eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
727 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طریق بندگی
از علامه طباطبایی پرسیده بودند ، سخت ترین لحظات عمر شما کدام است ؟ فرموده بودند : فاصله ی بین دو وضو 🌷 کانال 🌷 📌 ورود به کانال 👈 @aansar313
هو ای درویش جمله خلقِ عالم همه روز در خیال و پندارند که مگر وجودی دارند و بکاری مشغولند و طلب مقصودی می‌کنند و نمی‌دانند که: "به‌جز خدایتعالى هیچ‌چیز و هیچ‌کس را وجود نیست و نبوده و نخواهد بود، خدایست که موجود است و همیشه بوده است و خواهد بود." اگر فهم نکردی روشنتر بگویم: بدانکه اگر کسی از موم صد چیز بسازد بضرورت صد شکل و صد اسم پدید آید و در هر شکلی چندین اسامی دیگر باشد. اما عاقل داند که بغیر از موم چیز دیگری موجود نیست و اینجمله اسامی که پیدا آمده، اسامی موم است. که این فقط موم بود که بجهات مختلف و باضافات و اعتبارات آمده است. "با خودی کفر و بیخودی دین است هرچه گفتیم مغز آن این است" از کتاب کشف الحقایق - عزیزالدین نسفی
📌امام (ع) اینگونه بود: ◀️برای کالا شخصا در بازار حضور می یافت؛ ◀️به بیمار میرفت؛ ◀️يونُس¬ِبْنِ‏ يَعْقُوب را که قبلا فَطَحی مذهب بود، کرد؛ ◀️برای شیعیان و شفای بیماران میکرد؛ ◀️مردم را در منزل به حضور می پذیرفت؛ ◀️ میداد و آنان را تکریم می کرد؛ ◀️برای دوستان می فرستاد، ◀️با خدمتکاران بر سر یک سفره می نشست؛ کسی را از سر سفره برای کار بلند نمی کرد؛ ◀️در تشییع جنازه مردم شرکت و را به آن سفارش می¬کرد؛ ◀️به نصحیت و مردم می پرداخت و برده آزاد می کرد؛ ◀️مردم را به رعایت سفارش می نمود؛ ◀️ضمن پاسخگویی به نامه های شیعیان، در موضوعات اجتماعی و نظام خانواده از جمله امر مشاوره می داد یا گاهی از دوستان خود مشورت می خواست. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص857؛ ج2، ص682. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج4، ص341. 📚کلینی، الکافی، ج1، ص219، ح4. ج1، ص321، ح11.ج5، ص289- 288، ح1. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص856. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🕯📢 🕋 خود را بر مراقبه نتواند داشت الّا کسی که به دوام محاسبه‌ی نفس خود را مؤدب گردانیده بود و از همه عادت‌ها منع کرده. و هرگاه که به مراقبه مشغول شود در دل جز یاد خدای تعالی نبود و اگر چه به زبان هیچ ذکر نگوید و هر که چنین بود او دایم در ذکر بود. 💠 و این معنا آن‌گاه در دل مستقیم گردد که شخص در حال ذکر گفتن و غیر آن، در بندِ آن بُوَد که نفی خواطر کند و هر چه در دل وی می‌آید آن را از دل می‌راند و از آن اعراض می‌کند و حاضر یاد خدا و معنی ذکر می‌شود در نفی و اثبات. شیخ کامل مکمل سید محمد بخاری 📔 مناهج الطالبین، الباب السادس، فصل اول در شرایط ذکر، ص ۱۸۴. @maerefatallah
🪧📣 🕌 اولی‌تر ذکری که مشایخ اختیار کرده‌اند ذکر لا اله الّا الله است باید که برین ذکر مداومت نماید از سر حضور و هیبت، تا اثر کند و ذوق پدید آید و هرگاه که ملالت یابد باید که ترک کند. 🔰 و نشاید که ذکر از سر ملالت گوید، بل اولی‌تر آن بود که ساعتی فرو گذارد و بعد از آن چون دل را نشاط ذکر پیدا آمد باز سر آن رود و به ذوق و عشق گوید. 🌟 چندانکه دل از محبت و تعلق ما سوی الله خالی‌تر بود، ذوق و اثر ذکر بیشتر باشد. شیخ کامل مکمل سید محمد بخاری 📖 مناهج الطالبین، الباب السادس، فصل اول در شرایط ذکر، ص ۱۸۵. @maerefatallah
عن ابی عبدالله علیه السلام: جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏. ✨امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد. ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و باز به خدا قسم، اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! منبع: الاختصاص شیخ مفید ج ۱ ص ۱۱۲
عَنْ مُعَلَّی بْنِ خُنَیْسٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمُوءْمِنِ، فَقَالَ: «سَبْعُونَ حَقّاً لاَ أُخْبِرُکَ إِلاَّ بِسَبْعَةٍ ؛ فَإِنِّی عَلَیْکَ مُشْفِقٌ أَخْشی أَلاَّ تَحْتَمِلَ». فَقُلْتُ: بَلی إِنْ شَاءَ اللّهُ. فَقَالَ: «لاَ تَشْبَعُ وَ یَجُوعُ، وَلاَ تَکْتَسِی وَیَعْری، وَ تَکُونُ دَلِیلَهُ وَقَمِیصَهُ الَّذِی یَلْبَسُهُ، وَلِسَانَهُ الَّذِی یَتَکَلَّمُ بِهِ، وَتُحِبُّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ، وَإِنْ کَانَتْ لَکَ جَارِیَةٌ بَعَثْتَهَا لِتُمَهِّدَ فِرَاشَهُ، وَتَسْعی فِی حَوَائِجِهِ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ، فَإِذَا فَعَلْتَ ذلِکَ وَصَلْتَ وَلاَیَتَکَ بِوَلاَیَتِنَا، وَوَلاَیَتَنَا بِوَلاَیَةِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ». مُعَلّى بن خُنَيس گوید: از امام صادق عليه السلام درباره حقّ مؤمن سؤال كردم؟ ✨حضرت فرمود: حقّ مؤمن بر مؤمن هفتاد حقّ است، كه من تنها هفت حقّ را برايت مى گويم، و من مى هراسم كه تاب نياورى! گفتم: ان شاء الله تاب مى آورم ، فرمود: تا او گرسنه است تو سير نخورى، تا او برهنه است تو نپوشى، راهنماى او باشى و لباس او باشى كه(عیوب) او را بپوشد و زبان او باشى كه بدان سخن گويد، و هر چه براى خود دوست دارى براى او دوست بدارى و اگر كنيزى در اختيار دارى براى او بفرستی تا فرش و بسترش را مرتب کند، دیگر اینکه شب و روز سعى در برآوردن حوائج او نمایی، وقتى اين چنين كردى به ولايت ما كه همان ولايت خداوند است نائل مى شوى. کافی(لِلکلینی) ج ۲ ص ۱۷۴
هو قال امیرالمؤمنین علی: التصوُّف أربعَةُ أحرُف تاء و صاد و واو و فاء التا: ترک و توبة و تُقاء الصاد: صبر و صدق و صفاء الواو: وُدٌّ و وفاء و وِرد الفا: فَرد و فَناء و فقر و محققین چنین شرح کرده‌اند که «المتصوف» یعنی آن کس که مسمی به تصوف است. و این اسم چهار حرف است. هر حرفی از آن مشتمل بر سه وصف که مجموع دوازده وصف می‌شود. پس شخصی مسمی به این اسم بدین صفات دوازده‌گانه باید متصف باشد تا موضوعٌ‌ له این لفظ تواند بود و اگر نباشد اطلاق این لفظ بر او مجاز. و ترتیب اوصاف و تحصیل آن که اول ترک هوا و توبه نمودن و رجوع کردن از معاصی و تحصیل مرتبهٔ تقوی است پس هر مرتبه موصوف است به حصول مرتبهٔ ما قبل تا سه مرتبهٔ اول حاصل نشود، داخل در مراتب ثانیه نمی‌شود. این موافق است با آیه إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُون زیرا که صبر و صدق و صفا از اخلاق حمیده و اوصاف اولیاست و این مرتبهٔ ثانیه، ادنی از مرتبهٔ ولایت و معرفت است و مسمی است به عین‌الیقین و اول ظهور آثار ولایت و تصرف است و مرتبه چهارم که فرد و فقر و فناست، مرتبهٔ ثالث از ولایت و معرفت است و آن مرتبه مسمی به حق‌الیقین است. ریاض العارفین رضاقلی‌خان هدایت @zonnoun
هدایت شده از علامه حسن زاده آملی
📝نگرش وحدتی عارف به موجودات تلمیذ: در خصوص فرازی دیگر از کلام ابو محمد رویم سوال شد که میگوید ((التصوف ترک التافضل بین الشیئین)) استادعلامه طباطبایی:عارف باید هنگام نظر کردن به موجودات،به حساب اینکه همه آفریده حق اند،فضیلتی میان آنها قائل نشود و گویا می خواهد بگوید با نظر وحدت به آنها نگاه کند 📚ثمرات حیات جلد 1 جلسه شصت و یکم ص ۲۸۵ @alamehasanzadeamoli
هدایت شده از آزمایشی
📌دین فقط نماز و روزه نیست. دین، انسانیت و اخلاق و گشاده‌رویی است. مشکل ما این است که به لحاظ اعمال عبادی[ظاهر دین]، مومن هستیم ولی از حیث اخلاق[باطن دین]، کافریم. @tabeshe_agahi
هو چهل قاعده از قاعده هشتم : هیچگاه نامید نشو اگر همه درها به رویت بسته شوند، سرانجام او کوره راهی مخفی را که از همه پنهان مانده به رویت باز میکند، حتی اگر هم‌اکنون قادر به دیدنش نباشی. @doaejabat www.Duaotaviz.blog.ir
هو قاعده یازدهم:  قابله می داند که زایمان بی درد نمی شود. برای آنکه “تو”یی نو و تازه از تو ظهور کند باید برای تحمل سختی ها و دردها آماده باشی. چهل قاعده از @doaejabat