eitaa logo
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
171 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
675 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از غرب‌نما 📸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳 این فقط نوک کوه یخ این آزاد است: کمپانی داروسازی می‌خواهد 2دلاری را 110دلار بفروشد!!! 🎙 برنی سندرز، سناتور ترقی‌خواه ایالت ورمانت: آن‌چه این‌جا در مدرنا می‌بینید، فقط نوک کوه یخ است که در می‌گذرد. ما به‌مراتب بالاترین قیمت در جهان را برای داروهای تجویزی پرداخت می‌کنیم. در برخی موارد تا 10 برابر گران‌تر از همان دارویی است که در کشورهای دیگر فروخته می‌شود. 🔺 مدرنا، با مشارکت NIH (موسسه ملی بهداشت) تولید شده است. NIH در واقع یک سازمان دولتی تحت حمایت مالیات‌دهندگان آمریکایی است. علاوه بر این، دولت 1.9 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ مدرنا اختصاص داد و میلیاردها دلار فروش مدرنا را تضمین کرد. 🧐 اکنون مدرنا به‌عنوان تشکر! از مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌گوید که پس‌از اتمام عرضهٔ واکسن‌های رایگان دولتی، قیمت این واکسن را چندین برابر خواهد کرد. 📌 ترجمه BarahootTV 👁‍🗨با غرب‌نما، غرب را بدون روتوش و سانسور ببینید👀👇 ↘️↘️ eitaa.com/joinchat/2851143926Ce2dddd33f9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهربانی عجیب امام هادی علیه السلام در کلام مرحوم استاد فاطمی نیا اشاره استاد فقید ظاهراً به نقل از کتاب اثبات الوصیة است:👇 كتب بريحة العباسي صاحب الصلاة بالحرمين الى المتوكل: ان كان لك في الحرمين حاجة فأخرج علي بن محمد منهما فانّه قد دعا الى نفسه و اتبعه خلق كثير. و تابع بريحة الكتب في هذا المعنى، فوجّه المتوكل بيحيى بن هرثمة و كتب معه الى أبي الحسن (عليه السّلام) كتابا جميلا يعرفه انّه قد اشتقاقه و يسأله القدوم عليه و أمر يحيى بالمسير معه كما يجب و كتب الى بريحة يعرفه ذلك. فقدم يحيى بن هرثمة المدينة فأوصل الكتاب الى بريحة و ركبا جميعا الى أبي الحسن (عليه السّلام) فأوصلا إليه كتاب المتوكل فاستأجلهما ثلاثا. فلما كان بعد ثلاث عاد الى داره فوجد الدواب مسرجة و الأثقال مشدودة قد فرغ منها. و خرج صلّى اللّه عليه متوجها نحو العراق و اتبعه بريحة مشيعا، فلما صار في بعض الطريق قال له بريحة قد علمت وقوفك على اني كنت السبب في حملك، و علي حلف بأيمان مغلظة لئن شكوتني الى أمير المؤمنين او الى أحد من خاصته و ابنائه لأجمرن نخلك و لأقتلن مواليك و لأعورن عيون ضيعتك و لأفعلن و لأصنعن. فالتفت إليه أبو الحسن فقال له: اِنَّ أَقرَبَ عَرضِی إِیّاکَ عَلَى الْبارِحَهِ وَ ما کُنْتُ لَأعْرَضَنَّکَ عَلَیهِ ثُمَّ لَأَشکُونَکَ إلَى غَیرِهِ مِنْ خَلقِهِ قال: فانكب عليه بريحة و ضرع إليه و استعفاه. فقال له: قد عفوتُ عنك." نام کتاب : اثبات الوصية نویسنده : المسعودي، علي بن الحسين جلد : 1 صفحه : 233 @kashani1395
میان شعله می‌سوزد مگر باران؟ نمی‌سوزد اگرچه «جسم» هم آتش بگیرد، «جان» نمی‌سوزد به آتش می‌کشند این روزها قرآنِ ما را... لیک نمی‌دانند «فجر» و «طارق» و «فرقان» نمی‌سوزد نمی‌دانند این اصحاب نار، این شعله بر دوشان که «حمد» آتش نمی‌گیرد که «الرحمان» نمی‌سوزد خدای قصۀ قرآنیِ «عاد» و «ثمود»! آخر چرا این شهرها در آتشِ کفران نمی‌سوزد؟ مگر قرآن چه دارد؟ سوره سوره، خط به خط، ایمان دل مردم برای این همه ایمان نمی‌سوزد؟ به این کافرمرامان، منکرانِ نور و زیبایی بگو قرآن نمی‌سوزد، بگو قرآن نمی سوزد
هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام ( مهاجرین امین آباد )
1⃣⬇️⬇️⬇️ همه کمالات انسان بدون وجود هیچ است 🔅 وقتي كمالاتي مانند عمر طولاني تر، قدرت بيشتر، علم بي
1⃣⬇️⬇️⬇️⬇️ نعمت بالذات و نعمت بالتبع 🔅در اين عالم برخي از چيز‌ها خودشان هدف ماست؛ يعني سراغ آنها را مي‌گيريم چون خودشان را دوست داريم. در مقابل، بسياري از چيزها مطلوبند و چه بسا لذت بخش هم هستند، اما هدف اصلي ما خود آنها نيست؛ بلكه وسيله اي است براي امري بالاتر. مثلاً هدفِ بيماري كه دارو مي‌خورد به دست آوردن سلامتي است. اين تلاشها براي وي مطلوبيت ذاتي ندارد؛ بلكه مطلوبيت بالغير دارد. مطلوب ذاتي، سلامتي است. همه انسانها يك سري امور را مطلوب ذاتي خودشان قرار مي‌دهند و آنها برايشان اصل مي‌شود. كفار همين لذت‌هاي دنيا برايشان مطلوب بالذات است. اصلاً زندگي مي‌كنند كه لذت ببرند و چيز ديگري نمي خواهند! اما لذت دنيا براي مؤمن مطلوب بالذات نيست؛ چون مي‌داند سرتا سر اين دنيا مقدمه و سفر است؛ مقصد جاي ديگري است. اگر مؤمن به مقتضاي ايمانش عمل كند به هيچ چيز دنيا به عنوان مطلوب بالذات نگاه نمي كند. همه چيز را براي آن نتيجه ابدي مي‌خواهد. مطلوب مؤمن سعادت ابدي است. اين امور زودگذر براي او همه جنبه وسيله اي دارد. 🔅پس اين جا دو گونه نعمت پيدا مي‌كنيم؛ نعمت بالذات و نعمت بالتبع. يعني نعمت حقيقي براي مؤمن رسيدن به آن كمال نهايي است و بقيه نعمت بالتبع يا بالعرض است. اين يك تحليل كه شاهد قرآني آن در سوره حمد است. همه ما حداقل روزي ده مرتبه سوره حمد را مي‌خوانيم و مي‌گوييم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ؛ خدايا! به ما راه راست را نشان بده؛ راه كساني كه به آنها نعمت دادي». آيا ما در نماز از خدا راه سرمايه داران آمريكايي را مي‌خواهيم؟! 🚫متأسفانه بعضي از شخصيتهاي شاخص به اين آيه استدلال كردند و گفتند: «بله، جمع ثروت خوب است؛ ثروت نعمت خداست و ما در نماز هم مي‌خوانيم: راه كساني كه به آنها نعمت دادي به ما بياموز! يعني به ما ياد بده چگونه ثروت به دست آوريم؛ البته ثروت حلال! » در حالي كه خود قرآن أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ را معرفي كرده است؛ مي‌فرمايد: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحين؛ چهار دسته اند كه كه خدا به آنها نعمت داده؛ انبياء، صديقين، شهداء، صالحين. در نماز كه مي‌گوييم: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمْتَ عَلَيهِمْ يعني راه اينها را به ما نشان بده؛ نه راه پولدارها را، نه راه سرمايه داران غربي را، نه راه ستمگران را. آنها كه راه عذاب و بدبختي است! اين نعمتي كه ما در نماز تقاضا مي‌كنيم آن نعمت نهايي و آن مطلوب بالذاتي است كه مؤمن مي‌خواهد؛ يعني راه كساني كه آنها را به مقصد نهايي رساندي و خود قرآن آنها را چهار دسته مي‌داند. بعد مي‌فرمايد كساني هستند كه به آنها ملحق مي‌شوند و شرط ملحق شدن به آنها اطاعت خدا و پيغمبر است. آن مقام براي آن چهار دسته است و ما اگر خدا توفيق بدهد و همت كنيم، همت‌هاي مضاعف و اطاعت خدا و پيغمبر نماييم، آن وقت لياقت معيت با آنها را پيدا خواهيم كرد. پس نعمت آن چيزي است كه خدا به پيغمبران داده است و به مابقي مجازاً نعمت گفته مي‌شود. 🔅از اين ديدگاه ✳️نعمت، آن چيزي است كه انسان را به مقصد نهايي برساند. اگر چيزي انسان را به آن جا نرساند خنثي است و ارزشي ندارد و اگر مانع رسيدن به آن كمال شود، اگرچه براي انسان لذت بخش باشد نقمت است. ✳️در روايات از چيزي كه انسان را به آن مقصد نهايي مي‌رساند به «ولايت» تعبير شده است؛ ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم. در روايت آمده كه مقصود از نعيم ولايت اهل بيت عليهم السلام است. اين نعمت حقيقي است. منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
2⃣⬇️ 🔆له الشكر على ما ألهم. ترجمه: تنها خدا را شكر مي‌كنم بر آن چه الهام فرمود. 🔅الهام يعني چه؟ الهام مثل وحي در لغت يك معناي عامي دارد؛ اما در شرع و به خصوص نزد علماي علم كلام و عقايد اصطلاح خاصي پيدا كرده است. 🔅استعمال وحی و الهام در قرآن(معنای عام) از موارد استعمال وحي و الهام در قرآن كريم چنين استفاده مي‌شود كه وحي و الهام نوعي ادراك است (كه گاهي ناآگاهانه يا نيمه آگاهانه است) كه با اسباب عادي كسب نشده است. نزديك ترين معنايي كه گفته شده اين است كه وحي يعني اشاره سريع. وقتي به كسي براي كاري اشاره كنند مي‌گويند أوحي إليه. چنان كه در باره حضرت زكريا علي نبيناوآله وعليه السلام مي‌فرمايد: فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا؛ ايشان به كساني كه آن جا مشغول عبادت بودند اشاره كرد كه شما مشغول ذكر و عبادت باشيد. اين جا تعبير وحي شده است. حتي در مواردي كه وسوسه‌هاي شيطاني در افرادي وارد مي‌شود و اثر مي‌كند هم تعبير وحي به كار رفته است؛ «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ؛ شيطان‌ها به شاگردان، دوستان و كساني كه با آنها ارتباط دارند وحي مي‌كنند. » در جاي ديگر مي‌فرمايد: وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ؛ در اين جا از وسوسه شيطان هم تعبير به وحي شده است. گاهي انسان احساس مي‌كند كه بايد كاري را انجام دهد يا يك مطلبي به ذهنش مي‌آيد گاهي خوب و گاهي بد براي چنين مواردي در اصل لغت عرب تعبير وحي به كار مي‌رود كه گاهي شيطان است كه وحي مي‌كند و ما نمي فهميم. حتي نسبت به حيوانات، بلكه به يك معنا نسبت به همه موجودات، تعبير وحي به كار رفته است؛ «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا؛ما به زنبور عسل وحي كرديم كه خانه‌هايي در كوه‌ها درست كند. » كلمه وحي در اين آيات به معاني لغوي بكار رفته است. اين وحي به معناي اين است كه يك نوع ادراكي در يك موجودي پيدا شود بدون اين كه خودش كسب كرده باشد و حتي ممكن است كه خودش نداند كه چنين چيزي دارد. 🔅 وحی و الهام در علم کلام (معنای خاص) اما در اصطلاح علما، به خصوص علماي كلام و نيز در عرف متشرعه، اين انصراف جا افتاده كه وحي، يك نوع رابطه تعليم و تعلم بين خدا و انبياست. به كسي وحي مي‌شود كه پيغمبر باشد. وحي در اصطلاح فقط درمورد ادراك غير عادي الهي به كار مي‌رود كه خداي متعال به انبياء القا مي‌فرمايد. در اين اصطلاح حتي براي ائمه اطهار صلوات الله عليهم أجمعين هم تعبير وحي به كار نمي رود. در مقابل اين اصطلاح،اصطلاح الهام را داريم. فرق الهام و وحي خيلي روشن نيست؛ هر دو ادراكي است كه از روي اكتساب نباشد و معمولا هم دفعتاً پيدا مي‌شود؛ ولي الهام در عرف متشرعه به خصوص شيعيان يك اصطلاح خاصي پيدا كرده است و آن اين كه الهام ادراك خاصي است كه خدا به اولياي خودش مرحمت مي‌كند. الهام نوعي ادراك از سنخ وحي، اما ضعيفتر از وحي است. در بعضي روايات آمده است كه فرق بين وحي و الهام اين است كه در وحي ملك حامل وحي ديده مي‌شود؛ اما در الهام ملك ديده نمي شود و فقط اثر آن در قلب احساس مي‌شود. منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ استمرار سیاست کاهش جمعیت، ضربه‌ای سنگین بر پیکره مسلمین 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
دعای هر روز ماه رجب منقول از امام صادق ع ترجمه دعای خاب الوافدون...: آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند، درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است، خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گوارا است و عطایت برای آرزومندان آماده است و روزی‌ات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است و بردباری‌ات کسانی را که به دشمنی‌ات برخاسته‌اند نیز شامل است، شیوه‌ات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است، خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار و تلاش تلاش‌گران را روزی‌ام کن و مرا از بی‌خبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعایی که سود بخشد سید ابن طاووس از «محمّد بن ذکران» که معروف به سجّاد است، چه آن‌قدر سجده کرد و در حال سجده گریست که نابینا شد، روایت کرده که گفت: به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کردم: فدایت شوم، این ماه، ماه است، مرا در این ماه دعایی بیاموز که حق‌تعالی مرا به آن سود بخشد، حضرت فرمود: بنویس «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» و در هر روز از رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب بگو: يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ، وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ. حضرت مَحاسن (موهای صورت) شریف خود را در پنجه‌ی چپ گرفت و این دعا را با حالت درماندگی و زاری همراه حرکت دادن انگشت اشاره دست راست خواند و پس از این گفت: يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.
ماه رجب.pdf
495.9K
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺نماز های ماه رجب🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یک شاهکار تلاوت قرآنی 💻 تلاوت شورانگیز آیات پایانی سوره قصص توسط قاری مصری "سید سعید" مشهور به "سلطان القرّاء" در زنجان سال ۱۳۷۶ 👈 این تلاوت فوق العاده، شورانگیزترین تلاوتی است که تاکنون دیده‌ام و هر وقت از کار مستمر یا شنیدن اخبار غمبار کسل می‌شوم، با استماع آن، خود را از کسالت می‌رهانم. تلاوت فوق کاملاً مفهوم محور بوده و ترکیب زیبایی است از ۲ آیه آخر سوره قصص: ۱. "...کلُّ شَیئٍ هالکٌ الا وَجهَه" (در اوج) و ۲. "و ادعُ الی رَبِّک..." (در فرود). 🔰 فیلم کامل تلاوت 🔰 ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
هدایت شده از تخریب‌ چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شبکه کانادایی: تا ۴۰۰ درصد افزایش سرقت از داروخانه‌های کانادا 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از تخریب‌ چی
🚨 کسی که پرچم رنگین کمانی همجنس‌بازها را سوزاند به ۱۶ سال حبس محکوم‌ می‌کنند. ⭕️ ولی برای کسی که قرآن می‌سوزاند، پلیس محافظ قرار می‌دهند تا به راحتی و بدون مشکلی کار خود را انجام دهد!! ⭕️ آزادی بیان‌ پیشکش، غربی‌ها بشریت را مجبور می‌کنند در برابر قوانین شیطانی زانو بزنند... 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ فروشندگان و خریداران این اجناس را باید به دارالمجانین هدایت کرد. این جاهلیت مُدرن، نتیجه مغزهای زنگ زده است که محصول نظام سرمایه‌داری و مصرفی‌گرایی است. آیا دستگاه‌های ناظر وظیفه‌ای در مقابله با ترویج و گسترش این فرهنگ ندارند؟! 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ بخشی از جنگ نرم پیچیده دشمن 🔰 حمید رسایی: یک نرم‌افزار سلامتی و تناسب اندام در بازار با بیش از یک میلیون نصب در کافه بازار و گوگل‌پلی قابل دسترسی است که گوشت خوک، خرگوش، گراز و انواع شراب و دیگر خوراکی‌های حرام را به رسمیت شناخته و کالری‌شان را برای‌تان حساب می‌کند تا به شما تناسب اندام بدهد! این وضعیت مشهور‌ترین نرم‌افزار سلامتی در جمهوری «اسلامی» ایران است. نهادهای نظارتی چه می‌کنند؟! در اینکه این نرم‌افزارها بخشی از پروژه پیچیده و نامحسوس جنگ نرم برای ترویج حرام‌خواری در بین مردم است، تردید نکنید. اسم این نرم‌افزار برای مقامات مسئول ارسال شده و منتظر افدام آنها و اعلام نتیجه هستیم. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
2⃣⬇️⬇️ 🔆اقسام الهام (عام و خاص) 🔅قرآن كريم از يك نوع الهام ياد كرده كه شامل همه انسانها مي‌شود. در سوره شمس بعد از يازده قسم مي‌فرمايد: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛خدا به نفس و روح آدمي زاد فجور و تقوا را الهام كرد. » همه انسانها با يك درك خدادادي كار خوب و بد را مي‌شناسند، يا تمايل به كار خوب و كار بد را در خودشان احساس مي‌كنند. خودشان اين تمايلات را كسب نكرده اند و از كسي ياد نگرفته اند؛ بلكه اين الهام الهي است. الهام ممكن است از سنخ ادراكات باشد؛ يعني خدا يك چيزي را به انسان مي‌فهماند، و يا ممكن است از سنخ ميل و گرايش باشد؛ يعني ميل به چيزي را در انسان الهام مي‌كند. خداوند از اين نمونه كارها زياد دارد؛ مانند: «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ؛ خدا محبت ايمان و تقوا را در دلهاي مؤمنين قرار مي‌دهد. » اين كار خداست. وقتي مؤمن با دل خويش ايمان مي‌آورد و از نعمت هدايت الهي استفاده مي‌كند و شكرش را به جا مي‌آورد، خدا هم به او پاداش مي‌دهد. پاداش خدا به مؤمن اين است كه ايمان و عمل صالح را براي او دوست داشتني مي‌كند. در مقابل از كفر، فسوق و عصيان خوشش نمي آيد. اصلاً از گناه كردن بدش مي‌آيد. شايد ترتيب اين سه، اشاره به مراتب اين كراهت باشد. همه مؤمنان از كفر بدشان مي‌آيد. مرتبه بعد كراهت نسبت به فسوق است. مؤمن دوست ندارد كه انسانِ بي بندوباري باشد. وقتي ايمانش قوي تر شود و از نعمت هدايت الهي بيشتر استفاده كند، خداي متعال آن چنان به مؤمن عنايت مي‌كند كه از گناه هم بدش مي‌آيد. گناه در نزد مؤمن گويا بوي بدي دارد كه از آن متنفر مي‌شود. اين از كارهاي خداست. در همه انسانها دو گرايش قرار داده است. از طرفي همه ما كارهاي خوب را دوست داريم و وقتي كسي كار خوبي مي‌كند گرچه به ما هم هيچ ربطي نداشته باشد خوشمان مي‌آيد. اين يك نوع كاري است كه خدا براي انسانها انجام مي‌دهد. از طرف ديگر نسبت به هر لذتي اگرچه گناه باشد نيز تمايل داريم. انسانهاي ضعيف الايمان توجه به حرام يا حلال بودن لذت ندارند. ابتدائاً به طور طبيعي همه انسا نها اين لذتها را دوست دارند؛ ولي هر قدر در راه ايمان پيش روند اين تمايلات محدود مي‌شوند و ديگر لذتهاي از راه گناه را دوست ندارند. وقتي عبادت و اطاعت مي‌كنند تمايل به انس خدا روز به روز در وجودشان قوي تر مي‌شود تا به حدي مي‌رسد كه ديگر براي عبادت خدا بي تاب مي‌شوند. 🔅 در مقابل الهامات عام، الهامات خاصي وجود دارد كه مخصوص كساني است كه از آن الهامات اوليه حسن استفاده را بنمايند. الهامات خاص، هم در بخش نظري و هم در بخش عملي مخصوص اولياي خداست. آنها چيزهايي را مي‌فهمند كه ديگران نمي فهمند. گاهي به كاري تمايل پيدا مي‌كنند؛ گويا يك منادي در وجودشان ندا مي‌دهد كه فلان كار خوب را انجام بده! يك باره انگيزه پيدا مي‌كند كه آن كار را انجام دهد. ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين و حضرت زهرا سلام الله عليها از اين موهبت الهي بهره فراواني داشتند. در مورد الهام تعبير ديگري هم در روايات ما به كار رفته است و آن تعبير «تحديث» است. ✳️يكي از القاب حضرت زهرا س محدَّثه است. گاهي به غلط محدِّثه گفته مي‌شود به گمان اين كه چون حضرت براي ديگران حديث مي‌گفتند به ايشان محدِّثه گفته مي‌شود. در حالي كه محدَّث به كسي گويند كه ملائكه با او حرف بزنند و برايش حديث گويند. همه انبياء و ائمه معصومين عليهم السلام محدَّث بودند. خداوند تعالي براي غير انبياء هم الهام دارد؛ حتي براي غير ائمه عليهم السلام هم الهام وجود دارد؛ به اين معنا كه فرشته اي با انساني سخن بگويد ولي او آن فرشته را نبيند. اين مقامي است كه خدا به بندگان خاصي مي‌دهد. منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پرسمان اعتقادی
🦋 💚 امام هادى علیه‌السّلام فرمودند: 🔻مَن رَضِيَ عَن نَفسِهِ كَثُرَ السّاخِطونَ عَلَيهِ 🔺 آن كه از خودش راضى شود، ناراضيان از او فراوان شوند. 📚 بحار الأنوار : ج۷۲ ، ص۳۱۶ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
2⃣⬇️⬇️⬇️ زمينه چيني براي بيان الهامات الهي 🔆حضرت زهرا س در اين خطبه شريف بعد از حمد بر نعمتهاي الهي مي‌فرمايند: و له الشكر علي ما الهم؛ خدا را شكر مي‌كنم بر الهاماتي كه فرموده است. در اين جا دو احتمال مي‌توان مطرح كرد؛ يكي اين كه منظور از اين الهام همان الهام عامي باشد كه خدا نسبت به همه انسانها و يا حتي غير انسانها هم فرموده است و چون حضرت س يكي از آنها هستند و اين نعمت به ايشان هم داده شده است خدا را شكر مي‌كنند. مثل اين كه ما خدا را شكر كنيم كه به ما چشم داده است. خداوند به خيلي از انسانها چشم داده است؛ ولي اين مانع نمي شود از اين كه ما خدا را بر اين نعمت شكر كنيم. اما شايد احتمال قوي تر اين باشد كه حضرت، خدا را شكر مي‌كنند به اين جهت كه خدا الهامات خاصي به اين خانواده عنايت فرموده است و اين جا تعبير شكر مناسبتر از حمد است؛ چون در شكر اين جهت لحاظ شده است كه ستايش مي‌كنم كسي را كه به طور خاص نعمتي به من داده است؛ البته معناي اول هم غلط نيست؛ اما به نظر مي‌رسد كه اين معناي دوم مناسبتر باشد و اين يك نوع براعت استهلال است؛ يعني چون بناست در اين خطبه به مطالبي اشاره كنند كه خداي متعال به ايشان الهام فرموده است، اول اشاره مي‌كنند كه خدا به ما بعضي چيزها را الهام فرموده است و من پيشاپيش به خاطر اين نعمت اختصاصي خدا را شكر مي‌كنم. منبع:کتاب شرح خطبه فدکیه_آیت الله مصباح ره