eitaa logo
حِرفِه‌ی هُنَر/ زهرا ملک‌ثابت
471 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
147 ویدیو
92 فایل
کانال عمومی حرفه‌ی هنر راه ارتباطی: @zisabet
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آشتی بزرگ در استان یزد، آری یا نه؟ رسماً برای شرکت در مراسمی دعوت شدم، بالحن دوستانه و صمیمی یکی از بانوان نویسنده و فعال یزد که مسئول برگزاری این همایش هستند. خیلی خوشحالم که روح اُمید و شوق به کالبد جامعه دمیده‌شده. بالفور و باخوشحالی جواب مثبتم را به دعوت‌شان اعلام کردم. ان‌شاالله بانوان نویسنده استان یزد ادامه‌دار باشد و در عرصه‌ی هنر مانا باشیم. شایان ذکر است که همچنان هنرمندان مستقل استان یزد، نسبت به رفتارها و کردارهای مسئولان جبهه ‌انقلاب دلخور و دلچرکین هستند. معدود مواردی است که مدیران جبهه انقلاب، باواسطه به بنده جهت جلسه آشتی پیام می‌دهند. ضمن تشکر از واسطه‌گری پیشکسوتان استان یزد جهت اصلاح امور مسلمین، به‌نظر می‌رسد جلسات تک‌گزینه‌ای چندان مفید نباشد. پیشنهاد می‌کنم درصورتی که بزرگان ادب و هنر استان یزد صلاح می‌دانند جلسه در استان یزد و باحضور مسئولان هنری استان یزد در دولت سیزدهم یا موسوم به مدیران جبهه انقلاب برگزارشود تا از همه هنرمندان مستقل استان یزد دلجویی شده و جبران مافات در حدّ توان بشود. حل مابقی مسائل مربوط به ادب و هنر بعد از جلسه آشتی بزرگ، آسان‌تر خواهدشد ان‌شاالله. ✍️ زهرا ملک‌‌ثابت ۱۱/مرداد/ ۱۴۰۳ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ◀️ نگاهی به نمایشگاه "نقشی بر سنگ"؛ گنجینه هنر فلسطین در موزه هنرهای معاصر ضمن درد و رنج و اندوه در آثار هنرمندان فلسطینی، همیشه جائی برای امید هست. .
نوشتن از فلسطین ما بعد از تجاربی که اوایل طوفان‌الاقصی داشتیم، یکسری نقاط ضعف و قوت را در حوزه داستان‌نویسی فلسطین، شناسایی کردیم. آنچه به‌صورت کلی برای نویسندگان حوزه "داستان‌نویسی" مهم است: ۱. منابع اطلاعاتی کافی ۲. زمانبدی لازم ۳. آرامش ذهنی و روحی ۴. کسب درآمد از آثار ۵. انتشار آثار کمبودهایی که در مورد داستان‌نویسی برای فلسطین وجود داشت: ۱. کمبود منابع دردسترس و بانک اطلاعاتی برای نویسندگان ۲. عدم تخصیص زمان کافی به نویسندگان داستان برای نوشتن الف) هنوز هم عده‌ای تفاوت داستان‌نویسی را با مستندنگاری و یادداشت‌نویسی و روایت‌نویسی نمی‌دانند. این مسئله باعث می‌شود که توقع واکنش سریع از نویسندگان داشته‌باشند. ب) برای نویسنده داستان لازم است مدتی از حادثه بگذرد تا ابعاد مختلف آن را مطالعه و تحلیل کند. ج) برای نویسنده داستان لازم است زمانی را داشته باشد تا پروسه نوشتن را طی کند این پروسه عبارت است از: سوژه‌یابی، مطالعه و تحقیق، ایده‌پروری، طرح‌نویسی، نگارش داستان، نقد، بازنویسی، ویرایش ۳. این مسئله ارتباط دارد با مورد ۲ و ۴ ۴. جوایز جشنواره‌ها، رویدادها و دستمزد طبق قرارداد همیشه دغدغه و چالش نویسندگان بوده و اغلب در این زمینه‌ها بی‌عدالتی یا رویه غیرقانونی اجرا می‌شود. ۵. الف) تاکنون آثار تولیدی نویسندگان کشوری تحت نام "کارگروه فلسطین حرفه‌داستان" چاپ‌نشده و موردحمایت قرارنگرفته. به این لینک مراجعه شود https://eitaa.com/herfeyehonar/3066 اسامی نویسندگان و تعداد داستانک‌ها https://eitaa.com/herfeyehonar/3092 https://eitaa.com/herfeyehonar/3093 ب) تجارب ناخوشایند قبلی و عدم حمایت از آثار باعث دلخوری و کم‌رغبتی نویسندگان این حوزه شده. گاهی رویدادهای نویسندگی که برگزار می‌شود با وجود هزینه‌ زیادی که می‌کنند، فقط در همان محدوده زمانی است و بعداً پیگیر ادامه کار نیستند. ج) سختی دسترسی به آثار و منابع مکتوب مورد قابل توجهی است. منابع در مورد فلسطین کم است و دسترسی به آن سخت است. هم منابع مستند و هم منابع داستانی. به‌خصوص آثار ترجمه‌شده از نویسندگان فلسطینی و خارجی. یکی از دوستان به یک کتابفروشی در یزد رفته و از لیست کتابهایی که داشتیم فقط یک عنوان بوده و یک جلد. یکی دیگر از دوستان می‌گوید که فقط سه عنوان کتاب را در طاقچه دیده که یکی از آن‌ها نویسنده‌اش ایرانی است. از طرف امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی زحمت کشیدند و برای‌مان چهار جلد از سه عنوان کتاب را تهیه‌کردند که فقط همین کتابها در آن کتابفروشی موجود بوده‌است. با این اوضاع مالی فعلی نویسندگان توقعی نیست که خودشان بودجه بگذارند و تهیه کنند، هرچند برخی این کار را می‌کنند و درواقع به‌خاطر دغدغه‌ای که برای فلسطین دارند. گزارش کوتاهی از آن جلسه https://eitaa.com/herfeyehonar/4069 برای رویداد داستانک "زنان‌مقاومت" چه کرده‌ام؟ به‌عنوان راهبر، گروهی در مجازی تشکیل دادیم متشکل از بانوان داستان‌نویس که علاقه‌مند به شرکت و نوشتن در این موضوع بودند. تماشای مستند یرموک را پیشنهاد کردم https://eitaa.com/herfeyehonar/4037 همچنین منابع مطالعاتی معتبر و منابع تصویری را دراختیارشان قراردادم یا به کانال‌های موردنظر ارجاع دادم. در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۳ جلسه حضوری تشکیل شد. برای ایده‌یابی در مورد "زنان مقاومت" صحبت‌هایی کردم و ابعاد مختلف برای ایده‌یابی در این موضوع در ذهن نویسندگان روشن شد. در آن جلسه، کتاب دراختیار نویسندگان قرارگرفت تا مطالعه کنند. برای آشنایی با لیست کتابهای پیشنهادی در مورد فلسطین به این لینک مراجعه‌شود https://eitaa.com/herfeyehonar/4071 جهت استفاده نویسندگان، لیستی از مضامین تهیه‌‌کردم و در گروه "زنان مقاومت" قراردادم. ضمن اینکه درخواست دوستان مبنی بر تمدید مهلت تحویل آثار را به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل کردم. سایر پیشنهادهای نویسندگان این گروه را یادداشت کردم تا در فرصت مناسب و باتوجه به روند انجام کار مطرح کنم. از نویسندگان هم درخواست کردم گزارش کار بدهند و نمونه گزارش کار خودم را در گروه گذاشتم. البته هنوز کسی گزارش نداده. در مورد توضیح اینکه "داستان چیست؟" مشکلی نداشتم چون خوشبختانه همه دوستان گروه با عناصر داستان‌نویسی آشنا هستند. البته این چیزی بود که به من گفتند ولی در طول کار متوجه شدم بعضی از دوستان در عناصر داستان‌نویسی ضعف‌های پایه‌ای دارند که مقداری آموزش هم گذاشتم. طراحی فرم در تاریخ ۱۷/ شهریور https://eitaa.com/herfeyehonar/4203 زهرا ملک‌ثابت یکشنبه، ۱۴/ مرداد/ ۱۴۰۳ 🔻🔻🔻🔻 کانال حرفه‌هنر https://eitaa.com/herfeyehonar
. ۱. ☕️ امروز در تعریف از کتاب قهوه‌یزدی یک پیام در مجازی دریافت کردم از دوست نویسنده‌ی عزیز این داستان‌ها می‌تونند برای نوقلمان جنبه آموزشی داشته‌باشد. ۲. ☕️ دومین تعریف را امروز در جلسه حضوری از بانوی پیشکسوت و فرهیخته‌ای شنیدم که تاکید بر دلپذیری استفاده از دیالوگهای لهجه‌یزدی داشتند. الحمدلله 😇 .
. یکی از داستانک‌های من در کتاب مجموعه داستان "و اینک...ما" منتشرشده. اسم داستانک "دودپَتی" است و در کتاب مجموعه داستان‌های برگزیده چهارمین مرحله استانی جشنواره یوسف، در کنار آثار بعضی از دوستانم قراردارد. کسی می‌دونه "دود‌پَتی" چیه؟ 😉 @zisabet .
. دوستان گروه حرفه‌هنر لطف کردند و جواب دادند به سوال "دودپَتی چیه؟" .
. ولی یک نویسنده، قضیه را زیادی هیجانی می‌کنه و شلوغش می‌کنه 😁 .
. مکان: تالار وحدت تهران موضوع: گردهمایی اساتید و نویسندگان کودک و نوجوان و بررسی بازار کتاب کودک و نوجوان زمان: ۱۷/ مرداد/ ۱۴۰۳ .
. در تالار وحدت تهران سری برنامه‌های طرح قاصدک ( رویداد داستان کودک و نوجوان) ما دعوت شدیم برای مرحله دوم طرح قاصدک .
. در بخش روایت من نمی‌نویسم به صورت دلی می‌نویسم. ۵ داستان‌نویس از یزد در رویداد قاصدک هستیم، درست عین طفلک‌ها. انگار قاصدکی‌ها هم حسّ کرده‌اند عین طفلک‌ها هستیم. از حال و هوا و تحویل گرفتن‌ها و خوش و بش‌ها حسّ می‌کنم. تعاملی نرم با حالتی که بیانگرِ "اینجا در پناه‌اید" است. در تعاملات با اساتید و سایر نویسندگان مشخص می‌شود که چقدر برای برخی از نویسندگان مسائل به راحتی می‌گذرد و ما یزدی‌ها بابت چه چیزهای کوچکی مجبور به جنگیدن بوده‌ایم و هنوز هم ... ۱۸/ مرداد/ ۱۴۰۳
. جااُستادی نوشته جااستادی ولی بخوانیم سال‌ها مطالعه و تجربه گاهی تجارب‌شان مشترک است، گاهی متفاوت خیلی‌ها را خودم تجربه کرده‌ام و به هنرجویان و دوستانم گفته‌ام، اما شنیدن آن‌ها از زبان یک استاد دیگر قلبم را مطمئن می‌کند جزوه‌ام مرتب و کامل است از رویداد اول و دوم قاصدک، تا بعداً هم مرور کنم و این تکرارها خیلی شیرین است! هرکدام از دوستان و همدوره‌ای‌ها یک استاد هستند که در جااستادی ننشسته‌اند ولی شنیدن حتی یک جمله از آن‌ها، یادآوری و افزایش اطلاعات است. قاصدک گرم، ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ .
. گروه ما و عاروس ✌️ ما چهارنفر از اعضای گروه حرفه‌داستان ( خدابیامرز) بودیم. با گروه حرفه‌داستان رشد کردیم و بعد از انحلال گروه، رفاقت و تعامل ادامه‌دارد نفر وسط هم عروس یزدی‌هاست که ما خواهرشوهرها خیلی دوستش داریم 😁 البته تعداد دوستانم در قاصدک بیش از اینهاست و بعضی از دوستان و پرسنل بهم میگن: زهرا .
. همه دوستان نویسنده و شاعر یزدی هم‌اتاقی در دور دوم قاصدک یک دوست دیگه هم بود که طاقت نیاورد و گریخت از جمع‌مون ولی آخرش شده مثل ما و خیلی میخوادمون😂 .
. عکس روز آخر دوره دوم با قیافه‌های گرما‌خورده و شلغم‌مان 😵‍💫 در جوار اساتید بزرگوار طرح قاصدک استاد میرکیایی و استاد خورشاهیان .
. کلاس B داستان
یکی از دوستان گروه حرفه‌هنر گاهی مطالبی فراخور حال و احوال گروه می‌فرستد این بار صحبت از قاصدک بود و طاقت! در گروه از طاقت گفتم که لازمه حضور در این رویداد است به خاطر کمبودها و مشکلاتی که پیش می‌آید. خلاف کانال حرفه‌هنر که از قاصدک حسابی تعریف کردم، در گروه حرفه‌هنر از سختی‌ها هم نوشتم چون زندگی ترکیبی از هردو است اما عده‌ای می‌خواهند رنج را انکار کنند به خاطر مصلحت و منفعت یا اینکه گمان می‌کنند در فضای مجازی باید قشنگ دید و شنید و نوشت. گروه قاصدک را دوست دارم اما حرفه‌هنر را بیشتر دوست دارم چون در آن خودم هستم. قاصدک ۲ کودک درونم را قدری از من دور کرد. نویسندگان و شاعران بدون کودک درون چه شاعران و نویسندگان کودکی می‌شوند؟!... قاصدک خیلی دانش می‌دهد. انسانهای بالغ و بادانش و مصلحت‌اندیش که می‌‌خواهند برای کودک بازیگوش و نوجوان بی‌تعارف بنویسند. مطلبی که هم‌گروهی‌ام فرستاد نام نویسنده ندارد اما جالب است: من به هیچ‌کس قول ندادم همیشه عالی باشم، خطا نکنم، زمین نخورم، عاقلانه رفتار کنم، بی‌نظیر باشم! من هیچ سوگندی نخورده‌ام مبنی بر این که همیشه حالم خوب باشد و کم نیاورم و جا نزنم و در هر شرایطی قوی باشم. از من توقع نداشته باشید شبیه به اسطوره‌ای بی‌نقص رفتار کنم و خودم را محدود کنم تا شما از دیدن نقاب یک آدم یکپارچه و همه چیز تمام، لذت ببرید! من هزار تکه‌ام و هر تکه‌ام به فراخور شرایط و روحیات و طاقتی که در آن لحظه دارم، یک جور رفتار می‌کند. از من نخواهید خودم نباشم و تمام مدت ادای آدم‌های بی‌تفاوت و مستحکم و قوی را در بیاورم و درونم پر از بغض‌های نیمه کاره باشد. از من نخواهید همان مسیری را طی کنم که همه طی کرده‌اند و همان روحیات و علایقی را داشته‌باشم که همه دارند! از من نخواهید از خودم دست بکشم و با روحیات خودم بیگانه شوم و به سبک دیگران پیش بروم و آدمِ دیگری باشم... من همینم! همانی که سعی می‌کند به شیوه‌ی خودش و نسبت به توانایی‌های پنهانِ وجودش، بهترین باشد، کسی را آزار ندهد، دلی را نشکند، اتفاقات خوبی را رقم بزند و خورشیدِ جهان خودش باشد... 🌻
. 🇮🇷🇵🇸 ما فلسطین را فراموش نمی‌کنیم از صبح امروز مجدد به فعالیتم در راهبری رویداد "زنان مقاومت" برگشتم. .
. برای دوستانی که جزوه‌های قاصدک را می‌خواهند و پیام می‌دهند مقدار کمی از تیتر جلسات را می‌گذارم. ولی حجم مطالب زیاد است و عکس و تایپ همه مطالب میسر نیت ممنون که درک می‌کنید 🙏 .
. استاد خورشاهیان رویداد قاصدک ۱۸/ مرداد/ ۱۴۰۳ _ در حوزه داستان همه‌چیز نسبی است _ باید توجه [ و دقت] داشته‌باشیم. یعنی ضرورت چیزی را درک کنیم _ رمان شازده کوچولو پر از جملات قصار است. یک رمان تعلیمی است اما هنرمندانه نوشته‌شده. _ مختصات قالب و ژانر داستان را رعایت کنیم _ دیالوگ عمدتا ارتباط انسانها باهم است، نه معرفی کردن آدمها به مخاطب _ دیالوگهای کتابهای احمد‌ محمود خوب است _ گاهی یک داستان فقط می‌خواهد یک حسّ را برساند. از ارائه این داستان‌ها نترسید _ به مخاطبانمان نزدیک باشیم. به زبان و فضای آنها نزدیک باشیم. 🔻🔻🔻🔻🔻 فوروارد فقط بالینک کانال حرفه‌هنر جایز است https://eitaa.com/herfeyehonar
. 📌 برای نویسندگانی که هنوز در جمع ما هستند این نکته را عرض می‌کنم: اگر را بزنید ۳۰ مرتبه در این کانال تکرارشده و مطالب حرفه‌داستان هنوز موجود است. .
📣 خیلی مهم در یک گروه مجازی متشکل از هنرمندان کشوری در مورد جشنواره‌های استانی صحبت به میان آمد. من تمام نظراتم را کپی_پیست کردم و در گروه نویسندگان استان یزد گذاشتم. مدیر گروه نویسندگان استان یزد خانم میرزابابایی دبیر جشنواره‌های ادبی بسیج هنرمندان یزد هستند. .
📌 حالا پیا‌مهای خودم را فوروارد می‌کنم اینجا چون در فضای شخصی ذخیره کرده‌بودم 👇👇👇👇