eitaa logo
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
957 دنبال‌کننده
480 عکس
162 ویدیو
26 فایل
🔰تلاشی برای تبیین و گفتمان سازی معارف انقلاب اسلامی با نقش آفرینی طلاب و دانشجویان آدرس؛ زنجان، خ زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان 👤ادمین: @talabezanjani صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/hoseiniehmaaref/
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه چهاردهم.m4a
19.87M
🔰نقش گروه های مرجع در مردمسالاری دینی (۲) از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
جلسه پانزدهم.mp3
19.95M
🔰نقش گروه های مرجع در مردمسالاری دینی (3) از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰خلاصه جلسه پانزدهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 🔴مقدمه ۱ انسان وقتی به کاروان ابی عبدلله نگاه می کند تکثر را می بیند . حرکت کاروان امام حسین یک حرکت تمدنی بود نه جنگی . امام حسین با خودش گنه کار را آورد ، بچه را آورد ، مادر را آورد ، نوجوان را آورد ، پیر مرد را آورد ، سیاه پوست را آورد و ... این تکثر ، پیکره جامعه است . ما اگر این تکثر را نبینیم نمی توانیم جامعه را با خودمان همراه کنیم . 🔵مقدمه ۲ اگر من و تن ارتباط رفت و برگشتی نداشته باشد ، انسان دچار اختلال می شود . ما در من همه پتانسیل ها و قابلیت ها را داریم ، این تن است که دچار اختلال است . کسی که کور مادر زاد است ؛ من او قابلیت شناخت رنگ را دارد ولی چون تن او مشکل دارد این به عینیت نرسیده است . (در اینجا ما نمی توانیم به من ایراد بگیریم) ✅همین است که اسلام همه قابلیت ها را دارد ، مشکل در طبیعت است . اصل اگر توحید در طبیعیات ظهور و بروز نداشته باشد ، ناقص است . توحید باید در بحث بانوان ، معیشت ، اقتصاد ، زیبایی شناسی ، سیاست و .... بیاید وسط .(توحید اگر سرریز اجتماعی و زندگانی نداشته باشد مورد اختلال است .) این مسئله در زندگی فردی هم قابل تعمیم است . مثلا اگر انسانی با همسرش مشکل دارد قطعا مشکلش در توحیدش است چراکه توحید در تمام ساحت ها سرریز نداشته است . 🔷باید بین طبیعیات و توحید یک ارتباط رفت و برگشت باشد و توحید سرریز داشته باشد . وقتی انسان به کارهایی که اسلام می کند نگاه می کند ، نگاه توحیدی و تمدنی را می فهمد . مثلا وقتی می خواهد به بشر بگوید متواضع باش می آید مکان مشخص می کند به نام مسجد ، عمل مشخص می کند و می گوید نماز بخوان و جبینت را به خاک بی انداز و اصلا به طور کلی شریعت ایجاد می کند . مثلا ما تعاونوا علی البّر و تقوا را می فهمیدیم ولی کاری که امام خمینی انجام داد این مفهوم را وارد طبیعیات کرد و چیزی به نام بسیج را خلق کرد . 🔶برای هرچیزی ما باید واژه سازی کنیم ، نمادسازی کنیم ، شعارسازی کنیم ، هویت سازی کنیم ، نهاد سازی کنیم . این ها همه ش استادی امام خمینی بود که رابطه رفت و برگشتی را به ظهور رسانید . امام خمینی قرآن را فرود می آورد در طبیعیات . (کاری که انقلاب اسلامی کرد آوردن توحید به وسط میدان بود . در حالی که قبل انقلاب اینطور نبود .✅ 🔸کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی🔸 @hoseiniehmaaref
/ جلسه هفدهم از سلسله جلسات هفتگی مردم سالاری دینی دوشنبه ۲۰ تیر بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 غدیر، دکترین مدیریت جامعه اسلامی 🔻نشست معرفتی با محوریت بررسی آیه؛ ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ﴾ (المائدة: ۳) زمان؛ روز عید غدیر خم، از ساعت11:30 مکان؛ 🕌حسینیه معارف انقلاب اسلامی واقع در خیابان زینبیه غربی تکیه مرحوم عباس کن کن https://eitaa.com/hoseiniehmaaref
جلسه شانزدهم.mp3
33.01M
🔰نقش گروه های مرجع در مردمسالاری دینی (4) از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
خلاصه جلسه شانزدهم 🔰موضوع اصلی : «هر امری بدون توحید اگر بخواهد فهم شود آن فهم یک فهم ابتر خواهد بود» *مقدمه* 🔻در جلسات گذشته ما به این دو گزاره رسیدیم که از یک منظر ، نفی طبقات اجتماعی را قبول داریم (طبق طرح کلی اندیشه اسلامی) . از نگاه دیگر طبقات اجتماعی را در جامعه می‌پذیریم چرا که جامعه بدون طبقات اجتماعی اصلاً معنایی ندارد.( وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ ، آیه ۴۳,زخرف ) 🔻همچنین ، گفتیم : یک نکته معرفتی که در مسائل اصلی آورده جدی دارد ، فرود توحید آسمانی در مسائل میدانی خواهد بود ؛ و این توحید باید در(مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا) و عرصه هایی مثل اقتصاد ، سیاست ، خانواده و ... سرریز داشته باشد.( *قوس نزول* ) *بحث این جلسه* قسم اول : 🔷جامعه باید آنقدر رشد پیدا کند که با دیدن آثار ، مخلوقات و اتفاقات خدا را نفهمد ؛ بلکه خدا را داشته باشد و با خدا اتفاقات عالم را فهم کند. ( *قوس صعود* ) «این قوس نزول و صعود برای ما بسیار حائز اهمیت است» *الف)* گروهی این قوس نزول را نمی فهمند و اصلاً نمی توانند خدا را به روی زمین فرودبیاورند( متحجرین ) . *ب)* گروهی دیگر آنقدر در طبیعیات غرق شده‌اند و با آن سر و کله زده اند که نمیتوانند رابطه بین امور و طبیعیات را با توحید بیابند. 🔅این دو از آفات مهم این رفت و برگشت است. به حمدالله در جلسات گذشته قوس نزول بررسی شد . اما در قوس صعود مسئله اصلی ما ( نفی نگاه استقلالی به مسائل طبیعی است. ) 🔺برای فهم راحت تر این مسئله به یک مسئله معرفتی اشاره می کنم : یک موقع است انسان می گوید چشم من فلان شئ را دید . ولی نه ! گاهی انسان می گوید من دیدم. این دو نگاه است. 🔺نگاه اول یک نگاه استقلالی است . باید تلاش کنیم طبیعیات را استقلالی نبینیم. طبق آیات قرآن هم در مسئله شفاعت خداوند می فرماید: درست است که در ظاهر شفعا بسیارند ولی تو شافع را باید خدا بدانی که اگر اینطور نباشد این نگاه استقلالی شرک است. مصداق دم دستی همین نگاه هم علی اللهی ها هستند.مشکل این ها این است که برای علی استقلال قائلند. *_قسم دوم* : 🔷در قسم دوم مبحث امروز که مکمل قسمت اول است می خواهیم درباره علت به کار رفتن نحن در آیه ( نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ) بحث کنیم که چرا خداوند از کلمه «ما» استفاده کرده است؟ اصلاً چرا در برخی آیات «من» و در برخی دیگر از «ما» استفاده شده است؟ 🔺خدا می خواهد به ما بگوید که علاوه بر من ، واسطه ها را هم ببینی. یعنی در قوس صعودی در برخی مواقع ما باید واسطه ها را هم لحاظ بکنیم.( ولی نگاهمان یک نگاه ربطی باید باشد نه استقلالی.) 🔺اینکه در برخی از آیات (مربوط به قیامت) خداوند می فرمایند : وضع آسمان دگرگون مي شود ، ستارگان از جاي كنده مي شوند و ... نه به معناست که واقعاً این اتفاقات می‌افتند. نه ! بلکه ما به بلوغی می رسیم که دیگر این ها را مستقل نمی بینیم بلکه همه را از خدا می بینیم . اگر نگاه این شد به قیامت رسیده ایم ، این طور نیست که ما از دنیا برویم و قیامت پدید آید ، این ما هستیم که به قیامت می رسیم . همین است که در ابتدا گفتیم: هر امری بدون توحید اگر بخواهد فهم بشود یک فهم ابتر خواهد بود. *نتیجه گیری* ما هنوز انقلاب اسلامی را فهم نکرده ایم . بدون فهم، راهکار هیچ نتیجه ای نخواهد داشت . باید این قوس صعود و نزول روشن بشود ، روشن که شد راهکارها نمایان می شود. راهکارها در دل فهم موضوع خوابیده است.
حجاب.mp3
18.8M
🔰 از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع حجاب در جامعه اسلامی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
*استدلال در برابر شیفتگی* بررسی مسئله حجاب بعد از پذیرش وجوب اجتماعی و دینی حجاب در دو ساحت تحلیل واقدام خواهد بود. مقام اول در تحلیل وفهم صحیح حادثه است. 🔺نکته اول وقابل توجه در مسئله حجاب این است که یک خانم محجبه و چه غیر محجبه هر دو در جامعه مومنین زیست میکنند. باید بدانیم که ما نمی توانیم با یک عمل غلط مثل روزه نگرفتن ، بی حجابی و ... اینها را از دامنه تدین خارج بدانیم. 🔅 اساساً تفاوت اسلامی که برخی‌ها ارائه می‌دهند با اسلام ناب محمدی این است که اولویت های دین داری در اسلام ناب بهتر تعریف می شود. 🔺اینکه بدحجابی یا بی حجابی یک عمل خلاف است و سیئه به حساب می آید ، ما با قاطعیت می گوییم بله ؛ حجاب واجب دینی و اجتماعی است، ولی باید در نظر داشته باشیم که عموم ملت ایران مؤمن اند هرچند در مراتب ایمان متفاوت اند. 🔺 نکته دوم و هویتی مسئله که امروزه ما در جامعه با آن مواجهیم یک نوع « *شیفتگی* » است . آنهم شیفتگی به فرهنگ غرب. 🔺اگر مبنای ما این شد ، مسئله حجاب دیگر یک مسئله ساده نخواهد بود بلکه یک مسئله تمدنی می شود . دختران ما امروز شیفته مدل ها و الگوها ی غربی هستند . به طبع این تحلیل ، برخوردهای ما نیز باید مدل دیگری به خود بگیرند . در وهله اول ما باید مواجهه خود را با فرهنگی بدانیم که در آن زنان جامعه وضعیت خاص خود را دارندوبرای کنش درباره حجاب باید ضعف فرهنگ غرب را بخصوص در مورد زنان آشکار کنیم ، اگر حقیقت غرب شناخته نشود و غرب تحقیر نشود ما کاری از پیش نخواهیم برد. 🔅همین است که ما دائم می گوییم مسائل در انقلاب اسلامی فهم نمی‌شود . چون فهم نمی شود به راه حل مطلوب هم نمیرسیم . این راه حل هایی که در جامعه در مواجهه با بدحجابی پیاده می شود آخرین مرحله کنشگری است. « ما به شدت با مسائل , سطحی برخورد می کنیم. » 🔰پس به طور کلی در مواجهه با بدحجابی ما باید این دو مسئله را مورد توجه قرار دهیم: ۱. *این ها مومنین اند* ۲. *حجاب یک مسئله تمدنی است* دارد....... سعید غفاری
غدیر_01.mp3
28.41M
تبیین آیه شریفه 3 سوره مبارکه مائده در تفسیر شریف المیزان
همراهان گرامی جلسات حسینیه معارف تا دهه دوم ماه محرم دایر نمی‌باشد. حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش" 🔹حجت الاسلام علی مهدیان 🔸️حجت الاسلام ابوالفضل نظری ▪️۱۸ الی ۲۱ مرداد؛ ساعت ۲۱:۳۰ 🕌مکان؛ حسینیه معارف انقلاب اسلامی، واقع در خیابان زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش" جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
Shab Avval-Mahdiyan.mp3
47.02M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر 🔸️ 🔹️ 🔸️ 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت اول نسبتی وجود دارد بین شریعت با معنویت و سلوک الی الله؛ علت مطرح کردن این بحث این است که درباره صورت دین حضرت امام صحبتی دارند و می‌فرمایند: الاسلام هو الحکومه بشؤونها و در نامه هایی که به خبرگان دارند توضیح می‌دهند که حکومت، فلسفه عملی فقه است. ظاهر و قیافه فقه، حکومت است؛ همانطور که قیافه معنویت، فقه است. این ظاهر، ظاهر سلوک است. یعنی اگر صورت حاکمیت در جامعه وجود نداشته باشد این جامعه در سیر خودش به سمت خدا می لنگد. قیافه دین اگر بخواهد در جامعه محقق شود باید حاکمیت محقق شود. اگر اینطور نشد توهم حرکت به سمت خدا را داریم و یک انسان به سمت خدا حرکت نمی کند مگر آنکه نسبتش را با حاکمیت مشخص کند. در عالم هستی هم این مسائل وجود دارد. سیمای عالم هستی را وقتی حضرت امام به تصویر می کشد آن رکنی که اساس همه ارکان عالم می داند، آن را اراده حضرت حق می شمارد. (صورت تکوین ) نکته: صورت دین با صورت تکوین مطابق است. ( وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا) یعنی با دین آنچه که در هستی وجود دارد را بروز و ظهور می دهیم. همینجاست که امام باقر در روایت معروف دو عبارت را به کار می برند «لَأُعَذِّبَنَّ ، لَأَعْفُوَنَّ» قطعاً قطعاً قطعاً عذاب می کنم کسی را که زیر بار حاکمیت طاغوت می‌رود حتی اگر این انسان در رفتارهای شخصی خودش آدم خوب و با تقوایی باشد و قطعاً و قطعاً و قطعاً می بخشم کسی را که زیر بار حکومت الله می رود حتی اگر این شخص در اعمال شخصی خود گناهکار باشد. در همه اینها بحث، بحث حاکمیت است. پس به طور کلی ما دو چیز را مطرح کردیم: *۱.صورت آفرینش و تکوین عالم با صورت شریعت مطابق است. یعنی اگر متن آفرینش را اراده خدا پر می کند؛ در دین هم آنچه که متن اصلی دین را شکل می دهد حاکمیت الله است، لذا الاسلام هو الحکومه *۲.همه معنویت و سلوک انسان به سمت خدا قیافه ش فقه است. یعنی نمی شود یک انسان اهل معنویت و معنا باشد ولی نماز نخواند. این اعمال صالح است که او را بالا میکشد و همچنین قیافه و ظاهر فقه حکومت الله است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت دوم می رسیم به بحث اصلی، یعنی مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی. قیافه حکومت را که حضرت امام ترسیم کرد، جمهوری اسلامی بود. لذا وقتی انتخابات انجام شد و جمهوری اسلامی رای آورد؛ امام فرمود: «امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین» همچنان که در تکوین، حکومت الله است که هستی را پر کرده این اگر بخواهد در ظاهر دین، ظهور و بروز پیدا کند می شود همانی که حضرت امام گفت: آغاز حکومت الله در زمین. حال سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وقتی اراده خدا در شریعت ظهور و بروز پیدا می کند باید در قالب جمهوری اسلامی باشد به تعبیر دیگر چرا حکومت الله در زمین، می شود جمهوری اسلامی؟ برای پاسخ به این سوال نیازمند چند مبنا هستیم: بحثی را حضرت امام درباره آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» دارند که در تفسیرش ایشان می‌فرمایند: اگر همه توصیه های قران را جمع کنیم در یک کلمه، آن کلمه می شود قیام جمعی و قیام فردی برای خدا. همچنین در جای دیگر امام در تفسیر روایت جنود عقل و جهل می فرمایند همه اخلاق خوب و اخلاق غلط همه اش در انسان به یک نکته برمی گردد و آن هم هویت قیام لِلَّه است. برای فهم بهتر باید بدانیم قیام لِلَّه اصلا یعنی چه؟ یکی از بهترین پاسخ ها را شهید مطهری داده است؛ بحثی که شهید مطهری مطرح می‌کند وجود دوتا من است در انسان؛ من علوی و من سفلی که یکی از اینها من واقعی است و دیگری فرعی. برای اینکه انسان بفهمد کدام یک از این من ها اصالت دارد باید به نتیجه اعمال بنگرد یعنی اگر انسان بعد از انجام دادن کاری احساس لذت کند و در کنار این احساس لذت عمیقا احساس شکست هم داشته باشد ما به این من می گوییم من سفلی؛ در حالی که منی که اصالت دارد احساس لذت نمی کند ولی در کنارش عمیقا احساس پیروزی و عزت را لمس می کند. ما از اینها فهم می کنیم که یکی از این من ها باید رئیس باشد و آن دیگری را زیر نظر داشته باشد. اگر منی که اصالت دارد رئیس شد، انسان به شدت احساس عزت می کند و یک مرحله رشد می کند. ما به این می گوییم قیام لِلَّه ؛ هر جایی که انسان از لایه های عالم حجابی را کنار بزند و بالا بیاید این اسمش قیام لِلَّه است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه اول - قسمت سوم انسان که یک مرحله بالا می آید اولین نتیجه‌اش این می‌شود که بر خودش حاکم می شود به تعبیر دیگر نتیجه قیام لِلَّه ، حاکمیت انسان بر خودش است؛ همین است که امام صادق می فرماید: العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ در معارف انقلاب اسلامی هم اگر بنگریم، آقا بعد از توحید بلافاصله مسئله کرامت انسان را پیش می کشد. این حاکمیت انسان بر خودش یعنی مردم، سالار می شوند «این فرق می کند با آزادی» لذا همه دین دارد مردم را به سمت حاکمیت بر خود سوق می دهد. با همه این توضیحات اگر بخواهیم بگوییم وظیفه رهبری اصولاً چیست؟ باید گفت: رهبری دارد کاری می کند که مردم بر خودشان حاکم باشند. لذا وقتی تا این صورت شریعت را مردم به پا کردند و اقامه کردند، امام فرمود: امروز روز امامت امت است، امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین. ما حتی اگر بخواهیم حکومت معصوم را هم فهم کنیم باید با انقلاب اسلامی بفهمیم و اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم حکومت امام زمان در هنگام ظهور همان جمهوری اسلامی است. متاسفانه خیلی ها فهمشان نسبت به حکومت معصوم حکومت استبدادی است. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر 🔸️ 🔹️ 🔸️ 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
Shab 2-Mahdiyan.mp3
14.81M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر 🔸️ 🔹️ 🔸️ 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت اول سوال : اگر مردم بر خودشان حاکمند پس ولی فقیه چه کاره است و اگر ولی فقیه داریم مردم سالاری چه معنایی پیدا می کند؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید متذکر بشوم که ما نیاز داریم به این مباحث نظری و داشتن چارچوب ذهنی درست. تا اینها برای ما حل نشود در مسائل عینی لنگ خواهیم زد و تمام انرژی مان برعلیه خودمان به کار خواهد رفت اگر نقشه راه نداشته باشیم.«اَلْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً» برگردیم به سوال که اصولا ما چه نیازی به ولی فقیه و حکومت مرکزی داریم؟ به طور کلی دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه ما به یکدیگر محتاجیم : از یک طرف عقل بشری محاسبه می کند ، مصلحت اندیشی می کند و می بیند برای آنکه بخواهد به چیزی برسد نیاز به جمع دارد ، از یک جهت دیگر طبیعت انسان طوری است که برود به سمت جمع و از همه مهمتر اصولاً ما به کمال نمیرسیم مگر به وسیله جمع. نکته ای که اینجا وجود دارد آن است که وقتی انسان ها به سمت همدیگر می روند ، دوست ندارند زیر ولایت یکدیگر قرار بگیرند و به طور طبیعی هرکس دوست دارد آزاد باشد . این آزادی با یک جا جمع شدن شان سر ناسازگاری دارد . اینجاست که اینها نیازمند قانون می شوند ؛ قاعده ای وجود داشته باشد به طوری که آزادی های همه طوری محدود بشود که در مجموع آزادی همه زیاد بشود. ویژگی دیگری که این قاعده و قانون باید داشته باشد این است که بتواند با این آزادی جمع ، جامعه را هم رشد بدهد و به صورت طبیعی جامعه بتواند به سمت خدا حرکت کند. یعنی اولاً آزادی حفظ بشود ، ثانیاً جهت را گم نکند. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت دوم این جهت گیری که گفته شد ، باید با آزادی نسبتش را پیدا کند. اصولاً اگر به سمت معنویت نرویم دنیای مان هم درست نمی شود ؛ چرا که خداوند دنیا را طوری خلق کرده است که مردم را بفرستد و سوق بدهد به سمت معنا. لذا اگر جهت مان را به سمت معنا بگیریم دنیا در آباد ترین حالت ممکن قرار می گیرد و اصلا دنیا با انسان همراه میشود. البته این را باید توجه داشته باشیم که مردم در انتخاب این قانون مختارند و هیچ اجباری نیست همانطور که غرب انتخاب نکرد و این شد حال و روزش . هرروز ثروت سرمایه داران افزایش پیدا میکند و فقیر ها فقیر تر می شوند. پس غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم مشکل فعلی کشور از فرهنگ غربی است ، از علوم غربی است «به تعبیر مقام معظم رهبری اینها ذاتا مسموم اند» اشتباه است اگر اشکال کار را به حکومت و احکام اسلامی بگیریم. گفتیم این که اگر جامعه را به حال خودش واگذاریم قطعاً انحصار به وجود می آید و آزادی یک سری از انسانها سلب خواهد شد به همین منظور ما نیاز داریم به یک قدرت که مانع دست درازی انسان‌ها به یکدیگر شود. حاکمی باشد که مراقب باشد تا این قوانین الهی رعایت بشود. به تعبیری دیگر حکومت اسلامی حکومت قانون است و حاکم الهی باید تلاش کند قانون الهی پیاده بشود تا در جامعه دچار انحصار نشویم و آزادی در حداکثر ترین حالت ممکن در جامعه رواج داشته باشد. تا به الان به طور خلاصه گفته شد که: ۱. جامعه به دلایل مختلف شکل می گیرد ۲. این انسان ها اگر بخواهند با هم زندگی کنند قطعاً درگیر می‌شوند پس نیازمند قانون هستند ۳. انسانها در انتخاب قانون آزادی دارند. هم می‌توانند خودشان برای خودشان قانون وضع کنند و هم می‌توانند قانون الهی را انتخاب کنند ۴. اگر این قانون بخواهد پیاده شود نیازمند حاکمیت است و همه مردم مسئول پیاده‌سازی این قانون در حاکمیت اند.«کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ» 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجت‌الاسلام علی مهدیان 🔸️جلسه دوم - قسمت سوم حال مشکل اینجاست اگر در پیاده سازی قانون الهی اختلاف نظر به وجود آمد باید چه کنیم؟ اینجاست که نیاز خواهیم داشت به یک محور هماهنگ‌کننده جامعه که قانون را پیاده کند ، جهت را حفظ کند ، تلاش کند همه مردم حاکم شوند و تصمیم نهایی را در اختلاف نظرها بگیرد. این مقدم شدن حرف یک نفر نسبت به فهم ما به دین را می گوییم : مطلقه بودن ولایت پس لازمه حکومت مردم بر خودشان حکومت ولی فقیه است. اصولاً آزادی مردم است که ما را به این نقطه می رساند تا در برخی مواقع ما نیازمند اجبار حکومتی شویم اجباری که ما را به تصمیم نهایی سوق دهد. «با همه این تعاریف بدون وجود ولی فقیه مردم‌سالاری تخیلی بیش نخواهد بود.» 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی ✅️@hoseiniehmaaref