یَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاَذَ بِکَ وَ اسْتَجَارَ بِکَرَمِکَ وَ ألِفَ إِحْسَانَکَ وَ نِعَمَکَ
پروردگارا این است جایگاه کسی که به پناهت آمد، و به کرمت پناهنده گشت، و به احسان و نعمتهایت الفت جست،
وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِی لاَ یَضِیقُ عَفْوُکَ وَ لاَ یَنْقُصُ فَضْلُکَ وَ لاَ تَقِلُّ رَحْمَتُکَ
تویی آن سخاوتمندی که گذشتت به تنگی نمی رسد، و احسانت کاهش نمی پذیرد، و رحمتت کم نمی شود،
وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْکَ بِالصَّفْحِ الْقَدِیمِ وَ الْفَضْلِ الْعَظِیمِ وَ الرَّحْمَهِ الْوَاسِعَهِ
و به یقین از چشم پوشی دیرینت، و فضل بزرگت، و رحمت گسترده ات اعتماد نمودیم،
أَ فَتَرَاکَ یَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا أَوْ تُخَیِّبُ آمَالَنَا کَلاَّ یَا کَرِیمُ
آیا ممکن است پروردگارا برخلاف گمانهای ما به خویش رفتار کنی، یا آرزوهایمان را نسبت به رحمتت نومید سازی هرگز ای بزرگوار،
فَلَیْسَ هَذَا ظَنُّنَا بِکَ وَ لاَ هَذَا فِیکَ طَمَعُنَا
چنین گمانی به تو نیست، و طمع ما درباره تو این چنین نمی باشد،
یَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِیکَ أَمَلاً طَوِیلاً کَثِیراً إِنَّ لَنَا فِیکَ رَجَاءً عَظِیماً
پروردگارا، ما را درباره تو آروزی طولانی بسیاری است، ما را در حق تو امید بزرگی است،
عَصَیْنَاکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَیْنَا وَ دَعَوْنَاکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِیبَ لَنَا فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا
از تو نافرمانی کردیم و حال آنکه امیدواریم گناه را بر ما بپوشانی، و تو را خواندیم، و امیدواریم که بر ما اجابت کنی، مولای ما امیدمان را تحقق بخش،
مَوْلاَنَا فَقَدْ عَلِمْنَا مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا وَ لَکِنْ عِلْمُکَ فِینَا وَ عِلْمُنَا بِأَنَّکَ لاَ تَصْرِفُنَا عَنْکَ
ما دانستیم که با کردارمان سزاوار چه خواهیم بود، ولی دانش تو درباره ما، و آگاهی ما به اینکه ما را از درگاهت نمیرانی،
وَ إِنْ کُنَّا غَیْرَ مُسْتَوْجِبِینَ لِرَحْمَتِکَ
گرچه ما سزاوار رحمتت نیستیم
فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیْنَا وَ عَلَی الْمُذْنِبِینَ بِفَضْلِ سَعَتِکَ فَامْنُنْ عَلَیْنَا بِمَا أَنْتَ أَهْلُهُ
ولی تو شایسته آنی که بر ما و بر گنهکاران به فضل گسترده ات جود کنی، پس آنگونه که شایسته آنی بر ما منّت گذار،
وَ جُدْ عَلَیْنَا فَإِنَّا مُحْتَاجُونَ إلَی نَیْلِکَ یَا غَفَّارُ بِنُورِکَ اهْتَدَیْنَا
و بر ما جود کن، که ما نیازمند به عطای توییم، ای آمرزگار، به نور تو هدایت شدیم،
وَ بِفَضْلِکَ اسْتَغْنَیْنَا وَ بِنِعْمَتِکَ أَصْبَحْنَا وَ أَمْسَیْنَا
و به فضل تو بی نیاز گشتیم، و به نعمتت بامداد نمودیم و شامگاه کردیم،
ذُنُوبُنَا بَیْنَ یَدَیْکَ نَسْتَغْفِرُکَ اللَّهُمَّ مِنْهَا وَ نَتُوبُ إلَیْکَ
گناهان ما پیش روی توست، خدایا از گناهانمان از تو آمرزش می خواهیم، و به سوی تو باز می گردیم،
تَتَحَبَّبُ إلَیْنَا بِالنِّعَمِ وَ نُعَارِضُکَ بِالذُّنُوبِ خَیْرُکَ إلَیْنَا نَازِلٌ وَ شَرُّنَا إِلَیْکَ صَاعِدٌ
تو با نعمتها به ما مهر می ورزی و ما با گناهان با تو مقابله می کنیم، خیرت به سوی ما سرازیر است، و بدی ما به سوی تو بالا می آید،
وَ لَمْ یَزَلْ وَ لاَ یَزَالُ مَلَکٌ کَرِیمٌ یَأْتِیکَ عَنَّا بِعَمَلٍ قَبِیحٍ فَلاَ یَمْنَعُکَ ذَلِکَ مِنْ أَنْ تَحُوطَنَا بِنِعَمِکَ
همواره فرشته کریمی، از ما کردار زشت به جانب تو می آید، و این امر مانع نمی شود از اینکه ما را با نعمتهایت فراگیری،
وَ تَتَفَضَّلَ عَلَیْنَا بِآلاَئِکَ فَسُبْحَانَکَ مَا أَحْلَمَکَ وَ أَعْظَمَکَ وَ أَکْرَمَکَ مُبْدِئاً وَ مُعِیداً
و به عطاهای برجسته ات بر ما تفضّل نمایی، منزّهی تو، چه بردبار و بزرگ و کریمی، آغاز کننده به نیکی و تکرار کننده آنی.
#ماه_رمضان
🔹 @hijab213 🔹
هدایت شده از چرا حجاب؟!
🔴برای دسترسی راحت تر شما عزیزان به "سلسله مباحث مسئله حجاب" که در این کانال بارگزاری شده است، لینک پست ها را تقدیم میکنیم:
🔹تاریخچه حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26089
🔹تاریخچه حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26104
🔹علت پیدایش حجاب ۱
https://eitaa.com/hijab213/26207
🔹نقد علت اول
https://eitaa.com/hijab213/26224
🔹علت پیدایش حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26301
🔹نقد علت دوم
https://eitaa.com/hijab213/26369
🔹علت پیدایش حجاب ۳
https://eitaa.com/hijab213/26565
🔹نقد علت سوم
https://eitaa.com/hijab213/26566
🔹علت پیدایش ۴
https://eitaa.com/hijab213/26614
🔹نقد علت چهارم
https://eitaa.com/hijab213/26617
🔹علت پیدایش حجاب ۵
https://eitaa.com/hijab213/26670
🔹نقد علت پنجم
https://eitaa.com/hijab213/26672
🔹علت پیدایش حجاب ۶
https://eitaa.com/hijab213/26737
🔹جمع بندی علل گذشته
https://eitaa.com/hijab213/26848
🔹معنای لغوی حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26852
🔹حجاب در قرآن
https://eitaa.com/hijab213/26916
🔹سیمای حقیقی مسئله حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26922
🔹چهار فائده برنامه اسلام
https://eitaa.com/hijab213/26947
🔹۱. آرامش روانی
https://eitaa.com/hijab213/26948
🔹توضیحات جنبه روانی
https://eitaa.com/hijab213/26995
🔹۲. استحکام پیوند خانوادگی
https://eitaa.com/hijab213/27010
🔹۳. استواری اجتماع
https://eitaa.com/hijab213/27036
🔹۴. ارزش و احترام زن
https://eitaa.com/hijab213/27057
🔸ایراد ها و اشکالات
https://eitaa.com/hijab213/27166
🔸۱. حجاب؛ کاری بی منطق.
https://eitaa.com/hijab213/27167
🔸۲. حجاب؛ منافی اصل آزادی
https://eitaa.com/hijab213/27170
🔸۳. حجاب؛ موجب رکود فعالیت های زن
https://eitaa.com/hijab213/27245
🔹 @hijab213 🔹
4⃣ حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها
🔴 ایراد دیگری که به مسئله حجاب گرفتهاند، این است که ایجاد حریم میان زن و مرد، بر اشتیاق ها و التهاب ها میافزاید. و طبق اصل "الانسان حریص علی ما منع منه" ، حجاب، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بیشتر میکند.
🟣 بعلاوه، سرکوب کردن غرائز، موجب انواع اختلال های روانی و بیماری های روحی میگردد.
در روانشناسی جدید و مخصوصا در مکتب روانکاوی فروید روی محرومیت ها و ناکامی ها بسیار تکیه شده است.
فروید میگوید : ناکامی ها معلول قیود اجتماعی است و پیشنهاد میکند که تا ممکن است باید غریزه را آزاد گذاشت تا ناکامی و عوارض ناشی از آن پیش نیاید.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔵 #پاسخ این ایراد این است که اگرچه ناکامی، بخصوص ناکامی جنسی، عوارض وخیم و ناگواری دارد و مبارزه با اقتضاء غرائز در حدودی که مورد نیاز طبیعت و ذات انسان است غلط است، ولی برداشتن قیود اجتماعی مشکل را حل نمیکند، بلکه بر آن میافزاید.
🔵 در مورد غریزه جنسی و برخی غرائز دیگر، برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را میمیراند، ولی طبیعت انسان را هرزه و بیبند و بار میکند.
در این مورد هر چه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش مییابد.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚫️ اینکه راسل میگوید : "اگر پخش عکس های منافی عفت مجاز بشود، پس از مدتی مردم خسته خواهند شد و نگاه نخواهند کرد"، درباره یک عکس بخصوص و یک نوع بی عفتی بخصوص درست است ، ولی در مورد مطلق بی عفتیها درست نیست.
یعنی از یک نوعِ خاصِ بی عفتی خستگی پیدا میشود ولی نه بدین معنی که تمایل به عفاف جانشین آن شود؛ بلکه بدین معنی که آتش و عطش روحی زبانه میکشد و نوعی دیگر را تقاضا میکند . و این تقاضاها و تنوع طلبی ها هرگز تمام شدنی نیست.
⚫️ خود راسل در کتاب زناشوئی و اخلاق اعتراف میکند که عطش روحی در مسائل جنسی غیر از حرارت جسمی است. آنچه با ارضاء تسکین مییابد حرارت جسمی است نه عطش روحی.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚪️ به این نکته باید توجه کرد که آزادی در مسائل جنسی سبب شعله ور شدن شهوات به صورت حرص و آز میگردد ، از نوع حرص و آز هایی که در صاحبان حرمسراهای رومی و ایرانی و عرب سراغ داریم.
ولی ممنوعیت و حریم ، نیروی عشق را به صورت یک احساس عالی و رقیق و لطیف و انسانی تحریک میکند و رشد میدهد.
⚪️ آنگاه میان آنچه "عشق" یا به قول ابن سینا "عشق عفیف" نامیده میشود، و آنچه به صورت هوس و حرص و آز و حس تملک در میآید - با اینکه هر دو روحی و پایان ناپذیر است - تفاوت بسیار است.
🔴 عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و یگانه پرست است. اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیرو و متمایل به تنوع و هرزه صفت است.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚪️ نیازهای طبیعی انسان دو نوع است:
یک نوع نیازها، محدود و سطحی است؛ مثل خوردن و خوابیدن. در این نوع از نیازها همینکه ظرفیت غریزه اشباع و حاجت جسمانی مرتفع شود، رغبت انسان هم از بین میرود و حتی ممکن است به تنفر و انزجار مبدل گردد.
ولی نوع دیگر از نیازهای طبیعی، عمیق و دریا صفت و هیجان پذیر است؛ مانند پول پرستی و جاهطلبی و حتی علم دوستی.
🟡 غریزه جنسی دارای دو جنبه جسمی و روحی است. از نظر حرارت جسمی از جنس نیازهای اول است ولی از نظر تمایل و عطش روحی دو جنس به یکدیگر، از جنس نیازهای دوم.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
آنگاه همانطور که قبلا اشاره کردیم، جنبه و حالت روحی مربوط به غریزه جنسی دو صورت دارد:
یکی آن که به اصطلاح " عشق " نامیده میشود و فعلا محل بحث ما نیست. این نوع از عطش همیشه جنبه فردی و شخصی دارد یعنی به موضوع خاص و شخص خاص تعلق میگیرد و رابطه او را با غیر او قطع میکند.
اما صورت دیگر عطش روحی آن است که به صورت "حرص و آز" در میآید که از شؤون حس تملک و یا آمیختهای است از دو غریزه پایان ناپذیر : شهوت جنسی و حس تملک.
و این همان حالتی است که در صاحبان حرمسراهای قدیم و در اغلب پولداران و غیر پولداران عصر ما وجود دارد. این نوع از عطش تمایل به تنوع دارد . از یکی سیر میشود و متوجه دیگری میگردد. در عین اینکه دهها نفر در اختیار دارد در بند دهها نفر دیگر است و همین نوع از عطش است که در زمینه بیبند و باریها و معاشرتهای به اصطلاح آزاد به وجود میآید . این نوع از عطش است که هوس نامیده میشود . همانطور که در گذشته گفتیم : عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و تقویت کننده نیروی تخیل و یگانهپرست است ، و اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیروها و متمایل به تنوع و تفنن و هرزه صفت است و اشباع شدنی نیست.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
▫️در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شود درست مثل آن است که بخواهد آتش را با هیزم سیر کند.
▫️به طور کلی در طبیعت انسانی از نظر خواستههای روحی ، محدودیت در کار نیست . انسان روحا طالب بی نهایت آفریده شده است . وقتی هم که خواستههای روحی در مسیر مادیات قرار گرفت به هیچ حدی متوقف نمیشود ، رسیدن به هر مرحلهای میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود میآورد.
▫️اشتباه کردهاند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیت ها و عقدههای ناشی از محرومیت ها دانستهاند. بلکه همانطور که محرومیت ها سبب طغیان و شعلهور شدن شهوات میگردد ، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق شدن نیز سبب طغیان و شعلهور شدن آتش شهوات میگردد.
▫️ امثال فروید آن طرف سکه را خواندهاند و از این طرف سکه غافل ماندهاند . ناصحان و عارفان ما کاملا بدین نکته پی برده بودند . در ادبیات فارسی و عربی زیاد بدین نکته اشاره شده است.
سعدی می گوید:
فرشته خوی شود آدمی به کم خوردن
وگر خورَد چو بهایم، بیوفتد چو جَماد
مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت
خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
چرا حجاب؟!
▫️در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شو
🔹اشتباه فروید و امثال او در این است که پنداشتهاند تنها راه آرام کردن غرائز ، ارضاء و اشباع بی حد و حصر آنها است.
اینها فقط متوجه محدودیت ها و ممنوعیت ها و عواقب سوء آنها شدهاند و مدعی هستند که قید و ممنوعیت ، غریزه را عاصی و منحرف و سرکش و نا آرام میسازد. آنگاه طرحشان این ست که برای ایجاد آرامش این غریزه ، باید به آن آزادی مطلق داد آن هم بدین معنی که به زن اجازه هر جلوهگری و به مرد اجازه هر تماسی داده شود.
🔸اینها چون یک طرف قضیه را خواندهاند توجه نکردهاند که همانطور که محدودیت و ممنوعیت ، غریزه را سرکوب و تولید عقده میکند ، رها کردن و تسلیم شدن و در معرض تحریکات و تهییجات در آوردن آن را دیوانه میسازد ، و چون این امکان وجود ندارد که هر خواستهای برای هر فردی برآورده شود ، بلکه امکان ندارد همه خواستههای بی پایان یک فرد برآورده شود، غریزه بدتر سرکوب میشود و عقده روحی به وجود میآید.
بعبارت دیگر به عقیده ما برای آرامش غریزه دو چیز لازم است : یکی ارضاء غریزه در حد حاجت طبیعی ، و دیگر جلوگیری از تهییج و تحریک آن.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به پیامبر گفته شد: عجب حدیث زیبایی! حضرت فرمودند: «و عجب شرط دشواری!»
📝رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در جمع اصحاب فرمودند:
هر (مؤمنی) که ماه رمضان بر او وارد شود :
✓ روزهایش را روزه بگیرد.
✓ و پارهای از شبهایش را قیام کند.
✓ و دامن و زبانش را (از گناه) حفظ نماید.
✓ و چشمش را (از حرام) فرو بندد.
✓ و آزارش را (نسبت به دیگران) نگه دارد :
از گناهانش آمرزیده میشود مانند روزی که از مادر متولّد شده است.
به پیامبر گفته شد:
عجب حدیث زیبایی!
حضرت فرمودند:
«و عجب شرط دشواری!»
«عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ دَخَلَ عَلَيْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ فَصَامَ نَهَارَهُ وَ أَقَامَ وِرْداً فِي لَيْلَتِهِ وَ حَفِظَ فَرْجَهُ وَ لِسَانَهُ وَ غَضَّ بَصَرَهُ وَ كَفَّ أَذَاهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَقِيلَ لَهُ مَا أَحْسَنَ هَذَا مِنْ حَدِيثٍ فَقَالَ مَا أَصْعَبَ هَذَا مِنْ شَرْطٍ»
📓بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۳۸۰
#ماه_رمضان
🔹 @hijab213 🔹
PTT-20200530-WA0004.opus
1.46M
🔹سلسله مباحث اعتقادی
بمناسبت #ماه_رمضان
🔻جلسه چهارم
🔸 آثار اعتقاد به دین...
🎙استاد شاه رجبیان
#ماه_رمضان
🔹 @hijab213 🔹