⭕️خلاصه جلسه هفتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع #امام_شناسی
👤حجت الاسلام سعید غفاری
🔰در بحث امامت وقتی از کلمه امام صحبت میکنیم درباره نقش و جایگاه انسان کامل با این خصوصیات که او مبدا کمال و غایت کمال است و منهای تمام نقص هاست بحث میکنیم.
🔹ما وجود چنین موجودی را در عالم برای نظام احسن طرح کردیم که از لحاظ عقلی باید یک چنین موجودی باشد.
🔸بعد از طرح این مسئله که اساسا انسان برای بودنش، برای این که خوب باشد باید یک مبدا خوب در عالم باشد، اگر غایت انسانی موجود نباشد حرکت اصلا معنا ندارد.
🔘اگر کسی با مباحث عقلی بحث همراه نباشد و بدون آن پشتوانه عقلی مطرح شده وارد بحث شود، همان فهم حداقلی و فهم عامه اهل سنت نسبت به اهل بیت را خواهند داشت.
🔹ما در مباحث عقلی ادعا کردیم که امام باید منهای تمام نقصها باشد نه اینکه جامع کمالات باشد. حال میخواهیم ببینیم آیا این مطلب موید شرعی دارد یا نه؟
❇️خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب میفرماید: " إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا "
🔺اجازه دهید از مباحث کلامی مربوط به این آیه عبور کنیم و در مورد نکات خود آیه بحث کنیم.
✔️اولا انما نشانه حصر است
✔️ثانیا در اینجا مراد از الرجس اطلاق الف و لام آن است، الف و لامی که ایجا هست میفرماید ما تمامی رجس و تمامی نقص ها را از شما برداشتیم. این مقام خاصی است که به اهل بیت اختصاص پیدا کرده است و تکوینی است.
🔸منحصرا این نحوه از برداشتن آلودگیها برای شماست. بعد میفرماید: " و یطهرکم تطهیرا " .
خداوند در سوره واقعه می فرمایند: " اِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَکْنُونٍ لَا یَمَسُّهُ اِلاّ الْمُطَهَّرُونَ "
🔺خود این قرآن هم کتاب بلند مرتبه ایست که کُنه دارد، لایه به لایه است، مغز دارد، که این مغز در دسترس هیچ کس نیست مگر کسانی که پاک شدگان اند، این پاک شدگان چه کسانی هستند؟این پاک شدگان همان افرادی هستند که خداوند فرمود: " و یطهرکم تطهیرا " .
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
🔘مردمسالاری دینی جعل حق است
⭕️خلاصه جلسه هفتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔰چینش ما در بحث مردمسالاری در مکتب امامین انقلاب به این گونه بود که در مورد یک تقابل هویتی بین لیبرال دموکراسی و مردمسالاری دینی بحث شد.
💢امروز در مسئله بعثت، از تقابل هویتی می شود صحبت کرد. اصلاً معنای بعثت یعنی این.
بعثت یعنی یک تحول، یک عالم جدید، همه گزاره ها در این عالم هر چند در صورت، شبیه هم هستند اما در محتوا کاملا با هم متفاوتند.
🔸پیغمبری که تا دیروز حلف الفضول(1) داشت این پیامبر عدالتخواه در چهل سالگی به بعثت می رسد، اینجا شخصی که به جنگ استکبار میرود به غیر از آن جوان عدالتخواه است.
🔺اصلاً پیغمبر هویتاً و در آن مختصات عالَمی که کنشگری می کند متفاوت است. بعد از بعثت و قبل از بعثت متفاوت است.
هر کنشی هویت دیگری دارد اینجا محمد رسول الله است آنجا یک جوان عدالتخواه است.
🔹ما در لیبرال دموکراسی و مردمسالاری دینی معتقدیم مردم سالاری دینی عالَم دیگری است. تمام گزاره ها متفاوت است، هر کلمه ای که شما در نظام اسلامی می بینید هویتاً متفاوت است، انسان متفاوت است، جهان متفاوت است، زن متفاوت است...
🔘ما مسئله اغواگری و هدایتگری را مطرح کردیم آخرین بحثی که مطرح کردیم پیوند اسلام و جمهوریت بود.
🔸حضرت آقا مدعی بودند که در مکتب امام از دل اسلام است که جمهوریت میجوشد یعنی اسلام ما را وادار به مردمسالاری کرده است.
من امروز مسئله ای تحت عنوان "جعل حق" را مطرح می کنم.
🔹به این نکته حضرت آقا دقت کنید ایشان میفرمایند در مسئله مردم سالاری دینی جعل حق وجود دارد اما در مسئله لیبرال دموکراسی قرارداد عرفی است.
"فرق بین دمکراسی غربی و مردمسالاری ما در همین است و جای بحث و صحبت کردن و تفصیل دارد - خیلی مهمّ است. مردمسالاری دینی چون بر اساس یک اعتقاد دینی است، قابل نقض نیست؛ یعنی اگر کسی توانست در انتخابات تقلّب کند یا به شیوهای نظر مردم را جلب کند که به ناحق نگاهشان به وی متوجّه باشد - مثلاً ارزشی که در او نیست، وانمود کند که در او هست؛ بعد مردم به او اقبال کنند و رأی بدهند - در منطق مردمسالاری دینی او حقّی ندارد."(2)
🔻در مردم سالاری ایفای حق است اما در لیبرال دموکراسی یک قرارداد عرفی است مثلا ما ۸۰ میلیون جمعیت هستیم میخواهیم برای مدیریت کشور یک قرارداد عرفی بگذاریم که کشور را اداره کنیم این قرارداد عرفی لیبرال دموکراسی است جعل حق نیست، به رئیس جمهور حقی اعطا نمی کند. لیبرال دموکراسی مثل چراغ راهنمایی یک قرارداد اجتماعی است. در لیبرال دموکراسی رای آوری یک قرارداد سیاسی است، یک عرف سیاسی است برای مدیریت افراد جامعه اما در مردمسالاری دینی جعل حق است.
🔻🔻🔻🔻
پاورقی:
1)حِلْفُ الْفُضول پیمانی است میان برخی طوایف قریش در دوران جاهلیت، برای حمایت از ستمدیدگان در مکه.
2) بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، 1382/02/22
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تقابل مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی جلسه۸.mp3
18.7M
#جلسه_هشتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
ضرورت وجود امام جلسه۸.mp3
17.01M
#جلسه_هشتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی
👤حجة الاسلام سعید غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
🔰سلوک معرفتی در میهمانی خدا
پیرامون مساله حیات اجتماعی
🔻بررسی آیه 200 آل عمران در موضوع
«مرابطه در جامعه اسلامی در تفسیر المیزان»
🔻و خطبه216 نهج البلاغه درباب
«حقوق متقابل مردم و حاکمان»
🕌در ایام ماه مبارک رمضان
روز های زوج
ساعت: 17
📞 پل ارتباطی
09102845485
⭕حسینیه معارف انقلاب اسلامی
واقع در خیابان زینبیه غربی(شهید قامت بیات)
#رسانه_باشید
@hoseiniehmaaref
⭕️خلاصه جلسه هشتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع #امام_شناسی
👤حجت الاسلام سعید غفاری
🔰ما در جلسات گذشته دلایل عقلی ضرورت وجود امام در نظام آفرینش احسن را بحث کردیم و بعد از آن تعدادی از آیاتی را که بر این موضوع دلالت دارند را هم مطرح کردیم.
💢آیهای که امروز مطرح میکنیم آیه 5 سوره مبارکه قصص است: " وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ"
🔺این آیه سیمای چینش اجتماعی بشریت در حاکمیت حضرت بقیهالله است.
🔹ما روی دو کلمه در این آیه متوقف میشویم و معنا میکنیم.
"مستضعف" که قبلا هم عرض شد معنای آن غیر از فقیر و مسکین است. مستضعف، وارثان و امرای بالقوه عالم هستند.
اراده خدا بر این است که مستضعفین را در این عالم ائمه قرار دهد.
🔸مراد از کلمه ائمه هم در این آیه آن تعریفی که ما از امام گفتیم نیست. یعنی امام معصوم، بلکه منظور همان پیشواست. کسی که مردم یا گروهی از آن را راهبری میکند.
🔹این آیه میفرماید مستضعفین در آینده، ائمه و کنشگران عالم خواهند بود. رئیس و امیر این مستضعفان کیست؟ حضرت بقیه الله (عج) که عالم فعلا ظرفیت پذیرش این نوع مدیریت را پیدا نکرده. خب چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امام زمان در رأس جامعه کنشگر خواهد بود. از چه طریقی؟ از طریق ساختار و ایجاد ساختارها.
🔺یعنی حضرت، آموزش و پرورش اسلامی را تاسیس خواهد کرد، اقتصاد اسلامی و سیاست اسلامی را بنیان خواهد گذاشت.
پس طبق این آیه حکومت پیوند می خورد با مردم( مردم سالاری).
📌مهدویت یعنی یک خیزش اجتماعی و جابجایی در طبقات جامعه و امام، کنشگر و مرجع تمامی لایهها خواهد بود. و در مهدویت آنچه که حکمرانی خواهد کرد مردمسالاری دینی است. البته ما بر سر اسم اصراری نداریم بلکه جابجایی طبقات جامعه در حکومت مهدوی و حکمفرما شدن مستضعفین عالم را ما مردمسالاری دینی اسم میگذاریم. و این حضور هم نه به طور خاص و موردی بلکه به صورت ساختاری اتفاق خواهد افتاد.
❇️جمهوری اسلامی سیمایی است از مهدویت که انقلاب اسلامی آن را ساختاری به ما نشان داده است. ساختار یعنی فرایندی برای حضور مردم.
❓چرا ما میگوییم انقلاب اسلامی مهدوی است؟ چون انقلاب مردمی است و چرا میگوییم مردمی است؟ چون ساختارهای آن برای حضور مردم تعبیه شده است.
🔹این آیه میفرماید سیمای حکومت مهدوی مردمسالاری دینی است. چرا که قرار است مستضعفین، ائمه شوند. یعنی کنشگران و مدیران جامعه باشند و این در ساختار مردمسالاری دینی محقق میشود.
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
🔘چارچوب جمهوری اسلامی، ساختار "یُبَدِّلُ السَّیِّئات بِالحَسَنات"
⭕️خلاصه جلسه هشتم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔰بحث جلسه گذشتهمان این بود که در نظام لیبرال دموکراسی "جعل حق" وجود ندارد.برخلاف نظام مردمسالاری که در آن جعل حق وجود دارد.
🔺جعل حق یعنی اینکه اگر کسی با اغواگری و تظاهر به آنچه که نیست رای بیاورد برطبق نظام مردمسالاری دینی حقی ندارد، حق تصرف در بیتالمال ندارد.
❓این سوال را یکی از آقایان مطرح کردند که آیا تنفیذی که رهبری میکنند یعنی مردم حق رای ندارند و این ولی است که این حق را بر مردم اعطا کرده است؟ یعنی مثلا امام خمینی به عنوان ولی فقیه و جانشین امام زمان این حق را دارد و آن را اختیاراً و از باب لطف، به مردم اعطا میکند؟ در این صورت چون حق انتخاب برای امام است پس مردمسالاری و رجوع به مردم اصالتی ندارد...!
📌در جواب این سوال بحثی مطرح میکنم در باب پیوند حضور و انتخاب مردم و ارتباطشان با امامی که مبدأ حق است.
مفهوم انتخاب مردم که فرع بر اختیار آنهاست، یک مفهوم عقلی است یا وهمی است؟ عقلی است.
انتخاب پیوست مستقیم با عقل دارد.
🔺عقلانیت در فرد یا جامعه مرتبط است با امام، چون قبلا بحث کردهایم که مبدأ کمال یعنی امام، پس عقل یعنی ارتباط با امام.
🔹حال ادعای ما این است که آنجایی که اغواگری اتفاق افتاده است، مردم به معنای حقیقی وجود ندارد چون رجوع به وهم مردم است و آنجایی که مردم عاقل وجود نداشته باشد امام زمانی که مبدأ عقل بود وجود ندارد.
حضور عقلانی مردم نقطه ظهور امام است در بطن جامعه. و آنجایی که امام نیست، عقل و انتخابی وجود ندارد.
🔸ادعای بنده این است که جایی که امام نیست انسانی وجود ندارد، عملا آن چیزی که در میدان وجود دارد انسان نیست چون وهم است بنابراین وقتی میگوید "آن کسی که با اغوا انتخاب شده است حقی ندارد" این جمله حقیقیه است، یعنی حقیقتا انسان در میدان نبوده و رجوع به وهم انسان اتفاق افتاده.
❗️البته ممکن است در مقام فعلیت در مردمسالاری هم کسی با اغواگری رای بیاورد و ولی فقیه اجازه حکومت به او بدهد، بحث ما فعلا در ذات این دو است نه در فعلیت.
🔹حضور مردم و ظهور امام یک تساوق و رفت و برگشتی دارند، یعنی زمانی مردم حاضرند که امام در آن جامعه ظاهر است و از طرفی امام کی در جامعه ظهور دارد؟ وقتی که مردم حاضر هستند، این رفت و برگشت ایجاد مقبولیت و مشروعیت میکند.
❓سوال: پس ما مردمی را ستون دین میدانیم که همراه با امام باشند، یعنی به عنوان مثال اگر مردم فردی مثل بنیصدر را که همراه امام نیست، انتخاب کنند ستون دین نیستند ولی کس دیگری را که همراه است انتخاب کنند میشوند ستون دین؟
🔺من همان مردمی را که حتی بنیصدر را هم انتخاب کردند ستون دین میدانم چون این معنایی که ما بحث میکنیم تبدیل به ساختار شده و مردم در ساختار جمهوری اسلامی بنیصدر را انتخاب کردهاند، هرچند اغواگری هم اتفاق افتاده باشد.
💢بنیصدر در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و ساختاری انتخاب شده است که در صدر آن "یُبَدِّلُ السَّیِّئات بِالحَسَنات" نشسته است. از امام باقر(ع) روایت داریم فرمود: خداي تبارك و تعالي فرموده است: قطعاً عذاب ميكنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروي از امام ستمگري كه از جانب خدا نيست دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به اعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و همانا در ميگذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروي از امام عادل از جانب خدا دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به خود ستمگر و بدكردار باشد.[1]
❇️در مواجهه با مومنین باید فعل آنها را نقد بکنیم نه ساختار اعتقادی آنها را اما در مواجهه با کفار (آمریکا) ما باید ساختار را نقد کنیم. ساختارش درست نیست هرچند فعلش هم گاها خوب باشد.
به عقیده بنده ساختار جمهوری اسلامی یا از عقل کنش میگیرد مثل دفاع مقدس یا کرونا و مواسات و یا به عقل منتهی میکند (مثل قضیه مذاکره با آمریکا).
🔹ما در این عالم نیاز به صیرورت داریم. چرا در نظام ساختار دینی و نظام تربیتی گزینهای به عنوان خطا و سیّئه تعریف نشود. مگر میشود فساد تعریف نکنیم مگر میشود فساد وجود نداشته باشد؟! (منظور قبل از ظهور امام زمان و تشکیل حکومت ایشان است).
🔸وقتی ساختار مرا پای انتخاب آورد با من کار عقلی کرده است اما اگر من بنیصدر را انتخاب کردم خطای در مصداق است. اصل کنش انتخاب یک کار عقلی است اما خطای در مصداق ممکن است یک کار وهمی باشد اما برگرداندن و عبور از این خطا هم کار ولایت است و این ولایت، اشراقی نیست که به قلب افراد الهام شود بلکه این ولایت ساختاری است. نور انقلاب اسلامی نور ولایت است به صورت ساختاری و ساختار یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی.
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
🔘چارچوب جمهوری اسلامی، ساختار "یُبَدِّلُ السَّیِّئات بِالحَسَنات" ⭕️خلاصه جلسه هشتم از سلسله جلسات
🔻🔻🔻🔻
پاورقی:
1) «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَ كُلَ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.»
الکافی، کلینی، ج1، ص376، کتاب الحجة، ابواب «من دان الله عزوجل بغیر امام من الله جل جلاله»، باب86، ح4، اسلامیة.
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
ضرورت وجود امام جلسه۹.mp3
32.95M
#جلسه_نهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی
👤حجة الاسلام سعید غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تقابل مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی جلسه۹.mp3
48.98M
#جلسه_نهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
گفتارى پیرامون مرابطه در جامعه اسلامى.pdf
753.4K
📚فایل pdf
🔰گفتاری پیرامون مرابطه در جامعه اسلامی
از منظر علامه طباطبایی ذیل تفسیر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بررسی خطبه۲۱۶نهج البلاغه جلسه اول.mp3
22.32M
🔰#جلسه_اول مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی خطبه 216 نهج البلاغه
جلسه اول
🎵حجت الاسلام نقیلو
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیر آیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه اول.mp3
20.14M
🔰#جلسه_اول مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه اول
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیر آیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه دوم.mp3
17.9M
🔰#جلسه_دوم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه دوم
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بررسی خطبه۲۱۶ نهج البلاغه جلسه دوم.mp3
18.75M
🔰#جلسه_دوم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی خطبه 216 نهج البلاغه
جلسه دوم
🎵حجت الاسلام نقیلو
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیرآیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه سوم.mp3
25.1M
🔰#جلسه_سوم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه سوم
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بررسی خطبه۲۱۶نهج البلاغه جلسه سوم.mp3
22.53M
🔰#جلسه_سوم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی خطبه 216 نهج البلاغه
جلسه سوم
🎵حجت الاسلام نقیلو
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
⭕پنجمین جلسه از سلسله جلسات سلوک معرفتی
شنبه ۲۷ فروردین
ساعت ۱۷
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیرآیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه۴.mp3
19.62M
🔰#جلسه_چهارم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه چهارم
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بررسی خطبه ۲۱۶نهج البلاغه جلسه۴.mp3
24.01M
🔰#جلسه_چهارم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی خطبه 216 نهج البلاغه
جلسه چهارم
🎵حجت الاسلام نقیلو
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
⭕ ششمین جلسه از سلسله جلسات سلوک معرفتی
دوشنبه 29 فروردین
ساعت ۱۷
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیرآیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه۵.mp3
17.38M
🔰#جلسه_پنجم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه پنجم
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
بررسی خطبه ۲۱۶نهج البلاغه جلسه۵.mp3
27.22M
🔰#جلسه_پنجم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی خطبه 216 نهج البلاغه
جلسه پنجم
🎵حجت الاسلام نقیلو
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
⭕ هفتمین جلسه از سلسله جلسات سلوک معرفتی
چهارشنبه 31 فروردین
ساعت 17
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
تفسیرآیه۲۰۰سوره آل عمران جلسه۶.mp3
15.48M
🔰#جلسه_ششم مباحث سلوک معرفتی در باب مساله #حیات_اجتماعی
بررسی آیه 200 آل عمران
جلسه ششم
🎵حجت الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref