eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
538 دنبال‌کننده
231 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴اعلام برنامه ☑️ قرائت زیارت جامعه کبیره در شب شهادت امام هادی(ع) 💢 سخنران: حجت الاسلام محمد آبادی 💢موضوع: جایگاه زیارت جامعه کبیره در فلسفه تاریخ انبیاء ◀️زمان: چهارشنبه ۹۸/۱۲/۷ ساعت ۱۹:۳۰ ◀️مکان: پردیسان، بلوار مسلم، خ شهید احمد گلی، ک ۶، پ ۱۴، طبقه اول، صدوق ◀️ برادران و خواهران ✅ هیئت گفتمان انقلاب اسلامی ✅ @Goftemane_enghelab_eslami
hoseyni.rajab.mp3
10M
🎧 صوتِ بیانات زیبای مرحوم 🔹شرح فقراتی از زیارت ابی عبدالله(ع) در ماه رجب 🗓 1366/12/16 مصادف با ماه 🔸درس اخلاق برای جمعی از خواهران 💠 بأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي وَنَفْسِي يَا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ ، أَشْهَدُ لَقَدِ اقْشَعَرَّتْ لِدِمائِكُمْ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ مَعَ أَظِلَّةِ الْخَلائِقِ ، وَ بَكَتْكُمُ السَّماءُ وَالْأَرْضُ وَسُكَّانُ الْجِنانِ وَالْبَرِّ وَالْبَحْرِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ عَدَدَ مَا فِي عِلْمِ اللّٰهِ ، لَبَّيْكَ داعِيَ اللّٰهِ ، إِنْ كانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغاثَتِكَ وَ لِسانِي عِنْدَ اسْتِنْصارِكَ ، فَقَدْ أَجابَكَ قَلْبِي وَسَمْعِي وَبَصَرِي ، ﴿سُبْحٰانَ رَبِّنٰا إِنْ كٰانَ وَعْدُ رَبِّنٰا لَمَفْعُولاً﴾ ✅ @hoseiniyehandisheh
۱۲ اسفند ماه سالگرد رحلت جانگداز مرحوم استاد ، فیلسوف انقلاب اسلامی را به تمام دغدغه مندان انقلاب فرهنگی تسلیت عرض می کنیم... برای شادی روح ایشان صلواتی هدیه بفرمایید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ✅ @hoseiniyehandisheh
🔰«زنجیرهای نامرئی نظامات اجتماعی تمدن مدرن» 🔅گاهی به ذهن من می‌آید که حالا در زمان امام موسی‌بن‌جعفر ــ علیه و علی ابائه و ابنائه صلوات الله ــ مردم چگونه تحمل می‌کردند که امام زمانشان چهارده سال در باشد؛ در حالی که اگر ما در آن زمان می‌زیستیم برای امام خود تمام تلاش خود را به کار می‌بستیم. از طرفی دیگر به نظر می‌آید الان نائب و پرچمدار ایشان، در موضوع به زنجیرِ نظامات شرق و غرب مبتلا است. فرمایشی که می‌گوید، تا عمل نمی‌رسد و مانعش هم در اختیار نبودنِ است که بتواند جای سایر نظام‌ها را بگیرد؛ حال ما درباره این که آثارش مرئی است چقدر تلاش می‌کنیم؟! 📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی، جلسه13، 1376 @hoseiniyehandisheh
🔰«همین سه سال پیش بود که با یک مشکل کوچک جراحی و بیماری روبرو شدم. در آن ایام بعضی اوقات احساس ضعف می کردم به طوری که فکر می‌کردم این جا آخر خط زندگی من است. در آن ایام توصیه من به دوستانی که به عیادت می آمدند، این بود که: مابحمدلله موفق شده ایم (شالوده) (روش‌های سه‌گانه*) را در مسیر و پی ریزی کنیم که نقشه این بنا الان موجود است. طبعا اگر این بنا ساخته نشود مسلمانان در ساختمانهای بیگانگان زندگی خواهند کرد. اگر در آن زمان از من سوال می شد که از خدا چه می خواهید بلافاصله جواب می‌دادم اگر عمر من در دنیا به انتها رسیده باشد، تنها این را دارم که شما کار را رها کنید. تنها ی من این است که کار را با همت زیاد ادامه دهید و فقط از خدای خود کمک بخواهید و توقع هم نداشته باشید که امراء یا امناء یا ارباب قدرت و ثروت به شما کمک کنند. مسلما خداوند پشتیبان آنچه که در جهت طرفداری از خود است،خواهد بود.» 📚منبع: دفتر از نگاه استاد ص 110 ـــــــــــــــــــ *مقصود سه روشِ« (معارف حوزوی)»،« (علوم دانشگاهی) » ، « (های اجرایی کشور)» می باشد که در عمر با برکت خویش توانستند پایه های روشی این 3 را تأسیس و آن‌ها را در یک نظام واحد هماهنگ نمایند. ✅ @hoseiniyehandisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله علامه مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است... ☑️ بیش از آنچه که گمان می‌کردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفه‌ی] شدن که هگل می‌گوید، [نمی‌تواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل می‌دهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی! ☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کنده‌ایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی می‌کنند. ☑️ ما حضرت ولی‌عصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم... ✅ @hoseiniyehandisheh
🔰«متهم شدنِ دین به ناکارآمدی» شما لاف رسول الله (ص) و ولی الله (ع) و نائبش را می‌زنید. علامتِ نوکر، این است که اگر به خودش بد بگویند راحت‌تر است تا اینکه به آقای او بد بگویند. وفای او این‌گونه است که اگر به خود او بد گفته شود یک مقدار آزرده می‌شود، اما اگر به آقای او بد بگویند، گویا به قلبش تیری وارد شده و یا به حقیقت وجودی او حمله شده است. این کفار، با این که به وجود آورده‌اند به آن چیزی حمله می‌کنند که دلبستگی آقای شما (رسول اکرم و اهل بیت طاهرینش) بوده و هست. اگر کسی به ما فحش داد و ما رنجیده و ناراحت شدیم ...، ولی وقتی به اربابمان ناروا گفته شد احساس رنج و درد نکنیم، خود خیلی بی‌عفتی است... اگر ما نداشته باشیم باید بر این بی دردی خودمان گریه کنیم و از خدا طلب گریه کنیم. این بی دردی به مراتب از بدتر است. کسی که دردِ بی وفایی نسبت به مولا را درک نکند، بد دردی است. 📝مباحثی پیرامون اخلاق اسلامی،جلسه13، 1376 @hoseiniyehandisheh
🔅اعلام برنامه هیئت «گفتمان انقلاب اسلامی» ✅ قرائت دعای 7 ام صحیفه سجادیه (به سفارش مقام معظم رهبری،برای دفع بلایا ) ✅ قرائت زیارت جامعه کبیره(طبق روال هر هفته) ◀️زمان: چهارشنبه ۹۸/۱2/14 ساعت ۱۹:۳۰تا 21 ◀️مکان: پردیسان، بلوار 22 بهمن، خیابان شهید غلامحسین حامدنیا، انتهای خیابان اشراق، مجتمع شهید اول، بلوک2، طبقه 4، واحد 14، محمدآبادی ◀️ویژه برادران ✅ هیئت گفتمان انقلاب اسلامی ✅@hoseiniyehandisheh@Goftemane_enghelab_eslami
🔰ضرورت دقت در فعل ائمه طاهرین برای استنباط تکالیف حکومتی 🔸كساني كه التفاتي به ندارند، (صلوات الله و سلامه عليه) را به دليل اينكه معصومينِ ديگر عين او اين كار را نكرده‌اند، حمل مي‏كنند مي‏گويند “قضيهٌ في واقعه” (است)؛ تكليفي براي يك زمان خاص بود (و) براي هيچ عصر و نسلي هم اين “بيان” و “تقرير” و “فعلي” نيست كه “تكليف آور” باشد. اينكه در چه شرايطي اين «فعل،قول،تقرير» بايد باشد و در چه زماني بايد صلح امام حسن -صلوات الله عليه- و مثلاً ائمه ديگر ملاك شود؟ اينكه از اين بايد بشود و بدانيم كجا موضع بگيريم، چرا انجام نمي‏گيرد؟ چرا (ع) كه از و است اين را مثل يك چيز كوچك جزئي به آن نگاه مي‏كنند؟! يك وقتي است كه شما مي‏گوئيد فلان پير زن، پير مرد، فلان كاسب آمده است نزد معصوم يك سؤالي كرده است (و)يك چيزي جواب او داده‏اند كه مخصوص خود او بوده است و نمي‏شود از آن حكمي مثل يك قانون استصحاب، استنباط كرد. ولي زماني مي‏گوئيد ، آن هم يك عملي كه در زيارات، در روايات، از اعمالي است كه در كل تاريخ گل سرسبد است(باید محل دقت برای استنباط تکلیف قرار بگیرد) 📚منبع: مبادی اصول فقه احکام حکومتی جلسه 11، 1373/11/30 ✅ @hoseiniyehandisheh
از «کمیل پسر زیاد» و «محمد پسر عثمان» تا «قاسم پسر حسن» همان اوائلِ لطف پدرانه‌ی امیرالمومنین ـ که داشت دعای دیشب را به یارش یاد می‌داد و اسم «کمیل» را به نامِ پرآوازه‌ی همه شب‌های جمعه تبدیل می‌کرد ـ این فراز، خیلی قشنگ به همه چیز رنگ توحید می‌زند: و بأسمائک التی «ملأت» ارکان کل شیء و به حق نام‌های تو که رکن‌ها و پایه‌های همه‌چیز را «پُر کرده» اما کلی سوال هم درباره خداشناسی و توحید برای آدم‌ها درست می‌کند. البته قرار نیست سوال‌ها برای همیشه بی‌پاسخ بمانند و هر چقدر تاریخ جلو رفته و ظرفیت فهم غیرمعصوم بیشتر شده، دست‌گیری‌ها و راه‌نمایی‌ها هم بیشتر شده. مثلا همین دعای هر روزِ ماه رجب که «محمد بن عثمان» دومین نائب خاص، آن را از ناحیه مقدسه برای‌مان نقل کرده. گویا لطف پدرانه‌ی امام در آخرین سال‌های بهره‌مندی مستقیم از حضورش، به داد شیعه رسیده و پُر شدن همه‌چیز از خدا و نام‌های خدا را توضیح داده و فهم محبین را از توحید، تکامل بخشیده. کجا؟ آنجا که ائمه معصومین را توصیف می‌کند: فَبِهم «ملأتَ» سمائک و ارضک پس با آن عزیزانت آسمان و زمینت را «پُر کردی» و بعد نتیجه چه بوده؟ «حتی ظهر ان لا اله الا انت» ائمه معصومین طوری همه عالَم و آسمان و زمین را پُر کردند تا جایی که وحدانیت تو و این که خدایی جز تو نیست، آشکار شد... مثلا مثل خون حسین که همه تاریخ را پُر کرد و راهش نواب عام را از فکر مبارزه و جهاد پر کرد و با ندای آنها قلب محبین را از ایمان پر کرد و دل جوانان ایران را از عشق شهادت پرُ کرد و دشمن را از کینه شهادت‌طلبان پُر کرد و چشم ما را از اشک بر سردار پُر کرد و خیابان‌های ایران را از عشق به سلیمان مقاومت و آن روزها را از یاد خدا پُر کرد و قدرت ایمان مردم، نگاه بهت‌زده تروریست‌های فرودگاه بغداد را از «ایام الله» پُر کرد و موشک‌ها را از سوخت فریاد «انتقام» یک امّت پُر کرد و..... ـ دل و فکر ما از یاد تو پُر شده؛ ای شهیدِ یک و بیست دقیقه‌ی همه شب‌های جمعه؛ ای نشانه اقتدار خداپرستان و قدرت ایمان در مقابل ابهت مادّیِ فراعنه‌ی زمان @hoseiniyehandisheh@msnote
🔅 اعلام برنامه ✅ قرائت زیارت جامعه کبیره 💢 گفتگوی بصیرتی با موضوع: ابتلائات، امتحانات و مصائب امت اسلامی ◀️زمان: چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۱ ساعت ۲۰ ◀️مکان: پردیسان، بلوار مسلم، خ شهید احمد گلی، ک ۶، پ ۱۴، طبقه اول، صدوق ◀️ برادران و خواهران ✅ هیئت گفتمان انقلاب اسلامی ✅ @Goftemane_enghelab_eslami
🔆 آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری (عضو محترم خبرگان رهبری): « تلقی حقیر این است. من را فیلسوف عمل دینی،فیلسوف در مقیاس انقلاب اسلامی، می دانم. یک در تراز انقلاب اسلامی می دانم که می تواند مسئله انقلاب وتمدن مادی، چالش انقلاب اسلامی و تمدن مادی را در این مرحله در سطحی عمیق حل بکند و هم به اصالت می دهد و هم به ؛نه با مقابله می‌کند لذا واقعا یک است نه را تابع تکامل مادی می‌کند. یعنی بر اساس تئوری‌های مدرن را اصل قرار نمی‌دهد در عین این که حرکت تکاملی اجتماعی را می‌پذیرد. و اصولا اگر مکتبی نتواند تکامل تاریخی را تعریف کند بر محور مبانی خودش نمی‌تواند مدعی حکومت باشد.» ◀️برنامه تلویزیونی «مصیر» شبکه 4 سیما (98/12/18) ✅ @hoseiniyehandisheh
🔅حسینیه اندیشه منتشر کرد: 📚 کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» 🔰بخشی‌هایی از کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام(ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام»: ✅ ...در گفتار اول تا سوم، واقعیتی به نام «ساختارهای اجتماعی» را به عنوان عامل اصلی در ایجاد وحدت رویه بین افراد و اقشار مورد توجه قرار می‌دهد و با تقسیم آن بر اساس «کفر، نفاق، ایمان» و اشاره به نقش بزرگ ساختارها در رقم‌خوردن سعادت و شقاوت جوامع و افراد، سرنخ‌هایی برای شکل‌گیری «فقه حکومتی» ارائه می‌نماید و همزمان سهمی اساسی برای این ساختارها، در جنایت عظیمی همانند قتل ذریه رسول خدا (ص) تعریف می‌کند. ✅ از گفتار چهارم، ساختارهایی که موجب پدیدآمدن حادثه بزرگی به نام شهادت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام شده‌اند، به صورت عینی و در دو عرصه «سیاسی» و «اقتصادی» تبیین می‌گردد. ✅بر این اساس، روشن می‌شود که پیام عاشورا برای امروز نیز باید ناظر به وظایف اجتماعی در مقابله با ساختارهای مادی باشد و اساساً مشکلات فعلی «جامعه شیعه» ـ که بزرگترین دستاورد آن در عصر غیبت کبری، شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی است ـ نیز ناشی از همین ساختارهاست. ✅در نتیجه، این کتاب با تطبیق قاعده‌مندِ «ساختارهای اجتماعیِ قاتل امام» بر «ساختارهای اجتماعیِ برانداز نظام»، فهمی نوین از پیام عاشورا و تکالیف جدیدِ برخاسته از آن برای این دوره از تاریخ را ارائه می‌کند و پیشنهاداتی برای طراحی ساختارهای الهی مطرح می‌نماید تا مبنای عمل برای حل چالشهای نظام مبارک جمهوری اسلامی قرار گیرد... 📝پیشگفتار کتاب، ص ۴ و ۵ ✅ @hoseiniyehandisheh
🗓 25 اسفندماه: سالروز بیانات مقام معظم رهبری در جمع «مجمع نمایندگان طلاب قم» با موضوع « » 🔰بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این سخنرانی مهم (25 اسفند 1394): 🔸حوزه‌ی قم را بخواهند از تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟! انگیزه‌هایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است... حرف من این است که میگویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک ، به‌عنوان ، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر می‌کند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد. 🔹طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزه‌ی علمیّه، طبیعت است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایه‌ی در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام می‌گیرد برای اینکه از حوزه‌ی علمیّه‌ی قم کنند، باید احساس خطر کنیم... 🔶 خب، احساس خطر کردن کافی نیست، باید به فکر علاج بود؛ علاج هم تدبیر لازم دارد، فکر لازم دارد؛ این اهمّیّت اجتماع شما را نشان می‌دهد. باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند. 🔹با کارهای سطحی، با فریاد کشیدن که احیاناً در یک جلسه‌ای آدم داد بکِشد و به یکی اعتراض کند، با این حرفها مسئله درست نمی‌شود. راه، اینها نیست؛ راه، فکر کردن و و حکمت آمیز برنامه‌ریزی کردن، مجموعه‌های برنامه‌ریزی شده را تهیّه کردن و دنبال کردن است؛ بنابراین در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند. ✅ @hoseiniyehandisheh
🗓 25 اسفندماه: سالروز بیانات مقام معظم رهبری در جمع «مجمع نمایندگان طلاب قم» با موضوع « » 🔰بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این سخنرانی مهم (25 اسفند 1394): «اگر بخواهیم نظام اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سه‌گانه‌ای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاه‌ها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.» ✅ @hoseiniyehandisheh
موضوع بحث حوزه انقلابی.pdf
387.8K
🔅 ◀️ بحثی که در پیش رو می‌خوانید: 📄چکیده‌ی اولیه‌ای است از سلسله مباحث (ره) با موضوع «»؛ 👈که در محرم سال ۱۳۹۴ ایراد گردیده است و به مناسبت سالگرد دیدار مقام معظم رهبری با مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم منتشر می‌گردد. 💥امید است که این تلاش، افق جدیدی برای طلاب دغدغه مند به آرمان های انقلاب اسلامی ایجاد کند. ✅ @hoseiniyehandisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالروز ارتحال جانگداز مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ختم بفرمائید. ✅ @hoseiniyehandisheh
1_232993315.pdf
756K
« بروشور علمی حجت‌الاسلام و المسلمین مرحوم استاد حاج شیخ مسعود صدوق» ✅ @hoseiniyehandisheh
📣 اطلاعیه 🔆 «حسینیه اندیشه» در لبیک به مقام معظم رهبری نسبت به «بررسی، اصلاح و ارتقای پیش‌نویس سند الگوی پایه پیشرفت» و همزمان با سومین سالگرد اندیشمند انقلاب فرهنگی، مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سند«» را منتشر و طی نامه رسمی، این اصلاحیه را تقدیم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمود. ✉️ فایل نامه به دکتر واعظ‌‌ زاده (ریاست محترم مرکز الگو) 📖 فایل اصلاحیه سند الگوی پایه پیشرفت 👇👇👇 @hoseiniyehandisheh
نامه به دکتر واعظ زاده 26-12-98.pdf
283.8K
✉️ متن نامه به دکتر واعظ زاده؛ ریاست محترم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
فعالیت‌های علمی حسینیه اندیشه در سال 1398 (2).pdf
262.4K
📋 همزمان با سومین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، فعالیت‌های حسینیه اندیشه در سال 1398 منتشر گردید ✔️ فایل PDF گزارش سالانه فعالیت‌ها @hoseiniyehandisheh
سه حرف اصلی / هم‌خانواده‌ها انگار انقلاب علمیِ حضرت صادق و پدرش، کارد را به استخوان خلیفه رسانده بود. چون برای اولین بار بود که دستگاه حاکم دستور داده بود امامِ بعدی در همان ابتدای امامتش، شناسایی شود تا سرش را به دربارِ «منصور دوانیقی» ببرند. بعد از شهادت امام ششم، جاسوس‌ها در مدینه به این‌در و آن‌در می‌زدند تا کسی را پیدا کنند که شیعیان به دور او جمع شده‌اند. بخاطر همین، حتی بزرگانی مثل «مومن‌الطاق» و «هشام بن سالم» هم در کوچه‌های شهر پیامبر، سرگردان بودند و گریه می‌کردند و با خودشان می‌گفتند: «معتزلی شویم یا زیدی یا به سوی مرجئه برویم یا به مرام قدریه ایمان بیاوریم؟!». تا پیرمردی دست‌شان را گرفت و به خانه‌ای برد که صاحبش بدون مقدمه فرمود: «به سوی من بیایید؛ نه به سوی مرجئه و قدریه و زیدیه و معتزله...» و بعد از آن‌که قلب هشام بن سالم را پر از یقین کرد، دستور داد: «به هر کسی که خبر امامت مرا دادی، از او پیمان بگیر که آن را فاش نکند و الا ذبح در کار خواهد بود» و به گردنش اشاره کرد. انگار شیعه بعد از سالها داشت سر بلند می‌کرد و دربار عباسی، به خوبی این خطر را فهمیده بود. و الا چرا از همان ابتدا باید به دنبال وصیّ حضرت صادق باشند تا گردنش را بزنند و چرا خبر امامت باید مثل یک راز باقی بماند؟ حتی وقتی آن نصرانی برای رسیدن به حقیقت، محضر «اباابراهیم» را انتخاب کرد، به او گفتند: «شکل و شمایل مسیحیان را حفظ کن و با همان حال، را جستجو کن؛ چون والی مدینه بر او سخت می‌گیرد و خلیفه از والی مدینه نیز سخت‌گیرتر است.» با همه‌ی این فشارهای بی‌سابقه، معرکه‌ی درگیری با «منصور» و «هادی» و «مهدی» و «هارونِ» عباسی را طوری مدیریت کرد که گسترش شیعه، چنین گزارش‌های تاریخی عجیبی را رقم زد: «هفتاد هزار دینار طلا از وجوهات، تنها در دست یکی از وکلای حضرت کاظم باقی مانده بود» و یکی از بدگویی‌هایی که از موسی‌بن جعفر در دربار هارون پیچید، این بود: «دو خلیفه هستند که برای‌شان خراج برده می‌شود: هارون رشید و موسی بن جعفر.» اما من فکر می‌کنم امام قصد نداشت قیام کند چون شیعه هنوز پایی نداشت تا در کنارش بایستد. نشان به آن نشان که وقتی برای اولین بار، رهبر شیعه را به زندان بردند و چهار سالِ تمام او را بین زندان‌بان‌های بصره و بغداد دست به دست کردند، خبری از شیعیان نبود؛ همان‌ها که کرور کرور خمس مال‌‌شان را می‌فرستادند اما بلد نبودند یا نمی‌توانستند جان‌شان را چطور فدا کنند تا حقّ اولیه‌ای مثل حق زندگی آزاد، به امام‌شان بازگردانده شود. شاید به همین خاطر بود که وقتی داشتند موسی‌بن‌جعفر را از مدینه خارج می‌کردند تا به اسارت ببرند، وصیت ویژه‌ای از او نقل نشده غیر از این‌که از فرزندش علی خواست تا زمانی که خبر مرگ او را بشنود، هر شب پشت درب خانه‌ی پدرش بخوابد. همسران و دختران حضرت کاظم هم، تا چهار سال هر شب در راهروی پشت درب خانه ـ که به آن «دهلیز» می‌گویند ـ جای خواب علی‌بن‌موسی را پهن می‌کردند. کسی چه می‌داند؟ لابد از شأن خاندانی به بزرگیِ خانواده‌ی موسی‌بن‌جعفر، دور است که شبها بدون مردی که از آنها حفاظت کند، بخوابند... حالا شما راه کربلا تا کوفه و کوفه تا شام را به رخِ من نکشید. آن یک استثناء وحشتناک بود و قرار نیست که هر چه برای زینب کبری رقم خورد، برای فاطمه‌ی معصومه هم اتفاق بیفتد! ولی خب؛ قبول می‌کنم که شباهت‌هایی هم وجود دارد. مثل آن «سه حرف اصلیِ» شوم که هم در روضه‌های حضرت کاظم پیدا می‌شود و هم در مصیبت‌های حسین. مثلا در وصف امام هفتم گفته‌اند: «ذی الساق *المرضوض* بحلق القیود* » یعنی ساق مبارکش با حلقه‌های زنجیر زندان، کوبیده و خُرد شده بود. چند ده سال قبل هم، یکی از هم‌خانواده‌هایِ «المرضوض» این دفعه به شکل یک فعل ماضی، در قصر ابن زیاد استفاده شده بود: *نحن *رضضنا* الصدر بعد الظَهر...* ما با اسب، سینه را بعد از پُشت، خُرد کردیم.... ر... ض.... ض.... همان سه حرف اصلی است که هم‌خانواده‌هایش برای یک خانواده به کاربرده شده تا همه‌شان را بکوبند و خُرد کنند ... ✅@msnote@hoseiniyehandisheh
هوای همیان؛ ذوق ضرب‌المثل بعضی از این عبارت‌های راوی‌ها، آدم را هوایی می‌کند. مثل همین عبارتی که شیخ مفید در «الارشاد»ش نقل کرده: «کانت صرار موسی مثلاً.. همیان‌ها و بخشش‌ها و هدیه‌ها و عطیه‌های موسی‌بن‌جعفر [این‌قدر گره از کار مردم وا می‌کرد که] تبدیل شده بود به ضرب‌المثل» آخ که امشب چقدر هوس همیان‌های شما را کرده‌ام. همیان‌هایی که گره از کار حاجت‌مندها وا می‌کردند و لطف شما را ضرب‌المثل کرده بودند و اصلا شاید همان‌ها بودند که برایتان لقب درست کردند: «باب‌الحوائج»؛ لقبی که هنوز هم وقتی عراقی‌ها به ضریح شما می‌رسند، کف دست‌شان را رو به شما می‌گیرند و با آهنگ قشنگی، آن را فریاد می‌زنند: «یا یا موسی‌بن‌جعفر». لقبی که ما هم وقتی به حرم دخترتان می‌رویم، علیامخدره را با همان صدا می‌زنیم: «السلام علیکِ یا بنت باب‌الحوائج» یا مشهدی‌ها وقتی به حرم پسرتان میروند.... آخ! گفتم «حرم دخترتان»؛ که چند روز خلوت شده بود و حالا؛ شب شهادت شما بسته شده. شبی که ما قمی‌ها ضریح دختر و ضریح پدر را یکی می‌کردیم و زیارتنامه را کنار مضجع کریمه اهل‌بیت می‌خواندیم: «عائذاً بقبرک لائذاً بضریحک» و حالا شب شهادت شما فقط می‌توانیم از دور ـ سر کوچه ارک یا پیاده‌رو خیابان اراک یا بالای پل نُه دی یا اول بلوار پیامبر ـ به حرمش سلام بدهیم. امشب لطف می‌کنید اگر به ما بفهمانید که دقیقا چه کرده‌ایم که به این بلا مبتلا شدیم و دقیقا باید چه بکنیم که از این وضعیت در بیاییم و دیگر دچارش نشویم. امشب هواییِ همیان‌هایی شده‌ایم که جواب این سوال‌ها را در خود داشته باشد. امشب هوس ضرب‌المثل‌های شما را کرده‌ایم؛ که راویان گفته‌اند: «کانت صرار موسی مثلا» ـ تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه شب‌های جمعه، شهیدی که تشییع پرعظمت و رشک‌‌برانگیزش از کاظمینِ موسی‌بن‌جعفر شروع شد و بعد زائرِ دو تا نور دیگری شد که اسم‌شان را در این نوشته بردم. تقدیم به فرمانده بی‌مانند و زائر بی‌نظیر شهید @msnote@hoseiniyehandisheh