سلام
فیلم بعدی که نقد و تحلیل آن توسط گروه نقد مبنا ارائه خواهد شد، انیمیشن نُه است.
این انیمیشن پر نکته و عمیق را ببینید
#پیشنهاد_فیلم
@herfeyedastan
داستان بیستویکم
داستان: صدای عشق
نویسنده: زهرا ملکثابت
آقا سرتکان میدهد و میپرسد:
"خانم، ما عاشق نبودیم؟!"
همسایه روبهرویی بودیم. همدیگر را میخواستیم. خواستگاری کردند، ازدواج کردیم و سرِ زندگی رفتیم.
سن و سالم کم بود ولی آشپزی و بچهداری را تند و زود از مادر و مادرشوهرم یادگرفتم.
با آقا، قهر و آشتی نکردیم. سالها زندگی کردیم. مثل همه زندگیهای زن و شوهری، بالا و پائین داشتیم ولی گذراندیم.
پول بود به قدری که دستمان جلوی مردم دراز نباشد. اوایل، قدری وضع مالی سخت بود ولی برای همه همین بود. انقلاب شد و بعد هم جنگ ولی به هر زاجراتی بود ساختیم.
چهارتا بچه آوردیم، دختر و پسر.
بچهها بزرگ شدند و از آب و گِل درآمدند.
خداراشکر میکردیم که مثل ما شدند. پسرها، کنار پدرشان کار میکردند. دخترها هم از دانشگاه مدرکی گرفتند و دستی بر آتش کدبانوگری و خیاطی داشتند.
بچهها ازدواج کردند و خوشبخت بودند یا خیال میکردیم خوشبختند. هرجا بلد نبودند چکار کنند یادشان میدادیم. خیلی از مشکلات مالی اولِ زندگی ما را نداشتند.
اما حالا یکیشان قهر میکند، یکیشان طلاق میگیرد. برمیگردند تا به ریش و پرِ شال ما بچسبند.
دخترها زندگی عاشقانه میخواهند و عروسها هم همین طور!
پسرها و دامادها از پُرتوقع بودن آنها گلایه میکنند.
میگویم:
"چرا آقا، ما چِلوچار ساله زندگی کردیم"
پایان
#داستان_کوتاه_عاشقانه
⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️
گروه ادبی حرفهداستان
@herfeyedastan
⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️
حِرفِهی هُنَر
داستان بیستویکم داستان: صدای عشق نویسنده: زهرا ملکثابت آقا سرتکان میدهد و میپرسد: "خانم، ما
#نقد_داستان_مسابقه
📘 نقد داستان "صدای عشق"
🖋منتقد: استاد توران قربانی
به نام خدا
نویسنده محترم داستان " صدای عشق "
خانم زهرا ملک ثابت
* اگر عشق فقط صدا داشته باشد به هیچ دردی نمیخورد . عشق باید باشد که یکی بخواهد . دنیای مدرن همه را از انسان گرفته است .
* داستان با کلی تلخیص بی هیچ توضیح و توصیفی جلو می رود و نویسنده لازم نمی بیند به هیچ جزئیاتی بپردازد .
* متن در خدمت عنوان داستان است .
* دو واژه نوستالژی " آقا- خانم " ما را به دهه ها قبل می برد. البته این عناوین در بین خانواده های مرفه یا مذهبی رایج بود . معمولا خانواده های دون همدیگر را اینگونه خطاب نمی کردند . مثلا می گفتند :
" ممد قیزی " یعنی دختر محمد .
* وقتی مادر دل نگران فرزندانش هست و می گوید :
" دخترها زندگی عاشقانه می خواهند "
نباید انتظار داشته باشد که بچه هایش مثل خودش باشند .معنا و مفهوم عشق در قدیم همراه با صبر ، گذشت و بردباری بود .
* خانم ملک ثابت متن شما زیبایی خودش را دارد و روایتی از نقطه شروع تا نقطه پایان است . اتفاق داستانی از آن جا شروع می شود که یکی لب به گلایه باز می کند :
" من عشق می خواهم "
" چه توقعی ! "
موفق و موید باشید.
با سپاس : توران- قربانی صادق
🖋📘🖋📘🖋📘
حرفهداستان، از ۲۷ مهر ۱۴۰۰ تا کنون...
@herfeyedastan
🖋📘🖋📘🖋📘
🌹
حرفهداستان کجاست؟
ما در این گروه علاوه بر داستاننویسی و آموزش داستان تلاش داریم برای مهارتافزایی، بالابردن اعتماد به نفس، تمرین صبوری، بالا بردن دقت و تمرکز، حمایت از همدیگر، تشویق یکدیگر و درآمدزایی از طریق نویسندگی.
تعداد اعضا اصلاً اهمیت ندارد بلکه مهم کیفیت مخاطبان و کیفیت آثار تولیدی در حرفهداستان است.
حرفهداستان علاوه بر کانال عمومی،
گروه بانوان حرفهداستان را دارد که مخصوص بانوان فعال نویسنده است.( پیام سنجاق شده)
برای آشنایی با ما پیام نخست را نگاه کنید و روی لینکها بزنید لطفاً
من زهرا ملکثابت هستم، مدیر گروه حرفهداستان. (روی لینک رزومه بزنید)
از پیشنهادها استقبال میکنم ولی برای رعایت نظم گروه، تصمیم نهایی را مدیر گروه میگیرد و قبلاً اعضا تفاهم کردهاند که مدیر کانال هم بنده باشم.
@zisabet
🛎 زنگ آموزش داستاننویسی در حرفهداستان
اینجا حرفهی داستان است.
@herfeyedastan
تفاوت قصه و داستان- شخصیت پردازی۷.m4a
زمان:
حجم:
3.89M
🎧 فایل آموزشی
تفاوت داستان با قصه
قسمت ششم
مدرس: توران قربانی صادق
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
گروه ادبی حرفهداستان
@herfeyedastan
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
#نکته_آموزشی #آموزش_داستان_نویسی
أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ وَیجْعَلُکمْ خُلَفاءَ الأَرْضِ﴾ (النمل: ۶۲)
@herfeyedastan
طرح مسئله:
ریشهیابی مشکلات و ایرادهای رایج در داستان و خاطره دفاعمقدس ایران
🖋 زهرا ملکثابت
@herfeyedastan
تیتر و سرخط:
۱. استفاده کم یا عدم استفاده از طنز
۲. پرداخت کم یا عدم پرداخت شخصیتهای فرعی مانند همسر شهید، همسر ایثارگر، دوست شهید، همرزم ایثارگر
۴. شعارزدگی (یا به اصلاح نویسندگان گُلدرشت)
۵. آوردن برخی نکات مهم در پاورقی بجای آوردن در متن اصلی
۶. لو دادن نکته مهم ماجرا در خطوط ابتدایی
۷. بزرگنمایی یا کوچکنمایی شخصیتها، به اندازهای که باورپذیری آنها از دست میرود.
۸. عدم یا کمبود زمینه پژوهش و مطالعه
۹. کمبود خلاقیت و نوآوری در زمینه نگاه جدید یا به موضوع یا نوع روایت جدید
۱۰. استفاده از کلمات غیرداستانی و کلیگویی در قالب داستان
۱۱. عدم یا کمبود پرداخت بومی
۱۲. تنوع زیاد اقلیمی و عدم یا کمبود شناخت مخاطب و منتقد از زیستبوم نویسنده
۱۳. نظریات متفاوت یا متناقض منتقدین داستاننویسی و خاطرهنویسی در موارد گوناگون و عدم وجود یک مرکز برای استناد در این زمینه، سبب سردرگرمی نویسندگان ایرانی میشود.
۱۴. عدم دسترسی یا مشکلات دسترسی نویسندگان به منابع پژوهشی مورد نیاز یا مشاهدات لازم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
گروه ادبی حرفهی داستان
@herfeyedastan
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#ریشه_یابی #نکته_نویسندگی
#تیترنویسی
انتشار بدون ذکر لینک کانال جایز نیست