eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
117 عکس
63 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 وزارتِ بی‌سیاست ولی پرسیاستگذار! 🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمی‌امین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟! 🔺 اصلی‌ترین علت ذکرشده استیضاح، معضلات خودرو بود. حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟ ▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز می‌کند یا خیر؟ ▪️ هنوز قوای سه‌گانه نمی‌دانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟ ▪️ هنوز بر سر نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست. 🔺و ده ها مثال دیگر که نشان می‌دهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود می‌چرخیم. 🔶 این بی‌سیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیم‌گیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو): ❕مجلس شورای اسلامی ❕هیات وزیران ❕مجمع تشخیص ❕بانک مرکزی ❕ستاد تسهیل ❕شورای رقابت ❕شورای عالی بورس ❕سازمان حمایت ❕سازمان تعزیرات حکومتی ❕سازمان بازرسی ❕سازمان ملی استاندارد ❕سازمان محیط زیست ❕نیروی انتظامی ❕اتاق بازرگانی ❕و .... ⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را هم‌آهنگ کند؟! این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمی‌رسد. 🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی می‌زند. 👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود. ✍️ روح الله ایزدخواه @dr_izadkhah 🇮🇷 حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اینجا خلیج فارسه و باید فارسی حرف بزنی! 👌 مکالمه شیرمردان نیروی دریایی سپاه و نیروهای ائتلاف (ارتش ایالات متحده از ترس خود را نیروی ائتلاف بین‌المللی معرفی می‌کند). 💪 ادبیات و اقتدار را شاهد هستید؛ این ناوها در هر جای دیگر جهان تنها می‌گویند این ناو جنگی ارتش ایالات متحده است. ⚜️ خدا رحمت کند شهید بزرگوار حاج محمد ناظری رحمه‌الله را که سنت این کار را سال‌هاست در خلیج فارس بنا نهاده است. https://eitaa.com/joinchat/1644822562C2eae0dcc44 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🩸 در حادثه شهادت مظلومانه شهید الداغی، سه نوع شخصیت نمود دارد. اول: دختر بدحجاب، دوم: پسران هوسران و سوم: جوان غیرتمند. این سه شخصیت نماد سه جریان هستند: ▫️ اول: جریانی که با شعار آزادی پوشش و لاقیدی برای زنان دنبال ترویج بد حجابی و بی حجابی، بی مبالاتی و بی مسوولیتی و خود خواهی می باشد. ▫️ دوم جریانی که نماد تعرض، توهین، هتک و هرزگی است. ▫️ سوم: جریان از خود گذشتگی، غیرت، مسوولیت، دلسوزی و حفاظت و حراست. ❌ این حادثه ذات پروژه را نیز عیان کرد. منظور آنها از زندگی برای زنان، چیزی جز هرزگی نیست. آزادی ادعا شده نیز فریب است و نهایت زندگی هرزه آلود چیز جز اسارت نیست. اسارت دست مردان هوسران. بنابراین غایت این جریان چیزی جز 👈 نیست. 💥 حادثه شهادت شهید الداغی چنان بلند و روشنگر است که می تواند تمام پروژه و سازندگان و مروجان آنرا نابود و با خاک یکسان نماید. نباید گذاشت این حادثه و خون شهید به فراموشی سپرده شود. 💢 در حالیکه پیروان جریانهای فاسد لیبرالیسم و صهیونیسم با به پاکردن فتنه دروغین مهسا امینی و با بسیج تمام ظرفیتهای خود غائله بزرگ و خسارت آفرینی را به کشور تحمیل کردند؛ دستگاههای مسوول فرهنگی و تبلیغی کشور با ناکارآمدی تمام، در استفاده از حوادث روشنگر برای جریان سازی نانوان هستند و این لزوم یک تحول اساسی در حکمرانی کشور مخصوصا حکمرانی فرهنگی را گوشزد می کند. راه حل، تحقق حکمرانی مسوولانه و وجود برنامه جامع پیشرفت بجای برنامه های جزیره ای می باشد. 💯 درگیری تمدنی ما با فرهنگ منحط لیبرالی، در این حادثه بصورت کاملا آشکار، نمایان است. بر همه مسوولین لازم است با استفاده از همه ابزارهای فرهنگی و هنری (مجسمه، پوستر، نماهنگ کوتاه، متن ادبی، بزرگداشت و …) روح این حادثه را در فضاهای عمومی کشور (مدارس، ایستگاههای مترو، خیابانها، مراکز تجمع و …) منتشرو فضا را پر نمایند. این کار باید در خصوص دیگر حوادث روشنگر نیز بصورت منسجم تکرار گردد تا در ذهن و جان و نهاد تک تک ایرانیان ثبت گردد. 🛑 در پایان تاکید می شود؛ اگر در این حادثه به مسوولیتها توجه نشود و با افراد مسوولیت نشناس برخورد لازم صورت نگیرد؛ مساله به صورت ریشه ای درمان نخواهد شد و خون شهید گریبان مسوولین را رها نخواهد کرد. از جمله، والدین در تربیت و نظارت بر رفتار فرزندان خود مسوولند. بنابراین در صورت اثبات بی مسوولیتی، باید طبق موازین قانونی با والدین دختر بدحجاب و پسران هرزه نیز برخورد لازم صورت بگیرد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌷 روز معلم مبارک روز تمام معلمان فداکاری که از آرامش، سلامتی و زندگی راحت گذشتند تا اندیشه و اندیشیدن در این خاک ریشه دوانده و تنومند شود. سوختند تا فرزندان وطن زنده و جاوید بمانند. 🌹روز استاد «محسن خشخاشی بروجردی» که با چاقوی ناجوانمردانه‌ی شاگردش در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید؛ 🌹روز «حمید کنگو زهی» معلم سیستانی که فداکارانه زیر آوار ماند تا شاگردانش را از حادثه‌ای دلخراش نجات دهد؛ 🌹روز «اکبر عابدی» که خود سوخت تا دانش‌آموزانش را نجات دهد؛ 🌹روز «کاظم صفرزاده» که در لرستان جان خود را در سیلاب از دست داد تا دانش‌آموزش زنده بماند؛ 🌹روز «حسن امیدزاده» که در گیلان برای نجات دانش‌آموزانش از آتش، زیبایی و جوانی چهره‌اش را هدیه کرد؛ 🌹روز «حمیده دانش» که در مشهد غرق شد تا دانش‌آموزش را نجات داده و درس ایثار را به دیگر دانش‌آموزانش بیاموزد؛ 🌹روز «واعظی نسب» که در اردو برای نجات دانش‌آموزان از سقوط تیر دروازه، خود را سپر بلا کرد؛ 🌹روز «امیر صادقی» معلم مشکین‌شهری که برای نجات دانش‌آموزان از ریزش سقف مدرسه‌ی کانکسی‌اش در زیر آوار ماند؛ 🌹روز «محمدعلی محمدیان» که موی خود را تراشید تا شاگرد بیمارش غم به چهره نیاورد؛ 🌹روز «علی بهاری» که بخشی از کبدش را به دانش‌آموزش اهدا کرد؛ 🌹روز «معصومه خوش‌کام» که بعد از عمل دیسک کمرش با تخت در کلاس حاضر شد تا فداکاری‌اش را کامل کند؛ 🌹روز «احسان موسوی» و روز «ثریا مطهرزاده» که تمام دارایی خود را برای درمان دانش‌آموزشان هزینه کردند؛ 🌹روز تمام معلم‌هایی که ناشناخته همه‌ی هستیشان را دادند و کسی آن‌ها را نشناخت و مدال افتخاری نگرفتند؛ 👌روز معلمینی که اگر عشق نبود، هیچ نیازی نمی‌توانست مجبورشان کند که با همه‌ی وجود، روح و جان و جوانیشان را فدای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم کنند... 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ درصورت ادامه روند فعلی در حوزه مسکن؛ دیگر اجاره نشینی هم برای مردم آرزو خواهد شد! ما درحال حرکت به سمت رسمی‌ شدن بَدمسکنی و حاشیه نشینی هستیم... اکنون آگهی‌هایی میبینیم که پشت بام اجاره می‌دهند، تا چند وقت دیگر مثل بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا باید به فکر جاهایی باشیم که مردم بتوانند در آن چادرنشینی کنند. 🔺 بانک‌ها چند برابر وامی که باید به مسکن می‌دادند به بنگاه‌های خودشان پرداخت کردند، درصورتیکه اصلا آن بنگاه‌داری تخلف بوده است! این اتفاق تبعات ندارد؟ پیامد ندارد؟ اقتصاد کشور را به خاک سیاه نمی نشاند؟ ولی اگر بانکها تسهیلات تکلیفی مسکن را بدهند می‌گویند تبعات دارد اگر جریمه‌ی عدم انجام این تکلیف از بانکها مطالبه شود می‌گویند تبعات دارد! ❓اینکه خودشان و خانواده‌شان و قبیله‌شان مثل بانک آینده با سرمایه مردم مال‌ سازی می‌کنند تبعات ندارد؟! ⚠️ این بانک 98 درصد منابع مردم استان البرز را بر خلاف آیین‌نامه بانک مرکزی از استان خارج کرده است! ▫️نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتیم اما هنوز به ما پاسخ نداده است! چه کسی باید با این‌ها برخورد کند؟ ▫️این پول‌ها برای مردم است، بانک وقتی شروع کرده مگر چقدر سرمایه داشته است؟ 🔸جریمه‌‍‌ای که این بانک‌ها بابت تخلف سال قبل باید به صندوق ملی مسکن واریز کنند تا صرف همین پروژه‌هایی که آنقدر کند است بشود، بالای 60 هزار میلیارد تومان است... ✍️ مهدی عسگری @MahdiAsgari133 👈 این معضلات، بیانگر وجود حکمرانی سلیقه ای و نبود حکمرانی مسوولانه در کشور است. سوداگران به خوبی این مساله را درک کرده اند و آزادانه با سوداگری های متنوع، کمر اقشار ضعیف را شکسته اند. متاسفانه مسوولان از اصلاح حکمرانی در کشور که ریشه سامان یافتن همه امور است غفلت کرده اند. نسبت به ریشه ها بی توجه اند و دنبال اصلاح شاخ و برگ هستند. در این غفلت، اقشار متوسط و ضعیف جامعه بی سرو صدا زیر فشار مسائل و مشکلات له می شوند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔰 درآمد ایران در مقایسه با چند شرکت مهم 🔹 بزرگترین شرکت‌های دنیا از نظر درآمد در سال (2022): والمارت: 576.01 میلیارد دلار آمازون: 485.90 میلیارد دلار شرکت ملی نفت چین: 443.43 میلیارد دلار شرکت نفت و گاز آرامکو عربستان: 393.92 میلیارد دلار اپل: 387.54 میلیارد دلار گروه ساینوپک: 383.99 میلیارد دلار اکسون موبیل: 356.61 میلیارد دلار برکشایر هاتاوی: 353.16 میلیارد دلار رویال داچ شل: 329.58 میلیارد دلار سی وی اس هلث: 307.86 میلیارد دلار ▫️ تولید ملی کل کشور ایران در سال (2022): حدود 1500 میلیارد دلار 👈 تولید ملی ایران تنها سه برابر درآمد یک شرکت به نام والمارت است. ✅ این امر نشانه فاصله شدید بهره وری شرکت های ایرانی و شرکت های برتر است. بهره وری بسیار بالا ناشی از تفکر علمی، احترام به علم، تعمق در علم، اهتمام به اختراع و نوآوری مستمر، تبدیل علم به فناوری، استفاده از فناوری برای تحول در فرایند تولید، تکامل زنجیره ارزش صنعت، و بازاریابی بین المللی است. ✍️ محمد زمان رستمی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
14020218توحید و شرک و پیشرفت و توسعه.mp3
24.7M
🎧 آیت‌الله میرباقری | سخنرانی پرنکته دربارۀ نتایج لیبرالیسم اقتصادی، ۱۴‌۰۲/۲/۱۸ ◀️ دوگانۀ «توحید و شرک» تا دوگانۀ «پیشرفت و توسعه» و تا الگوهای اقتصادی، امتداد دارد. ◀️ اگر رباخواری زیاد شود، فحشا توسعه پیدا می‌کند. ◀️ اگر از لیبرالیسم اقتصادی تبعیت کنیم، پیامدهای فرهنگی و سیاسی‌اش را، از جمله در حوزۀ حجاب، به ما تحمیل خواهد کرد. ◀️ مثال مهم سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی @mirbaqeri_ir 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌎 مسوولیت سنگین اجتماعی در قبال نیاز دیگران روایاتی در باب رعایت حال مستاجرین 🔻صاحب خانه ها توجه کنند ✅به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مَنْ کَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَی سُکْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِیَّاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَائِکَتِی أَ بَخِلَ عَبْدِی عَلَی عَبْدِی بِسُکْنَی الدُّنْیَا وَ عِزَّتِی لَا یَسْکُنُ جِنَانِی أَبَداً. 📚 الکافی ج۲ص۳۶۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که خانه ای داشته باشد و مؤمنی به سکونت در آن محتاج باشد و آن را از او منع نماید، اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ می فرماید : ای ملائکه من! آیا بنده من مسکن دنیا را بر بنده من بخل می ورزد؟! به عزّتم سوگند که او هیچگاه در بهشت من مسکن نخواهد گزید! 2⃣عَنْ فُرَاتِ بْنِ أَحْنَفَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: أَیُّمَا مُؤْمِنٍ مَنَعَ مُؤْمِناً شَیْئاً مِمَّا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِ غَیْرِهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَیْنَاهُ مَغْلُولَةً یَدَاهُ إِلَی عُنُقِهِ فَیُقَالُ هَذَا الْخَائِنُ الَّذِی خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَی النَّارِ. 📚 الکافی ج۲ص۳۶۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر مومنی که از مؤمن دیگر چیزی از آن چیزهایی که به آن احتیاج دارد را در حالیکه از نزد خود یا از نزد دیگری بر آن توانایی دارد منع نماید، پروردگار در روز قیامت او را با صورتی سیاه و چشمانی کور و دستان غُل شده در گردن بر پا نگه می دارد و گفته می شود : این خائنی است که به اللَّه و رسول او خیانت کرد! سپس أمر کرده می شود که به آتش برده شود! ✅ با توجه به روایات فوق و غیره، اگر مؤمنی به چیزی که بر آن توانایی داریم محتاج شود و ما آن را از او منع نمائيم، عواقب بسیار شدید و وخیمی برای آن بیان شده است. ✅ لذا اگر مؤمنی به خانه اضافه ما محتاج است، حق منع نمودن آن خانه را از او به دلائلی مثل عدم توان پرداخت اجاره مرسوم نداریم و بیرون کردن او از خانه موجب مستوجب شدن به عقوبات وارده در روایات فوق و غیره می شود. ✅ اي صاحبان خانه های اضافه! در این شرایط سخت اقتصادی، مسکن دنیوی اضافه خود را از مؤمنین و شیعیان امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه منع نکنید و در اختیار آنها قرار دهید تا استفاده کنند و اگر بدون عذر شرعی از آنها باز دارید، طبق روایت 1⃣، پروردگار به عزت خود قسم خورده است که شما را در بهشت خود مسکن ندهد، چرا که مسکن دنیا را از مؤمن محتاج منع نمودید و بخل ورزیدید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 گاهی علم، انسان را به جهنم می‌ فرستد! 🔥 گاهی علم توحید ... گاهی علم عرفان ... گاهی علم فقه ... گاهی علم اخلاق ... انسان را به جهنم می فرستد! 🔰 با علم درست نمی شود؛ تزکیه می خواهد. ترکیه مقدم است بر همه چیز... 👈 [گاهی] زبان، زبان شیطان است و توحید می گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و تعلیم می کند. ▫️ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔐 علت جدایی دانشگاه از صنعت و راه حل آن 🔰 یکی از معضلات جامعه علمی ما جدایی دانشگاه از صنعت می باشد که مشکلی است جدی و باید عوامل آن بررسی شود. معمولا در بررسی علل این مشکل همه اذهان به سمت دانشگاه رفته و علت در دانشگاه جستجو می شود. حال آنکه جدایی صنعت از دانشگاه یک مسئله چند وجهی است که بخشی از آن به صنعت، بخشی به دانشگاه و بخشی هم به حاکمیت بر می گردد. 🔹 بعنوان نمونه در صنایع مادر، مخصوصا صنایع پتروشیمی که در تولید ناخالص ملی نقش عظیمی ایفا می کنند برخی از مشکلات زیر حاکم می باشد: ▫️ قیمت ارزان گاز و دیگر حاملهای انرژی که رانت و عامل تنبلی صنایع در توجه به دانش روز می باشد. ▫️ چون بازار مصرفی خوبی دارند؛ به نوعی در محصولات بالادست و خام فروشی مانده اند و نیازی به توسعه محصولات میان دست و پایین دست احساس نمی کنند. ▫️ به جای کار تخصصی خودشان و بازگشت دلار حاصل از صادرات در سرمایه گذاری و توسعه، دنبال فروش ارز و ... رفته اند. ▫️ غالبا پایه این صنایع کاملا وارداتی می باشد. یعنی اساس این صنایع بر اساس پتنت هایی است که از کشورهای دیگر وارد شده اند. حتی نصب و راه اندازی تاسیسات اولیه آنها هم تحت لیسانس همان شرکت خارجی بوده است. 👈 وقتی که پتنت صنعتی وارد شد دیگر نیازی به متخصصان و دانشمندان باقی نمی ماند و حتی یک بی سواد هم می تواند آن صنعت را مدیریت کند. از آنجایی که این صنایع بر اساس تکنولوژی های وارداتی هستند لذا غالبا نیازی به داشتن بخش های تحقیق و توسعه (R&D) باقی نمی ماند و در نتیجه نیازی به خدمات دانشگاهی هم احساس نمی شود. متأسفانه برخی صنایع حتی به خود جرات نمی دهند که یک تغییر جزئی در مراحل تولید ایجاد کنند. حتی اگر یقین حاصل شود که آن تغییر اندک می تواند بهره‌وری را بیشتر کند. وقتی بخش تحقیق و توسعه در شرکتی وجود نداشته باشد به مرور زمان آن صنعت دچار افت می شود و بعضا شاهد هستیم که صنعتی که می بایست نقشی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد، خود به یک معضل تبدیل و زیان ده شده است. ✅ برای حل این معضلات دو پیشنهاد ارائه می گردد: 1️⃣ اصلاح سیاستگذاری حاکمیتی بالادستی به سیاستی جامع، یکپارچه و هماهنگ و تدوین برنامه جامع پیشرفت به جای برنامه های جزیره ای پیشرفت. در برنامه جامع پیشرفت، بخشهای مختلف کشور به صورت جزیره دیده نمی شود و پیشرفت هر یک به تنهایی سنجیده نمی شود؛ بلکه برنامه ریزی جامع و هماهنگ و هم افزا برای ارتقای شاخصهای کلی پیشرفت کشور انجام می شود. در این صورت شاهد سیاستگذاریهای ناهمگون در بخشهای مختلف نخواهیم بود. لازمه تدوین و اجرای برنامه جامع پیشرفت، درجه بندی واحدها و دستگاههای مختلف بر اساس شاخص عملکرد می باشد. این درجه بندی مبنای حمایتهای قانونی حساب شده، قرار می گیرد. 2️⃣ تمرکز بر روی شرکت های دانش بنیان واقعی که قادر به طراحی صفر تا صد یک صنعت می باشند، می تواند جایگزین مناسبی به جای صنایع وارداتی باشد. مثلا برای طراحی یک صنعت کوچک که بتواند ماده اولیه ای را به محصولی تبدیل کند به دانش های مختلفی مثل شیمی، طراحی راکتور، انتقال حرارت، انتقال جرم، مکانیک، برق، صنایع، طراحی اقتصادی و... نیاز است و شرکتی که قصد چنین طراحی هایی را دارد هرگز خود را بی نیاز از دانشگاه نمی بیند. 🌿 اهمیت تولید ثروت بر اساس دانش وطنی در حاکمیت هم احساس شده است و می بینیم مقام معظم رهبری که سالهای منتهی به قرن ١۴ را بر اساس اقتصاد نامگذاری می فرمودند سال 1401 یعنی سال ابتدایی قرن جدید را سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری فرمودند. ✍️ علیرضا عباسی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: آمارها مهم‌اند اما در همه مسائل کشور ملاک باید خروجی و محصول نهایی باشد 🔹مناط داوری را خروجی کار قرار بدهید. فرض کنید اینی که ما سر فلان قضیه این کارها را کردیم و این تعداد جلسه گذاشتیم و... اینها ملاک نیست. ملاک این است که نتیجه چه شد، خروجی کارها چه شد. این در همه‌ی مسائل کشور این جوری است. آمارها مهم‌اند، منتها باید نشان داده شود که خروجی این آمارها و این مطالبی که گفته شد خروجی‌اش چیست، آن مهم است. 🔹محصول نهایی مهم است که دست مردم چه می‌رسد. @Farsna ✅ در طرح حکمرانی مسوولانه جزئیات سازوکار و روال انجام ارزیابی نهایی تدوین گردیده است: 1️⃣ ارزیابی دستاوردها و پیامدهای نهایی برنامه ها و فعالیتها با استفاده از شاخصهای کمی 2️⃣ درجه بندی دستگاهها و کارکنان بر مبنای این ارزیابی 3️⃣ اعطای مزایا و ارتقاء های شغلی بر اساس درجه کسب شده 4️⃣ انجام روال فوق توسط یک سازمان متمرکز و مستقل و به صورت شفاف، سامانه ای و بدور از امکان اعمال سلیقه 👈 عملیاتی شدن طرح حکمرانی مسوولانه، مطالبه مقام معظم رهبری را محقق می نماید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔰 ای مبلغین عزیز! 🌐 ای طلاب گرامی! 👈 در آستانه محرم حسینی سلام الله علیه ملتمسانه از شما می خواهیم در مجالس و منبرها... ۱. از محکمات اسلام بگویید و به مطالب سست و مشکوک متوسل نشوید. ۲. مطالب معقول و خرد پذیر بگویید و چیزی را بگویید که در درجه اول خودتان پذیرفته و قانع شده باشید. ۳. از خواب و قصه ها و شعر و شعارهای بی در و پیکر و بی سند و ثمر که گاهی اشکالات معرفتی دارند پرهیز نمایید. ۴. منبرها را از حالت یک طرفه و خسته کننده به تعاملی و منعطف و پرسش و پاسخی سوق دهید. ۵. منبرها را کوتاه و مختصر و مفید بکنید. ۶. ظرفیت مخاطب را لحاظ کنید نه تعداد صفحات یادداشت هایتان را. ۷. نقد منصفانه بکنید و از افراط و تفریط در مثبت و منفی گویی اجتناب نمایید. ۸. به چشمان مخاطب و خمیازه هایشان توجه کنید و منبر را کنتراتی اداره نکنید. ۹. هدفمند و مساله محور منبر بروید و بدانید که در هر منبر چه مساله ای را می خواهید حل کنید. ۱۰. با مطالعه کافی منبر بروید و از قبل مطالب مورد نظر را با دوستان و صاحب نظران به مباحثه بگذارید تا ناخالصی هایش روشن گردد. ۱۱. فقط به احساسات عوام تکیه نکنید بلکه در ارتقا عقلانیت آنها هم بکوشید. ۱۲. تعارفات آبکی و تکیه کلام های تشریفاتی و نخ نما را کم کنید. ۱۳. به وادی هایی که تخصص یا اطلاع کافی ندارید ورود نکنید چون بیشتر خراب می کنید. ۱۴. از تکرار مکررات و قبض و بسط های بی ثمر پرهیز نمایید. ۱۵. از مسائل روز و ترفند دشمنان غفلت نکنید. ۱۶. با مردم ساده و روان صحبت کنید و از قلمبه گویی اجتناب فرمایید. ۱۷. در خرافه شناسی بکوشید و با خرافات مبارزه کنید. ۱۸. به بهانه زبان حال و غیره هر نسبت ناروایی را به خاندان رسالت علیهم السلام نسبت ندهید. و یک پیشنهاد: 📘 اگر در انتخاب محتوی مشکل داشتید کتاب حکمت ها و اندرزهای شهید مطهری را بردارید که از آن، ده ها منبر قابل استخراج است. یکی یکی انتخاب و با آیات و روایات و اسناد و معقولات و مسائل روز و غیره پرورش دهید و حرف حسابی به مردم بگویید. سلام و درود بر شما و زحمت سنگین تبلیغ!❤️ 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما یک عیب دارد ... [اینکه] حکومتی نیست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامَ ظِلُّه ♦️ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما - که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است - یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزل‌الله» دارد حکم می‌کند و اجرا می‌کند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشه‌ای زندگی می‌کنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعه‌ی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیش‌بینی نشده؛ با آن دید، تحقیق شده و تحقیق هم بسیار عالی است، بسیار دقیق است؛ واقعاً تحقیقات اصولی‌ای که محققین اصولی ما دارند و فقهی (که البته سابقهٔ فقه، خب از اصول، خیلی بیشتر است و تحقیقات فقهی هم سابقه‌دارتر وریشه‌دارتر است) کم‌نظیر است انصافاً، خیلی عالی است، اما این عیب را دارد. این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یک‌بار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومت‌کردن. ♦️ما می‌خواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتش‌بس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانون‌گذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر می‌شود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند می‌گیرند و چه‌جوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه می‌شود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید. ♦️پنجاه سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمی‌گویم اینها را شما سه‌چهارساله درست کنید، پنجاه سال وقت دارید؛ پنجاه‌سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت می‌کنیم، اداره می‌کنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشی‌گری، با بی‌اطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرت‌ها را از ما می‌ترساند، اگر آن‌جور کامل و صحیحش بود ببینید چه می‌شد. 📕بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱ پی‌نوشت: در اثر تصرف در محیط و تغییر دادنِ شرایط، واحد مطالعه از فرد به جامعه باید ارتقاء پیدا کند؛ به عبارت دیگر، فقه ادراهٔ فرد باید به فقه ادارهٔ جامعه (با آن گستردگی و پیچیدگی و تنوع) با نگرشی حکومتی و جهانی تبدیل شود. @Asre_jadid_57 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔰 چند نکته اساسی برای اثر بخشی جهاد تبیین و تبلیغ فرهنگ دینی ۱. در جهاد تبیین باید با مهربان مردم، صادق باشیم و با دردمندی به فکر حل معضلاتشان باشیم؛ نه توجیه‌گر نقصها و خطاهای موجود. ۲. در جهاد تبیین باید بر بازخوانی و دفاع از اهداف و آرمانها که درست و بحق بوده تمرکز کنیم و روشهای غلط و نادرست را نقد و تقبیح و اصلاح نمائیم؛ نه اینکه بخاطر درست بودن اهداف و آرمانها همچنان بر روشهای غلط و نادرست پافشاری کنیم. تداوم روشهای نادرست و ظالمانه قطعا به فروپاشی و سرنگونی می‌انجامد. این سنت الهی است و خداوند با کسی تعارف ندارد. الملک یدوم مع الکفر و لایدوم مع الظلم ۳. در حکومت امام علی علیه السلام اگر خطایی رخ می داد حضرت امیر علیه السلام خود اولین کسی بود که فریاد می زد و با قدرت و سرعت اصلاح می کردو احقاق حق می نمود و هرگز در مواجهه با فساد و افساد کوتاه نمی آمد. ۴. اگر بخواهیم این نظام و انقلاب ماندگار و باقی باشد و پیشرفت نماید؛ فرمول دارد. فرمول بقا و ارتقای جمهوری اسلامی این است: ▫️بازخوانی منطقی اهداف و آرمانهای انقلاب و نظام و دفاع معقول و علمی از آنها از طریق بحث آزاد و محترمانه و مهرورزانه با منتقدان و حتی مخالفان و بلکه دشمنان و تلاش برای تبدیل معاند به مخالف و تبدیل مخالف به موافق و تبدیل موافق به شخصیت متعادل و ولایی. ▫️باز خوانی عملکردها و آسیب‌شناسی آنها و اعتراف به نقصها و خطاها و عذرخواهی از آن و قول دادن به مردم، بویژه آسیب‌دیدگان برای جبران. ▫️تشکیل اتاق فکر ملی برای هم‌اندیشی در راستای دستیابی به انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب با استفاده از علم وروش علمی و راهبرد و برنامهٔ جامع تحول. ✍️ محمد جواد حیدری عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
❓ آیا با آیین نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی فعلی، می توان به اهداف اسناد بالادستی در کشور دست یافت؟ 💰 بر اساس آیین نامه جاری ارتقاء، متناسب با افزایش تعداد چاپ مقالات، افراد از مشوق های مختلف بهره مند می شوند که شامل موارد زیر است: 1. تسهیل ترفیع سالیانه و بهره مندی افزایش حقوق ٢. تسهیل ارتقاء مرتبه و بهره مندی از افزایش حقوق ٣. بهره مندی از پایه های تشویقی و افزایش حقوق ۴. بهره مندی از گرنت بیشتر و استفاده مجدد از آن در جهت افزایش تولید مقالات و بهره مندی از مشوق های بیشتر به صورت تصاعدی ۵. اعطای القابی از قبیل استاد سرآمد پژوهشگر برتر و کسب وجهه ۶. بهره مندی از گرنت های ویژه ٧. تسهیل مهاجرت بعد از باز نشستگی و ... 👈 با وجود انتفاع از این همه امتیاز مربوط به چاپ مقالات آیا انگیزه ای برای پاسخ به نیازها، حل مسائل و مشکلات جامعه باقی می ماند؟ 😧 اگر عضو هيئت علمی صرفا در امر تولید مقاله موفقیت داشته باشد ولی در امور آموزشی و فرهنگی از حداقل های لازم برخوردار باشد، برای دانشجو زمان کافی اختصاص ندهد، در تربیت دانشجو اهتمام جدی نداشته باشد... باز هم بر اساس آیین نامه فعلی، استاد نمونه خواهد بود در حالی که با اصول منطقی، جایگاه واقعی استاد باید بر اساس مجموع فعالیت های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی- فناوری و مدیریتی تعیین شود. ❌ آیین نامه فعلی آموزش کارآمد و پرورش نیروی متخصص و پژوهش های نیازمحور، تقاضا محور و کاربردی را که از اهداف اصلی پایه گذاری دانشگاه ها هستند نادیده انگاشته و با تقدس بخشی به چاپ مقاله، ان را به هدفی انحرافی برای دانشگاه تبدیل کرده است در حالی که هدف از پژوهش ها پاسخ به نیازها، حل مسائل و مشکلات است و مقاله قالب گزارش این اقدامات است و به خودی خود هدف نیست. ‼️ جای بسی تعجب است که در هفته گرامیداشت مقام معلم، بجای تقدیر از اساتید تاثیرگذار در امور اموزشی، فرهنگی و تربیتی و پژوهش هایی که به دنبال پاسخ به نیاز و حل مسائل و مشکلات جامعه باشند، ملاک تقدیر و انتخاب اساتید، قرار داشتن در لیست 1 درصد و 2 درصد دانشگاه استنفورد بوده است. ⁉️ درست به یاد داریم که همین ۵ سال قبل بود که دانشگاه استنفوردسند مضحک و مغرضانه ایران ۲۰۴۰ خود را ارائه داد و همگی اذعان داشتیم که دانشگاه استنفورد تحت تاثیر دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی و امنیتی آمریکا است. حال سوال این است که چه اتفاقی افتاد که دانشگاه استنفورد در کسوت معاند و ارائه دهنده سند ایران ۲۰۴۰ پس از گذشت ۵ سال، حالا در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تطهیر شده و شاخص های آن به معیار اصلی معرفی پژوهشگران یک درصد و دو درصد پر استناد تبدیل شده است؟ 🔺 آیا دانشگاه استنفورد پس از شکست مفتضحانه در خصوص ارائه سند ایران ۲۰۴۰ چند سال قبل خود، حالا تغییر تاکتیک داده است و با آدرس دهی غلط در حال به بیراهه بردن نهاد علم کشور است؟ ✍️ علیرضا عباسی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه قم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
دست طراح این پوستر را باید بوسید... چقدر نمایش زیبایی است از تقابل جبهه حق و باطل از تقابل دنیاپرستی و آخرت‌طلبی از جنگ فقر و غنی از رویارویی اسلام ناب و اسلام سرمایه‌داری از درگیری معنویت و مادی‌گرایی آنچه ارزش ذاتی دارد فقط و فقط و فقط خداست و ولایت او. هرچه غیر او، اعتباری محض است. و هر ارزشی فقط به ارزش اوست... تکه‌ای کاغذ اگر تحت ولایت الله باشد ارزشش از کوهی طلا و نقره و الماس و مروارید و دنیا و مافیها بیشتر است @h_abasifar 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی یادداشت بعدی را ملاحظه بفرمایید https://eitaa.com/hokmrani_masoulaneh/374 🔻🔻🔻
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی 🔻 گاهی عادت داریم انسان‌هایی که نزدیک مان هستند را قدر ندانیم، کار آن‌ها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم. 🔻 قریب به یک دهه است با نگارش ده‌ها جلد کتاب در زمینه‌های تربیتی به‌تنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، به‌سمت ایجاد حرکت کرد هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد. 🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از 50 جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه جای مطالعه و دارد. 🔻 اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که این روزها در قالب شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و و تقدیر دارد. به چند ویژگی کار او اشاره می‌کنم: 1️⃣ قبل از منبر استاد برای نوجوانان منبر می‌رود. کاملاً جدی به‌نحوی که بچه‌ها احساس می‌کنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کرده‌اند. 2️⃣ فعلاً نسبت به محتوای نظر نمی‌دهم شاید نقدی داشته باشم. اما به‌لحاظ قالب، منبر است. این مدل از ارائه منبر به‌شدت برای بچه‌ها جذاب است. 3️⃣ زبان، و بیان به‌شدت صمیمی، دوستانه و دوست‌داشتنی است. این احساس جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد می‌کند. 4️⃣ فضای جلسه با قالب‌های مرسوم متفاوت است. بچه‌ها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت می‌نشینند. سخنران آغوشش به‌روی اقتضائات این سن باز است. 5️⃣ منبر او، است. سخنران سوال می‌کند، برای روز بعد به بچه‌ها تکلیف می‌دهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به بدهند و درباره آن صحبت کنند. 6️⃣ اما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کار بعد از منبر است که می‌آید و ساعتی بین بچه‌ها می‌نشیند و با آن‌ها می‌کند. از سر و کولش بالا می‌روند و با او ساده و راحت گفتگو می‌کنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است. 6️⃣ اما آنچه کار را ویژه کرده است او در تعامل با بچه‌ها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان می‌کنند ولی بسیاری از رفتارها و خنده‌ها و بازی‌ها است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچه‌ها را دوست دارد، صادقانه و پدرانه و این را بچه‌ها با وجودشان درک می‌کنند. ♻️ مهم هستند، باید احساس کنند که آن‌ها را مهم می‌دانیم و جدی می‌گیریم. این احساس را به آن‌ها منتقل کنیم و با همین جدیت برای شان وقت بگذاریم. اما با امثال این @taalighat 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🅾️ چیزی نیست، دانشجویان دانشگاه‌سوره‌ هستند، زیر مجموعه سازمان‌تبلیغات‌اسلامی ♦️پ.ن۱: در سایت رسمی این دانشگاه نوشته شده است: این دانشگاه ... مشکل اساسی هنرمندان و علاقه‌مندان هنر در زمینه کمبود فضاهای هنری را حل کرده و با تربیت نیروی انسانی !! و !! رسالت اعتلای هنر دینی!! و توسعه و تعمق ادبیات انقلاب اسلامی را در جامعه فرهنگی و هنری کشور به انجام برساند ... ♦️پ.ن۲: سازمان تبلیغات وظیفه هماهنگی، اعزام و بهره گیری از مبلغین و روحانیون را در مناسبتهای مختلف در سطح کشور برعهده دارد. ♦️یعنی از طرفی روحانی اعزام می‌کنند برای تبلیغ دین، از سمت دیگر دانشجویانی با این کیفیت تربیت می‌کنند که نهایتاً با فعالیت در سینما و تلویزیون ریشه باورهای دینی را بزنند. ‼️ همینقدر @besmellaherrahmanerrahimm ⛔️ این مثالی است از سیاستگذاری های غیر یکپارچه و غیر هماهنگ در مجموعه حکمرانی کشور. به این معنی که: 1️⃣ دستگاههای عریض و طویل با نیروی انسانی فراوان تشکیل می شود و برای فعالیت آنها از بیت المال بودجه های هنگفت هزینه می شود تا یکسری از اهداف محقق گردد. 2️⃣ مجددا از بیت المال در همان دستگاه یا دستگاههای دیگر، بودجه های کلان صرف برنامه ای می شود که برخلاف اهداف قبل می باشد. 🌀 یعنی بودجه بصورت مضاعف هزینه می شود با برآیند صفر یا نزدیک به صفر. 😠 نتیجه آن می شود که نظام از جیب مردم هزینه می کند؛ اما چیزی را که می خواهد برداشت نمی کند و این منجر به ناکارآمدی در حکمرانی و در نتیجه نارضایتی مردم می گردد. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
یک‌گزارش تکان دهنده و چند سوال 😷 طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپرده‌اند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است. از دلایل این مهم، تراکم شدید و تمرکز بیش از حد فعالیت و جمعیت در کلانشهرها از یک سو، و از سوی دیگر، بلندمرتبه‌سازی‌ها و عمودی‌سازی‌هایی است که سبب جلوگیری از گردش طبیعی جریان هوا در کلانشهرها شده است. طبق این گزارش، هزینه‌های مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی داشته است! 🔺 این در حالی است که کل بودجه محقّق شده شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰، فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این معنایش آن است که هزینه‌های اقتصادی مربوط به مرگ و میرهای حاصل از آلودگی هوا، بیش از ۶ برابر کل بودجه شهرداری تهران بوده است! تازه این فقط هزینه‌های مربوط به مرگ و میرها است و اگر سایر هزینه‌ها نظیر هزینه‌های حاصل از تعطیلی ادارات و صنایع و ... را نیز اضافه کنیم، این اختلاف سر به فلک می‌کشد‌! 🤔 به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه از همه مدیران شهری، دولتمردان، اعضای شورای عالی شهرسازی و سایر مسئولانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را به این حال و روز انداخته‌اند استدعا دارم برای رضای خدا اندکی درخصوص این اعداد و ارقام تامل کنند و بیاندیشند که واقعا این نوع شهرسازی متراکم و عمودی که چنین هزینه‌های وحشتناکی را به شهروندان ما تحمیل کرده است هیچ توجیه اقتصادی دارد؟! تراکم افزایی و اصرار بر حفظ محدوده‌های فعلی کلانشهرها به بهانه مدیریت زمین و عدم اجازه برای توسعه افقی کلانشهرها چه منطقی دارد؟! فارغ از هزینه‌های اقتصادی، نسبت این نوع شهرسازی با فرهنگ و سبک زندگی ما چیست؟! برای نابودی فرهنگ و سبک زندگی ما که نتیجه این نوع شهرسازی اشتباه است چه هزینه‌‌ای را برآورد می‌کنید؟! آیا هنوز وقت تجدید نظر در سیاستهای اشتباه گذشته فرا نرسیده است؟! @baladetayyeb سوال: ♨️ در نظام حکمرانی کشور، مسوولیت این فاجعه با کیست؟ چه کسی حقوق ضایع شده عمومی را جبران می کند؟ چه کسی با قاصرین و مقصرین برخورد می کند؟ کجا پاسخگوی این مساله است؟؟ اصولا مسوولین چه نگاهی به مقوله خطیر حق الناس و لزوم اداء آن دارند؟؟ 🔺 سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل در کنار سیاستگذاری در حوزه شهرسازی و تبعات هولناک جانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی آن و مخاطراتی که در حوادث غیرمترقبه ایجاد می کند؛ و بدتر از آن، مسوولیت ناپذیری ارکان تصمیم گیری و اجراء و نظارت در قبال این تبعات، یکی از مصادیق تاسف برانگیز حکمرانی غیر مسوولانه در کشور می باشد. ⁉️ واقعا جان انسانها چقدر می ارزد؟؟؟ آیا مدعی العموم به عنوان مدعی دفاع از حقوق عامه، در این فاجعه مسوولیتی ندارد؟؟؟ نهادهای نظارتی چطور؟؟ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چطور؟؟؟ ⭕️ آیا کسی از مسوولین محترم، مسوولیت پذیر است تا جلوی تداوم سیاستگذاریهایی که منجر به چنین فجایعی می شود را بگیرد؟؟ آیا گوش شنوایی هست؟؟ آیا سیستم حکمرانی، هوشمندی لازم را دارد که به طور سیستماتیک راه اصلاحی بگشاید؟؟ 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
❓ مسوولیت پذیری یا آزادی بی قید؟؟ 🔰 بر خلاف تصوری که در جامعه ما تحت تاثیر اومانیسم و لیبرالیسم شکل گرفته است؛ انسان برای مسئولیت و امانت داری و قانون مندی و بندگی و پذیرفتن محدودیت های دنیوی بر اساس انتخاب آگاهانه اش، آفریده شده است. ▫️ قرآن می فرماید: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون... انا عرضنا الامانت علی السموات و الارض ... حملها الانسان... 💠 بنابراین وظیفه نخبگان، تربیت فطری جامعه و تشویق و ترغیب مردم به قانون مندی و عبودیت و خود کنترلی و تقوی است؛ نه طغیان و یاغی گری و بی تمدنی و رهاسازی و توجیه تراشی. قولوا لا اله الا الله تفلحوا... یعنی با اختیار خودت لا اله بگو و وارد دنیای بندگی و مسئولیت پذیری شو تا در نتیجه به سعادت یعنی عالی ترین حق خودت هم برسی. اما دنیای مدرن می گوید وارد دنیای اباحه گری شو تا دنبال نخود سیاه بروی، آنگاه از سعادت و والاترین و واقعی ترین حق و حقوق خودت محروم شوی. ▫️مدارای در تبلیغ و تربیت و درایت در مسیر رشد و همدلی تا هدف، غیر از تن دادن به شهوت رانی مدرن و شیطانی به اسم اقتضائات زمان است؛ اقتصائات زمان غیر از انحرافات زمان است. 🔀 عده ای غرب پرست جوری تبلیغ می کنند که گویی همه چیز در آزادی بی قید و برای آزادی است و اتفاقا بدترین نوع بردگی جسم و روح را هم آزادی می نامند! و نسل جوان را روز به روز به این مرگ معنوی نزدیک و ترغیب می کنند و لیبرالهای مسلمان هم با برداشت های کاملا گزینشی و مغلوط از اسلام با آیه لا اکراه فی الدین بر همه شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن چشم می بندند. در حالیکه آزادی معقول، برای بندگی بهتر است نه ولنگاری بیشتر؛ و از قضا همین محدودیت پذیری عقلائی، بال های پرواز واقعی به انسان می دهد و همان محدودیت ها هم ظاهرش محدودیت و باطنش رهایی واقعی است. و باز دقیق تر بگوییم آنها محدودیت نیستند بلکه میدان ورزیدگی و تمرین اوج گیری هستند. ▫️اما چرا بشر تربیت نشده از آزادی لیبرالی اینقدر استقبال می کند؟؟؟ برای اینکه کاملا مطابق میل حیوانی اوست. ✳️ غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ✍️ علی حاجوی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است. 📖صفحهٔ ۱ 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظلُّه ♦️امروز، آقایان محترم! سؤالات زیادی مطرح است از اسلام که جواب اینها را آگاهان و عالمان به دین باید بدهند، اگر آنها ندادند غیرعالمان و ناآگاهان خواهند داد، بعد شما مجبور می‌شوید بروید حرف آن‌ها را رد کنید! بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمی‌دانیم. ♦️در طول این هزارسالی که فقه استدلالی ما داشتیم و علمای بزرگ و استخوان‌های علمی بی‌نظیر یا کم‌نظیری در طول این هزارسال ما داشتیم‌؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است. و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است. ♦️اگر بگویند «یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد؟» جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است؛ احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چی؟ آیا دولت در فعالیت‌های اقتصادی جامعه نقشی دارد یا نه؟ آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایه‌گذاری‌های جامعه نقش دارند یا نه؟ آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصادِ بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ اگر دولت، حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد آن جایی که تعارض و تضادی به‌وجود بیاید، تکلیف چیست؟ آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند، آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ آیا خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولت‌ها متعهد هستند که آن‌هارا انجام بدهند از کجا باید تأمین بشود؟ آیا منابع عمومی‌ای که در یک جامعه وجود دارد مال مردم آن جامعه است که در آن عصر زندگی می‌کنند یا نسل‌های آینده هم در آن سهمی دارند؟ اگر مال مردم آن زمان هست آیا دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کند و چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه مردم برسد؟ ♦️ببینید در مباحث اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که این‌ها را نمی‌شود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا یک قلم جواب این‌ها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند آن فقیهی که می‌خواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیرفاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعيت، هیچ خبر نداشته باشد. ♦️این فقط در زمینهٔ مسائل اقتصادی است، که یک فقیه اگر بخواهد واقع‌بینانه صحیح، منطبق با کتاب و سنّت، در این باب نظر بدهد بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد. این، تازه یک قلم است، اقلام دیگر هم همه از همین قبیل است. مگر فقیه می‌تواند بی‌تفاوت بماند در اینکه آیا ما با کشورهای جهان رابطه داشته باشیم یا نه؟ این رابطه بین کشورهای گوناگون جهان یکسان است یا کشور اسلامی و غیر اسلامی فرق دارد؟ خب شما ممکن است همینجوری بگویید که خب معلوم است که کشورهای اسلامی مقدم است. حالا اگر یک کشور اسلامی منش و روشی داشت که برای جامعهٔ اسلامی مضرتر هست تا آن کشور غیر اسلامی، حالا چی؟ اینجور نیست که بشود همینطور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهی‌های زیادی لازم است. اصلاً کشورها و ملّتها چنددسته‌اند در رابطه با نظام اسلامی و کشور اسلامی؟ و با هرکدام چگونه باید رفتار کرد؟ آیا در مبادلات اقتصادی ما و کشورها، ما حق داریم به‌عنوان دولت اسلامی آن کشورهای دیگر را استعمار کنیم یا نه؟ یک سؤال است. اگر سرمایه‌گذاری ما برای ما یک سودی از آن کشور عاید کرد آیا این سود حلال است یا نه؟ اگر چنانچه ما سرمایه‌گذاری نکردیم یک قدرت ظالمی رفت آنجا سرمایه‌گذاری کرد که سرمایه‌گذاری ما می‌توانست جلوی آن را بگیرد چطور؟ آیا جایز است ما موارد و درآمدهای کشورمان را ببریم یک کشور دیگر خرج کنیم یا نه؟ اگر جایز است تا چه حد و در چه جور کشوری؟ اسلامی یا غیراسلامی، یا فقط اسلامی؟ اگر تمسک ما به احکام اسلامی و اصول اسلامی موجب بشود که ما یک جا ارتباطمان با یک کشوری به‌هم بخورد آیا آن احکام را باید رعایت بکنیم یا نه؟ اینها آن‌قدر سؤال و استفهام هست که اصلاً وقتی انسان نگاه کند می‌بیند که ما خیلی باید کار کنیم در زمینه پاسخ‌گرفتن اینها از اسلام. @Asre_jadid_57 صفحه ۲ 👇👇👇 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh