eitaa logo
حکمران
10.7هزار دنبال‌کننده
437 عکس
239 ویدیو
11 فایل
روایت عمیق سیاست و اقتصاد
مشاهده در ایتا
دانلود
(قسمت دوم) 🔰یادداشت کوتاه اقتصادی (سادگی بیش از حد، موجب پیچیدگی می‌شود!) ⏳زمان مطالعه: ۵دقیقه ⚠️ میزان اهمیت: از نان شب واجب‌تر! ✍ حسین خسروی ❓موضوع: در این یادداشت سعی می‌کنیم با زبان خودمانی و قابل فهم برای همه‌مردم، به ادعای دلار ۲۰هزار تومانی بپردازیم و ببینیم آیا امکان‌پذیر است یا خیر؟ 1️⃣حال که با پدیده‌ی سادگی بیش از حد آشنا شدیم، باید بدانیم که داستان پر پیچ و خم و بسیار پیچیده‌ شده‌ی دلار هم از همین جنس است. یعنی موضوع آنقدر ساده است که باعث می‌شود مانند آن دانشجو دچار شک شویم، یا مانند آن سوئیچ خودرو در حالی که جواب در دستمان است دنبال آن بگردیم، یا مانند آن معما به انواع و اقسام جواب‌ها و راه‌حل‌های پیچیده فکر کنیم درحالی که این معما اصلا معما نیست، بلکه فقط یک نکته‌ی انحرافی از قبل طراحی شده است! 2️⃣داستان از چه قرار است؟ عرض می‌کنم خدمت‌تان: فرض کنید شما مقداری از یک کالا را در اختیار دارید و می‌خواهید آن را در بازار بفروشید، مثلا ۵کیلو روغن. حال سوال این است که چه کسی قمیت این روغن را در بازار مشخص می‌کند؟ احسنت، درست حدس زدید، کسی که بیشترین مقدار از آن روغن را در اختیار دارد، مثلا ۱۰۰۰کیلو. شما ۵کیلو روغن دارید و فروشنده دیگر ۱۰۰۰کیلو! بله، آن شخص است که قیمت بازار را تعیین می‌کند، زیرا اگر شما ۵کیلو روغن خودتان را گران‌تر از قیمت او بفروشید کسی از شما خرید نمی‌کند و اگر هرچقدر هم ارزان‌تر از قیمت او بفروشید، بازار اصلا به شما توجهی نمی‌کند زیرا ۵کیلو روغن شما به زودی تمام می‌شود. در اینجاست که اگر حاکم آن شهر دخالت نکند و قیمت روغن را تعیین نکند، آن شخص که بیشترین مقدار روغن را دارد، هرچقدر بخواهد می‌تواند گران‌تر بفروشد. 3️⃣حال شما این سوال را می‌پرسید که بیشترین مقدار دلار و ارز دست چه کسانی است؟ تا مانند مثال روغن، قیمت را تعیین کنند؟ مگر دست دولت نیست؟؟ متاسفانه باید بگویم خیر! در شرایط فعلی، دولت جمهوری اسلامی ایران مانند آن شخصی است فقط ۵کیلو روغن در اختیار دارد. قوانین غلط و خصوصی کردن‌های رانتی منابع ملی، درآمد ارزی دولت را به شدت محدود کرده و این مقدار محدود هم صرف خرج و مخارج خود دولت و کالاهای اساسی می‌شود. 4️⃣پس بیشترین مقدار دلار و ارز کشور دست چه کسانی است که آنها قیمت را تعیین می‌کنند؟ پاسخ این است که بطور طبیعی بیشترین مقدار ارز در اختیار کسانی است که بیشترین کالا و با ارزش‌ترین کالاها را به خارج از کشور می‌فروشند؛ یعنی شرکت‌های فولادی، پیتروشیمی، نفتی و معادن. و مالکان این شرکت‌ها کسی نیست جز آقازاده‌های چپ و راست و بانک‌ها و برخی نهادها و موسسات؛ که اکثرا با سوءاستفاده از قوانین و استفاده از رانت، منابع عمومی مردم که در اختیار دولت بوده را به نام خود و به کام خود خصوصی کرده‌اند. شاید باور این مطلب که دولت کم‌ترین سهم را در بازار دلار و ارز دارد برایتان سخت باشد. بنابراین شما را ارجاء می‌دهم به مصاحبه‌ی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران که در ابتدای امسال کاملا با صراحت گفت ۸۰٪ ارز کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و فقط ۲۰٪ در اختیار دولت است. برای دیدن این خبر پیوند زیر را لمس کنید👇 «پــــــیـــوند خـــــــبــر» 5️⃣بنابراین مثل روز روشن است که هرچقدر قیمت دلار بالاتر برود سود این شرکت‌ها و بانک‌ها و آقازاده‌ها بیشتر خواهد بود. و اینطوری است که شما وقتی صورت‌های مالی کارخانه‌های بزرگ کشور را بررسی می‌کنید می‌بینید بسیاری از این‌ها بدون اینکه افزایش تولید یا افزایش کیفیت داشته باشند، سود‌ سالیانه آن‌ها به شدت افزایش پیدا کرده؛ چگونه؟ با گران‌تر فروختن دلار به مردم بیچاره کشور خودمان. 6️⃣حالا شما می‌پرسید کسانی که ادعای دلار ۲۰هزارتومانی را مطرح می‌کنند، راه‌حل‌شان چیست؟ موضوع بسیار ساده است، به اندازه‌ای ساده که دچار پیچیدگی می‌شویم! اختیار دلار و هرگونه ارز خارجی باید از دست شرکت‌های خصوصی و آقازاده‌های رانت‌خوار پس گرفته شود و دوباره به دست دولت سپرده شود. آن موقع است که دولت می‌شود مانند آن شخصی که ۱۰۰۰کیلو روغن داشت، و آن وقت می‌تواند قیمت ۲۰هزار تومان را تثبیت کند. بله، موضوع به همین سادگی است! ولی کسانی که از گران فروختن دلار و سایر ارز‌ها سود می‌برند، سعی می‌کنند مسئله را بسیار پیچیده برای شما جلوه دهند و به شما می‌گویند قیمت دلار بستگی به فلان فرمول پیچیده‌ و فلان شاخص اقتصادی و فلان شرایط و فلان تحریم‌ها و مذاکرات دارد. و از شما می‌پرسند تو که کتاب فلان دانشمند اقتصادی را نخواندی و نمی‌دانی! پس بیا این پکیج که ما آماده کردیم را از ما بخر تا اقتصاد را به تو یاد بدهیم! حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
🔸میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل دکتر محمد رضا یزدی زاده | اقتصاددان این برنامه را از لینک زیر ببی
🔸میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل خلاصه مصاحبه دکتر محمدرضا یزدی‌زاده 🔹 موضوع این مصاحبه بررسی عمیق وضعیت اقتصادی ایران و نقش آن در جنگ نرم با دشمنان است. دکتر یزدی زاده تأکید کرد که اگرچه ایران در زمینه نظامی به بازدارندگی کامل دست یافته و یکی از قدرت‌های برتر جهان است، اما ضعیف‌ترین حلقه این زنجیر، معیشت مردم است که اصلا در وضعیت خوبی نیست. وی فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را ابزار اصلی دشمن برای ایجاد ناآرامی داخلی دانست. 🔹تهدید اصلی: اقتصاد و فقر دکتر یزدی‌زاده اشاره کرد که دشمنان به‌جای تهاجم نظامی، از ابزار تحریم برای ایجاد درد و فشار بر زندگی مردم استفاده می‌کنند. وی با نقل‌قول از آیت‌الله جوادی آملی، فقر را "شکستن ستون فقرات ملت" توصیف کرد و گفت مردمی که تحت فشار اقتصادی قرار دارند، به‌سختی می‌توانند پایبند به آرمان‌های ملی و دینی بمانند. 🔹نقش تحریم و سوءمدیریت وی معتقد است که تحریم‌ها بهانه‌ای برای سوءمدیریت اقتصادی شده‌اند. افزایش نرخ ارز و سیاست‌های اشتباه در مدیریت منابع ملی، وضعیت اقتصادی کشور را بدتر کرده و به جای حل مشکلات، فساد و سوءاستفاده از منابع را گسترش داده است. 🔹راهکارهای پیشنهادی 1️⃣ شفاف‌سازی دارایی‌های مالی: دکتر یزدی‌زاده بر لزوم بانام کردن دارایی‌های مالی مانند دلار و طلا تأکید کرد. این اقدام می‌تواند قاچاق، فساد و فرار سرمایه را کاهش دهد. وی اشاره کرد که کشورهای پیشرفته با اعمال قوانین سختگیرانه از وجود دارایی‌های بی‌نام جلوگیری می‌کنند. 2️⃣ ثبات در بازار ارز: وی تأکید کرد که کاهش وابستگی به دلار و ایجاد ثبات در بازار ارز از اولویت‌های حیاتی است. 3️⃣بازگرداندن درآمدهای رانتی به بودجه عمومی: او پیشنهاد کرد که درآمدهای ناشی از رانت به‌جای تخصیص به گروه‌های خاص، به بودجه عمومی بازگردانده شود. 🔹اثرات کاهش ارزش پول ملی کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های غیرقانونی سوق می‌دهد. دکتر یزدی‌زاده به مثال کولبران و مشکلات معیشتی آن‌ها اشاره کرد و گفت فقر می‌تواند مردم را به تصمیمات ناامیدکننده و حتی همکاری با دشمن سوق دهد. 🔹فشار اقتصادی و امنیت ملی فشارهای اقتصادی، زمینه‌ساز ناآرامی‌های داخلی است. دشمنان با ایجاد فشار بر مردم، در تلاش‌اند تا از داخل کشور ناآرامی ایجاد کنند. وی هشدار داد که امنیت اجتماعی و اقتصادی باید به‌عنوان یک اولویت جدی در نظر گرفته شود. 🔹مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی مسئولان وی تأکید کرد که مردم باید مطالبه‌گر باشند و از مسئولان درباره تصمیمات اشتباهشان پاسخ بخواهند. شفافیت و پاسخگویی، کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی است. 🔹نتیجه‌گیری دکتر یزدی‌زاده معتقد است که میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل، اقتصاد و معیشت مردم است. دشمن از طریق فشارهای اقتصادی و سوءمدیریت داخلی در تلاش است تا ایران را تضعیف کند. شفافیت، اصلاح سیاست‌های ارزی، و تقویت اقتصاد ملی راهکارهایی هستند که می‌توانند از فروپاشی اجتماعی و اقتصادی جلوگیری کنند. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔹گردن نگیرها! حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔸تبریک میلاد امام علی علیه‌السلام به سبک شیعیان یمنی امروز پهنه دریای سرخ و خلیج عدن ذولفقار علی ست که به دست شیعیان یمنی ست! 🌐 x.com/Mohamed008890/status/1878922446331613614 حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
🔸میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل دکتر محمد رضا یزدی زاده | اقتصاددان این برنامه را از لینک زیر ببی
میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل.mp3
22.99M
🔸میدان واقعی جنگ ایران و اسرائیل مصاحبه حکمران با دکتر محمد رضا یزدی‌زاده حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
💫چرا لیبرال‌ها برای مذاکره به FATF محتاج‌اند؟ 🔹هفته نامه اکونومیست در شماره ۱۳ جولای ۲۰۲۴ خود، گزارش بسیار مهمی درباره سوء استفاده از FATF منتشر کرد که تدقیق و تامل در آن می‌تواند برای اعضای محترم مجمع تشخیص، راهگشا باشد. 🔹موضوع گزارش، سوء استفاده سیاسی از FATF است. منتهی نگرانی اکونومیست، طبعا سوء استفاده سیاسی از این نهاد توسط آمریکا علیه ایران نیست. محل نگرانی، سوء استفاده «دولت‌های خودکامه» از این نهاد برای «سرکوب مخالفان» است. منتهی در اثنای این ابراز نگرانی، حقایق مهمی بیان شده است. 🔹به نوشته اکونومیست، تبعیت از مقررات FATF به معنی اعمال اقداماتی نظیر رصد تراکنش‌ها، بلوکه کردن اموال و حتی حبس افراد است. اما اعتراف بسیار مهم اینجاست: «کشورها برای متهم کردن قربانیان خود، نیازی به ارائه شواهد زیادی ندارند. خودکامه‌ها متوجه این حفره شده‌اند و از FATF برای ممانعت از فعالیت‌های مالی مخالفان در تبعید، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر که اغلب بیگناه هستند، استفاده می‌کنند. اتهاماتی که ریشه سیاسی دارند، به دیتابیس‌هایی ختم می‌شود که بانک‌های غربی برای ارزیابی و غربال مشتریان خود استفاده می‌کنند». 🔹اکونومیست اضافه می‌کند: «بانک‌ها نیز نمی‌توانند جلوی این سوء استفاده را بگیرند. بانک‌هایی که در کشورهای متخلف مستقر هستند، باید از قوانین داخلی تبعیت کنند... قربانیان، راه‌های محدودی برای به چالش کشیدن اتهامات غیرمنصفانه علیه خود را دارند؛ چه از طریق دادگاه‌های داخلی چه مجامع جهانی». 🔹پس نتیجه اینکه یک دولت خودکامه، به راحتی می‌تواند از ظرفیت FATF برای ممانعت از فعالیت‌های مالی مخالفان خود در خارج از کشور استفاده نماید. 🔹اجازه بدهید در این گزارش به جای «حکومت‌های خودکامه»، دولت‌های غربی، و بجای «روزنامه نگاران»، شرکت‌های ایرانی یا طرف‌های تجاری ایران را بگذاریم! آیا دشمنان ایران از ظرفیت این نهاد برای ممانعت از فعالیت‌های مالی اشخاص ایرانی یا طرف‌های تجاری آنها سوء استفاده نخواهند کرد؟ آیا وقتی دولت‌های غربی علیه اشخاص ایرانی یا طرف‌های تجاری ایران ادعایی مطرح کردند، این موضوع به بلوکه شدن اموال این اشخاص در بانک ها منجر نخواهد شد؟ آیا این امر، مسیر دور زدن تحریم را نخواهد بست؟ 🔹آیا فلسفه اجبار ایران برای الحاق به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، ایجاد تعهد بین المللی برای اجرای توصیه های FATF و چیدن میوه آن که «بسته شدن مسیر دور زدن تحریم است»، نیست؟ حقیقتا مسئله، از شدت وضوح، کورکننده است! 🔹ایران به اذعان مراکز مهم غربی، موفق شده است تحریم‌های غرب را دور بزند و طبق آمارهای تجارت خارجی کشور، حجم تجارت خارجی ما در حال بازگشت به شرایط پیش از تحریم است. ایرانی که تحریم‌ها را بی اثر کرده، قاعدتا زیر بار مذاکره و امتیازدهی نخواهد رفت. لذا باید در پی راهی برای اثربخشی به تحریم ها بود؛ و FATF آن راه است. 🔹روزنامه آرمان ملی متعلق به جریان کارگزاران، تیتر دقیقی زده بود: FATF پیش نیاز مذاکره با غرب است! تردید نکنید پس از الحاق به دو کنوانسیون CFT و پالرمو و متعاقب آن ایجاد اخلال در تجارت خارجی ایران، این جریان با هنرمندی تمام فاجعه را به «سیاست فشارحداکثری ترامپ» نسبت خواهد داد و بساط مذاکره را پهن خواهد کرد. سیدیاسر جبرائیلی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
💫چرا لیبرال‌ها برای مذاکره به FATF محتاج‌اند؟ 🔹هفته نامه اکونومیست در شماره ۱۳ جولای ۲۰۲۴ خود، گزار
🔷خلاصه مقاله "چگونه می‌توان از سوءاستفاده رهبران اقتدارگرا از مبارزه با پول‌های مشکوک جلوگیری کرد" 🌐 economist.com/leaders/2024/07/11/how-to-prevent-strongmen-from-hijacking-the-fight-against-dodgy-money 🟠 مقاله مجله اکونومیست با عنوان "چگونه می‌توان از سوءاستفاده رهبران اقتدارگرا از مبارزه با پول‌های مشکوک جلوگیری کرد"، به بررسی چالش جهانی مبارزه با جریان‌های مالی غیرقانونی و خطر سوءاستفاده رهبران اقتدارگرا از قوانین ضدپول‌شویی (AML) برای سرکوب مخالفان سیاسی می‌پردازد. 🔹تلاش‌های جهانی برای مقابله با پول‌های غیرقانونی ابتکارات بین‌المللی تلاش کرده‌اند تا پول‌شویی و مخفی‌سازی ثروت‌های غیرقانونی را محدود کنند. گروه ویژه اقدام مالی (FATF) استانداردهایی برای شفافیت و شناسایی مالکیت واقعی دارایی‌ها ارائه کرده است. بااین‌حال، اجرای این استانداردها در کشورهای مختلف متفاوت است و برخی از رژیم‌های اقتدارگرا از قوانین AML سوءاستفاده می‌کنند تا به جای مقابله با مجرمان مالی واقعی، مخالفان سیاسی خود را هدف قرار دهند. 🔹خطرات سوءاستفاده اقتدارگرایان رهبران اقتدارگرا ممکن است قوانین AML را به‌گونه‌ای به‌کار گیرند که مخالفان سیاسی خود را به بهانه‌های مالی هدف قرار دهند. این سوءاستفاده، علاوه بر تضعیف سیستم‌های مالی، منابع مبارزه با جریان‌های مالی غیرقانونی واقعی را نیز منحرف می‌کند. 🔹پیشنهادهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده از قوانین AML برای جلوگیری از سوءاستفاده رژیم‌های اقتدارگرا از قوانین AML، مقاله پیشنهاد می‌دهد: 1️⃣ تقویت استانداردهای بین‌المللی: اصلاح دستورالعمل‌های FATF برای گنجاندن تضمین‌هایی که از استفاده سیاسی از قوانین جلوگیری کند و اجرای بی‌طرفانه قوانین AML را تضمین کند. 2️⃣ تشویق به شفافیت: ایجاد سامانه‌های عمومی برای ثبت مالکیت واقعی دارایی‌ها، به‌طوری که فرصت برای فساد و سوءاستفاده کاهش یابد. 3️⃣ حمایت از جامعه مدنی: تقویت رسانه‌های مستقل و سازمان‌های غیرانتفاعی برای نظارت بر جرایم مالی و جلوگیری از سوءاستفاده از قوانین AML. 4️⃣ تضمین استقلال قضایی: ایجاد نظام‌های قضایی مستقل که بتوانند قوانین AML را بدون مداخله سیاسی اجرا کنند. 5️⃣ همکاری بین‌المللی: گسترش همکاری میان کشورهای دموکراتیک برای به‌اشتراک‌گذاری بهترین رویه‌ها و ایجاد چارچوب‌های AML مؤثر و عادلانه. 🔹نتیجه‌گیری اجرای این اقدامات می‌تواند اثربخشی تلاش‌های مبارزه با پول‌شویی را افزایش دهد و از سوءاستفاده رهبران اقتدارگرا برای سرکوب سیاسی جلوگیری کند. همچنین این اقدامات موجب می‌شود که جریان‌های مالی غیرقانونی به‌طور مؤثرتری شناسایی و متوقف شوند. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔹با همکاری تنگاتنگ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در گرانسازی ارز رسمی، قیمت کالاهای اساسی گران و سفرۀ مردم کوچکتر شد. در گزارش اخیر مرکز آمار، بیشترین افزایش قیمت مربوط به کالاهایی است که ابتدای امسال از فهرست مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی خارج شدند. دکتر حسین صمصامی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال ۱۴۰۱ که نرخ ارز ۴۲۰۰ را گران کردند، موجی از تورم در جامعه راه افتاد و چند ماه بعد (با جرقۀ فوت مرحومه مهسا امینی) به اعتراضات خیابانی کشیده شد. همان افراد دوباره از گران کردن ارز حمایت می‌کنند! سیاستی که با اجرایش خون جوان ایرانی در خیابان ریخته می‌شود، قطعا سیاست غلطی است. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔷فرار مالیاتی نیمی از ثروتمندان ایرانی مانع بزرگ تحقق عدالت مالیاتی چرا بستن مسیرهای فرار مالیاتی ضروری است؟ اصل این مقاله در سال ۱۳۹۹ در سایت مسیر اقتصاد منتشر شده است. خلاصه‌ای از آن را مشاهده می‌کنید. 🔹فرار مالیاتی یکی از مشکلات اقتصادی جهانی است که حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز دیده می‌شود و مانعی جدی برای تحقق عدالت مالیاتی محسوب می‌شود. این پدیده در کشورهای در حال توسعه به دلیل نظام‌های قدیمی جمع‌آوری مالیات بحرانی‌تر است. آموزه‌های اسلامی نیز پرداخت مالیات را ضروری دانسته و فرار از آن را جایز نمی‌دانند، چراکه این عمل باعث تضییع حقوق عمومی و افزایش نابرابری در جامعه می‌شود. 🔹در ایران، میزان فرار مالیاتی برآورد شده بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، اما شواهد نشان‌دهنده ارقامی بالاتر، حتی تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. این اختلاف در آمارها نشان می‌دهد که فرار مالیاتی به‌صورت قابل توجهی در کشور وجود دارد. 🔹فرار مالیاتی از چندین جهت مانعی برای عدالت مالیاتی است. این پدیده باعث کاهش درآمدهای دولت، ایجاد توزیع ناعادلانه ثروت، و اختلال در سیاست‌های مالی می‌شود. همچنین رقابت اقتصادی را به نفع افراد فراری از مالیات تغییر داده و بر شکاف طبقاتی افزوده است. در شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی، ضرورت جلوگیری از فرار مالیاتی برای تأمین بودجه دولت دوچندان است. 🔹مطالعات نشان می‌دهند که افراد ثروتمند نسبت به دیگر گروه‌ها بیشتر درگیر فرار مالیاتی هستند. برای مثال، تحقیقاتی در اسکاندیناوی نشان داده است که ۰.۰۱ درصد ثروتمندترین افراد، ۲۵ درصد مالیات خود را پنهان می‌کنند. در ایران نیز نیمی از افراد با درآمدهای بالا یا مالیات نمی‌دهند یا کمتر از میزان مقرر پرداخت می‌کنند. این امر به ایجاد احساس تبعیض در میان مالیات‌دهندگان معمولی منجر شده و اعتماد عمومی را کاهش می‌دهد. 🔹برای مبارزه با فرار مالیاتی، ضروری است که دولت به شفافیت درآمدها، نظارت بر حساب‌های بانکی، و حذف راه‌های فرار مالیاتی تمرکز کند. این اقدامات می‌توانند به کاهش نابرابری، افزایش درآمدهای دولت، و ارتقای عدالت مالیاتی کمک کنند. 🌐 masireqtesad.ir/113309/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AB%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/ حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline