eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
474 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
... ✔️ امامِ تمدن و فرهنگ ✍️ استاد حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی ✅ امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمی‌توانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبه‌های استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. 🔹امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. امام، ميراث معرفتی جهان اسلام را زمانی احيا كرد كه حوزه‌های علميه‌ داشتند افول می‌كردند. ✳️ شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبه‌‌ای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز می‌گردد. ✨امام خمینی يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد. ✔️ صفحه استاد @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 👆 💠 باید زمینه را برای انتخاب مردم فراهم کنیم 📌 تفاوت نگاه برخی پایداری‌ها با خودِ علامه مصباح اینجا مشخص می‌شود 🔻خوانشی که علامه‌ی مصباح از حکمرانی سیاسی دارند با خوانشی که برخی فعالان انقلابی از سیاست دارند، نشان می‌دهد علامه را به تنهایی باید روایت کرد، نه در قاب مؤسسه امام خمینی(ره) و نه در قاب «جبهه پایداری». 🔺از سوی دیگر با مراجعه گفتمان اصیل علامه درمی‌یابیم که جبهه اصلاحات و ضد انقلاب چه مقدار در سانسور و تحریف افکار و گفتار علامه مصباح(ره) و همچنین در افترا و تمسخر ایشان تلاش شبانه روزی کردند. @HOWZAVIAN
☘☘☘☘ درست است از نمک نشناسی یک عدّه غمگینیم همان هایی که بالا رفته‌اند از ما که پایینیم همان‌هایی که روی میزشان عکس شهید است و میانِ جیبشان ویزای اسرائیل می‌بینیم!!! درست است اینکه ما گنجشک روزی‌هایِ مستضعف همیشه لَنگ قِسط و پولِ نان و نرخِ بنزینیم درست است اینکه دائم از فساد و فقر می‌نالیم نه ضدّ انقلابیم و! نه بی غیرت! نه بی دینیم! چهل سال است دور از زنده باد و مُرده باد خَلق همان سرباز ماندیم و نه با آن و نه با اینیم نبین این روسری‌ها را که دور گردن افتاده نبینی ریشمان ماشین شده یا عاشق جینیم اگر پایش بیفتد! باز هم سوریه می‌آییم... اگر فرمان بیاید! صبح فردا در فلسطینیم از آن روزی که روح الله(ره) در فیضیّه منبر رفت قسم خوردیم! پایِ انقلاب از پای ننشینیم (حرامم باد اگر جان را به جای دوست بُگزینم) علی جان! ما کفن پوشانِ خُرداد ورامینیم @shaeranehowzavi
🥀🥀🥀🥀 من از تبار خمینی، تبار خردادم شکوه پرچم عشقم، غرور فریادم طنین نیمه‌ی خرداد در سرم دارم پر از شکوه حضورم به نور دل دادم زنم که دامن من مرد را برَد معراج به آبِ دیده قسم‌ آبدیده فولادم به انتظار نشستم بیاید آن موعود منم که بنده‌ی عشقم زِ بند آزادم به آفتاب جماران به پیر راه قسم نرفته غیرت خورشید عشق از یادم مباد دل بکنم از قرار با دل تو مباد اینکه دهد خصم، زلف بر بادم دلم‌ اگر چه شکسته‌ست از زمانه ولی به غیر شوکت تو نیست قلب خردادم @shaeranehowzavi
. 🚩بار دیگر خرداد... ✍️ استاد جواد محدثی در صفحه شخصی خود نوشت: «خرداد» همیشه بارغم بر دوش ما نهاده است. چه آن «۱۵خرداد» خونین ، با شهادتها و جوی خون و بوی باروت... و چه این «۱۴خرداد» غمبار ، با رحلت امام و رنگ غم و غربت ماتم. و ما ، صبوری پیشه کرده ایم. و مگر جز «صبر» بر تقدیر خدا و مشیت حق ، می‌توان کاری کرد؟ امام ، برای امّت تنها یک شخص عزیز و‌ شخصیت دینی و سیاسی نبود؛ امام ، برای ما یک «راه» بود ، «صراط» بود ، «میزان» و «ملاک» بود. اسوه و الگو بود. از این رو ، با رفتن او ، راهش باقی ماند... در قیام ۱۵خرداد نیز ، گرچه طاغوتیان می پنداشتند که اگر در نیمه شب امام را از خانه اش ربوده و به زندان و تبعید ببرند ، گام‌های رهپوی پیروانش از «رفتن» می ماند ، ولی چنین نشد و راه امام ، در فریادها و خروش ها و رشادت‌ها ، ادامه یافت. حرامیان و پلیدان تو را به بند کشیدند به این امید که رهبر اگر به بند افتد رهروان به جای نشینند و «راه» تیره بماند ولی تو از پس هر ابر ، نور می‌دادی و در محاق غروب تو از کویر سکوت هماره «خط» درخشان تو‌، هویدا بود... روح بلند امام و شهیدان این خاک ، در ملکوت خدا ، بر سفره ی «قرب الهی» میهمان باد. @HOWZAVIAN
. 💠 دغدغه پنهان سخنان رهبر انقلاب ✍️ حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی، استاد حوزه علمیه 🔸جامعه ایران در مسیر«حرکت توحیدی» خود به نقطه حساسی رسیده است. مرحله ای که امت های دینی، به دلیل «رفاه طلبی» و «عدم استقامت» همواره دچار «ارتداد اجتماعی» شده و با رهاکردن مسیر مبارزه و شبیه شدن به دشمنان دین تن به ولایت کفر داده و به گذشته خود برگشته اند‌. ❇️«دغدغه پنهان» سخنان امروز مقام معظم رهبری، عبوردادن جامعه ایران از این مرحله است. ایشان با بازخوانی شخصیت تاریخی و سرآمدی امام متناسب با این مرحله از انقلاب اسلامی،ایمان وامید را برجسته فرمودند. ✅«ایمان» و «امید» نیز سرمایه ملی برای «استقامت امت» است. @HOWZAVIAN
. 🗂 بسته پیشنهادی ویژه سالگرد رحلت امام ✍️ در صفحه استاد قنبریان منتشر شد: 1️⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112 2️⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123 3️⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100 4️⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122 @HOWZAVIAN
🔸امامِ مردم ✍ عباس بابائی گردنه‌هایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرت‌انگیز است؛ گردنه‌هایی که هرکدام‌شان می‌توانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت می‌توان گفت نکته‌ی اصلی تمام موفقیت‌های امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است. امام‌خامنه‌ای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.» هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی می‌یابد. شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان می‌گوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازه‌ی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.» یکی از حیرت‌انگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اين‌گونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!» اما این لحظه‌ی نفس‌گیر برای امام بسیار شوق‌انگیز بوده‌است: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!» امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که حضرت امام در مواجهه با مردم انجام می‌دادند: اول اعتماد به مردم؛ حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.» از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشه‌کن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد. دوم خدمت به مردم؛ ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع می‌دانستند و می‌فرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.» در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمی‌ماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردم‌اند. بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را می‌توان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشه‌ی امام است؛ «امام‌خامنه‌ای و شهید سلیمانی.» امروز نسخه‌ی شفابخش بیماری‌های کشور، برگشت مسئولان به «سیره‌ی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب». @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نقد جوانیعلی‌رضا مکتب‌دار 📌دوره پیری، دوران تثبیت باورها، ارزش‌ها و رفتارهاست. تغییر در این دوران، اگر هم بخواهیم، به‌دشواری رخ می‌دهد. 📌نشاط و نیروی جوانی و تحول‌خواهی جوان، او را مستعد پذیرش تغییر می‌سازد اما خستگی، بی‌حوصلگی و خمودی، سد راه هرگونه تغییر است. 📌فرصت جوانی، بهار خودسازی و پرکشیدن تا اوج قله معنویت است. 🔸جوانی را دریابیم! @HIWZAVIAN
🔸مصداق عینی توکل ✍ بابک شکورزاده اگر به این حقیقت برسیم که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»، خیلی از مشکلات حل شدنی است. مشکل این است که آن اعتقاد واقعی که باید باشد، نیست. اینکه انسان حقیقتا در همه امور تکیه‌گاه و امیدش خداوند متعال باشد و از هیچ چیز و هیچ کسی واهمه نداشته باشد گوهر گرانبهایی است که خیلی‌ها در این قضیه کمیتشان لنگ می‌زند و دلیل -دست کم- برخی ناکامی‌ها از همین جا ناشی می‌شود. امام خمینی(ره) نمونه‌ای عینی از ثمرات توکل حقیقی در عصر حاضر است. شخصیتی کم نظیر که با همین توکل بر خدا انقلابی بر پا کرد که در ذهن خیلی‌ها هم نمی‌گنجید. کمتر کسی باور می‌کرد که چنین انقلابی بر پا شود و حکومتی که تحت حمایت ابرقدرت‌ها بود برچیده شود. بی‌تردید رمز چنین موفقیتی توکل واقعی و خالصانه است. وقتی شعار می‌دهند که «ما همه سرباز تواییم خمینی» می‌گوید: «نه تو سرباز منی و نه من سرباز تو! همه سرباز خداییم» یا مثلا در آزادسازی خرمشهر می‌فرماید: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» یا زمانی که در بهمن سال ۵۷ از پاریس به تهران می‌آید، وقتی خبرنگار در هواپیما از ایشان می‌پرسد که چه احساسی دارد، می‌گوید: «هیچی!». طبیعتا این "هیچی" به معنای بی‌تفاوتی و بی‌خیالی مذموم نیست؛ بلکه حاصل آرامش درونی است که ریشه در توکل عمیق دارد. استکبارستیزی و دل نبستن به غرب که از ویژگی‌های بارز این مرد الهی بود طبیعتا ریشه در همین توکل دارد. مگر می‌شود کسی بدون توکل واقعی به این راحتی قید ابرقدرت‌های دنیا را بزند و چشم امیدی به آن‌ها نداشته باشد، با این که به حسب ظاهر تمام امکانات دنیوی و اختیارات به دست آن‌هاست و اصلا به همین خاطر است که آن‌ها را ابر قدرت می‌خوانند. @HOWZAVIAN
💢 اعتلای مفهومی «رهبری انقلاب» و نازایی ادبیات علوم اجتماعی سکولار ✍️سیدمحمد طباطبائی، پژوهشگر علوم اجتماعی و نویسنده حوزوی یکی از تاثیرات نامیمون جامعه‌شناسی غربی بر گفتمان سیاسی ایران، عدم بسط مفهومی انقلاب است. در جامعه شناسی انقلاب، انقلاب را صرفا پدیده ای اجتماعی در ذیل تغییرات سیاسی اجتماعی تعریف می‌کنند که تابع مؤلفه‌هایی چون توده‌ای، خشونت و در تقابل با حاکمیت است. این تعریف نسبت به انقلاب های فاقد معنای پایدار قابل استفاده است اما در انقلاب های واجدار معنای پایدار، انقلاب‌ها از یک پدیده اجتماعی و کنشگری فرایندی به زیست‌جهان تبدیل می‌شوند. در این دو‌گانه از اصطلاح ایدئولوژی در تقسیم انقلاب‌ها پرهیز می‌کنم. ایدئولوژی که غرب از مارکس به بعد ابداع کرد، برساخته‌ای مفهومی در باورهای عمومی در برابر باور علمی است اما انقلاب اسلامی، زیست‌جهانی از معانی‌پایدار و مبتنی بر حکمت صدرایی است که با نظام فقه الخمینی تأسیس شد. بنابراین تحلیل از پایگاه علوم اجتماعی اسلامی، کاربرد مفهومی رهبری انقلاب اختصاصی به امام خمینی رحمه الله ندارد و تا این زیست‌جهان باقی است هم به امام نیاز دارد و هم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. مرز این انقلاب، مرز معنایی آن است و رهبر آن، امام المسلمین است. @HOWZAVIAN
🔎دکترین امام انقلاب در اندیشه رهبر انقلاب ✍️ حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو، پژوهشگر رسانه ▫️در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق می‌شود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. به‌همین جهت می‌گویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر می‌نماید و دکترین حکم می‌کند، دستور می‌دهد و به‌کار می‌بندد. 🔸یکی گفت که این صحبت‌های رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تاحدودی تکرار می‌شود، که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند. ماموریت رهبری،حراست از چارچوب ها و اصول، بیان جهت‌گیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیده‌بانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگی‌های صحبت های رهبری است. 🔸نکته دیگر اینکه تمرکز بر ریل‌گذاری‌های غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبرد‌های انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعال‌تر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبرانقلاب در سخنرانی‌های ازین دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد. ▫️اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساسا یک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ۱.رهبری قوی، صاحب فکر و با انگیزه، ۲. نرم افزاری روشن، دارای مبدا(ایمان) و معاد(امید)، ۳. عمق استراتژیک و لایه های تحول، ۴. مدل و ساز و کار حرکت، ۵. خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف، ۶. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل برداشت است. ۱.بنیانگذار و اسطوره‌ای بی‌بدیل: "سرآمدان را نمی‌شود از حذف کرد. نکته‌ی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوع‌تر است".( قهرمان، اسطوره و رهبر الهام بخش، رمز عبور جامعه از جاده‌های پیچیده و غیرممکن تاریخ است) ۲. نرم افزار و استراتژی حرکت: "امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ کدام از سیاستهای دنیا از او حمایت می‌کردند. عامل سخت افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این و آن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحول‌های عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از و ".(نقطه آتش دشمن در جنگ‌شناختی امروز) ۳.سطوح سه‌گانه و عمق راهبردی: "امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ الف. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد".( را تغییر داد) ب. "آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئله‌ی فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئله‌ی اول جهان اسلام تبدیل شد".( محیط را تغییر داد) ج. تحول سوم اینکه "امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان".( را تغییر داد) ۴.مدل تحقق و کاربست اندیشه‌ها: "یؤمن للمؤمنین یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم". امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت".(اعتقاد راسخ و بیتعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بی‌بدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگ‌های ترکیبی نابرابر) 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
💠 امام راحل؛ خارج از تقلید غرب و شرق ✍️ دکتر دانیال بصیر در باشگاه اندیشه‌ای فکرت نوشت: نگرش نوین به معادلات و اجتماعی جهان، امروز متعلق به فیلسوفی الهی عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبری شجاع و قاطع، ساده زیست و مردم شناس با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی امام‌خمینی (ره) است؛ شخصیتی جامع و کامل که هیچ‌کس به‌اندازه او در این قرن اخیر تأثیرگذار نبوده است. امام‌خمینی (ره) سرشار از استعداد، شایستگی‌ها و موهبت‌های بی‌کران الهی در فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی بودند؛ به‌تعبیری جامعیت علمی کلامی، فلسفی و عرفانی از یک سو و مجتهدی برجسته در فقه و اصول از سوی دیگر، به وی جامعیتی خاص بخشیده‌بود. ویژگی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی حضرت روح الله او را به‌عنوان رهبری ممتاز و بی‌نظیر که تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می‌دید به جهانیان معرفی کرد. اندیشه‌ای برخاسته از دین که مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهان‌بینی توحیدی، اتصال به وحی الهی و سنت و سیره معصومین (ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و لزوم تأمین مصالح جامعه اسلامی و سایر مؤلفه‌های فقه غنی اسلامی بود، سیره سیاسی امام را حل را شکل داده‌بود خلاف بسیاری از سیاستمداران جهان باور عمیق و آگاهانه و خردمندانه حضرت روح الله به اسلام، سبب شده بود تا در مبارزات مقلد اندیشه‌ها و روش‌های سیاسی غرب و شرق نباشد و با اعتماد و اتکا به پروردگار، حس خودباوری را به مردم ایران انتقال کند. تمسک به حبل الله المتین و سیره ائمه معصومین (ع)، عناصر و شالوده‌های مدیریتی همه جانبه و فراگیر امام بود که در بحران‌ها و تهدیدهای بزرگ، با هوشمندی و پشتیبانی مردم متدین موفق به اداره این بحران‌ها می‌شدند. از صفات بارز امام‌خمینی فهم دقیق از جبهه مقابل و دشمنان اسلام بود فراست و تیزهوشی وی در شناخت چهره‌ها و موقعیت‌ها تشخیص و عکس العمل‌های لازم، شگردهای دشمنان و ترفندهای مختلف آنان سهم به سزایی در ایجاد حس خودباوری و ایستادگی در امت اسلامی ایفا کرد. امام به‌عنوان یک متفکر اسلامی، یک مجتهد و فقیه و در عین حال عارف و فیلسوف در دوران ده ساله حیات سیاسی _ اجتماعی خود همیشه ابتکار عمل را با شناخت دقیق از جریان‌های مختلف داخلی و خارجی در دست داشت که دشمنان انقلاب اسلامی را مبهوت و سردرگم کرده بود. جامعیت علمی و ویژگی‌های فردی، اجتماعی و سیاسی امام‌خمینی (ره) از وی رهبری فرهمند ساخته‌بود که موفق شد با دم گرم و مسیحایی خود جهان اسلام را جانی دیگر بخشد. امام با احیای مجدد معنویت در جهان معاصر، تأکید بر ابعاد مختلف وجودی انسان و لزوم سامان‌یابی زندگی سیاسی و اجتماعی بر اساس فطرت بشری کوشید و تا هویت انسانی را احیا کند و انسان‌ها را با واقعیت وجود خویش آشنا سازد. در واقع همین اندیشه‌ها و آرمان‌های وجودی بود که سبب شد قلب‌های بسیاری مجذوب او شوند. @HOWZAVIAN
🔸چرا گریه کنیم؟ ✍ محمد‌علی بهمنی زنده‌تر از تو کسی‌ نیست، چرا گریه‌ کنیم؟ مرگ‌مان‌ باد و مباد آن‌ که‌ تو را گریه‌ کنیم هفت‌ پشتِ عطش‌ از نام‌ زلالت‌ لرزید ما که‌ باشیم‌ که‌ در سوگ شما گریه‌ کنیم؟ رفتنت‌ آینه‎ی‌ آمدنت‌ بود، ببخش‌ شب‌ میلادِ تو تلخ‌ است‌ که‌ ما گریه‌ کنیم ما به‌ جسم‌ شهدا گریه‌ نکردیم، مگر می‌توانیم‌ به‌ جان‌ شهدا گریه‌ کنیم؟ گوش‌ِ جان‌ باز به‌ فتوای‌ تو داریم، بگو با چنین‌ حال‌ بمیریم‌ و یا گریه‌ کنیم؟ ای‌ تو با لهجه‎ی خورشید سراینده‎ی‌ ما ما تو را با چه‌ زبانی‌ به‌ خدا گریه‌ کنیم؟ آسمانا! همه‌ ابریم گره‌ خورده‌ به‌هم‌ سر به‌ دامانِ‌ کدام‌ عقده‌‌گشا گریه‌ کنیم؟ باغبانا! ز تو و چشم‌ِ تو آموخته‌ایم‌ که‌ به‌ جان‌تشنگیِ‌ باغچه‌ها گریه‌ کنیم @HOWZAVIAN
🔸من چیزی نمی‌دانم و بهتر است که ندانم ✍ قاسم یزدانی‌مقدم 📌انقلاب سبک زندگی ۲۲بهمن نیازمند دستگاه کارشناسی جدید! 📌وقتی که امام خمینی متهم به بیسوادی شد! سوال خبرنگار آمریکا، نهم آذر سال پنجاه و هشت، خطاب به امام خمینی ره : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید.‏‎ ‎‏تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر‏‎ ‎‏نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله‏‎ ‎‏باشد که شما نمی توانید درک کنید؟‏‏ ‏‏پاسخ امام: ‏‏ما و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن، تمام مسائل‏‎ ‎‏جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در‏‎ ‎‏آن را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر‏‎ ‎‏ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا‏‎ ‎‏خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ و ‏_‎‏امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و‏‎ ‎‏قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.‏‎ ‎‏آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. (‏صحیفه،‌ ج۱۱، ص۱۶۰) @HOWZAVIAN
🔸«خرداد» رازآلود ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌به‌نوشته بیرونی، خرداد عهده‌دار تربیت خلق و موکل بر درختان و گیاهان و رفع آلودگی از آب‌هاست. بنابر بندهش، خرداد سَروَرِ سال‌ها و ماه‌ها و روزهاست. 📌در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. 📌 در یسنا، هات ۴۷، آمده‌است که اهورامزدا رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی خواهد بخشید که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است. ❓آیا می‌توان همچون ایرانیان باستان، «خرداد» را «یوم الرجاء» نامید؟ ❓ آیا معمار بزرگ انقلاب اسلامی که «انتظار فرج از نیمه خرداد» می‌کشید، به این اسرار و رمز و رازها اشاره داشت؟ ❓ آیا او کسی است که اهورامزدا، رسایی خرداد و جاودانگی امرداد را به او داده که اندیشه و گفتار و کردارش برابر آیین راستی است؟ کسی چه می داند!! 🔗متن کامل در دیباج @HOWZAVIAN
🥀🥀🥀🥀 تا که فریاد رهایی، از دل و جان شد بلند نغمه سرخ وطن، از نای تهران شد بلند حکم داد آزادگان را یک نفر از جنس نور چون صنوبر در چمن، سر از گریبان شد بلند رودهای مختلف از شهرها برخاستند پیش سد زورگو دریای ایران شد بلند تا نماند پشت پرده، زخمه ی بیدادها ناگهان گلبانگ خورشید جماران شد بلند نیمه خرداد بود و یا علی گفتیم ما پیش کوه خار و خس،امواج توفان شد بلند بارور شد نیمه خرداد، سرو انقلاب شاخه ها از هر طرف با مُشت هامان شد بلند از ورامین تا کفن پوشان خروشان آمدند دسته دسته لاله از سطح خیابان شد بلند نیمه خرداد عاشورای دیگر شد به پا روی نیزه باز سرهای شهیدان شد بلند تا به رگبار گلوله پاسخ محکم دهد سینه هر عاشقی در قلب میدان شد بلند باغبان ما اگر چه ناگهان دربند شد عطر روح اللهی اش از هر گلستان شد بلند نیمه خرداد آری با خمینی زنده است نغمه آزادگی از نای ایران شد بلند @shaeranehowzavi
🔰 این صدای گرفته ▪️دل‌نوشته‌ای به‌بهانۀ سی‌وچهارمین سالگرد آغاز رهبری حضرت آیة الله خامنه‌ای ✍️ سید محمد‌حسین دعائی دیروز، پیر پیل‌افکن ما، در هشتاد و چهار سالگی، هفتاد دقیقه در مراسم بزرگداشت رحلت امام بزرگوار سخنرانی کرد و البته صدایش گرفت. می‌خواهم از همین صدای گرفته بنویسم؛ همین صدای گرفته‌ای که شنیدنش دلمان را باز می‌کند؛ همین صدای گرفتۀ راهگشا. صدایی که از سال‌ها تکرار حق گرفته، نه از خستگی. صدایی که گرفتگی‌اش عجین با پختگی است. صدایی که در عین گرفتگی، دروازه‌های حکمت را به روی بشر امروز گشوده است. صدایی که در پیچ و خم کوچه‌های شلوغ دهکدۀ جهانی، حامل پیغام‌های مهمی از هفت شهر عشق است. 📌آری؛ این صدای انقلاب اسلامی است. صدایی که همچون گردباد، بساط مستکبران را در هم می‌پیچد. 📌ما با این صدا بزرگ شده‌ایم. صدایی که صلابت خمینی و لطافت طباطبائی، در آن به هم رسیده‌اند. 📌این صدا هیچ‌وقت گم نمی‌شود؛ چون در حافظۀ تاریخی جهان ثبت است. این صدا، تصویر حقیقی پروفایل ما در دنیای لبریز از مجاز امروزی است. این صدا، نه فقط صدای ملت ایران، که صدای امت اسلامی است؛ صدای همۀ مظلومان و مستضعفان جهان. آری؛ دیروز این صدا گرفته بود؛ و چرا نگرفته باشد؟ اصلا اگر نگرفته بود تعجب داشت. کسی‌که سال‌هاست حنجره‌اش را خنجر کرده است و تیزی کلامش را بر قلب تاریک اهریمن فرومی‌برد، باید هم صدایش بگیرد. 📌باید مجروح جهاد تبیین شد که اجرش از شهادت اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. 📝 متن کامل دلنوشته در صفحه نویسنده @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐️ با قوّت ادامه می‌دهم... 📜 واقعاً از ته دل می‌خواستم که این مسؤولیت متوجه من نشود. در همان مجلس، کوشش و تلاش و استدلال و بحث کردم، تا این کار انجام نگیرد؛ ولی انجام گرفت و این مرحله گذشت. اما حالا که این بار را روی دوش من گذاشتند، با قوّت خواهم گرفت؛ آن‌چنان که خدای متعال به پیامبرانش توصیه فرمود: «خذها بقوّة». این تکلیف من است، که امیدوارم ان‌شاءاللَّه مشمول لطف و ترحم الهی و دعای ولیّ‌عصر(عج) و مؤمنین صالح باشم. ۱۳۶۸/۰۴/۱۲ @HOWZAVIAN
«امیدهای متداول» با «امیدهای ایمانی» فرق می‌کند ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان، استاد حوزه ❤️امیدمتداول همین قواعد متداول و معمول ظاهری را میبیند و همین عوامل و مقدمات ظاهری. اما امیدهای ایمانی سنتهایی را میبیند که حاکم بر قواعد ظاهری است و عواملی را مشاهده میکند که خیلی متوجه نمیشوند. امید متداول میتواند حساب کند که نتیجه از کجا به دست او میرسد اگر نتواند حساب کند امید نخواهد بست اما امید ایمانی، برای نتایج من حیث لایحتسب هم قواعدی بلد است. مثلا میداند یک قاعده اقتصادی رابطه بین اراده یک امت و روزی است. که حاکم بر قواعد ظاهری است که ما میشناسیم. بین «من یتق الله» رابطه روشنی است با «یرزقه». آن هم «من حیث لا یحتسب». ❤️امیدمتداول نمیتواند توضیح دهد که امام خمینی با چه امیدی در اوج قدرت پادشاهی ایران حرکت خود را شروع کرد؟ با چه امیدی جنگ هشت ساله را مدیریت کرد. با هزار کاستی علمی و مدیریتی و ابزاری که تشکیلات تحت فرمانش داشت. اما امید ایمانی میتواند توضیح دهد. این همان امیدی است که امام گفت این راهی که درش وارد میشویم «درش شکست معنا ندارد.» هیچ نوع شکستی. امیدمتداول وضعیت احدی الحسنین یعنی دو سر برد در تمام مراحل حرکت در یک مسیر خاص را نمیفهمد اما امید ایمانی میفهمد که ممکن است مسیر را به گونه ای بروید که درش شکست معنا نداشته باشد. ❤️امید متداول درش بین درخواست و نتیجه گیری ملازمه ای نیست. چه بسا شما میل به چیزی داشته باشید اما لزوما نتیجه نگیرید. احساس یاس و انسداد اساسا جایی است که شما میل شدید به نتیجه دارید اما عوامل و زمینه ها حصول نتیجه را دور و غیر قابل دسترسی میداند. اما امیدایمانی بین درخواست و نتیجه ملازمه میبینید. ادعونی استجب لکم. شما سراپا درخواست از خدا شوید، او اراده اش را وارد عمل میکند. نگران نباشید. «اجیب دعوه الداع اذا دعان» اگر حقیقتا از او بخواهید این یعنی همه توان فکری و عملی خود را پای کار بیاورید و نگران نقصها و قصورها نباشید دیگر. او جبران میکند. او حل و فصل میکند. ❤️امیدمتداول همان است که دشمن آنچنان دقیق همه امور را در نظر میگیرد که رهبری ایران هم به او آفرین میگوید، همه امور برای او امید به حصول نتیجه را ایجاد کرده بود. امید به پیروزی. اما امید ایمانی همان است که میگوید محاسبه تو غلط بود. چون قواعد حاکمی وجود دارد که تو هیچ گاه آن را نمیبینی و در محاسبه نمیاوری. قواعدی که به عقیده و ایمان این مردم مربوط است. به مسیرشان و به سنتهای الهی. ❤️امیدمتداول با دیدن نقص این مدیر و آن مدیر، این روال غلط و آن خرده فرهنگ خطا، آن ضعف درونی و آن تهدید بیرونی، نابود میشود اما امید ایمانی دست به رفع نقصها میزند چون ریشه پیروزی را چیزی فراتر از این امور میداند. او فقط مامور به انجام تکلیف است تا جای ممکن و نتیجه را در دست اراده الهی میبیند. امید متداول با دیدن قدرتهای ظاهری و تهدیدها احساس شکست میکند و یاس و انسداد، اما امیدایمانی همه اینها را باعث اضطرار بیشتر خود نزد خدا میداند و افزون شدن فشارها را نشانه نزدیک شدن نتیجه میبیند. همان جمله ای که در اوج محاصره در جنگ احزاب مومنین گفتند که «این همان وعده ای است که خدا و رسول داده بودند و راست هم گفته بودند. » ❤️امیدمتداول معنای جمله سردار شهید ما را که گفت فرصتی که در دل تهدیدها هست در خود فرصتها نیست نمیفهمد. اصلا این را جمله ای متناقض میبیند اما امید ایمانی میفهمد و میداند شرطش آن است که نترسد و نترساند و وارد مسیر شود. ❤️امیدمتداول برای رسیدن به نتیجه چه بسا ایمانش را هویتش را عزتش را هم بفروشد اما امیدایمانی، مصلحت اندیشی میکند اما اساس دارایی خود را که نتیجه اصلی را با آن به دست میاورد نمیفروشد و کنار نمیگذارد. ❤️دوران فشار و تهدید و تحریم و سختی ها، زمانه یافتن ارزش کالای مهمی به نام امیدایمانی است. اگر نخبه ای حقیقتا اهل این مردم باشد باید این حقیقت را تبیین کند و به چشم آورد. @HOWZAVIAN
. 📖 برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «شاه جعفر» 🔸به همت اداره هنرهای ادبی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های ادبی "طلوع" نشست کتاب "شاه جعفر" برگزار می‌شود. 🔹با حضور نویسنده کتاب: سعید محمدی منتقد: حاتم ابتسام مجری: محمد علی نباتی 🔻زمان: سه شنبه ۱۶ خرداد، ساعت ۱۷:۳۰ 🔺مکان: قم، خیابان صفائیه، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، سالن علامه طباطبایی ✔️ رویدادهای هنری رسانه‌ای در اشراق @HOWZAVIAN
🔹کتاب را بخورید! ✍️ حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده 🔸کتاب را بعضی ها می خرند و می خوانند و از آن لذت می برند. 🔸چندین جلد گالینگور کتاب را برخی ها برای زیبایی و دکور در بوفه و کتابخانه منزل می خرند و می گذارند. 🔸کتاب های رنگارنگ و خوش نقش، اطلس ها، دائره المعارف ها را گاهی می خرند و از زیبایی آن سرمست می شوند. 🔸گروهی از خردمندان کتاب را می خرند که خریده باشند. 🔸و انگشت شمار هستند که کتاب را می خرند و می خوانند. 📌کتاب را باید خورد. ریز ریز کرد. لقمه لقمه کرد. سرسفره باید گذاشت تا خانواده با سس خردل میل کنند. 🔻وقتی کتاب خورده شود، تبدیل به ویتامین و پروتئین می‌شود، وارد افکار و اندیشه می‌شود، رفتارها تغییر می‌کند و جامعه متحول می‌شود. ‼️کتاب خوردنی است. 🌾همه کتاب ها خوردنی نیستند. @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️سومین جلسه حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» با ارائه‌ی حجت‌الاسلام نجف لکزایی ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat @danial_basir ⏰ چهارشنبه‌ها (۱۷، ۳۱ خرداد - ۷، ۲۱ تیر - ۱۱، ۱۸، ۲۵ مرداد) ساعت ۸ - ۱۰ صبح 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام @HOWZAVIAN