هو
و فرمود :
می باید که دل خویش، چون موج دریایی بینی که آتش از میان آن موج برآید و تن را
در آتش بسوزاند.
درخت وفا از میان آن سوخته برآید،
میوه بقای ظاهر حاصل شود ،
و چون میوه بخوردی ،
آب آن میوه به گذر دل فرو شود
و فانی شود در یگانگی او
#شیخ_ابوالحسن_خرقانی
هو
ذکری باید که از مذکور باز ندارد
آن ، ذکرِ دلست
ذکرِ زبان کم باشد
#شمس_تبریزی
هو
#حکایت
موری را دیدند به زورمندی كمر بسته و ملخی را ده برابر خود برداشته.
به تعجب گفتند: "این مور را ببینید كه با این ناتوانی باری به این گرانی چون مىكشد؟"
مور چون این سخن بشنید بخندید و گفت:"مردان، بار را با نیروی همّت و بازوی حمیّت كشند، نه به قوّت تن و ضخامت بدن".
#بهارستان_جامی
🌺 حبّ خمول (و گمنامی) از صفات اهل توحید است.
عالم ربّانی آیة الله شیخ محمد شجاعی زنجانی از افاضل شاگردان علامه طباطبائی. شادی روحش صلوات
@bazmeghodsian
آیت الله محمد شجاعی (ره):
خیلیها هستند عبادتها میکنند، امّا اذیّت میکنند، نمازمیخوانند و واجبات را انجام میدهند امّا تحقیر میکنند، ، مؤمن هستند و نماز میخوانند ولی مؤمنی را سبّ میکنند یا لعن میکنند یا طعنه می زنند
تعجّب نکنید اینها به سراغ اصلاح خودشان نرفتند
اینها تهدیدکننده انسان است
خوب گوشتان را باز کنید متوجّه باشید اگر که خواستید سالک باشید اینها در کمین شما است، هر چه که میگوییم در کمین ما وشماست، اینها را باید مجاهدت کرد، باید کنار گذاشت، به آسانی هم نمیشود
من که تصمیم میگیرم بعد از این دیگر کسی را تحقیر نکنم، توهین نکنم، اذیّت نکنم، سبّ نکنم، لعن نکنم، طعنه نزنم، با تصمیم تنها تمام نمیشود، در وجودتان هوی است، در وجودمان هوی است و این جلوهها دارد، قدم به قدم انسان باید مراقب باشد، مراقب درون و قلب خود باشد که چه انگیزهها در قلب وارد میشود، انسان را وادار به چه جزئیاتی میکند، چه حرفها میزند، چه برخوردها میکند، اینها متصّل مراقبه میخواهد، باید با مجاهدت خود را از اینها پاک کرد، باید به نقطههای مقابل این اوصاف متصّل بود
t.me/ayatollahshojaee1389
تکالیف سالک الی الله از دیدگاه فیض کاشانی
حقیقت عرفان تربیت نفس است و عارف کسی است که نفسش را تربیت کرده باشد؛ با تربیت نفس آدمی صاحب بصیرت قلبی می شود. اما صرف اشتغال به مباحث مغلق و پیچیده و در پی آن گرفتار عجب و خودبرتربینی و فضل فروشی شدن و فضل خود را به رخ دیگران کشیدن و دیگران را بی سواد و محجوب و مهجور خواندن و خود را رسیده به قله معرفت دیدن ربطی به عرفان و اخلاق و معنویت ندارد، بلکه کاملا در نقطه مقابل آن است.
ملامحسن فيض کاشانی در «رسالۀ زاد السالک»، عمده وظايف و تکاليفي را که سالک الي الله بايد بدان پايبند باشد برميشمرد. به بيان وي، محصَّل آنچه را که «از روايات معتبره به طريق اهلبيت استفاده ميشود، از اموري که سالک را لابد است از آن، و اخلال به آن بههيچوجه جايز نيست بعد از تحصيل عقايد حقه، 25 چيز است». ما در اينجا فهرست اين تکاليف را با حذف توضيحات فيض نقل ميکنيم:
اول: محافظت بر صلوات خمس [نمازهاي واجب پنجگانه]، اعني گزاردن آن در اول وقت به جماعت و سنن و آداب؛
دوم: محافظت بر نماز جمعه و عيدين و آيات با اجتماع شرايط؛
سيوم: محافظت بر نماز معهودۀ رواتب يوميه [نمازهاي نافله]؛
چهارم: محافظت بر صوم ماه رمضان و تکميل آن؛ چنانکه زبان را از لغو و غيبت و... و ساير اعضا را از ظلم و خيانت... ضبط کردن؛
پنجم: محافظت بر صوم سنت که سه روز معهود است از هر ماهي؛
ششم: محافظت بر زکات؛
هفتم: محافظت بر انفاق حق معلوم از مال؛
هشتم: محافظت بر حجة الاسلام [حج تمتع]؛
نهم: زيارت قبور مقدسۀ پيغمبر و ائمه، خصوصاً امام حسين؛
دهم: محافظت بر حقوق اخوان و قضاي حوايج ايشان؛
يازدهم: تدارک نمودن هرچه از مذکورات فوت شده باشد؛
داوزدهم، اخلاق مذمومه... از خود سلب کردن... و اخلاق پسنديده... برخود بستن؛
سيزدهم: ترک منهيات جملةً؛
چهاردهم: ترک شبهات؛
پانزدهم: در مالايعني خوض نکردن [دوري از سخنان و کارهاي بيهوده]؛
شانزدهم: کم خوردن و کم خفتن و کم گفتن؛
هفدهم: هر روز قدري از قرآن تلاوت کردن؛
هيجدهم: قدري از اذکار و دعوات ورد خود ساختن در اوقات معينه؛
نوزدهم: صحبت عالم و سؤال از او و استفاده از علوم دينيه؛
بيستم: با مردمان به حسن خلق و مباسطت مباشرت کردن؛
بيست و يکم: صدق در اقوال و افعال؛
بيست و دوم: توکل بر حقتعالي کردن در همۀ امور؛
بيست و سوم: بر جفاي اهل و متعلقان صبر کردن... و بدخويي نکردن؛
بيست و چهارم: امر به معروف و نهي از منکر به قدر وسع و طاقت کردن؛
بيست و پنجم: اوقات خود را ضبط کردن و در هر وقتي از شبانه روز وردي قرار دادن.
ملامحسن فيض کاشانی، «رسالۀ زاد السالک»، در: محمد فنايی اشکوری، عرفان اسلامی در متون عالمان شيعی، ص۱۵۹ـ۱۷۲و ص۲۸۲ـ۲۹۵.
http://eitaa.com/dreshkevari
🔹آقای انصاری همدانی اهتمامشان در کارهای خیر بود. بارها می گفتند: بهترین اعمال برای رسیدن به قرب خداوند، خدمت به خلق است، آن هم خلقی که مورد توجه خدا هستند، آن افراد برجسته ای که مورد قبول او هستند. اگر هم آنها نبودند، دیگران نهال هایی هستند که خداوند با دست خود کاشته است.
(عارف واصل حاج اسماعیل دولابی اعلی الله مقامه)
@bazmeghodsian
▫️شأنی والا و سینهای سالم داشت و هرگز کینهٔ احدی را به دل نمیگرفت.
نمیدانست مردم در چه حالاند و به خیالش هم نمیرسید که در وجود کسی هست که خدا را نافرمانی کند.
📚صوفیان اندلس (ترجمهٔ بخشی از رسالهٔ روحالقدس ابن عربی)، ذکر شیخ ابوعلی الشکّاز
@IbnAarabi
علامه حسن زاده آملی:
✍اسکندر افرودیسی
که از شاگردان ارسطو است
از وی سؤال می کند که:
ما از کجا بدانیم
که آن سویی و آن جایی هستیم؟
ارسطو برایش فرمود:
هر چه داناتر می شویم
بدان جا نزدیک تر می شویم
و چه خوش حرفی است
دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص318.
✍خدا بعضی از اساتید ما را رحمت کند که می فرمود:
چرا این قدر (شهوتِ تالیف) زیاد شده است؟
می بینید که پیکره عِلم را چطور مُثله کرده اند؟
حرفِ درست زدن چقدر مشکل است
و قلم روی کاغذ آوردن چقدر احتیاط می خواهد؟
دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص321
✍مرحوم آخوند
در تفسیر سوره یس، می فرماید:
یکی از رفقای ما خوب ادراک می کرد
و خوب می فهمید و مباحثه می کرد
ولی الان رو به دنیا آورده
و دنیا شکارش کرده
و آن نور عِلمش را از دست داده است
انسان به هر چه روی بیاورد
همان می شود
دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص802
✍خدا رحمت کند
جناب "آقا میرزا احمد آشتیانی" را
که خدمت ایشان شفا می خواندیم
یکی از رفقا خیلی حرف می زد
و ایشان هم خیلی صبور بودند
بالاخره روزی استاد به او گفت:
آقا شیخ،
عمامه را تحتُ الحَنَک قرار داده اند
تا حَنَکت را ببندی
و این قدر چانه و حرف نزنی!
بله، این دهان که بسته شد
دهان هایی باز می شود.
دروس شرح اشارات و تنبیهات. نمط سوم. ص۵۵۵.
علامه حسن زاده آملی.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#آیت_اشراق
🔻حاج اسماعیل دولابی:
نقل است از امام باقر (ع) که پنج چیز را از مردم روزگارت غنیمت بشمار
اینکه: در جمع آنها حضور داشته باشی و تو را نشناسند
غایب باشی و پیجویِ تو نشوند
در بین آنها باشی و از تو نظر و مشورت نخواهند
چیزی بگویی و حرف تو را نپذیرند
بر همین روال میتوان گفت که به آنها سلام کنی و جواب سلام تو را ندهند
اینکه از آنها قرض بخواهی و به تو ندهند
@mahzaredoost
📣🪧 #مراقبه
#می
#شرابروحانی
ساقیا! بده جامی، زان شراب روحانی
تا دمی برآسایم زین حجاب جسمانی
بهر امتحان ای دوست، گر طلب کنی جان را
آنچنان برافشانم، کز طلب خجل مانی
بیوفا نگار من، میکند به کار من
خندههای زیر لب، عشوههای پنهانی
دین و دل به یک دیدن، باختیم و خرسندیم
در قمار عشق ای دل، کی بود پشیمانی؟
ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمیخواهیم
حور و جنت ای زاهد! بر تو باد ارزانی
رسم و عادت رندیست، از رسوم بگذشتن
آستین این ژنده، میکند گریبانی
زاهدی به میخانه، سرخ روز میدیدم
گفتمش: مبارک باد بر تو این مسلمانی
زلف و کاکل او را چون به یاد میآرم
مینهم پریشانی بر سر پریشانی
خانهٔ دل ما را از کرم، عمارت کن!
پیش از آنکه این خانه رو نهد به ویرانی
ما سیه گلیمان را جز بلا نمیشاید
بر دل بهائی نه هر بلا که بتوانی
شیخ بهایی
📖 دیوان
📎 پ.ن:
* یکی از ارکان عرفان در تمام فِرَق صافیدلان، #مراقبه است. کمّلین و شامخین از عرفا برای مراقبه شیوهها متعددی را بیان کردهاند که یکی از آنها مراقبهی لطیفهی قلب است که در هر گروه و طایفهای شیوههای مختلفی دارد و اثر این مراقبه چنان قوی میباشد که شخص را متحول میکند.
اللهم ارزقنا المدامة الروحانیة
@maerefatallah