📣 #انعکاس| بازخوانی «مسأله مردم» در ایدهها و پیشنویسهای قانون اساسی
🔸بازخوانی پیشنویس و آراء شهید صدر
ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی
🎴شیوه برگزاری: حضوری | مجازی
➖سهشنبه➖ ۲۱ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵➖
📌 جهت شرکت در برنامه از طریق لینک زیر ثبتنام نمایید.
https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/
#قانون_اساسی
#مردمی_سازی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📣 #انعکاس| بررسی تطبیقی نسبت مردم با حکومت در دو الگوی «لیبرال دموکراسی» و «مردمسالاری دینی»
با حضور:
👤 دکتر حسامالدین حائریزاده
معاون اندیشکده یقین
➖سهشنبه➖ ۲۱ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۳:۰۰➖ اندیشکده یقین➖
🌐 پیوند شرکت در جلسه:
*https://vc.isu.ac.ir/ch/basij-torab
#مردم_سالاری_دینی
#دموکراسی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
✅ عابدی ، مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش:
🔸توسعه اهداف و اقدامات آموزش و پرورش، نظارت مردم و مردمی سازی و تسهیل فعالیت های آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع از اهداف قانون شوراها است.
🔸 آموزش و پرورش با دارا بودن بیش از ۱۶ میلیون دانش آموز و یک میلیون پرسنل مستقیم به مساعدت در اجرای تمام و کمال قوانین نیاز دارد.
🔸 رویکرد مردمی سازی به طور جد در دستور کار ما قرار دارد.
🔸 حضور پر رنگ مردم در بحث پیشبرد اهداف و امور آموزش و پرورش در قانون مرتبط با این شورا دیده شده است.
🔸 در استان سمنان بالغ بر ۴۰ هنرستان جوار مصوب شده که تاکنون ۲۰ هنرستان راه اندازی شده است.
🔸استان سمنان یکی از استان هایی در کشور بوده که شورای آموزش و پرورش با مدیریت استاندار سمنان بسیار خوب، فعال و با جدیت برگزار شد.
🔸 استان سمنان تاکنون در بحث شورای آموزش و پرورش و مباحث مرتبط با این اداره کل جز ۱۰ استان برتر کشور است.
🔸 شورای آموزش و پرورش را می توان محور گسترش آموزش های مهارت محور در نظر گرفت.
🔸 خوشبختانه مهندس هاشمی، استاندار سمنان به صورت جهادی پای کار شورای آموزش و پرورش استان هستند.
@ostsemnan
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📄 #یادداشت| تأملی بر مردمیسازی اداره امور عمومی
🔸 متن گفتاری از دکتر علیرضا چیتسازیان
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔰 چیستی و چرایی مردمیسازی
⬅️ در مسئله چیستی و چرایی مردمیسازی اگر این مسئله را با مفاهیم مشارکت مدنی یا مشارکت مردمی غرب بخواهید تفسیر و معنا کنید، دچار اشتباه خواهید شد
⬅️ در نظریات مختلف مدیریت دولتی، مشارکت مردمی را برای مشروعیت و مقبولیت بخشی به دولت به کار میبرند، در واقع اصل را دولت میدانند
🔰 اما در اسلام این مردم هستند که اصل هستند
⬅️ حتی در آیه ۲۵ سوره حدید، کار اصلی بعد از ارسال پیامبران به دوش مردم است
⬅️ موضوع اصلی برای اسلام در مردمیسازی این است که انسانهاساخته بشوند
🔰 نقش انفاق در مردمیسازی
🔹 اسلام همه را پایکار آورده است تا انسان به درجهای به نام «حکمت» برسد و این با انفاق محقق میشود
⬅️ با این محقق میشود که از جیب و زمان و آبرو بگذارد تا جامعه ساخته شود
وقتی انسان این گونه انفاق کرد، هم خودش ساخته میشود و هم جامعه را میسازد
⬅️ فلسفه اصلی حکومت اسلامی همین است که فضا را فراهم کند تا مردم در اداره امور دخیل باشند
🔰 نهادسازی در اوایل انقلاب:
🔹 در اوایل انقلاب ما میبینیم که نهادسازیهایی توسط امام (ره) انجام شده است؛
ولی در مواردی که در دست دیگران بوده است، مردمیسازی تا حد شورا تقلیل پیدا کرده است
⬅️ درست این است که مثلاً نهادی مانند نهضت سوادآموزی میتوانست در آموزش و پرورش امروزی کمک کند؛ یعنی نقش مردم در این بخش فعال شود
⬅️ در واقع باید دولت زیر ساخت را برای فعالیت مردمی فراهم میکرد ولی چنین نشده است
⛔️ باید دقت شود که مردمیسازی یک الگو نیست که در همهجا اعمال شود؛ بلکه اقتضائاتی دارد که در هر موضوع باید رعایت شود
🔰 مثالهای در این رابطه:
1️⃣ در مراتع یک مدیریت محلی از زمان قدیم وجود داشته است که میدانستند به چه میزان بکارند تا به زمین برای نسل های بعدی حاصلخیز بماند؟
چگونه به کار بگیرند که سودآور باشد؛ اما با دولتی کردن آن، این مدیریت را از بین بردند و با دولتی کردن مراتع به آن ها لطمه زدند، در حالی که اگر در دست روستاییان بود، هم بیکار نمیشدند و هم مراتع حفظ میشد
2️⃣ در مورد مدارس است که قبلاً میبینیم مدارس کاملا محلی اداره میشدند؛
چون اقتضای هر محله را افراد محل میدانستند. امروزه با این حرکت دولتی کردن مدارس، معلم میبیند کارمند دولت است و اصطلاحاً کارمندی کار میکند نه کاری که از سر انگیزه باشد
3️⃣ بحث فقرا مطرح است. الان عمده بحث حمایتی از طرف دولت است؛
درحالیکه نظر اسلام، اتصال خانواده توانمند به خانواده مستضعف است. یعنی این ارتباط فردی دوبهدو موضوعیت دارد، که در نتیجه آن، حل مسئله استضعاف فکری در کنار پیوستگی جامعه اسلامی به یکدیگر رخ میدهد
🔰 ملاحظه بعدی، بحث روانشناختی اجتماعی است. باید بدانیم که این بحث مردمیسازی چگونه و با چه روشهایی میتواند پیادهسازی شود که مردم را در اداره امور دخیل کند؟
⬅️ یعنی با روشهای روانشناسی، یک حرکت اولیه در درون انسانها اتفاق بیفتد
🔰 اصل تدریج:
🔹 ملاحظه سوم توجه به اصل تدریج است.
تدریج یعنی:
کمکم مسئولیتها بر دوش مردم قرار بگیرد؛ زیرا احتمال دارد مردم در برابر مسئولیت سنگین واکنش نشان دهند
🔹 ملاحظه چهارم هم این است که از حوزههای با ظرفیت شروع کنیم و کمکم وارد حوزههای دیگر بشویم
⬅️ مثلاً در حوزه فقر و آسیبهای اجتماعی ظرفیت خوبی وجود دارد
🔰 تضمین پیروزی اصحاب حق:
🔹 مردم باید درک کنند که اگر جهتگیری کلی آنها به سمت حق باشد در هر کمیتی که باشند، پیروز خواهند شد
🔸 در آیات قرآن کریم امتی به نام امت وسط داریم. برای این امت، پیامبر (ص) شهید است و برای ناس که باقی مردم باشند، امت وسط شهید است
⬅️ در واقع یک عدهای در جامعه جور قضیه را میکشند که تا آخر پایکار هستند،
این عده کم که در جامعه هستند، باید تلاش خودشان را بکنند و در نهایت دیگر مردم را هم، که احتمالاً خیلی بیشتر از اینها هستند را به راه قبله بکشانند
🔰 جایگاه مردم در نگاه امام(ره):
🔹 در نگاه امام خمینی (ره) مردم در جایگاه اصلی انقلاب و اداره جمهوری اسلامی قرار دارند و حتی در ملاقات و جلسات مختلف بر نقش مردم و ملت تأکید زیادی داشتهاند
⬅️ برای محقق شدن این جریان باید قوانین و ساختارها به شکلی باشد که دولت را موظف به کوچکتر شدن کند و ساختارهای دقیق برای گزارشگیری چیده شود تا در عین واگذاریها یک بینظمی صورت نگیرد.
📌 تهیه شده در اندیشکده امت
#مردمی_سازی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
بازید مسعود هراتی دستیار استاندار سمنان در امر مردمی سازی دولت به همراه رحیمیان دستیار فرماندار شهرستان سمنان در امر مردمی سازی دولت از مجموعه های مردم نهاد شهرستان سمنان
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
هدایت شده از سیداحمد عبودتیان
✅ مردمیبودن یعنی چه؟
مردمیبودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن. اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک داعیهای دارند، یک خواستهای دارند، حرفشان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صد درصد حق با شما است و این کسانی که گوش نمیکنند، عمل نمیکنند، چنین و چنان هستند»، نه، [کافی نیست]؛ یک وقتهایی هست یک گرهی در ذهن مردم هست، شماها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» که ما عرض کردیم. شامل این موارد میشود.
🗓 رهبر عزیز انقلاب اسلامی | ۴ خردادماه ۱۴۰۱
#مردمی_بودن
#مردمی_سازی
🆔️ @oboudatian
💠 #خبر| *توسعه سواحل مکران با مردمیسازی رقم میخورد*
🔹دکتر مهدی صادقی شاهدانی، رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در همایش ملی توسعه سواحل مکران گفت:
🔸 ما در این همایش چند بحث را دنبال خواهیم کرد؛ یکی از این مباحث پرسش به این سؤال است که الگوی توسعه سواحل مکران باید چگونه باشد و به چه صورت باید این الگو را پیادهسازی کرد. در این رابطه موضوع زیرساخت هایی که باید برای توسعه سواحل مکران مورد توجه قرار بگیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
🔸ایشان با اشاره به ضرورت تدوین سند ملی توسعه سواحل مکران گفت: بدون مردمیسازی این پروژه نمیتوانیم در توسعه سواحل مکران موفق باشیم؛ چرا که دولتیسازی این موضوع به تنهایی نمیتواند توسعه این فضای جغرافیایی را به نقطه مطلوب برساند.
📌 متن کامل این خبر را در لینک زیر مطالعه کنید
https://nournews.ir/n/156900
#مکران
#پیشرفت
#مردمی_سازی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📣 #انعکاس| حکمرانی مردمی در قرآن
👤 ارائه دهنده: علیرضا شاکری
👤 دبیر جلسه: سید سجاد آل سید غفور
➖شنبه➖ ۲۵ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴➖
📌 لینک ورود به جلسه:
🌐 dte.bz/hokmconf
#قرآن
#مردمی_سازی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 #تیزر | "امت" منتشر شد.
■جهت تهیه نخستین پیششماره تابستان و پاییز ۱۴۰۲ فصلنامه تخصصی حکمرانی مردم میتوانید از طرق زیر اقدام کنید:
📩 ۰۹۳۵۷۱۹۴۰۲۴
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
نسبت مردم سالاری دینی و مردم سالاری غربی.pdf
298.9K
📄 #معرفی_مقاله| نسبت مردمسالاری دینی و مردمسالاری غربی
✍️ مولف: ابوذر یاسری
#مردم_سالاری
#دموکراسی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قطعه #بی_مردم منتشر شد
■ بانوای: حاج مهدی رسولی
◇ حتی اگر که حق...حتی اگر که نور◇
◇چشمی نبیندش...محروم می شود◇
◇حتی اگر امام...حتی اگر علی◇
◇امت جفا کند...مظلوم میشود◇
🔅ای #نهضت_بیداری "یا فاطمهالزهرا"
به نهضت #حکمرانی_مردم بپیوندید👇
https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
📄 #یادداشت| قطعه بی مردم
بسم الله الرحمن الرحیم
قطعهی بیمردم بیش از آن که برای مردم خوانده شده باشد، برای آنانی خوانده شده است که امروز در حکومت اسلامی، جای حکمرانان و فرمانداران و مسئولانِ حکومت أمیر المؤمنین علیه السّلام نشستهاند. این قطعه بیش از این که از مردم دعوت کند خود را در ادارهی سرنوشت خویش شریک کنند -که این کار را هم میکند-، مطالبهای مبتنی بر تاریخ از مسئولین است که از سرانجام کنار گذاشتن مردم عبرت بگیرند.
اهل سقیفه میخواستند بین حکومت و مردم فاصله بیندازند؛ اما نتوانستند و جریان تاریخ به سمت علی برگشت که حکومتش سراسر مردمسالاری بود. حال این ما هستیم که در نقش امام و امت، در همان امتحانی قرار گرفتهایم که مردم زمان أمیر المؤمنین علیه السّلام قرار گرفتند: آیا ما متفاوت عمل خواهیم کرد؟ آیا بر خلاف روزگار شهادت صدیقهی طاهره، ما مردم برای ادارهی بهتر جامعه، در کنار امام خود و نایبش میمانیم؟ آیا بر خلاف حاکمان روزگار شهادت صدیقهی طاهره، زعمای ما، مردم را در کنار خویش نگه میدارند؟
در روزگار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، مردم بودند که میدان را رها کردند و سرنوشت تاریخ به محاق رفت؛ ای کاش در روزگار ما، مسئولین مردم را رها نکنند و ما مردم نیز امام خود را رها نکنیم تا سرنوشت تاریخ یک بار دیگر به محاق نرود.
مردم در حکومت اسلامی همهکارهاند؛ هم هدفند و هم وسیله. این، مهمترین درس اجتماعی فاطمیه است.
توپ تاریخ، امروز در زمین ماست. مردم را جدی میگیریم یا آنها را کنار میگذاریم؟ طرف علی و فاطمه میایستیم یا کنار دشمنانشان؟
✍ مهدی رسولی
#مردمی_سازی
🔶🔶کانال #حکمرانی_مردم استان سمنان
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan