خلاصه جلسه شانزدهم
🔰موضوع اصلی : «هر امری بدون توحید اگر بخواهد فهم شود آن فهم یک فهم ابتر خواهد بود»
*مقدمه*
🔻در جلسات گذشته ما به این دو گزاره رسیدیم که از یک منظر ، نفی طبقات اجتماعی را قبول داریم (طبق طرح کلی اندیشه اسلامی) . از نگاه دیگر طبقات اجتماعی را در جامعه میپذیریم چرا که جامعه بدون طبقات اجتماعی اصلاً معنایی ندارد.( وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ ، آیه ۴۳,زخرف )
🔻همچنین ، گفتیم : یک نکته معرفتی که در مسائل اصلی آورده جدی دارد ، فرود توحید آسمانی در مسائل میدانی خواهد بود ؛ و این توحید باید در(مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا) و عرصه هایی مثل اقتصاد ، سیاست ، خانواده و ... سرریز داشته باشد.( *قوس نزول* )
*بحث این جلسه*
قسم اول :
🔷جامعه باید آنقدر رشد پیدا کند که با دیدن آثار ، مخلوقات و اتفاقات خدا را نفهمد ؛ بلکه خدا را داشته باشد و با خدا اتفاقات عالم را فهم کند. ( *قوس صعود* )
«این قوس نزول و صعود برای ما بسیار حائز اهمیت است»
*الف)* گروهی این قوس نزول را نمی فهمند و اصلاً نمی توانند خدا را به روی زمین فرودبیاورند( متحجرین ) .
*ب)* گروهی دیگر آنقدر در طبیعیات غرق شدهاند و با آن سر و کله زده اند که نمیتوانند رابطه بین امور و طبیعیات را با توحید بیابند.
🔅این دو از آفات مهم این رفت و برگشت است.
به حمدالله در جلسات گذشته قوس نزول بررسی شد . اما در قوس صعود مسئله اصلی ما ( نفی نگاه استقلالی به مسائل طبیعی است. )
🔺برای فهم راحت تر این مسئله به یک مسئله معرفتی اشاره می کنم : یک موقع است انسان می گوید چشم من فلان شئ را دید . ولی نه ! گاهی انسان می گوید من دیدم. این دو نگاه است.
🔺نگاه اول یک نگاه استقلالی است . باید تلاش کنیم طبیعیات را استقلالی نبینیم.
طبق آیات قرآن هم در مسئله شفاعت خداوند می فرماید: درست است که در ظاهر شفعا بسیارند ولی تو شافع را باید خدا بدانی که اگر اینطور نباشد این نگاه استقلالی شرک است.
مصداق دم دستی همین نگاه هم علی اللهی ها هستند.مشکل این ها این است که برای علی استقلال قائلند.
*_قسم دوم* :
🔷در قسم دوم مبحث امروز که مکمل قسمت اول است می خواهیم درباره علت به کار رفتن نحن در آیه ( نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ) بحث کنیم که چرا خداوند از کلمه «ما» استفاده کرده است؟ اصلاً چرا در برخی آیات «من» و در برخی دیگر از «ما» استفاده شده است؟
🔺خدا می خواهد به ما بگوید که علاوه بر من ، واسطه ها را هم ببینی. یعنی در قوس صعودی در برخی مواقع ما باید واسطه ها را هم لحاظ بکنیم.( ولی نگاهمان یک نگاه ربطی باید باشد نه استقلالی.)
🔺اینکه در برخی از آیات (مربوط به قیامت) خداوند می فرمایند : وضع آسمان دگرگون مي شود ، ستارگان از جاي كنده مي شوند و ... نه به معناست که واقعاً این اتفاقات میافتند. نه ! بلکه ما به بلوغی می رسیم که دیگر این ها را مستقل نمی بینیم بلکه همه را از خدا می بینیم . اگر نگاه این شد به قیامت رسیده ایم ، این طور نیست که ما از دنیا برویم و قیامت پدید آید ، این ما هستیم که به قیامت می رسیم .
همین است که در ابتدا گفتیم:
هر امری بدون توحید اگر بخواهد فهم بشود یک فهم ابتر خواهد بود.
*نتیجه گیری*
ما هنوز انقلاب اسلامی را فهم نکرده ایم . بدون فهم، راهکار هیچ نتیجه ای نخواهد داشت . باید این قوس صعود و نزول روشن بشود ، روشن که شد راهکارها نمایان می شود. راهکارها در دل فهم موضوع خوابیده است.
حجاب.mp3
18.8M
🔰#حجاب
#جلسه_شانزدهم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع حجاب در جامعه اسلامی
👤حجة الاسلام غفاری
🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی
@hoseiniehmaaref
#حجاب
*استدلال در برابر شیفتگی*
بررسی مسئله حجاب بعد از پذیرش وجوب اجتماعی و دینی حجاب در دو ساحت تحلیل واقدام خواهد بود.
مقام اول در تحلیل وفهم صحیح حادثه است.
🔺نکته اول وقابل توجه در مسئله حجاب این است که یک خانم محجبه و چه غیر محجبه هر دو در جامعه مومنین زیست میکنند. باید بدانیم که ما نمی توانیم با یک عمل غلط مثل روزه نگرفتن ، بی حجابی و ... اینها را از دامنه تدین خارج بدانیم.
🔅 اساساً تفاوت اسلامی که برخیها ارائه میدهند با اسلام ناب محمدی این است که اولویت های دین داری در اسلام ناب بهتر تعریف می شود.
🔺اینکه بدحجابی یا بی حجابی یک عمل خلاف است و سیئه به حساب می آید ، ما با قاطعیت می گوییم بله ؛ حجاب واجب دینی و اجتماعی است،
ولی باید در نظر داشته باشیم که عموم ملت ایران مؤمن اند هرچند در مراتب ایمان متفاوت اند.
🔺 نکته دوم و هویتی مسئله که امروزه ما در جامعه با آن مواجهیم یک نوع « *شیفتگی* » است . آنهم شیفتگی به فرهنگ غرب.
🔺اگر مبنای ما این شد ، مسئله حجاب دیگر یک مسئله ساده نخواهد بود بلکه یک مسئله تمدنی می شود . دختران ما امروز شیفته مدل ها و الگوها ی غربی هستند .
به طبع این تحلیل ، برخوردهای ما نیز باید مدل دیگری به خود بگیرند . در وهله اول ما باید مواجهه خود را با فرهنگی بدانیم که در آن زنان جامعه وضعیت خاص خود را دارندوبرای کنش درباره حجاب باید ضعف فرهنگ غرب را بخصوص در مورد زنان آشکار کنیم ، اگر حقیقت غرب شناخته نشود و غرب تحقیر نشود ما کاری از پیش نخواهیم برد.
🔅همین است که ما دائم می گوییم مسائل در انقلاب اسلامی فهم نمیشود . چون فهم نمی شود به راه حل مطلوب هم نمیرسیم . این راه حل هایی که در جامعه در مواجهه با بدحجابی پیاده می شود آخرین مرحله کنشگری است. « ما به شدت با مسائل , سطحی برخورد می کنیم. »
🔰پس به طور کلی در مواجهه با بدحجابی ما باید این دو مسئله را مورد توجه قرار دهیم:
۱. *این ها مومنین اند*
۲. *حجاب یک مسئله تمدنی است*
#ادامه دارد.......
سعید غفاری
غدیر_01.mp3
28.41M
تبیین آیه شریفه 3 سوره مبارکه مائده در تفسیر شریف المیزان
#اطلاعیه
همراهان گرامی جلسات حسینیه معارف تا دهه دوم ماه محرم دایر نمیباشد.
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش"
#سوگواره_معرفتی
🔹حجت الاسلام علی مهدیان
🔸️حجت الاسلام ابوالفضل نظری
▪️۱۸ الی ۲۱ مرداد؛ ساعت ۲۱:۳۰
🕌مکان؛ حسینیه معارف انقلاب اسلامی، واقع در خیابان زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان
جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️"جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش"
جهت اطلاعات بیشتر به کانال حسینیه معارف انقلاب مراجعه کنید. 🔻🔻🔻
https://eitaa.com/hoseiniehmaaref/138
Shab Avval-Mahdiyan.mp3
47.02M
🔶️جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
🔸️#جلسه_اول
🔹️#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
🔸️#صوت
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت اول
نسبتی وجود دارد بین شریعت با معنویت و سلوک الی الله؛ علت مطرح کردن این بحث این است که درباره صورت دین حضرت امام صحبتی دارند و میفرمایند: الاسلام هو الحکومه بشؤونها و در نامه هایی که به خبرگان دارند توضیح میدهند که حکومت، فلسفه عملی فقه است.
ظاهر و قیافه فقه، حکومت است؛ همانطور که قیافه معنویت، فقه است.
این ظاهر، ظاهر سلوک است. یعنی اگر صورت حاکمیت در جامعه وجود نداشته باشد این جامعه در سیر خودش به سمت خدا می لنگد. قیافه دین اگر بخواهد در جامعه محقق شود باید حاکمیت محقق شود. اگر اینطور نشد توهم حرکت به سمت خدا را داریم و یک انسان به سمت خدا حرکت نمی کند مگر آنکه نسبتش را با حاکمیت مشخص کند.
در عالم هستی هم این مسائل وجود دارد. سیمای عالم هستی را وقتی حضرت امام به تصویر می کشد آن رکنی که اساس همه ارکان عالم می داند، آن را اراده حضرت حق می شمارد. (صورت تکوین )
نکته: صورت دین با صورت تکوین مطابق است. ( وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا) یعنی با دین آنچه که در هستی وجود دارد را بروز و ظهور می دهیم.
همینجاست که امام باقر در روایت معروف دو عبارت را به کار می برند «لَأُعَذِّبَنَّ ، لَأَعْفُوَنَّ» قطعاً قطعاً قطعاً عذاب می کنم کسی را که زیر بار حاکمیت طاغوت میرود حتی اگر این انسان در رفتارهای شخصی خودش آدم خوب و با تقوایی باشد و قطعاً و قطعاً و قطعاً می بخشم کسی را که زیر بار حکومت الله می رود حتی اگر این شخص در اعمال شخصی خود گناهکار باشد.
در همه اینها بحث، بحث حاکمیت است.
پس به طور کلی ما دو چیز را مطرح کردیم:
*۱.صورت آفرینش و تکوین عالم با صورت شریعت مطابق است. یعنی اگر متن آفرینش را اراده خدا پر می کند؛ در دین هم آنچه که متن اصلی دین را شکل می دهد حاکمیت الله است، لذا الاسلام هو الحکومه
*۲.همه معنویت و سلوک انسان به سمت خدا قیافه ش فقه است. یعنی نمی شود یک انسان اهل معنویت و معنا باشد ولی نماز نخواند. این اعمال صالح است که او را بالا میکشد و همچنین قیافه و ظاهر فقه حکومت الله است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت دوم
می رسیم به بحث اصلی، یعنی مردم سالاری دینی یا همان جمهوری اسلامی.
قیافه حکومت را که حضرت امام ترسیم کرد، جمهوری اسلامی بود. لذا وقتی انتخابات انجام شد و جمهوری اسلامی رای آورد؛ امام فرمود: «امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین»
همچنان که در تکوین، حکومت الله است که هستی را پر کرده این اگر بخواهد در ظاهر دین، ظهور و بروز پیدا کند می شود همانی که حضرت امام گفت: آغاز حکومت الله در زمین.
حال سوال اساسی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا وقتی اراده خدا در شریعت ظهور و بروز پیدا می کند باید در قالب جمهوری اسلامی باشد به تعبیر دیگر چرا حکومت الله در زمین، می شود جمهوری اسلامی؟
برای پاسخ به این سوال نیازمند چند مبنا هستیم:
بحثی را حضرت امام درباره آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» دارند که در تفسیرش ایشان میفرمایند: اگر همه توصیه های قران را جمع کنیم در یک کلمه، آن کلمه می شود قیام جمعی و قیام فردی برای خدا. همچنین در جای دیگر امام در تفسیر روایت جنود عقل و جهل می فرمایند همه اخلاق خوب و اخلاق غلط همه اش در انسان به یک نکته برمی گردد و آن هم هویت قیام لِلَّه است.
برای فهم بهتر باید بدانیم قیام لِلَّه اصلا یعنی چه؟
یکی از بهترین پاسخ ها را شهید مطهری داده است؛ بحثی که شهید مطهری مطرح میکند وجود دوتا من است در انسان؛ من علوی و من سفلی که یکی از اینها من واقعی است و دیگری فرعی.
برای اینکه انسان بفهمد کدام یک از این من ها اصالت دارد باید به نتیجه اعمال بنگرد یعنی اگر انسان بعد از انجام دادن کاری احساس لذت کند و در کنار این احساس لذت عمیقا احساس شکست هم داشته باشد ما به این من می گوییم من سفلی؛ در حالی که منی که اصالت دارد احساس لذت نمی کند ولی در کنارش عمیقا احساس پیروزی و عزت را لمس می کند.
ما از اینها فهم می کنیم که یکی از این من ها باید رئیس باشد و آن دیگری را زیر نظر داشته باشد. اگر منی که اصالت دارد رئیس شد، انسان به شدت احساس عزت می کند و یک مرحله رشد می کند. ما به این می گوییم قیام لِلَّه ؛ هر جایی که انسان از لایه های عالم حجابی را کنار بزند و بالا بیاید این اسمش قیام لِلَّه است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref
🔶️خلاصه سخنرانی حجتالاسلام علی مهدیان
🔸️جلسه اول - قسمت سوم
انسان که یک مرحله بالا می آید اولین نتیجهاش این میشود که بر خودش حاکم می شود به تعبیر دیگر نتیجه قیام لِلَّه ، حاکمیت انسان بر خودش است؛ همین است که امام صادق می فرماید: العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ
در معارف انقلاب اسلامی هم اگر بنگریم، آقا بعد از توحید بلافاصله مسئله کرامت انسان را پیش می کشد.
این حاکمیت انسان بر خودش یعنی مردم، سالار می شوند «این فرق می کند با آزادی» لذا همه دین دارد مردم را به سمت حاکمیت بر خود سوق می دهد.
با همه این توضیحات اگر بخواهیم بگوییم وظیفه رهبری اصولاً چیست؟ باید گفت: رهبری دارد کاری می کند که مردم بر خودشان حاکم باشند.
لذا وقتی تا این صورت شریعت را مردم به پا کردند و اقامه کردند، امام فرمود: امروز روز امامت امت است، امروز روز آغاز حکومت الله است در زمین.
ما حتی اگر بخواهیم حکومت معصوم را هم فهم کنیم باید با انقلاب اسلامی بفهمیم و اغراق نکردهایم اگر بگوییم حکومت امام زمان در هنگام ظهور همان جمهوری اسلامی است.
متاسفانه خیلی ها فهمشان نسبت به حکومت معصوم حکومت استبدادی است.
🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی
✅️@hoseiniehmaaref