هو
حضرت راز شیرازی قودس الله سره:
📝شبهایی که از سر شب تا صبح بر سر پا مشغول ذکر بودم،ملائکه از بالای سرم نزول میکردند و با من ذکر تهلیل میگفتند و من هم از سر شوق با ایشان موافقت میکردم تا وقتیکه بیخود میشدم
قوائم الانوار و طوالع الاسرار،ص۶۶۹
@darmahzareorafa110
هو
داود قیصری قدس الله سره:
📝عذاب جهنم برای رسانیدن بندگان است بکمالاتشان چنانچه طلا را به اتش بگدازند تا از ناخالصی ها رها شود
📚شرح قیصری بر فصوص الحکم،ص ۵۸۸
@darmahzareorafa110
هو
📝شور صوفیان و نعره زدن و ببخودی ایشان همه در مقام دویی است.این همه وهم بازی و خیال سازی است
📚شرح تمهیدات،ص۳۸۲
👤سید محمد گیسو دراز
@darmahzareorafa110
هو
📝اکثر موانع که در راه سالک اید بخاطر فساد نیت ابتدا میباشد
📚عوارف المعارف،ص۱۹۶
👤سهروردی قدس الله سره
@darmahzareorafa110
هو
ایت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
📝حکمت آفرینش معرفت جمال و کمال حق و مشاهدهٔ اسما و صفات اوست
📚در محضر بهجت،بند۱۶۹۶
@darmahzareorafa110
هو
عزالدین کاشانی قدس الله سره:
📝بواسطه نور جمعیت باطن(حضور و عدم پریشانی) است که میتوان از صحبت بزرگان کسب فیض کرد
📚مصباح الهدایه،ص۳۰۷
@darmahzareorafa110
هو
اگر نفس میخواهد خدا را ببیند باید از هر آنچه دنیوی است چشم بپوشد.
زیرا مدام که نفس به آنچه زمینی و زمانی است تعلقخاطری داشته باشد خدا را نخواهد دید...
اگر نفس میخواهد خدا را ببیند باید هیچگونه تعلقی به مخلوقاتی که هیچ هستند نداشته باشد.
مایستر اکهارت
از متن کتاب: "وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت" قاسم کاکایی
ترجمه:نيما پارسى
https://telegram.me/joinchat/BJiTrTzdsQFVQ4LTT4p3yQ
هو
تن همچون مریم است،و هریکی عیسی داریم:اگر مارا دردپیدا شود،عیسای ما بزاید،و اگر درد نباشدعیسی،هم ازآن راه نهانی که آمده بازبه اصل خودپیوندد_الا مامحروم مانیم و ازاو بی بهره.
📚فیه ما فیه
@Khom_khaneh
هدایت شده از سیر و سلوک و عرفان
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دوازدهم :مراقبه
(قسمت دوم )
ادامه...
از آنجا که هر فردي با فرد ديگر متفاوت است و سلوکي که طي مي کند کاملا هماهنگ و موافق با ساختار دروني و رواني خود اوست و در طول سلوک نيز تغييراتي که در سالک ايجاد مي شود و حالاتي که به او دست مي دهد کاملا متفاوت و حتي گاه مغاير با ديگري است، ارائه ي يک نسخه ي مشخص و چهارچوب معين از مراقبه ي عرفاني ممکن نيست . عرفا معتقدند شريعت يک قالب مشخص است براي همه ي مؤمنان که به طور يکسان به آن ها عرضه شده و يک نسخه همگاني است، ولي کار باطن و طريق قلب، نظم و انضباطي ندارد و مقدار و اندازه و چهارچوب معيني را نمي توان برايش تعريف نمود. لذا نمي توان مرز دقيقي براي مراقبه تعيين کرد و يا شيوه ي مشخص و متمايزي را که همه ي اجزاء و عناصر آن معلوم و ثابت باشند به عنوان مراقبه معرفي نمود. به همين دليل است که تا کنون در عرفان اسلامي براي مراقبه يک شيوه ي مراقبتي جامع و کامل و همه جانبه، براي هر کس که مي خواهد وارد سلوک بشود عرضه نشده است و مراقبه همواره از فرقه اي به فرقه ي ديگر و از مرشدي به مرشد ديگر متفاوت بوده است و آنچه عرفاي اسلامي به عنوان مراقبه ارائه کرده اند، بيشتر الگوسازي از شيوه ي زندگي و رفتار و حالات پيامبر (ص) و ائمه (ع) و صحابه و عرفاي بزرگ است. به عنوان مثال ابن عربي کتابي به نام مراقبه دارد که در آن صرفاً به حالات و مقامات و اعمال صوفيه مي پردازد.اگرچه تعيين يک ساختار دقيق، ناممکن است ولي عناصر و ارکان (آداب و شرايط) مراقبه مي تواند تا حدودي تعيين کننده ي مرزهاي اين طريق در عرفان اسلامي باشد. لذا در اين قسمت مراقبه را که موجب برداشته شدن حجب از فطرت انسان و کشف حقايق الهي در درون او و کشاندن وي از ساحت انسانيت به الهيت و از ساعت عبوديت به ابديت مي شود، با بررسي مفصل آن دسته از عناصر که ساختار بيروني و شکل ظاهري آن را تشکيل مي دهند، ادامه خواهد يافت.در تعيين ارکان و عناصر دخيل در ساختار ظاهري مراقبه به سه منبع توجه داشته ايم:
يکي به مراقبه در افراد با مطالعه ي زندگي و حالات و احوال عارفان،
دوم مراقبه در فرق با مطالعه در روش هايي که هر فرد براي مراقبه پيروان خود در نظر مي گيرند .
و سوم در آثار و منابع و کتب عرفاني با مطالعه در تأليفاتي که در زمينه ي معاملات و مراقبات وسلوک عرفاني نوشته شده اند.اينک اجزاي مورد نظر را توضيح داده و به ربط و پيوند هر يک از آن ها با مراقبه اشاره مي شود:يکي از ارکان ضروري مراقبه و زينت و آراستگي آن، ادب است. مراقبه، محافظت و مواظبت از نفس و محافظت و مراقبت بر حرکات، همان ادب است. وقتي سالک در تمام حرکات خود خداوند را مراقبت کند، مثلاً همواره رو به قبله بنشيند، يا هنگام خواب بر روي دست راست و رو به قبله بخوابد و همه ي آداب الهي ديگر را ـ که در کتب اخلاقي و عرفاني به تفصيل آمده است ـ مراعات کند، توانسته با نيت و حسن فعل و رعايت ادب، خداوند را بپرستد. اهميت ادب در عرفان باعث شده تا آداب پيرو مريدي به صورت گسترده و آداب خانقاهيان در يک نظم و نسق خاص کم کم ايجاد شود و توسعه پيدا کند.از ارکان اساسي در مراقبه، مراعات وقت است عرفا در بحث از مقامات مراقبه، گاه مقام اول مراقبه را اين مي دانند که سالک به يقين بداند که تربيت و رشد و پرورش او به اوقاتش واگذار شده است و اين اوقات که موجب رشد حيات الهي او هستند در برزخ به او باز مي گردند و روز قيامت نتيجه ي آن ها را مي بيند. شخص براي اوقاتش مورد سؤال قرار مي گيرد و براي ساعت هايش محاسبه مي شود.وقت به اين معناست که سالک يک طرفه العين سرخويش را از حق برنگرداند، مبادا در آن دم از جانب خدا معنايي به امر يا به نهي يا به مشاهده يا به کرامت در او تجلي کند و او حاضر نباشد. در وقت بايد به سه امر، يعني حفظ آن از شيطان و نفس، حفظ ادب و کتمان احوال از اغيار توجه نمود. بنده در جلب يا دفع وقت، اراده اي ندارد و بزرگان گفته اند: «الوقت سيف قاطع» اگر کسي هزار سال شمشيري را حمل کند و او را خدمت کند، هنگام بريدن، براي شمشير تفاوتي ندارد که شانه ي صاحبش را دو نيم مي کند يا کسي ديگر را و اين نشانه ي قهري بودن وقت است. به اين ترتيب مراعات اوقات از ارکان مهم مراقبه محسوب مي گردد.
ادامه دارد...
#مراقبه
@sserfan
هو
🔰 خاطراتی از مرحوم شیخ نظامالدین الهی قمشهای
✍🏻 محسن دریابیگی
❇️ «پدرم شیخ محمّدباقر حسام نزد مرحوم میرزا مهدی آشتیانی اسفار فرا میگرفت. پدر میگفت: یکبار جوان هیجدهساله[ای] آمد سؤالات اسفار را از مرحوم الهی پرسید. به ایشان اعتراض کردم که: این نوجوان گمراه نشود! ایشان فرمود: بندهزاده است، آقا نظام؛ سؤالات خود را از من میپرسد، در کنارش هستم، سؤالی داشته باشد پاسخ میدهم، خود وی به برخی قانون درس میدهد!» (آقای حسام از اهالی مسجد)
✳️ «در سفرِ نجف، مرحوم مصطفی خمینی به او گفته بود: چرا فعّالیت سیاسی نمیکنی؟ یکدفعه رعشه بر مرحوم آقا نظام وارد میشود. آقا سیّد مصطفی خمینی پاسخاش را گرفت. با این حال، بعد از انقلاب از وجود رعشه خوشحال بود که گرفتار بعضی کارهایی که به او پیشنهاد کردند، نشد.» (اسماعیل ملّاطائفه، از دوستان آنمرحوم)
✅ «یکبار با سماجت از ایشان پرسیدم: اینکه میگویند: یکی از خویشاوندانِ شما [= پسردایی و برادرِ رضاعیشان] به خاطر حسادت با بعضی رجال سیاسی، مخالف نظام شد و از ایران فرار کرد، درست است؟ آقا نظام فرمود: به نظر من حسادت نبود؛ ایشان وقتی قاضیِ شرع مشهد بودند اعدامی نابهجا جاری کردند و عقل از ایشان سلب شد، و این کارهای متناقض از او شکل گرفت. من خودم چند روز برای قضاوت، مشهد رفتم. دیدم برای این کار ساخته نشدم؛ استعفا دادم. حتّی یکبار بین شاکی و متّهم گریهام گرفت؛ گفتم: مرا جهنّمی نکنید، راستاش را بگویید! از انقلابِ حالِ من، دو طرف باهم صحبت کردند و صلح کردند.» (سیّد احمد میرصانع)
❇️ «مجلس عروسی نشسته بودیم. ... وقت غذا که شد، بشقابها را که گذاشتند، من برای فرزند کوچکام بشقاب مستقل برنداشتم که اسراف نشود.آقا نظام گفت: چرا برای بچه بشقاب نگذاشتی؟ گفتم: باهم میخوریم اسراف نشود. آقا فرمود: این چه فکری است؟ برای بچه بشقاب بگذار، احساس شخصیّت داشته باشد، از الآن احساس کند محترم است. بعد، غذایش را مدیریت کن، اسراف نشود.» (مهدی خوشآمال)
✳️ «به آقا گفتیم: مسجد میتواند جلسهٔ بزرگتر بیاندازد. ما به جای پنجاه نفر، میتوانیم تا دوهزار نفر هم آدم جمع کنیم. ایشان گفت: آقا! ما تا پنجاه نفر اخلاصمان میماند؛ بیشتر شود اصلاً یادمان میرود برای چه دور هم جمع شدهایم.» (سیّد احمد میرصانع)
✅ «بیشترِ وقتها در میدان جنگ بودم. تازه از منطقهٔ عملیّاتی برگشتم تهران. آمدم به ایشان گفتم: دستورِ ذکری بدهید که حال و هوای جنگ از ذهنام نرود. حرفها که تمام شد، گفتند: بهترین ذکر تو، بودن با همسرت است! زن جوان تو مدّتی است در فراق تو با سختی دارد بچهها را بزرگ میکند؛ ذکر این است که دل او را شاد کنی!» (مصطفی تقوایی)
❇️ «یکبار در مسجد سخنرانی میکردند. پسرِ عقبماندهٔ ذهنیای به نام هادی آمد داخل مسجد. مردم برای اینکه مسجد را به هم نریزد، او را خواستند از مسجد بیرون بیاندازند. ایشان او را صدا زدند و کنار خود نشاندند و گفتند: آقا هادی دوستِ من است! او از همهٔ ما جلوتر است! قیامت همهٔ ما حساب باید پس بدهیم برویم بهشت، ولی او حساب و کتابی ندارد!
▫️ آقا هادی فقط حرف حاج آقا را گوش میداد، و پدر و مادرِ او هم از طریق حاج آقا، هادی را کنترل میکردند.» (اسماعیل ملّاطائفه)
✳️ «هر روز بعد از فوتبال، بچهها میرفتند و پول آلاسکای خود را از ایشان میگرفتند. چیزی نمیشد؛ ولی تو همون فضای جوانی گفتم: آقا! این پول را چرا خرج آلاسکای بچهها میکنید؟ گفتند: بعد از فوتبال میچسبد؛ خیرات برای بچهها بهتر به میّت میرسد!
▫️ ... برخی مشروبخورها اهل مسجد شده بودند. یکی از آنها میگفت: واقعاً با بقیّهٔ روحانیها فرق میکند.» (محمّد اسماعیلی)
✅ «با اینکه از بیماریِ عصبی رنج میبرد، خیلی صبور بود. یکبار، یک نفر موتورسوار که همراهش خانوادهاش هم بود به ایشان گفته بود: پیرمرد! به تو بنز ندادند پیادهای؟ گفته بود: نه! به من ندادند. او هم بیاحترامی را ادامه میدهد. آقاییِ ایشان، همسر مرد را به سخن درمیآورد: خجالت بکش! هرچه میگویی جز نیکی به تو نمیگوید، باز بیادبی میکنی؟» (اسماعیل ملّاطائفه)
❇️ «قبل از انقلاب [در] مسجد الحرام، دیوارهایی که حریم را از خیابان جدا میکرد کشیده نشده بود. ایشان با دوستانِ طلبه نشسته بودند و باهم میخندیدند. شخصی به ایشان گفته بود: خجالت نمیکشید در این حریم قدسی میخندید؟ ایشان فرموده بود: تهران در هجرانِ اینجا اندوه داریم؛ حالا اینجا هم که کنار این حریم هستیم اندوه؟!» (اسماعیل ملّاطائفه)
#الهی_قمشهای
@cheraghe_motaleeh
هو
دستورالعمل از استاد محمودامامی نجف آبادی برای کسانی که بچه دار نمی شوند:
خود وهمسرشان آیه ی *رب هب لی من لدنک ذریة طیبة*
را در روزهای جمعه 202 مرتبه
ودر روزهای غیر جمعه 7 مرتبه
بخصوص بعد ازنماز بگویند
اول محرم را روزه گرفته هم خود وهم همسر واین آیه را بخوانند
https://t.me/maseroasar
هدایت شده از لینک
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش خوشنویسی با فیلمهایی از اساتید
https://eitaa.com/joinchat/1863319810Cb545cdb399
هدایت شده از لینک
سلام ✋️🌹🙏
✅️اگر دوست داری آیات قرآن 📗
احادیث ، اشعار، جملات زیبا و ...
با موضوعات مختلف اعم از مذهبی🇮🇷، عاشقانه❤️، عارفانه، طنز و ... رو با خط خوش ببینی و لذت ببری با میرزاخوشنویس همراه شو عزیز🌺👇
https://eitaa.com/joinchat/206504162C966d3bb804
✅️همچنین متن و اشعار مربوط به مناسبت های مختلف رو با خط زیبا می تونی اینجا ببینی🗓
✅️راستی تحریر اسم هم داریم برای پروفایل شما😍
✅️دوست داری دوستت 🤠، استادت👨🏫 و یا هر کس دیگه ای رو با یک خط زیبا و جذاب سورپرایز💥 کنی؟!😃
سفارش از شما، نگارش با میرزاخوشنویس 🙏👇
https://eitaa.com/joinchat/206504162C966d3bb804
خلاصه با میرزاخوشنویس کلی حالت خوب می شه و لذت می بری 🌺❤️👆
هو
جالس العشق الذي هو جوهر روحك ، ابحث عن ذاك الذي يكون بجانبك إلى الأبد.
— جلال الدين الرومي.
هو
همه را دوست دار تا همیشه در گُل و گُلستان باشی.
و چون همه را دشمن داری؛ خیالِ دشمنان درنظر میآید: چنان است که شب و روز در خارِستان و مارِستان میگردی.
فیهمافیه
هو
📝زمانی که مرید صادقی که از اصطلاحات اهل طریقت بی خبر است در آن طریقت وارد می شود، هنگامی که خداوند چشم فهم او را می گشاید و در اولین ذوقش از پروردگارش معارفی را دریافت میدارد، تمامی الفاظی که اهل الله به آن سخن می گویند را می فهمد، حتی گویا او واضع آن اصطلاحات است و به این امر، صدق او در اهل طریقت دانسته می شود
📚لطایف العرفان،ج۱ص۳۶۷
👤محمد علی حکیم شیرازی علیه الرحمه
@darmahzareorafa110
هو
علاءالدوله سمنانی علیه الرحمه:
📝دوستی مردم،اهل بیت را، بعضی تقلیدی باشد، بعضی نسبت صلبی، بعضی نسبت قلبی، بعضی نسبت حقی، و این بیچاره را من حیث التحقیق نسبت صلبیه و قلبیه و حقیه هست و از همه خوشتر آن است که این معنی از چشم خلق مخفی است و ظن مردم به من بر خلاف این است.بحمدالله و حسن توفیقه که از خاندانم و دوستدار خاندانم و اگر همه طاعات اولین و آخرین را بر من عرض کنند با نسبت صحیحهٔ جدهٔ خود مقابل ندانم
📚مصنفات فارسی،ص۳۵۱-۳۵۰
@darmahzareorafa110
هو
📝یک دفعه بابی از معارف بر من باز شد که این قدر برایم سنگین بود که اگر حرام نبود دست خودم را به سیم برق وصل می کردم تا بمیرم
📚شیدا،ص۱۰۸
👤عبدالکریم کشمیری علیه الرحمه
@darmahzareorafa110
هو
سید هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه:
📝چنانچه انسان تمام توجهش به مبدأ اعلی باشد و به بدن توجه ننماید، اگر یک اربعین نیز بدین منوال بر او بگذرد، و نخورد و نیاشامد، اتفاقی برای او نمی افتد، اما همینکه یک آن به بدن التفات کرد و از آن عالم منصرف شد، احساس ضعف میکند؛یعنی در زمان توجه تام به آن عالم، نفس بر جسم غالب است و آنرا حفظ میکند
📚نور مجرد،ج۱ص۶۸۷
@darmahzareorafa110
هو
📝گاهی، رهرو خود را سوار بر خری می بیند، این نشانهٔ آن است که بر شهوت سلطه یافته است و هر گاه ببیند که سوار قاطری است ، آن علامت تسلط او بر نفس است؛اگر یکی زیر پایش بمیرد، علامت مرگ اوست.اگر دید که بر اسبی سوار است، آن علامت سیر قلب است؛اگر دید سوار شتر است، نشان آن است که مشتاقانه به سیر می پردازد؛اگر به پرواز درآید، علامت زنده بودن همّت اوست، و چون دید که خودی او بر وی پوشیده شد و نزد او فرو ریخت، نشانهٔ قبول و محبوبیت اوست؛چون دید که در دریا سوار کشتی است، آن کشتی، شریعت و آن دریا طریقت است
📚فوائح الجمال و فواتح الجلال،ص۴۲
👤نجم الدین کبری قدس سره
@darmahzareorafa110
هو
📝بدانکه ذکر را اثری قوی و خاصیتی تمامیت در تصقیل و تنویر دل سالکان است و چنانکه قالب بی شیر امکان ندارد که پرورده شود و بکمال رسد، قلب نیز امکان ندارد که بی ذکر پرورده گردد و بکمال رسد و اینچنین که اثر ذکر و خاصیت ذکر در تصقیل و تنویر سالکان را دانستی، اثر فکر و خاصیت فکر را صد چندین میدان.
📚کشف الحقایق،رسالهٔ چهارم،ص۱۶۴
👤عزیز الدین نسفی علیه الرحمه
@darmahzareorafa110
هو
📝کسی که بواسطهٔ تجلی ذات، تمام حجابهایش برطرف گردد، دربارهٔ او حجابی باقی نمی ماند، چون همگی پس از فنای اسم و رسم به کلی میسوزد و پس از آن دیگر سوختنی نیست، چون بر خرابه خراجی نیست؛ و سبُحات و انوار سوزانندهٔ موجودات و اکوان، غالب بر این انسان نیست، چون او بر خلق مولایش شده و انجامش با آغازش اجتماع پیدا کرده است
📚مصباح الانس(شرح مفتاح الغیب قونوی)،۵/۳۵۸،ص۷۷۰
👤حمزه فناری قدس سره
@darmahzareorafa110
هو
📝ای سید! اگر سالها به عبادت وطاعت و اذکار اشتغال نمایی و از وحدت غافل باشی، از وصل محرومی؛ اگر چه احوال و کیفیات غریبه روی نماید و انوار و واقعات جلوه گر گردد.
📚رسالهٔ نور وحدت،ص۸
👤خواجه حوراء علیه الرحمه
@darmahzareorafa110
هو
جان به کف،
خنده به لب،
شعله به دل،
شور به سر
جان فدا در رهِ جانانه ی عشقیم هنوز
#مولانا
@Sheerreno
هو
راستى اگر مردان كرامت و رهروان طريقت ، گوشه اى از ظرايف آن عالم را (آن چنان كه ديده اند) بتوانند براى اهل دنيا بازگو كنند، ديگر احدى متمايل به نظام اين جهان نبوده و غالب اوقات را با سجده هاى طويل ، و ايام را با روزه و شب ها را به قيام و بيدارى مى گذراند، به طورى كه گوشه چشمى هم به زرق و برق اين عالم و طبايع گوناگون آن نمى افكند.