📣 #انعکاس| معرفی الگوهای مشارکت عمومی-خصوصی متناسب با فعالیتهای سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار
👤 سخنران:
▫️ مهدی بختیاریزاده
🔺مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و ترهبار
▫️ کوهسار خالدی
🔺کارشناس سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی و اقتصاد کشاورزی
▫️ قاسم مؤذنی
🔺متخصص تأمین مالی، سرمایه گذاری و مدیریت ریسک
دبیر:
▫️ ایمان رادیپور
🔺رئیس گروه مطالعات ساماندهی مشاغل، میادین و آرامستانها
📆 چهارشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰
🏢 خیابان خیام، ساختمان شماره ۲ شهرداری تهران، سالن جلسات طبقه ۳
📱 برای حضور در نشست فوق، مشخصات خود را به آیدی @rpctehran_admin ارسال نمایید.
#الگو
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| مقایسه روند نظامسازی در انقلاب مصر با انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
👤 با حضور:
➖محسن ردادی
➖محمد عترت دوست
🔵 دبیرعلمی: فاطمه آدینه وند
📅 چهارشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰
🏢 تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، دانشکده علوم انسانی
#بیانیه_گام_دوم
#نظام_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| گردهمایی علمی جهاد مالی؛ از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی
🎙استاد علیرضا اعرافی
🔹سخنران افتتاحیه
⏰ساعت ۸
🎙استاد سید محمدعلی مدرسی
🔹حکم جهاد مالی در مذاهب فقهی
⏰ساعت۸:۳۰
🎙استاد محمد قائنی
🔹شرط تمکن مالی در جهاد مالی و تداخل آن با سایر واجبات مالی
⏰ساعت۹:۱۵
🎙سردار حسن پلارک
🔹جهاد مالی؛ راهکارها وفرصتها
⏰ساعت۱۰:۰۰
🎙استاد حمید پارسانیا
🔹رویکرد تمدنی به جهاد مالی و علل مغفول ماندن آن
⏰ساعت۱۱
🎙استاد سعید واعظی
🔹شمول حکم جهاد مالی نسبت به جهاد موجود در خارج از مرزها
⏰ساعت۱۲:۳۰
🎙استاد محسن اراکی
🔹حکم جهاد مالی و شمول آن نسبت به بانوان
⏰ساعت۱۳:۲۰
📆 پنجشنبه، ۱ آذر۱۴۰۳، ساعت ۷:۴۵ صبح
🏢 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، سالن فقاهت
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| مبانی مردمیسازی انفال
👤 با ارائه:
حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدرضا رضی بهابادی
📆 پنجشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸:۱۵ صبح
🌐 لینک پخش زنده:
https://gharar.ir/r/23ef560a
#اقتصاد
#انفال
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📃 #یادداشت| همبستگی اجتماعی لازمه حیات مقاومت
🔻 قسمت اول
🔸 در جهان آشفته امروز، که امت اسلامی از هر سو مورد هجوم فکری، فرهنگی و سیاسی قرار گرفته است، بازگشت به اصل الهی «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» (آلعمران: ۱۰۳) تنها راه نجات و سربلندی مسلمانان است. اما رسیدن به این نکته بدون بازکردن دروازههای ارتباطی ملتها با یکدیگر ممکن نیست! «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُونَ» (آل عمران: 200) مردمی که نتوانند با هم ارتباط داشته باشند و اخت شوند چگونه میتوانند زمینه صبر دسته جمعی را ایجاد کنند؟ پس خرده نگیریم اگر مشاهده میکنیم برخی مردم ما در میادین شهر و خیابانها و بازار، زندگی روزمره را سپری میکنند بدون آنکه اضطراب مردم لبنان و فلسطین را داشته باشند. ایجاد این کریدور ارتباطی با کیست؟ غیر از حاکمیتها؟ لذا وظیفه حاکمیتها و دولتها آن است که زمینه پیوند هر چه بیشتر مردم را فراهم کنند، نه آنکه با نگاه امنیتی به دنبال تفکیک مردمان امت باشند.
🔸 شاید با جرئت بتوان گفت مضرترین چیز برای این موجودیت ، نگاه امنیتی به این مقوله باشد، نگاهی که با دغدغه درست ریشههای اصیلی را میخشکاند.
البته که ایجاد این ارتباط خطراتی دارد، احتمال نفوذهایی دارد، احتمال رفتارهای غلطی دارد، تنشهایی دارد و... اما مگر میشود به خاطر چالشهای اقتضائی هر اجتماعی چنین سرمایه عظیمی را سوزاند؟ پس اربعین چگونه مدیریت میشود؟ جز با مردم؟ آیا ما امکان قیام نخبگان و پیشرانان مردم را برای تامین اولیات ارتباطی فراهم کردهایم؟
قرآن کریم با تاکید بر «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (حجرات: ۱۰) برادری را، نه یک شعار، بلکه یک وظیفه الهی دانسته است که باید در تمام عرصههای زندگی فردی و اجتماعی امت اسلامی تجلی یابد. هر شکاف در صفوف امت، خیانت به این پیمان مقدس است و راهی برای نفوذ دشمنان اسلام باز میکند.
قطعا دشمنان امت ما به خوبی دریافتهاند که قدرت امت اسلامی نه در نگاه قدرتمند امنیتی و نه در قدرت نظامی و موشکی که در وحدت و همبستگی ماست. از این رو، با ابزارهای گوناگون تلاش میکنند تا مسلمانان را از یکدیگر جدا کنند و درگیر اختلافات داخلی نمایند. قرآن کریم در اینباره هشدار داده است:
«وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم» (انفال: ۴۶)؛ زمینه ایجاد نزاع و اختلاف کی پدید میآید؟ وقتی که انسانها از هم فاصله دارند... مگر نبود دامن زدن به اختلاف بین شیعیان لبنان و ایران؟ چرا زمینه این اختلافات گسترده شد؟ چون مردم ارتباطی با هم نداشتند! مردم لبنان کی میتوانستند مشاهده کنند مجاهدت مردم ایران را؟ و مردم ایران کی میتوانند مشاهده کنند مجاهدت همکیشان خویش در سوریه را؟
🔵 حربه معاویه در جدا نگه داشتن مسمانان از هم
ابن اعثم کوفی در کتاب الفتوح مینویسد :
"معاویه، پیوسته تلاش میکرد تا اهالی شام با عراق و حجاز ارتباط اندکی داشته باشند و مردم شام، اسلام را از منظر او ببینند. او با حصر فرهنگی مناطق حاکمیتی خود، از این روش استفاده فراوانی برد؛ برای مثال میتوان به منع از رفت و آمد محدثین سایر بلاد اسلامی به حوزه حکومتی خود، جلوگیری از خروج واقامت شامیان در خارج از شام به مدت طولانی، جلوگیری از کتابت ونقل احادیث نبوی (علیه السلام) در شام و ترویج علوم و فنون دیگر بجای علم حدیث (که منشأ ورود بسیاری از اسرائیلیات و فرهنگ ساختگی یهود به کتب اسلامی شد) اشاره کرد.
معاویه سخت مراقب بود تا مردم شام، از ناحیهای جز خود او تغذیه فکری نشوند. عدم اجازه وی به ابوذر که تبعیدی عثمان به دمشق بود، برای ماندن در این منطقه، به همین دلیل بود. بعدها نیز هر کسی که به شام میآمد و معاویه متوجه میشد که افکار او ممکن است ذهن مردم شام را، به قول او، فاسد کند، وی را از شام بیرون میکرد."
فضای مجازی و رسانه رسمی و نیمه رسمی بخش کوچکی از این جنگ و مبارزه است فضایی که زمین بازی آن توسط مستکبرین جهان طراحی و مدیریت میشود. در چنین بستری راهکار ارتباط مستقیم انسانها با یکدیگر است، همان ارتباط چهره به چهره و فیزیکی... ایجاد این میدان باعث پدید آمدن میکرو رسانههایی میشود که در آن شیب زمین بازی به نفع ما میچرخد...لکن ما در این جنگ روانی نه تنها زمینه پیوند مردم با یکدیگر را به خوبی باز نکردیم بلکه در جنگ روایتها هم میدان را در برخی حوزه ها واگذار کردیم...
⁉️اما راهکار چیست؟
چگونه می شود میدان را کمی باز کرد؟
✍️ محمدعلی غفوریان
#مقاومت
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| برای ایجاد مردمسالاری، باید فرصت رشد مردم را فراهم کرد
🔻کسانی که میگویند مردم نباید چیزی از جنگ بشوند، اشتباه میکنند
🔻میگویند به مردم نگوییم تا آب در دلشان تکان نخورد؛ نمیگویم مردم بترسند و دلهره داشته باشند اما باید بدانند که در معرض جنگ هستیم
🔻اجازه بدهیم مردم نسبت به جنگ خودشان را مسئول بدانند
🔻اگر قرار بود در دفاع ۸ ساله بگوییم مردم بگذارید ما سلحشورانه جنگ را تمام میکنیم که حماسه دفاع مقدس رخ نمیداد.
🎙 حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
#مقاومت
#مردم_سالاری
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| روستای موشکی کیاسر
🔸 روستایی مجهز به فناوری ساخت تسلیحات موشکی
✳️ پینوشت: یکی از مهمترین مسیرهای پیروزی جبهه مقاومت، جهش تولید تسلیحات با مشارکت مردم منطقه است.
#مردمی_سازی
#مقاومت
#الگو
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| نشست تخصصی "الگوی مشارکت و نظارت مردمی در سیاستگذاری فرهنگی و اجرایی سازی آن"
🔸 ارائهدهندگان:
👤 حجتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
👤 دکتر محمدعلی خواجه پیری
صاحبنظر و فعال فرهنگی مردمی
❇️ با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، صاحبنظران و فعالان مردمی
📆 یکشنبه، ۴ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 تهران؛ خیابان آیت الله طالقانی، پلاک ۴۳۶؛ طبقه همکف؛ سالن فرهنگ
💠جهت حضور به شماره ۰۹۱۹۲۸۹۹۹۷۸ پیام دهید.
#فرهنگ
#نظارت
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📡 #خبر| تحقق دولت اسلامی با نقشآفرینی میلیونی مردم
🎤 سردار غلامرضا سلیمانی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین:
🔸 پرداختن به آسیبهای اجتماعی بهصورت مردمپایه برای ما اهمیت راهبردی دارد و مردم باید در این حوزه نقشآفرین باشند.
🔸 بسیج گام دوم یعنی، دهها میلیون نفر از مردم ایران در عرصههای نقشآفرینی برای تحقق دولت اسلامی و برای تحقق همه جنبههای مردمسالاری اسلامی، مشغول به فعالیت هستند.
🔸 بزرگترین معروف به فرموده امامین انقلاب حفظ جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی حرم است و حفظ آن بزرگترین معروف است و برای حفظ آن از لحاظ نظامی و امنيتی به بازدارندگی رسیدهایم. اما حفظ جمهوری اسلامی از آن منظر اهمیت دارد که مردمسالار باشند و مردم و جوانها عناصر اصلی نقشآفرینی باشند. اینجاست که امربهمعروف اهمیت پیدا میکند.
#بسیج
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 #انعکاس| پویش نقش ما
🔸 با پویش نقش ما دعوت کننده مردم آزاده ی دنیا به ایستادگی در سمت درست تاریخ باشیم
🔻 با اختصاص بخشی از
وقت روزانه ی خود به
گفتگو با مردم ایران و جهان
آنها را به ایجاد بزرگ ترین جمعیت
جهانی مبارزه با اسرائیل دعوت کنید و
تشکیل دهنده ی این حرکت جهانی باشید.
📱 ربات نقش ما آماده کمک به شما برای انجام فریضه فوری و قطعی تبیین است:
🌐 ble.ir/naghshema_bot
#تبیین
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
مردمی سازی، میراث رئیسی عزیز.pdf
3.18M
📃 #یادداشت| مردمیسازی، میراث شهید رئیسی عزیز
🔸 در دولت سیزدهم، رویکردی متفاوت و جدید با عنوان «مردمیسازی دولت و حکمرانی مردم» در دستور کار دولتمردان قرار گرفت. رویکردی که در کنار مردمداری، بسیار حائز اهمیت میباشد. مردمیسازی به عنوان میراث شهید جمهور، آیتالله سیدابراهیم رئیسی تا ابد در تاریخ ایران اسلامی ماندگار خواهد بود.
🔻 در نوشتار حاضر، به بخشی از اقدامات، تجربیات و فعالیتهای صورت گرفته در حوزه مردمیسازی دولت اشاره خواهد شد
✍️ علی قرقچیان؛ دستیار رئیس دانشگاه یزد در امر مردمیسازی دولت
#مردمی_سازی
#شهید_جمهور
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
💠 منطق بسیج
🔆 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
امام (رضوان الله علیه) با دوراندیشی تشخیص داد که برای آسیبناپذیر شدن کشور و ملّت و انقلاب، نیاز مبرمی وجود دارد به یک نیروی گستردهی عظیم مردمی، چون انقلاب مال مردم است، کشور مال مردم است... این مردمند که میتوانند از کشورشان و از انقلابشان دفاع کنند...این راه را امام مشخّص کرد: بسیج. این منطق بسیج است.
#بسیج
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📚 #معرفی_کتاب| ربّیون مقاومت
🔸 مباحث قرآنی در تحلیل وضعیت جبهه مقاومت در تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی
🔻 یکی از نیازهای امروز ما در میان عموم جامعه متدین، در جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و حلقههای میانی انقلاب اسلامی و چهبسا در کل جبهه مقاومت و برادران مجاهدی که در خط مقدّم در حزبالله لبنان و حماس فلسطین هستند، داشتن یک الگوی فکری و عملی صحیح اسلامی و قرآنی برای فهم صحیح میدان و اقدام بههنگام و درست است. یکی از الگوهای قرآنی که در تبیین شرایط امروز ما در نبرد میان حق و باطل بسیار کاربردی است، الگوی ربّیون است که به عنوان یک قاعده برای جبهه حق در ابتلائات شدید و از جمله در معرکه جنگ به آن تصریح شده است.
🎙 حجتالاسلام استاد محمدرضا عابدینی
✍️ گردآوری و تدوین: مجموعه ربیون مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
📖تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه
👇🏻تهیه کتاب از طریق وبگاه:
▫️baste.1542.org
✅ برای دریافت بسته با ۷۰٪ تخفیف عدد ۷۲ را به ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک کنید.
#مقاومت
#حلقه_میانی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| رهبر معظم انقلاب اسلامی از دریچه تفکر اجتماعی
🔸 موضوع نشست سوم:
«آیت الله خامنهای مدظله العالی و مسئله انسجام ملی»
👤 با ارائه دکتر سینا کلهر
✳️به همراه گفتگو و پرسش و پاسخ
📆 سهشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰
📎 پیوند نشست:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/saman2/moavenin
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| هدف حکومت
🔸 هدف از حکومت رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آید و هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد.
🎙 سیداحمد عبودتیان
#امامت_امت
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| نشست علمی «فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنهای»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
📆 سه شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۳، ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🏢 شهرک قدس، کوچه ۳۱، پلاک ۳
#دولت_اسلامی
#مردم_سالاری
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
بسیج ایستاده بر قله مشارکت مردمی.docx.pdf
415.3K
📃 #یادداشت| بسیج مستضعفین؛ ایستاده بر قله مشارکت مردمی
✍️ حمید فعلی
🎓 دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و مدیر مسئول نشریه احقاق
#بسیج
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| نشست علمی «نقدی بر قرائتهای دمکراسیخواهانه از نقش مردم در مشروعیت سیاسی»
📗کتاب اول: پیامبری و قرارداد «اثر مرحوم حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی»
🔺جلسه اول: نقدی بر رویکرد فقهی
🎙با حضور: حججالاسلام: محمد متقیان، سیدمحمد ریاضتی، سجاد قدک، محسن فیروز تبار، قاسم حمودی و حسین حمزه
📆 سهشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵
🏢 قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات
#دموکراسی
#مردم_سالاری
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| سلسله نشستهای هیأت و جهانیاندیشی
❇️ روایتلبنان
👤 با ارائه:
سیداحمدعبودتیان
📆 چهارشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۳۰
🌐 بصورتمجازی
🖇 ثبتنام:
ارسال عدد۳ به سامانه۳۰۰۰۱۵۴۲
#مقاومت
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| پویش هر هیئت یک هسته مقاوت
❇️ جهت شرکت در این پویش:
1️⃣ از اقدامات هیأت دانشجویی خود در راستای کمک به جبهه مقاومت گزارش تصویری و روایت متنی تهیه کنید. 📷📋
2️⃣ گزارش تصویری و روایت متنی از اقدامات هیأت را به همراه #هر_هیأت_یک_هسته_مقاومت در شبکههای مجازی منتشر کنید.📱
3️⃣ تصاویر و روایتها را به شناسه زیر ارسال کنید.
🆔 @heyat_moqavemat (ایتا)
❇️ اقدامات هیئات دانشجویی میتواند در راستای تبیین و یا جمعآوری کمک مالی باشد.
📌 همچنین میتوانید در راستای تبیین و با جمعآوری کمکهای مالی هیئات دانشجویی کشور برای مردم لبنان، از طریق پویش ایران همدل با شمارهگیری#۱۴* اقدام فرمایید.
✉️ اقدامات مالی هیئت خود را نیز علاوه بر اقدامات فوق به همراه #به_توان_هیئت به شناسه مذکور ارسال نمایید.
🔺همچنین از طریق شناسه فوق آماده پاسخگویی به سوالات شما پیرامون پویش هستیم.
#مقاومت
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📃 #یادداشت| میدانهای اقتصادی مشترک؛ راهی برای همبستگی اجتماعی امت اسلامی
2️⃣ قسمت دوم
🔻 جنگ، جنگ آوارگان است؛ جنگ ارادهها
✍️ جنگ امروز نه جنگ تکنولوژی (که البته جنگ تکنولوژیک هم هست) و نه جنگ نظامی (که البته نظامی هم هست) و نه امنیتی است (که البته امنیتی هم هست). به تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب در رابطه با اوضاع منطقه از همین رو است: "معلوم است که قدرت سلطهگر به آسانی و بزودی تسلیم نمیشود و عقب نمینشیند. این مبارزه باید استمرار پیدا کند تا یک ملت بتواند جایگاه خود را مستحکم کند؛ شما امروز در حال ادامهی این مبارزهاید. این مبارزه همیشه در میدان جنگ نیست؛ اما همیشه در میدان ظرفیتهای انسانی است؛ همیشه در میدان اراده هاست. ارادهی ملت وقتی بر ادامهی راه استقلال و عزت باشد، پیش خواهد رفت؛ این اتفاقی است که در ایران افتاد." (حضرت آیت الله خامنهای ۱۳۸۶/۰۸/۰۹)
ایشان بارها با تعابیر مختلف این بیان را دارند که صحنه باید متفاوت درک شود. صحنه یک عرصه نظامی بین دو نیرو نظامی در منطقه نیست بلکه ایشان صحنه را درگیری دو ملت و دو امت و دو اندیشه و دو اراده در تقابل با یکدیگر درک میکنند.
۸ سال دفاع مقدس در تاریخ سیاسی ما نیز همین درس را به ما میدهد. در ۸ سال جنگ مطلقا، مطلقا برتری نداشتیم.
ما برتری تکنولوژیک نداشتیم؛ ما برتری امنیتی نداشتیم؛ برتری نظامی هم نداشتیم و حتی برتری مالی نیز نداشتیم. ملت ایران فقط در یک حوزه برتری داشتند و آن هم اراده بر حفظ نظام و آن هم نشات گرفته از همبستگی اجتماعی تنگاتنگی بود که حول اندیشه مردمسالاری حضرت امام برای مردم ایران رقم خورده بود.
💠 تاکید خداوند متعال در قرآن کریم نیز از همین جهت میباشد: «إنّ الّذینَ قالُوا رَبُّنُا اللَّه *ثُمَّ استَقامُوا* تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَه ألَّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ أبشِرُوا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم تُوعَدونَ» (آیه ۳۰/سوره فصّلت)
استقامت و اراده بر حفظ ایمان لازمه مومن بودن است. ماندن در حریم امن الهی نیازمند استقامت است و سابقا عرض کردیم یکی از مهم ترین مسیر ها برای تحقق این استقامت را خداوند متعال متصل می داند با ارتباط و صبر دسته جمعی «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُونَ» (آل عمران: ۲۰۰) لکن هر رابطهای در اجتماع زمینهای میخواهد و لذا مشاهده میشود که زمینههای ارتباطی در اسلام بیش از هر یک از ادیان دیگر است. این زمینههای ارتباطی
🔹گاه از جنس اعمال عبادی (مانند: نماز جماعت، نماز جمعه و اعمال مذهبی گروهی نظیر ادعیه و مراسمات ذکر و...) است
🔹و گاه فرهنگی (مانند: اصل صله رحم، رسیدگی به همسایه، معاشرت بین مومنین، پایگاهسازی اجتماعی مساجد و...)
🔹و گاه از جنس اقتصادی است (مانند: انفاقات، خمس، زکات، قرض، تعاون و...)
فعال نمودن هر یک از این بسترها موجب همبستگی بیشتر جامعه اسلامی شده و زمینه صبر دسته جمعی برای آحاد مسلمین جامعه فراهم میشود.
اما شاید یکی از پر تکرارترین دستورات در زمینههای ذکر شده دستور به ایجاد بسترهای اقتصادی حمایتی بین مومنین است.
این موضوع را میتوان از دستورات متعدد خداوند متعال در قرآن حول انفاق و حمایتهای جمعی اقتصادی و... و از دستورات معصومین علیهمالسلام در جای جای روایات مشاهده کرد.
⁉️ اما چرا به این زمینه به این میزان پرداخته شده؟
برای همبستگی اجتماعی بین مردمان یک جامعه کمتر مقولهای به اندازه ارتباط اقتصادی سالم بین اعضای جامعه موجب گره خوردن انسانها با هم میشود. اساسا ارتباط اقتصادی و حمایت اقتصادی انسانها از یکدیگر موجب نیازمند شدن انسانها به هم و تامین نیازها از یکدیگر میشود.
در این راستا اندیشمندان مختلفی به ابعاد اجتماعی ارتباط اقتصادی بین انسانهای یک جامعه پرداختهاند.
▪️ همبستگی ارگانیکی، امیل دورکیم
به طور مثال امیل دورکیم در کتاب تقسیم کار اجتماعی بیان میکند:
"در جوامع پیچیدهتر، تقسیم کار باعث میشود که افراد نقشهای تخصصی داشته باشند و این تخصصها باعث ایجاد وابستگی متقابل میشود. به عبارت دیگر، افراد برای انجام وظایف خود نیازمند یکدیگر هستند و این وابستگی متقابل موجب ایجاد همبستگی جدیدی میشود که بر اساس تفاوتها و تخصصها استوار است."
اگر چه منظور دورکیم در این جا به صورت خاص قهری بودن شکلگیری روابط اجتماعی در تعاملات اقتصادی است اما به خوبی نشان میدهد یکی از زمینههای گره خوردن جوامع مختلف ارتباط گرفتنهای اقتصادی با یکدیگر است.
ادامه دارد👇
⬅️ همچنین ماکس وبر نیز در کتاب اقتصاد و جامعه خود، به همین مفهوم میپردازد. البته همانطور که پیشتر عرض کردیم وبر نیز اقتصاد را تنها عامل همبستگی اجتماعی نمیداند و بلکه میگوید فرهنگ، ایدئولوژیها، و هویتهای اجتماعی نیز نقش اساسی دارند. اما در عین حال اقتصاد را عامل بسیار پررنگی در شکلدهی این روابط بیان میکند. او میگوید هویتهایی که حول روابط اقتصادی شکل میگیرد میتوانند بر بسیاری از روابط اجتماعی افراد جامعه اثرگذار باشد، این هویتها میتوانند همبستگیهای اجتماعی را تقویت کنند ، بهویژه زمانی که افراد با فرهنگهای مشابه یا ایدئولوژیهای همراستا در تعامل هستند.
در واقع به زعم وبر جوامعی که فرهنگ مشابه و ایدئولوژی یکسانی دارند (مانند مسلمانان مستقر در خاورمیانه با تفکر مقاومت) اگر در بین جوامع خود روابط اقتصادی را شروع کنند، همبستگی اجتماعی آنان گسستناپذیر میشود.
💠 زمینهسازی اقتصادی برای همبستگی اجتماعی در صدر اسلام
اگر نگاهی به تاریخ صدر اسلام نیز بیاندازیم متوجه میشویم که اساسا یکی از شرایطی که حضرت رسولالله (ص) برای پیوند هر چه بیشتر بین مومنین ایجاد میکنند ایجاد شرایط اقتصادی مشترک است.
شاید پررنگ ترین واقعهای که بتوان در موضوع به آن اشاره کرد دستور به عقد اخوت بین مهاجرین و انصار پس از هجرت پیامبر و همراهان ایشان به مدینه بود. پس از دستور پیامبر به ایجاد عقد اخوت بنا شد انصار زندگی خودشان را با مهاجرینی که همه زندگی خود را برای اسلام رها کردند و پشت سر گذاشتند، به دو نیم تقسیم کرده و به اشتراک بگذارند یعنی هر مهاجر در منزل یکی از انصار جای گزیند و با هم کسب و کار مشترک داشته باشند و با هم زندگی را سر کنند تا جایی که در کتاب تاریخ المدینه آمده است:
...فكانوا يكفونهم المؤنة ويقاسمونهم التمر، حتى إن كان أحدهم ليكون له المرأتان فيخير أخاه المهاجر في إحداهما...
در واقع زندگی مشترک در تعالیم اسلامی یعنی مشترک به معنای حقیقی؛ یعنی تقسیم دارایی و تقسیم منافع
⚠️ حال ما مردمانی هستیم که در این برهه از تاریخ ایستادهایم
در شرایطی به سر میبریم که مسلمانان شیعه حول محور مقاومت به خاطر مبارزه با استکبار اموال و اراضی خود را رها کردهاند و به ما پناه آوردهاند اگر رسول خدا در بین ما بود چه دستوری را بر ما فرض میدانست؟ چه کاری را بر ما واجب میکرد؟
❇️ در قسمت بعدی حداکثر و حداقلهای پیدایش زمینههای اقتصادی را برسی خواهیم کرد
✍️ محمدعلی غفوریان
#اقتصاد
#مقاومت
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| بزرگداشت چهلوپنجمین سالروز تصویب قانون اساسی و اختتامیه رویداد مردممدار
با حضور:
♦️ آیتالله دکتر حسینعلی سعدی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
عضو مجلس خبرگان رهبری
عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
♦️ دکتر خیراله پروین
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
عضو حقوقدان شورای نگهبان
عضو هیئت موسس انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📆 دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۴
🏢 مؤسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت
📣 #انعکاس| دومین همایش سالانه جبهه فعالان اقتصاد مردمی
👤 با حضور اساتید:
▪️دکتر سید مهدی زریباف
▪️دکتر روح الله ایزدخواه
▪️مهندس امیر شکوهینیا
📆 پنجشنبه و جمعه، ۸ و ۹ آذر ۱۴۰۳
🏢 مؤسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه)
✅ اگر شما هم تولیدکننده هستید میتوانید با ثبتنام در لینک زیر با ما همراه شوید.
emardomi.ir/hamayesh
#اقتصاد
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
بله | ایتا | ویراستی | آپارات | سایت