‌توانید ازدواج با یتیمان را با اصول عدالت بیامیزید چه بهتر که از آنان صرفنظر کنید سپس به سراغ زنان غیر یتیم بروید. گرچه مفسران در این زمینه سخن بسیار گفته اند...» ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
☘️ یبوست در مکتب طب سنتی ایران4 ☘️ نظرات مختلفی در خصوص زمان دفع در کتب طب سنتی بیان شده است . بعضی از اطبا زمان متوسط جهت خروج مدفوع را دوازده ساعت بعد از تناول غذا گفته اند که البته برحسب قوت و ضعف مزاج فرد در بعضی فراد کمتر و یا بیشتر طول میکشد . ☘️ خصوصیات براز طبیعی : حکمای طب سنتی در تعریف اجابت مزاج ، خصوصیاتی برای براز طبیعی ذکر میکنند که در جدول نمایش داده شده است . موارد ذکر شده را میتوان با نوع در تقسیم بندی شکلی مدفوع بریستول مطابق دانست . ☘️ علل یبوست در طب سنتی : در طب سنتی از یبوست با عناوینی مانند حصر ، قبض شکم و اعتقال بطن نام برده شده است و قولنج نوع خاصی از یبوست است که همراه با درد میباشد . علل پیدایش یبوست یا در خود قولون میبشد و ی در خارج قولون بوده و بر آن تاثیر میگذارد . ☘️ عوامل موثر در روده (قولون) : 1. مصرف اغذیه یابس یعنی موادی که کیفیت خشکی را در روده افزایش میدهند مانند بلوط ، برنج ، تخم مرغ نیمرو ، میوه به گس مزه ، ذرت ،سیب ترش و ... 2. مصرف داروهایی مثل مخدرهای افیونی که بر مدفوع اثر گذاشته و آنرا خشک میکند . 3. ضعف قوه دافعه در روده ها که متعاقب مصرف مخدره یا حبس مدفوع یا کمیِ مدفوع ایجاد میشود . 4. از بین رفتن حس روده ها به سبب سوءمزاج سرد شدید که نتیجه آن ماندن طولانی مدفوع در روده ها و متعاقباجذب رطوبت آن میباشد . 5. کمیِ ریزش صفرای لازم برای تحریک عمل دفع . 6. کمیِ خوردن و آشامیدن . در این حالت بدن بدلیل نیاز به تامین نیازهای ضروری خود ، دفع را کاهش میدهد . 7. گرمی مزاجِ کل بدن یا کبد ، که باعث از بین رفتنِ رطوبت روده ها و حتی در مواردی در معده میشود و موجب خشکی مدفوع میگردد ادامه دارد .... 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱تعدد زوجات، اصل اولیه نیست یکی این‌که طرح بحث تعدد زوجات به عنوان یک موقعیت ثانویه است. اگر اصل اولیه باشد یعنی اگر اصل با تعدد زوجات می‌بود، باید به عنوان یک مطلب اولیه بیان می‌شد. اگر لسان آیه این بود که مثلاً «یا ایها الذین آمنوا انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة» در این صورت که ابتدا به ساکن امر به تعدد شده است اصل اولی تعدد می‌شود و اگر کسی عدالت نداشت بحث به سمت تک همسری می‌رود. اما لسان آیه این نیست. لسان آیه در حل و فصل قضیۀ قبلی است؛ که می‌فرماید و ان خفتم ان لا تقسطوا. این فانکحوا و امر به نکاح متعدد، در جواب یک شرط آمده است. یعنی اگر آن شرط محقق شد این کار را بکنید؛ لسانِ اگر آنگاه است. یعنی اصل اولیه و جریان عادی این قضیه، این نیست، پس اگر شرط محقق شد امر به تعدد زوج نیز محقق می‌شود. می‌گویند اگر هوا گرم بود کولرها را روشن کنید؛ اگر خیلی تاریک شد برق‌ها را بزنید. اصل اولیه یعنی چه؟ یعنی حالت طبیعی جاری اجتماعی. 🌱موقعیت جغرافیایی بحث تعدد زوجات در قرآن مطلب دوم اینکه بحث تعدد زوج در یک موقعیت جغرافیایی مطرح شده است. موقعیت جغرافیایی تعدد زوج در بستر چه بحثی است؟ در بستر بحث یتیمان. آیۀ قبلش هم راجع به یتیم است، این آیه هم راجع به یتیم است، آیه بعدش چیست؟ «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَی‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً» - و مهر زنان را (بطور كامل) بعنوان یك بدهى (یا عطیه،) به آنان بپردازید! (ولى) اگر آنها چیزى از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنید! - یعنی این بحث ازدواج را خداوند در بستر بحث یتیم قرار داده است. این دو تا نکته دارد. نکته اول: بحث تقوا در مورد افراد ضعیف و زیردست است. یعنی همان‌طور که افراد می‌توانند به یتیم به خاطر حالت یتیم بودن و ضعیف بودنش ظلم کنند، در مورد زنان هم خداوند اینگونه قرار داده است. اتَّقُوا اللَّه در این دو مورد. نکته دوم اینکه باید ازدواج در این فضا معنا پیدا کند؛ یعنی در حالت‌های ثانوی. 🌱 پس نکته اول اینکه اصل اولیه بر تک همسری است. همچنین اصل اولیه بر ازدواج دائم است نه موقت؛ و آن هم باز از همین سوره استخراج می‌شود. در ادامۀ بحث کنیز آمده است «...ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُم...» این ازدواج برای کسی است که می‌ترسد به فساد کشیده شود. ولی ازدواج دائم که برای این نیست، بلکه سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله است. پیامبر که معاذ الله خودشان خوف خطا و به گناه افتادن نداشتند. ازدواج اثر پایدار در رشد معنوی دارد. بحث کنیز و ازدواج موقت در ادامۀ هم آمده است. یعنی ایندو برای زمانی است که فرد دسترسی به ازدواج دائم ندارد. اینها بدل ازدواج دائم است برای خوف خطر. کسی که خوف به گناه افتادن ندارد ازدواج موقت و کنیز داشتن برایش فی نفسه استحبابی ندارد. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱 بستر طرح تعدد زوجات عمدۀ هنر یک مدیر قوی چه نوع مدیریتی است؟ در چه مواقعی است؟ در مواقع عادی و جاری یا در مواقع پیشامد بحران ها؟ هنر یک مدیر برجسته در سامان دادن بحران‌هایی است که در جامعه پیش می‌آید. اول این‌که میزان مرگ و میر پسرها از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ، معمولاً از دخترها بیشتر است. دوم اینکه در سنین باروری و کارآیی، باز مرگ و میر پسرها بیشتر است. سوم، سن امید به زندگی یا سن توقع زنده ماندن، در مردان از زنان کمتر است. چهارم اینکه حوادث بنیان کنی که مرگ آمد است خصوصاً جنگ، بیشتر مردان را از بین می‌برند. این نکته را هم به همۀ این‌ها اضافه کنید که گاهی در برخی نقاط، موالید دختر یک درصد کمی بیشتر از موالید پسر است؛ این را با گیتاشناسی کشورها نگاه کنید. در چنین شرایطی یک دفعه در یک مملکتی تعداد دختران یا خانم‌های در سن ازدواج، به مقدار زیادی بیشتر از مردان می‌شود. در این شرایط برای جامعه چه باید کرد؟ در مواقع عادی که تقریباً یک نسبت مساوی دارند هیچ؛ در بحران‌ها باید چه کرد؟ این یکی از موارد بحرانی است. موارد دیگری هم هست که بحران‌های شخصی است، که راجع به بعضی از زنان و بعضی از مردان است؛ آن‌ها را دیگر وارد نمی‌شویم. آن چیزی که عمومی‌تر است همین است. مثلاً جنگی برپا شده و پانصد هزار نفر کشته شده اند. پانصد هزار خانم بیوه شده اند. چکار کنیم؟ ادامه دارد @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام فکری آیت الله شهید مطهری ره.pdf
1.19M
📖محتوای درس نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری ره استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین میثم قاسمی @qom_khamenei_ir 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این روایت عجیب را حتما بشنوید در قیامت مومنان را سوی بهشت میکشند التماس دعا 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 🆔@hekmatemotahar1
💠امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است: اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید. دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد. سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید. 🆔@hekmatemotahar1
🌸 درسی از سیدالساجدین(ع): دعا همراه با عمل اجتماعي "لقد کان علی بن الحسین(ع) یمُرُ علی المدره فی وسط الطریق فینزِل عن دابته حتی یُنحّیها بیده عن الطریق" 🌸 يعني "هرگاه امام سجاد(ع) از راهی می گذشت وقتی درمیان جاده کلوخی می دید از مرکب خویش پیاده می شد و آن را با دست خود از وسط راه برمی داشت و آنگاه بر مرکب خود سوار شده به راه خود ادامه می داد." (بحار،ج۷۲: ۵۰) 👈🏼 اگر امام سجاد (ع) اهل دعا و سجده است اما در كنار آن، تحمل ديدن كلوخي را نيز در ميان راه مردم ندارد و بي اعتنا از كنار آن نمي گذرد، بلكه متواضعانه در رفع آن مي كوشد. 🌼 ميلاد امام زين العابدين (ع) بر همگان مبارك. 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 👌🌱 راهکارهای حل بحران 1- یک راهش این است که به این دختران و خانم‌های بیوه بگوییم صبر کنید. آیا صبر کن معنا دارد؟ تا کی صبر کند؟ فرض کنید یک دفعه موالید پسر پانصد هزار تا بیشتر از دختران شود. بگوییم تا حصول چنین شرایطی صبر کن! این خانمی که 30- 25 سالش است اگر بخواهد با این آمار تازه اضافه شده به جامعه، یعنی با بچۀ تازه به دنیا آمده ازدواج کند، تا سن ازدواج آنها برسد، این خانم 60- 50 سالش می‌شود. تا کی صبر کند؟ مگر می‌شود انسان به جامعه تزریق کرد؟ این اولاً. ثانیاً آیا این «صبر کن» انسانی است؟ چون همۀ بحث ازدواج که بحث جنسی‌ نیست؛ بحث عاطفی‌اش، بحث حمایت‌های اجتماعی‌ و حمایت‌های خانوادگی ‌است، بحث مشکلات روحی- روانی‌اش است. مثل این‌که ما یک عده‌ای سر سفره نشسته، غذا خورده ایم و سیریم. به یک نفر که آن‌جا ایستاده و گرسنه است، بگوییم تو صبر کن. افرادی که بهره‌مند شده باشند اگر به دیگرانی که گرسنه‌اند و نیاز دارند بگویند صبر کن، این کاملاً غیر انسانی است. ثالثاً این «صبر کن» یعنی عملاً باب فساد را باز کردن. واقعیت ملموس جامعه نشان می‌دهد که معمولاً نمی‌توانند صبر کنند. پس این یک راه که بگوییم صبر کن. 2- راه دوم چیست؟ این است که بگوییم شما از هر راهی که دوست داری برو خودت را تأمین کن؛ که این دیگر چاه است. این‌ هم خودش، هم خانواده‌اش و هم جامعه را آتش زدن است. خودکشی و دیگر کشی!! خانواده‌های سالم دیگر را هم آتش می‌زنند. برای مثال در جامعۀ خودمان هم این مسأله هست که آقا دارد با خانواده اش زندگی‌ می‌کند، این خانم سر راهش سبز می‌شود؛ حالا به هر کیفیتی. یا به نامشروع یا مثلاً ازدواج موقت. خانواده‌ای با دروغ اساسش بنا می‌شود. به خانمش زنگ می‌زند که من برای مأموریت به اصفهان می‌روم. در حالی که با خانم دومش برای گردش به شمال می‌رود. و خانه‌ای که با دروغ بنیانش نهاده شد دیگر هیچ خیری در آن نیست، هیچ خیری. یعنی این دو تا، هم به خودشان لطمه می‌زنند هم به همۀ خانواده‌هایی که فعلاً سیرند و گفتند تو صبر کن. وقتی به او بگویم صبر کن، شاید نتیجه اش این باشد که از من دزدی ‌کند. فرض این است که این‌ها نیاز دارند. امکان رفع نیازشان چگونه است؟ یک راهش این است که بگوییم تو اصلاً خودت را سرکوب کن! مگر می‌شود نیاز را سرکوب کرد؟ مگر می‌شود نیاز عاطفی و روحی- روانی‌اش را سرکوب کند؟ حتی مگر می‌شود نیاز جسمی‌اش را سرکوب کند؟ 3- راه سوم چیست؟ این که بگوییم حداقل مشروع باشد؛ یعنی ازدواج موقت!! ازدواج موقت با چه کسی؟ با افراد مجرد یا متأهل؟ این همان چیزی است که از آن فرار می‌کردند. ازدواج با فرد مجرد باعث می‌شود افراد بی مسؤولیت شوند. افراد مجردی که با ازدواج موقت آشنا می‌شوند نوعاً دیگر زندگی جمع کن نیستند و زیر بار مسؤولیت یک زندگی نمی‌روند. آفت دیگرش این است که فرد تنوع طلب می‌شود. به همین دلیل است که خداوند اصل را بر ازدواج موقت قرار نداده است. ازدواج موقت به شرط اضطرار است. آسیبی که به دختر وارد می‌شود، مبتلا شدن به اضطراب و استرسی است که ناشی از آیندۀ مبهم و نامشخص است. می‌گوید خب من الان صیغه شدم، ده سال دیگر چه می‌شود؟ چهل سالم که شد چطور؟ چه کسی به من نگاه می‌کند؟ تازه نیازها مگر فقط نیاز مالی و نیاز جسمی است؟ نیاز روحی- روانی‌ام را چه کار کنم؟ بچه که می‌خواهم چه کار کنم؟ و... 4- راه چهارم چیست؟ این است که افراد باتقوا بیایند این خانم‌ها را سرپرستی کنند؛ متأهل باتقوا. با تقوا یعنی این که عدالت را رعایت می‌کند. یعنی زندگی اولش فدا نمی‌شود، آسیبی به آن نمی‌رسد، دومی را هم فدای اولی نمی‌کند. ضمناً امکان این سرپرستی را دارد؛ هم امکان روحی‌ و هم امکان مالی‌، و هم سایر شرایطی که باید داشته باشند. این‌ در حقیقت یک روش برای حل بحران‌های اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها است. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
🔸بزرگترین تصمیم در اقتصاد کشور؛ ادغام بانک‌ها در بانک ملی ✍️ پروفسور درخشان 🔹اشتباه روحانی از جنس اشتباه مصدق بود. مصدق ظلم‌ستیز بود و مظهر ظلم آن زمان در ایران شرکت نفتی انگلیس و ایران بود. مصدق با آن مظهر ظلم وارد جنگ شد اما به امریکا پناه برد. ایده مصدق وقتی با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرد لیبرالیسم بود. داستان لیبرالیسم بحث امروز نیست و همین لیبرالیسم کمر مصدق را شکاند. 🔹آقای روحانی هم دقیقا با نگاه اعتماد به لیبرالیسم و با اعتقاد به همان رویکرد و جهان‌بینی و با تکیه به غرب با شعار راهبرد برد-برد به میدان آمد. پس با اعتقاد به لیبرالیسم و تکیه بر غرب به جنگ غرب رفت. این بزرگترین خطای آقای روحانی بود. 🔹دستاورد این دولت تدبیر و امید این بود که هر چه تدبیر داشت در برجام به کار برد و هر چه امید داشت معطوف به آمریکا و اروپایی‌ها کرد. ثمره‌ این کار چه شد؟ به نظر من این بزرگترین دستاورد دولت روحانی است و معقتدم روحانی ناخواسته خدمت بزرگی به نظام و کشور کرده که هیچ دولتی در گذشته نکرده است و آن باز کردن چشم بصیرت توده‌های مردم است که متوجه شوند دشمن کیست. 🔹شرط موفقیت انقلاب اسلامی شناخت دشمن است. گام دوم انقلاب باید با این مساله آغاز شود که این بصیرت به‌وجود آمده از دست نرود و اگر از دست رفت دیگر به نظر من کار بسیار مشکل می‌شود. بیش از 40 سال قبل انقلاب کردیم و حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند شرط پیروزی انقلاب شناخت دشمن است و مقام معظم رهبری بر شناخت دشمن تاکید کردند. 🆔@hekmatemotahar1
برای مشاهده کامل مطلب فوق به لینک زیر مراجعه نمایید: http://profderakhshan.qasd.ir/articles/562#start📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از غربت آن روزها تا عزت و اقتدار امروز زمانی عزیزترین جوانان ما زنده زنده در زیر گل و لای مدفون شدند تا امروز به این استقلال رسیدیم. مسئولین باید قدر این ملت را بدانند. و ننگ و نفرین بر آنانکه در مسئولیتها، به آرمان این ملت مظلوم و رنجدیده خیانت میکنند. 🔴 تصاویری که می بینید، تعدادی از جوانان غواص ایرانی هستند که توسط نیروهای بعثی صدام در جنگ تحمیلی اسیر شده اند و زنده زنده و دست بسته در داخل رودخانه، توسط بولدوزر عراقی، در زیر گل و لای دفن میشوند. 🌹 روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. 💐 انقلابی عزیز ! آدرس هر خانه ای به کوچه ی شهیدی ختم میشود تا راه را گم نکنیم ... 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 امروز دل دوستانت را با یاد شهدا گره بزن 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱دلایل عدم پذیرش جامعه البته در جامعۀ مریض کنونی معمولاً قبول نمی‌کنند؛ الان جامعه مریض است. یکی از دلایلش می‌تواند حسد باشد. ممکن است علت دیگر این موضوع، رفتار نامناسب خود آقایان باشد که از این حکم به نفع شهوت‌رانی خودشان سوء استفاده کرده اند. اینکه در کشورهای عربی راحت تر این مسأله را قبول می‌کنند به دلیل جو بهتر آنها و عدم تغییر زیاد در افکارشان بوده است. زیرا ابتدای هر تغییر، تغییر فکر است با انواع ابزارها. شما حتی ببینید با ابزار رسانه‌ای می‌توانند به شما القاء کنند این رنگی که پارسال مد بود، دیگر امسال قشنگ نیست. چون اگر کسی بگوید رنگ قبلی، از رنگ امسالی قشنگ‌تر است که دیگر شما نمی‌پوشید. وقتی که رنگ تغییر می‌کند یعنی می‌توانند تا این حد القاء ذهنی بکنند که این رنگ تا دیروز قشنگ بود، اما امروز آن یکی رنگ زیباست. این موضوع تا چندین سال پیش، این قبح را نداشت؛ حالا چه شد که به این‌جا رسید خودش داستان مفصلی دارد. مثل همان داستان فمینیسم که چه طور حرکت کرد و به اینجا رسید. این حل و فصل بحران اجتماعی را در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله ببینید. در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله ما چیزی به نام بنیاد شهید نداشتیم. پس حل و فصل مشکلات و معضلات فرزندان و زنان شهدا به چه صورت بود؟ برای مثال جعفر بن ابی‌طالب در جنگ موته شهید شد، سریع ابوبکر با همسر او ازدواج کرد، ابوبکر مُرد، سریع امیرمؤمنان علیه السلام زنش را گرفتند. اسماء بنت عمیس همسر جعفر بود. نمی‌گذارند که آن زن ضایع بشود. یک نظریه‌پردازی کردیم. حالا اگر شما مقاومت کنید در مقابل این بحران، چه اتفاقی می‌افتد؟ این‌جا با صداقت و با تقوا و با عدالت، این زندگی تشکیل می‌شود؛ آنجا همین خانواده تشکیل می‌شود با دروغ، با کلک، با فحشاء. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
☘️ یبوست در مکتب طب سنتی ایران5 ☘️ روش درمان در طب سنتی : جهت درمان ، در کتب طب سنتی از واژگانی مانند تلیین و اطلاق شکم و نرم نمودن شکم استفاده میشود . برطبق نظر حکمای طب سنتی باید ابتدا ، علت ایجاد کننده بیماری برطرف گردد . بنابراین میتوان اقدامات زیر را در مرحله اول توصیه نمود : ☘️ 1. اجتناب از غذاهای افزاینده خشکی روده ها یا مستعد کننده به اختلالات حرکتی . 2. اجتناب از مصرف مخدرهای افیونی . 3. داشتن تغذیه منظم و متناسب مزاج در حد تامین نیاز بدن . 4. اصلاح سوء مزاج . 5. گرم نگهداشتن بدن در محیط های سرد . 6. ایجاد نظم در دفع و اجابت مزاج در هنگام احساس . 7. استفاده از مواد زیر متناسبا با حال مزاج و قوت : اسفناج ، تره ، کاهو ، زنجبیل ، رازیانه ، انجیر خشک ، پسته ، بادام ، مویز ، گردو با انجبیر ، میوه های پخته ، سوپ ها ، خربزه رسیده شیرین قبل از غذا ، شوربای گوشت جوجه مرغ ، آبگوشت ساده ، آش آلو بخارا چاشنی ها مانند : سیر ، زیره ، مرزه ، تره و دارچین همراه با غذا . میوه جات خشک مناسب است و میوه های تازه اصلا مناسب نیست . ☘️ همچنین در سیر درمان باید به این موارد توجه شود : 1. از مصرف مایعات بلافاصله بعد از غذا ، خصوصا آب سرد شدیدا اجتناب شود . 2. شکم باید گرم نگهداشته شود و با استفاده از لباس های پشمی مانند پشم شتر و بره ، در بیمارانی که علت یبوست آنها غلبه سردی در روده هاست، پوشانیده شود . 3. قسمت تحتانی شکم در بیمارانی با غلبه سردی در روده با روغن سقر، مصطکی و زنبق که کمی گرم شده باشند چرب شود . 4. خوردن 20 گرم روغن بادام شیرین همراه با یک استکان آب جوش وقت خواب و خوردن دو لیوان آب گرم صبح‌ها . 5. نوشیدن شربت بنفشه با روغن بادام نیز موثر است. 6. مصرف اسفرزه بویژه در مواردی که علت یبوست، گرمی مزاج بدن یا کبد است سودمند است. 7. استفاده از توالت ایرانی، سنگِ این توالت ها باید در قسمت پاشنه پا، چند سانت بلندتر باشد به نحوی که بدن به سمت جلو متمایل گردد. 8. بیماران مبتلا به یبوست باید از غذاهایی که زود از معده عبور میکنند و همچنین فضولات کمتری تولید میکنند استفاده نمایند . 9. پرهیز از سنجد ، ترخون ، شاهی ، باقلا ، سماق ، زرشک ، غوره ، زالزالک ، شاه توت ، ریواس ، گردوی تازه ، چاقاله ها ، سیرابی ، جگر ، دل و قلوه ، کاهش مصرف گوشت ، تخم مرغ ، ماهی ، شیر و پنیر و ماست . ادامه دارد .. 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅شبهه: در ازدواج مجدد چندین نفر آسیب می‌بینند، اما در صبر کردن یک نفر ممکن است این سؤال پیش بیاید که در صبر کردن، یک نفر آسیب می‌بیند اما در ازدواج که شوهر نتواند عدالت را رعایت کند چند نفر آسیب دیده و دچار مشکلات عمیقی می‌شوند. باید بگوییم این مسأله در خصوص انسان‌های با تقوا صدق نمی‌کند. در آخر همین آیۀ 129 سورۀ مبارک نساء فرموده است که: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا كُلَّ الْمَیلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحیماً» - هر چند بكوشید هرگز نتوانید كه در میان زنان به عدالت رفتار كنید. لكن یكباره به سوى یكى میل نكنید تا دیگرى را سرگشته رها كرده باشید. اگر از در آشتى درآیید و پرهیزگارى كنید خدا آمرزنده و مهربان است- یعنی شما به هیچ وجه نمی‌توانید دو نفر را به طور کامل در یک سطح قرار دهید. بالاخره یک درصد اختلاف است. اما تقوا یعنی بروز ندادن تمایلات درونی. تقوا یعنی شوهر با اینکه یکی را بیشتر دوست دارد اما آنقدر تمایلاتش را کنترل کند که هیچ کس متوجه این امر نشود. این فرد صلاحیت این را دارد که دو تا یا بیشتر همسر داشته باشد. اینکه در این آیه به صورت منفی این مسأله را تصریح کرده، بیانگر این است که انسان هیچ گاه نمی‌تواند در درون، دو نفر را به یک اندازه دوست داشته باشد. اما باید باتقوا باشد و تقوا یعنی عدم بروز تمایلات. منتهی آنچه ما در جامعه شاهد آن هستیم بزرگ نمایی عدم تعادل هاست. اینکه فردی به خاطر شهوت رانی اش دست به ازدواج مجدد زده است خیلی بیشتر در انظار عموم به چشم می‌آید تا انسان باتقوایی که باتوجه به هدف این امر و با توجه به مسؤولیت پذیری، دست به این کار زده است. اگر شما دو خانم را در خیابان ببینید، یکی از آنها با حجاب عادی و متعارف و دیگری با پوشش زننده و غیرمتعارف، کدام یک بیشتر به چشم می‌آید؟ اگر به جمعی وارد شوید ابتدا از کدام مورد سخن می‌گویید؟ اولین گام در نظریه پردازی جا انداختن نظریه است؛ اینکه نظریۀ به این خوبی برای شما جا بیفتد. گام بعدی اجرایی کردن و عملیاتی ساختن این نظریه و راهکارهای عملیاتی ساختن آن است. فعلاً ما در گام اول یعنی توضیح و تبیین این نظریه هستیم. ادامه دارد... 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
بسم الله الله الرحمن الرحیم سلام علیکم کتابخانه الکترونیک بینش مطهر برای مرحله اول راه اندازی شد لطفا ابتدا فیلم آموزشی را ببینید و سپس اقدام به خرید و مطالعه کنید. https://bineshemotahar.ir/book-shop/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم کتابخانه الکترونیک بینش مطهر برای مرحله اول راه اندازی شد